Lähivanhemmuuden vaihto?

Neuvoa vailla

Onko kellään kokemuksia lähivanhemmuuden vaihdosta?

Millaisin perustein sellainen onnistuu, jos nykyinen lähivanhempi vastustaa ja lapsien kuuleminen on iän vuoksi vaikeaa?

Miten tapahtuu riitaiseen lähivanhemmuuden vaihtoon kuuluvassa olosuhdeselvityksessä? Kuka sen tekee, jos vanhemmat asuvat eri paikkakunnilla?

Kauanko kestää?

Voiko sossu tukea lasta, ettei selvitys ja hakemusprosessin aikana nykyinen lähi sorsi lapsia maanrakoon kostona etälle?

13

11951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onhan näitä

      Tällainen on täällä mennyt läpi oikeuden käsittelyllä jonne toki vaadittiin aika paljon näyttöä siitä että lähivanhemman vaihto on perusteltua. Sitä ei hevin lähdetä vaihtamaan mutta kuten täällä lähivanhemmasta kertyi nopeasti rankkaa näyttöä pienen lapsen manipuloinnista etävanhempaa vastaan ja muutenkin lapsen kasvatusmenetelmät ja olosuhteet kotona olivat pientä lasta kohtaan normaalin kehityksen kannalta haitalliset. Lähi kertoi nämä asiat itse kirjallisena ja sai itselleenkin sellaiset sairaan paperit että lapsi siirtyi toiselle vanhemmalle aika yksimielisellä päätöksellä vaikka silloinen lähivanhempi sitä toki vastustikin sukuineen päivineen.

      Silti prosessi on pitkä, puhutaan kuukausista lapsen siirron suhteen ja toista vuotta lopullisine päätöksineen. Myös hintaa tuolle prosessille tulee tuhansia euroja mutta lapsen etu varmasti menee rahan ja ajankäytön edelle. Vaatii aika paljon myös henkistä kanttia toiselta vanhemmalta lähteä ajamaan tällainen prosessi läpi siinä saa tutustua aika liki sosiaaliviranomaisiin ja kaikenmaailman pykäliin. Ja pitää olla tarkkana suomi on oikeusvaltiona kummallinen äitiä suosiva näissä vanhemmusasioissa, siellä joutuu todella tarkkaan tekemään selvitystä ja siellä vaaditaan jo todella ammattilaisten tutkimuksia olosuhteista ja lapsen tilasta jotta päätökset olisivat lapsen kannalta oikeita. Tietysti se on hyvä lapsen tulevaisuutta ajatellen että asiat tutkitaan perin pohjin mutta prosessi voi olla rankka ja pitkä ja lopputulosta joutuu oikeasti odottamaan ja ennenkaikkea jännittämään.

    • ei ikinä aikuisen

      Täytyy olla kunnon perusteet. Se että jompikumpi vain haluaa niin, ei todellakaan ole peruste. Aina ja aina on ajateltava lapsen parasta. Lasta ei pitäisi repäistä omista kuvioistaan toiselle paikkakunnalle ilman oikeita perusteita.

      Jos lähi tai etä on päättänyt sorsia toista lapsen kautta, se onnistuu. Kukaan ei voi lasta siinä tukea :-( Meillä etä jutteli sossun kielloista huolimatta lapselle mahdollisista muutoista sun muista (jotka eivät sitten ikinä edes toteutuneet etän omista syistä johtuen) ja lapsi meni mahdollisimman sekaisin, kunnes lopulta sanoi etälle puhelimessa ettei enää jaksa ja että "selvittäkää keskenänne". Vasta tuolloin loppui painostus.

      • vuonna2222

        olosuhdeselvitystä odotellut jo vuoden päivät..Tänään sain sossunjutskan kiinni niin sanoi ettei tiedä vielä kenen kanssa tekee sen,,no kysyin että joko Jouluna selviää niin löi luurin korvaan ei kuulumma kuulu hänelle on niin kiire....


      • järkeä vailla
        vuonna2222 kirjoitti:

        olosuhdeselvitystä odotellut jo vuoden päivät..Tänään sain sossunjutskan kiinni niin sanoi ettei tiedä vielä kenen kanssa tekee sen,,no kysyin että joko Jouluna selviää niin löi luurin korvaan ei kuulumma kuulu hänelle on niin kiire....

        Meillä etä aikoinaan lähti oikeuteen hakemaan muutosta lähi vanhemmuuteen.Ei mitään järkevää selitystä kuin että halusi kostaa lähivanhemmalle. Oikeus katsoi että ei mitään syytä muuttaa lähivanhempaaJa mikä prosessi.Siinä lapset joutuivat keskusteleen sossun tätin kanssa.Sopii vain arvata kuka tästä maksoi isot oikeudenkäynti kulut.Neuvoisin,älä lähe tohon.Ajattele lapsesi parasta.Senverran piinaava tilanne on lastenkin kannalta. Miksi aiheuttaa turhaa ylimääräistä heidän elämäänsä. Hyvä olisi myös muistaa että lapsi ei unohda jos ikää ja ymmärtää.Asia kulkee mukana koko elämän. Lainaahan ne lapset meille on ja vain hetken pieniä.


      • virheellinenosoite

        ei sussu/ lastensuojelu mitään kieltoa aseta; heillä kun ei ole minkäänlaista oiikeutta- ei oikeutta ottaa kantaa vanhempien välisiin lapsiansa koskeviin keskinäisiin- ja vapaaehtoisiin mahdollisiin sopimuksen ja/ tai mahdollisen sopimuksen sisältöön viranhoidossaan. Kunnan sosiaalitoimi/ lastenvalvoja
        ei ole asiassa oikeustoimikelpoinen-, asianosainen- ja sopimus osapuoli. Lapsen vanhemmat päätttävät.


    • eronnutminäkin

      Aika mahdotonta, jos lähi ei suostu ja lapset alle 12v.

      • Teoistavastuuseen

        Olisiko kertoa asianajien nimiä jotka osanneet tuoda asiat oikein esille jotta llähivanhemman etää erkaannuttavat toimet on saatu tuoduksi esille käräjillä asti toivotulla tavalla jne.?


    • asianajaja

      Juha Manner, Lotta Kroneldt
      Turku
      Ja mitään sossuja ei asiassa tarvita-
      vanhemmat voivat keskenään sopia
      lähi/ etävanhemmuudesta sossujen
      sekoiluista, tuomioistuimen
      mahdollisista päätöksistä triippumatta-
      mikään laki ei velvoita vanhempia
      toimimaan sossun lausuman,
      tuomioistuimen ratkaisun mukaisena.

    • Anonyymi

      Mä annoin lapsen isälle lähivanhemmuuden kun hän niin kovasti halusi lapsen paikkakunnalleen kouluun. Mutta sitten kun tuli ongelmia niin sanoikin, ettei pärjää vaikka kovasti riiteli ja tappeli sen päältä, että lapsen itelleen haluaa. Noh sanoin sitten, että otan laspsen takaisin niin hän sanoi, että ei kun hän laittaa lapsen laitokseen. Eli hänen tavoitteensa oli vain ja ainoastaan saada valtaa ja täysi kontrolli itselleen ja tärkeintä on estää minua pitämästä lasta pääsääntöisesti luonani. Hän uhriutui ja esitti isää, jonka kohdalla ei toteudu tasa-arvo. Tasa-arvo hänen kohdallaan siis tarkoitti sitä, että hänen tahtonsa totetuu ja äiti laitetaan syrjään. Sen jälkeen alkoikin määräily. Hän on ottanut lähes kaiken vallan lapsesta itselleen ja saan tapella nyt edes siitä, että lapsi pääsisi kanssani lomalle. Silloin kun lähivanhemmuus oli minulla, meillä oli vuoroviikko systeemi. Nyt se on vähentynyt jokatoinen viikonloppu systeemiin ja senkin isä haluaa vähentää siihen, että lapsi olisikin kanssani vain yhden päivän harvakseltaan. Melkein on saanut sossunkin tähän suostumaan ja elämäni on itseni puolustamista. Vaihtoehtona ei taida kohta olla muu kuin luovuttaminen. Minun olisi pitänyt hakea ensin sossusta apua, mutta en usko että sekään olisi auttanut sillä hän olisi sielläkin itkenyt, että tasa-arvo ei toteudu ja hänen pitää lapsi saada itselleen. On myös kieltänyt minua puhumasta sossuun. Olen sinne kuitenkin puhunut ja kertonut joitakin asioita, mutta silti he myötäilevät enemmän lapsen isää ja tämä osaa puhua täyttä lööperiä. Jäi lopulta puhtaasta valheestakin kiinni, mutta siitä ei noteerattu mitenkään. Minua saa nyt kohdella ihan miten vaan ja vieraannutta lapsesta. Sossu ei tunnu auttavan yhtään.

      • Anonyymi

        Siihen aikaan kun meillä oli Tämä kiista menossa lapsen koulun aloitus paikasta, lapsi alkoi tarhassa puhumaan, että äiti lyö isiä. En ole koskaan lyönyt häntä, huutanut kyllä mutta en lyönyt. Lapsi satuilee minusta tämän tästä asioita, jotka eivät ole totta. Usein sen jälkeen kun hän on ollut luonani kuulemma käyttäytyy huonosti. Olen alkanut itsekin uskoa siihen ja hautonut itsemurhaa. Mt,ssä kerroin etten aio tehdä itselleni mitään mutta jos ex vie lapsen kokonaan...


      • Anonyymi

        Aika hurja tarina.

        Miten olet pärjännyt tämmöisen jälkeen?


      • Anonyymi

        No mullahan miehenä kävi niin, että eron jälkeen minä olin lähivanhempi. Kirjoitettiin sopimus, vaikka oli riitaisa ero viikko-viikko lähivanhemmuudesta tasavertaisuuden nimissä. Itse ehdotin. Lisäksi laadittiin pykälä, missä vanhemmat voivat sopia lasten asioista milloin vain. Yhteistyössä oli ajatukseni toinen toistaan tukien.

        Hain kaikki lapsilisät, määrittelin, että yhteiselle tilille lapsilisät ja sieltä yhteisellä päätöksellä lapsen tarpeisiin ostot. Tästä riiteli jatkuvasti haluten lisää rahaa sijoittamatta omaa rahaa lainkaan lapsen tarpeisiin. Molemmat suhteellisen hyvätuloisia elatuskykyisiä ihmisiä. Itse osti sijoitusasunnon raha mielessä. Yritti maksattaa minulla jopa asuntoonsa huonekalut, missä vetosi lasten etuun.

        Vuosia kului kun lapsi alkoi oirehtimaan. Vaikka minulla meni isyys hyvin, nainen tehtaili lasu ilmoituksia milloin.mistäkin asiasta. Välillä pyysin apua äidiltä rinnalleni yhteistuumin hoitamaan lasta. Sen tiedän että lasta tuen itsekin mikäli toisinpäin. Tuli perhetyötä, lastensuojelua sun muuta. Lapsen oirehdinta kiihtyi kuorman lisääntyessä. Nainen tehtaili lisää lasuja ja manipuloi sossun työntekijöitä puolelleen mustamaalaamalla minua. Raporteissa kerrottiin että lapsi riitelee kanssani vaikka rajoitin lasta tekemään ilkeyksiä. Lapset ovat kovempia testaamaan minun rajojani.

        Noh, oikeuteen meni ja lapset määrättiin pääsääntöisesti äidilleen. Hakemuksen perusteella, syyt lapsen etuun olivat minun luonani, missä riitelyä tapahtui. Lapsilta kuuntelin suoraan, että riitelyä tapahtuu toisessakin päässä mutta ex väritti tarinat ja vetosi minun väkivaltaisuuteen! Ratkoin ongelmia keskustelemalla ja ex tuomitsi keskistelut ja kaikki.ne yritykset väkivaltaisiksi. Lopetin homman ja yhteistyötä vähensin, sillä asiat käännettiin kaikki ylösalaisin. Se ei auta lapsen tilaa eikä omaani.

        Sovin kaikki kouluasiapalaverit, mäörittelin yhteiset säännöt koteihin, rajat yms. Niistä joustettiin jatkuvasti toisessa päässä itse ollessani tarkka. Myös etätöiden lomassa hoidin kodin, autoin läksyissä, pelasin korttia, leikin, kuskasin yms.

        Manipuloinnilla ja valheilla näköjään saadaan sumutettua toista. En tullut oikeudessa kuulluksi

        Juu ja hoidin lapsen hoidot, harrastukset jne. Silti kuvaa lietsotaan että estän lasten harrastukset yms. Sairasta sanoisin.

        Täällä Suomessa katsotaan näköjään Naista ruusunpunaisten silmälasien läpi.

        En voi puhua kuin omasta puolestani ja vaikka täydellinen en ole, siltikään en sentään toisen puolesta väritä kuvaa, sillä todellisuudessa en tiedä asioista, mitä toisessa päässä tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mullahan miehenä kävi niin, että eron jälkeen minä olin lähivanhempi. Kirjoitettiin sopimus, vaikka oli riitaisa ero viikko-viikko lähivanhemmuudesta tasavertaisuuden nimissä. Itse ehdotin. Lisäksi laadittiin pykälä, missä vanhemmat voivat sopia lasten asioista milloin vain. Yhteistyössä oli ajatukseni toinen toistaan tukien.

        Hain kaikki lapsilisät, määrittelin, että yhteiselle tilille lapsilisät ja sieltä yhteisellä päätöksellä lapsen tarpeisiin ostot. Tästä riiteli jatkuvasti haluten lisää rahaa sijoittamatta omaa rahaa lainkaan lapsen tarpeisiin. Molemmat suhteellisen hyvätuloisia elatuskykyisiä ihmisiä. Itse osti sijoitusasunnon raha mielessä. Yritti maksattaa minulla jopa asuntoonsa huonekalut, missä vetosi lasten etuun.

        Vuosia kului kun lapsi alkoi oirehtimaan. Vaikka minulla meni isyys hyvin, nainen tehtaili lasu ilmoituksia milloin.mistäkin asiasta. Välillä pyysin apua äidiltä rinnalleni yhteistuumin hoitamaan lasta. Sen tiedän että lasta tuen itsekin mikäli toisinpäin. Tuli perhetyötä, lastensuojelua sun muuta. Lapsen oirehdinta kiihtyi kuorman lisääntyessä. Nainen tehtaili lisää lasuja ja manipuloi sossun työntekijöitä puolelleen mustamaalaamalla minua. Raporteissa kerrottiin että lapsi riitelee kanssani vaikka rajoitin lasta tekemään ilkeyksiä. Lapset ovat kovempia testaamaan minun rajojani.

        Noh, oikeuteen meni ja lapset määrättiin pääsääntöisesti äidilleen. Hakemuksen perusteella, syyt lapsen etuun olivat minun luonani, missä riitelyä tapahtui. Lapsilta kuuntelin suoraan, että riitelyä tapahtuu toisessakin päässä mutta ex väritti tarinat ja vetosi minun väkivaltaisuuteen! Ratkoin ongelmia keskustelemalla ja ex tuomitsi keskistelut ja kaikki.ne yritykset väkivaltaisiksi. Lopetin homman ja yhteistyötä vähensin, sillä asiat käännettiin kaikki ylösalaisin. Se ei auta lapsen tilaa eikä omaani.

        Sovin kaikki kouluasiapalaverit, mäörittelin yhteiset säännöt koteihin, rajat yms. Niistä joustettiin jatkuvasti toisessa päässä itse ollessani tarkka. Myös etätöiden lomassa hoidin kodin, autoin läksyissä, pelasin korttia, leikin, kuskasin yms.

        Manipuloinnilla ja valheilla näköjään saadaan sumutettua toista. En tullut oikeudessa kuulluksi

        Juu ja hoidin lapsen hoidot, harrastukset jne. Silti kuvaa lietsotaan että estän lasten harrastukset yms. Sairasta sanoisin.

        Täällä Suomessa katsotaan näköjään Naista ruusunpunaisten silmälasien läpi.

        En voi puhua kuin omasta puolestani ja vaikka täydellinen en ole, siltikään en sentään toisen puolesta väritä kuvaa, sillä todellisuudessa en tiedä asioista, mitä toisessa päässä tapahtuu.

        Juu ja mikä.pahinta, kävi rahasta kauppaa lapsen etuun vedoten. Käski että anna edes toinen lapsi sun muuta, vaikka käytännössä lapset oli puolet ajasta äidillään.

        Vallan välikappaleita nuo muksut. Huoli on kova että joutuu terapiaan ne lapset.

        Mulle puhuu että on 100% lapsille vaikka käytännössä elää itselleen erittäin itsekeskeisesti.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4153
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3744
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2598
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1737
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1501
    Aihe