Kehitysvammaisten liikunta

Emubarbi

Olen Lähihoitaja opiskelija ja oppimistehtävänänäni on suunnitella liikuntatuokio kehitysvammaisille. Ajatuksia pyörii sata miljoonaa päässä, mutta en tiedä olenko yhtään raiteilla, koska minulla ei ole oikeastaan minkäänlaista kokemusta kehitysvammaisten kanssa työskentelystä. Toivoisinkin vinkkejä millainen liikunta olisi mieleistä ja ennenkaikkea toimivaa. Olen ajatellut, että suuntaisin toimintani downinsyndroomaa sairastaviin lapsiin / nuoriin. Tahtoisin jollaintapaa liittää musiikin liikuntatuokiooni ja oman kehon hahmoittamisen harjoittelun. Olisiko teillä mitään vinkkejä mihin suuntaan lähtisin tätä työstämään?

5

3945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin sopii millainen liikunta tahansa, koska ovat käveleviä, eri asia on sitten mikä kiinnostaa ketäkin. Kunhan on vaan mailapelejä pelatessa joku katsomassa perään ettei ne ala huitomaan toisiaan siellä, tai voihan siellä tietenki perään katsojakin saada nokkaansa :(.

      • xx

        Hyvä nimimimerkki onnestasoikeena ymmärtää, että näennäisen "hauskat huomiosi" kehitysvammaisista ovat herjaavia?
        Kyllä hävettää olla vammainen.


    • ......
    • Vammaisen äiti

      Monella vammaisella liikaunta on todella minimaalista. On todella hyvä asia, että olet kiinnostunut järjestämään heille liikuntaa. Tyttäreni asuu asuntolassa. Olen pyrkinyt häntä motivoimaan ihan jo hyötyliikuntaan. Hänellä on näkövamma eikä pysty yksin liikkumaa joten tarvitsee aina ohjaajan mukaansa.
      Käyn hänen kanssaan uimahallissa harrastamassa vesijuoksua. Siinä samalla voimme jutella myös viimeisimmät kuulumiset. Vielä silloin kun tyttäremme asui lapsuudenkodissaan kävimme kahdestaan kotimme ikkunan alla olevalla kentällä pelaamassa jalkapalloa. Hänen ehdoillaan pelaten potkimme vuorotellen maaliin.Toinen meistä oli maalivahti ja toinen potki maaliin. Jalkapallo oli tarpeeksi iso pallo hänen näkövammaansa ajatellen. Tyttäreni on aina ollut kova penkkiurheilija , mutta pieni haiku aina oli hänellä mielessä olla itse urheilja. Vaikka hän aina on tiedostanut vammaisuutensa, ja tietäen rajansa pelatessamme hän samaistui ihailemiinsa pelaajiin.
      Juoksimme myös kentän poikki syötellen "hyökäten" mielikuvitusvastustajanmaalille.
      Lähikoulun kentällä kävimme myös heittelemässä koreja. Sekin oli mukavaa. Korejakin tuli.

    • 4

      Olen itse lievästi kehitysvammainen, liikun Spesial Olumpics - Järjestön nimisen firman alaisuudessa. Pidän liikkumisesta, mutta minua risoo että en saa aja henkilöautolla. Lääkäri eväsi sen kun olin 18 kesänen. Hallitsen kuitenkin mopolla ajon. Takavuosina Jyäskylässä ajaelin mopolla. Nyt en ole sen puikkoihin käynyt kun ei ole tarvinnut. Odottelen innolla Spesial Olumpics - Talvimaailmankisoja tuonne Ételä - Koreaan lähtöä. Siellä kisataan kehitysvammaisten mestaruuksista. Ne eivät ole Olumpialaiset eikä ne ole MM - kisoja ne ovat ihan omat kisat PjeongChangissa 25.1 - 7.2.2013 välisenä aikana.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe