Yo kirjoitukset pakolliset kirjoittaa

awYo

Eli opo anto semmosen lapun jossa lukee, että yo kirjoituksis pitää kirjottaa:
Pakollinen: Al
Toinen kotimainen kieli
vieraan kielen koe
matematiikan koe
yhden reaaliaineen koe

Eli tota noin onko toi pakollinen: Äikkä
Toinen kotimainen kieli: Englanti
Vieraan kielen koe: Ruotsi
Matematiikan koe: Pitkä tai lyhyt
Yhden reaaliaineen koe: Esim fyssa/kemia/terveystieto/bilsa?

Voinko kirjoittaa yo kirjoituksissa: Fysiikan, kemian, bilsan, pitkän matikan? Ja sit ilmeisesti vielä on pakko kirjottaa äikkä, enkku ja ruotsi?

6

4078

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskelija_opiskelija

      Äidinkieli on pakollinen. Toinen kotimainen kieli on ruotsi ja englanti on vieras kieli (vieras kieli voi toki olla myös ranska, saksa, italia, espanja jne. jos sen haluat yo:ssa kirjoitttaa)...

      Äidinkieli sinun on siis pakko kirjoittaa. Kielissä pitää olla yksi pitkän oppimäärän koe. Ja jos kirjoitat pitkän vieraan kielen matematiikan, sinun ei tarvitse kirjoittaa ruotsia. Jos et kirjoita matematiikkaa, sinun täytyy kirjoittaa ruotsi. 4 ainetta on pakollista - itse kirjoitin äidinkielen, pitkän oppimäärän englannin, pitkän ruotsin ja uskonnon pakollisena reaalina. Ylimääräisenä aineena kirjoitan vielä toisen reaalin.

      Voit toki kirjoittaa nuo 7 ainetta, mutta aika rankkaa siitä tullee. Lisätietoja kannattaa tosiaan kysellä opolta, mutta tähän hätään näin muistelen hommien sujuvan.

      • awYo

        Hei voiko ottaa sillää, että kirjotan pelkästään: Fyssan, kemian, bilsan, äikän, venäjän ja pitkän matikan?
        Eli mun ei tarvitse kirjottaa sit enkkuu eikä ruottia? Ton venäjän jos aloittaisin sitten lukiossa?
        Noi fyssat ym. ajattelin kirjottaa et jos haen lääkikseen niin sais jotain pojoja.


      • Käyhän se
        awYo kirjoitti:

        Hei voiko ottaa sillää, että kirjotan pelkästään: Fyssan, kemian, bilsan, äikän, venäjän ja pitkän matikan?
        Eli mun ei tarvitse kirjottaa sit enkkuu eikä ruottia? Ton venäjän jos aloittaisin sitten lukiossa?
        Noi fyssat ym. ajattelin kirjottaa et jos haen lääkikseen niin sais jotain pojoja.

        että: Hei voiko ottaa sillää, että kirjotan pelkästään: Fyssan, kemian, bilsan, äikän, venäjän ja pitkän matikan

        Voit, koska sinun on kirjoitettava äidinkieli ja sitten korkeintaan 1 reaaliaine pakollisena. Muuten voit kirjoittaa venäjän ja pitkän matematiikan, koska siinä on yksi kieli ja matematiikka, joukossa yksi pitkä koe. Jos kirjoitat kolme reaaliainetta, sinun on hajautettava kirjoitukset ainakin kahteen kertaan, koska voit yhdellä kerralla kirjoittaa vain 2 reaaliainetta.


    • Ha-loo?

      ...kysyt siltä teidän opolta!

      • opiskelija_opiskelija

        Tarkastin Helsingin lääketieteellisen tiedekunnan sivut, jossa sanotaan:

        "Vuoden 2011 opiskelijavalinnasta lähtien annetaan suomalaisen ylioppilastutkinnon suorittaneille hakijoille lähtöpisteitä seuraavista aineista (vuonna 2006 tai sen jälkeen ylioppilastutkinnon suorittaneet):

        * Äidinkieli
        * Vieras kieli (A-kieli / pitkä kieli)
        * Fysiikan, kemian tai biologian ainereaalikoe (paras näistä)
        * Mikä tahansa ainereaalikoe tai laaja matematiikka (paras näistä)
        * Toinen kotimainen kieli (A-kieli / pitkä kieli tai B-kieli / keskipitkä kieli)"

        Eli tuon perusteella lyhyestä venäjästä ei käsittääkseni saisi pisteitä, jos kerta toinen kotimainen kieli tarkoittaa ruotsia. Sen vuoksi englannin ja ruotsin sivuuttaminen tutkinnossa ei välttämättä kannata, jos haluaa tosiaan lääketieteelliseen.. Ylipäätänsä moneen yliopistoon juuri pitkän oppimäärän kielet antavat paremmat pisteet kuin lyhyen kielen (eli lyhyen kielen Laudaturista ei välttämättä saa yhtä paljon kuin pitkän kielen Laudaturista, joten heikompikin arvosana pitkässä voi antaa paremman lopputuloksen).. Ja toki muutenkin useassa yliopistossa on vieraskielistä opiskelumateriaalia aika lailla, joten kielitaito niidenkin kannalta ei ainakaan haittaa tee.

        Mutta opolta kannattaa tosiaan kysyä... Oletko yläastelainen, kun puhuit venäjän aloittamisesta lukiossa? Jos vastaus on kyllä, ei muutenkaan kannata stressata näistä vielä. Paitsi sen suhteen, että fysiikat, kemiat ja biologiat aloitat hyvässä vaiheessa eli 1. vuonna, jos ne aiot laajana lukea. Mutta voit yhtä hyvin lukea ne kaikki laajana ja kirjoittaa vain kaksi niistä tms. Ruotsissa ja englannissakin pakollisia kursseja on joka tapauksessa, kirjoititpa sen tai et.


    • Anonyymi

      Oon Lops2016-opetussuunnitelman pidentäjä. En ole löytänyt selkeyttä siihen, saanko kirjoittaa keskipitkän ruotsin sekä lyhyen matematiikan pakollisina. mulla on yhteensä seitsemän ainetta joista pakollisina on äikkä eli suomi, pitkä enkku, terveystieto ja sit haluisin noi kaks siihen lisäks. ylimääräsinä mulla olis psyka ja lyhyt venäjä. eli siis saanko kirjoittaa noi kaks ainetta pakollisina???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      149
      10852
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      209
      2890
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1696
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1546
    Aihe