Kehitysvammaisten liikunta

Emubarbi

Olen Lähihoitaja opiskelija ja oppimistehtävänänäni on suunnitella liikuntatuokio kehitysvammaisille. Ajatuksia pyörii sata miljoonaa päässä, mutta en tiedä olenko yhtään raiteilla, koska minulla ei ole oikeastaan minkäänlaista kokemusta kehitysvammaisten kanssa työskentelystä. Toivoisinkin vinkkejä millainen liikunta olisi mieleistä ja ennenkaikkea toimivaa. Olen ajatellut, että suuntaisin toimintani downinsyndroomaa sairastaviin lapsiin / nuoriin. Tahtoisin jollaintapaa liittää musiikin liikuntatuokiooni ja oman kehon hahmoittamisen harjoittelun. Olisiko teillä mitään vinkkejä mihin suuntaan lähtisin tätä työstämään?

5

3893

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin sopii millainen liikunta tahansa, koska ovat käveleviä, eri asia on sitten mikä kiinnostaa ketäkin. Kunhan on vaan mailapelejä pelatessa joku katsomassa perään ettei ne ala huitomaan toisiaan siellä, tai voihan siellä tietenki perään katsojakin saada nokkaansa :(.

• xx

Hyvä nimimimerkki onnestasoikeena ymmärtää, että näennäisen "hauskat huomiosi" kehitysvammaisista ovat herjaavia?
        Kyllä hävettää olla vammainen.

• ......
    • Vammaisen äiti

Monella vammaisella liikaunta on todella minimaalista. On todella hyvä asia, että olet kiinnostunut järjestämään heille liikuntaa. Tyttäreni asuu asuntolassa. Olen pyrkinyt häntä motivoimaan ihan jo hyötyliikuntaan. Hänellä on näkövamma eikä pysty yksin liikkumaa joten tarvitsee aina ohjaajan mukaansa.
      Käyn hänen kanssaan uimahallissa harrastamassa vesijuoksua. Siinä samalla voimme jutella myös viimeisimmät kuulumiset. Vielä silloin kun tyttäremme asui lapsuudenkodissaan kävimme kahdestaan kotimme ikkunan alla olevalla kentällä pelaamassa jalkapalloa. Hänen ehdoillaan pelaten potkimme vuorotellen maaliin.Toinen meistä oli maalivahti ja toinen potki maaliin. Jalkapallo oli tarpeeksi iso pallo hänen näkövammaansa ajatellen. Tyttäreni on aina ollut kova penkkiurheilija , mutta pieni haiku aina oli hänellä mielessä olla itse urheilja. Vaikka hän aina on tiedostanut vammaisuutensa, ja tietäen rajansa pelatessamme hän samaistui ihailemiinsa pelaajiin.
      Juoksimme myös kentän poikki syötellen "hyökäten" mielikuvitusvastustajanmaalille.
      Lähikoulun kentällä kävimme myös heittelemässä koreja. Sekin oli mukavaa. Korejakin tuli.

• 4

Olen itse lievästi kehitysvammainen, liikun Spesial Olumpics - Järjestön nimisen firman alaisuudessa. Pidän liikkumisesta, mutta minua risoo että en saa aja henkilöautolla. Lääkäri eväsi sen kun olin 18 kesänen. Hallitsen kuitenkin mopolla ajon. Takavuosina Jyäskylässä ajaelin mopolla. Nyt en ole sen puikkoihin käynyt kun ei ole tarvinnut. Odottelen innolla Spesial Olumpics - Talvimaailmankisoja tuonne Ételä - Koreaan lähtöä. Siellä kisataan kehitysvammaisten mestaruuksista. Ne eivät ole Olumpialaiset eikä ne ole MM - kisoja ne ovat ihan omat kisat PjeongChangissa 25.1 - 7.2.2013 välisenä aikana.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      57
      5825
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      77
      3123
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      23
      2320
    4. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      40
      2045
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      1938
    6. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      162
      1843
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      6
      1589
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      83
      1212
    9. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1201
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      79
      1057
    Aihe