Eka kerta mäessä

bilis76

Kuka keksi hiihtoloman?

Perheeni teki ekan lomamatkan laskettelukeskukseen tässä viimeviikolla. Vanhemmat ja 3 kouluikäistä lasta. Paikka jossa oltiin oli yksi näistä pienemmistä hiihtokeskuksista. Piti viettää kiva hiihtoloma ja opetella laskettelemaan ja lumilautailemaan. Tulos oli se että mies sai aivotäräyksen ja tyttö hiusmurtuman jalkaansa. Kallis matka maksettiin ja melkein koko loma vietettiin paikallisessa terveyskeskuksessa ja mökissä sisätiloissa. Ärsyttää että pitikin yrittää lähteä tekemään uudenlainen elämysmatka. Ensi kerralla suunnataan varmasti etelän rantalomalle niin kuin ollaan joka vuosi tehty hiihtolomalla.

Ei kyllä iskenyt laskettelukärpänen ;)

74

10352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eli?

      Mikä oli tämän avautumisen pointti? Kotimaan matkailu vaarallisempaa, kuin ulkomailla? Vai, että pitikin ladata kovat odotukset lomalle? Tapaturmia nyt sattuu, jos on sattuakseen.

    • kuntoilija...

      semmoisia ryypiskely ja remuamis paikkoja enimäkseen. Reksiviittana joillakin alamäen lasketteluun tarkoitetut laudat mukana. Normaali murtomaa hiihto kun näille liian rankkaa ja sitä kun pystyy harrastamaan joka kylässä ja halvalla. Pääasia näille taitaa olla "afto skii "remuaminen ja seuran iskeminen ryypiskelyn lomassa.
      Itse en ole niissä käynnyt kertaakaan enkä mene.

      • Mehtäsuksi

        Näinhän se on, käydään lautailemassa tunti pari päivässä, jotta voi oikeuttaa itselleen sen samaisen rellestämisen, jota jo arkiviikonloppuina "harrastetaan" kotimaisemissa.


      • 6915

        Haha, "kuntoilija", olet varmasti semmoinen raivoraitis absolutisti joka paahtaa menemään verenmaku suussa sydänkohtauksen partaalla jotain murtomaahiihota, eihän liikunta voi hauskaa olla.

        Itse lenkkeilen, käyn punttiksella jne. nautin liikunnasta ja elämästä, otan silloin tällöin vähän olutta tai viskuä ja takuu varmasti omaan paremman kunnon kuin sinä


      • 6915 kirjoitti:

        Haha, "kuntoilija", olet varmasti semmoinen raivoraitis absolutisti joka paahtaa menemään verenmaku suussa sydänkohtauksen partaalla jotain murtomaahiihota, eihän liikunta voi hauskaa olla.

        Itse lenkkeilen, käyn punttiksella jne. nautin liikunnasta ja elämästä, otan silloin tällöin vähän olutta tai viskuä ja takuu varmasti omaan paremman kunnon kuin sinä

        Minäkin käyn punttiksella, hiihdän, laskettelen, lenkkeilen, tanssin ja nautin elämästä...
        Olen vain kammoamasi absolutisti, en ole koskaan tuntenut viehtymystä viinaan...
        Minullakin on hyvä kunto,ei vain tarvitse vertailla kenenkään muun kuntoon, ei sinunkaan...
        En urheile verenmaku suussa...
        Annetaanko kuitenkin kaikkien kukkien kukkia?????

        Ihmettelen, että tälläkin foorumilla on korostettava omaa egoaan (erityisesti miehet) pilkkaamalla muita...
        Otan osaa eka kirjoittajan perheen onnettomuuksiin, nyt vain teille sattui tällä kertaa, mutta onneksi olette jo oletettavasti parantuneet...toivotan mukavaa kevättä.


      • linjoilla...
        Amelin51 kirjoitti:

        Minäkin käyn punttiksella, hiihdän, laskettelen, lenkkeilen, tanssin ja nautin elämästä...
        Olen vain kammoamasi absolutisti, en ole koskaan tuntenut viehtymystä viinaan...
        Minullakin on hyvä kunto,ei vain tarvitse vertailla kenenkään muun kuntoon, ei sinunkaan...
        En urheile verenmaku suussa...
        Annetaanko kuitenkin kaikkien kukkien kukkia?????

        Ihmettelen, että tälläkin foorumilla on korostettava omaa egoaan (erityisesti miehet) pilkkaamalla muita...
        Otan osaa eka kirjoittajan perheen onnettomuuksiin, nyt vain teille sattui tällä kertaa, mutta onneksi olette jo oletettavasti parantuneet...toivotan mukavaa kevättä.

        Minäkin olen absolutisti ja kuntoilen rennolla otteella! Itsekehu ja toisten aliarvioiminen on tyypillistä monille "nautiskelijoille". Kai sillä halutaan hakea selitystä omalle juomiselle... Ja olihan kuntoilija ihan oikeassa: moni lähtee esim. Lapin hiihtokeskuksiin vain ryyppäämään.

        Harmi alkuperäisen kannalta. Parempi tuuri ensi kerralla!


