Akun latausjännite ?

MMM

Mikä olisi sopiva jännite lataamaan 6V 1,2Ah akkua mopossa ?

Kuinka paljon vajaaksi se jää 5,8V virralla ?
Riittääkö pelkkä 6V, vai pitääkö olla yli ?

Max. kuitenkin sen täytyy olla 8V, muutenhan akku kiehuu...

25

13771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esko

      6 voltilla ei lataa mitään. Saa se olla vähän yli 7 volttiakin. Sitä ei kyllä voi mitata nykyajan digitalisilla mittareilla. Vanhan ajan mittari pitää olla.

      • MMM

        Voihan sen mitata ! Mun digitaalilla voi mitata vaikka 0,001V jännitteen !

        Ja tuosta akusta: Oon laittamassa sitä mopoon, jossa on 12V järj. Jännitteen alennan diodeilla. Tämähän ei tietysti vaikuta muihin mopon valoihin, ne toimii edelleen 12V, mutta olisi pieni tarve 6V DC virralle. Akkuna käytän Biltemasta ostettua lyijyakkua, 6V 1,2Ah.

        Mikähän diodi alentaa 12V esim. 7,2V ?

        Pitäishän se latautua vaikka 6,2V, ei tietysti niin hyvin, mutta en ole löytänyt sopivaa diodia. 6A diodi alentaa nimittäin tasan 6V. Pitäskö se olla 5A, vai 7A diodi??


      • Esko
        MMM kirjoitti:

        Voihan sen mitata ! Mun digitaalilla voi mitata vaikka 0,001V jännitteen !

        Ja tuosta akusta: Oon laittamassa sitä mopoon, jossa on 12V järj. Jännitteen alennan diodeilla. Tämähän ei tietysti vaikuta muihin mopon valoihin, ne toimii edelleen 12V, mutta olisi pieni tarve 6V DC virralle. Akkuna käytän Biltemasta ostettua lyijyakkua, 6V 1,2Ah.

        Mikähän diodi alentaa 12V esim. 7,2V ?

        Pitäishän se latautua vaikka 6,2V, ei tietysti niin hyvin, mutta en ole löytänyt sopivaa diodia. 6A diodi alentaa nimittäin tasan 6V. Pitäskö se olla 5A, vai 7A diodi??

        >> Voihan sen mitata ! Mun digitaalilla voi mitata vaikka 0,001V jännitteen

        Moottorin pyöriessä ei näy mitään numeroita mittarissa. Jotkin jännitepiikit sotkee mittarin.

        >>Mikähän diodi alentaa 12V esim. 7,2V ?

        Diodissa putoaa jännite vain n.0.5V. Jännitteen pudottamiseen käytetään vastusta. Tuossa tapauksessa voisi kokeilla 10ohmin/5Watin vastusta.


      • MMM
        Esko kirjoitti:

        >> Voihan sen mitata ! Mun digitaalilla voi mitata vaikka 0,001V jännitteen

        Moottorin pyöriessä ei näy mitään numeroita mittarissa. Jotkin jännitepiikit sotkee mittarin.

        >>Mikähän diodi alentaa 12V esim. 7,2V ?

        Diodissa putoaa jännite vain n.0.5V. Jännitteen pudottamiseen käytetään vastusta. Tuossa tapauksessa voisi kokeilla 10ohmin/5Watin vastusta.

        Olen minä diodin mitannut, ja 6A diodin jännitehäviö oli jotain 625mV.

        Ja sen olen testannut, että kun 12V syötetään 6A diodille, niin ulos tulee sellaset 6V, eli kyllä se diodi pudottaa jännitettä, ja 0,5V pudotus, eli 500mV jännitehäviö oliskin juuri sopiva. 6A diodi pudottaa siis n. 600mV, eli vähän liikaa.


      • MMM
        MMM kirjoitti:

        Olen minä diodin mitannut, ja 6A diodin jännitehäviö oli jotain 625mV.

        Ja sen olen testannut, että kun 12V syötetään 6A diodille, niin ulos tulee sellaset 6V, eli kyllä se diodi pudottaa jännitettä, ja 0,5V pudotus, eli 500mV jännitehäviö oliskin juuri sopiva. 6A diodi pudottaa siis n. 600mV, eli vähän liikaa.

        Miten voin olla varma, että diodi on ehjä ?

        Entäs sitten siitä, kun laitan akun paikoilleen, johdot kiinni ja mopo käyntiin; miten tiedän että se latautuu juuri oikein, ja DC virralla ?

        Ja entäs, miten tietäisin sitten sen, ettei akku purkaannu takaisin laturiin, eli diodi ei ilmeisesti toimisi, ja akun virta pääse takaisin päin käämille..........................?

        Onkos sillä väliä, kumminpäin diodi kytketään ?


      • MMM
        MMM kirjoitti:

        Olen minä diodin mitannut, ja 6A diodin jännitehäviö oli jotain 625mV.

        Ja sen olen testannut, että kun 12V syötetään 6A diodille, niin ulos tulee sellaset 6V, eli kyllä se diodi pudottaa jännitettä, ja 0,5V pudotus, eli 500mV jännitehäviö oliskin juuri sopiva. 6A diodi pudottaa siis n. 600mV, eli vähän liikaa.

        Korjaisin vähän edellistä vietiä: "Pudottaa diodikin".

        Siinä kerroin, että 0,5V olisi 500mV, eihän se taida pitää paikkaansa !

        Mutta se on kyllä tosi, että diodi kyllä pudottaa enemmän, kuin 0,5V. Jännitehäviöt ovat suuremmat !


      • Esko
        MMM kirjoitti:

        Korjaisin vähän edellistä vietiä: "Pudottaa diodikin".

        Siinä kerroin, että 0,5V olisi 500mV, eihän se taida pitää paikkaansa !

        Mutta se on kyllä tosi, että diodi kyllä pudottaa enemmän, kuin 0,5V. Jännitehäviöt ovat suuremmat !

        >>Siinä kerroin, että 0,5V olisi 500mV, eihän se taida pitää paikkaansa !

        0.5V = 500mV.


        Mutta se on kyllä tosi, että diodi kyllä pudottaa enemmän, kuin 0,5V. Jännitehäviöt ovat suuremmat !

        Diodi pudottaa noin 0.5V. Se tieto on riittävä.
        Diodissa on plussa se pää, missä on rengas.


      • MMM
        Esko kirjoitti:

        >>Siinä kerroin, että 0,5V olisi 500mV, eihän se taida pitää paikkaansa !

        0.5V = 500mV.


        Mutta se on kyllä tosi, että diodi kyllä pudottaa enemmän, kuin 0,5V. Jännitehäviöt ovat suuremmat !

        Diodi pudottaa noin 0.5V. Se tieto on riittävä.
        Diodissa on plussa se pää, missä on rengas.

        Jaa, no tuli vähän möhlittyä noiden mV kanssa...

        No, mitä väliä on, että kumminpäin diodin kytkee ? Kumpaan päähän rengas tulee, sinne mistä päin virta tulee vai mistä se menee akulle?

        Eihän muuten akun miinusnapaan tarvita diodia, ainakin muistaakseni joku jossain sanoi, että akun miinusnavan voi maadoittaa runkoo diodeitta !?


      • MMM
        MMM kirjoitti:

        Jaa, no tuli vähän möhlittyä noiden mV kanssa...

        No, mitä väliä on, että kumminpäin diodin kytkee ? Kumpaan päähän rengas tulee, sinne mistä päin virta tulee vai mistä se menee akulle?

        Eihän muuten akun miinusnapaan tarvita diodia, ainakin muistaakseni joku jossain sanoi, että akun miinusnavan voi maadoittaa runkoo diodeitta !?

        Miten voi olla varma, että akku latautuu juuri DC virralla ? Näissä omissa viritelmissä on se vaara, että jokin on vikana, ja akku latautuu AC virralla...

        (Digitaalimitari näyttää diodin jälkeen 6V DC asteikolla, mutta mitä jos se näyttää 12V AC asteikolla mitattuna samaan aikaan?)


      • Esko
        MMM kirjoitti:

        Jaa, no tuli vähän möhlittyä noiden mV kanssa...

        No, mitä väliä on, että kumminpäin diodin kytkee ? Kumpaan päähän rengas tulee, sinne mistä päin virta tulee vai mistä se menee akulle?

        Eihän muuten akun miinusnapaan tarvita diodia, ainakin muistaakseni joku jossain sanoi, että akun miinusnavan voi maadoittaa runkoo diodeitta !?

        Diodin rengaspää on plussa ja se kytketään akun plusnapaan. Akun miinus pannaan suoraan runkoon.


      • Esko
        MMM kirjoitti:

        Miten voi olla varma, että akku latautuu juuri DC virralla ? Näissä omissa viritelmissä on se vaara, että jokin on vikana, ja akku latautuu AC virralla...

        (Digitaalimitari näyttää diodin jälkeen 6V DC asteikolla, mutta mitä jos se näyttää 12V AC asteikolla mitattuna samaan aikaan?)

        Vaihtovirralla akku ei lataudu ollenkaan. Jos mittari antaa näyttämän akun navoista koneen käydessä, se on oikein. Jos ei näytä, niin pitää vain mitata koneen seisoessa. Vanhanaikainen mittari näyttää, mutta digitaalimittari ehkä ei näytä. Minun mittarini ei näytä skootterin käydessä.


      • MMM
        Esko kirjoitti:

        Vaihtovirralla akku ei lataudu ollenkaan. Jos mittari antaa näyttämän akun navoista koneen käydessä, se on oikein. Jos ei näytä, niin pitää vain mitata koneen seisoessa. Vanhanaikainen mittari näyttää, mutta digitaalimittari ehkä ei näytä. Minun mittarini ei näytä skootterin käydessä.

        Jaa, no mulla näytti yhden akun, ei siis tämän, niin se näytti DC asteikolla 6V ja AC asteikolla 12V. Mitenkäs tämä on sitten mahdollista ?


        Siis, jos akun navoista DC-asteikolla mitattuna näyttää mopon käydessä 6,5V-7,5V, on lukema oikein, ja akku latautuu tasavirralla....?


      • MMM
        Esko kirjoitti:

        Diodin rengaspää on plussa ja se kytketään akun plusnapaan. Akun miinus pannaan suoraan runkoon.

        Joo, siis diodin renkaallinen pää akun plussaan, ja renkaaton pää siihen johtoon jota pitkin tulee 12V AC virtaa, eli se virta kulkee diodin läpi, ja diodi karsii siitä noin puolet pois, ja muuttaa vielä tasavirraksi.
        Jos asia on näin, niin asia on selvä. Täytyy vain odotella, että saan sen akun, sitä minulla ei vielä ole, mutta kyllä se sieltä tulee....


      • MMM
        MMM kirjoitti:

        Jaa, no mulla näytti yhden akun, ei siis tämän, niin se näytti DC asteikolla 6V ja AC asteikolla 12V. Mitenkäs tämä on sitten mahdollista ?


        Siis, jos akun navoista DC-asteikolla mitattuna näyttää mopon käydessä 6,5V-7,5V, on lukema oikein, ja akku latautuu tasavirralla....?

        Miten muuten käy akulle, jota yritetään vahingossa ladata AC -virralla ? Vai eikö sille käy mitenkään, ei vaan lataudu, vai kiehahtaako se oikein kunnolla....


      • Mopomies
        Esko kirjoitti:

        Vaihtovirralla akku ei lataudu ollenkaan. Jos mittari antaa näyttämän akun navoista koneen käydessä, se on oikein. Jos ei näytä, niin pitää vain mitata koneen seisoessa. Vanhanaikainen mittari näyttää, mutta digitaalimittari ehkä ei näytä. Minun mittarini ei näytä skootterin käydessä.

        Kyllä digitaalinen mittari näyttää !

        Mä oon mitannu sillä vaikka mitä: auton, traktorin ja vaikka minkä latausjännitteitä, ja kone oli tietysti käynnissä !

        Miksi ei muka mittaisi ?

        Jos akkua vahingossa yritetään ladata AC-virralla, niin DC asteikolla näkyy 0,00V. Eli sen voi testata, että jos latausjännite on DC asteikolla 6V akussa 6,5V - 8V, niin on normaali, ja ymmärtääkseni AC-asteikko näyttää 0,00V.


      • Esko
        Mopomies kirjoitti:

        Kyllä digitaalinen mittari näyttää !

        Mä oon mitannu sillä vaikka mitä: auton, traktorin ja vaikka minkä latausjännitteitä, ja kone oli tietysti käynnissä !

        Miksi ei muka mittaisi ?

        Jos akkua vahingossa yritetään ladata AC-virralla, niin DC asteikolla näkyy 0,00V. Eli sen voi testata, että jos latausjännite on DC asteikolla 6V akussa 6,5V - 8V, niin on normaali, ja ymmärtääkseni AC-asteikko näyttää 0,00V.

        Digitaalimittarin lukemat on aivan sekaisin moposta mitattuna ja moottorin käydessä. Autossa se kyllä näyttää.


      • MMM
        Esko kirjoitti:

        Digitaalimittarin lukemat on aivan sekaisin moposta mitattuna ja moottorin käydessä. Autossa se kyllä näyttää.

        Miten ne voi olla sekaisin?

        Eihän latausjännitettä voi mitata sitten mitenkään ? -Niin paitsi vanhoilla analogisilla mittareilla....


      • MMM
        MMM kirjoitti:

        Joo, siis diodin renkaallinen pää akun plussaan, ja renkaaton pää siihen johtoon jota pitkin tulee 12V AC virtaa, eli se virta kulkee diodin läpi, ja diodi karsii siitä noin puolet pois, ja muuttaa vielä tasavirraksi.
        Jos asia on näin, niin asia on selvä. Täytyy vain odotella, että saan sen akun, sitä minulla ei vielä ole, mutta kyllä se sieltä tulee....

        Minä saan siis sillä 6A diodilla 12V AC jännitteen muuttumaan 5,85V - 6,2V DC.
        Eli alentaa likaa.... Mitenkä olisi, jos laittaisin 5A, 4A tai peräti 3A diodin ?
        Diodi kyllä alentaa jännitteen hyvin, lisävastuksia ei tarvita. 6A diodi on vain liian tehokas ja sillä ei saa kunnon latausta, joten pitänee pienentää. Mutta myyvätköhän tavalliset huoltoasemat kuinkamonenlaisia diodeita ?
        Tuon 6A diodin ostin paikalliselta Nesteen huoltsikalta, mutta saakohan sieltä 3A diodeita ?


      • Esko
        MMM kirjoitti:

        Minä saan siis sillä 6A diodilla 12V AC jännitteen muuttumaan 5,85V - 6,2V DC.
        Eli alentaa likaa.... Mitenkä olisi, jos laittaisin 5A, 4A tai peräti 3A diodin ?
        Diodi kyllä alentaa jännitteen hyvin, lisävastuksia ei tarvita. 6A diodi on vain liian tehokas ja sillä ei saa kunnon latausta, joten pitänee pienentää. Mutta myyvätköhän tavalliset huoltoasemat kuinkamonenlaisia diodeita ?
        Tuon 6A diodin ostin paikalliselta Nesteen huoltsikalta, mutta saakohan sieltä 3A diodeita ?

        Diodi leikkaa vain vaihtovirran toisen puolijakson pois. Se ei alenna jännitettä, se tasasuuntaa. Mittarin näyttämä ei ole luotettava, kun jännite on pulssimuotoista. Oikean jännitteen saa akun navoista mitattuna niillä vanhanajan mittareilla.
        Ne merkinnät 6A ja 5A tarkoittavat maksimivirtaa, mitä se dioidi kestää, ei siis ollenkaan jännitteen pudotusta.


      • MMM
        Esko kirjoitti:

        Diodi leikkaa vain vaihtovirran toisen puolijakson pois. Se ei alenna jännitettä, se tasasuuntaa. Mittarin näyttämä ei ole luotettava, kun jännite on pulssimuotoista. Oikean jännitteen saa akun navoista mitattuna niillä vanhanajan mittareilla.
        Ne merkinnät 6A ja 5A tarkoittavat maksimivirtaa, mitä se dioidi kestää, ei siis ollenkaan jännitteen pudotusta.

        Jaahas ! Nyt selviää ! Tarvitsen diodin lisäksi vielä siis jonkun "tavallisen" vastuksen. Minkälainen vastus olisi paras ? Ilmoittakaa mieluiten ohmeissa !

        Miksihän näillä uusilla mittareilla ei voi mitata ? Mun mittarilla voi mitata kyllä diodin jännitehäviön, mutta se ei auta mitään....

        Mitenkäs on, kun johdin 13V vaihtovirtaa joko renkaalliseen, tai renkaattomaan, niin kumminkin päin virta kulkee...Siis laitoin ihan miten vaan, niin tuli samanlaista virtaa...

        Ja sitten vielä, kukaan ei ole vastannut jo aiemmin esittyyn kysymykseen: miten akulle käy, jos sitä yrittää ladata AC virralla ?


      • MMM
        Esko kirjoitti:

        Diodi leikkaa vain vaihtovirran toisen puolijakson pois. Se ei alenna jännitettä, se tasasuuntaa. Mittarin näyttämä ei ole luotettava, kun jännite on pulssimuotoista. Oikean jännitteen saa akun navoista mitattuna niillä vanhanajan mittareilla.
        Ne merkinnät 6A ja 5A tarkoittavat maksimivirtaa, mitä se dioidi kestää, ei siis ollenkaan jännitteen pudotusta.

        Minkalainen vastus olisi paras ? Sen pitäisi pudottaa sellaset 4 V.

        Tai sitten laitan monta diodia peräkkäin, niin johan putoaa....


    • laturi

      Volteilla ei ladata yhtään mitään!
      Virta on se jolla ladataan.
      Jos lataat 1,2 Ah:n akkua 1,2 ampeerin virralla, akun täyteen lataaminen kestää 1 tunnin.
      Jos taas lataat 0,6 ampeerin virralla lataus kestää 2 tuntia.

      Missä mopossa on noin pieni akku?-)

      • MMM

        On kohta noin pieni akku. Ei siinä alkuperäisenä ole, mutta mä laitan. Kuten jo edelliselle kaverille sanoin, mopossa on 12V järj. ja sen antamaa 12V AC virtaa alennan diodeilla sinne 7V DC virraksi. Mopon ajovalot, ym. toimii edelleen, ja tulee toimimaan 12V AC virralla, akku ei niihin vaikuta, mutta kun on tarvetta 12V AC virran lisäksi 6V DC virralle, niin laitan pienen akun. Akun koko on sopiva, ehkä sinne mahtus 3Ah akku, mutta tuo riittää.

        Latauksesta:
        Alennan jännitteen siis diodien avulla. Tällä hetkellä minulla on 6A diodi, joka alentaa virran n. 6V. Ampeereja en ole mitannut, mutta luulisin että n. 1A virta sieltä tulee.

        Tietäiskö joku, millanen diodi alentaa 12V virran 7V, eli jännitehäviö olisi 4-5V ? Olisko 5A diodi ? Ampeerit takulla riittää diodeissa, yhden ampeerin virta olisi ihan OK.


    • MMM

      Saatanpa laittaakin 6V akun sijaan mopooni 12V akun. Sellaisen pienen, max. 4Ah akun.

      Siihen on nyt mahdollisuus, kun sain moottorikelkan 12V jännitteensäätimen/tasasuuntaimen, sellaisen jossa on neljä johtoa. Siinä on vain se, kun se on käytetty, ja on epäilty suurestikin, että se ei ole ehjä, tai siis kunnossa...

      Millähän sen voisi testata ?

      • MMM

        Eipäs se taida toimia, se tasasuuntaaja, ainakaan omien mittausten ja testausten perusteella ei toimi. Pitää vielä käydä ensviikolla testauttamassa se AutoSähkö-liikeessä. No, ilmaseksi sen sain, että mitäpä tuosta, ja 6V DC virta riittää....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      107
      6904
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3806
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3502
    5. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3498
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3445
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2949
    8. Nainen vinkkinä sulle!

      Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2654
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2491
    10. Hei seksikäs

      Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13
      1854
    Aihe