Oon jättänyt niin monia tapahtumia väliin tämän tinnituksen takia, mutta nyt haluaisin päästä jo festareille ja muille kesäkeikoille. Riittääkö semmoiseen tapahtumaan tavalliset vaahtomuovitulpat vai pitääkö hommata jotkut paremmat? Tavalaan haluaisi niin ihmisten ilmoille, mutta tämä korvaprobleema on aina esteenä kun ei tierä mitä sinne pitäisi aina tunkea ja milloin!
millaiset tulpat festareille
11
1353
Vastaukset
- Nimim.
Tavalliset vaahtomuovitulpat ovat riittävät. Kuulonsuojauksen näkökulmasta jopa paras vaihtoehto, vaimentavat ääntä mahdollisimman paljon. Musiikkinautinnon kannalta taas vaahtomuovitulpat ovat huonohko vaihtoehto, koska vaimentavat äänen eri taajuuksia kovin epätaisesti. Tasaisemmin vaimentavia ovat ns. "kuusitulpat", mutta huom! eivät kaikki mallit. On olemassa erityisesti muusikoille ja konserteissa kävijöille tehtyjä kuusimallisia tulppia, jotka vaimentavat ääniä hieman tasaisemmin verrattuna vaahtomuovisiin. Ei näiden kuusitulppien vaimennuskaan kyllä lähelläkään tasaista ole ja lisäksi vaimentavat yleensä hieman vähemmän vaahtomuovisiin verrattuna. Sanoisin kuitenkin, että tärkeintä ei ole mitä tulppia käyttää, kunhan tulppia käyttää.
- sihinä90
Tuo oli kiva kuulla, olen jo nyt ihan hermona korvistani. Kun mietin niitä festejä, niin tulee aina ajatus "mitä jos kuuloni lähtee kokonaan tai tinni pahenee pirulliseksi huudoksi päässä".
Onko täällä jotain semmoisia tulppia, jotka olisivat erityisen hyviä?
http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/keywordresults.aspx?keyword=korvatulpat&pagetype=1 - Nimim.
sihinä90 kirjoitti:
Tuo oli kiva kuulla, olen jo nyt ihan hermona korvistani. Kun mietin niitä festejä, niin tulee aina ajatus "mitä jos kuuloni lähtee kokonaan tai tinni pahenee pirulliseksi huudoksi päässä".
Onko täällä jotain semmoisia tulppia, jotka olisivat erityisen hyviä?
http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/keywordresults.aspx?keyword=korvatulpat&pagetype=1Linkissäsi on monia hyviä tulppia. Riippuu vähän, minkälaisia hakee.
Vaahtomuovitulpista on vaikea suositella erityisesti jotakin mallia. Mikä sopii yhdelle hyvin, ei välttämättä sovi toiselle. Riippuu siitä, minkälaiset korvakäytävät sattuu omistamaan. Joka tapauksessa linkissäsi kokeilemisen arvoisia ovat ainakin 3M vaahtomuovitulpat, EAR Classic (Soft) ja Bilsom vaahtomuovitulpat. EAR Classic on varmaan maailman kätetyin tulppa ja Soft on siitä uudempi parannettu, hieman pehmeämpi, ja sen takia mukavampi vaihtoehto. Bilsomin vaahtomuovitulpissa on kahta kokoa S= pieni ja L= suuri.
Vaahtomuovitulppia tasaisemmin, mutta myös hieman vähemmän vaimenetavia tulppia erityisesti musiikin kuunteluun löytyy esim seuraavan linkin takaa:
[url]http://www.beatman.fi/product_catalog.php?c=56[/url] - Nimim.
Nimim. kirjoitti:
Linkissäsi on monia hyviä tulppia. Riippuu vähän, minkälaisia hakee.
Vaahtomuovitulpista on vaikea suositella erityisesti jotakin mallia. Mikä sopii yhdelle hyvin, ei välttämättä sovi toiselle. Riippuu siitä, minkälaiset korvakäytävät sattuu omistamaan. Joka tapauksessa linkissäsi kokeilemisen arvoisia ovat ainakin 3M vaahtomuovitulpat, EAR Classic (Soft) ja Bilsom vaahtomuovitulpat. EAR Classic on varmaan maailman kätetyin tulppa ja Soft on siitä uudempi parannettu, hieman pehmeämpi, ja sen takia mukavampi vaihtoehto. Bilsomin vaahtomuovitulpissa on kahta kokoa S= pieni ja L= suuri.