      • Perheen äiti
        Mehtäsuksi kirjoitti:

        Näinhän se on, käydään lautailemassa tunti pari päivässä, jotta voi oikeuttaa itselleen sen samaisen rellestämisen, jota jo arkiviikonloppuina "harrastetaan" kotimaisemissa.

        Olisikohan syytä käydä katsomassa pohjoisen laskettelu keskuksia ihan itse paikanpäältä. Siellä käy myös todella kunnollista väkeä perheineen viettämässä mukavia yhteisiä hetkiä ilman viinaa ja vierasta seuraa. Eli mielipide on todella sellaisen ihmisen, joka on neljän seinän sisään linnoittautunut mökki höperö. Mitä viinaan ja vieraisiin tulee, niin niitä löytyy myös ulkomaan matkalta ja lähikuppiloista eli ei tarvitse makaa 1000 euroja siitä lystistä. Samoin näistä paikoista löytyy myös hiihtolatuja ja muutakin atkiiviteettia, jos itse vain haluaa. Fakta tietoa on, koska omistan mökin tällaisen hiihtokeskuksen kupeesta ja ei ole vielä tarvinnut rymytä kännissä after skiissä vieraan kainalossa, oma perhe riittää. Älkää yleistäkö siis asioita ja pitäkööt niitä itsestään selvyytenä vain kuulopuheiden perusteella.


    • lällätilää!

      Aivotärähdyksen voi ehkäistä käyttämällä kypärää, ja muutenkin mäessä kannattaisi laskea oman taidon mukaan....Maltti on valttia! Ikävä vaan, kun ette tätä tajunnut...
      Mut mulla meni hiihtoloma loistavasti! Oli kivat ilmatkin! =)

      • vahinkoja

        sattuu ! Myös sulle lälläri, vai ootkos täydellinen ???
        Muista, joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa!
        Paistaa se päivä risukasaankin.........


      • ihminen vaan
        vahinkoja kirjoitti:

        sattuu ! Myös sulle lälläri, vai ootkos täydellinen ???
        Muista, joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa!
        Paistaa se päivä risukasaankin.........

        on se nyt kummaa kun ei ihminen voi kirjoittaa enää mitään kun harmittaa. Tämä on kun kakaralauman hyökkäys aina jotain kohtaan.


    • YummyYammy

      Murtomaahiihto ilman latuja...se se on poikaa!

      • Hiihtäjäjakoira

        Kaikki valittaa, että nyt saa jo talvi riittää, mutta minä tykkään hiihtää. Koiran kanssa voin mennä pisin peltoja, eikä tosiaan tarvitse mitään toisten latuja sotkea. Koira saa juosta vapaana ja itse voin hiihdellä kaikeassa rauhassa ja nauttia kevätsäästä. Koira (42kg) pysyy myös hangella, eikä uppoa kuin harvoin. Kun yhdessä hiihdellään, mietittään, että on se elämä niin ihanaa;)
        PS. En tosiaan asu kovin korvessa. Turun keskustaan on alle 10km!


    • Hiihtäjätär1

      No onpa tyhmiä vastauksia.

      Harmi että sulle ja perheellesi kävi noin, mutta älkää nyt vielä lannistuko. Laskettelu on mukavaa kun sen vain ensin oppii, ja oppia voi aikuisenakin (mä itse aloitin melkein 40-vuotiaana). Vahinkoja tosiaan voi sattua, mutta teillä on kyllä ollut mukana huonoa tuuriakin. Itse olen ollut Alppeja myöten laskettelemassa varmaan kymmenenä talvena ja vielä ei ole sattunut yhtään mitään. En ole mitenkään erityisen liikunnallinen, ja silti olen oppinut keski-iässä.

      Kypärää kannattaa tosiaan pitää päässä ja lähteä varovasti liikkeelle omien taitojen mukaan. Hiihtokoulua kannattaa harkita, se kyllä maksaa mutta on hintansa arvoinen.

      Vastauksissa oli omituisia käsityksiä laskettelusta. Kyllä me ainakin ollaan 6-7 tuntia mäessä per päivä, ja se käy liikunnasta varmaan yhtä paljon kuin murtomaahiihto! Laskettelussa ei päälle päin näy, kuinka fyysisesti rasittavaa se on.

      • äiti ja 5 lasta

        Eikös nyt aloittajalla ollut tarkoitus viettä mukava hiihtoloma ja oppia laskettelua ja lumilautailua. Olipa mikä tahaansa uusi laji, mitä opettelee, niin eihän kannata lähteä sillä mielellä, että nyt tässä kuntoillaan ja kohotetaan kuntoa. Opettelu on aina opettelua, eikä kukaan ole seppä syntyessään.

        Minä en laskettelusuksia jalkaani laittaisi, mutta hiihdän kyllä murtsikkaa ja aika paljonkin (noin 500 km/talvi). Nuorisomme (14-15v) on tänä talvena opetellut kavereiden suksilla laskettelemaan pari kolme kertaa ennen hiihtolomaa ja hurahtivat lajiin. Hiihtoloman aluksi he saivat omat varusteet. Nuoret olivat rinteissä aamulla 4 tuntia, kävivät välipalalla ja taas menivät rinteisiin 2-3 tunniksi ja tulivat syömään lämmintä ruokaa ja taas illaksi 2 tunniksi rinteisiin. Neljä päivää hiihtolomasta meni juuri noin. Hiihtolomallamme laskettelukeskuksessa laskettelimme kaikki yhtenä iltana pulkkamäessä, sillä sen osaamme jo kaikki (olemme 14-45 vuotiaita). Meidän hiihtoloma oli kiva ja antoisa, jokainen sai mitä tahtoi ja vietimme myös yhdessä paljon kivaa aikaa mökillä ja ulkoillen.

        Harmi, ettei aloittajan hiihtoloma onnistunut aivan yhtä kivasti kuin meillä. Mutta ehkäpä ensi kerralla sitten.


    • ei saa varmasti kuin ruokamyrkytyksen. Vain vajaa puolet joutuu ryöstetyksi tai saa sukupuolitauden.

      • että on typerää

        ...opettele pesemään kätösiäsi ihan saippuan kanssa ja käytä vähän järkeä miten heilut rahojes ja huorien kanssa reissussa.
        Näillä ohjeilla voi jopa ulkomaanmatka onnistua...


    • Osaan lasketella =)

      Pitää mennä tekemään jotain mitä ei osaa??

      Ensin olisi varmaan kannattanut opetella laskettemaan ennenkuin lähtee tuollaiselle reissulle ja vielä maksaa siittä?

      Ei kukaan vuokraa viikoksi purjevenettäkään ja lähde purjehtimaan jos ei osaa!

      Nyt ei auta kun katsoa itseä ja perhettä peiliin, kuka tuollaista meni ehdottamaan???
      En kerralla kannattaa oikeasti miettiä mitä tekee, ja osaako...ja jos joku asia kiinnostaa niin kannattaa ensin kokeilla sitä ja ehkä harrastaakin vähän aikaan niin sitten voi ruveta suunnitteleen kokonaista viikkoa kyseisen lajin parissa =)

      Itse olen aikoinani opetellut lasketteleen ihan rauhassa.. ja lapset olen opettanut lautaileen... sekin tapahtui ihan pikkuhiljaa... kun se opettelukin on ihan tarpeeksi rankkaa... ei sitä heti viikkoa olisi jaksanut lasketella???

      Moni asia menee pieleen hosumalla... ei ole kiire valmiissa maailmassa mihinkään =)

      • opiskelia(ko)

        "Ensin olisi varmaan kannattanut opetella laskettemaan ennenkuin lähtee tuollaiselle reissulle ja vielä maksaa siittä?

        Ei kukaan vuokraa viikoksi purjevenettäkään ja lähde purjehtimaan jos ei osaa!"

        No tasaisella maallko laskettelua opetellaan, ai niin ja purjehtimista kuivallamaalla...
        Jossainhan se oppi on saatava, kato kun työkokemustakaan ei vois ostaa kaupassa, vaan se hankitaan työmaalla. sama varmaan pätee näihin "urheiluharrastukseenkin" eli niiden parissahan se oppi saadaan.
        Vai oletko itse jo syntymälahjaksi kaikkimahdolliset taidot?


      • UusisMuusis
        opiskelia(ko) kirjoitti:

        "Ensin olisi varmaan kannattanut opetella laskettemaan ennenkuin lähtee tuollaiselle reissulle ja vielä maksaa siittä?

        Ei kukaan vuokraa viikoksi purjevenettäkään ja lähde purjehtimaan jos ei osaa!"

        No tasaisella maallko laskettelua opetellaan, ai niin ja purjehtimista kuivallamaalla...
        Jossainhan se oppi on saatava, kato kun työkokemustakaan ei vois ostaa kaupassa, vaan se hankitaan työmaalla. sama varmaan pätee näihin "urheiluharrastukseenkin" eli niiden parissahan se oppi saadaan.
        Vai oletko itse jo syntymälahjaksi kaikkimahdolliset taidot?

        Kirjoittaja ei selvästi tiennyt mitä teki.

        Olet niitä ääliöitä jotka ostaa auton koeajamatta ja sit laitat sen seuraavan katsastuksen jälkeen paaliin...


    • Jouni-Petteri Käkima

      Nyt valitusta lomapaikkaan ja vaatimaan korvauksia, älä ihmeessä jätä asiaa tähän, saat varmasti pieleenmenneestä lomastasi rahat takaisin ja vahingonkorvaukset onnettomuuksista mitä koitte.
      Ei muuta kuin kuluttajaasiamieheen yhteyttä.

      T. ystävällisin terveisin Jouni-Petteri Käkimaa, Asianajaja.

      • iso-syöte

        Kai tää jouni-petteri on täysi vitsi. eikö täällä tosiaan saa asiallista keskustelua aikaiseksi? Minulla oli oikein mukava hiihtoloma mökillä... kelkkailtiin ja laskettiin pulkalla mäkeä. Niin ja ilmatkin oli tosi hyvät.


      • Jouni-Petteri
        iso-syöte kirjoitti:

        Kai tää jouni-petteri on täysi vitsi. eikö täällä tosiaan saa asiallista keskustelua aikaiseksi? Minulla oli oikein mukava hiihtoloma mökillä... kelkkailtiin ja laskettiin pulkalla mäkeä. Niin ja ilmatkin oli tosi hyvät.

        Nonii sanoit sitten minua isoksi vitsiksi, nyt kuule pamahti kunnianloukkaus syyte sinulle. Ei ole kovinkaan vaikea selvittää mistä olet herjaus ja erittäin rasistisen viestisi laittanut.


        Ystävällisin terveisin Jouni-Petteri Käkimaa.


      • iso-syöte
        Jouni-Petteri kirjoitti:

        Nonii sanoit sitten minua isoksi vitsiksi, nyt kuule pamahti kunnianloukkaus syyte sinulle. Ei ole kovinkaan vaikea selvittää mistä olet herjaus ja erittäin rasistisen viestisi laittanut.


        Ystävällisin terveisin Jouni-Petteri Käkimaa.

        Kun olet sen selvittäny niin tuleppa toki käymään.
        Ei tuo ulko-urheilu ole kenelleekkään pahasta oli liikunta muoto sitten mikä hyvänsä. Tuleepa lapsilla tehtyä muutakin kuin video pelejä pelattua.


    • *****

      Kypärät päähän jokaiselle, ottakaa nuorista mallia. Mitä odotit, sitä sattuu ammattilaisellekin vanhinkoja. Painukaa vaan sinne etelään, älkääkä lähtekö tupeksiin rinteisiin toisten eteen.

      • Urpot sucks

        Uskomattomia urpoja täällä Suomi24:lla, ihan pelleporukkaa!


    • -a

      voi voi...harmi, kun sattuu ja todella ikävää, jos pahasti, mutta mutta... en silti ymmärrä, miksi täällä siitä pitää valittaa. On hienoa, kun on rahaa matkustaa joko pohjoiseen tai etelään ja tehdä perheen kesken elämysmatkoja. Ainahan kaikki ei vaan mene putkeen. Onhan se kurjaa, kun käy vastoinkäymisiä. Suomeksi; ärsyttävää narisemista, kun joillakin on suurempiakin huolia ja murheita, kuin LOMAN epäonnistuminen.

    • tvtvvtvvtyh

      joo varmasti meni pilalle.

    • Tykkää laskee

      Kyllä se on niin, että hiihto- ja lumilautailukoulun kautta pitäisi tuokin harrastus aloittaa, jos kerta kenelläkään perheestä ei ole aikaisempaa kokemusta. Sellaiset laskettelijat, joilla ei ole tekniikkaa yhtään hallussa, ovat vaaraksi muille rinteessä.

      Laskettelu ja lumilautailu ovat mukavia talviharrastuksia, mutta ei kannata yrittää kiivetä takapuoli edellä puuhun.

    • Elämänkokemusta ihol

      Niin tuohon voi vastata lyhyesti tai vaikka kuinka laajasti,mutta yhtä hyvin onnettomuudet voivat sattua etelän hiekka rannoilla, korkeanpaikan leirillä tai vaikkpa koti sohvalla.Mutta hyvä on havaita kuinka haavoittuvia me ihmsiet olemme. Juice Leskinen on mielestäni kirjoittanut hyvin."On helppoa olla samaa mieltä on helppoa olla mieletön,mutta enenmmän löytää kun poikkeaa tieltä ja kulkee läpi metsikön"

    • skiing

      Jos laskettelee on varauduttava noihin Tapaturmiin ite olen laketellut koko ikäni ja tehnyt temppuja ja aikaa on saaraaloissa tullu vieteltyä, mutta on se tapaturma altis silti vaikka ei tekisikään temmpuja. Se on vain kestettävä ja sitten kun oppii laskemaan se vasta hauskaa onkin!

    • Äiti OYSissä 3 vrk

      Näinkin voi käydä, ja ymmärrän että harmittaa.
      Meillä kans kolme kouluikäistä lasta ja ajateltiin lasketella koko loma.
      Nuorin katkaisi koipensa ja olin sitten hänen kanssaan OYSissä 3 vrk ja loppukevät menee kipsin kanssa. Koitin huumorilla ajatella että onhan toikin extremelomaa, eipä muuten olisi tullut OYSissä köytyä...
      Mutta ymmärrän erittäin hyvin, että harmittaahan se loman pilalle meno!!! Ja paljon!!!
      Ja koko kevätkin oikeastaan "pilalla", lapsella kolmen kuukauden liikuntakielto, mutta tuleehan kesä ja pääsee uimaan.
      Tällästäkin voi sattua, mutta hengissä ollaan, toisin kuin jotkut esim. eräänä tapaninpäivänä Thaimaassa lomailleet.... Eli lomakin voi mennä täysin pieleen , olipa sitten missä päin maailmaa tahansa.

    • alppinistit

      Kun ei mitään muut tee lomalla kun makaa auringossa niin korkeintaan pikkasen palaa nahka..Joka vuosi ollaan lapissa laskettelemassa ja nuorin aloitti jo 6 vuotiaana, ollaan koluttu kaikki tunturit ja ainoastaan minä olin saanut kippeet ja sekin lähi mäessä omaa hölmöyttä..Toki meillä on tarvittavat suoja varusteet että ei pikku voltti tee vammoja..mun laskettelu ura alkoi 80 luvulla ja yhden kerran tarttenut lääkäriä. Pitää vain tiettä omat rajansa ja jos ei osaa niin mene kurssille se ei paljoa maksa.

      • Voi hitsi

        Meinaat että syyllistät toiset kun itse mokaat. Vietä seuraava talviloma aivan kotosalla. Ja jos haluat jännitystä työnnä ukkos pakastimeen.


    • yx waan

      ne voi ne onnettomuudet sattua kotona,ulkomailla tms. ja kun lähtee lomalle ni ai kannata kauheita odotuksia asetella tai tavotteita,ni pettymyskään ei ole sitten niin suuri.

    • äliö älä mölöää

      pieleen menee joo välillä itsekullakin, sitä sanotaan elämäksi. Mutta jotenkin välittyy kyllä viestistä se, että lomaa ei oltu suunniteltu juur ollenkaan. Laitesukellustakin varmaan meette harjoittelematta yhtään ? Asiantuntevissa hiihtokeskuksissa on hiihtokoulut, josta se oppi kannattaa ottaa, sitä paitsi viikossa ei kovin kummoiseksi suksijaksi edisty, että paree jättää ne mustat rinteet väliin. Syytä vielä pomoaski siitä että antoi sulle lomaa :D

    • waheli

      kärsin? Minulle on käynyt niin että vanhin tyttäreni alkoi laskettelun tuossa 80 luvun loppujaksollas se veikin sitten koko perheen mukaananaan,urheilu seura toimintaan. Tytölle kertyi varmaankin 30 piiri mestaruutta,ynnä muuta väriä lisäksi, Raidan tytöt oli ja tangon taitajakin Tiinakin mukana näihin aikoihin,Marilan Mika,Uotilan velekset. Haukkalan Juhakin aloitteli uraansa. Ei silloin tarvittu after skiitä juomien seurassa viettää ja läträtä eikä remuta, se oli tosi hauskaa,kaipaan aikoja.Vahinkoja sattuu mutta niistä rämäpäät oppii?!

    • miten missäkin

      Ikävä juttu kun kävi niin. Onneksi sulla on sentään mies (ja lapsia?), työtön iki-sinkku ei mene lomalla minnekään! Yksin kerrostaloasunnossa kesät talvet melkein.

      • ...

        kuntoilija kirjoittaa:

        "semmoisia ryypiskely ja remuamis paikkoja enimäkseen. Reksiviittana joillakin alamäen lasketteluun tarkoitetut laudat mukana. Normaali murtomaa hiihto kun näille liian rankkaa ja sitä kun pystyy harrastamaan joka kylässä ja halvalla. Pääasia näille taitaa olla "afto skii "remuaminen ja seuran iskeminen ryypiskelyn lomassa.
        Itse en ole niissä käynnyt kertaakaan enkä mene. "

        Hienoa muodostaa mielipide asiasta, josta ei mitään tiedä ja ei näet halua ottaa selvääkään...


    • mutka mäki

      kannattaa ottaa hiihdon opettaja eka kerralla...ja järki käteen että ei liikaa vauhtia...

    • Äly hoi

      Olisi varmaan ollut syytä opetella taitoja laskettelun opettajan ohjauksessa ensin ja senkin jälkeen huomioida vauhdissa oma taitotaso. Laji tuskin on syynä itse aiheutettuihin virhearviointeihin ja ylilyönteihin. Yep, passiiviloma rannalla makoillen sopii varmaan paremmin joillekkin, itse haluan lomalta aktiivitoimintaa, esim talvella hiihtoa ja laskettelua.

    • mounlex

      Ja ensi talven hiihtoloman jölkeen,loppukaneettina:Ei purrut sukelluskärpiinen, Mies melkein hukkui, tytärtä pisti meduusa ja itse sammuin hotellin allasbaariin. Suosittelen pysymään kotona, jos pienet vastoinkäymiset antaa masentaa.

      • e

        h omo


    • mats56

      Heips mutkamäkiläiset
      Olin kova menemään rinteissä Ylläksellä, Pallaksella, Levillä, Oloksella ja tietysti etelän rinteillä.
      Levin gondolin jälkeen etelään olin laskea ominnokkisen pikkupojan päälle.
      Sukset hätäseen poikittain ja lensin niiden yli. Taju pois ja kamat myös.
      Laskin alas ja pari päivää lisää, mutta peukalo oli jotenkin hassu.
      Tampereella leikattiin täysin katkennut nivelside.
      Vaihdoin sukset uusiin ja lyhyempiin carvereihin. Sukset ei toimi tai sitten tuli KAUHU.
      Kokeilen taas vanhoja ja laitan ehkä uudet kirpparille.

    • eikä ole mitään käynyt. Mutta se on ihan tuurista kiinni, lasketellessahan vaudit ovat hurjat välistä. Mitä sitten vaikka ekalla kerralla ei menekään putkeen? takaisin suksille vain! Onhan se ikävää että loma meni terkkulassa ja vammoja parannellessa, mutta etelässä olisi voinut käydä jotain muuta, esim. ruokamyrkytys, taskuvarkaus, tms... Ei se ulkomaille meno sen vaarattomampaa ole. ja mistäs sitä tietää vaikka joku teistä olis pudonnut siellä portaat alas ja taittanut jalkansa siinä menossa?

    • evelyn_2004

      Tapaturmia tosiaan voi sattua ihan missä vain vaikka siellä rantalomallakin tai vaikka ihan kotona... se ei katso paikkaa jos tapahtuu niin tapahtuu ei sille voi vaan mitään... veikkaan et mieheltä jäi kypärä jonnekkin mökin nurkkaan jota muuten lasketellessa suositellaan myös AIKUISILLE... itse en mäkeen mene ilman sitä..

      en kyllä ymmärtänyt edes koko tän jutun pointtia mutta vastasimpa kuitenkin..

      • ranger9264

        hahahahhahahahahahahahahahaahhahahahahahaa aika hauska hahahhahahahahahahahaahahahahahahahahahahaahh noob!


      • e
        ranger9264 kirjoitti:

        hahahahhahahahahahahahahahaahhahahahahahaa aika hauska hahahhahahahahahahahaahahahahahahahahahahaahh noob!

        hyvä hahah


    • äkkö

      Voittehan te vaikka hukkua siellä rantalomalla tai lentokone putoaa maahan... pysykää kotona, kun on tollanen pää!

    • koti kunniaan

      loman voi viettää ihan kotona!!!!
      Lapset nauttivat myös ihan siitä että voi olla koko perheen voimin kotona!!!
      Ainako pitää mennä suunapäänä?eikö voi välillä pysähtyä ja nauttia ihan loma-arjesta.Kotona.
      Onko se niin "Hienoa" käydä laskettelemassa tai aurinkoa ottamassa...
      kummaa.

      Meillä lapset ilmoittivat,että eikö saada olla ihan kotona lomaviikko ja nauttia kotioloista ja ulkoilusta kotona.
      No meillä onkin sellainen ihana koti jossa viihdytään kaikki!

      • Turun äiskä

        me vietettiin kotona hiihtoloma..lapset 10ja9v ...ihan hauskaa oli..tehtiin kaikkea kivaa ihan koti ympäristössä. Voisin olla katkeroitunut koska olen kotona "pakosta" eli sairaus....eli olen koti äiti jo 10v. ollut ja vaihtelu virkistäis ;) mut isäntä oli 3kk lakossa rahat ei riittäny edes mökki lomaan yyteriin.


    • Mä vaan

      No huoh..paljonkohan ikää kyseisellä ihmisillä on tyhmyyden perusteella..Ketä muuta tuosta voi syyttää kun vaan itseään..ei kukaan oo seppä syntyessään. Se on ihan normaalia että loukkaantumisia sattuu, jos ensi kertaa menee mäkeen. Niitä loukkaantumisia sattuu kokeneillekin laskijoille! Ja ihan samallalailla siellä etelässäkin voi sattua tapaturmia, lentokone voi tippua maahan, aalto viedä mennessään, joutua onnettomuuteen tai ihan mihin vaan. Ei se katso aikaa ja paikkaa missä sattuu vahinkoja!

    • MUHAAHAHAAAAAAAAA :D

    • tympäs

      Ikävää että teille sattui noin harmillisesti. Lapset kuitenkin pääosin pitävät laskettelusta. Mekin mentiin Vuokattiin, mutta vaihdettiin paikkaa ennen kuin edes lasketeltiin. Puffet-pöytäkin oli tarjolla vain venäjäksi. Ei ollut suomen sanaa pöydässä, eikä seinällä, jossa ruoat oli suomeksi ja venäjäksi. Tarjoilija oli tuittuinen ja ei ollut ollenkaan asiakaspalvelutuulella joten päätimme vaihtaa paikkaa. Eikä kyllä enään tunnu kaipuuta vuokattiin olevankaan. Onhan niitä muitakin. Siinä olet ehkä oikeassa, ettei kannata pikkupaikkoihin. Eikä varsinkaan tänne, jossa idästä tulevat tuntuvat olevan paremmassa asemassa. Toivottavasti kuitenkin joskus kokeilette jotain muita laskettelukeskuksia. Kyllä niistä pääosin lapset pitävät.

    • armada....

      No muistattehan ainakin tuon loman ikuisesti! Voitko sanoa samaa rantalomista jossa kuljette jonkun oppaan perässä joka näyttää nähtävyyksiä,tossa on kivi,tossa on meri,tossa on pepe ja turisti ihmettelee ja on tyytyväinen turvallisesta "kokemuksesta"..
      Sanotaan että kipu kasvattaa ja niin kauan kun luu luutuu nii ei mitään hätää! Vauhti ja vaara tilanteet ne vaan on mukavaa,varsinkin sukset jalassa......

    • kotimaa turvallinen

      Onneksi ette olleet kaukoidässä sukeltelemassa, liitovarjoilemassa tai moottoripyöräilemässä. Olisi saattanut tulla vielä huomattavasti ikävämpi reissu kieliongelmien, hygieenian ja tulehdusten kanssa.

    • Aikuinen2

      tässä nyt on vai mikä ? Ottaen huomioon että vapaaehtoisesti mentiin niin mikä tässä on se ongelma ? Että oikein näin verkossa pitää valittaa ? Olisiko aika aikuistua ? Ajatellakkin joskus omilla aivoilla ? Eikä vaan mennä mainosmiesten matkassa ?

    • Näin oN

      Laskettelukeskuksissa on hiihtokoulut sellaisia varten jotka ei osaa lasketella. Sellaisen kun käy niin ei tule vahinkoja jos noudattaa opetettuja asioita. Minäkin kävin aikuisena sellaisen koulun. Hyvin on mennyt ja laskettelu on kivaa.

      • Uusis_85

        Itselläni ei ole lapsia, mutta en kyl päästäis kolmea kouluikäistä harjoittelematta rinteeseen. Itse olin laskettelukoulussa joskus parikymmentä vuotta sitten (muistaakseni Kaustisilla), ja osaava laskettelun opettaja näytti miten pääsee alkuun. Ensin auraamalla hitaasti ja varmuuden parantuessa nopeammin. Muutaman laskun jälkeen mentiin jo kuin vanha tekijä. Jos ei harkintakyky riitä niin parempi ku pysyttelette vaan kotona..


    • Tunisia

      Sitä sattuu ja tapahtuu. Meidän piti mieheni kanssa lähteä etelään perjantaina,
      mutta ukolta murtui nilkka. Se siitä matkasta. Elämä on.

    • oli ikävä juttu

      Tapaturmia sattuu joskus...

    • Murtsikkaa

      ...sitähän se mutkamäki on.

    • No tuohon

      kantaa ottamatta totean vaan että kyllä murtsikka ladullakin voi kaatua yhtä lailla ja pahimillaan henki mennä. Tänä talvena pari lievää "lentoa" rähmälleen on tullut. Se vaan on niin että rapatessa roiskuu eli tekevälle sattuu.

    • Uutta yritystä vaan!

      Aivotärähdys? Mahtoiko olla kypärät päässä (vaikka eihän kypäräkään kaikkea tietysti estä)? Minulle ei ole tullut mieleenkään laskea yhtäkään mäkeä ilman kypärää sen jälkeen, kun ekan mäen kypärä päässä laskin.. Suojaa paitsi kolhuilta myös viimalta jne.

      • laskettelu.

        ole jo aikansa elänyt harrastus? Nykyään löytyy jo paljon mielekkäämpiä harrastuksia,joiden takia ei tarvitse matkustaa Suomea päästä päähän.


      • laskija84
        laskettelu. kirjoitti:

        ole jo aikansa elänyt harrastus? Nykyään löytyy jo paljon mielekkäämpiä harrastuksia,joiden takia ei tarvitse matkustaa Suomea päästä päähän.

        lisää aiheesta :)

        http://www.youtube.com/watch?v=8MjIqmHecTs


    • louhi64

      jos menee ja ottaa riskin näin voi käydä. Omalla kotipihallakin moni on pudonnut katolta kaatunut pyörällä sun muuta ja vielä maksaa siitä riskistä ihan ilmaiseksikin päätyy jäälle nöyrtymään pelkästään viemällä
      roskapussia perseelleen menin voi voi!

      • aqa

        ette olleet valmistautuneet tai asennoituneet erilaiseen lomaan. Suomalainen hiihtoloma on kuntoilua varten eikä löhöilyä niinkuin aurinkorannoilla. Kuntoilu vaatii perustaitoja, jotka teiltä nähtävästi puuttui kokonaan. Uusavuttomat.


      • Atomic girl
        aqa kirjoitti:

        ette olleet valmistautuneet tai asennoituneet erilaiseen lomaan. Suomalainen hiihtoloma on kuntoilua varten eikä löhöilyä niinkuin aurinkorannoilla. Kuntoilu vaatii perustaitoja, jotka teiltä nähtävästi puuttui kokonaan. Uusavuttomat.

        Joka vuosi Suomessa loukkaantuu ja jopa kuolee lasketteluonnettomuuksissa. Monissa onnettomuuksissa ihmishenki olisi voitu pelastaa, jos tilanteessa olisi käytetty riittäviä suojavarusteita. Lasketteluhan on välineurheilua!

        Lasketteluonnettomuuksia tapahtuu paljon, niin Suomessa kuin ympäri maailmaa. Esimerkiksi suomalaisillekin tutuilla Sveitsin Alpeilla loukkaantuu joka päivä noin 1000 lasketteluturistia koko laskettelukauden ajan eli yhteensä noin 115 000 ihmistä. Suomalaisistahan noin kymmenesosa (Laskettelu- ja hiihtokeskustutkimus 2009) matkustaa ulkomaille laskettelemaan.

        Viime vuoden laskettelukaudellahan saimme myös lukea, kuinka näyttelijä Liam Neesonin vaimo kuoli kaaduttuaan laskettelurinteessä - ilman kypärää, sillä hän oli kieltäytynyt käyttämästä sellaista.

        Muista, että parhaimmatkaan suojavarusteet eivät estä onnettomuuksia, jos muuten oma rinnekäyttäytyminen ei ole kunnossa. Ota rinteeseen mukaan rento asenne ja muista huomioida muut laskiessasi.


    • gondomiapina

      Suomessa on Laskettelu- ja hiihtokeskustutkimus 2009 mukaan peräti 1,2 miljoonaa laskettelun harrastajaa, joista 80 prosenttia harrastaa sitä aktiivisesti.

      Lumilautailijoita 1,2 miljoonasta on noin 400 000 eli noin 35 prosenttia. Näin ollen suomalaisista suurin piirtein joka viides ihminen viihtyy laskettelurinteessä.

    • 80 km/päivä

      * Noudata hiihtokeskuksessa annettuja ohjeita ja rajoituksia rinteissä liikkumisesta
      * Tarkista varusteesi jo ennen rinteeseen menoa. Suotavia lasketteluvarusteita ovat laskettelu- tai lumilautailukypärä sekä ranne-, polvi- ja kyynärsuojat. Laskettelulasit auttavat näkemään rinteessä. Muista myös sopiva pukeutuminen.
      * Ota omat taidot huomioon. Laske vain sellaisissa sää- ja rinneoloissa, joihin kykysi riittävät.
      * Laskettelusuksien tulisi olla laskettelutottumusten mukaiset: suksien pituus määräytyy halutun kääntösäteen mukaan (radius alle 13 metriä tarkoittaa aktiivisia kääntymisiä, 14-16 metrin radius, yleissukset, eivät anna kääntyä yhtä tiukasti), ja kiertojäykkyys puolestaan vaikuttaa vaativuuteen (mitä kiertojäykempi suksi, sitä vaativampi laskea).
      * Lumilaudan valinta on vaikeampaa, sillä siihen vaikuttavat omat tottumukset. Mikäli hankit ensimmäistä lautaasi, on sopiva pituus noin leuan ja nenän välillä. Temppu- ja hyppylaudat ovat usein lyhempiä, kun taas rinnelaskussa lauta voi olla pidempikin.
      * Sekä suksien että lumilautojen valinnassa kannattaa kääntyä asiantuntevan myyjän/liikkeen apuun.
      * Edistyneemmille lasketteluharrastajien on lisäksi syytä käyttää ylävartaloa ja häntäluuta suojaavia pehmusteita ja panssareita.
      * Pidä rinteessä vauhti sopivana. Ylhäältä ja takaa tulevat laskijat väistävät edessä olijaa eikä toisin päin. Ohita riittävän etäältä.
      * Älä mene rinteeseen humalassa.

    • Laskettelija-Messilä

      80 km/päivä// Olet oikeassa! Jos noudattaa sääntöjä, ei myöskään satu mitään. Mutta voihan aina esim. lautailessa murtua jalka, jos lauta oikein kunnolla vääntyy...
      Mä tykkään enemmänkin laskettelusta suksilla....
      Mutta jokaisella on omat mielipiteet.

      • Mariazzz

        Jep! Oon 11w tyttö ja käytiin koulun kanssa tänään Messilässä. Oltiin koko päivä ja kaikki laskettelivat, jopa eskarit ja 1-2lk. Oli lautailijoita ja laskettelijoita


    • sdfsfsdfs2342343

      Viisasta tulla avautumaan nettiin omasta tyhmyydestä ja kädettömyydestä ja sitten vielä syytetään lajia. Ei helvetti soikoon.

      Nyt ei olla kyllä oikein fiksusti lähdetty tähän hommaan.

      Ensinnäkin laskettelukypärä päähän. Aloittelija tuskin saa aivotärähdystä kypärä pääsä ellei sitten tule viivasuorana alas rinteen korkeimmalta kohtaa heti ekalla vedolla.

      Lisäksi vamman mahdollisuus on todella pieni osaavan hiihdon / lautailun opettajan käsissä.

    • urheilullinen35

      Täällä on täysin erilainen kokemus. Vuosi sitten menimme mieheni kanssa Vuokattiin. Otettiin yksi laskettelutunti hiihtokoulussa. Siinä saimme riittävät alkeet rinteeseen. Sitten vaan harjoittelemaan helpoimpiin rinteisiin ja varovasti. Päivän päätteeksi oltiin jo pitkällä harjoittelussa. Laskettiin kaikki siniset rinteet. Seuraavana päivänä harjoittelu jatkoi. Kaikki sujui hienosti ja nautittiin aivan mielettömästi!!

      Tänä vuonnakin oltiin Vuokatissa ja huomattiin, ettei laskettelutaidot olleet ruostuneet vuoden tauon jälkeen. Kun päivä eteni, niin havaittiin, että kummankin taidot olivat kehittyneet ja tultiin rinteita alas todella reippaasti. Laskettiin kaikki punaisetkin rinteet. Oli todella mahtavaa!! Kumpikaan meistä ei ole kaatunut rinteessä kertaakaan.

      Jos olisitte ottaneet tunnin hiihtokoulussa, niin olisitte todennäköisesti välttyneet noilta haavereilta. Laskettelu on oikeasti tosi helppoa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe