Te-toimisto teki tahallaan?

Hemmamamma niin

Mitä mieltä olette tästä. Itse koen tulleeni aika jotakuin kusetetuksi. Olin töissä vuosia valmistumiseni jälkeen, korkeakoulutetussa työssä jnejne.. jäin äitiyslomalle, firma meni sillä aikaa konkkaan, tuli irtisanomiset tietysti ja kun mammalomat oli lusittu lapseni sairasti viikkotolkulla enkä siten mennyt työkkärin tykö kun vasta viikkoja sen jälkeen kun olin jäänyt pelkän kotihoidontuen varaan. Koska en ollut työhön oikeen kykenevä sairaan lapsen luota lähtemään. No. Kuuluin työttömyyskassaan ja maksoin työssäoloaikana kaikenmaailman maksut kuten tunnollinen tekee ja nyt sitten lopputulos on se että rahaahan ei tule.

Ja sitten ne syyt miksi ei. Ilmoittauduin te-toimistoon sähköisesti ja pankkitunnuksilla, koska nettisivulla infotaan että niillä todennetaan henkilöllisyys eikä käyntiä sitä varten te-toimistossa tarvita. Netissä kirjattiin työkokemukset ja koulutukset kaikki. Ymmärrän. Tarviihan he pätevät tiedot ja nehän annoin. No, liittoon meni paperit että irtisanottu tuotannolliset ja taloudelliset syyt ja että tästä lähin työtön. Menee viikko kaksi... 7 viikkoa. Liitosta tulee sähköposti että työnhakunne ei ole voimassa emme voi käsitellä hakemustanne ja että tarvitaan työvoimapoliittinen lausunto te-toimistosta. No sinne siis välittömästi että miksi työnhakuni ei ole voimassa ja lausunto kiitos, no työnhakuni on kuulemma umpeutunut kuukaudessa koska en ole sitä uusinut päivämäärään se ja se mennessä. Siellä netti-ilmoittautumisessa kuulemma luki joku päivämäärä että oltava henk.koht.yhteydessä työkkäriin siihen ja siihen päivämäärään mennessä mutta ei mainintaa siitä että ota työtodistukset ja koulutodistukset mukaan tai että työnhakuni keskeytyy muuten tai että se käynti on peruste työttömyysturvan maksamiselle. En käynyt kun minulta kyllä meni se netissä kuulemma välähtänyt päivämäärä ohi saati maininnat noista ed. mainituista seikoista. Työvoimapoliittinen lausunto meni liittoon 8viikkoa myöhemmin vasta ja että en ole ollut työnhakijana sitä ennen. Eli en ole oikeutettu työttömyysturvaan. Ei siis tule pennin jeesusta ainakaan kahdelta kuukaudelta ja vain tuon päivämäärän ja henk. koht. käynnin takia. Kai nyt tosiaan oisin käyny jos olisin ollut edes aavistuksen tietoinen menetetystä edusta sen takia.

Onks tää nyt oikein kun kuitenkaan kukaan ei ole sieltä voinut ilmoittaa että oletko tietoinen tai huomannut että työnhakusi ei ole enää voimassa tai että olisi tullut esim. sähköinen vahvistus heidän hienosta sähköisestä ilmoittautumisjärjestelmästään että pitää kuitenkin käydä henk. koht. päivämäärään se ja se mennessä vaikka ensin väitetään että pankkitunnukset todentaa henkilöllisyyden ja että työnhakuni on heti voimassa kun ilmoittatumiseni itse hyväksyn palvelussa. Ei mainintaa missään että se itsestään voi katketa ilman ilmoittautumista paikan päällä. Liitto minulle kyllä viikkojen jälkeen ystävällisesti ilmoittaa ja yllärinähän se tulikin että en olekaan työnhakija.

Oonpahan tyhmä kun oon eka kertaa elämässä työtön.. Eikö sitä ennen ollut niin että työtön kunnes töihin menen ja siitä ilmoitan?!!

Sanokaa nyt joku että oon ite tähän ainoastaan omaa tyhmyyttäni syy pää ettei tartte alkaa mekastaa pääjohtajan toimistossa että oottepa aika ankaria kun jätätte tälleen heitteille hyväuskoisen työttömän. Oon kyllä aina tienny että te-toimisto on ihan turha laitos, kyllä ihminen ihan ite työnsä ettii ja työllistyy eipä siinä te-toimistolla ole paljon virkaa. Ei niistä oo apua. Mutta että nyt liittokin ilmoittaa että kun lain mukaan toimivat te-toimiston päätösten mukaan ei he voi mulle maksaa.

Joo ei oo tullu rahaa nyt 2 kuukaudelta ollenkaan. Enkä tiedä vielä mikä päätös liitosta tulee ansiosidonnaisten suhteen kun onkin nyt tullut jännällä tavalla tällänen kahen kuukauden tauko tähän työttömyyteeni perskeles. Ja toimistovirkailijoilta sain kahtalaista tietoa samasta asiasta ja toinen niistäkin päätti kesken asiani hoitamisen käydä akkojen kanssa kahvitauolla, minuutilleen lakisääteisen, viis asiakkaan menoista tai kiireestä työttömällähän on aikaa käytävässä ootella pienen lapsen kanssa.

Mitä mieltä te olette, onko tämä oikea toimintatapa te-toimistolta? Entä liitolta kun otti asiani käsittelyyn vasta n.7viikkoa hakemukseni jälkeen ja tämä asia ilmeni vasta sitä kautta.. Lähdenkö mä tästä valittamaan ja minne jos lähden?

44

6345

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11

Ihan vinkkinä vaan, että työvoimaviranomaisen kanssa tulee erityisen tarkka, etteivät pääse asoitasi töpeksimään. Sinun tulee suorastaan valvoa heitä, etteivät pääse asioitasi munimaan. Tuossa netti-ilmoitusasiassa menit kyllä halpaan, kun et huomannut ilmoittautumispäivää. Et tuolloin ollut tietoinen, että pankitunnuksilla voit katsella tietojasi työkkärin sivuilta. Siis ilmestyikö tietoihisi ilmoittautumispäivä, kun netti-ilmoittautumisen teit.

Käytäntö on se joka opettaa, että kun yhden karenssin on saanut, niin alkaa vasta silmät työkkärien käytännöille aukeamaan.

• kassoista

Liiton kassat on usein hitaita. Kannattaa kuulua työttömyyskassoista esim. YTK-kassaan, jossa käsittelijöitä on enemmän ja käsittely on nopeaa ruuhka-aikoihinkin. Jos käsittely olisi ollut nopeampi, olisit huomannut asian nopeammin.

• dixr

Valitettavasti ihan omaa huolimattomuuttasi menetit rahaa. Maininta siinä tosiaan on, mihin mennessä pitää asioida henk.koht. eli 7 päivän kuluessa jotta saat etuutta heti ilmoittautumispäivästä. Kannattaa lukea ohjeistusta.
      Eli turha syyttää muita, jos itse on mokannut. Sori.

• ^^^^^^^^

Juuri noin työkkärit toimivat kuin sinun kohdallasi on tehty.

• xfj

Sano yksi syy, miksi työkkärit rikkoisivat lakia vain siksi ettei asiakas osaa lukea ohjeita?

• Aapelipykälä

En jaksanut kokonaan lukea tuota, mutta huomasin avainkohdan jossa sanoit "vasta viikkoja myöhemmin kun rahantulo tms oli vähentynyt." Valtion virastot noudattavat lakia pilkulleen, koska virastomimmeillä ei ole tarpeeksi kykyä minkäänlaiseen harkintaan saatikka valtuuksiakaan sellaiseen. Asiat hoidetaan niin kuin ohjeessa sanotaan. Ja se on valitettavasti sen pituinen se.
      Siinä olen kanssasi samaa mieltä että tuollaiset laitokset ovat täysin turhanpäiväisiä ja pitävät täysin turhanpäiväisiä ihmisiä turhanpäiväisissä hommissaan, missä älyä ei saa käyttää. Eikä sitä useimmiten edes löydy hakemallakaan..

• velkakierteessä

Voi virkamiehet tehdä mitä tahaansa.
      Minä olin työkokeilussaa. Jouduin pitkälle sairauslomalle.
      Työnantaja kirjoitti lausunnon , ettei sillä ole minulle työtä koulutus ja terveydentilani huomioon ottaen. Sain työtodistuksen. Työsuhde säilyi. Kuulun JYTY liittoon
      KELA ei suostun maksamaan 300 sairauspäivärahaa. Sen mielestä minä voin pakottaa työnantajan tekeen itseleni suojatyöpaikan.
      Työttömyyskassa eväsi minulta sillä perusteella työttömyystuen.
      Puoleentoistavuoteen ei tullut rahaa. Sitten Kela antoi loput sairauspäivärahat ja sitten pääsin vasta työttömyskassaan. Kuntien elläkevakuutuksesta kielteinen päätös.
      Vakuutusoikeuden mielestä asiassa on menetelty oikein . Eduskunnanoikeusasiamiehen mielestä tehty oikein. Eikä apua liitolta.
      Työttömyyskassat menettelevät just prikulleen niin, ettei vain mitään tarvitsisi maksaa.

• hjjtjh

Mikä laki on oikeasti sellainen, joka on harkinnanvarainen? Siis jos laissa määritellään että voi ilmoitautua netissä ja asioida sitten 7 päivän kuluessa, se tarkoittaa 7 päivän kuluessa, ei 8, 13, 56, tai 120 päivän. Et sä jätä lottokuponkiakaan vasta seuraavana maanantaina ja valita R-kioskin myyjälle, että kamoon, vähän joustoa, on sulla vähän älyä, kun et voi joustaa...

• silimään

-----"Ja sitten ne syyt miksi ei. Ilmoittauduin te-toimistoon sähköisesti ja pankkitunnuksilla, koska nettisivulla infotaan että niillä todennetaan henkilöllisyys eikä käyntiä sitä varten te-toimistossa tarvita. Netissä kirjattiin työkokemukset ja koulutukset kaikki. Ymmärrän. Tarviihan he pätevät tiedot ja nehän annoin"----

Näinhän sää teit. Ihan justiins oikein. Ja korkekoulutetussa työssä olleena ymmärsit vielä sen, että se joka sitä rahaa sieltä sulle maksaa,niin tarvii pätevät tiedot ja nehän ne on saanu.

Itte kirjoittelit siinä nettiin kaikki pätevät tiedot ja sitten jäätiin odotteleen rahoja. Törkeesti ja selvästi sua kiusatakseen jättivät maksamatta.

Paitti että: Kun sää olet niin pätevästi kirjoittanut sinne nettiin sun tietoihin, että olet korkeakoulutettu ja sitten olet sinne kirjoitellut kaikki työkokemukset ja muut koulutukset, niin nekö sitten vaan toteaa että "aha, tämmönen tapaus, laitanpa rahaa paluupostissa" Että eikö missään vaiheessa kukaan tosiaan pyydä nähtäväksi mitään todistuksia mistään tiedoista? Eikö niitä sun mielestä tarvita enää ollenkaan, kun ollaan ihan pankkitunnareilla ilmottauduttu ja tiedot koneelle laitettu?

Olen eri mieltä. Mikäli näin vaan kirjoitellaan netissä itsestä työnhakija, eikä todistuksia kysellä, niin laitankin itteni täsä vielä tänä iltana työkkäriin hakijaksi aivokirurgin ammatilla. Työkokemuksia vois laittaa vaikka parista yksityisestä leguriasemasta ja sitten vaikka Amerikasta jostain sairaalasta. Kun ei kerran mitään todistuksia tartte kysellä. Mitä sitä semmosia. Johan mää ne pankkitunnuksilla kirjasin sinne.
      Vois vielä laittaa toiseksi koulutukseksi vaikka arkkitehdin koulutuksen, Oulun Yliopistosta. Mutta en laita sitä hakuammatiksi. Pari työkokemusta tuosta vielä talteen, ja avot! Kaikki tiedot on talteen laitettu.

Tässä kun olenkin justiins lähdössä Thaikkuihin lomalle, niin eipä sekään tähän asiaan näköjään mitään pitäis sun logiikalla vaikuttaa. Kunhan ettii nettikahvilan sieltä ja alkaa kirjautumaan sisälle vaan.

Jaa mutta perhana, sehän onkii niin, että Suomesta ei voi hakea työttömyyskorvausta ellei tosiaan ole Suomessa. Eli pitääkin sittekin jossain vaiheessa (7 päivän kuluessa) mennä käymään siellä työkkärissä henkilökohtaisesti. Onkohan ne tuonkin ihan kiusallaan keksineet?

Miks mää en voi laittaa itteeni Thaikuista työnhakijaksi ja kuitata sinne rahat, vaan miksi mun pitää muka mennä itte käymään työkkärissä? Ihan kiusantekoa vittumaisilta virkatäteiltä, joilla ei itellä ikinä ole vara lähteä ulkomaille lomaileen.

Tämä vääryys, mitä olet kokenut pitää sun ehottomasti ja pikaseen vetää käräjille suoraan. Ei mitään tuhria valituksia sille litton kassalle taikka työkkärille, vaan kaikki suoraan kärikseen ja luulot pois. Siinäpähän sitten selittävät jotain Työttömyysturva laista ja sitten yrittävät esitttää jotain huonoja kopioita, joissa lukee tieto siitä työnhaun henkilökohtaisesta vahvistamisesta. Oppivatpahan sitten. Semmosista ei tarvi yhtään välittää.

Miksei ne tosiaan ite seulo läpi niitä kaikkia koneelle naputettuja tietoja hakijoista, ja pyydä suoraan että "heippa, tuutko vielä käymään, sulla jäi tuo haku vahvistamatta, et viittis tulla?" Varmaan siihen pystyis jos viittisvät.

Samalla pitäis laittaa niin, että kirjaston kirjoista pitäis tulla pari päivää aikaisemmin ilmoitus, että nyt ne kirjat pitää kohta palauttaa tai muuten menee lainausaika vanhaksi. Siis se, mikä näkyy siinä lainaus-ajassa kun se kirja on lainattu.

• Nimi Merkkinen

..mulle tulee kirjaston kirjoista ilmoitus, että kohta pitää palauttaa. Se on nykyaikana mahdollista ja on ihan toimiva systeemi.

• joka junaan
        Nimi Merkkinen kirjoitti:

..mulle tulee kirjaston kirjoista ilmoitus, että kohta pitää palauttaa. Se on nykyaikana mahdollista ja on ihan toimiva systeemi.

Provoksihan tuota aloitusta luulin mutta ilmeisesti se on ihan elävästä elämästä..

ps. mitä mahtaa olla korkeakoulutettu työ?

• se64
        Nimi Merkkinen kirjoitti:

Vähän lisää holhousta, kun ei ihmiset muuten vaan kykene toimimaan annettujen ohjeiden mukaan...

• sulle

Siis eikö sulle tullut mieleen että siellä työkkäsrissä pitää käydä naamaansa ja tokareita näyttämässä jossain vaiheessa?? Eikö sitä tosiaankaan erikseen kerrottu siinä hienossa sähköisessä järjestelmässä?

Jos mulla olisi jokin systeemi, että kaikille punatukkaisille suomalaisille naisille maksan joka kuukasi 100 euroa, niin kyllä mä haluaisin nähdä ne rahan hakijat ennenkuin alkaisin tilisiirtoja tekemään.

Muutenhan mulla olis netissä ilmottautuneita hakijoita satoja, jotka ei olis läheskään sitä, mitä oli edellytetty.Voihan sitä herrajjesta kirjoittaa vaikka millä tunnuksilla itsensä mukaan,mutta kuka tarkistaa että asiat todella on niinkuin on nettiin ilmoitettu!

En ole ihan varma, että olen ymärtänyt viestisi oikein. Voiko joku olla tosissaan vielä suunnittelemassa jotain valitusta kun muka jätetty heitteille??

Mistä joku työkkäri voi tietää just sun kohdalla että sinä olet ollut tunnollinen ja rehellinen ja aina maksanut kaikki ja olet sitä ja tätä? Häh? Ketä kiinnostaa ja mistä sen voi tietää?

Mikä sä luulet olevasi oikein? Pitäiskö sun tietojen kohdalla olla joku eri käsittely kuin muiden tavallisten ja köyhien ja vähän koulutettujen kohdalla? Kuka sen päättää, sinäkö?

Työkkärihän on sun mielestä turha laitos eikä ne osaa siellä ku sua kusettaa ja vittuilla. Kummasti oot vaan sinne asioimaan pyrkimässä ja oot jotain vailla, vaikka koko toimisto on siis ihan turha.

Olisko kumminkin niin, että ovat Eduskunnassa asioita päätttäneet, että joku laki on olemassa ja että se pitäis olla kaikille sama? Eikö kuulosta sulle sopivalta kuitenkaan? Sun kohdalla olispitänyt tietää, että sää olet tunnollinen ja kunnollinen ja rehellinen ja rahaa pitäis maksaa sulle kun sä olet sitä rehellisesti hakemassa?

Pakko olla provo. Ei tommosia olekaan. Voitko jatkaa ketjua ja kertoa, mitä työkkärin johtaja ja ministeriön edustaja sanoivat sun valitukseen? Ihan vitusti kiinnostaa.

• ...aloittajalla.

Aloittajalle:

Ihan itse olet asiasi mokannut. Se huomautus siitä, että verkkopankkitunnuksilla ilmoittautuessa pitää ilmoittautuminen käydä henkilökohtaisesti vahvistamassa TE-toimistossa, tulee näkyviin sen jälkeen kun olet painanut "lähetä"-nappulaa. Jos et tätä vaivautunut lukemaan, niin tough luck. Et varmaan tosissasi oleta (mistä asiasta sinulle jo aivan aiheellisesti täällä kuittailtiin), että mitkään etuudet lähtevät juoksemaan pelkästään tiedot nettiin näpyttelemällä ilman, että sinun tarvitsee käydä henkilökohtaisesti asioimassa ko. viranomaisen luona? (Se, että maksaja taas alkaa maksamaan ilman naamasi näkemistä perustuu siihen, että olet käynyt näyttämässä naamaasi TE-toimistossa, joka on antanut kassalle/Kelalle työttömyysturvastasi lausunnon.) Miten pirussa tämä asia voi olla niin vaikea ymmärtää???

Milloinkohan porukat oikein oppivat ymmärtämään, että ETUUKSIEN hakeminen EI ole sama kuin PALKAN tilille saaminen? Se perustuu jo lakiin, että työnhakijan pitää itse pitää työnhakunsa voimassa, etuuksia ei kukaan tule tyrkyttämään. Niiden hakemisessa pitää olla itse aktiivinen, jos niitä mielii saada.

Vääntääkseni hiukan vielä veistä haavassasi, niin etukäteen olisit voinut lukea asian esim. täältä:

http://mol.fi/mol/fi/90_tyonhakuinfo/03_miten_toimia/index.jsp

Tuolla sanotaan selvällä suomen kielellä: "Vain tunnistuksella tapahtuva sähköinen ilmoittautuminen antaa pelivaraa: sitä käyttävien on käytävä TE-toimistossa viikon sisällä ilmoittautumisesta."

Eli pankkitunnuksia käyttämällä saat henkilökohtaiseen asiointiin 7 päivää aikaa, ilman verkkopankkitunnuksia ilmoittautuessa etuudet lähtevät aina vasta henkilökohtaisesta asiointipäivästä.

Voit valittaa kassan päätöksestä, mutta aivan turhaan valitat, tuo on niin räikeän selvä tapaus. Ota opiksesi, ja tästä lähtien varmasti muistat, että työnhaku tulee AINA pitää voimassa, siitä ei etukäteen ilmoitella eikä muistutella. Itsekin olen maksanut "oppirahani" 80-luvun loppupuolella, kun työkkäri oli kirjannut minut työnhakijaksi, vaan ei TYÖTTÖMÄKSI työnhakijaksi, ja menetin -kiitos Hämeenlinnan silloisen työvoimatoimiston idiootin, ei-tehtäviensä-tasalla-olleen virkailija-akan- useamman tonnin markkarahaa. Jos en olisi ollut nuori ja tyhmä, olisin voinut valittaa asiasta ja olisin valittanut ihan syystäkin, mutta kun en sitäkään älynnyt tehdä, niin pidin mölyt mahassani ja otin opikseni.

Virheistä siis oppii. Jatkossa siis: älä oleta, vaan ota selvää.

• Alkkis....

voinu vaan jokainen teistä todeta että tämä on oikea toimintatapa ja piste. Heh heh hauskaa lukea kun ihmisillä palaa käämi :D

Siis tässähän ajettiin asiaa että KAIKKI on sen yhden päivämäärän varassa eikä sitä missään tässä ilmoittautumisvaiheessa mainita(!). Asiaa yleensä hoidetaan oman liitonkin kanssa jos liitto sitä rahaa maksaa heillä kyllä on tiedot saako ansiosidonnaista vai ei. Aivan takuulla sähköinen hieno järjestelmänen ei ole siinä vaiheessa sanonut että työttömyysturva on sen päivämäärän varassa. Aivan takuulla ei. Hienot järjestelmät on ne vaan mahdollistaa tälläset inhimilliset hasardit :D Oonkohan ees ainoo..

Mutta enää en oleta yhtään mitään en yhtään ole yllättynyt kyseisen laitoksen kanssa monimutkaisesta asioimisesta saati siitä että rahat menee näin helposti sivusuun. Mitä helvettiä ne kaakat siellä tekee jos ei yritä ylläpitää sitä että työtön osaa pitää asiansa järjestyksessä. Eli jos ei osaa ja älyä itse hakea tietoa oikeista paikoista eikä ymmärrä näitä laitoksen sääntöjä kun ei työtön oo koskaan aiemmin ollut niin heitteille jää. Vaikka miten olisi itsensä laitokseen ilmoittanut ei kukaan kysele ja huutele perään että tietojas puuttuu jnejne..

Mutta tämä selvä ei tämä valtion taikka kenenkään muun pennosista ole kiinni tämä minun elämä.

Ja tiedoksi että jos on korkeakoulutettu henkilö ja töissä omana alansa hommissa vaikka nyt sitten asiantuntijana niin voitaneen käyttää ilmaisua "korkeakoulutetussa työssä". Mutta nää työkkärin kuviot ei ookkaan tehty vissiin olleenkaan viisaille..

Aivan sama. Töihin tästä jo päässytkin että oli miten oli. Niihin korkeakoulutetun. Tarvii kenenkään pennosia jonotella kun helpompi on töitä etsiä itse ja tienata. Ehkä se onkin toimiston tapa, asiat niin monimutkaisiksi että montaa vituttaa enemmän asiointi siellä kun etsiä töitä ja työllistyä.

• ylikoulutettu*

Kiva että oli sentään hauskaa lukiessa..

"en yhtään ole yllättynyt kyseisen laitoksen kanssa monimutkaisesta asioimisesta"

Niinpä. Olisi pitänyt vaivautua käymään ihan paikan päällä.

• se65

ylimielisyys vaan jatkuu. Syytät edelleen systeemiä monimutkaisiksi. Eli ilmoitus netissä, 7 päivää aikaa tulla paikalle ja that´s it. Vaikeaa ja monimutkaista? Not!

Ja käämien palamisesta vielä. Kyllä mulla tosiaan palaa käämit, kun ympäröivä tyhmyys näyttäytyy. Se on väärin, mutta sellainen vaan olen ( ja ilmeisesti myös muut vastaajat...).

Hyvä kuitenkin että olet töihin päässyt! Onnea siitä.

• Nimi-merkkinen
        se65 kirjoitti:

ylimielisyys vaan jatkuu. Syytät edelleen systeemiä monimutkaisiksi. Eli ilmoitus netissä, 7 päivää aikaa tulla paikalle ja that´s it. Vaikeaa ja monimutkaista? Not!

Ja käämien palamisesta vielä. Kyllä mulla tosiaan palaa käämit, kun ympäröivä tyhmyys näyttäytyy. Se on väärin, mutta sellainen vaan olen ( ja ilmeisesti myös muut vastaajat...).

Hyvä kuitenkin että olet töihin päässyt! Onnea siitä.

..tekevät sen tasoisia tutkimuksia, että jos menee sateella ulos ilman suojavarusteita niin kastuu. Voihan tuo olla liian monimutkaista jo ymmärtää, vaikeaa se on meillä opistotason rahvailla. Hyvä esimerkki tuokin, että kirjoittelee pitkiä selotuksia ihan yksinkertaisesta asiasta. Ei minulla ei palanut käämit, olen huvittunut. Suomalaiseen korkeakouluopetukseen näyttää ihan yleisesti kuuluvan, että helposta asiasta tehdään väen väkisin monimutkaisia. Ap:lla taisi itsellään vähän palaa käämit, kun tavan duunari ymmärtää asioita itsestään.

• pilkun viilaaja
        Nimi-merkkinen kirjoitti:

..tekevät sen tasoisia tutkimuksia, että jos menee sateella ulos ilman suojavarusteita niin kastuu. Voihan tuo olla liian monimutkaista jo ymmärtää, vaikeaa se on meillä opistotason rahvailla. Hyvä esimerkki tuokin, että kirjoittelee pitkiä selotuksia ihan yksinkertaisesta asiasta. Ei minulla ei palanut käämit, olen huvittunut. Suomalaiseen korkeakouluopetukseen näyttää ihan yleisesti kuuluvan, että helposta asiasta tehdään väen väkisin monimutkaisia. Ap:lla taisi itsellään vähän palaa käämit, kun tavan duunari ymmärtää asioita itsestään.

Ihminen voi olla korkeakoulutettu, ei työ(paikka),

• Nimi-merkkinen
        pilkun viilaaja kirjoitti:

Ihminen voi olla korkeakoulutettu, ei työ(paikka),

En ymmärrä, selvennä. Missä minä väitän, että työpaikka on korkeakoulutettu? Nimenomaan korkeakoulutetut tekevät tutkimuksia, ihmiset ne niitä tekevät, ei työpaikat enkä missään kohti niin väitäkään.

• älä hermostu
        Nimi-merkkinen kirjoitti:

En ymmärrä, selvennä. Missä minä väitän, että työpaikka on korkeakoulutettu? Nimenomaan korkeakoulutetut tekevät tutkimuksia, ihmiset ne niitä tekevät, ei työpaikat enkä missään kohti niin väitäkään.

..aloittajalle viilasin.

• Voi luoja. Mistä teitä sikiää?

Se 7 vrk tasan mainitaan sähköisen ilmoittautumisen yhteydessä, ja tuhottoman monessa yhteydessä muutoinkin, ja jos joku ihan oikeasti on niin vitun dille, ettei ton vertaa taida luetun ymmärtämistä, niin ihan oikeasti sellaista voisi sanktioida vaikka lopun elämän karenssilla. Kelaa hetki, mihin se johtaisi, jos kaikki suomalaiset työttömät vois pitää työnhakunsa voimassa netin ja puhelimen kautta, eikä koskaan tarvis naamaria tai määrättyjä asiakirjoja siellä toimistossa näytellä. Mä jotenkin veikkaan, että meillä olis noin alkajasiksi käsissä ainakin tuhannen valelääkäriä ja sata tuhatta elämäntapatyötöntä SEKÄ kammottava vaje valtionkassassa.

Ei ne mimmit siellä huvikseen ja mielivaltaisesti mitään dokumentteja pyytele, vaan niiden tekemistä ohjaa laki. Laki. Laki ei ole harkinnanvarainen eikä yksittäisen virkailijan tapauskohtaisesti muotoiltavissa. Ihmisten näyttää vaan olevan jotenkin ihan hirvittävän vaikea sisäistää tätä. Ja kyllä, niillä kuspäisillä runkuilla on myös oikeus lounas- ja kahvitaukoihin ihan niinkuin muillaki ihmisillä eikä ne ole yhtään sen velvoitetumpia tekemään työtä ilman palkkaa kuin muutkaan.

Eikä niiden resurssit myöskään kertakaikkiaan riitä siihen, että yksittäinen virkailija, jolla on parhaimmillaan satoja omia asiakkaita, ehtisi seurata päivittäin jokaikisen dillen mielenliikkeitä ja unohtamisia, ja vielä soitella perään muistutellakseen.

Hohhoh.

• Aamu Aapeli

Rautatiekisko joustaa mutta TE-keskus ei.Paitsi jos olet mamu.

• 4w8
        Aamu Aapeli kirjoitti:

Rautatiekisko joustaa mutta TE-keskus ei.Paitsi jos olet mamu.

Eli sait tähänkin aiheeseen jotenkin liitettyä oman " maahanmuuttokriittisyytesi". Hienoa!

• auuuu
        4w8 kirjoitti:

Eli sait tähänkin aiheeseen jotenkin liitettyä oman " maahanmuuttokriittisyytesi". Hienoa!

Juu elämä on perseestä mut melkeinpä suomessa kannattaa näköjään ilmottautuu työttömäks työnhakiaks jo äitiyslomalla jos tietää ettei töihin ole asiaa jos firma on kaatunut ja varmistaa tilanne, ettei tuu mitään kömmähdystä. Itselläni kävi silleen että olen katkos liiton rahalla ja työkkärissä pitää käydä siitä huolimatta ja sitten kävin siinä työkkärissä ja ne pyys että haen kurssille, no olipa viel sellanen moka sillä työkkärin virkailialla, että kurssille haku päättyy samana päivänä kun oli se aika ja sit kävin seuraavana päivänä että haen sinne niin ei voinut enää hakea, työnhaku suunnitelmassa oli merkintä että haettava kolmen kuukauden sisällä.. joo no parin kuukauden päästä siitä kun kävin siel ja sieltä tuli selvitys miksi en hakenut kurssille ja laitoin selvityksen että mitenkä hakea sellaiseen työvoimakoulutukseen joka on päättynyt samasena päivänä kun kävin työkkärissä, ja karenssihan siitä tuli. Eli kannattaa olla tarkkana mitä ne pyytää sielt tekemään

• Hae työtä

Mokailet itse ja kerjäät toisten rahoja ja sitten syytät vielä muita, kun oma perse ei liiku.

• jupppajoo

Itsekin olen huomannut, että sitä työnhaun uusimispäivämäärää pitää oikein erikseen vahtia sieltä netin kautta, että se on varmasti päivittynyt työkkärissä käynnin jälkeen. Kävin taannoin työkkärissä ja oletin todella, että se työnhaun uusiminen päivittyy sinne tietoihin siinä samalla, kun sain uuden käyntiajankin, jne. Mutta kappas vaan, sähköisten palvelujen kautta huomasin, että siellä on edelleen se uusimisen vanha eräpäivä. Ja ei kun uudestaan työkkäriin.

• CheckingGuy

"sähköisten palvelujen kautta huomasin, että siellä on edelleen se uusimisen vanha eräpäivä."

Et ole ensimmäinen jolle on noin käynyt. Yleensä tuollaiset mokat sattuvat sellaisille, jotka ovat työkkärissä harjoittelijoita ja/tai vähäisen suomen kielitaidon omaavia maahanmuuttajia. Siis on aivan must tsekata ilmoittautumispäivä omista tiedoistaan kun saapuu kotiin työkkärin käynniltään.

• Uusavuton oot

Mitä mariset? Oma huolimattomuutes aiheutti ton kaiken. Opettelisit lukemaan ennen lastentekoa niin olis toiki ongelma ollut poissa.

Netissä sanotaan selkeesti että HENKILÖKOHTAINEN KÄYNTI TE-TOIMISTOON. Jos et sitä osaa lukea niin voi voi.

• kulkijakuuskuus

Jutun aloittaja puhuu täyttä asiaa. Valitettavasti.
      TE-keskus ei ole täyspaska, se on osaksi läpeensä paskaa.

Ei tänä päivänäkään (vuonna 2014) TE-tstossa henkilökohtaisella ekalla käynnillä nk. "asiantuntija" = vastuuvirkailija kerro uudelle työttömälle:
      - jos et käy kuittaamassa pankkiyhteystunnuksillasi heidän webissään
      "biblia" Työllistymissuunnitelmaa 7 päivässä, saat 2 kk karenssin (!!! !!! !!!)
      - vaikka sinulla ei olisi näitä tunnuksia, niin ei siltikään varoiteta seurauksista
      - jos sinulla on jotain vakavia suunnitelmia esim. joidenkin opiskelujen suhteen,
      eikä sitä kirjata tuohon "bibliaan", niin edelleenkään sinulle ei kerrota, että
      olet kusessa ja saat taas karenssia, jos olet oma-aloitteinen ja haluatkin
      jossain vaiheessa opiskella että taas työllistyisit
      - Tärkeitä oikeuksiasi ei kerrota, eikä painoteta niitä millään lailla
      Eikä näistä asioista hiiskuta työvoimaviranomaisten webbisivuilla sanaakaan !!!

Sen sijaan huomaat ensimmäisessä sovitussa haastattelussa, että mukanasi olleita työtodistuksia ei kopioida, näyttämiäsi muita työkokemustasi kuvaavia dokumentteja ei noteerata ja edes yritetä ymmärtää millään lailla. Eikä kyllä taida olla kapasiteettia ymmärtää, vaikka ystävällisesti ja asiallisesti kerrot asioistasi .. Ja kaiken kukkuraksi vuosikaudet vaativia asiantuntijatehtäviä ympäri Eurooppaa tehnyt henkilö saa kuulla, että
      "Elisalla olisi kännykkäliittymämyyjän töitä paikkakunnan markettien aulassa".
      Mitä helv*** ?? saattaapi päästä työnhakijan suusta ..

Kannattaa huomata, että em. asiantuntija vyöryttää parin tusinan verran sinulle uusia asioita ja otaksuu, että tuosta vain ymmärrät ja muistat kaiken.

Sitten kun sinulle on se eka 2 kk karenssi lyöty, kun et käynytkään 7 vrk:ssa vaan 8 vrk:ssa kuittaamassa heidän webissään elämääsuuremman työllisyyssuunnitelman, niin pelihousut saattaapi repeytyä.
      Kun vieläpä sama työllisyyssuunnitelma on kuitenkin jo kuitattu fyysisellä allekirjoituksella em. ensikäynnillä.

No, liiton lakimiehet eivät oikeasti näissä auta, eivätkä järkevät uudelleenkäsittelypyynnöt tuota järkevää tulosta. Lainkohdat voi kylläkin selkeästi itse tulkita edukseen, mutta ELY-keskuksen lakimies puusilmänä ei tietenkään näe asiaa niin. Eikun valituskierrokselle, joka kaikkineen viekin äkkiä vuoden ja siltikään reikäpäinen TE-keskuksen karenssipäätös ei muutu.

Tässä välissä on jo ehkä sanonut kovasti, mutta ei kiroillen, viranomaisten "asiantuntijoiden" suuntaan jo muistakin asioista, jotka he teettävät omaehtoisen toiminnan esteeksi - jotta pääsisi töihin aiemmin, kuin heillä on kykyä jotain erikoisympäristöissä ollutta työllistää järkevästi.
      Kun seuraavan kerran ehdotat heille, että tuolla olisi tuollainen 6 kk pituinen, 2-3 iltaa viikossa sivutoimisesti vievä, koulutus ulkomaisen alansa huippuyrityksen järjestämänä - joka maksaa pari tuhatta € ja maksaisit sen itse, koska TE-keskus ei suostu maksamaan - NIIN MITÄ "asianpuskijat" TE-keskuksessa tekevät:
      He sanovat "et saa opiskella, et pää- etkä sivutoimisesti".

Siis kostavat mielivaltaisesti, ilman perusteluja. Olenko joutunut pahalle listalle, kun olen sanonut totuuksia heistä ja toimistaan.
      No, juttu ei jää tähän, nahkurin orsilla tavataan, vaikka eduskunnan oikeusasiamiehen kautta .. tana.

Olen aina veroni maksanut ja tehnyt Suomen valtiolle miljoonakaupalla euroja omissa veroissani ja toimieni myötävaikutuksella.
      Koulu- ja asevelvollisuus on suoritettu, pitkien kaavojen kautta. Olen käynyt vapaaehtoisesti kertaamassakin rynkkyhommia, kun arvostaa omaa maata ja kaikkea hyvää siinä.
      Liika on liikaa, ei kaikkea tarvitse sietää. Muuttaisin pois aika pian tästä maasta, jos en olisi perheellinen.
      Mutta en Venäjälle ..

• 8787878

kyllä facta on että ne ohjeet on he.lvetin ristiriitaset
      eka sauhutaan että kaikki asiat hoituu netissä
      ja sit jälki käteen sanotaan
      että mikset käynyt

• Tsemii kinkku

Mulle tarjottiin 80km päästä 3-vuorotyötä. En voinut ottaa työtä vastaan koska bussiaikataulut ei anna myöden. Aamuvuoroon ei kerkeä ja iltavuorosta ei pääse kotiin. Sain 2kk. karenssin. Päätöksestä ei voi valittaa.

• fghfjhgkhjl

Korjausvaatimuksen voit tehdä. Pyydä lomake työkkäristä - vastaanottovirkailijalla pitäisi niitä olla.

• lainvoimaisuus
        fghfjhgkhjl kirjoitti:

Korjausvaatimuksen voit tehdä. Pyydä lomake työkkäristä - vastaanottovirkailijalla pitäisi niitä olla.

Ei tosin ole lainvoimainen. Vasta kun KELA tekee päätöksen karenssista, voi valittaa KELA:n päätöksestä. TE-keskukseen tehty valitus ei ole lainvoimainen eikä heidän sitä tarvitse käsitellä. Valitettavasti näin. Täten valituksen käsittely ja rahansaanti pitkittyy kohtuuttomasti. Systeemi on siis huono.

• Ota yhteyttä

Hei, ilmoita tuosta työpaikasta ja karenssista te-toimiston johtajalle. Heille voi lähettää sähköpostia. Tuo on aivan törkeää, että pitää mennä sellaiseen paikkaan mihin ei pääse julkisilla kulkuneuvoilla jos ei ole omaa autoa. Ei sellaista tarvitse sallia. Karenssi puretaan heti kun esimies saa tietää virkailijan kiusaamistyöpaikasta. Sähköposti on [email protected]. Ota ihmeessä yhteyttä. Te-toimistojen johtajat löytyvät netistä oman te-toimistom kohdalta. Tsemppiä!

• dfggd
        Ota yhteyttä kirjoitti:

Hei, ilmoita tuosta työpaikasta ja karenssista te-toimiston johtajalle. Heille voi lähettää sähköpostia. Tuo on aivan törkeää, että pitää mennä sellaiseen paikkaan mihin ei pääse julkisilla kulkuneuvoilla jos ei ole omaa autoa. Ei sellaista tarvitse sallia. Karenssi puretaan heti kun esimies saa tietää virkailijan kiusaamistyöpaikasta. Sähköposti on [email protected]. Ota ihmeessä yhteyttä. Te-toimistojen johtajat löytyvät netistä oman te-toimistom kohdalta. Tsemppiä!

Tuohon työpaikkaan ilmeisesti pääsee julkisilla kulkuneuvoilla. Mutta työvuorojen ajoitukset eivät mene mukavasti yksiin bussiaikataulujen kanssa. Nykylain mukaan TE-toimisto saa edellyttää yhteensä 3 tunnin työmatkoja, eli vaikka odotusaikaa olisi puoli tuntia molemmissa päissä ja matka veisi bussilla yhteensä tunnin, työmatka on ok. Henkilöautolla 80 km:n työmatka ei veisi edes 2 tuntia. En tiedä, paljonko tuossa tapauksessa olisi tullut odotusaikaa - tai että kysyikö henkilö edes esim. kimppakyytimahdollisuuksista työpaikalta. Aika usein sellaisiakin on. Itse matkasin monena vuonna 60 km:n työmatkoja kimppakyydillä. Työnantaja järjesti niitä niin, että jakoi kontakteja kiinnostuneille, ja omaltakin asuinseudultani sillä työpaikalla kävi aika monta kimppakyydillistä työntekijöitä. Busseja kulki puolesta matkaa, mutta ei kotoa asti.

• Asiakas helvetistä

Työkkäri on turha laitos. Täällä asiasta päätään aukovat elävät vielä 80-luvulla, jolloin paperidokumentit olivat vielä tarpeellisia, jotta tieto eri virastojen välillä kulkisi. Uutta järjestelmää ei ole kehitetty, jotta systeemin sisäiset tuhannet suojatyöpaikat saataisiin säilytettyä.

• otan osaa

TE-toimisto on muuttunut hyötylaitoksesta haittalaitokseksi. Käytönnössä tämä laitos ainoastaan välittää orjatyövoimaa työpajoihin ja rupuyrityksiin. Jos olet kolme kuukautta työtön, niin olet muka automaattisesti epäsosiaalinen ja syrjätynyt. Sinua sitten parannetaan sillä että joudut pakosta allekirjoittamaan suostumuksen paperille jotta tukesi eivät katkea. Tämän sopimuksen mukaan joudut sitten ilmaiseksi työvoimaksi milloin minnekin. Naurettava kiristyslaitos.

• Myyräkuume

Ainut apu: kirjota nyt kiireesti tämä koko asia todistetusti eduskunnan oikeus asia miehelle, itelle tehtiin niin että kun sairastin ja en jaksanu kovassa huimauksessa mennä työn osotukseen jäi karenssi päälle 2vuodeksi!!! Työkkäri sai oik.as.mieheltä nuhteita, mutta vain kuukaus takautuvasti sain peruspäivärahaa. Elin käytännössä 2vuotta kerjäämällä. Joka kuukausi yritin vaatia uudelleen käsittelyä ja mulle vaan ilveiltiin ja juoksutettiin kelalle. Kukaan ei vaivautunu sanoon että kelle kantelu kuuluu laittaa, siis Edudkunnan oikeusasiamiehelle, kaikki viranomaisten töpeksimiset tai väärinkäytökset. No kukaan ei korvannu menetystä missään vaiheessa. Akat vielä ilkku mun ammatinvalinnallakin. Että tämmöstä paskaa ihan normikansalainen voi saada silmilleen, ökytörkyjä.

• Lawetorder

Mitäs luulisit, että oikeusasiamies vastaa SEITSEMÄN VUOTTA VANHAAN ASIAAN????

SIIS LOPETTAKAA JO VITTUUN NÄIDEN VANHOJEN ASIOIDEN ESIIN TUOMINEN JA NOSTAMINEN YKKÖSEKSI.

Vai vituttaaks niin vitusti sosiaaliasimiehillä Lawetorderin esiin nostama perustuslaki ja sen antamat oikeudet kansalaisille jotta yritätte saada näin ne häviään kaikki, koska tiedätte että harva avaa kakkossivua??

• te-toimisto

Mitäpä se sinua Lawetorder haittaa vaikka vanhoja kaivellaankin? Tätä nimittäin tapahtuu kesäkuussa 2017 ja te-toimiston toiminta on mielivaltaista. Loppumaanhan tuollainen väärien lausuntojen tehtailu pitää saada. Sitä ihmettelen, että miksi kommentoit ollenkaan asiaa jos se ei koske sinua itseäsi -aina voi jättää lukematta jos ärsyttää....
      En ole tähän saakka tarvinnut ikinä te-toimiston palveluita ja niistä on nyt muutaman kuukauden osalta erittäin negatiivinen kokemus. Nyt, kun olen tekemässä työsopimusta uuteen paikkaan tieto on ilmeisesti mennyt te-toimistoon vaikka en ole vielä töitä aloittanut on päivärahojen maksatus päätetty lopettaa. Olisi hienoa jos saisi hoitaa nämä asiat itse eikä näitä virheitä tarvitsisi jatkuvasti korjailla.....!
      Te-toimistoon pitäisi saada fiksumpaa väkeä töihin, jotka tarkistavat asiat ennen hutkimista.

• virkanilkkiä

Omalla kohdallani aikonaan työkkäri töpeksi kun olin töissä ja työt loppuivat ja jäin työttömäksi liton ansiosidannaiselle päivärahalle. TE-toimistosta piti käydä hakemassa lausunto työttömyyskassaa varten, niin tätä lausuntoa eivät osanneet tehdä TE-toimistossa ekalla kerralla oikein vaan jouduin vielä uudestaan käymään ja liitolta kysymään sen lausunnon numeron etc mitä vaativat, vasta sitten osasivat TE-toimistossa tehdä lausunnon ja asiassa kesti melkein 1kk ennenkuin mistään sait yhtään mitään korvauksia, hyvä etten TE-toimistolla maksattanut tätä heidän mokailuaan katselin että jos kolmannen kerran joudun yhden lausunnon takia TE-toimistossa käymään niin silloin hakkaan jonkun virkanilkin sairaalakuntoon

• MoniKertooSamaa

Juu tosiaan kuten yllä on jo kerrottu, niin työkkärin kanssa pitää olla tarkkana etteivät töpeksi ja kesksi asioita. Eli esim aina tarkista mitä tekstiä tulee esim työllistämis suunitelmaan ja siihen kartoitus osaan, tarkista sanamuodot yms, ja muutenkin kannattaa vaikka viikottain tarkistaa mitä ovat lisäilleet sinne omiaan. Ja tosiaan ehdottomasti kannattaa/pitää valvoa niitä työkkärin tekemisiä kuten yllä on jo mainittukin. Joku ehdottikin että aina pitää vaatia itselleen kirjallisena kaikki ja työkkärin virkailijan allekirjoituksella, muuten oikeudet lentää ikkunasta ulos heti kun poistut toimistosta.

• koneella

Mulla Te toimisto ottaa yhteyttä minuun olen sopinut niin asian.
      Mutta siirtävät yht.oton ja ovat tarkistaneet tilanteen.
      Mutta silti käyn koneella katsomassa onko työnhakuni voimassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3225
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      47
      899
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    9. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      864
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe