åkerman h12 -89

Minkämoinen peli?

Eli kyseistä konetta katsellut ja nyt kysysin asiantuntijoilta että olisko minkälainen kone, ihan maatilan pienimuotoseen hommiin? eli omaan käyttöön.. kone siis åkerman h12 vuosimalli muistaakseni -89. näkyy oleva aina aika kohtuu hintaan koneita, 6500e oli yksin kone.. vai hankkiiko siinä vaan romua omaan pihaan? kertokaa kokemuksia!

17

4391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liikuntakykyinen

      niin suoraan lavetille ja naulatehtaalle sinne ne kuuluu.

    • nääs...

      Tahtoohan siinä olla tuon hintaluokan kaivinkoneissa riskinä saada ehtymätön öljylähde omalle tontille ja noita "isompia" koneita on perinteisesti vanhemmiten myyty lähestulkoon raudan kilohinnalla kun niissä on edessä isoa ja kallista kunnostettavaa. jos kiinnostaa niin kannattaa mennä katsomaan ja kokeilemaan ja kun ottaa mukaan jonkun jolla kokemusta ja mielellään åkereista niin eihän sitä tiedä millanen kylän kauhistus pihaan ilmestyy.

      • Jyrämane

        muistaakseni viimeinen vuosi milloin H 12 tehtiin oli 80-luvun alkupuoli,oisko ollu -82, 1989 oli jo H14 ollu tovin aikaa H 12:sen korvaama konemalli. Kyllähän se riski ja ulottuva kone aikansa ykköskoneita, monttukoneena menis varmaan vieläkin, mutta viimeistely ja siloittelu hommiin kyllä liian hidas nykyään.Öljyähän ne Åkerit on aina jostakin tihkunut ja sen ajan moottorit kyllähän ne tahtoo melko savuuttajia olla, mutta perustekniikka on kyllä lujaa jos on kone ollu asiallisella pidolla.


    • kuokkimaan

      Minkäslaista tuntihintaa oot aatellu? Lähtisikkö 22€/h kaivaan mulle ku on nyt semmonen työmaa ettei oma kone riitä.

      • MF

        joopajoo sillä hinnalla ei saa kuin thaimaalaisen marjan poimijan?


    • putkimies 3

      Viimeiset 12 äkerit valmistu 1982. toivottavasti et kaivele pohjavesialueella .? öljyvahingon vaara on suuri. osta tukiais rahoilla kerralla uudempi ja nykyaikaisempi kone

      • näillä

        Tukiasilla kaivinkokeita ostella..


    • minäittwe

      meiän h12b åker makso 5k ja toimii ja savutus loppuu kun laittaa 2-tahti öljyä tankkiin n.1l tankilliseen

      • simala

        Terve!
        Mulla on sama kone. Se ei savuta muuta kuin käynnistyksen jälkeen pari minuuttia.
        Oletko paljon kaivanut koneellasi . Ostin sen viime vuonna enkä tunne konetta sen paremmin. sulla vois olla jotain kerrottavaa koneesta.


    • mara ope

      Kyllä jos tarttee kaivavan koneen joka toimii ja on edullinen käyttää ja jos vielä täytyy pystyä vähän kovempaankin permantoon , niin ainoa oikea kone on 12 ja jokin kirjain perään.

    • mara ope

      Minä kaivan 90e tunti 12 vuosimalli 1972, että kyllä sillä palkoille pääsee.

    • omakoti1212

      Erinomaisen toimintavarma laite. Olen kaivanut 1000h, tehnyt reunatäytöt, nostot ja siirrot. Purkanut jopa rekkalastit työmaalle. Metsäkoneenakin toimii; vedin suuret tukit metsästä vaijerilla tienlaitaan ja sahalle, Nopeus ei tietystikään sama kuuin uusilla mutta hintahan on jotain muuta, Varaosia saanut hyvin jos jotain pientä mennyt rikki. Ei ylimääräisiä himmeleitä. Työhön. Kyllä omatoti tai muut pienet kohteen on todella taloudellista tehtä tällä.

    • nostomies

      mulla itelläni åkerin h10 maksoi aikoinaan 12 tuhatta ekeä sisälti alvin. kaivellut sillä viitisen vuotta kaverini ja omani maatilan ojat kivityöt hallienrakeeuksien pohjat ynnä muut koneen hinta tullut jo moninkerroin takaisin . toimivia yksinkertaisia vehkeitä öljyä joskus pitää lisäillä ei sovellu viherpipertäjän koneeksi osat halpoja ja yksinkertainen korjata

    • eihän

      sille pipertäjälle sovi minkäänlainen kone eikä edes lapiokaan käteen
      nehän osaa vain arvostella toisten tekemisiä.

    • MRK-ope

      Kyllä 12 on hinta laatu suhteeltaan ok, joskin pieniä vaurioita sattuu joskus, kuten nyt toisesta ajovaihteesta meni se kaksirivinen rullalaakeri ja josta jäi pari rullaa sinne vaihteen sisään ja jumi telan ja teki pieniä hammasvaurioita , nyt kaipaisin telajarrun jälkeistä välitystä. Muuten harrastuskoneena oiva kampe olen ruopannut 7v saaressa kesällä ja talvella ja hyvin pelaa.

    • Osia löytyy Tuusulan suunnalta..........

      • konekuski4

        Mitä se koneen hitaus haittaa tuntihommissa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe