Muutoksenhakulautakunnasta ja eriävä mielipide

Ahistaa

Sain hylyn työeläkelakien muutoksenhakulautakunnasta, hakiessani täyttä työkyvyttömyyseläkettä, sain puolityökyvyttömyyseläkkeen, jolloin eläkelaitos, kuin sitten muutoksenhakulautakuntakin hylkäsivät täyden eläkkeen.
Aion hakea täyttä eläkettä edelleen, hakisinko vakuutusoikeudesta, vai tekisinkö uuden hakemuksen eläkelaitokseen kokonaisuudessaan?
Muutoksenhakulautakunnassa minulle olisi myöntänyt täyden eläkkeen 2/kuudesta. Siis kaksi antoi eriävän mielipiteen päätökseen.

5

374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M32.0

      vain osatyökyvyttömyyseläke? Olet siis työelämässä edelleen?

    • kaikkea kokeiltu

      haet sitä eläkettä ? Jos se on jo kertaalleen hylätty ja muutoksenhaustakin tulli hylsy ! Turhaan vaivaat päätäsi. Ei noi kertaalleen muutoksenhaussa hylätyt enään mene läpi. Siinä pitäis sairaudessa tai hoidoissa tapahtua jotain uutta.
      Eiks sun lääkäri sitten B-lausunnossa todennut että hänen mielestä et voi kuntoutua työkykyiseksi ?
      Niin onhan sulla hoitosuhde ?
      Oletko työelämässä vielä ?
      Pitäis olla vähän enempi taustatietoa et vois edes jotenkin neuvoa ?

      • Mitä tehdä?

        Kiitos mielenkiinnosta ja vastauksista. Olen pian 60v. ja sanottu irti tuotannollisista ja taloudellisista syistä, todellinen syy lienee minun monialaiset liikuntaelinsairaudet ja se , että olen todella huono kuuloinen.

        Kuulon vuoksi ollut pitkään vaikeuksia pärjätä työssä, kun en ole kuullut työtehtäviä ja kuulostani on ollut monenlaista vaaraa, niin työkavereille kuin itsellenikin.Lääkäri on todennut B-lausunossaan, että minulla ei ole realisoitavaa työkykyä edes osaaikaiseen työhön ja minusta ei ole kuntoutuksellakaan saatavissa enää työkykyistä. Minusta on tehty moniammatillisen ryhmän työkykyarvio, ja he kaikki puolsivat minulle eläkettä.
        Muutoksenhakulautakunnassa oli kaksi eriävää mielipidettä ja he katsoivat minulle kuuluvan eläkkeen. He perustelivat jotensakkin näin, että koska minulla on niin pitkä työhistoria ja ikää sen verran, ja kun katsoo monialaiset sairauteni, niin minulla ei ole edellytyksiä elättää itseäni saatavissa olevalla osapäivätyöllä, varsinkin kun olen tehnyt työhistoriani ajan hyvin suppea-alaista työtä ja muita koulutuksia ei minulla ole, olen heidän mielestään oikeutettu täyteen työkyvyttömyyseläkkeeseen.
        Muutoksenhakulautakunnassa taas muut mielipiteet niin, että minulla on työkykyä sairaudelleni sopivaan osa-aika työhön ja että olin kuullut vastaanotolla kuulokojeen kanssa. En todellakaan kuule vastaanotolla tyydyttävästi, vaan joudun toistelemaan ja kyselemään jatkuvasti ja siltikin minulle on jäänyt epäselväksi monia asioita. Ja sekin vielä, että työelämäkin poikkeaa huomattavasti akustiikaltaan ja muilta olosuhteiltaan vastaanottotilasta ja sekin tuottaa pinnistelemistä, että saat ees kukakuinkin oikean käsityksen asioista mistä puhutaan. Ja mikähän työ se voisi olla, että saisisin paikan vaille koulutusta ja ammattia, missä pärjäisi mies joka ei juuri pysty istumaan eikä kävelemään, kuin vähänaikaa kerrallaan ja huonoina päivinä ei lainkaan. Ja joka ei kuule , ja muiden puhe kuulostaa kuin virolaiset puhuisi, että osasta saa selvää ja osasta ei ja mittaamattomasti tulee vääriäkäsityksiä ja en kuule ees hälytysajoneuvojen ääniä, enkä varoitusääniä saati herätyskellon ääntä. Minulla on kaikenlaisia apuvälineitä tuon kuulon vuoksi, mutta ei niistä ole apua työelämässä, vaan ne helpottaa mm.ovikellon soidessa vilkkuvaloin, jonka voi kuljettaa kotona aina mihin itse menet.
        On tässä lisäksi kaikenlaisia muita sairauksia jotka lähinnä ovat vain harmillisia, kuten sydämen rytmihäiriö, tinnutus, paksusuolen pullistumia, reflux, eturauhasen liikakasvu, joihin kaikkiin lääkitys. Noista en ole edes maininnut eläkehakemuksessa, rytmihäiriötä ja tinnutusta lukuunottamatta, koska niillä ei liene vaikutusta eläkepäätökseen.
        Tuli virheitä roppakaupalla, mutta tälläinen minä olen, toivottavasti tästä sai jotakin tolkkua.


      • memmu 55
        Mitä tehdä? kirjoitti:

        Kiitos mielenkiinnosta ja vastauksista. Olen pian 60v. ja sanottu irti tuotannollisista ja taloudellisista syistä, todellinen syy lienee minun monialaiset liikuntaelinsairaudet ja se , että olen todella huono kuuloinen.

        Kuulon vuoksi ollut pitkään vaikeuksia pärjätä työssä, kun en ole kuullut työtehtäviä ja kuulostani on ollut monenlaista vaaraa, niin työkavereille kuin itsellenikin.Lääkäri on todennut B-lausunossaan, että minulla ei ole realisoitavaa työkykyä edes osaaikaiseen työhön ja minusta ei ole kuntoutuksellakaan saatavissa enää työkykyistä. Minusta on tehty moniammatillisen ryhmän työkykyarvio, ja he kaikki puolsivat minulle eläkettä.
        Muutoksenhakulautakunnassa oli kaksi eriävää mielipidettä ja he katsoivat minulle kuuluvan eläkkeen. He perustelivat jotensakkin näin, että koska minulla on niin pitkä työhistoria ja ikää sen verran, ja kun katsoo monialaiset sairauteni, niin minulla ei ole edellytyksiä elättää itseäni saatavissa olevalla osapäivätyöllä, varsinkin kun olen tehnyt työhistoriani ajan hyvin suppea-alaista työtä ja muita koulutuksia ei minulla ole, olen heidän mielestään oikeutettu täyteen työkyvyttömyyseläkkeeseen.
        Muutoksenhakulautakunnassa taas muut mielipiteet niin, että minulla on työkykyä sairaudelleni sopivaan osa-aika työhön ja että olin kuullut vastaanotolla kuulokojeen kanssa. En todellakaan kuule vastaanotolla tyydyttävästi, vaan joudun toistelemaan ja kyselemään jatkuvasti ja siltikin minulle on jäänyt epäselväksi monia asioita. Ja sekin vielä, että työelämäkin poikkeaa huomattavasti akustiikaltaan ja muilta olosuhteiltaan vastaanottotilasta ja sekin tuottaa pinnistelemistä, että saat ees kukakuinkin oikean käsityksen asioista mistä puhutaan. Ja mikähän työ se voisi olla, että saisisin paikan vaille koulutusta ja ammattia, missä pärjäisi mies joka ei juuri pysty istumaan eikä kävelemään, kuin vähänaikaa kerrallaan ja huonoina päivinä ei lainkaan. Ja joka ei kuule , ja muiden puhe kuulostaa kuin virolaiset puhuisi, että osasta saa selvää ja osasta ei ja mittaamattomasti tulee vääriäkäsityksiä ja en kuule ees hälytysajoneuvojen ääniä, enkä varoitusääniä saati herätyskellon ääntä. Minulla on kaikenlaisia apuvälineitä tuon kuulon vuoksi, mutta ei niistä ole apua työelämässä, vaan ne helpottaa mm.ovikellon soidessa vilkkuvaloin, jonka voi kuljettaa kotona aina mihin itse menet.
        On tässä lisäksi kaikenlaisia muita sairauksia jotka lähinnä ovat vain harmillisia, kuten sydämen rytmihäiriö, tinnutus, paksusuolen pullistumia, reflux, eturauhasen liikakasvu, joihin kaikkiin lääkitys. Noista en ole edes maininnut eläkehakemuksessa, rytmihäiriötä ja tinnutusta lukuunottamatta, koska niillä ei liene vaikutusta eläkepäätökseen.
        Tuli virheitä roppakaupalla, mutta tälläinen minä olen, toivottavasti tästä sai jotakin tolkkua.

        Et tule saamaan eläkettä, jos ei ole enempää sairauksia. tieän kokemuksesta


      • erilaista kokemusta
        memmu 55 kirjoitti:

        Et tule saamaan eläkettä, jos ei ole enempää sairauksia. tieän kokemuksesta

        Hei! Minulla taas erilaisia kokemuksia, minä sain työkyvyttömyyseläkkeen 53-vuotiaana ( erilaiset reumasairaudet ym.) , vaikkakin sain taistella sairauspäivärahan kanssa muutoksenhakulautakunnssa n. 18 kuukautta, lopulta sain sieltäkin sitten takautuvasti....tee uusi hakemus ja kerro siinä kaikki mahdollinen sairauksistasi ihan seikkaperäisesti... vaikkakin se tuntuu ihan hölmöltä selitellä... mutta niin mulle ainakin neuvottiin...ja lääkäriltä sellainen lausunto jossa hän puoltaa ja ehdottaa napakasti sinua työkyvyttömyyseläkkeelle, eikä mitään " liirun laaruja " koska se on siitä lääkärin sanamuodostakin kiinni......voimia sinulle!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2478
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2240
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2072
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1873
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe