Mopsi?

Mopsinhaluava

Terveys-puolella jo kysyin samaa, mutta kysyn myös täältä :)

Eli mopsien omistajat/entiset omistajat: Kertokaahan rodusta kokemuksia!

Olen hankkimassa mopsia joskus lähitulevaisuudessa jo monen vuoden "haaveilun" jälkeen, mutta ensin haluaisin kuulla omistajien mielipiteitä/kokemuksia rodusta. Aion tietysti myös olla yhteudessä kasvattajiin, mutta olisin kiitollinen jos täälläkin mopsin omistajat kertoisivat rodusta, niin hyviä kuin huonojakin kokemuksia!
Esim millaisia sairauksia mopseillanne on ollut? silmät kuulemma ovat herkät kun ovat ulkonevat - onko teillä millaisia kokemuksia silmävaivoista?

Meillä on pari lasta, mutta koiria on ollut - ja muita eläimiä - joten lapset osaavat/ymmärtävät kohdella hyvin eläimiä. Miten pienemmät lapsenne ja mopsinne ovat tulleet toimeen keskenään? Onko tapahtunut "vahinkoja?"

Kertokaa luonteesta, harmeista, ihanista puolista, huonoista kokemuksista - ihan mistä vaan! Tuttavapiirissäni oli aikoinaan pari mopsia, ja noiden yksilöiden perusteella ihastuin rotuun ikihyviksi.

Näyttelyt eivät ole intohimonamme, joten mopsista tulisi puhtaasti seura/muu harrastu-kaveri.

Kiitos asiallisista vastauksista :)

13

1525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex- omistaja...

      Mopsilla on vakavia terveysongelmia kahdesta syystä: jalostuksessa keskitytään liian suuresti nimenomaan ulkonäköön (esim. liian lyhyt kuono, raskas rakenne ja ulkonevat silmät) sekä jalostuksen geenipohja ja yksilöiden terveystilat ovat olleet pitkään laiminlyötyjä.

      Sairaaksi jalostettu rotu tuo mopsi: niin massiivinen ruumiin etupääkin sillä, ettei kykene enää luinnollisesti synnyttämään, vaan valtaosa pentueista joudutaan saattamaan maailmaan keisarinleikkauksilla.

      Itselläni on ollut mopsi, joka rasitti jatkuvasti lonkkiaan, jolta silmät koko ajan rähmivät ja joka meinasi tukehtua... Eikä ole ainut tapaus, jossa törmään kaltaiseen mopsiin.

      Toivoisin mopsien jalostuksen kokonaan lopetettavan, sillä se on jo niin sairasta - koiraraukat -!

      Mopsilla on niin ihana perusluonne, että se ei ansaitse tuollaista kohtelua, mitä tuo jalostus on !

      jalostettaisiin edes kuono pitemmäksi, niin koira voisi hengittääkin !

    • On ollut.Erinomaisen kiva koissu.Erittäin nopeasti oppiva,fiksu ja älykäs.
      Oma mopsi erittäin terve,jossain ikävaiheessa ilmeni lievä sydänvika,jota hoidettiin nitroilla,eikä oireillut mitenkään.Hyvä lenkkikaveri,pitkiä lenkkejä tehtiin ja aina käveltiin kerrostalon portaat ylös ja alas.
      Piti lapsista,tosin aina valvottiin yhdessäoloa, kuten yleensäkin kannatan koirien kanssa.
      Mitään huonoa en voi sanoa,vaikka kuinka keksisi.Mitään silmävaivoja ei ollut.

      Jos nyt ottaisin,niin kannattaa ottaa selvän hyvin kasvattajista.Rodulla on rasitteensa,ja kannattaa katsoa,että kasvattajalla on hyväkuntoiset,liikkuvat ja lenkkeilevät koirat ja silmät terveet.Itse kiinnittäisin myös huomioita,että henkitys pitäisi kulkea hyvin,pentueen vanhemmilla.Ja kysyä ihan samoin kuin muutenkin pentua hankittaessa kaikki terveyteen liittyvää.Jos jotain tutkimuksia suositellaan,niin toki ne kannattaisi olla tehtynä vanhemmille.
      Myöskin kannattaa se oma mopo pitää timmissä hyvässä kunnossa,ihan kuin yleensäkin koirat,niin että jaksaa liikkua ja nauttia liikunnasta niinkuin pitää.

      • Anonyymi

        Taitaa mopsin lenkit olla, muutamien satojen metrien luokkaa ja ensimmäiseen kerrokseen. Varmaan hengityksen rohinakin sitten kuolevan luokkaa.


    • henriikka.

      Sehän on ihan sairaan näköinen ku sitä on jalostettu liikaa! no on joo varmaan kivan luontosii mut eiks koiran terveys merkkaa mitään. En mä ainakaan kestäis katsella sellast ku toinen on niin sairas ettei pysty ees kunnolla hengittää ,saatikka liikkuu yms

      • ap

        Kiitos vastauksista!
        Totta, kovin on jalostettu rotu. Mutta kuitenkaan kaikilla ei noita ongelmia ole, ja koiran luonne ainakin itseäni kovasti kiehtoo. Vaikeaa vain on raakata kasvattajista ne, jotka eivät ole omia mopsin jälkeläisiään liikaa "muokanneet." Eli ensimmäiseltä tarjoajalta en suinpäin mene pentua hankkimaan - varmistamatta vanhempien taustoja.
        Itselleni on vihjattu jo ainakin parista kenneliä, joiden koirilla ei juuri vaivoja ole ollut, jälkeläiset ovat eläneet tervettä elämää, ja aion jatkaa "tutkimuksia" hyvän kasvattajan löytämiseksi - ja kuuntelen mielelläni vinkkejä..
        Liikkumisesta sen verran, että tähän asti itse ainakin olen törmännyt mopseihin, jotka nauttivat kovasti liikkumisesta eikä toistaiseksi ole erityisen vaivaisia eteen osunut. Tietenkin niitäkin varmasti monella on - lonkkavaivaa jne.. Voi olla, että olen sitten törmännyt epätavallisen terveisiin yksilöihin, en tiedä..
        Kuitenkin kiinnostaa tietää minkälaisia ongelmia tämän palstan kävijöiden mopseilla yleensä on ollut. Nuo hengitys-ongelmat ovat minuakin mietityttäneet.
        Jokaisella rodulla toki on omat ongelmansa, täysin "tervettä" rotuahan on aika vaikea löytää..


      • ex-omistaja...
        ap kirjoitti:

        Kiitos vastauksista!
        Totta, kovin on jalostettu rotu. Mutta kuitenkaan kaikilla ei noita ongelmia ole, ja koiran luonne ainakin itseäni kovasti kiehtoo. Vaikeaa vain on raakata kasvattajista ne, jotka eivät ole omia mopsin jälkeläisiään liikaa "muokanneet." Eli ensimmäiseltä tarjoajalta en suinpäin mene pentua hankkimaan - varmistamatta vanhempien taustoja.
        Itselleni on vihjattu jo ainakin parista kenneliä, joiden koirilla ei juuri vaivoja ole ollut, jälkeläiset ovat eläneet tervettä elämää, ja aion jatkaa "tutkimuksia" hyvän kasvattajan löytämiseksi - ja kuuntelen mielelläni vinkkejä..
        Liikkumisesta sen verran, että tähän asti itse ainakin olen törmännyt mopseihin, jotka nauttivat kovasti liikkumisesta eikä toistaiseksi ole erityisen vaivaisia eteen osunut. Tietenkin niitäkin varmasti monella on - lonkkavaivaa jne.. Voi olla, että olen sitten törmännyt epätavallisen terveisiin yksilöihin, en tiedä..
        Kuitenkin kiinnostaa tietää minkälaisia ongelmia tämän palstan kävijöiden mopseilla yleensä on ollut. Nuo hengitys-ongelmat ovat minuakin mietityttäneet.
        Jokaisella rodulla toki on omat ongelmansa, täysin "tervettä" rotuahan on aika vaikea löytää..

        >>Jokaisella rodulla toki on omat ongelmansa, täysin "tervettä" rotuahan on aika vaikea löytää..>>.

        No onhan tosiaan kaiken rotuisilla koirilla joitain oireita, mutta toisilla ne ovat 100 kertaa vakavampia kuin joillain muilla. Esimerkiksi boksereilla esiintyy varmaan kaikkia koirilla esiintyviä sairauksia, kun taas läpi historian suomenajokoirien joukosta ollaan karsittu kaikki vähänkin sairastelevat yksilöt.

        Mopsikin tykkäisi varmasti aina olla paljon kevytrakenteisempi ja pitkäkuonoisempi kuin koskaan nykyään. Liikkuumaan mopsi kyllä jotenkin pystyy, mutta ei kylläkään pärjää missään juoksulenkeissä, toisin kuin ennen nykyiseksi jalostamista. Muistaakseni kaduillakin tapaamistani mopseista melkein kaikki ovat läähättäneet kävellenkin lenkkeillessään.

        Minunkin mopsini kuoli munuaisvikaan 7-vuotiaana.


    • Anonyymi

      Minun mopsi on ollut kitti ja terve aina
      Haluaa juosta ainakin päivässä 3 kertaa vaikka onkin raskaana
      Tarvitsee paljon läheisyyttä
      Mopsi on minulle ollut tähän asti täydellinen koira

    • Anonyymi

      Eläinrääkkääjä on jokainen, joka edes mopsia harkitsee. Kyllä terveitä rotuja on - ainakin sellaisia, joiden hengitystiet eivät ole niin ahtaat, että koira hädintuskin hengittää. Tiesitkö, että mopsintyyppisille roduille esim. silmän pullahdus päästä on ihan yleinen vaiva?

      Kokeile lyödä oma naamas lyttyyn ja miten terveeltä sitten tuntuu.

      Täysin tervettä mopsia ei ole, se on vain harha, jota te "mopsirakkaat" pidätte yllä omatuntonne takia. Olette eläinrääkkäjiä ja sairaita ihmisiä kaikki.

      Ostakaa pehmolelu ja pysykää kaukana elävistä eläimistä.

      • Anonyymi

        Bokserit ja sakut , kuuluvatko samaan pilallejalostettujen kastiin?


      • Anonyymi

        Tosipuhetta! Kiitos!


      • Anonyymi

        Lyö itsesi naama lyttyyn.


    • Anonyymi

      koko "terveysaiheessa" ongelmani juju...!
      Valtaosa pentueista on terveitä, Ne ovat kaikissa roduissa valtaosin terveitä pentueita.
      vain muutama pentu joistain harvoista pentueista on "perinnölliseesti" sairas, ja vaivatilastoja julkaistaistaissa kerrotaan, "meidän rodussa on havaittu näitä vaivoja" - koskee vaivan vuoksi tutkimuksiin päätyneitä pentuja.. Koko sisarparvessa yleens kaikki muut on terveitä - nämä terveet eivät ole "perinnöllisten vaivoje tilastoissa" vaan kertomus koostuu "havaituista rodun vaivoista".

      Monisssa roduissa harvempi 1/8 käy näyttelyissa, ja paljon harvempi määrä pennuista käy PEVISA-vaatimusten eli rodulle ominaisten kyynär-lonkka-silmä tms tutkimuksissa.

      VAltaosa huomattavan suuri joukko pentuiden pennuista elää täysin terveinä koko pitkän elämänsä...

      Joten jos sua haluttaa saada MOpsi (tai mikä tahansa koira rotujen moninaisesta kirjosta) - koeta saada sellainen,
      sillä,
      syvin totuus jutskassa on,
      Rotu valitsee sinut,
      Pentu, jonka saat on sulle tarkoitettu,

      YT, jampoo

    • Anonyymi

      älä hyvä ihminen osta mopsia.. eikä ne voi ees kunnolla hengittää.. tai jos nyt jostain syystä niin kovasti haluut mopsin nii eti rescue mutta älä tue mopsi kasvattajia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      373
      3305
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      151
      1320
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      142
      1045
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      764
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe