Olkipatja

iäkäs liinaharja

Onko kukaan nukkunut koskaan lapsena olkipatjalla. Minulla on lämpimät muistot lapsuudesta muhkuraisesta olkipatjasta eikä selässä ole ollut koskaan mitään ongelmia vanhallakaan iällä. Olkia sullottiin itsetehdyn patjan sisään ja kun ne oli käytössä litistyneet niin vaihdettiin vain uudet patjan sisään. Ja tuoksu oli kotoinen eikä mitään allergiakaan koskaan esiintynyt. Muistot ovat kauniit.

28

3686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinä makkarassa jossa ensin ei pysynyt päällä ja lopuksi ei päässyt sieltä pehkukasasta pois.
      On nukuttu ja kiroiltu sen kuhmuroita,ei ollut kunnon patjaolkia,niitä metrin mittasia.

      • iäkäs liinaharja

        No löytyihän täältä joku jolla samoja muistoja. En muistanutkaan enää, että siitä oli joskus vaikea päästä ylös. Se oli sen ajan naprapaattihoito, muhkurat käsittelivät nikamia niin, että sen jälkeen on pysynyt kunnossa selkä. Vaikka olen hieman alle 60 v niin olen iloinen, että olen kokenut tuon olkipatjakauden.


    • lok.ki

      Olkipatjalla en ole uinunut, mutta lokkipatjalla olen.

      • niinkö?

        eli puhdistamattomalla puuvillalla täytetyllä, höytyvillä?


      • lok.ki
        niinkö? kirjoitti:

        eli puhdistamattomalla puuvillalla täytetyllä, höytyvillä?

        muistan kuinka mummulla oli flokkipatjoja päällekkäin monen monta, päästävedettävässä puusängyssään.


      • tarkemmin.


      • iäkäs liinaharja
        niinkö? kirjoitti:

        eli puhdistamattomalla puuvillalla täytetyllä, höytyvillä?

        Se oli itsekudottu kangaspuissa hurstikangasta, sellainen karhea "pussilakana#. Pellavakuitua se kai oli.


      • lok.ki
        koti-kiusattu kirjoitti:

        tarkemmin.

        Mummusta, patjoista vai päästävedettävästä. Se oli vallan kaunis sänky, kolmiosainen. Kun siihen petattiin piti laittaa alle levyjä, jotta pohja tuli tasaiseksi.
        Sängyn oli tehnyt itse pappa, nuorenparin mennessä naimisiin, vuonna 1914. Siinä oli pääpuolessa enemmän, jalkapuolessa vähemmän koristuksia, kaiverruksia ja pyöreitä pallukoita, joissa oli napa.
        Mummun kuoleman jälkeen sain sen, mutta entisöimättä se jäi, mikä suruttaa vieläkin.


      • lok.ki kirjoitti:

        Mummusta, patjoista vai päästävedettävästä. Se oli vallan kaunis sänky, kolmiosainen. Kun siihen petattiin piti laittaa alle levyjä, jotta pohja tuli tasaiseksi.
        Sängyn oli tehnyt itse pappa, nuorenparin mennessä naimisiin, vuonna 1914. Siinä oli pääpuolessa enemmän, jalkapuolessa vähemmän koristuksia, kaiverruksia ja pyöreitä pallukoita, joissa oli napa.
        Mummun kuoleman jälkeen sain sen, mutta entisöimättä se jäi, mikä suruttaa vieläkin.

        otti silmään toi lokki patja mut kun sä tarkotitkin flokki patjaa niin sekin on tuttu mulle.
        Kuvailemasi sänky oli varmaan ns päästävedettävä sellainen meilkin oli,


      • a.k.
        koti-kiusattu kirjoitti:

        otti silmään toi lokki patja mut kun sä tarkotitkin flokki patjaa niin sekin on tuttu mulle.
        Kuvailemasi sänky oli varmaan ns päästävedettävä sellainen meilkin oli,

        Päästävedettävä kivinavetta olisi myös kiva omistaa.


    • GloriaJoy

      14-vuotiaaksi kouluikäsest lähtien oli olkipatjat ja hetekka, vaan kaupunkiine ei niitä ennää viety. Ihan lapsena, alle kouluikäsenä nukuttiin pikkusiskan ja veikan kaa äitin seläntakana peräkammarin sohval, isukin kuoleman jälkeen, sitä edeltävää aikaa en muista.

    • ??????????????
      • --

        Meinaat sie, että vain yksi ihminen maailmassa voi tuntea olkipatjan. Eiköhän olla tyytyväisiä lähes jokaisesta aloituksesta?


      • iäkäs liinaharja

        En tiennyt, että täällä on aikaisemmin aiheesta kirjoitettu. Kivaa luettavaa.


      • mustatukka-
        iäkäs liinaharja kirjoitti:

        En tiennyt, että täällä on aikaisemmin aiheesta kirjoitettu. Kivaa luettavaa.

        paljastaa samat aihet vuosien kuluessa.
        Vaikea keksiä uutta sanottavaa.
        Kärysit.
        Kuljet ikäryhmissä palstalta toiselle


    • Ennen vanhaan

      nukutiin, ja oli niin ihanaa. Muhkea olkpatja tuvan vieressäolevassa kesähuoneessa oli aina mukava ja sinne aina pääsi ne isot lapset yöksi. Minulla mukavia muistoja.

    • minunkin

      niin mukava muistella olkipatja-aikaa. En ehkä enää haluaisi kyseisellä patjalla nukkua tai en varmaan saisi unta. Aika kultaa muistot.

    • Hämärä muistikuva olkipatjasta, puna luonnonvalkeat raidat, muhkurainen ja kova.. Muuta en oikein muista..

      • flikki

        No tottahan tämä on tuttu juttu,patjan kangas oli punavalko raidallinen ja syksyllä vaihdettiin uudet kuivat "pahnat" sisälle,kuten täällä Satakunnassa sanotaan!Patja oli muokattavissa kunkin kehon mukaan,sitä en muista,vaihdettiinko sisusta useammin,kuin kerran vuodessa,pahnojahan tappuroinin jäljiltä kyllä suulissa oli,keväämmällä olikin sitten täysi työ löytää pehmikettä littanoista pahnoista selkänsä alle.Olen myöhemmin miettinyt onko tämän päivän astma peruja noilta ajoilta!Flokki patja oli paremmin toimeen tulevien juttu,sehän on riivittyä räsyä,mikä käsiteltiin koneellisesti ja oli kalliinpaa kuin tämä kotitarpeina saatu olki!


    • Anjaniina

      untuvapeitotkin.
      Sellaisen kun painoi sinut litteäks patjaa vasten, silkkikankaalla ;)
      Sen alla oli turvallinen nukkua.
      Miten se muuten on, osaatteko nukkua ilman peittoa?
      Minä en..kai just siksi, että lapsena huoneet oli kylmiä ja se peitto oli se, jonka olla oli lämmin ja ihana...

      • aina olla, jos tulee kuuma, saa peitto olla osaksi pois, mutta aina sen pitää jotenkin olla.... Nukuin joskus lapsena ullakolla, kesäisin. Kyllä se täkki oli osa turvallisuutta, kuin myös isän ruudullinen paita joka oli kädessä ja peukku suussa:)))


    • Nuorukainen!

      Lapsena oli vinttisängyn patjana pari räsymattokerrosta.

      Pöllinkuorintapaikan havumajan pohjana kuusen havuja.

      Olkipatjaan perehdyin KarPr:n kasarmeilla.
      Vanhat olivat pakanneet patjat niin muhkuraisiksi ja keskeltä korkeiksi kuin osasivat. Ei tahtonut alkuun päällä kestää.

      Mihinkään noista ei liity herttaisia muistoja.
      Ainoa miellyttävyys oli eroon pääsy!

    • Heikunkeikku

      Kiva aloitus ja oli mukava lukea vastauksia. Itse en ole koskaan nukkunut olkipatjalla. Luulen, että en ole koskaan edes nähnyt sellaista tai sitten en ole tiennyt, että patjan sisällä on olkia.
      Saattaisko olla niin, että maaseuduilla on käytetty noita olkipatjoja, kun olkia oli omasta takaa.
      Kaupungeissa asuvat olisi joutunut ostamaan kaupasta olkia. Vai oliko niitä myytävänä?
      Minä muistan lapsuudestani vain Dux-sängyn, semmonen vieterisänky. Niin ja hetekoita oli, paitsi meillä ei ollut. Laverisänky, jossa patja, semmonen oli yläkerrassa.

    • Hippura

      Mie olen kans nukkunu olkipatjalla. Mutta mulla oli sen nimi mäträssi.

    • Per-kel

      Olkipatjalla vielä 60-luvulla keittiön sohvassa :)

    • Anonyymi

      olen nukkunut olkipatjalla ja muistot ovat hyvät etsin Äitilleni ja Isälleni olkipatjoja mistähän niitä saa vai saako ollenkaan

      • Anonyymi

        Minäkin olen nukkunut olkipatjalla jota sanottiin savossa matrassi,nyt olen eläkeikäinen ja olen haaveillut pidemmän aikaa että saisin nukkua vielä hetekassa ja matrassin päällä, jossa ei ollut lakanaa vaan joku kudottu ohut lattiamaton tapainen,muutenkin haluan palata 60 luvun asumistyyliin,tämän ajan tyyli ei miellytä, vaan se vaatimattomuus mikä ennen vanhaan oli.


    • Anonyymi

      Enon perheessä oli sellainen olkipatja ha tuoksui hyvälle kun me lapset iltaisin mentiin nukkumaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe