Onkohan mahdollista...?

Rinsessa94

Oon nyt 9lk:lla ja vielä ois reilut 2kk peruskouluu jäljellä. Nyt vaan on sellanen vaihe että koul ei yhtään kiinnosta ja poissaolo rajakin on jo ylittynyt eli toisin sanoen luokalle jäänti on aika lähellä. Laiskuuttani en kotiin jää vaan kun on ollu täs vähän kaiken näköstä. Psykologilla oon kyllä käynyt mutta ei oo apua ainakaan vielä löytynyt. Koulussakin on ollu palaverejä mun kouluasioista, mut selvyyttä ei vielä oo tullu. Oonkin tässä miettiny et millasia vaihtoehtoja on kun ei millään tunnu koulunkäynti enää maistuvan ja jo ajatuskin kouluun menemisestä ahdistaa. Kävisinkö ensivuonna 9lk:n uudestaan vai koittaisinko vaan jaksaa mennä sinne kouluun ja nostaa numeroita (joka kylläkin on aika mahdoton ajatus).
Oon myös miettiny et onkohan mahdollista saada minkäänlaista jatko-opiskelu paikkaa ilman peruskoulun päättötokaria? Onko kukaan ikinä ollu samassa tilanteessa ja mihin ratkaisuun on päätynyt? En saa öisinkään kunnolla unta ku mietin vaan tulevaisuuttani :/ Samat kysymykset vaan pyörii päässä koko ajan...

Oon kuullu et ilman päättötokaria voi hakea sit kun täyttää 17v. onko toi totta vai oonko vaan ymmärtäny väärin? Osaisko joku neuvoo? Ja mitä mun kannattais tehdä kun tilanne nyt on mikä on? Ei oikein innosta ajatus 9lk:n kertaamisesta :(

1

799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tukija

      Hei,

      yritä, keskustele, koita saada motivaatiota jostain suorittaaksesi sen ysiluokan kunnialla läpi. Ilman päästötodistusta olet aika tuuliajoilla tässä maassa, enkä ainakaan itse ole kuullut, että kukaan voisi hakea ilman päättäriä minnekään, ei sinua oteta edes töihin, valitettavasti. Tämä ei nyt ole mikään kauhuskenaario, mutta elämäsi tulee todennäköisesti menemään vain alamäkeä, ellet suorita tuota ysiluokkaa. Mitä tekisit? Opiskelemaan et pääse, töihin et pääse, mitä sitten? Opinto-ohjaajasi on koulussa sitä varten, että hän kertoo sinulle tällaiset asiat ja hän toimii vastuuttomasti, ellei niin tee. Kaksi kuukautta. Vaivaiset kaksi kuukautta aikaa, joka tulee ratkaisemaan pitkäksi aikaa elämäsi suunnan. Pyydän itsesi vuoksi, revi jostain sitä energiaa ja taistelutahtoa vielä viimeiseen rutistukseen ja sitten voit mennä vaikka kymppiluokalle miettimään, mitä haluaisit tulevaisuudessa tehdä. On kai sinulla jotain unelmia? Pidä kiinni niistä, ne kantavat eteenpäin vaikeinakin aikoina, koska jokainen käy elämässään läpi niitä, harmillista vain, että tämä sattui sinun kohdallasi näinkin ratkaisevaan aikaan. Lupaa ettet luovuta! Vedä väkisin läpi nämä pari viimeistä kuukautta, puhu opettajien ja ystävien kanssa, pyydä tukea ja apua; ei kukaan halua, ettet pääsisi koulua läpi loppuun saakka.

      Tsemppiä ja voimia sinulle, usko itseesi ja unelmiisi ja huomaat, että jonain päivänä olet onnellinen siitä, ettet luovuttanut nyt. Huomispäivän ratkaisut tehdään tässä ja nyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2325
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1950
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      174
      1750
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1745
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1651
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1524
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe