Sukunimi

AJ

Hei, haluan pyytä minun fianse naimisiin, mutta tuli ongelma, olen ulkomaalainen ja myös minun fianse - minulla on ulkomaalainen sukunimi ja hän oli vaihtanut oman suomalaiseksi. Niin, silloin kun pari mene naimisiin, nainen otta miesten sukunimi, eli koko perhellä se on sama sukunimi. Minun fianse ei halua "naimisissa" otta minun sukunimi, selittä sen sillä että Suomessa pitäs olla suomalainen sukunimi, mutta minulle se on tärkeä asia... jos olis tapahtunu ihme ja olisin suostunut että hän olis jattanut omansa sukunimeä, en pystyis sitten katsoa sukulaisten silmiin, varsinkin isän... olemme kyllä samasta maasta, eli tavat ovat samanlaisia... Mikä neuvoa tässä tilanteessa voisitte antaa? Pyydän suora anteeksi virheistä.

5

864

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rouva peruna-puuro

Vaimo voi pitää oman sukunimensä tai ottaa sinun nimen. Tai voithan sinä ottaa vaimosi nimen. Ehkä olisi parasta kuitenkin yhdistelmänimi, siis kummankin sukunimet tavuviivalla yhteen esim. Virtanen-King tai King-Virtanen.
      Rakkaus on tärkein, ei sukunimet. Onnea avioliitollenne!

• Eräs Suomalainen....

Suomalainen sukunimi. Ei minullakaan ole vaikka syntyperäinen Suomalainen olen. Voittehan tehdä kompromissin että otat yhistetyn sukunimen kuten vaimonikin alussa mietti mutta päättyi omasta tahdostaan minun sukunimeen. Eli vaikkapa rouva xxxx Rhydowitch-Virtanen ja miehesi xxxx Virtanen. Ja taitaa laki sallia että on ihan eri sukunimet pariskunnalla nykyään jos niin haluatte.
      "Pyydän suora anteeksi virheistä.". Turha pyytää anteeksi. Kirjoitat vallan hyvin Suomeksi mikäli sitä tarkoitit...
      Tsemppiä ja onnea liittoon...

• Eräs Suomalainen...

Anteeksi kömmähdys, sinä siis olet mies eikä nainen kuten alussa kuvittelin. Tuleva vaimosi voi siis ottaa yhdistelmä sukunimen jos haluaa ja silloin isäskin pitäisi oll tyytyväinen:)

• nasse-setä.

//syntyperäinen Suomalainen olen//Kirjoitat vallan hyvin Suomeksi//

Sinäkin kirjoitat vallan hyvin suomeksi, jollei otetaan lukuun sitä, että että suomalainen ja suomeksi kirjoitetaan pienellä alkukirjailmella (mutta Suomi isolla).

• Ignorantia

Yksi huomautus:

Sanot:

"jos olis tapahtunu ihme ja olisin suostunut että hän olis jattanut omansa sukunimeä"

Hän ei tarvitse sinun suostumustasi vaan saa pitää oman sukunimensä riippumatta siitä, mitä mieltä sinä olet. Saattaa olla sinulle yllätys, mutta Suomessa naiset ovat tasa-arvoisia miesten kanssa ja saavat tehdä itse omat ratkaisunsa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      175
      2918
    2. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      60
      1224
    3. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      160
      967
    4. Kuollut teini Kajaanissa

Kuulemma sellaista huhua liikkeessä?
      Kajaani
      4
      949
    5. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      57
      917
    6. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      84
      820
    7. Onko Sofia jälleen jätetty?

Moni asia viittaisi siihen, että hän on jälleen sinkku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      173
      810
    8. Rekat seisovat dieselin hinnan takia . Ala ei kestä tällaista hintatasoa, sanoo yrittäjä .

EU:n kallein diesel on kova paikka kuljetusalalle. Ajoja on jätetty ajamatta kannattavuus­ongelmien vuoksi, sanoo alan e
      Kajaani
      196
      777
    9. Totta on asia. Jeffrey Cohen on jättänyt Sofian.

Vaimon viesti on paljastanut totuuden.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      216
      723
    10. Kuka se on

Kuhmon komein aikamies?
      Kuhmo
      7
      706
    11. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      53
      667
    12. Halaus juuri sinulle

Kaikki järjestyy kyllä. Luota vain. ❤️🫶
      Ikävä
      59
      666
    13. Uskallatko paljastaa

Millä nimellä löydyn puhelimestasi?
      Ikävä
      62
      659
    14. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      646
    15. Mies, näetkö minut myös

Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?
      Ikävä
      21
      598
    16. Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?

Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?
      Ikävä
      131
      581
    17. Kuinkahan monen

Naisen puolisoa olet nainen vikitellyt ja eron aiheuttanut? Toivottavasti karma on ku*sut muroihisi useamman kuin kerran
      Ikävä
      66
      549
    18. Voiko se ikinä toimia

Voiko meistä ikinä tulla mitään? Näin kauan aikaa on kulunut ja mitään ei tapahdu... En usko, että sinä mietit minua het
      Ikävä
      32
      548
    19. Meneekö unohtamis

Projektisi hyvin??
      Ikävä
      34
      527
    20. Voin tulla

Sisustamaan sulle 🤭
      Ikävä
      55