Väärennetty USB muistitikku

Ossinen

Ostin eBaystä helmikuun alkusta Kingston DT 200 128 Gt muistitikun noin 20 € hintaan. Olihan se epäilyttävän halpa, mutta koska eBay lupaa palauttaa rahat ongelmatilanteissa, niin tein kuitenkin ostoksen. Lisävarmuutta toi myyjän yli 200 positiivisen kaupan palaute, jossa oli mukana myös tyytyväisiä muistitikun ostajia.

Muisti tuli postissa viime perjantaina. Kirjekuoresta paljastui normaalin näköinen Kingstonin muistitikkupaketti, jonka sisällä oli ihan alkuperäisen näköinen tikku. Hetken jo luulin että riski kannatti, mutta totuus selvisi varsin nopeasti.

Windows kyllä ilmoitti että tilaa on tuo 128 Gt, mutta kun kopioin muistille tiedostoja, menivät ne sinne oudon hitaasti. Epäilykset heräsivät ja löysin netistä sosfakeflash.wordpress.com sivuston ja sieltä edelleen neuvon kokeilla tikun toimivuutta H2testw 1.4 ohjelmalla. Ohjelma tallettaa tikulle gigan kokoisia tiedostoja ja tarkistaa sitten että tallennus on onnistunut. Päivän tarkistamisen tuloksena n.1.8 Gt oli kelvollista muistia ja lopun osalta data oli tuhoutunut. Kyseessä oli siis oikeasti huonolaatuinen 2 Gt muisti, joka oli pakattu Kingstonin kuoriin ja muokattu näyttämään muistiksi 128 Gt. Kokeilin vielä talletella tikulle tiedostoja, mutta huomasin niiden korruptoituvan saman tien.

Nyt tilanne on se että vänkään eBayn välityksellä kiinalaisen myyjän kanssa siitä, pitääkö minun palauttaa muisti saadakseni rahani takaisin. eBayn tämänhetkinen näkemys on että minun on palautettava muisti, saadakseni hyvityksen. Takaisinlähettämisen kulut ovat 7 e tai 9,90 e, sillä eBay haluaa että lähetyksellä on seurantakoodi.

Ajattelin kirjoittaa viestin varoitukseksi muille. Epäilyttävän halpa muisti on todennäköisesti väärennös. USB muistit eivät ole ainoita, mutta varsin suosittuja väärennöksen kohteita. Jos ostalle muistia, testatkaa se tuolla ohjelmalla tai muulla tavoin. Kaiketi on yleistä että he huomaavat tiedostojen korruptoitumisen vasta aikojen päästä.

Kerrottakoon vielä se, että olen käynyt hyvällä menestyksellä ostanut niin huuto.netistä kuin Saksastakin, mutta silti menin vipuun.

2

1393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gunu12

      kyllä se kiinasta tuleva roina on yleensä rihkamaa.olen itsekkin huomannut,että kaunis ulkokuori ei takaa sitä mitä sisällä on.

    • kusetetttu

      Sama tapaus minulla. Eipä tullut mieleen että näinkin voidaan ihmisiä kusettaa, mutta kai meitä voi kusettaa ihan rajattomin keinoin...

      Ostin itse 32 Gb tikun ja ihmettelin heti alkuunsa, kun sinne ei voinutkaan tallettaa digiboxin kautta kaikkia niitä ohjelmia, joita olin sinne ajastanut. Luulin aluksi että boxin tallennuksessa oli vikaa, mutta kyseessä olikin feikki 32 Gb USB tikku. Siinä oli todellista tallennustilaa vain 3,7 Gb ja loput hämäystä. Eli ilmeisesti kiinanpojat ovat oivaltaneet kuinka hämätään käyttöjärjestelmiä lukemaan väärin tallennuskapasiteettia USB-tikun sirulta.

      Testasin tikun H2testW 1.4 ohjelmalla ja tässä tulos:

      The media is likely to be defective.
      3.7 GByte OK (7822992 sectors)
      27.5 GByte DATA LOST (57680240 sectors)
      Details:1.3 GByte overwritten (2752675 sectors)
      42.5 KByte slightly changed ( < 8 bit/sector, 85 sectors)
      26.1 GByte corrupted (54927480 sectors)
      125.5 KByte aliased memory (251 sectors)
      First error at offset: 0x00000000c3844a88
      Expected: 0xd0bed58ad9434d91
      Found: 0xd0be958ad9434d91
      H2testw version 1.3
      Writing speed: 2.89 MByte/s
      Reading speed: 4.01 MByte/s
      H2testw v1.4

      Eli kaikkea se kiero ihminen keksiikin. Suosittelen varovaisuuteen USB-tikkujen ostoon netin kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3694
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3358
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2438
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1420
    Aihe