Ahdistaa mennä kauppaan

Kukka-Maaria

Mulla ei varsinaisesti taida olla paniikkihäiriötä (tai en tiedä onko) mutta kerron tämän kuitenkin tähän palstalle. Oon 19vuotias nainen ja oon kärsinyt erilaisista ahdistus ja paniikkikohtauksista 6-7vuotta. Muistaakseni tämä alkoi hieman ennen murrosikää tai kun murrosikä alkoi. Ennen tämä oli paljon pahempi, en voinut käydä ollenkaan kaupoissa enkä missään muuallakaan julkisessa paikassa. Nykyään tämä on aika paljonkin lieventynyt mutta edelleen olemassa.

Mua siis ahdistaa mennä kauppoihin, varsinkin ruuhka aikaan. Mua ahdistaa jo ennen kuin olen lähtenyt autollani ajamaan kauppaan, ahdistaa jo kotona kun tiedän että kohta PITÄISI lähteä kauppaan! Ja kun ajan kauppaan päin, saatan monta kertaa ajaa sen kaupan ohi, koska alkaa liikaa ahdistamaan. Sydän lyö nopeesti, tulee kuuma olo ja tuntuu vaan kaikista parhaimmalta kun ajaa vaan ohi, eikä mene sinne.

Sitten kun saan revittyä itteni parkkipaikalle ja kauppaan sisälle, siinä vaiheessa se ahdistus helpottaa. Ostan ostokseni ja taas, kun menen kassajonoon alkaa ahdistamaan. Ajattelen koko ajan vain että kohta se on ohi, kohta se on ohi! Sydän lyö, kuuma olo, tuntuu että paniikki tulee. Haluan vaan pois.

Tähän asti oon kuitenkin ilman varsinaista paniikkikohtausta selvinnyt noista kauppareissuista. Jos taasen meen kauppaan jonku kaverin kanssa, ei ahdista lainkaan.

Ruuhka aikoina en taasen käy kaupoissa ollenkaan, en kykene siihen millään. Ahdistaa se väenpaljous niin älyttömästi. Sitten aina mietin että näytänkö ihan tyhmältä, ajatteleeko muut et ompas typerän näkönen nainen tai jotain vastaavaa. Ahdistaa ja ahdistaa.

Onko muilla samanlaista ongelmaa, että ahdistaa mennä kauppoihin ja yleensäkin kaikkiin julkisiin paikkoihin, kuten työkkäriin, pankkiin jne..?? Pitäskö mun hakeutua lääkärin juttusille, onko lääkkeistä edes mitään hyötyä?

22

10937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • proRALLI

      kaikki julkiset tilaisuudet ja ihmsimassoja täynnä olevat paikat ahdistaa. -ajatustasolla siis enää.
      Fyysiset oireet oli sydämen tykytys, hikoilu ja käsien vapina.
      No nyt ei enää nuo näkyvät oireet vaivaa, käytän propralia eli beetasalpaajaa.

    • nöpönenä..........

      Hienoa että saat itsesi loppujen lopuksi kauppaan.
      Kannattaa kuitenkin hakeutua lääkärille.

      Tee kaupasta käynnistä rutiin. Kirjita kalenteriin vaikka 2 viikonpäivää jolloin menet kauppan ja kellon aika. Tällöin tiedät milloin kauppa reissu lähestyy ja voit alkaa valmistautua siihen henkisesti.
      Jos mahdollista mene kauppaan kävellen.
      Tällöin lähestyt pikkuhiljaa kohdetta. Käy aina samassa kaupassa ja kävele aina sama reitti hyllyjen välissä. Tällöin tiedät tasantarkkaan etttä kun olen valinnut vihannekset valitsen leivän ja sitten lihan.

      Itse jos pitää mennä paikkaan joka jännittää.
      En mene autolla ovelle. vaan kävelen korttelin ympäri ja sitten sisälle.
      Päätä että ensi kerralla ajat kaupan ohi vain kerran.

      Jos tilanne vaan pahenee viiminen ja huonoin vaihtoehto on tilata ruokaostokset ovelle. Jotkin pienemmät kaupat harrastavat tätä. Soittamalla selviää. Tällöin ilmoitat ostoslistan kauppaan ja seuraavana päivänä saat ostoksesi ovelle. Yleensä toimitus on kerran viikossa. Lasku tulee kerran kuussa.

    • ....

      Terve! Itse kärsin paniikkihäiriöstä joten tiedän kyllä miltä sinusta tuntuu. Itselläni on lääkitys ahdistusta sekä paniikkihäiriötä varten. Se on paljon auttanut, ilman sitä en olisi voinut liikkua missään.

      Nomut ajattele mitä on pahinta mitä sinulle voisi tapahtua siellä kaupassa? Voisitko kenties pyörtyä? Jos pyörtyisit niin kyllähän sinua selvästi tulis joku auttamaan! Punastuisit? Alkaisit hikoilee? Ei siinä mitään, ei kukaan kiinnitä huomiota semmoiseen.

      Kaikki ihmiset ovat niin omissa ajatuksissa kaupassa ja keskittyneitä omiin ostoksiinsa siellä kaupassa niin tuskin he ees huomaavat että siellä on muita ihmisiä :) En minä ainakaan muistaakseni ole koskaan ajatellu että "kattokaa mikä kumma tyyppi tuolla kävelee"... kunhan se nyt ei hypi hyllyjen päältä :D

      Tsempppiä sulle! Ja muista, jos sulle tulee paha olla siellä kaupassa niin voithansä aina mennä sinne omaan turvalliseen autoon istumaan :))

      • Lunatic84

        "Nomut ajattele mitä on pahinta mitä sinulle voisi tapahtua siellä kaupassa? Voisitko kenties pyörtyä? Jos pyörtyisit niin kyllähän sinua selvästi tulis joku auttamaan!"

        Mä pelkään vieläkin sosiaalisissa tilanteissa (kaupat, virastot yms.) pyörtymistä ja juttelin tästä psykiatrini kanssa. Hän selitti, ettei paniikkiherkässä tilanteessa yleensä pyörry, koska adrenaliini pitää verenpaineen niin korkealla, ettei pyörtymistä pääse tapahtumaan. Tämän tiedon kun saisi vielä iskostettua pääkoppaan..


    • Jos sinulla on paljon ostettavaa, niin jaa ne eri kauppoihin. Ekaks haet kaikkein tärkeimmät ja loput jaat eri kauppoihin. Toinen tapa on mennä sinne jonkun kanssa yhdessä.

    • Paniikki-Pirkko

      Mulla taas just toisinpäin eli kaverin kanssa yleensä ahdistaa enempi, tai miehen tai äiskän... yksin saa ostokset tehtyä paljon nopeammin kun menee omaan tahtiin ja tarkka lista mukana. Oon varmaan jonkun 10 vuotta kärsinyt tästä veemäisestä vaivasta ja melkeinpä koko sen ajan ollut lääkityksellä(Zoloft), aluksi se auttoikin tosi hyvin, mutta nyt on alkanut tuntua et tulee taas välillä tosi pahoja paniikkituntemuksia kaupassa ja välillä ihan kotonakin tai melkein missä vaan. Kaikkein pahinta on kun mulla on emetofobia eli oksennuskammo ja rupeen sitte pelkäämään et jos käy oksettamaan ja siinähän sitte onkin paniikin ainekset koossa. Ihan hirveetä näin tautiseen aikaan kun koko ajan ahdistaa, sitte kun ei tiedä et johtuuko se paha olo paniikkihäiriöstä vai onko joku tauti tulossa. Mulla on pahoinvointilääkettäkin määrätty toiseen vaivaan, mutta tuntuu ettei sekään ihan hirveesti auta jos paniikkikohtaus tulee. En siis tietenkään silloin ota lääkettä, vaan mulla nuo pahoinvointilääkkeet on kuurina ja otan aamulla ja illalla ja pitäisi olla vaikutusta kuitenkin lähes koko päivän ajaksi. Tosi rasittavaa tämä ikuinen panikointi. Pitäis kai mennä lääkärille taas valittamaan, mutta kun en halua missää tapauksessa lääkeannosta suurentaa, päinvastoin. On ollut jo parisen vuotta aikomus lopettaa nuo kokonaan, mutta vaikeelta se nyt tuntuu taas.

      • kat22

        Mul on just samat oireet! eli jos menen kauppaan yksin niin odotan aina kauhulla ostosten maksamista et iskeekö kohtaus vai ei.. Kaikki tää riippuu myös päivästä. Toisinaan menee helpommin mut toiset päivät aivan kauheita! Sit kun on muutaman kerran saanut kohtauksen jkaupan kassalla niin sitä on alkanut välttelemään niitä paikkoja.

        Mut tuon rutiinin olen myös itse huomannut toimivan. käynkin joka kerta samassa kaupassa ja toivon ettei muita olisi kassajonossa. Ei kai tässä voi ku nauraa itselleen :)


      • salamat09
        kat22 kirjoitti:

        Mul on just samat oireet! eli jos menen kauppaan yksin niin odotan aina kauhulla ostosten maksamista et iskeekö kohtaus vai ei.. Kaikki tää riippuu myös päivästä. Toisinaan menee helpommin mut toiset päivät aivan kauheita! Sit kun on muutaman kerran saanut kohtauksen jkaupan kassalla niin sitä on alkanut välttelemään niitä paikkoja.

        Mut tuon rutiinin olen myös itse huomannut toimivan. käynkin joka kerta samassa kaupassa ja toivon ettei muita olisi kassajonossa. Ei kai tässä voi ku nauraa itselleen :)

        Tää on niiiiin hyvä!! Itselläni juuri sama tunne...toivon ettei tarvisi jonottaa ja odottaa vuoroaan!
        Kumpa joskus muistaisin nauraa itelleni kun lähestyn kassajonoa!! Miksi ihmeessä mä sitä tilannetta jännitän??? Sen kun tietäisi!!!! Eihän siinä nyt voi olla mitään pelättävää..rahaa on millä maksaa,ostoskorissa todennäköisesti herkkuja,kassa ystävällinen....HUH HUH! Kyllä tonne päähän mahtuu kaikenlaista:))))))


    • murmeli puhveli

      Olen itsekkin samassa tilanteessan ja olen kärsinyt paniiki oireista jo 15 vuotta ja kohtauksia saan vieläkin esim kauppajonossa ,ne eivät yksinkertaisesti loppuneet mutta ovat lieventyneet jollain tavalla lääkityksen avulla

      • -ce 22

        haha mul menee kans juuri näin,,:)nykyään tulee käytyy vain samassa kaupassa päivinä jolloin ahdistaa,,toisina päivinä taas toisessa pikku kaupassa..monta kertaa on tullut ajettua myös kaupan ohi ja jätettyä kyllä ostokset tekemättä..mutta kun kauppaan pääsee sisälle ni oon huomannu ku ostan jotain ja menen kassalle, ni kysyy vaikka kassan-tädiltä jostain tuotteesta ja näin tuntuu että se ei keskity muhun ja mun jännittämiseen...vaikka se ei varmaa siihen mun jännittämiseen huomioo kiinnitäkkään, vaan se tuntuu siltä.. ja kyllä oikee itteä naurattaa et minkä takia pelkään tällässii tilanteita ,,,


      • Sydän hakkaa ...
        -ce 22 kirjoitti:

        haha mul menee kans juuri näin,,:)nykyään tulee käytyy vain samassa kaupassa päivinä jolloin ahdistaa,,toisina päivinä taas toisessa pikku kaupassa..monta kertaa on tullut ajettua myös kaupan ohi ja jätettyä kyllä ostokset tekemättä..mutta kun kauppaan pääsee sisälle ni oon huomannu ku ostan jotain ja menen kassalle, ni kysyy vaikka kassan-tädiltä jostain tuotteesta ja näin tuntuu että se ei keskity muhun ja mun jännittämiseen...vaikka se ei varmaa siihen mun jännittämiseen huomioo kiinnitäkkään, vaan se tuntuu siltä.. ja kyllä oikee itteä naurattaa et minkä takia pelkään tällässii tilanteita ,,,

        Olen sairastanut paniikkihäiriötä yli 30 vuotta ja täytyy sanoa, että kauppareissut ovat kauhun
        paikkoja. Menen kauppaan aamulla kun ei vielä paljon muita asiakkaita tai sitten juuri sulkemisaikaan
        jotta ei vaan tarvitse jonottaa kassajonossa. Kaikkein pahinta on se jos joutuu seisoon siinä
        kassa jonossa, henki loppuu kädet tärisee, sydän hakkaa jne. Lääkitystä ei ole, sillä 1970 luvulla
        kävin lääkärillä ja määräs vaan rauhoittavaa, silloin ei vielä edes tiedetty koko panikointihäiriö tautia.
        Olen vaan keplotellut eteenpäin ja jättänyt paljon tilaisuuksia väliin, että en mene ja yleisötilaisuuksissa
        istun aina perimmäiseen penkkiin, se helpottaa oloa, eturiviin en voi koskaan istua.


    • joukkoon

      Alkuun en tiedostanut oireitani paniikkihäiriöksi ja ihmettelin kun en pystynyt tekemään kauppakäyntejäni kuten ennen. Huono olo tuli jo kaupan portailla. Kassajono näyttää olevan muillekin se pahin paikka. Mutta kun oon töissä kaupassa ja nyt en pysty menemään enää töihinkään.... ja terapeutti nauraa

      • ei-kauppias

        Kauppareissut on minullakin aiheuttanut kassajonossa vapinaa ja pelkoa että tulee oksenus. sinänsä aikas outoo ku ei oo tällästa ennen ollu. melkein sama asia kun ostais kondomeja ekaa kertaa. siitä ainakin syntyi vapinaa käsiin. mut nyt on alkan normi kaupassakäynti aiheuttamaan vapinaa käsissä ihan kuin maksais varastetulla pankkikortilla vaikka oma on käytössä ja voimaa siin piisaa. voikohan tähän vaikuttaa kohonnut maksa-arvo.


      • Hellehertta
        ei-kauppias kirjoitti:

        Kauppareissut on minullakin aiheuttanut kassajonossa vapinaa ja pelkoa että tulee oksenus. sinänsä aikas outoo ku ei oo tällästa ennen ollu. melkein sama asia kun ostais kondomeja ekaa kertaa. siitä ainakin syntyi vapinaa käsiin. mut nyt on alkan normi kaupassakäynti aiheuttamaan vapinaa käsissä ihan kuin maksais varastetulla pankkikortilla vaikka oma on käytössä ja voimaa siin piisaa. voikohan tähän vaikuttaa kohonnut maksa-arvo.

        Ota B-vitamiinia. Tukee maksaa ja vaikuttaa positiivisesti hermostoon. Noita oireita ei kenties poista, mutta ainakin auttaa sun yleistilaan. Toivottavasti olet tiukassa seurannassa noitten maksa-arvojen kanssa. Tsemppiä!


      • kohtalotoverisi
        Hellehertta kirjoitti:

        Ota B-vitamiinia. Tukee maksaa ja vaikuttaa positiivisesti hermostoon. Noita oireita ei kenties poista, mutta ainakin auttaa sun yleistilaan. Toivottavasti olet tiukassa seurannassa noitten maksa-arvojen kanssa. Tsemppiä!

        Itselläni tuli eka paniikkikohtaus joskus 18v. ihan puun takaa. Se oli kamalaa...Sain sen pikkuhiljaa aisoihin, ihan vaan päättämällä ja kohtaamalla asioita. Oon aina ollut tosi sosiaalinen ja näin, mutta elämässä tapahtui kaikenlaisia muutoksia ja uskon, että se purkautui paniikkihäiriönä...kärsin siitä edelleen...en syö lääkkeitä...mutta saatan ottaa lasin pari viiniä aika usein, kun se rauhoittaa...ei sais ottaa tiedän, mutta en haluaisi syödä lääkkeitä...en tiedä miksi...mulla auttaa kaverit ja läheiset kaupassa käynnissä...useimmiten ei tuu mitään oireita...mutta yksin mulla tapahtuu ihan samanlailla kun aloittajalla....jännitys kasvaa jo kotona ja ihan sama vaikka olis jokin muu uusi tilanne tai meno...jännitys alkaa jo kotona ja pahenee vain...ja usein kiroon mielessäni kun meen kauppaan, niin vaikka olisi vajaa kassa, niin aina siinä tulee joku probleema edelliselle ja sitten se kestää ja kestää...sitten mä puuskutan ja ajattelen että kaikki huomaa sen...aluksi ajattelin, etten kehtaa sanoa kellekkään, että mua pidetään hulluna, nykyään vaan tuntuu että se on jo aika monella...mutta eihän sitä näe päällepäin...olisi kiva jos joskus voisi jutella tai tutustua johonkin jolla on sama ongelma...niin olisi helpompi elää arkea....tuntuu että on niin yksin vaikka tietää että muillakin sitä on...itse kans vältän sosiaalisia isoja tapahtumia....enk'ä istu edessä....helpottaa henkisesti kun tietää että pääsee tilanteesta pois...ja sitten kun meen viihtymään, niin alkoholi saa rentoutuun mulla ainakin...mutta olisi kiva voida olla rento ilman sitä....oon myös ilmankin...siis en sitä tarkoita :) mutta siis sillain kun muut normaalit ihmiset on....onko muilla sitä joskus, että kun on vaan kotona, vaikka yksin, niin saattaa alkaa ahdistamaan ja jotenkin jännittää..mulla on sitäkin ja se tuntuu niin pahalta...tuntuu että tätä ei voi muut tajuta kuin kohtalotoverit...käyn töissä...menee ihan ok, tosin välillä sielläkin ahdistaa ja ajattelen että en kuole tähän ja koitan näyttää normaalilta....ja mun kaverit ei tiedä mun ongelmaa...kun en jotenkin kehtaa sanoa....


    • samassa jamassa

      Mulla on samoja oireita. Kauppaan meno tuntuu mahdottomalta, Sertralin 100mg huolimatta. Joudun nyt pitämään taukoa opiskelusta ahdistuksen vuoksi. Uskoisin, että monien ahdistus/paniikki johtuu tässä yhteiskunnassa tyypillisestä ujouden oudoksunnasta. Luettuani Juhani Mattilan teoksen Ujoudesta, yksinäisyydestä näyttää ilmeiseltä, että oman ahdistukseni takana on piilotettu ujous. Jouduin jättäytymään koulusta, koska yllättävät voimakkaasti tulleet tunteeni ja jatkuva tarve peittää ne (kuten myös kehon hermostumisesta ja muista tuntemuksista viestivät merkit = perinteiset "heikkouden merkit") tekivät luennoilla olon liian ahdistavaksi.
      Joka tapauksessa, ratkaisu ainakin omaan tilanteeseen näyttää olevan että hyväksyn ujoudesta johtuvat tunteeni ja että saan takaisin koulukiusaamisessa/vaikeista kotioloissa karisseen luottamuksen vieraisiin ihmisiin.

    • 8+15

      tämä kuullostaa varmasti tyhmältä mutta jos käytät mitään kofeiinipitoisia aineita kuten kahvi, musta tee, energiajuomat tms., niin lopeta niiden käyttö ja voin luvata että paniikkioireet vähenevät huomattavasti!! itse lueskelin tätä palstaa aikoinaan ja eräs henkilö kirjoitti tänne että kofeiini pois käytöstä niin auttaa varmasti. kokeilin ja homma alkoi toimia!

      • Xssd1234

        Kahvia ei tosiaan kannata juoda, itsekin huomannut että paniikkihäiriö helpottuu kun sitä vähentää. Saatan silti juoda toisinaan iltakahvit yms, mutta ei aamulla ennen kauppaan menoa. Yleensäkin kannattaa
        suhtautua itseen hyväksyvästi, eihän nämä oireet kenestään tee huonompaa ihmistä, vaikka miehenä sitä usein haluaisikin antaa vahvan kuvan. Mut todellista vahvuutta on näyttää heikkoutensa. Ujouden piilottaminen yms johtaa helposti näihin oireisiin. Pitäis vaan olla mahdollisimman avoimesti ihmisten kanssa tekemisissä, vaikka se ujolle tietysti onkin haastavaa.


    • murusi(na)

      samasta asiasta ajattelin juuri kirjoittaa, hyvä kun tämän löysin. mulla ei ole paniikkihäiriötä, mutta ahdistushäiriö ja sosiaalisten tilanteiden pelko diagnosoitu, ja otin diagnoosista aika pahasti itseeni. tänään itketti, kun aloin vihdoin myöntää, että mulla tosiaan taitaa olla sosiaalisten tilanteiden pelko:(

      pelkkä koulunkäynnin ajattelu ahdistaa, töitä voisin tehdä jossain missä on lisäkseni pari-kolme muuta työntekijää, julkisille paikoille saan itseni vielä revittyä, mutta kun tulee ihmisiä vastaan, alkaa kuristaa ja oksettaa ja huimata, monesti menen vaatekauppoihin sovittelemaan vaatteita, että pääsen piiloon... asioiden hoitaminen on alkanut vaikeutua, kirjastosta tullut pari muistutusta, mutten uskalla mennä palauttamaan kirjoja enkä lainata uusia, vaikka lukea tahtoisinkin.

      kävin puolituntia sitten kaupassa, matkalla päässä kamppaili kaksi ajatusta: uskallanko/pystynkö mennä ja mähän en ole niin nössö, että jättäisin menemättä. käytän varmaan enemmän energiaa kuin uskonkaan siihen, että pakotan itseni tekemään jotain, ja kun asia on hoidettu, päässä huutaa ääni, että haluan kotiin. kotona käperryn sohvalle ja haluan sammuttaa kaupungin äänet. menin sitten kauppaan ja ostin pienet ostokseni, kassajonossa hermostuin kun edelläni oli pari mummoa. heilun ympäriinsä ja jotta pysyisin paikallaan, tutkin ihmisten ostoksia ja töllötän kuin tyhmä - jos mua töllötetään, häiriinnyn täysin. usein toivon, että kassajonossa saisi polttaa. pääsin sitten kassalle, ja ostokset meni TAAS yli budjetin. koulussa matematiikkani oli hyvä ja parisen vuotta sitten tein töitä kassalla, jossa ongelma alkoi. en osaa laskea. hävettää käydä tuossa lähikaupassa, kun jatkuvasti pitää pyytää myyjää poistamaan osa ostoksista... eikä se pari ostosta yleensä riitä, kun en osaa laskea niidenkään hintoja yhteen:( tai osaan, mutta se tilanne, jossa myyjä joutuu näpyttelemään konetta ylimääräisesti, ja ihmiset jonossa hermostuu/pitää mua ääliönä/köyhänä/säälii mua, saa mun pään niin sekaisin, että se lakkaa toimimasta.

      no, nyt ei tarvi pariin päivään liikkua mihinkään. olen ostanut tupakkaa varastoon, kahvia ja mehuja riittää ja syömistäkin on. mitään menoa mulla ei ole, koska en pystyisi työskentelemään ja ahdistun kavereideni seurassa niin, että olen menettänyt suuren osan niistä. tää häiriintynyt ahdistus on niin vittumaista, etten kyllä kohta liiku minneen ilman päihteitä.

    • Tyttönen

      Punastuminen ja paniikkihäiriö

      Yhdyn edelliseen, ja ihmiset joilla ei tätä ongelmaa ole koskaan ollut, eivät vaan yksinkertasesti voi ymmärtää miltä tuntuu. Pian ajaudun tilanteeseen että vedän itteni narun jatkoksi, yksinkertaisesti näin. Onneksi on muitakin, eikä ole tämän asian kanssa yksin, se helpottaa, ainakin vartiksi, kunnes helvetti jatkuu taas.

    • Reyez

      Hae töihin kauppaan

    • lopen uupunut

      Tiedän että on kyseessä vanha keskustelu, mutta kerron silti omat kokemukseni. Olen kärsinyt 17 vuotiaasta asti ahdistuneisuus/paniikkihäiriötä ja nyt olen 20v. En jaksa edes muistaa kuinka monta erilaista masennuslääkettä minnulle on määrätty, mutta yhdestäkään en ole saanut apua kaikki on vain pahentanut oireita. Oireet ovat pahimmillaan koulussa ja kaupassa tms julkisessa paikassa. Niskat menevät täysin jumiin, sydän alkaa hakkaamaan, ei pysty keskittyä, tekee mieli lähteä karkuun, pientenkin äänien pelästyminen, riittää jos koulussa sanotaan nimeni niin pelästyn aivan hirveästi joskus, ja se että silloin ei pysty katsomaan ihmisiä silmiin... se on mielestäni hirveän noloa. Uskon että tämä ahdistus on saanut alkunsa ylä-asteen "kiusaamisesta". Eivätkö nämä kiusaajat oikeasti ymmärrä miten pahat jäljet he voivat saada ihmisessä aikaan? Minua ei ole kiusattu pitkään aikaan, mutta ahdistus vain ei häviä. Minusta tuntuu että lääkärit eivät ymmärrä, saatika ihmiset ketkä eivät ole kokenut tälläistä :( Kaupapaan meno ja tunnilla oleminen on edelleen kamalaa, varsinkin jos pitäisi puhua luokan edessä, voikun tästä pääsisi joskus eroon..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4456
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1844
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      209
      1369
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1341
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe