ekaluokkalainen...

Ajattelin kysellä kuinka olette ratkaisseet ekaluokkalaisen "hoidon"?
Meillä lapset menevät peräkkäisinä vuosina kouluun ja nyt olisi (kesän jälkeen) ensimmäinen lähdössä... muu ei siinä mietitytä vaan hoito koulun jälkeen....
Meillä tilanne jossa äidin työt painottuu viikonloppuun... eli yleensä viikolla on 2 vapaata ja sitten perjantai-iltana ja lauantai-iltana työt loppuu 22.00 ... ja sunnuntaisin olen aamutuurissa.....
toinen lapsista on silloin vuorolaisten päiväkodissa mutta kuinka järjestää toisen lapsen hoito?? Meillä mies on reissuhommissa joten ei juuri tiedä etukäteen milloin on kotona...
Eihan vielä 7-vuotias lapsi voi olla niin myöhään yksin kotona... sehän on heitteillejättö... työaikoja ei voi muuttaa... mitä mahdollisuuksia minulla on???

7

1412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saarakaisla

      Voitko kertoa aluksi missä päin te asutte?

      • täällä pohjois-pohjanmaalla....


    • Eskarilaisen äiti

      Mulla on nyt eskarilainen esikoistyttö ja mielessä samanlaiset ajatukset.. Ensinnäkin minne tulevaksi kesäksi, kun eskari loppuu kesäkuun loppuun. Itselläni ei juuri kesälomaa ole ehtinyt töistä kertyä ja sitä olisikin hyvä säästää myös syksyyn koulun alkuun.. Niin ja sitten ne koulupäivät, kun ovat niin lyhyitä...Alkavan myöhään ja loppuvat jo puolenpäivän aikaan...En tiedä miten kaikki järjestyy, mutta sitä tässä pohditaan..Itselläni liukuva päivätyö, että sen puoleen paras mahdollinen, mutta sekin tuntuu pitkältä lapseen nähden.. Koulumatkaakin kertyy 2,7km emmekä vielä ole ratkaisseet matkojakaan..

      • aloin ottamaan selvää meidän mahdollisuuksista ja ne ovat seuraavat: päiväkotiin ei saa lasta evvikonlopuiksi vaikka toinen on siellä hoidossa. päivähoito toimistosta annettiin muutama yksityinen perhepäivähoitaja josta sais satunnaista hoitoa... eli perjantai ja lauantai illoiksi sekä sunnuntai aamuiksi... kun lapsi on täyttänyt jo 7 niin yksityisen kodinkoidon tukea ei tule... ja hinnat näyttivä olevan seuraava....
        perjantailta.... puolipäivähoito 13.30-18.00 27€ 18-22.30 11€h eli 4,5*11=49,5€ koko perjantai-illalle tulis hintaa 76,50€ lauantai-illalle 47€ 18-22.30 4,5*11€........96,5€ ja sitten vielä sunnuntai....64€... eli viikonlopulle tulisi hintaa 237€... jos kuukaudessa olisi kolme viikonloppua töitä niin 711€... joten ainakin minun palkoilla ei voi seuraavanlaista hoitoa kuvitella kun vielä toisesta maksaa... 170€ (eskarivähennyksen jälkeen)... lähes 900 euroa lasten hoidosta kuussa on sama ku jäis töistä pois....
        ei ole kovin paljon vaihtoehtoja... mannerheimin lastensuojelu liitolla oli hinnat 8,2€ tunti ja sunnuntaisin tuplaten....mitähän vaihtoehtoja on jäljellä????


    • tällainen huoli

      Itse olen myös mietiskellyt ensi syksyä ja lapsen koulunaloitusta. Työni alkaa 7.00 ja kotoa joudun lähtemään 6.30. Olen yksinhuoltaja ja lapseni, 6v, (loppu syksystä 7v) joutuu siis olemaan ensin aamulla yksin kotona ja lähtemään sitten kävelemään kouluun (n. puoli kilometriä). Lasta kohtaan tämä tuntuu väärältä, eikä tosiaan ole mikään hyvä ratkaisu. Mutta miten tällaisessa tilanteessa voi toimia? Työaikani on täsmällinen, ei liukuva. En ole edes lomia ehtinyt vielä pahemmin keräämään.

      • kaarina-75

        monilla kunnilla järjestetään aamu ja iltapäivä toimintaa... mutta jos on viikonloppu ja ilta tuureja niin sitten tilanne näyttää toivottomalta kuten "siivoojan" kannalta...


      • lä0
        kaarina-75 kirjoitti:

        monilla kunnilla järjestetään aamu ja iltapäivä toimintaa... mutta jos on viikonloppu ja ilta tuureja niin sitten tilanne näyttää toivottomalta kuten "siivoojan" kannalta...

        Täysin laillista ottaa tuollainen. eli joko 6h päöivä tai 30h viikko. kela maksaa sitten 90e tukea kuussa. ja ettekö voi puhua työnantajan kanssa että työaikoja muokattaisi sopiviksi? ja jos ei onnistu niin miksi ette hakisi päivätöitä? itse olen sen verran onnellisessa asemassa ettei työnantaja ollut ollenkaan 6h päiviä vastaan ensisyksystä alkaen. lisäksi pidän elokuun palkatonta lomaa(ei minullakaan siihen olisi varaa, mutta uskon että asiat lutviutuu, voin jo nyt säästää muutaman satasen siihen mennessä). saa olla tuleva koululainen kotona 2 viikkoa lomalla ja ekat 2 viikkoa opetan koulumatkoille.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      778
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      695
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      636
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      622
    Aihe