Vaahtomuovitulppia tasaisemmin, mutta myös hieman vähemmän vaimenetavia tulppia erityisesti musiikin kuunteluun löytyy esim seuraavan linkin takaa:
[url]http://www.beatman.fi/product_catalog.php?c=56[/url]Eipäs onnistunut tänne linkin lisääminen tuolleen. Osoite tuossa yllä on kuitenkin oikein, joten kopioi vaikka tuon osoitteen osoiteriville, niin pääseepi ihmettelemään hieman toisenlaisiakin vaihtoehtoja
- sihinä90
Nimim. kirjoitti:
Eipäs onnistunut tänne linkin lisääminen tuolleen. Osoite tuossa yllä on kuitenkin oikein, joten kopioi vaikka tuon osoitteen osoiteriville, niin pääseepi ihmettelemään hieman toisenlaisiakin vaihtoehtoja
kiitti taas infosta.
Kuinka paljon tuommoiset 3M VAAHTOMUOVISET vaimentavat sitä musiikkia?
Tärkein juttu mulle on kumminkin suojata se kuulo, sitten vasta se musiikki ja sen laatu =) - Nimim.
sihinä90 kirjoitti:
kiitti taas infosta.
Kuinka paljon tuommoiset 3M VAAHTOMUOVISET vaimentavat sitä musiikkia?
Tärkein juttu mulle on kumminkin suojata se kuulo, sitten vasta se musiikki ja sen laatu =)3M-vaahtomuovitulpat lienevät yksi markkinoiden tehokkaimmin vaimentavista. Taajuudesta riippuen vaimennus on luokkaa 25 - 40 dB, matalia taajuuksia siis vähemmän ja korkeita enemmän. Käytännössä meinaa sitä, että jos tulpat ovat lähellekään kunnolla korviin asetettu, vaimennus on varmasti riittävä. Kaiken muun hyvän lisäksi, vaikka muuta voisi kuvitella, myös puheen ymmärtäminen melussa helpottuu tulpat korvissa. Eli kyllä noiden tulppien kanssa festaroimaan uskaltaa lähteä.
- hermotmenee
Nimim. kirjoitti:
3M-vaahtomuovitulpat lienevät yksi markkinoiden tehokkaimmin vaimentavista. Taajuudesta riippuen vaimennus on luokkaa 25 - 40 dB, matalia taajuuksia siis vähemmän ja korkeita enemmän. Käytännössä meinaa sitä, että jos tulpat ovat lähellekään kunnolla korviin asetettu, vaimennus on varmasti riittävä. Kaiken muun hyvän lisäksi, vaikka muuta voisi kuvitella, myös puheen ymmärtäminen melussa helpottuu tulpat korvissa. Eli kyllä noiden tulppien kanssa festaroimaan uskaltaa lähteä.
käyttekö te muut tinnittäjät yleensä missään konserteissa yms? Itse en ole viiteen vuoteen känynyt oikeastaan missään... syrjäytynyt yksin kotona, kun en ole uskaltanut mennä "ihmisten ilmoille". Ja tämä on siis ihan totta. pelottaa vaan ihan sikana, jos sen tapahtuman jälkeen soiminen alkaa voimistua ja sitten ei kuule muuta kuin pelkkää iiiiiiiiiiii:tä.
kuinka lujaa se musa yleensä soi tuommoisisa rokkijutuissa? onko mulla mitään toivoa selvitä siitä ehjin korvin? - Nimim.
hermotmenee kirjoitti:
käyttekö te muut tinnittäjät yleensä missään konserteissa yms? Itse en ole viiteen vuoteen känynyt oikeastaan missään... syrjäytynyt yksin kotona, kun en ole uskaltanut mennä "ihmisten ilmoille". Ja tämä on siis ihan totta. pelottaa vaan ihan sikana, jos sen tapahtuman jälkeen soiminen alkaa voimistua ja sitten ei kuule muuta kuin pelkkää iiiiiiiiiiii:tä.
kuinka lujaa se musa yleensä soi tuommoisisa rokkijutuissa? onko mulla mitään toivoa selvitä siitä ehjin korvin?Minä ainakin käyn lievästä toisen korvan soimisesta huolimatta hyvinkin aktiivisesti rokkikeikoilla. Olen ottanut tavaksi korvatulppien käytön, enkä ole huomannut, että keikoilla käyminen olisi lisännyt korvien soimista yhtään. Useasti baareissa musiikki soi niin kovalla jo ennen keikkaa, että silloinkin tulpat ovat tarpeen. Heti kun itsestäni tuntuu, että ääntä on liikaa omille korvilleni, pistän vaan tulpat korviin. Kovaahan musiikki tietysti rokkikeikoilla soi: bändistä, paikasta ja omasta sijainnista riippuen äänitasot ovat 100 dB molemmin puolin. Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että kyllä keikoista selviää ilman lisävahinkoja, kunhan käyttää tulppia ja opettelee asettamaan tulpat kunnolla korviin niin, että todellakin suojaavat liialta melulta.
- tulbbaani
Nimim. kirjoitti:
Minä ainakin käyn lievästä toisen korvan soimisesta huolimatta hyvinkin aktiivisesti rokkikeikoilla. Olen ottanut tavaksi korvatulppien käytön, enkä ole huomannut, että keikoilla käyminen olisi lisännyt korvien soimista yhtään. Useasti baareissa musiikki soi niin kovalla jo ennen keikkaa, että silloinkin tulpat ovat tarpeen. Heti kun itsestäni tuntuu, että ääntä on liikaa omille korvilleni, pistän vaan tulpat korviin. Kovaahan musiikki tietysti rokkikeikoilla soi: bändistä, paikasta ja omasta sijainnista riippuen äänitasot ovat 100 dB molemmin puolin. Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että kyllä keikoista selviää ilman lisävahinkoja, kunhan käyttää tulppia ja opettelee asettamaan tulpat kunnolla korviin niin, että todellakin suojaavat liialta melulta.
En juurikaan valitettavasti käy enää minäkään keikoilla tinnituksen vuoksi, festareille voisin kuitenkin uskaltautua.
Olen huomannut, että vaahtomuoviset tulpat (käyttänyt EAReita ja Bilsomeita) vaimentavat paremmin kuin kuusimalliset. Omistan muusikoille tarkoitetut kuusimalliset, jotka ovat mielestäni tosi hyvät. Ne ovat parhaimmillaan sellaisissa paikoissa, joissa äänenvoimakkuus ei ole ihan kamalan korkea ja kun haluaa erottaa musiikista vivahteitakin. Olen yleensä kuitenkin tinkinyt musiikkinautinnoista ja valinnut kunnon suojauksen. Klubeilla käytän aina kunnolla korviin tungettuja vaahtomuovisia, kuusimalli ei riitä. Ja tosiaan, puheestakin saa siellä tulppien kanssa paremmin selvää kuin ilman.
Festareillahan tilannetta varmasti parantaa se, että voit tulppien käyttämisen lisäksi valita sopivan katselupaikan, jossa kajarit eivät ole turhan lähellä. - sihinä90
tulbbaani kirjoitti:
En juurikaan valitettavasti käy enää minäkään keikoilla tinnituksen vuoksi, festareille voisin kuitenkin uskaltautua.
Olen huomannut, että vaahtomuoviset tulpat (käyttänyt EAReita ja Bilsomeita) vaimentavat paremmin kuin kuusimalliset. Omistan muusikoille tarkoitetut kuusimalliset, jotka ovat mielestäni tosi hyvät. Ne ovat parhaimmillaan sellaisissa paikoissa, joissa äänenvoimakkuus ei ole ihan kamalan korkea ja kun haluaa erottaa musiikista vivahteitakin. Olen yleensä kuitenkin tinkinyt musiikkinautinnoista ja valinnut kunnon suojauksen. Klubeilla käytän aina kunnolla korviin tungettuja vaahtomuovisia, kuusimalli ei riitä. Ja tosiaan, puheestakin saa siellä tulppien kanssa paremmin selvää kuin ilman.
Festareillahan tilannetta varmasti parantaa se, että voit tulppien käyttämisen lisäksi valita sopivan katselupaikan, jossa kajarit eivät ole turhan lähellä.mä tuun niin kuolemaan sinne keikalle... siis jos ne tulpat eivät tehoakkaan ja korvat räjähtää soimaan. ei jumatsukka mitä mä sitten teen? ei viittis enää peruakkaan, kun kerrankin minut on kutsuttu johonkin pitämään hauskaa... en edes muita mitä hauskanpito on kun en ole viiteen vuoteen äynyt oikeastaan missään tämän vamman takia.
- Nimim.
sihinä90 kirjoitti:
mä tuun niin kuolemaan sinne keikalle... siis jos ne tulpat eivät tehoakkaan ja korvat räjähtää soimaan. ei jumatsukka mitä mä sitten teen? ei viittis enää peruakkaan, kun kerrankin minut on kutsuttu johonkin pitämään hauskaa... en edes muita mitä hauskanpito on kun en ole viiteen vuoteen äynyt oikeastaan missään tämän vamman takia.
Enpä usko, että tuut kuolemaan sinne tai että mitään muutakaan ikävää tapahtuisi. Jos tulpat ovat oikein asetettu korviin, ei pitäsi mitään ongelmaa olla. Jos et ole aiemmin paljon tulppia käyttänyt, kannattaa vaikka etukäteen harjoitella, miten tulpat asetetaan kunnolla korviin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata411456Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981365Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l3031299- 1091125
- 191081
- 651048
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161029- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176888Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841