Kehitysvammaisten liikunta

Emubarbi

Olen Lähihoitaja opiskelija ja oppimistehtävänänäni on suunnitella liikuntatuokio kehitysvammaisille. Ajatuksia pyörii sata miljoonaa päässä, mutta en tiedä olenko yhtään raiteilla, koska minulla ei ole oikeastaan minkäänlaista kokemusta kehitysvammaisten kanssa työskentelystä. Toivoisinkin vinkkejä millainen liikunta olisi mieleistä ja ennenkaikkea toimivaa. Olen ajatellut, että suuntaisin toimintani downinsyndroomaa sairastaviin lapsiin / nuoriin. Tahtoisin jollaintapaa liittää musiikin liikuntatuokiooni ja oman kehon hahmoittamisen harjoittelun. Olisiko teillä mitään vinkkejä mihin suuntaan lähtisin tätä työstämään?

5

3832

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin sopii millainen liikunta tahansa, koska ovat käveleviä, eri asia on sitten mikä kiinnostaa ketäkin. Kunhan on vaan mailapelejä pelatessa joku katsomassa perään ettei ne ala huitomaan toisiaan siellä, tai voihan siellä tietenki perään katsojakin saada nokkaansa :(.

• xx

Hyvä nimimimerkki onnestasoikeena ymmärtää, että näennäisen "hauskat huomiosi" kehitysvammaisista ovat herjaavia?
        Kyllä hävettää olla vammainen.

• ......
    • Vammaisen äiti

Monella vammaisella liikaunta on todella minimaalista. On todella hyvä asia, että olet kiinnostunut järjestämään heille liikuntaa. Tyttäreni asuu asuntolassa. Olen pyrkinyt häntä motivoimaan ihan jo hyötyliikuntaan. Hänellä on näkövamma eikä pysty yksin liikkumaa joten tarvitsee aina ohjaajan mukaansa.
      Käyn hänen kanssaan uimahallissa harrastamassa vesijuoksua. Siinä samalla voimme jutella myös viimeisimmät kuulumiset. Vielä silloin kun tyttäremme asui lapsuudenkodissaan kävimme kahdestaan kotimme ikkunan alla olevalla kentällä pelaamassa jalkapalloa. Hänen ehdoillaan pelaten potkimme vuorotellen maaliin.Toinen meistä oli maalivahti ja toinen potki maaliin. Jalkapallo oli tarpeeksi iso pallo hänen näkövammaansa ajatellen. Tyttäreni on aina ollut kova penkkiurheilija , mutta pieni haiku aina oli hänellä mielessä olla itse urheilja. Vaikka hän aina on tiedostanut vammaisuutensa, ja tietäen rajansa pelatessamme hän samaistui ihailemiinsa pelaajiin.
      Juoksimme myös kentän poikki syötellen "hyökäten" mielikuvitusvastustajanmaalille.
      Lähikoulun kentällä kävimme myös heittelemässä koreja. Sekin oli mukavaa. Korejakin tuli.

• 4

Olen itse lievästi kehitysvammainen, liikun Spesial Olumpics - Järjestön nimisen firman alaisuudessa. Pidän liikkumisesta, mutta minua risoo että en saa aja henkilöautolla. Lääkäri eväsi sen kun olin 18 kesänen. Hallitsen kuitenkin mopolla ajon. Takavuosina Jyäskylässä ajaelin mopolla. Nyt en ole sen puikkoihin käynyt kun ei ole tarvinnut. Odottelen innolla Spesial Olumpics - Talvimaailmankisoja tuonne Ételä - Koreaan lähtöä. Siellä kisataan kehitysvammaisten mestaruuksista. Ne eivät ole Olumpialaiset eikä ne ole MM - kisoja ne ovat ihan omat kisat PjeongChangissa 25.1 - 7.2.2013 välisenä aikana.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      591
      3050
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      89
      2572
    3. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      21
      1641
    4. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1562
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1490
    6. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      45
      1446
    7. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      69
      1414
    8. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      314
      1322
    9. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      27
      1308
    10. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      90
      1193
    Aihe