Ostin juuri rintamamiestalon ja aloittelen kylppäriremonttia! Olen nyt purkutöiden jälkeen kartoittamassa eri materiaalivaihtoehtoja seiniin. Kipsilevyistä olen kuullut niin paljon huonoa, etten uskalla niitä käyttää. Muuraaminen ei tule kysymykseen myöskään! mitä järkeviä vaihtoehtoja on olemassa? Starkissa suosittelivat Hydropanel-nimistä kuitusementtilevyä, on kuulemma erityisen hyvä! Itselläni ei ole mitään kokemusta ko tuotteesta! Onko muilla käyttökokemusta kyseisestä levystä? Olisiko jokin muu vaihtoehto kenties parempi? Pohja-ala on n 16m2.
seinämateriaalit märkätilaan
12
12018
Vastaukset
- 10+3
Entäpä vaikka Kaakeliluja? Valmiiksi vedeneristetty levy. Kannattaa ainakin harkita, asiakkailta olen kuullu vain positiivista siitä materiaalista. Täytyy sanoa, että en myy kyseistä tuotetta, mutta kaakeleita mitä siihen kiinnitetään :)
- ottaa....
Kannattaa ottaa sitä mikä hyvältä tuntuu ja on tarkoitukseen hyväksyttyä. Itse en näe mitään syytä vierastaa ek-kipsiä jos se laitetaan oikein.
Jättäisin silti mieluummin nuo materiaali uutuudet hydropanel wedi jne. toisten koekäytettäväksi jos varman päälle haluaa pelata.
Lujaa noihin yleensä on laitettu jos kipsi tai muuraus ei ole vaihtoehto... - mä sit...
se on melkein ek- cyproc levyä mitä seiniin lyödään, onhan niitä wedi ja kaakelilujia.
mutta kaakelilujakin on melkein kuuskyt euroo levy. ja wedi on 35 euroo neliö.- lööö
hinta tulee halvemmaksi kun esdim cyprokki levyllä tehty. lujakun on vesieristetty valmiiksi. kyprokkiin kun hommaat kosteussulkua ja vesi eristeet päälle niin enemmän sille tulee hintaa
- Älä hyvä mies
ala mitään kipsilevyä sinne laittamaan vaikka täällä niin neutotaankin. Tuskin 30 euron hintaerolla on merkitystä jos rakenteesta vaan tulee hyvä. Se tietää jokainen mitä sille kipsille tapahtuu KUN vesi pääsee rakenteeseen eli remontti alkaa alusta. Eli ehdottomasto jotakin sementtipohjaista levyä seinään kun muuraus ei käy.
Tuleeko kylppäri kellariin vai kerrokseen? Tarkkana pitää olla kun puurakenteiseen taloon tekee kosteita tiloja.- qwertymies
Jos puurakenteinen kylppäri vuotaa, ei siinä levyn materiaalilla ole suurtakaan merkitystä! Nurkissa havaittu kosteus, levyseinät kaakelilujaa, hyvä niin! Mutta kosteusvaurion korjaamiseksi ei useinkaan riitä sen lattian avaaminen. Sama asiahan on lattialla, lattialämmityksen alla on suositeltavinta käyttää lattiagyproc-levyä. Mitä tapahtuu, kun sinne vesi syystä tai toisesta pääsee?
Jos remppa tehdään huolella ja ajatuksella, ottaen huomioon rakenteiden mahdollinen liikkuminen, on EK Gyproc seinissä ja LattiaGyproc aivan varteen otettava vaihtoehto. - metsähenki
Olen käyttänyt Kaakeliluja levyjä, jätepalat laitoin ulos seisomaan. Tosiasia on että se imee vettä kun sieni reunoista tai reijistä. Elikä siinä on vain suojaava pintakerros, jos se vuotaa tulee kosteusvairioita.
- Juupeee
vaan EK:ta jos ei tiili käy.Noi kaakeli lujat ja muut ei ole yhtään parempia.Kun teet koolauksen kunnolla ja laitat vesieristeet ja nauhat huolella niin ei mitään hätää.
- lihi oigyuh pioy
Se nyt vaan on niin, että kivi ei mätäne eikä mene pilalle muutenkaan. En tiedä tuotemerkkejä, mutta sellasta muutaman sentin paksuista kevyttä kiviharkkoa laastilla seinääniin. Sitä voi sahata sahalla ja muutenkin helppoa muotoilla. Kunnollinen vesieriste, eikä huolia vesivahingoista. Ei ole käsittääkseni edes kovin kallista ostaa, eikä todellakaan ole vaikeaa asentaa. Ja noin painonsta puhuen, kaakelinlujakaan ei ole mitään kevyttä, luulen, että kevytharkot on kevyempiäkin, ainakin helpompia käsitellä. Jos epäilee, että itellä ei muka onnistu, joku muuraustaitoinen ykäsee tollasen kopin muutamassa tunnissa.
- Paikallisvalvoja
Jos kellaritiloihin rakentelet, niin unohda nyt ainakin sellaiset levyrakenteet, joissa tarvitaan puukoolauksia.
Rintamamiestaloissa nousee lähes poikkeuksetta kosteutta maaperästä kantaviin perusmuureihin, joten niitten yhteyteen rakennetut tuulettumattomat puu- ja levykoteloseinät ovat lähes varmoja pommeja. Kellaritiloihin ainoastaan kivirakenteita ja tapauskohtaisesti (usein) saattaa olla parempi jättää se vedeneristekin pois.
Jos taas rakentelet asuinkerroksiin, niin kaikki tyyppihyväksytyt materiaalit sinänsä kelpaavat. Itse en kyllä kipsilevyä käyttäisi, koska sen pinnassa olevat kartongit ovat todella herkkiä homehtumaan. Osa vedeneristeistä kun läpäisee omien sertifikaattiensakin mukaan vesihöyryä enemmän kuin kipsilevyn valmistaja sallii. - horstbulau
Paikallisvalvoja kirjoitti:
Jos kellaritiloihin rakentelet, niin unohda nyt ainakin sellaiset levyrakenteet, joissa tarvitaan puukoolauksia.
Rintamamiestaloissa nousee lähes poikkeuksetta kosteutta maaperästä kantaviin perusmuureihin, joten niitten yhteyteen rakennetut tuulettumattomat puu- ja levykoteloseinät ovat lähes varmoja pommeja. Kellaritiloihin ainoastaan kivirakenteita ja tapauskohtaisesti (usein) saattaa olla parempi jättää se vedeneristekin pois.
Jos taas rakentelet asuinkerroksiin, niin kaikki tyyppihyväksytyt materiaalit sinänsä kelpaavat. Itse en kyllä kipsilevyä käyttäisi, koska sen pinnassa olevat kartongit ovat todella herkkiä homehtumaan. Osa vedeneristeistä kun läpäisee omien sertifikaattiensakin mukaan vesihöyryä enemmän kuin kipsilevyn valmistaja sallii.Kiitoksia vinkeistä!
rakennan siis tosiaankin kylpyhuoneen toiseen kerrokseen... selvittelin tässä välin asioita ja sain selville jotakin. Hydropanel on siis ilmeisestikin hyvin pitkälle sama tuote kuin master-levy... ainakin samalta valmistajalta. Starkin kaveri sanoi , että master-levyä on myyty jo 20v suomessa. mm tämä Jolon saaren Risto Vahanen kuulemma suosittelee kuitusementtilevyjä...tiedä häntä....
Kipsiin suhtaudun hyvinkin skeptisesti.... Ruotsissa kipsien käyttö on kuulemma kokonaan kielletty märkätiloissa homeongelmien vuoksi.
Muuraus ei käy painon takia!
Kaakeliluja vissiin kävisi, mutta se maksaa aikalailla ja joutuuhan senkin vedeneristämään kauttaaltaan(ainakin ruuvinreiät, saumat jne) jos telaan ne niin eipä jää paljoa eristämätöntä pinta-alaa...
Jotain saumateippiä voisi kuulemma käyttää mutta sitä ei jostain syystä suositeltu vaan sanottiin että kannatta tehdä eristykset perinteisillä kamoilla...
Kaikki asiat huomioonottaen ja muutaman tarjouksen kyselleenä taidan kuitenkin päätyä tuohon hydropaneliin... oli kaikki vaihtoehdot huomioonottaen edullisin vaihtoehto kuitusementtilevyistä
- Juhanni
Terve,
Saako kysyä mihin hintaan sait ne hydropanel levyt? Itse mietin ihan samaa mitä olet itse tässä kysellyt?
Olen vaihtoehdoksi miettinyt tuo Wedi nopeuden/helppoasennettavan takia mutta hintaa pelottelee sekä vähäiset kokemukset siitä (~35€/m2).
t. J
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192490- 1482224
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292152Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201684Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871593Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961516- 2791394
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131379- 1301356