Kolesterolihysteria

Meille vanhuksille määrättäneen kaikille kolesterolilääkettä. Lääkärien mukaan on olemassa pelko siitä, että verisuonet muuten tukkeutuvat ja seurauksena on sydän-tai aivoinfarkti.

Tiedetään myös, että kolesterolilääkitys lisää lihasheikkoutta ja särkyjä, siis sitä jota on meillä muutenkin.

Aiheutuvatko vaivat kolesterolilääkkeestä vaiko alhaisesta kolesterolista, joka lääkkeillä saavutetaan??

Aiheuttavatko terveysvaikutteiset ruoka-aineet saman kuin kolesterolilääkkeet?

7

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • susmor

      ajatellut aukaisemminkin. Kun olen sellainen outo tapaus, (kaikin puolin olettanen...naurun hymähdys), että kun koko ikäni olen syönyt ihan, mitä olen halunnut, silti kolestroniarvoni ovat normaalin rajoissa. Erityinen voin ystävä ja silloin tällöin ostan vieläkin oikein mehukkaan läskipalan uunissa paistettavakseni. Viime vuosina olen kyllä onnekseni saanut viikoittain parikin kertaa kalaa syötäväkseni, pidän kovasti kalasta, tietysti paistan voi-öljyseoksessa.Ja muutenkin nyt, kun ei ole vakituisesti miestä ruokittavana, olen mieltynyt keveämpään ravíntoonkin (monet miehet sanovat ei-syövänsä rehuja), niin pikkuruisen ovat kolestroniarvoni jopa laskeneet.
      Kesken kaiken...miksi en osaa kertoa asioita koskaan lyhyesti ja ytimekkäästi, jäntevästi...
      Siis olettanen saaneeni joltain sen hyvän kolestroliperimän, kun muut nuoremmat sisarukseni ovat poteneet korkeita arvoja jo pitkään. He ovat sitä paitsi kaikin puolin kunnon kansalaisia, eivät polta eivätkä ryyppää, ovat liikkuneet minua kiivaammin, ovat muutenkin hillitympiä kuin minä.
      Nyt kun elämäntapanani ovat hiukan jo rauhoittuneet, on kyllä pikkuhiljaa tullut muita pikkuvaivoja. Ihmeellistä rauhoittumista jo havaittavissa...lieneekö sitten oikein vai väärin. Ilmeisesti jyrkkiä, äkkinäisiä muutoksia ei elämäntavoissaan ole hyvä tehdä....voi sairastuakin pahemman kerran.
      Ruoka maistuu entistä paremmalta, se ei kaiken kaikkiaan ole vain hyvä asia, vaikka lapsenahan mummelit olivat hyvillään, kun lapsi oli hiukan pulskempi, sanoivat olevan terveyden merkki
      Että tällaisia probleemeja. Saan vain kyllä olla vielä kiitollinen, ettei ole suurempia vaivoja....sanonkin...toistaiseksi, tulevat ajallaan,jos sitten tulevat.

      • jjoutava

        Nyt minäkin kirjoitan kun löyty toinenkin tapaus jolla ei ole kolestroli koholla.
        Varovaisuus syistä en sitä ole lääkäriltä kysynytkään mutta vuositarkastuksissa ei ole koskaan mainittu olevan sanottavaa vikaa veri arvoissa.
        Tunnustan kyllä että olen aina ollut kiinnostunut terveellisestä ruoka valiosta ja parhaani mukaan olen yrittänyt noudattaa sitä.
        Voita käytän tosi harvoin enkä oikein tiedä miksi sitä pitäisi käyttää.
        Piimässä on 1% ja ja juustossa on 17-30% rasvaa.
        Luulen kyllä että suurin tekijä on perinnöllinen, kolestrolin palaminen jotenkin onnistuu toisella paremmin kuin toisella.


    • Luulenpa, että kovin korkealle nousseisiin kolestroliarvoihin on myös lääkitys paikallaan. Ehkä siinä on myöskin "lääkintävillitystä" mukana.

      Minulla oli pahimmillaan kolestroliarvot lähellä kymmentä. Sain lääkityksen ja vieläpä arvokkaita tapletteja. Ohjelmaan kuului vielä päivittäin tullut muistutus tekstiviestillä siitä onko pillerit popsittu. Se oli lääketehtaan/myyjän idea, jota lääkäri kehui. Kaikkea ne keksivätkin!

      Aika pian kyllästyin "vahtimiseen." No, kyllähän lääkintä selvästi auttoi. Tulin kuitenkin siihen johtopäätökseen, että on otettava muut konstit. Sain tarrattua itseäni niskasta kiinni ja muutin radikaalisti ruokatottumuksiani. Mistään en kokonaan luopunut, mutta makkarat, pikaruuat, lihat ja jne. jätin hyvin vähiin. Rehuja lisäsin vastapainoksi rutosti. Kyllä se kaalikin menee, kun sekoittaa puolukoita höysteeksi. Ei parane kehua, ei se muutos hyvältä tuntunut. Mutta siinä sen meni kuin aidan vitaksella.

      Kolestroliarvoni ovat jo aika kauan olleet 4. paikkeilla. En käytä lääkitystä. "Tapakasvatukseni" on aika hyvin
      onnistunut. Enää ei muuttunut ruokavalioni ällötä. Voin hyvin katsellakin kun makkaraa paistetaan, eikä vesi kielelle herahda.

      • Maalaismies*

        Terveellisistä elintavoistani huolimatta minulla on kevyt lääkitys päällä. Tämän hetkinen kol.arvo näkyy olevan 4.7, siis alle 5 jota pidetään ylä-arvona.

        Ruune on kyllä oikeassa tuosta vouhotuksesta. Liikalääkitys on tavallista myös verenpaineen suhteen. Lääketiedekin tietää nykyisin, että liika laihuus on pahasta - jos tolkuton ylipainokin.


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Terveellisistä elintavoistani huolimatta minulla on kevyt lääkitys päällä. Tämän hetkinen kol.arvo näkyy olevan 4.7, siis alle 5 jota pidetään ylä-arvona.

        Ruune on kyllä oikeassa tuosta vouhotuksesta. Liikalääkitys on tavallista myös verenpaineen suhteen. Lääketiedekin tietää nykyisin, että liika laihuus on pahasta - jos tolkuton ylipainokin.

        Kun perinteinen lääketieteellinen totuus on, että ihmisessä on "kolesterolisäädin", joka säätää kol. arvon ko. henkilölle sopivaksi.

        Kukas sen säätimen on rikkonut? Onko kakkien ihmisten oikea arvo sama vai onko paljon suurempikin arvo joillekin paikallaan.

        Lääkitystähän annetaan, ettei syntyisi noita verisuonten tukkeumia. Minkälaisia tuntemuksia korkea kolesteroli aiheuttaa Tuleeko ihminen sairaaksi siitä, että lääkäri on kertonut hänen kolesteroliarvonsa olevan suuri.


      • Tähtisilmä **
        Ruuneperi kirjoitti:

        Kun perinteinen lääketieteellinen totuus on, että ihmisessä on "kolesterolisäädin", joka säätää kol. arvon ko. henkilölle sopivaksi.

        Kukas sen säätimen on rikkonut? Onko kakkien ihmisten oikea arvo sama vai onko paljon suurempikin arvo joillekin paikallaan.

        Lääkitystähän annetaan, ettei syntyisi noita verisuonten tukkeumia. Minkälaisia tuntemuksia korkea kolesteroli aiheuttaa Tuleeko ihminen sairaaksi siitä, että lääkäri on kertonut hänen kolesteroliarvonsa olevan suuri.

        on seuraus verisuonten ahtautumisesta, joka johtuu juuri korkeasta kolestrolista joka kiinnittyy verisuonten seinämiin.Samalla se kovettaa suonen, joten sen laajentuminen estyy. Rasituksessa, jolloin sydänlihas tarvitsee enemmän läpivirtausta, jää "sulun" eteen verta, joka vispautuu ja lopulta hyytyy aiheuttaen sydänveritulpan. Samoin on aivoveritulpan muodostumisen mekanismi.
        Kun korkea kolestroli todetaan, on jo verisuonissa muutoksia. Nehän eivät tarvitse olla dramaattisia, jos elintavoilla saadaan arvot laskemaan. Sitten kysyit mikä on rikkonut säädön, joka määrittää mikä on normaalia.

        Siinä liikutaan jo perinnöllisellä, tasolla, ilmeisesti kansantaudeiksi muodustuneet sairaudet ovat suppean valinnan voimistamia aikojen saatossa. Meillä on tunnetusti muutamia sairauksia jotka liittyvät perimään.

        Itse kuulun tuon geenin kantajiin, joille kolestrolilääkitys on ainoa vaihtoehto välttää suurempia vaurioita.
        Lääkitys sopii minulle erinomaisesti, ei lihasvaivoja, eikä heikkenemistä, olen niitä joutunut syömään jo 25 vuotta. Niillä on jopa olemassaolevien kalkkeutumien pehmentävä vaikutus.


        PS. Tuo virheellinen geeni tekee sen, että elimistö (maksa) tuottaa sitä liikaa. Se todettiin koeryhmässä jossa olin osallisena, ennenkuin lääkitys pääsi edes Suomen markkinoille.


      • jurpolukki
        Tähtisilmä ** kirjoitti:

        on seuraus verisuonten ahtautumisesta, joka johtuu juuri korkeasta kolestrolista joka kiinnittyy verisuonten seinämiin.Samalla se kovettaa suonen, joten sen laajentuminen estyy. Rasituksessa, jolloin sydänlihas tarvitsee enemmän läpivirtausta, jää "sulun" eteen verta, joka vispautuu ja lopulta hyytyy aiheuttaen sydänveritulpan. Samoin on aivoveritulpan muodostumisen mekanismi.
        Kun korkea kolestroli todetaan, on jo verisuonissa muutoksia. Nehän eivät tarvitse olla dramaattisia, jos elintavoilla saadaan arvot laskemaan. Sitten kysyit mikä on rikkonut säädön, joka määrittää mikä on normaalia.

        Siinä liikutaan jo perinnöllisellä, tasolla, ilmeisesti kansantaudeiksi muodustuneet sairaudet ovat suppean valinnan voimistamia aikojen saatossa. Meillä on tunnetusti muutamia sairauksia jotka liittyvät perimään.

        Itse kuulun tuon geenin kantajiin, joille kolestrolilääkitys on ainoa vaihtoehto välttää suurempia vaurioita.
        Lääkitys sopii minulle erinomaisesti, ei lihasvaivoja, eikä heikkenemistä, olen niitä joutunut syömään jo 25 vuotta. Niillä on jopa olemassaolevien kalkkeutumien pehmentävä vaikutus.


        PS. Tuo virheellinen geeni tekee sen, että elimistö (maksa) tuottaa sitä liikaa. Se todettiin koeryhmässä jossa olin osallisena, ennenkuin lääkitys pääsi edes Suomen markkinoille.

        lainailen kirjoituksia koska en ole lääkäri. olen vakuuttunut notta korkea kolesteroli tietää pitkää ikää. ja ihmisen ei tule syödä mitään homesieni myrkkyjä joita statiinit ovat mukaan lukien punariisiä.

        "Runsasrasvaisella ravinnolla ei ole vaikutusta veren kolesterolitasoon. Kohonnut kolesterolitaso ei lisää sydäntautien riskiä. Kolesterolitasoa alentavien statiinilääkkeiden teho sydäntautien ehkäisyssä ei perustu niiden kolesterolitasoja alentavaan vaikutukseen vaan muihin mekanismeihin.

        Kolesterolimyyttiä pitävät yllä lääketeollisuus ja sen myynt
        imiehiksi maksetut sydäntautispesialistit. Stressi sen sijaan aiheuttaa sydäntauteja. Stressi tappaa."

        http://www.esaimaa.fi/Kulttuuri---Kirjat/2008/12/30/Ei se mit%E4 sy%F6, vaan se miten sy%F6/200816371664/173

        http://www.prometheus.fi/terveys/kole.htm

        http://www.rasalas.fi/RavnskovinLisaluku.pdf


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      136
      1583
    2. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1182
    3. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      101
      1180
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      80
      1064
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      882
    6. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      799
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      772
    8. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      78
      762
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      73
      694
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      135
      657
    Aihe