Koiranomistaja on laittanut rivitalon yhteiseen postilaatikkoryhmään kyltin "VARO KOIRAA"? Kyltti on paikassa, joka ei ole aidan sisällä, vaan usemman asunnon rivitaloon vievän kävelykäytävän varrella. Tuolla aitaamattomalla alueella on nähty liikkuvan vapaasti iso saksanpaimenkoira. Koiranomistajat: onko tuollainen teidän mielestänne korrektia ja onko se edes laillista?
Miten koiraa muuten voi käytännössä varoa? Onko muuta tapaa kuin pysyä pois ko. alueelta? Entä jos on asiaa rivitalon johonkin muuhun asuntoon?
VARO KOIRAA -kyltti
18
2824
Vastaukset
- HV
Ensimmäisen lauseen perässä ei pitänyt olla kysymysmerkkiä. Se jäi siihen, kun muotoilin lausetta uudelleen.
- niinjanäin
Minusta koiran kuuluisi olla omistajan valvovan silmän alla,ja koiran irtipitäminen tuollaisella alueella valvomatta ei tietääkseni ole sallittua.Varsinkaan jos omistaja itsekin tiedostaa,että koira on uhka. Jos näin on koira pitäisi olla kytkettynä,jos se ei kuitenkaan ole uhka niin vähintään omistajan valvovan silmän alla. Onhan se koirallekkin riski,eihän koira osaa väistää autoja jne.Omistajan kannattaisi muuttaa oma-koti taloon,jos haluaa pitää koiraansa vapaana.
- samaa mieltä
niinjanäin kirjoitti:
Minusta koiran kuuluisi olla omistajan valvovan silmän alla,ja koiran irtipitäminen tuollaisella alueella valvomatta ei tietääkseni ole sallittua.Varsinkaan jos omistaja itsekin tiedostaa,että koira on uhka. Jos näin on koira pitäisi olla kytkettynä,jos se ei kuitenkaan ole uhka niin vähintään omistajan valvovan silmän alla. Onhan se koirallekkin riski,eihän koira osaa väistää autoja jne.Omistajan kannattaisi muuttaa oma-koti taloon,jos haluaa pitää koiraansa vapaana.
vaikka laittaisi kymmenen kylttiä, niin se ei poista hänen maksuvelvoitettaan jos hullusti jollekin käy. Nyt olisi aika suositeltavaa näyttää koiranomistajalle lakikirjasta mitä siellä seisoo koiran kiinnipitämisestä. Tuosta omakotitalo-asiasta vielä senverran että tulisi pitää aidattuna piha, mikäli koira on sen luontoinen että tuollaisia kylttejä tarvitsee.
- uskopoisvaan
samaa mieltä kirjoitti:
vaikka laittaisi kymmenen kylttiä, niin se ei poista hänen maksuvelvoitettaan jos hullusti jollekin käy. Nyt olisi aika suositeltavaa näyttää koiranomistajalle lakikirjasta mitä siellä seisoo koiran kiinnipitämisestä. Tuosta omakotitalo-asiasta vielä senverran että tulisi pitää aidattuna piha, mikäli koira on sen luontoinen että tuollaisia kylttejä tarvitsee.
Itse tulkitsen asian niin, että koiran omistaja on halunnut ostaa tälläisen kyltin, joita on tapana vähän kuin koristeena pitää. Etenkin jos kyltissä on koiran kuva. Se on enemmänkin sellainen imagojuttu kuin varoitus.
Omistaja varmaankin tietää koiransa ihmisystävälliseksi ja sen takia uskaltaa antaa olla irtikin vähän. Luulenpa, ettei koira ole kelleen tehnyt mitään, vai olenko väärässä?
Itse varon koiraa siten, etten esim aja talon pihaan jossa tiedän mahdollisesti koiran olevan irti, autolla kovaa vaan varon mahdollista innokasta poukkoilijaa. Lisäksi varon siten , etten säikähdä jos kulmalta vouhkaa koira. Eiköhän tämä asia ollut lähinnä tälläistä varomista, vai mitä muut koitaihmiset luulevat. - Sakemaanikko
uskopoisvaan kirjoitti:
Itse tulkitsen asian niin, että koiran omistaja on halunnut ostaa tälläisen kyltin, joita on tapana vähän kuin koristeena pitää. Etenkin jos kyltissä on koiran kuva. Se on enemmänkin sellainen imagojuttu kuin varoitus.
Omistaja varmaankin tietää koiransa ihmisystävälliseksi ja sen takia uskaltaa antaa olla irtikin vähän. Luulenpa, ettei koira ole kelleen tehnyt mitään, vai olenko väärässä?
Itse varon koiraa siten, etten esim aja talon pihaan jossa tiedän mahdollisesti koiran olevan irti, autolla kovaa vaan varon mahdollista innokasta poukkoilijaa. Lisäksi varon siten , etten säikähdä jos kulmalta vouhkaa koira. Eiköhän tämä asia ollut lähinnä tälläistä varomista, vai mitä muut koitaihmiset luulevat.luulen, että koiralla on tyhmä omistaja. Jotain vielä sattuu...
- koiran omistaja
niinjanäin kirjoitti:
itsekkin pidän kerrostalossa väliovessa kylttiä jossa kehoitetaan varomaan koiraa.
Kyltti ei siis ole asunnon ulko-ovessa vaikka sen siihenkin tietenki voisin länttästä.
Oletettavasti meidän talon sisään ei ole tulossa kutsumattomia viaraita mutta esim jos vaikka taloyhtiössä tapahtuu vesivahinko ja huoltomiehen on päästävä tarkistamaan asuntomme huomaa hän ulko-oven avattuaan että väli ovessamme on ilmoitus koirasta ja hän osaa silloin suhtautua asiaan eikä 40kg möhkäle pääse pelästyttämään.
Toiseksikin koskaan ei voi koirasta olla varma olkoot kuinka lempeä tahansa kuinka se suhtautuu viaraisiin kun tunkeutuvat sen reviirille. Joten on ihan aiheellista ilmoittaa koirasta oli se sitten kuinka pieni kiltti ja huomaamaton.
Se saako koiraa vapaana pitää... niin laki sanoo selkeästi että taajama-alueilla on koira pidettävä aina kytkettynä lukuun ottamatta koira aitauksia.
Toisaalta onko koirasta harmia jos se oman taloyhtiön piirissä pyörii.. jos se kiltti ja ystävällinen on.. jos jollain sitä vastaan on niin totta kai koiran pitää pysyä toisten pihoilta pois.. ja tässä vinkki myös kissojen omistajille.. ne pienet karvaset mirrit/turrit ulosteineen ei ole kiva näky toisten pihoilla (tai no ehkä joku siitäkin tykkää)
- dkfhskjhfksd
varo koiraa- kylttejä käytetää useimmiten ilmoittamaa varkaille että talossa/alueella on koira joten sinne ei kannata tulla. kannattaisi olla vain iloinen kyltistä, varsinkin kun näitä omakotitaloa/rivitalo murtoja on parin vuoden aikana ollut huomattavia määriä. kyltti usein auttaa häätämää vorot ja häiriköt pihapiiristä. ja eihän siitä kyltistä mitään haittaa ole vai onko? muuttaako se sinun elämääsi millään tavalla? jos kyseistä koiraa ei ole ennenkään tarvinnut varoa millään tavalla niin ei se muuta koiraa vihaiseksi yhtäkkiä. ja jos omistaja on laittanut kyltin oman postilaatikkonsa viereen/yhteyteen se kertoo vain siitä että hänen asunnossaan on koira, sinne ei varkaiden kannata tulla...(menkööt naapuriin). kyse ei siis ole siitä että naapurien tulisi varoa koiraa, vaan sen tarkoitus on suojella kotia tunkeilijoilta ja mitä paremmalle paikalle sen saa esille, sitä toimivampi se usein on. =)
- bvhvgbiugui
samoilla aatoksilla ja oon aatellut itsekin laittaa kyltin oktaloni postilaatikkoni viereen. Ettei vorot iskisi niin helposti :)
- rooroo
Mietiskelin tuossa lenkkeillessäni koirani kanssa tätä varo koiraa -asiaa, kun näin sievän omakotitalon matalassa aidassa kauniin, pienen, metallisen kyltin jossa luki "varo koiraa". Aita oli sellainen matala omakotitalon nätti puuaita, ja talokin sen näköinen (vaaleanpunainen, posliinikissoja ikkunalla jne) että siellä tuskin suojelukoiran omistajaa asuu.
Tuli mieleen, että ainakin tuossa talossa kyltti tarkoitti enemmänkin ehkä "varo ettei koira karkaa" tai "muista sulkea portti" tai "älä säikähdä koiraa". Itse ainakin laittaisin kyltin jos laittaisin, tiedoksi ihmisille että talossa on koira. Koiran takia on kuitenkin ihmisen käyttäydyttävä eri tavalla kuin ainoastaan ihmisten. Ja nyt kun olen lopultakin koiranomistaja, olen huomannut että on valtavan paljon ihmisiä jotka eivät pidä koirista tai pelkäävät koiria, ja ovat iloisia tuollaisesta varoituksesta.
Mutta ihmetyttää kyllä tuo kyltin sijoitus ja mitä sillä on haettu...- taiiiiiiiiij
Rooroo kirjoittaa näin:
"Mietiskelin tuossa lenkkeillessäni koirani kanssa tätä varo koiraa -asiaa, kun näin sievän omakotitalon matalassa aidassa kauniin, pienen, metallisen kyltin jossa luki "varo koiraa". Aita oli sellainen matala omakotitalon nätti puuaita, ja talokin sen näköinen (vaaleanpunainen, posliinikissoja ikkunalla jne) että siellä tuskin suojelukoiran omistajaa asuu..."
Minä olen 40 v nainen, omistan omakotitaloni, jossa asun yhdessä koirieni (3 bullmastiffia) kanssa.
Taloni tontti on iso, eikä siinä ole kuin orapihlaja- aita, jonka pidän n metrin korkuisena. Taloni on ns rintamamiesmallinen, vaalean beigeksi maalattu, oikein sievä ja kodikas myös ulkoapäin.
Ikkunoissani ei ole posliinikissoja, mutta mm. pitsiverhot kyllä. Ja jos joku oikein tarkasti sisälle pälyilee, näkee, että mm olohuoneessa ja jopa eteisessä on kristallikruunut! Ikkunalaudoilla on kesäisin kauniit, herkät kukka- asetelmat ja syksyisin/ talvisin laitan kanervia ym jopa portaille ja "portinpieleen".
Pihakalusteet ovat valkoiseksi maalatua ns. pitsivalurautaa.
Koirani eivät koskaan ole omalla pihalla vapaina, en halua jykevää aitaa tontille rakennuttaa. Postilaatikossa ja ovessa on sievät kyltit "VARO KOIRIA!".
POINTTINI on se, ettei kukaan koskaan voi talon ulkomuodon perusteella, posliinikissoista puhumattakaan!, päätellä, millainen "hurtta ja hirmu" missäkin mökissä vahtia pitää, ÄLY HOI!!! Eli kyllä kaikkiin varoituskyltteihin kannattaa suhtautua "kunnioituksella".
- arska vartiossa
tietysti saisi siinä olla,oman piha-alueen ulkopuolella. Toisaalta se turva teille kaikille as.oy:n asukkaille, kyllä ne rosvot vähän miettivät, ennenkuin tulevat pihoille.
Meillä on omakotitalon pihaportissa kyltti, Täällä vartioimme me ja koirien kuvat. On kaksi rotikkaa pihalla ja on parempi, ettei vieras tule portista pihalle, saattaa käydä hullusti.
Ei ole kukaan tunkenut itseään, vaan kiltisti soittaa portissa olevaa kelloa, jos mielii pihaan.
Mustalaiset ja kaupustelijat kiertävät kaukaa, kun näkevät otukset.- kaupustelijat pois
Jos mustalaiset ja kaupustelijatkin älyävät kiertää talosi! Hyvä homma !
- 4+1
Minulla on omakotialueellamme koirakyltit. Syynä on ihan viaton tiedotus; Jos jollakin on jotain huomauttamista, niin tietää missä asumme, toisekseen, ihmiset osaavat palauttaa mahdollisesti karanneen koiran (ei vielä onneksi) oikeaan kotiin jne... Tarkoitus ei ole varoittaa, vaan tiedottaa. Meillä kyltti on portilla, luonnollisesti, kun omakotitalossa asumme. Ja tavallaan, tuon kyltin ohittaneet osaavat varautua, vaikka koirapelkääjät. Ja tuskin meille murtovarkaatkaan ekana tulevat, vaikka varashälyt onkin sitten iohan erikseen. Mutta veikkaan, että kyltin nähdessään menevät mieluummin naapuriimme. Eivät tiedä, mmillaisia vanhuksia koiramme oikeasti ovat, eikä niistä kyllä vahdiksikaan ole. Maine kuitenkin kiirii, eikä se ole mikään huono asia sekään :)
- pilkunviilaajaaaaaa
4+1 kirjoitti:
Minulla on omakotialueellamme koirakyltit. Syynä on ihan viaton tiedotus; Jos jollakin on jotain huomauttamista, niin tietää missä asumme, toisekseen, ihmiset osaavat palauttaa mahdollisesti karanneen koiran (ei vielä onneksi) oikeaan kotiin jne... Tarkoitus ei ole varoittaa, vaan tiedottaa. Meillä kyltti on portilla, luonnollisesti, kun omakotitalossa asumme. Ja tavallaan, tuon kyltin ohittaneet osaavat varautua, vaikka koirapelkääjät. Ja tuskin meille murtovarkaatkaan ekana tulevat, vaikka varashälyt onkin sitten iohan erikseen. Mutta veikkaan, että kyltin nähdessään menevät mieluummin naapuriimme. Eivät tiedä, mmillaisia vanhuksia koiramme oikeasti ovat, eikä niistä kyllä vahdiksikaan ole. Maine kuitenkin kiirii, eikä se ole mikään huono asia sekään :)
tietenkin määrää että asukkaat eivät saa laittaa kylttejä mielivaltaisesti yhteisiin paikkoihin... Mutta kyltti sinänsä on ihan hyvä, niin kuin monet jo totesivat, kunhan siitä on yhteisesti sovittu.
- huhhuhuhhhu!!!!
HUOH!!!!!!
Taas on annettu Saksanpaimenkoira väärälle omistajalle!
Ketuttaa oikein että korvissa soi! Koko rodun maine kärsii hirmuisesti saamattomissa käsissä!
Tai sitten ei vain välitetä jos koira on aggressiivinen muita kohtaan.
Kyltti ei todellakaan poista maksamisvelvollisuutta eikä tuollaisella alueella
koiraa saa pitää edes irti! - Ihmetteleevaan
Mulla on omakotitalon pihaan tultaessa kyltti. Varo koiraa! Kulkemin omalla vastuulla. Kuvan kera. Ja se on juuri sitä varten siinä että ihmiset varoo koiraa. Ja tietää että talossa on koira.
Sitä en ymmärrä miksi kyseinen ihminen on laittanut kyseisen kyltin postilaatikoille, eikä oman kämppäsä lähettyville. Ja vielä kehtaa pitää koiraa irti. Aika epämäärästä touhua. Jos kerran koira josta varotetaan on irti rivarin pihassa. Soittasin poliisille.- autotallin seinän
Talli on ensimmäinen pakennus pihaan tultaessa , siinä on kyltti .täällä vartioin minä ja kuvan kera.Ei herätä kuin hilpeyttä,meinaten se rotukuva.
- Muudari
autotallin seinän kirjoitti:
Talli on ensimmäinen pakennus pihaan tultaessa , siinä on kyltti .täällä vartioin minä ja kuvan kera.Ei herätä kuin hilpeyttä,meinaten se rotukuva.
Itsellä on varoituskolmio,minkä keskellä rotikan pää pihatien varrella. Ulko-ovessa kyltti, jossa rotikan kuva ja teksti: minä asun täällä. En ole laittanut niitä siksi, että sitä pitäisi pelätä. Eikä normaalien ihmisten pidäkkään.Se on rauhallinen,mukava koira. Olen vaan huomannut, että monet ihmiset pelkäävät koiria ja varsinkin näitä "verikoirarotuja"..ja pitääkin varoa tottakai, vieras koira on aina vieras eikä voi tietää minkälainen otus on kyseessä. Täällä maalla on pirullinen tapa ihmisillä tulla koputtamatta tai ovikelloa soittamatta sisälle, myös kauppiailla yleensä, jos ulko-ovi on auki.(kuraiset saappaat jalassa olohuoneeseen asti) Ja se ovi meillä päivisin lukossa ei ole
, jos kotona ollaan tai joku meistä.Esim. pakkassäällä( koirat hyvillä ilmoilla pihassa tarhassa) jollekin voi olla järkytys, jos tulee ovesta ja rotikka plus 2 isoa mustaa sekarotuista koiraa on vastassa( jotka meillä myös asuvat), jos kovin koirapelkoinen on.Ja vaikkei olisikaan, itsekin kyllä aika jännittyneessä tilassa varmasti olisin, jos outoon paikkaan menisin ja tuollainen armeija vastassa olisi, kun outoja koiria on.Eli kyltit tiedottavat vierailijoille kätevästi, että koiria on ja tekevät siitä omat johtopäätöksensä, soittavatko ovikelloa vai marssivatko suoraan sisälle. Itse en silti edes pidä siitä, että joku tulee omin luvin sisälle,mutta ei ole onneksi tullut pitkään aikaan.Kylttien ansiosta.Taitaisin pistää koirakyltin, vaikka ei koiria olisikaan :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244636- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483095- 542667
- 512599
- 2052597
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522328
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081529