Lastenkirja: Mörkö vei ilon

Mörkö79

"On olemassa kaikenlaista mitä tylsät aikuiset ei näe. On kummituksia, on haltioita, on tonttuja ja henkiä, mutta kaikista pahimpia ovat möröt, vaikka ne ovatkin olemassa vain ihmisen mielessä."

Mörkö vei ilon on tarina sisaruksista Sarasta ja Siiristä, joiden äiti ei enää jaksa olla äiti. Sara ja Siiri tutustuvat maailmaan, jonka kaltaisia on vain saduissa. Äidin porkkanamaalla juoksee menninkäinen, Siirin sängyn alla asuu lohikäärme nimeltä Sisu ja kaapissa pikkuinen pörröpoika Karas. Nämä olennot ovat kuitenkin vain pieni pala siitä maailmasta, joka on kellarin alla ja Muorin metsässä. Maailmasta, joka Saran ja Siirin on kohdattava auttaakseen äitiään, jolta Möröt ovat vieneet ilon.

Mörkö vei ilon kertoo vanhemman masennuksesta lapsen sanoin, mutta tarina käy perinteisestä seikkailutarinasta ihan kenelle vain. Ensisijainen ikäryhmä 5-10-vuotiaat.

Kirjan kotisivut: http://www.jossainkaukana.net/morko/

Kirjaan pääsee tutustumaan Googlessa: http://books.google.fi/books?id=G_qu82d95_UC&pg=PP1&dq=Mörkö vei ilon&cd=1#v=onepage&q=&f=false

13

856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Täti Musta

        Eilen osui silmiin Lapsimessuilla mustia paitoja, joissa teksti: Mieli on Musta - Mörkö vei ilon. Googletin ja päädyin tänne. Onko joku lukenut tätä kirjaa? Olisikohan siitä apua puhuessa kahdeksan vuotiaalle masennuksesta?


      • Miksi ihmeessä
        Täti Musta kirjoitti:

        Eilen osui silmiin Lapsimessuilla mustia paitoja, joissa teksti: Mieli on Musta - Mörkö vei ilon. Googletin ja päädyin tänne. Onko joku lukenut tätä kirjaa? Olisikohan siitä apua puhuessa kahdeksan vuotiaalle masennuksesta?

        Miksi sille 8-vuotiaalle pitää mistään mitään puhua?


      • Minttu_V
        Miksi ihmeessä kirjoitti:

        Miksi sille 8-vuotiaalle pitää mistään mitään puhua?

        Hei.
        Minun mielestäni asioista on parempi puhua kuin vaieta. Kautta aikojen on ollut näitä "vaiettuja aiheita", joista lapsille ei ole saanut puhua. On ollut alkoholismia, perheväkivaltaa ja parisuhdeongelmia. Lapset vaan elävät siinä samassa perheessä aikuisten kanssa ja kyllä näkevät ja huomaavat, ettei kaikki ole hyvin. Valitettavasti lapsissa tuntuu olevan sisäsyntyisenä syyn etsiminen itsestään ja siksi olisikin parempi pyyhkiä epätietoisuus ja itsesyytökset pois puhumalla asioista suoraan.

        Siksi tämä kirja on kirjoitettu.

        Terkuin
        Minttu V.


      • Faar
        Minttu_V kirjoitti:

        Hei.
        Minun mielestäni asioista on parempi puhua kuin vaieta. Kautta aikojen on ollut näitä "vaiettuja aiheita", joista lapsille ei ole saanut puhua. On ollut alkoholismia, perheväkivaltaa ja parisuhdeongelmia. Lapset vaan elävät siinä samassa perheessä aikuisten kanssa ja kyllä näkevät ja huomaavat, ettei kaikki ole hyvin. Valitettavasti lapsissa tuntuu olevan sisäsyntyisenä syyn etsiminen itsestään ja siksi olisikin parempi pyyhkiä epätietoisuus ja itsesyytökset pois puhumalla asioista suoraan.

        Siksi tämä kirja on kirjoitettu.

        Terkuin
        Minttu V.

        Ei varmaankaan kuitenkaan auta. Kirjaa en tosin ole lukenut ja pakko tunnustaa, etten todellakaan tule edes lukemaan, sillä pidän aihetta hieman...... HMMM... arvelluttavana.Ei se, että vanhemmalla on mielenterveydenongelmia parane sillä, että lapsen harteille kasataan niiden taakka. Jos minä joka olen ainakin toistaiseksi saanut pysyä selväjärkisenä, lukisin lapselleni kirjaa, jossa pelotellaan mieleni sekoamisella tiedän, että se toisi valtavia pelkotiloja herkässä iässä oleville lapsilleni. Tosin, voihan olla, että tämän lukeminen sopii perheelle, jossa näitä mielenongelmia esiintyy, mutta riittääkö näissä mielenkiintoa tälläiseen, kuin lukeminen.??


      • Hah hah
        Faar kirjoitti:

        Ei varmaankaan kuitenkaan auta. Kirjaa en tosin ole lukenut ja pakko tunnustaa, etten todellakaan tule edes lukemaan, sillä pidän aihetta hieman...... HMMM... arvelluttavana.Ei se, että vanhemmalla on mielenterveydenongelmia parane sillä, että lapsen harteille kasataan niiden taakka. Jos minä joka olen ainakin toistaiseksi saanut pysyä selväjärkisenä, lukisin lapselleni kirjaa, jossa pelotellaan mieleni sekoamisella tiedän, että se toisi valtavia pelkotiloja herkässä iässä oleville lapsilleni. Tosin, voihan olla, että tämän lukeminen sopii perheelle, jossa näitä mielenongelmia esiintyy, mutta riittääkö näissä mielenkiintoa tälläiseen, kuin lukeminen.??

        Miten voit sanoa, että kirjassa pelotellaan lapsia, jos et ole sitä lukenut?

        Minusta on tosi loistavaa, että tällainen kirja on tehty. Itse luin kirjasta sen mikä netissä oli luettavissa ja masennus oli pienessä sivuosassa. En usko, että lapset sitä sillä tavalla edes ajattelevat/kokevat jos ei ole erityistä syytä ottaa asiaa puheeksi.


      • juupaspas
        Hah hah kirjoitti:

        Miten voit sanoa, että kirjassa pelotellaan lapsia, jos et ole sitä lukenut?

        Minusta on tosi loistavaa, että tällainen kirja on tehty. Itse luin kirjasta sen mikä netissä oli luettavissa ja masennus oli pienessä sivuosassa. En usko, että lapset sitä sillä tavalla edes ajattelevat/kokevat jos ei ole erityistä syytä ottaa asiaa puheeksi.

        ajattelematonta toimintaa joka tapauksessa... huh huh


      • ope___
        juupaspas kirjoitti:

        ajattelematonta toimintaa joka tapauksessa... huh huh

        Onkohan ihmisiltä mennyt nyt jotenkin lastenkirjat ja lastenkirjat sekaisin. Ei tätä kirjaa nyt millekään kolme-neljävuotiaalle ole tarkoitettukaan. Sen sijaan sopii hyvin ala-asteikäiselle lukukirjaksi. Voisin luettaa luokallani hyvin.


      • masentujamiia
        ope___ kirjoitti:

        Onkohan ihmisiltä mennyt nyt jotenkin lastenkirjat ja lastenkirjat sekaisin. Ei tätä kirjaa nyt millekään kolme-neljävuotiaalle ole tarkoitettukaan. Sen sijaan sopii hyvin ala-asteikäiselle lukukirjaksi. Voisin luettaa luokallani hyvin.

        Kotivinkki kirjoittaa tästä kirjana, jota kukaan muu ei uskaltanut kirjoittaa. Mä olen tästä asiasta täsmälleen samaa mieltä. Masennus on yhä edelleenkin mörkö tässä yhteiskunnassa. Peikko, joka pitää vaieta ja piilottaa kaapin nurkkaan ja totuus on, ettei ne asiat sillä tavalla parane. Aina on ollut aiheita, joista ei ole saanut puhua. Ajatellaan nyt vaikka perheväkivaltaakin. Vuosia tilanne oli se, että ihmisten mielestä oli "ok", että äijät pieksi vaimojaan kotona. Kunhan vieraiden ei tarvinnut asiaan puuttua ja kukaan ei sanonut mitään. Minusta on tosi kummallista, että masennus, joka tutkitusti on HOIDETTAVISSA OLEVA SAIRAUS, on saanut tällaisen aseman.

        Toivon todella, että tämä kirja poikii lisää keskustelua. Niin kirjasta kuin masennusesta ylipäätään.


    • anonyymitys

      Ainakaan paikallisessa kirjakaupassa ei ollut?

      • morkofani

      • mörkö-fani

    • Mörköfani

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4700
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      275
      2777
    3. 134
      1717
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1411
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      204
      1380
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1134
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1089
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1067
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1061
    Aihe