Olen valmistunut hoiva-avustajaksi kaksivuotisesta koulutuksesta ja mietin voinko liittyä mihinkään liittoon? Tästä koulutuksesta ei saa ammattitutkintoa vaikka työelämään pääseekin. Voiko silloin kuulua liittoon jos koulutus ei johda tutkintoon? Kiva jos joku tietäisi kun en osaa näitä juttuja.
Hoiva-avustaja
4
1759
Vastaukset
- ymmällä pää
Oletko kotiavustaja, henk.koht. avustaja, laitoshuoltaja, siivooja vai mikä? Nimitys ei sano ainakaan minulle mitään.
- ainoalajissaan
Ammattiliittoon kuuluminen ei ole sidoksissa ammattinimikkeeseen. Esimerkiksi kunnallisella ja yksityissektorilla on omia liittojaan, joihin kuka tahansa hoitoalan työntekijä voi liittyä, esimerkiksi JHL:ään, julkisten ja hyvinvointialojen liittoon.
- ?!
ainoalajissaan kirjoitti:
Ammattiliittoon kuuluminen ei ole sidoksissa ammattinimikkeeseen. Esimerkiksi kunnallisella ja yksityissektorilla on omia liittojaan, joihin kuka tahansa hoitoalan työntekijä voi liittyä, esimerkiksi JHL:ään, julkisten ja hyvinvointialojen liittoon.
Kiitos tiedosta,mietin itsekkin tuota JHL:llää. Sain vain tietoa vielä koulussa ollessani että meillä ei ole mahdollisuutta kuulua liittoon koska ei ole olemassa hoiva-avustajien työehtosopimusta. Voiko siihen soveltaa jotain vastaavaa vai olenko saanut väärää tietoa? Hoiva-avustaja on koulutettu hoitoalan avustaviin tehtäviin esim. lasten,vammaisten tai vanhusten pariin. Työtehtävät ovat hyvin pitkälti samoja kuin lähihoitajilla lukuunottamatta lääkkeidenjakoa sekä hoidollisia toimenpiteitä. Kyseessä ei ole ainakaan vielä ammattinimike sillä asiasta kiistellään eduskunnassa,luodaanko kyseistä nimikettä vai ei. Jokatapauksessa meitä koulutetaan jatkuvasti useammalla paikkakunnalla sillä esim.vanhustyössä tarvitaan lähivuosina valtavasti lisää työvoimaa jonne juuri meillä on tilausta. Toiset pitävät kyseistä koulutusta turhana mikä on hyvin loukkaavaa sillä teen työtäni täydellä sydämellä enkä pystynyt kouluttautumaan lähihoitajaksi tiettyjen rajoitteiden vuoksi joiden takia jouduin keskeyttämään jo kaksi vuotta kestäneet opiskelut. Nyt olen hoiva-avustaja ja onnellinen siitä että saan tehdä työtä josta olen haaveillut.
- ainoalajissaan
?! kirjoitti:
Kiitos tiedosta,mietin itsekkin tuota JHL:llää. Sain vain tietoa vielä koulussa ollessani että meillä ei ole mahdollisuutta kuulua liittoon koska ei ole olemassa hoiva-avustajien työehtosopimusta. Voiko siihen soveltaa jotain vastaavaa vai olenko saanut väärää tietoa? Hoiva-avustaja on koulutettu hoitoalan avustaviin tehtäviin esim. lasten,vammaisten tai vanhusten pariin. Työtehtävät ovat hyvin pitkälti samoja kuin lähihoitajilla lukuunottamatta lääkkeidenjakoa sekä hoidollisia toimenpiteitä. Kyseessä ei ole ainakaan vielä ammattinimike sillä asiasta kiistellään eduskunnassa,luodaanko kyseistä nimikettä vai ei. Jokatapauksessa meitä koulutetaan jatkuvasti useammalla paikkakunnalla sillä esim.vanhustyössä tarvitaan lähivuosina valtavasti lisää työvoimaa jonne juuri meillä on tilausta. Toiset pitävät kyseistä koulutusta turhana mikä on hyvin loukkaavaa sillä teen työtäni täydellä sydämellä enkä pystynyt kouluttautumaan lähihoitajaksi tiettyjen rajoitteiden vuoksi joiden takia jouduin keskeyttämään jo kaksi vuotta kestäneet opiskelut. Nyt olen hoiva-avustaja ja onnellinen siitä että saan tehdä työtä josta olen haaveillut.
Se, että alalla ei ole työehtosopimusta ei ole este liittoon kuulumiselle. Kun työehtosopimusta ei ole, jossa työmarkkinaosapuolet voisivat neuvotella työsuhteen ehdoista liittoon kuulumisen hyödyt ovat tietenkin jonkin verran erilaiset. Liittoon kuulumista se ei kuitenkaan estä. Ehkä tuommoisessa tilanteessa juuri kannattaisi olla jossakin liitossa, josta voi tarvittaessa epöselvissä tilanteissa saada neuvontaa työsuhteen ehtoihin liittyen ja vaikuttaa työehtosopimuksen sisältöön sitten, kun sitä aletaan sorvaamaan. Jokatapauksessa kannattaa olla yhteydessä liittoihin ja kysellä lisää. Onnea matkaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881577
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121460- 981390
- 691260
- 1041199
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n257972- 69971
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37907