kanin karvanlähtö

unilla

osaisiko joku kertoa mistä johtuu kanin jatkuva karvanlähtö. Kani on 7 kk, ollut meillä pari kuukautta. Karvaa lähtee tasaisesti joka puolelta, ei ole mitään karvattomia laikkuja turkissa. Kani saa ruuaksi pellettejä, tuoreruokaa, heinää ja häkissä on kalkki- ja suolakivi. Edellinen omistaja sanoi ettei kanista lähtenyt karvaa aikaisemmassa kodissa. Mikähän on nyt pielessä?

9

2930

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bunnygirl88

Kani voi olla stressaantunut, viihtyykö se uudessa kodissa?
      Itselläni oli edellisellä kanilla sama ongelma, kani oli vain pari vuotias ja meille tullessa alkoi karvanlähtö.. ja myöhemmin karva alko harmaantumaan... eräänä iltana kani sitten sai vain jonkun kohtauksen ja menehtyi.. :/ syy ei sen tarkemmin koskaan selvinnyt, että mistä oli kyse.

• unilla

Luulisin, että kani viihtyy hyvin. Saa loikkia suurimman osan aikaa vapaana. Tykkää olla silitettävänä ja paijattavana, sylissä ei kuitenkaan viihdy, joten en ole väkisinkään syliin ottanut. Jostakin olen lukenut että karvalähtö on yleensä ruokintaperäistä, mutta en osaa itse arvioida mikä ruokinnassa on pielessä. Pitänee käyttää pupu eläinlääkärin vastaanotolla, siellähän asia varmaan selviää.

• bunnygirl88
        unilla kirjoitti:

Luulisin, että kani viihtyy hyvin. Saa loikkia suurimman osan aikaa vapaana. Tykkää olla silitettävänä ja paijattavana, sylissä ei kuitenkaan viihdy, joten en ole väkisinkään syliin ottanut. Jostakin olen lukenut että karvalähtö on yleensä ruokintaperäistä, mutta en osaa itse arvioida mikä ruokinnassa on pielessä. Pitänee käyttää pupu eläinlääkärin vastaanotolla, siellähän asia varmaan selviää.

Näinhän se on... selvisikö asia? Omasta mielestäni tuo mitä kerroit ruokinnasta kuulostaa kyllä hyvältä... tai en ainakaan uskoisi että sen takia olisi mikään pielessä...

• Ludvic-lullero

jos kanisi on leikattu uros, sitä karvaa lähtee ja aina.. mitä isompi kani, sitä enemmän karvaa.
      ja yleensä kanilla on karvanlähtöaika pai kertaa vuodessa, ja kun just karva on vaihtunut (eihän se karva kerralla putoa joka puolelta) niin alkaa jo uus karvanlähtöaika...

harjaa kania, se auttaa, että irto karva ei oo joka puolella, ja muutenkin karvan saa kiiltämään.

• ?!?!?!?!?!?!?!?

minkäslainen harja ois paras kanille varsinkin karvanlähtöaikaan? meillä on sellanen pehmeä harjaksinen harja ja tuntuu että siihen ei ainakaan paljoa karvaa tunnu jäävän vaikka karvaa kyllä muuten irtoaa kokoajan.. kämpässä leijailee kevyt karvapeite :)

• neponen on mun!

meillä on leikattu uros kani ja karvaa lähtee kauheasti!
        Me ollaan mökillä ja en pysty harjaamaan sitä.
        Mutta annoit minulle paljon tietoa!
        Kiitos!

• Mini Lop

Olen ajatellut hommata Luppakorvakanin. Kysyisin lähteekö niiltä kauheasti karvaa jos niitä harjaa säännöllisesti? Perheessä asuu lievästi allerginen ihminen, edellisistä lemmikeistä ei ole tullut kyllä mitään oireita kun on ollut marsu ja kesyrotta.

• Teddynen

Ainakin meidän pupu vaihtaa karvat kaksi kertaa vuodessa. Ikää on 1v5kk ja tosi pitkäturkkinen. Viikko sitten karvoja lähti ihan tukkoina irti kun harjasi. Säikähdin ett ois tullut joku sairaus, mutta nyt on uusi turkki jo kasvamassa tilalle. Aiemmin turkkia lähti keväällä. (Ja sitä turkkia lähtee todella paljon! varmaan lyhyet turkit eri asia)

• Tiuhtiongelma

Huh, pelästyin kun minun 7-8kk kääpiöluppa tiuhdilla olisi sairaus mutta näköjään johtuu vain karvanlähdöstä.
      Sillä pellettiä saa joka päivä ja päivät saa olla ulkona isossa häkissä ja hypytän välillä kania ja vien ''lenkille'' mutta en kauas kodista.
      Porkkanaa annan n. 3kertaa vk ja leskenlehtiä syö aina kun niitä tarjotaan.
      Kanilla on kaikki hyvin, yksi punkki ollut jonka sain pois. se oli n. 4vk sitten.
      EIKAI tämä johdu punkista?, punkki ei ollut aloittanut imemään verta vain kiintynyt kiinni.

Pikaisia vastauksia kiitos!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      91
      1661
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      183
      1254
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe