Haldexin hyvät ja huonot puolet
Haldexilla eteneminen voi loppua jo 10 cm lumessa tai helpossa maastossa, ellei kuljettaja aja määrätietoisesti. Haldex on tehty helpottamaan liikkeellelähtöjä.
HYVÄÄ
- kevyt rakenne
- edullinen toteuttaa
- reagointi nopeus paranee koko ajan
HUONOA
- pieni luistonhallintakapasiteetti
- auto on pääsääntöisesti 2-vetoinen
- vaatii huoltoa, mikäli käyttö on keskimääräistä raskaampaa
- ei todellinen neliveto
Ostakaa aito ja oikea neliveto ostakaa siis audi!
Haldex ei neliveto
46
34157
Vastaukset
- tarvita
mitään nelivetoja. Polttoaineen kulutus vaan lisääntyy. Talviliukkailla tietysti pääsisi ripeemmin liikkeelle, mutta mulla ei ole mihinkään niin kiire, etteikö etuvedolla pärjäisi. Tuntuu siltä, että monella tuo neliveto on munanjatkeena. On kiva lesoilla, kun pääsee liukkaalla kelillä lähtemään valoista nopeesti.
- höpövetoja
No nykyistä Haldexiani ennenminulla on ollut .
Nissan kingcap 4wd ,Toyota tercel 4wd ,Subaruista leoneja 2kpl ja legacy 4wd, Suzukin jeeppi 4wd.
Ei tarvii yhtään tulla hölmöjä kirjoittamaan ,ainakaan nelivedoista.- Köyhän miehen 4x4
Ensin suttaa etupyörät ja sitten jossain vaiheessa,kun saadaan sinne taaksekkin voimaa menemään niin takapyörätkin saavat "vetoa".
- köyhättiedot
Köyhän miehen 4x4 kirjoitti:
Ensin suttaa etupyörät ja sitten jossain vaiheessa,kun saadaan sinne taaksekkin voimaa menemään niin takapyörätkin saavat "vetoa".
Urpojen ja tietämättömien jorinoita.
Haldex on mm. Volvossa ja Audi TT. ssä.
ja Hondan nelivedot toimivat samalla lailla. - 2+18
Köyhän miehen 4x4 kirjoitti:
Ensin suttaa etupyörät ja sitten jossain vaiheessa,kun saadaan sinne taaksekkin voimaa menemään niin takapyörätkin saavat "vetoa".
Paitsi että uusimmat versiot toimivat jo 'paikallaan' eli jo liikkeelle lähtiessä on tehoa takarenkailla.
Ei siis voi sanoa että takapyörät saavat vetoa vasta kun edessä sutii. Vanhemmat versiot Haldexista toki vaativat eturenkaiden sutimisen, mutta jos sitä osaa käyttää oikein niin ei tuo ole mikään ongelma. - ossss
2+18 kirjoitti:
Paitsi että uusimmat versiot toimivat jo 'paikallaan' eli jo liikkeelle lähtiessä on tehoa takarenkailla.
Ei siis voi sanoa että takapyörät saavat vetoa vasta kun edessä sutii. Vanhemmat versiot Haldexista toki vaativat eturenkaiden sutimisen, mutta jos sitä osaa käyttää oikein niin ei tuo ole mikään ongelma.Liukkaalla liikkeelle lähtöä ei tunnu auttavan mitenkään.Siis vm 2000 golf.Huollettu on asianmukaisesti-kaipaako jotain säätöjä?
- kalle kustaa
ossss kirjoitti:
Liukkaalla liikkeelle lähtöä ei tunnu auttavan mitenkään.Siis vm 2000 golf.Huollettu on asianmukaisesti-kaipaako jotain säätöjä?
vähän valistusta
.The Haldex 4WD system is currently used in the following vehicle models:
Volkswagen Group (Volkswagen AG)
Audi A3 quattro
Audi S3
Audi TT quattro
Bugatti Veyron
SEAT León 4
SEAT Altea Freetrack 4
SEAT Alhambra 4
Škoda Octavia 4x4
Škoda Yeti 4x4
VW Golf 4motion
VW Golf R32
VW Bora 4motion
VW New Beetle RSi
VW Passat 4motion B6 Platform
VW Sharan 4motion
VW Tiguan
VW Multivan 4motion
VW Caddy 4motion
VW Transporter 4motion
Volvo Cars
Volvo S40 AWD
Volvo V50 AWD
Volvo S60 AWD
Volvo S60R AWD
Volvo XC60 (Haldex Fourth Gen)
Volvo V70 AWD
Volvo S70 AWD
Volvo V70R AWD
Volvo XC70 (Haldex First Gen 1998-2001, Second Gen 2002-2005, Third Gen 2006 )
Volvo S80 AWD
Volvo XC90 (Haldex Second Gen)
Ford
Ford Taurus
Ford Freestyle
Ford Kuga
Mercury Montego
Land Rover LR2
Saab Automobile
Saab 9-3 XWD 2008.5- (Haldex Fourth Gen with eLSD)
Saab 9-3 Turbo X (Haldex Fourth Gen with eLSD)
Saab 9-5 2010- (Haldex Fourth Gen with eLSD)
Saab 9-4X (Haldex Fourth Gen with eLSD)
GM
Opel Insignia (Haldex Fourth Gen.)
KYLLÄ RUÅTTALAISET OSAA - ossss
kalle kustaa kirjoitti:
vähän valistusta
.The Haldex 4WD system is currently used in the following vehicle models:
Volkswagen Group (Volkswagen AG)
Audi A3 quattro
Audi S3
Audi TT quattro
Bugatti Veyron
SEAT León 4
SEAT Altea Freetrack 4
SEAT Alhambra 4
Škoda Octavia 4x4
Škoda Yeti 4x4
VW Golf 4motion
VW Golf R32
VW Bora 4motion
VW New Beetle RSi
VW Passat 4motion B6 Platform
VW Sharan 4motion
VW Tiguan
VW Multivan 4motion
VW Caddy 4motion
VW Transporter 4motion
Volvo Cars
Volvo S40 AWD
Volvo V50 AWD
Volvo S60 AWD
Volvo S60R AWD
Volvo XC60 (Haldex Fourth Gen)
Volvo V70 AWD
Volvo S70 AWD
Volvo V70R AWD
Volvo XC70 (Haldex First Gen 1998-2001, Second Gen 2002-2005, Third Gen 2006 )
Volvo S80 AWD
Volvo XC90 (Haldex Second Gen)
Ford
Ford Taurus
Ford Freestyle
Ford Kuga
Mercury Montego
Land Rover LR2
Saab Automobile
Saab 9-3 XWD 2008.5- (Haldex Fourth Gen with eLSD)
Saab 9-3 Turbo X (Haldex Fourth Gen with eLSD)
Saab 9-5 2010- (Haldex Fourth Gen with eLSD)
Saab 9-4X (Haldex Fourth Gen with eLSD)
GM
Opel Insignia (Haldex Fourth Gen.)
KYLLÄ RUÅTTALAISET OSAAJärjestelmään saa jotain päivityksiä-vanhempaankin?
- ossss
ossss kirjoitti:
Järjestelmään saa jotain päivityksiä-vanhempaankin?
Päivityksiä saa.Korjaajalta kysyttyä...
- Spesialisti
ossss kirjoitti:
Päivityksiä saa.Korjaajalta kysyttyä...
Korjaajasi ei tiedä. Haldexiin saa kyllä päivityksiä, katso vaikka:
http://hpamotorsports.com/haldex.htm tai Googleta 'blue haldex controller'
Akseleillekkin saa jälkiasenteisia lukkoja. Googleta Peloquin tai Quaife differentials. - Onnellinen 4x4
Köyhän miehen 4x4 kirjoitti:
Ensin suttaa etupyörät ja sitten jossain vaiheessa,kun saadaan sinne taaksekkin voimaa menemään niin takapyörätkin saavat "vetoa".
Kyllä tuo veto tuntuu olevan joka fillarilla ainakin talvella aika paljon takaapäätä vetää vinoon Tigussa ja pakilla lentää lumi takaa ?? Siis et ole ajanut nykytekniikalla. Sitä säädetään pidon mukaa...
- skodillaccimies
Suurin osa näyttää olevan hajoilevia europaskoja
- Anonyymi
Mistä vitusta näitä oikein sikiää? Luulisi jo evoluution vievän nämä idistuutit mennessään...
- . . .
Toi haldex toimi vaan tarvittaessa? Ensi talveksi harkinnassa 4motion Golf..
- audi näinen
BUAHAAA SIIS OSTA SUBARU JA SAAT NELIVEDON! audi on quatroineen hyvä kakkonen. Audi on kyllä ihan hyvä ja nätti auto.
- näytä maasturilta?
Ajelin 15 vuotta Vitaran maasturilla. Hyvää siinä oli alennusvaihde ja nelivedon sai tarvitessa pois päältä. Huonoa oli horjuva maantieajo, jota on aina lähes 99 % ajoista.
Nyt ajelen etuveto-Caddylla, mutta nelivetoa kaipaisin takaisin pelloilla ja savisilla teillä tapahtuvaan peräkärryn vetoon. Soveltuisikohan tuo 4motionin haldexi sellaiseen käyttöön? - näytä maasturilta
näytä maasturilta? kirjoitti:
Ajelin 15 vuotta Vitaran maasturilla. Hyvää siinä oli alennusvaihde ja nelivedon sai tarvitessa pois päältä. Huonoa oli horjuva maantieajo, jota on aina lähes 99 % ajoista.
Nyt ajelen etuveto-Caddylla, mutta nelivetoa kaipaisin takaisin pelloilla ja savisilla teillä tapahtuvaan peräkärryn vetoon. Soveltuisikohan tuo 4motionin haldexi sellaiseen käyttöön?Kokeiltiin sitten sitä vasta hankittua uutta Caddy 4motionia 20 cm sulavassa lumihangessa mökkitiellä. Niin kulki kuin maasturin pitääkin. Ei jäänyt miettimään, mikä pyörä sutisi tai pitäisi, vaan kulki märässä lumessa eteen ja taaksepäin. Eikä jäänyt kellumaan lumen päällekkään, kun oli niin lämmintä ja lumi melkein vettä. Ei hassumpi hankinta!
- toinen caddy
näytä maasturilta kirjoitti:
Kokeiltiin sitten sitä vasta hankittua uutta Caddy 4motionia 20 cm sulavassa lumihangessa mökkitiellä. Niin kulki kuin maasturin pitääkin. Ei jäänyt miettimään, mikä pyörä sutisi tai pitäisi, vaan kulki märässä lumessa eteen ja taaksepäin. Eikä jäänyt kellumaan lumen päällekkään, kun oli niin lämmintä ja lumi melkein vettä. Ei hassumpi hankinta!
Täälläkin ollaan tyytyväisiä keväällä hankittuun Caddy 4-motioniin. Matka etenee lumessa ja jäällä ilman huolia. Maasturiksi en Caddya kutsuisi mm. rajallisen maavaran ja puuttuvan alennusvaihteen takia, mutta haldex kyllä toimii niinkuin nelivedon pitääkin.
- ajetaan?
toinen caddy kirjoitti:
Täälläkin ollaan tyytyväisiä keväällä hankittuun Caddy 4-motioniin. Matka etenee lumessa ja jäällä ilman huolia. Maasturiksi en Caddya kutsuisi mm. rajallisen maavaran ja puuttuvan alennusvaihteen takia, mutta haldex kyllä toimii niinkuin nelivedon pitääkin.
Miten haldex-nelivedolla pitäisi ajaa mutaisella tiellä tai liukkaassa lumisessa mutkamäessä, ettei auto jarruttelisi itseään pysähdyksiin? Hoitaako jatkuva neliveto hommat itse, vai pitäisikö EPS napilla poistaa itse luistelunestojarrutuksen toiminta?
- kalle kustaa
ajetaan? kirjoitti:
Miten haldex-nelivedolla pitäisi ajaa mutaisella tiellä tai liukkaassa lumisessa mutkamäessä, ettei auto jarruttelisi itseään pysähdyksiin? Hoitaako jatkuva neliveto hommat itse, vai pitäisikö EPS napilla poistaa itse luistelunestojarrutuksen toiminta?
No siis se jarruttelu ei ole nelivetotyypistä kiinni. Jos ESP.n saa pois - kaikista katumaastureista sitä ei saa- niin menoa ei rajoita kuin maavara tai renkaiden pito .Esim sähköinen tasauspyörästön lukko ASR jää vielä päälle. VAGgareissa.
itse nappaan ESPIN pois päältä kun "lapsettaa "ja tulee roiskittua kurveihin. Perä irtoaa hallittuun luistoon pikku ohjausliikkeellä ja kaasupolkimen pohjaan survaisulla. Homma tosin edellyttää että on voimaa joka vie sisäkurvin suuntaan , muuten kun voima tai pito loppu ulkokurvi kutsuu....
Päästönormivaatimukset siirtävät " henkilöautoista" muuten toiset nelivetotyypit pikkuhiljaa historiaan.
- ...
Vai että audi pitäisi ostaa...hyviä autojahan ne on, mutta oikeassa maailmassa sille nelivedolle ei ole ihan niin paljon tarvetta kuin voisi kuvitella. Etuvetokaan ei jää jumiin, tai ainakaan itse en ole tähän mennessä siinä onnistunut.
- kalle kustaa
Ei nelivetoa kannata ostaa jos sille ei keksi mitään käyttöä....
Henkilöauto ja neliveto on yhdistelmä jota tarvitsee lähinnä satunnaisissa vetohommissa. Vene ,heppa ,kaikenlaiset peräkärryilyt.
Audeissa Haldex on tuolla yllälistatuissa malleissa ,muuten on "Torsen" tasauspyöräsatö-neliveto. - 10+6=16
"Etuvetokaan ei jää jumiin, tai ainakaan itse en ole tähän mennessä siinä onnistunut."
Etuveto ei jää jumiin, jos varoo menemästä paikkoihin, joihin etuvedolla ei ole asiaa. Mutta ainakin tänä keväänä täällä Espoossa on ollut paikkoja, joihin ei aurauksen puutteen takia ollut viikkoon etuvedolla menemistä. Tuossakin lähellä oli hiekkatien päässä yksi paha lumisohjokohta. Olin mennyt siitä useammankin kerran nelivedolla ilman mitään ongelmia. Siksi en osannut varoa kohtaa, vaikka alle oli vaihtunut etuveto. Kiinnihän siihen jäätiin. Syynä oli ihan se, että nelivedolla ajaessa paikka ei ollut tuntunut mitenkään pahalta, eikä varoituskello hälyttänyt sitten etuvedolla ajaessa. - osssss
kalle kustaa kirjoitti:
Ei nelivetoa kannata ostaa jos sille ei keksi mitään käyttöä....
Henkilöauto ja neliveto on yhdistelmä jota tarvitsee lähinnä satunnaisissa vetohommissa. Vene ,heppa ,kaikenlaiset peräkärryilyt.
Audeissa Haldex on tuolla yllälistatuissa malleissa ,muuten on "Torsen" tasauspyöräsatö-neliveto.Kyllä talvella haldex auttaa mukavasti.Ei tarvi ihmetellä liikkeelle lähdöissä.Kokemuksen siivittämänä perheen toinenkin auto tulee olemaan neliveto tai avusteveto ihan miten vaan.
- passat 04
96-2005 passat 4motionissa ei ole haldexia vaan torsenin nelikko eli sama kuin audeissakin.
Haldex-järjestelmää löytyy myös audin malleissa.
Autoa hankittaessa kannattaa tarkastaa myyjältä kumpi on autossa ja itse sen pystyy myös tarkastamaan konepellin alta kummin päin moottori on. Torsenin ollessa ajoneuvossa moottori on oikein päin.- renkaat
Onko kellään kokemusta, jos nelivetoauton normaalien renkaiden tilalle laittaakin maasturin renkaat tai normaalia korkeammat renkaat. Muuttuuko kyyti pomppivammaksi?
- kalle kustaa
renkaat kirjoitti:
Onko kellään kokemusta, jos nelivetoauton normaalien renkaiden tilalle laittaakin maasturin renkaat tai normaalia korkeammat renkaat. Muuttuuko kyyti pomppivammaksi?
-ainakin mittarivirhe katoaa;)
Laki määrää paljonko voit rengasta nostaa. Et paljonkaan, tuskin mahtuu edes etupyörät kaantymän ,mutta esim voit korvata 195/60/15
renkaat 205/70 /15 renkailla joten korkeus noussee noin 2.5cm.
Tiedän että toimii hyvin. - peräkärry
kalle kustaa kirjoitti:
-ainakin mittarivirhe katoaa;)
Laki määrää paljonko voit rengasta nostaa. Et paljonkaan, tuskin mahtuu edes etupyörät kaantymän ,mutta esim voit korvata 195/60/15
renkaat 205/70 /15 renkailla joten korkeus noussee noin 2.5cm.
Tiedän että toimii hyvin.Kuinka käyttäytyy (tietenkin aina väärin lastattu) peräkärry liukkaalla tiellä ja äkkimutkissa 4motionin perässä? ESP tietenkin yrittää oikoa vetoauton kulkua ja jarruton kärry varmaankin menee minne haluaa. Mutta entä jarrullinen kärry? Jarrutteleeko automatiikka peräkärryäkin aina oikealta puolelta ohjatessaan veturin kulkua?
- arvaas
peräkärry kirjoitti:
Kuinka käyttäytyy (tietenkin aina väärin lastattu) peräkärry liukkaalla tiellä ja äkkimutkissa 4motionin perässä? ESP tietenkin yrittää oikoa vetoauton kulkua ja jarruton kärry varmaankin menee minne haluaa. Mutta entä jarrullinen kärry? Jarrutteleeko automatiikka peräkärryäkin aina oikealta puolelta ohjatessaan veturin kulkua?
Jos peräkärryssä on hydrauliset jarrut ja liittimellä kiinni autossa, ne on mahdollista varmaan saada toimimaan auton tietokoneen mukaan. Mutta jos Peräkärryn jarruta toimivat vetoaisasta yhtenä pakettina, ei sitä voi sähköpistokkeen kautta ohjata. Menikö pieleen?
- sdfsdfsdf
peräkärry kirjoitti:
Kuinka käyttäytyy (tietenkin aina väärin lastattu) peräkärry liukkaalla tiellä ja äkkimutkissa 4motionin perässä? ESP tietenkin yrittää oikoa vetoauton kulkua ja jarruton kärry varmaankin menee minne haluaa. Mutta entä jarrullinen kärry? Jarrutteleeko automatiikka peräkärryäkin aina oikealta puolelta ohjatessaan veturin kulkua?
Itse en heti keksi, miksi haldex/4motion vaikuttaisi paljoakaan (väärinlastatun) peräkärryn käytökseen. Ehkä viisaammat valistavat.
ESP on sitten toinen tarina. Jarruton perävaunu menee minne fysiikan lait määräävät ja vetoaisan välityksellä toimivat jarrulliset perävaunut jarruttavat yhtenä yksikkönä. Tosin ainakin itselläni on ESP:ssä ns. yhdistelmänvakautus, mutta käsittääkseni sen toimintaperiaate on lähinnä tunnistaa perävaunun alkava heittelehtiminen ja tarvittaessa jarruttaa nopeuden alentamiseksi. Jarrutus kohdistuu siis "normaalina jarrutuksena" kaikille pyörille ja jarrulisessa perävaunussa myös perävaunu jarruttaa vetoaisan mekanismin välittämänä. En tiedä, kuinka hyödyllinen tuo on oikeasti, varsinkin tilanteessa, jossa peräkärry lähtee liukuun äkkimutkassa.
Itselläni ei yhdistelmänvakautus ole koskaan puuttunut matkantekooni käytännössä, mutta minulla onkin omituinen tapa lastata peräkärry oikein.
- 6vetoinen
Voi voi sentään tuota tietämyksen määrää?Jo 90 luvun syncrolla varustetutuissa Esim vw:ssä kytkeytyminen oli niin nopea,ettei sitä käytännössä edes huomannut ja haldex on siitä kehittyneempi viellä varsinkin nopeuden puolesta.Ei esim Subarun järjestelmässä jossa on keskitasauspyörästö ole mitään erikoista joka siitä tekisi muita paremman ja keskitasauspyörästön lukitus oli toteutettu ihan samalla viscolla kuin esim.vw:ssä.Subaru olisi ilman kesk.tasauspyör.viscolukkoa erittäin epävarma eteniä,4pyörän välillä etsii heikointa pitoa kokoajan.Muut järjestelmät vain 2välillä.Moni ei näköjään ymmärrä ollenkaan,mitä se tasauspyörästö vaikuttaa todellisuudessa,on se sitten akseli tai keskitasaus pyörästö.Pääsääntöisesti heikentää etenemistä,mutta sillä onkin ihan muu tarkoitus alunperin.Torsenissa on hyviä ja huonoja puolia myöskin?Jos puhutaan aidosta nelivedosta,se tarkoittaa silloin käytännössä aivan niin sanottua (yhtäpuuta)vetoa,jossa etu ja taka-akseli on lukittu kiinteäksi ja akselilukot kammassakin akselissa.On vaan sitten niin epämiellyttävä pässi käytännössä,eihän sillä tiellä voi ajaa ollenkaan.Sitä varten on kehitelty erilaisia muotoja jossa veto kytkeytyy tarvittaessa,koska ei kaikkien pyörien tarvitse vetää kokoajan.Jos 10cm:in lumeen jää kiinni,voi hakea syytä ihan jostain muualta kuin autosta.
- sanoit?
Jo kansakoulussa opetettu suomen kielen kielioppi olisi auttanut paljon tuon erinomaisen teksitin lukemisessa. Palstoitus ja siten tekstin jakostus olisi vielä kirjoittajan opeteltava, ettei kaikki olisi pelkkää "yhtä pötköä". Muuten ihan hyvä!
- ärrrrrghhh
sanoit? kirjoitti:
Jo kansakoulussa opetettu suomen kielen kielioppi olisi auttanut paljon tuon erinomaisen teksitin lukemisessa. Palstoitus ja siten tekstin jakostus olisi vielä kirjoittajan opeteltava, ettei kaikki olisi pelkkää "yhtä pötköä". Muuten ihan hyvä!
Huomaa että oletkin ollut dinosaurusten kanssa samaa aikaa koulussa, mitä ihmeen sanoja esim. " teksitin " ja " jakostus " on ? Helvetti sentään, kaikesta vanhat aivopierut jaksaakin kitistä. Muuten ihan hyvä! -niinkuin jo dinosaurukset sanoivat. Nyt menet pappa vaihtamaan kuivat kalsarit jalkaan ja menet vaikka pelaamaan bingoa.
- Stiguan
Olen nyt viikon verran ajellut Tiguanilla ja kyllä se kulkunsa puolesta ihan nelarilta vaikuttaa. Mitään kytkeytymisviiveitä ei ole ollut havaittavissa. Käsitykseni mukaan kulkee normitilanteessa 90/10 jaolla ja muuttaa jakoa aina 50/50 jakoon saakka, tilanteen niin vaatiessa.
Kalle Kustaan kommenttia hieman korjatakseni mainitsisin ESP:n poiskytkemisestä sen verran, että ESP-off-tilassa poiskytkeytyy ASR (sutimisenesto/ anti slip regulation), mutta ajovakauden hallinta jää päälle. Ainakin Tiguanissa. Antaa siis sivuluisua hieman, mutta puuttuu kuitenkin peliin ennen pyörähtämistä.
OT: Mä en oikein ymmärrä tätä foorumia. Asiasta ja asian vierestä keskustellaan ja keskustelun sävy on lähes aina nollaluokkaa. Jos teksti on sisällöltään hyvää, mutta ulkoasusssa tai luettavuudessa on ongelmia, voi siitä ystävällisesti huomauttaa. Kyllä mun mielestä hyvä luettavuus ja tekstin ulkoasu on nettikirjoittelussakin tärkeää. - Tomminsisko
Miten Golf IV:n 4motion? Toimiiko juuri niin kuin pitääkin, vai onko viivettä?
- Hkvvkhgjh
On viive,0.2sekuntia. Aika hyvin on sulla asiat jos aivosi rekisteröivät tämän viiveen. Eli hyvin se toimii.
- Arska the Automies
Uudemmat haldexit (4 gen. =>) on jatkuvasti nelivetoisia (akselien välillä voimaa min 90/10 => max 50/50), ei kytkeytyviä => minkäänlaista kytkentäviivettä ei siis voi olla.
- VAG guy
Self-study Programme 333
4MOTION with Haldex Coupling
Model Year 2004
Design and Function
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_333.pdf - nelvetoko
Viestiketjun aloittajan teksti on kopioitu totuus neliveto sivustolta(Mitsubishi). Tuohan on ihan täyttä tuubaa. "Ei todellinen nelivetoinen". Itse ajan Audi TT:llä jossa on Haldex. Minulle ainakin riittää se, että kun tarvitsen vetopitoa niin sitä löytyy. Auto menee tarvittaessa kylkimyyryä ja paska lentää joka pyörästä joten kaippa ne neljä pyörää silloin vetävät. Nimimerkki. Epätodellisella nelivedolla ajava.
- tekniikka kehittyy?
Se on todellinen neliveto, mutta "lukkoa" ohjataan sähköllä eli ei eroa jatkuvaan paitsi on paremmin säädettävissä. monissa myös tasausp lukko.
- Saksalaistunut
Useamman audin nelikon omistaneena kokeilin subarun nelikkoa ja totesin että seuraavaksi autoksi laitan jonkun jossa se neliveto oikeasti toimii. Audin neliveto on todellisuudessa vain liikkeelle lähtö avustin, mutkaisella tiellä pyrkii aliohjautumaan ja jos esptä pitää päällä niin sieppaa ja repii keulaa minne haluaa. Subaru kokeilun jälkeen vasta huomasin sen oikean nelivedon hallittavuuden. Ei aliohjautunut ja tarpeen mukaan sai jopa yliohjautumaan. Näin sen olla pitää. Viikonloppuna käyn koeajamassa Mitsubishi lancer evo9:ä ja katotaan onko tämä viikko sitten viimmeinen viikko minulle audin ratissa.
En jää kaipaamaan audissa mitään muuta kun käyttöauton "ilmaisia" kahvi hetkiä. Jotka määräaikais huoltojen yhteydessä ansaitsin.
Olen tähän asti ollut aina sitä mieltä että autot tehdään saksassa, kun en ole vain tiennyt paremmasta. Mikäli se lancer ei miellytä käyn vaihtamassa uuteen subaruun. - X-.....
En tiedä muuta, mut olen ollut enemmän kuin tyytyväinen .....n .-....:in veto-ominaisuuksiin.
- 4 "tunne"
Nelivetoja on erilaisia. Hadex nelivedot ovat itseasiassa 3-vetoja:
ks. testivideo rullaradalla:
mobiili: http://m.youtube.com/watch?v=Uwr5_Sd47Us
pc: http://www.youtube.com/watch?v=Uwr5_Sd47Us&app=desktop
http://www.youtube.com/watch?v=kRniF4JQN2U&app=desktop
Autoa ei saisi mielestäni nimittää nelivedoksi jos auto ei pysty etenemään 3:n pyörän ollessa liukkaalla pinnalla.
Kuluttaja-asiamiehellä olisi asiassa töitä. - qweqw545eqwe
ei taida aloittaja tietää että osassa niistä audeistakin käytetään haldexia. ei kaikissa ole torsenia ja varmaan koittaa päivä jolloin ei ole yhdessäkään torsenia. (tuskin aloittaja edes tietää mikä torsen on.)
- huijaus_volkkari
Minulla on wv passat 2.0 tdi 4motion automaatti ( dsg ) 170 hv vm. 2011 aj. 80 tkm. Neliveto toimii surkeasti. Etupyörät ehtivät jauhaa pitkään ennen kuin mitään takapäässä tapahtuu. Onko jokin vialla ? Entinen auto oli Skoda Octavia scout 4x4 siinä ei moista viivettä ollut, vaan autolla pääsi jopa hiukan leikkimään talvella, takapää lähti kivasti sivulle. Skoda oli tosin manuaali vaihteet. Olen kyllä pettynyt huijaus volkkariin. Pihassa myös Suzuki SX4 ei ole valittamista sen nelivedon suhteen, manuaali askilla.
- ttttooooooooooooooo
Oikein. Neliveto on päällä koko ajan tai sitten kytketään päälle tarvittaessa.
https://www.youtube.com/watch?v=ewCuL_MIbNk
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881651
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1791234Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789