Kyntötöistä

-kysely-

Kuulutko syys- vai kevätkynnön kannattajien koulukuntaan?

12

6131

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap.

Millä tavalla kyntötyöt sinun asuinseudullasi on perinteisesti hoidettu? Sukulaiseni ei suostu edes rahasta kyntämään peltoa syksyllä, koska hän väittää kyntämisen kuuluvan kevääseen (savimaa).

Ei hänellä mitään koulutusta ole, vaan tekee asiat niin, kuin ne on aina ennenkin tehty.

• Muamuija

Syksyllä kynnetään mitä ehditään ja keväälle saa jäädä mitä ei syksyllä ehditä. Keväällä on pakko sitten kyntää, kun vaan pelto kestää, vaikkei ehtisikään. Kun vaan aikaa olisi enemmän, kevätkyntö olisi meille parempi. Toisaalta taas, kun vanhan isännän melkein ainoita maahommia enää tuo kyntö, antaa tehdä sitä silloin kun haluaa ja jaksaa, loput sitten tehdään itse.

• 34
        Muamuija kirjoitti:

Syksyllä kynnetään mitä ehditään ja keväälle saa jäädä mitä ei syksyllä ehditä. Keväällä on pakko sitten kyntää, kun vaan pelto kestää, vaikkei ehtisikään. Kun vaan aikaa olisi enemmän, kevätkyntö olisi meille parempi. Toisaalta taas, kun vanhan isännän melkein ainoita maahommia enää tuo kyntö, antaa tehdä sitä silloin kun haluaa ja jaksaa, loput sitten tehdään itse.

Kylläpä vanahaakin isäntää hymyilyttää kun vetää lautasmuokanta pellolla.

• %/%/
        34 kirjoitti:

Kylläpä vanahaakin isäntää hymyilyttää kun vetää lautasmuokanta pellolla.

Kevätkyntöä on pakko pitää se 30%.Typerää vaihdella työkoneita edestakaisin,kun muutenkin on kiire.
        Savimaita nyt vaisinkaan keväällä kyntää tai muokata,kun kuivuvat samantien käsiin kun kevätkuivuus on nykyään muutenkin ongelma.

• mv211
        %/%/ kirjoitti:

Kevätkyntöä on pakko pitää se 30%.Typerää vaihdella työkoneita edestakaisin,kun muutenkin on kiire.
        Savimaita nyt vaisinkaan keväällä kyntää tai muokata,kun kuivuvat samantien käsiin kun kevätkuivuus on nykyään muutenkin ongelma.

Parempi syksyllä sian sorkkima, kun kyntö keväällä. Vanha sananlasku.Savimaa.

Ei kasva kevätkynnetyt mitään.

olikohan ne nyt vaan varmasti savimaita ne sukulaisen pellot.

• ap.
        mv211 kirjoitti:

Parempi syksyllä sian sorkkima, kun kyntö keväällä. Vanha sananlasku.Savimaa.

Ei kasva kevätkynnetyt mitään.

olikohan ne nyt vaan varmasti savimaita ne sukulaisen pellot.

haittaisi, vaikka omia savipeltojaan kyntäisikin keväällä, mutta kysymys on minun pelloistani. Kyllä ne ovat savimaata ja kivikovaksihan se nopeasti menee ja pitäisi kastella yötäpäivää.

• huono systeemi

Keväällä kynnetystä savimaasta ei saa kelvollista kylvöalustaa. Aluksi on märkiä savikokkareita, sitten ne kuivuvat kivikoviksi.

• mitreeew

Tukipolitiikan takia on kuuluttava molempiin..En ole vielä keksiny missä tilanteessa kevätkyntö olisi parempi.

• kevätkynteliöitsijä

On parempi hikevillä hietamailla, maa lämpiää ja kuivuu nopeasti kylvökuntoon. Syyskynnetty pysyy pitkään märkänä ja kylmänä kun kapillaari-ilmiö puskee vettä alhaaltapäin, ero voi olla kaksikin viikkoa kylvöille pääsyssä. Lisäksi kevätkynnetty kestää rankkojakin kevätsateita, oraat ei kellastu.

• joku tuntematon

tietenkin

• joku tuntematon

koska pellon muokkaukseen kuuluu roudan vaikutus kynnettyyn maahan

• jaa aa

Kylällä maat pitää saada syksyllä mustaksi
      muuten ne ei kuivu kylvö kuntoon ennen
      juhannusta . viime vuonna sänki pelloilla
      oli routaa vielä toukokuun viimeisenä päivänä ..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      179
      2996
    2. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      64
      2576
    3. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      203
      2220
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      73
      1849
    5. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      102
      1783
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1651
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      104
      1479
    8. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      217
      1161
    9. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1120
    10. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1079
    Aihe