Mä olen itse siinä käsityksessä että VHS-nauhuri ei anna RGB-signaalia ulos scartilla, koska VHS itse nielee vain komposiittisignaalin (POIKKEUS ON S-VHS nauhurit joille kelpaa myös S-video signaalit).
Kumminkin luin tässä yks päivä juttua jostain Mikrobitin numerosta vhs-tallenteiden digitoinnista, juttu käsitteli niin tallentavat dvd-soittimet kuin tallentamisen tietokoneelle usb-palikoiden kautta. Jutussa mainittiin että VHS:ltä kannattaisi ottaa RGB-signaalia ulos komposiitin sijasta.
Miten tämä muka voisi onnistua? Tuskin jo kertaalleen komposiittina olevaa signaalia voi enää muuttaa parempilaatuiseksi RGB:ksi.
Vai miten se on, expertit?
VHS:ltä RGB-signaalia ulos?
8
431
Vastaukset
- sinä olet
Oikeassa olet; ei tavallisesta VHS-nauhurista saa ulos kuin komposiittivideota. Jostain löytyi tieto, että Philips Matchline S-VHS VR813 -mallista olisi aikanaan saanut ulos s-videon lisäksi myös RGB:tä, mutta siinäkin RGB:n käyttö kuulemma ennemminkin korosti videotallenteen virheitä kuin paransi kuvaa. Ja miten se voisi parantaakaan, kun lähdemateriaalin laatu on mitä on.
Voipi tuon mainitsemasi artikkelin kirjoittaja olla sen verran nuorta ikäluokkaa, että olettaa vähintään RGB-tasoisen kuvasignaalin olevan itsestäänselvyys. Meille vanhoille pieruille on vielä hyvin muistissa aika, jolloin ainoat keinot saada kuvaa loistavalta laitteelta telkkarille olivat komposiittivideo ja antennisignaali. Ongelmana oli vain se, että monissa telkkareissa ei ollut minkäänlaista videoliitäntää... - osaaminen
Mikrobitin osaaminen on aika monella tekniikan alueella todella heikoissa kantimissa. Olisi ollut parempi pysyä yksinomaan nimensä mukaisella alueella, eikä yrittää paisua yleistekniseksi lehdeksi. Sanoma Oy ei pysty pelkällä käskyvallalla luomaan osaamista tyhjästä.
- tuskin..
vielä vanha kunnon Hifi-lehti, niin sen toimittajat olisivat toki tienneet ettei VHS:stä mitenkään saa ulos RGB-signaalia. Voihan VHS:n toki liittää DVD-tallentimeen RGB-signaaliakin kuljettavalla täyskytketyllä scartilla mutta ei siitä VHS:stä RGB:tä ulos tule. Maallikkonakin tämän tiesin.
Eikä kaikki dvd-tallentimet edes ota RGB-signaalia sisään, mm. LG DR7400 on sellainen että paras signaali minkä sisään saa tuotua on S-video, laitteen etupaneelin liittimien kautta. Tämä ei silti tarkoita että mikään dvd-tallennin ei huolisi RGB:tä, itselläni on mm. Philipsin tallennin jossa yksi scarteista ottaa todellakin RGB:tä sisään ja uskoisin suurimman osan dvd-tallentimista huolivan vaikka en silti mene vannomaan, kukin laite on yksilö eikä kaikkia laitteita voi tuntea paitsi ne jotka itse omistaa tai on muuten niihin tutustunut. Pointtini kuitenkin on ettei pidä tuudittautua siihen että dvd-tallennin välttämättä ottaa RGB:tä. Kuten LG-esimerkissä.
Tietokoneiden USB-videokaappareissakaan tuskin löytyy sellaista boksia joka ottaa sisään RGB:tä. Sisäisistä videokaappareista joku saattaa huolia, mutta taitavat olla huomattavasti kalliimpia, halvemmat kortit ottaa vain komposiittia ja S-videota.
No, nyt tämä sepustukseni alkoi jo lipsua sivuraiteille kun tarkoitus oli puhua VHS:n lähtösignaaleista.
- SULJETTUA:::????
.
etteikö laite voi sylkäistä ulos RGB signaalia mutta itse vhs:n kuvalaanlaadulle sillä ei ole merkitystä onko komposiittia vai RGB:tä
.- ...............
jossain sitäpaitsi sanottiin että komposiitti-RGB konvertterit ei ole mitään kovin simppeleitä laitteita ja maksavat paljon joten tuskin sellaista kai halpis-VHS:ään laitetaan. Tuo oli muistaakseni jonkun Macrovision suojausta käsittelevän jutun yhteydessä mainittu. RGB-signaalin mukana kun ei kaiketi nuo Macrovisioni suojaukset kulje.
Ja kuten sanoit, eipä se kuvanlaatua paranna vaikka signaali tulisikin ulos RGB:nä. Ei tiedä vaikka huonontaisikin. Siksi koko hommassa ei mielestäni ole edes mitään järkeä. Jo kerran komposiitiksi muutettua signaalia ei saa enää takaisin parempilaatuiseksi RGB:ksi vaikka mitä tekis. Vähän sama homma kuin jos muuttaa CD:ltä ripatun ja CD-laatuisen wav-tiedoston MP3:ksi ja sen MP3:n sitten takaisin wav-tiedostoksi. Se MP3-tiedostosta muutettu wav-tiedosto ei enää sisällä kaikkea sitä informaatiota mitä alkuperäinen wav-tiedosto.
- Anonyymi
Millainen sisäinen värijärjestelmä tavallisissa VHS nauhureissa on? Saako sieltä luminanssi/krominassit ulos eli aitoa S-video signaalia? Sony SLV-SE10AE2 videossa on kiinni scart palikka S-video outilla, mutta tuleeko sieltä aitoa tavaraa?
- Anonyymi
Olikin jo korkea aika kysellä näinkin tärkeää mutta turhaa asiaa !
- Anonyymi
Ainakin Panasonicin DVD-laitteissa on kaikissa scartissa valittavissa RGB tai video joten luulen että sama oli myös VHS laitteissa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517263Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?425092HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3012813- 1552159
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki331873- 221674
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1401668Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon4091597mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111447Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E131359