Ei voi olla totta

Järki hoi

Seuraan aivan pöyristyneenä näitä koirapuisto viestejä. Meillä on jo toinen peräkkäinen amstaffi täysivaltaisena perheenjäsenenä. Kokemusta on aiemmin mm. rottweileresta ja jokainen koiramme on
koulutettu ja sosiaalistettu taiten; lemmikkimme eivät ole koskaan olleet epäystävällisiä vieraille ihmisille,
eivätkä ole näyttäneet agressiotaan muille koirille murisemalla. Olen tutustunut kymmeniin amstaffeihin
ja pariin pittiin. MITEN joku voi viedä koirataisteluun jalostetun koiran koirapuistoon. Jokainen tuntemistani taistelukoira on purrut/yrittänyt purra toista koiraa. Tosin se yleensä tapahtuu siellä rodun omissa kinkereissä. Koirien kipukynnyksen ollessa kova tikkaaminen onnistuu paikanpäällä ilman puudutusta ja eläinlääkärikäyntiä. EN ikimaailmassa haluaisi omalletunnolleni toisen perheen rakkaan lemmikin kuolemaa...

11

808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toivoa

      Komppaan aloittajaa koko sydämestäni. Kommentit joissa tappelukoiraa "sosiaalistetaan" väen vängällä muiden koirien hengen kustannuksella tyyliin: "jos ongelmia ilmenee harkitsen koirapuistoa uudestaan",
      kertovat kovasta näyttämisen halusta ja piittaamattomuudesta muita kohtaan. Tämän tyyppisellä koiralla ongelmat ilmenevät nopeasti, kuin salamanisku; pieni seurakoira on kerralla hengetön. Tapahtumaa ei useinkaa edellä perinteisiä uhkailu eleitä murinoineen. Näin kävi myös perheemme rakkaalle 14-vuotiaalle
      pystykorva tytölle. Vävyni urospuolinen pitbulli teki elämänsä ensimmäisen agressiivisen eleen, jonka seuraksena koiramme kuoli välittömästi. Perhesovun nimissä kaikessa tunnekuohussakin asia oli vain soviteltava, mutta asia jää jollain tasolla kalvamaan ikuisesti. Toivottavasti nämä näyttämisenhaluiset omistajat tunnistavat paremmin vastuunsa ja koiransa ominaisuudet...

    • gfghfjgjg

      samaa meltä kaikki rodut ei sovi koirapuistoon..kuten laumanvartijat, taistelukoirat.

      itse menen pois kun tulee esim akita tai amerikan bulldoggi tms..ne ei pidä koirapuistoilusta niin miksi ne pitää tuoda sinne. Koiran kuuluu viihtyä. Ehkä he voivat tehdä rotutempauksia ja tuoda sitten niitä silloin ja varata puiston itselleen siksi aikaa..mutta pikkukoiran (8kg) omistajana en halua tuoda samaan aikaan koska jos riitaa tulee on omani mennyttä kalua. Omani hallitsen mutta voiko noita hallita..ja olen sellainen että jos joku hyökkää koirani kimppuun suojelen sitä joten meille varmaan molemmille kävisi huonosti :(

      • jgjfghfhgj

        Meillä Helsingissä(eteläisessä) tämä ongelma on hyvin korostunut. Ongelma on, että nämä luonnehäiriöiset ihmiset eivät kaikki ole epäkohteliaita ja tatuoituja arkkityyppejä. Pahin terroristi meidän koirapuistossamme on n. 35-vuotias perheenäiti. Hän on iloinen, ystävällinen ja puhuu koko ajan hellyttävästi koiransa kultaisista ominaisuuksista. Me tavalliset koiranomistajat odottelemme vuoroamme
        aidan toisella puolella. Viime viikolla oli jo läheltäpiti tilanne. Pieni spanieli ei pitänyt rajusta ja haastavasta
        leikki tyylistä. Se jäätyään pahasti päälle juoksevan koiran jalkoihin urahti tuskissaan, jolloin taistelukoiran koko olemus muuttui; häntä kaarella se odotti seuraavaa ärsykettä. Omistaja tuli kirkuen väliin ottaen koiransa syliin. Taistelukoiraguru lausahti: "älä jännitä, ei se tee mitään, jos toinen ei murise"...


      • gfghfjgjg
        jgjfghfhgj kirjoitti:

        Meillä Helsingissä(eteläisessä) tämä ongelma on hyvin korostunut. Ongelma on, että nämä luonnehäiriöiset ihmiset eivät kaikki ole epäkohteliaita ja tatuoituja arkkityyppejä. Pahin terroristi meidän koirapuistossamme on n. 35-vuotias perheenäiti. Hän on iloinen, ystävällinen ja puhuu koko ajan hellyttävästi koiransa kultaisista ominaisuuksista. Me tavalliset koiranomistajat odottelemme vuoroamme
        aidan toisella puolella. Viime viikolla oli jo läheltäpiti tilanne. Pieni spanieli ei pitänyt rajusta ja haastavasta
        leikki tyylistä. Se jäätyään pahasti päälle juoksevan koiran jalkoihin urahti tuskissaan, jolloin taistelukoiran koko olemus muuttui; häntä kaarella se odotti seuraavaa ärsykettä. Omistaja tuli kirkuen väliin ottaen koiransa syliin. Taistelukoiraguru lausahti: "älä jännitä, ei se tee mitään, jos toinen ei murise"...

        aivan samaa mieltä ...nimenomaan tuo pelottaa..entä jos toinen koira murahtaa saadakseen tilaa ei provosoi vaan yksinkertaisesti sanoo jätä rauhaan kiitos.niin sietääkö ne sitä? Se kuuluu normaaliin tasapainoiseen sosiaalisuuteen. (ei provosoiminen tai provosoituminen jota en salli missään muodossa..toki jos joku koko ajan provosoi lähden myös pois ellei omistaja komenna koiraansa)
        Koiran täytyy pystyä sanomaan myös ei jos sen päälle hypitään eli liian rajua leikkiä..joskus tuntuu ettei isojen koirien omistajat ymmärrä tuota..leikki ei ole leikkiä kaikille jos kiloja on sumopainijan verran ja itse kuuluu keijukaisiin.

        itse en nosta koiraani syliini mutta saatan menä väliin ja olen ottanut kerran amerikan staffin kiinni kun hyökkäsi suoraan ilman tutustumista. Onneksi koira oli ihmisille kiltti..ja tiedän ettei noin sovi mutta reagoin itsekin nopeasti enkä kestäisi katsoa että koirani kimppuun käydään..kun sanoin keskiikäiselle omistajalle joka tuli korkkareissa että miksi tuo koiransa tänne jos se käy suoraan kimppuun. rouva siihen ettei se ole edes hänen ja lähti menemään..kaikkea voi olla..huh huh..

        en vie puistoon jos siellä on kyseenalaisia koiria..ja kerran olen lähtenyt pois samantien laumanvartijan takia..oli niin jäykkä olemus tutustuessaan eikä rentoutunut edes ajan kanssa että intuitioni sanoi että mennään pois. Riskiä en ota oman koirani hengellä.


      • piiripienipyörii
        gfghfjgjg kirjoitti:

        aivan samaa mieltä ...nimenomaan tuo pelottaa..entä jos toinen koira murahtaa saadakseen tilaa ei provosoi vaan yksinkertaisesti sanoo jätä rauhaan kiitos.niin sietääkö ne sitä? Se kuuluu normaaliin tasapainoiseen sosiaalisuuteen. (ei provosoiminen tai provosoituminen jota en salli missään muodossa..toki jos joku koko ajan provosoi lähden myös pois ellei omistaja komenna koiraansa)
        Koiran täytyy pystyä sanomaan myös ei jos sen päälle hypitään eli liian rajua leikkiä..joskus tuntuu ettei isojen koirien omistajat ymmärrä tuota..leikki ei ole leikkiä kaikille jos kiloja on sumopainijan verran ja itse kuuluu keijukaisiin.

        itse en nosta koiraani syliini mutta saatan menä väliin ja olen ottanut kerran amerikan staffin kiinni kun hyökkäsi suoraan ilman tutustumista. Onneksi koira oli ihmisille kiltti..ja tiedän ettei noin sovi mutta reagoin itsekin nopeasti enkä kestäisi katsoa että koirani kimppuun käydään..kun sanoin keskiikäiselle omistajalle joka tuli korkkareissa että miksi tuo koiransa tänne jos se käy suoraan kimppuun. rouva siihen ettei se ole edes hänen ja lähti menemään..kaikkea voi olla..huh huh..

        en vie puistoon jos siellä on kyseenalaisia koiria..ja kerran olen lähtenyt pois samantien laumanvartijan takia..oli niin jäykkä olemus tutustuessaan eikä rentoutunut edes ajan kanssa että intuitioni sanoi että mennään pois. Riskiä en ota oman koirani hengellä.

        cecar millan- dog whisperer

        Maailman kuulu koirapsygologi,jolla elää laumassa 30koiraa.Suurin osa lopetus uhan alla olleita,ja entisiä taistelu koiria pittbulleja,rotweilereita jne.Yhdeltä puuttuu silmä,koska se oli menettänyt sen tappelussa.Cecar adobtoi nämä koirat omaan laumaansa kuntoutti ne,ja nyt ne koirat ovat niin tasapainossa että elävät tässä laumassa,ja jopa kuntouttavat uusia koiria.

        Se on vain taidoista kiinni minne voi koiraansa viedä.En minäkään veisi koiraani minnekkään,jos tietäisin ettei se ole hanskassa.Tai jos koira kuvitteellisesti luulisi johtavansa minua,siinähän olisi jo soppa valmiina.
        Mutta se on hyvä että ihmiset tiedostavat omat kykynsä,silloin niitä pystytään kehittämään.


      • sfdfgh
        piiripienipyörii kirjoitti:

        cecar millan- dog whisperer

        Maailman kuulu koirapsygologi,jolla elää laumassa 30koiraa.Suurin osa lopetus uhan alla olleita,ja entisiä taistelu koiria pittbulleja,rotweilereita jne.Yhdeltä puuttuu silmä,koska se oli menettänyt sen tappelussa.Cecar adobtoi nämä koirat omaan laumaansa kuntoutti ne,ja nyt ne koirat ovat niin tasapainossa että elävät tässä laumassa,ja jopa kuntouttavat uusia koiria.

        Se on vain taidoista kiinni minne voi koiraansa viedä.En minäkään veisi koiraani minnekkään,jos tietäisin ettei se ole hanskassa.Tai jos koira kuvitteellisesti luulisi johtavansa minua,siinähän olisi jo soppa valmiina.
        Mutta se on hyvä että ihmiset tiedostavat omat kykynsä,silloin niitä pystytään kehittämään.

        ikävä kyllä aika harva tuolla puistossa on cesar miller..aivan tavallisia koiranomistajia jotka ei ole liiemmin perehtyneet koirien eleisiin saati osaavat pysäyttää tarvittaessa jos tarve tulee.

        itse toteutan millerin ohjeita osittain myös. ja myös ottanut oppia muiltakin kouluttajilta..silti en mene puistoon jos siellä on tietyn rotuisia...koska aikas harvalla ne on oikeasti hanskassa.

        ohi asiasta..omakoirani on paljolti saman oloinen kuin cesarin bulli daddy -luotettava sosiaalisen kielen osaava ei turhia hötkyile. eri rotuinen tosin.mutta asenne kohdattaessa samantyyppinen.


      • htdgjkhjlj
        sfdfgh kirjoitti:

        ikävä kyllä aika harva tuolla puistossa on cesar miller..aivan tavallisia koiranomistajia jotka ei ole liiemmin perehtyneet koirien eleisiin saati osaavat pysäyttää tarvittaessa jos tarve tulee.

        itse toteutan millerin ohjeita osittain myös. ja myös ottanut oppia muiltakin kouluttajilta..silti en mene puistoon jos siellä on tietyn rotuisia...koska aikas harvalla ne on oikeasti hanskassa.

        ohi asiasta..omakoirani on paljolti saman oloinen kuin cesarin bulli daddy -luotettava sosiaalisen kielen osaava ei turhia hötkyile. eri rotuinen tosin.mutta asenne kohdattaessa samantyyppinen.

        Itse en ole vielä tavannut ainoatakaan ns. taistelukoiraihmistä, jolla olisi minkäänlaista käsitystä
        koiransa psyyken poikkeavuudesta verrattuna muihin koiriin. Lainatakseni tunnettua palveluskoira kouluttajaa; "miksi veisin agressiivisen rodun koirapuistoon, koska jos koira on ns. hanskassa, voin istuttaa sen vaikka kahdeksi tunniksi rähisevien koirien keskelle, mutta leikkiäkään se ei luotettavasti osaa". Nyt siis puhutaan palveluskoirista, jotka ovat ohjattavuudeltaan aivan eri planeetalta verrattuna näihin pitbulleihin ja staffeihin. Miten joku "koirapuistoguru" edes
        kuvittelee hallitsevansa koiransa paremmin, kuin sitä työkseen tekevä palveluskoirakouluttaja.
        Vaikka se joskus onnistuisikin(mitä en loputtomiin usko), miten kukaan muuten kuin henkisesti epävakaa ottaa tällaisen huikean riskin. Kyllä näistä kirjoituksista paistaa todelliset motiivit lopulta aikas selkeästi läpi, kun rauhassa ja ajatuksella lueskelee.


      • 2+13=
        htdgjkhjlj kirjoitti:

        Itse en ole vielä tavannut ainoatakaan ns. taistelukoiraihmistä, jolla olisi minkäänlaista käsitystä
        koiransa psyyken poikkeavuudesta verrattuna muihin koiriin. Lainatakseni tunnettua palveluskoira kouluttajaa; "miksi veisin agressiivisen rodun koirapuistoon, koska jos koira on ns. hanskassa, voin istuttaa sen vaikka kahdeksi tunniksi rähisevien koirien keskelle, mutta leikkiäkään se ei luotettavasti osaa". Nyt siis puhutaan palveluskoirista, jotka ovat ohjattavuudeltaan aivan eri planeetalta verrattuna näihin pitbulleihin ja staffeihin. Miten joku "koirapuistoguru" edes
        kuvittelee hallitsevansa koiransa paremmin, kuin sitä työkseen tekevä palveluskoirakouluttaja.
        Vaikka se joskus onnistuisikin(mitä en loputtomiin usko), miten kukaan muuten kuin henkisesti epävakaa ottaa tällaisen huikean riskin. Kyllä näistä kirjoituksista paistaa todelliset motiivit lopulta aikas selkeästi läpi, kun rauhassa ja ajatuksella lueskelee.

        No itse en VIELÄ omista koiraa, mutta ihan pieni kysymys; Jos ne pitbullit sun muut on kerta niin lempeitä luonteeltaan, oikeita lampaita, ihania perhekoiria ja monikäyttöisiä jne jne... Miksi sen koiran sitten pitää olla PITBULL tms, kun noita lempeitä koiria on muitakin esim. noutajat, spanielit, jne...??? On niitä käyttörotuja muitakin? Itse en tajua, miksi pitää ottaa riskialtis rotu tietentahtoen, mikä se ominaisuus sitten niissä piteissä ja muissa tappelukoiraroduissa on, jos ne kerta ovat yhtä lempeitä ja mukavia ja koulutettavissa olevia kuin moni muu koira? Miksi sen sitten tarvii olla tappelukoira siellä hihnan päässä, kun se voisi olla vaikka labradori? Ja miksi niitä tarvii tosiaan tietentahtoen viedä paikkoihin, joissa voi käydä pahasti?


      • piiripienipyörii
        2+13= kirjoitti:

        No itse en VIELÄ omista koiraa, mutta ihan pieni kysymys; Jos ne pitbullit sun muut on kerta niin lempeitä luonteeltaan, oikeita lampaita, ihania perhekoiria ja monikäyttöisiä jne jne... Miksi sen koiran sitten pitää olla PITBULL tms, kun noita lempeitä koiria on muitakin esim. noutajat, spanielit, jne...??? On niitä käyttörotuja muitakin? Itse en tajua, miksi pitää ottaa riskialtis rotu tietentahtoen, mikä se ominaisuus sitten niissä piteissä ja muissa tappelukoiraroduissa on, jos ne kerta ovat yhtä lempeitä ja mukavia ja koulutettavissa olevia kuin moni muu koira? Miksi sen sitten tarvii olla tappelukoira siellä hihnan päässä, kun se voisi olla vaikka labradori? Ja miksi niitä tarvii tosiaan tietentahtoen viedä paikkoihin, joissa voi käydä pahasti?

        Minusta ihminen voi ottaa millaisen koiran tahtoo,kunhan on tietoinen mitä ottaa. On taidot se kouluttaa,ja osaa tehdä sen koirankin elämästä mieluisaa.Liian usein näkee näitä jotka ottavat koiran,jolle eivät pärjää.Valinta tehdään pelkän ulko-näön perusteella,tai halutaan egon-jatke. Näitä koiria käy sääliksi,kun eivät sitten yleensä saa ansaitsemaansa elämää.Sitten yleensä päätyvät kiertolaiskoiriksi,tai piikille.Nämä koirat ovat yleensä vain väärin ymmärrettyjä,ja päätyneet väärien ihmisten käsiin.Tuntuu että nykyään muutenkin ihmiset ottavat liian kevyin perustein koiran loppuun asti miettimättä,ja 3kk-1vuoden jälkeen se ei enään kelpaa iskee "pitovaikeus" tai äkillinen"allergia".Tosin poikkeuksia löytyy,joilla elämäntilanne tulee oikeasti vastaan yllättäen suunnittelematta.Silti kun katsoo apulan/koiran myynti palstoja ei voi kun voida pahoin,ja miettiä/toivoa että nämä koirat löytäisivät loppu-elämän kodin.


      • 23927uå90e
        piiripienipyörii kirjoitti:

        Minusta ihminen voi ottaa millaisen koiran tahtoo,kunhan on tietoinen mitä ottaa. On taidot se kouluttaa,ja osaa tehdä sen koirankin elämästä mieluisaa.Liian usein näkee näitä jotka ottavat koiran,jolle eivät pärjää.Valinta tehdään pelkän ulko-näön perusteella,tai halutaan egon-jatke. Näitä koiria käy sääliksi,kun eivät sitten yleensä saa ansaitsemaansa elämää.Sitten yleensä päätyvät kiertolaiskoiriksi,tai piikille.Nämä koirat ovat yleensä vain väärin ymmärrettyjä,ja päätyneet väärien ihmisten käsiin.Tuntuu että nykyään muutenkin ihmiset ottavat liian kevyin perustein koiran loppuun asti miettimättä,ja 3kk-1vuoden jälkeen se ei enään kelpaa iskee "pitovaikeus" tai äkillinen"allergia".Tosin poikkeuksia löytyy,joilla elämäntilanne tulee oikeasti vastaan yllättäen suunnittelematta.Silti kun katsoo apulan/koiran myynti palstoja ei voi kun voida pahoin,ja miettiä/toivoa että nämä koirat löytäisivät loppu-elämän kodin.

        Voi ja saa ottaa, eikä se vika olekkaan niiden koirien, mutta ihmettelen kovasti että miksi tarvii ottaa joku vaikea rotu, jolla on huono maine, jos ne samat "käyttöominaisuudet" löytyisi jostain toisestakin rodusta? Ilman sitä huonoa mainetta. Vai onko se maine nimenomaan se "juttu"? Eli toisinsanoen egonjatkoa se koko koira...


      • emilia____
        2+13= kirjoitti:

        No itse en VIELÄ omista koiraa, mutta ihan pieni kysymys; Jos ne pitbullit sun muut on kerta niin lempeitä luonteeltaan, oikeita lampaita, ihania perhekoiria ja monikäyttöisiä jne jne... Miksi sen koiran sitten pitää olla PITBULL tms, kun noita lempeitä koiria on muitakin esim. noutajat, spanielit, jne...??? On niitä käyttörotuja muitakin? Itse en tajua, miksi pitää ottaa riskialtis rotu tietentahtoen, mikä se ominaisuus sitten niissä piteissä ja muissa tappelukoiraroduissa on, jos ne kerta ovat yhtä lempeitä ja mukavia ja koulutettavissa olevia kuin moni muu koira? Miksi sen sitten tarvii olla tappelukoira siellä hihnan päässä, kun se voisi olla vaikka labradori? Ja miksi niitä tarvii tosiaan tietentahtoen viedä paikkoihin, joissa voi käydä pahasti?

        Miksi kellään on yleensä mitään toivomuksia koiran rodusta,ulkonäöstä tai koosta? Koira mikä koira?
        Itseasiassa mainitsemasi noutajat ovat purutilastojen kärjessä, jopa pittejä ja staffeja korkeammalla.Toki jälkeen mainituiden puremat tuottavat todennäköisesti enemmän vahinkoa.
        Meillä on ollut amstaffeja ja mastiffeja jo syntymästäni saakka, joten kun oman koiran aika tuli, otin ensin yhden ja sittemmin myös toisen rescue-amstaffin.Kun puhutaan koirista on ihan turhaa puhua mistään riskialttiudesta tai muusta paskasta.99 prosenttisesti vika on siellä narun toisessa päässä,jos koirassa ei ole mitään fyysistä vikaa. Isompien koirien omistajilla on yleensä älliä kouluttaa sitä koiraa,riippumatta rodusta, kun taas pinempien rotujen omistajat jättävät sen helpommin tekemättä.
        Itse olen puistoillut näiden "taistelukoirieni" kanssa nyt noin 5-vuotta, ja ainoat ongelmat ovat olleet koirani kylkeen käynyt jackrussell ja minun käteeni käynyt villakoira.
        Meillä on onneksi puistossa hyvä meininki,ja kaikki tuntevat toisensa, joten tuollaista rotujen sorsimista ei ole. Oma räyhäremmi osaa leikkiä niin toyvillisten kuin irlanninsusikoirien kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe