suomenpystykorva

minä vaan...

Onko mitään tapaa opettaa suomenpystykorvaa lopettamaan haukkumista ja vetämistä?

On todella rasittavaa olla kävelyllä kun koirani haukkuu jokaisen ohikulkian.

Vielä pahempaa on kun vastaan tulee toinen koira.. Silloin se haukkuu ja vetää aivan hirveästi, nousee joskus vielä takajaloilleen!

Tämä on todella masentavaa.. Olemme yrittäneen melkein kaikkea sen estämiseksi.

Olemme yrittäneet kotona olla välittämästä sen haukkumisesta.

Torua kun se haukkuu.

On myös yritetty kiinnittää sen huomio muualle sen haukkuessa...

Onko muita keinoja?

Koirani on noin 2½ vuotias narttu ja todella omapäinen..

Apua tarvittaisiin että vielä kehdattaisiin kulkea yleisillä paikoilla..

Tiedän kyllä että tämä rotu on tarkoitettu ennemminkin metsälle, mutta eikö tuo käytös ole liikaa?

T: Epätoivoinen pystärin omistaja

16

1238

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jdjdf

käy sääliksi koiraa. minkäs luonnolleen mahtaa. oisit hankkinut enemmän tietoa ennen koiran ottamista. pystärit on tuollaisia. tuntemani uros käyttäytyy täsmälleen samoin.

• metsästäjä

ehkä vikaa on jossain muussakin päässä, jos koiran puolesta häpeää.

• minä vaan...

Mulla on ollut täysin tiedossa minkälainen koirarotu tää on.

Tää on tällä hetkellä viides pystäri, mikä meillä on. Enkä mitään muuta rotua ole harkinnutkaan.

Asustelen lapissa silloin tällöin, ja siellä ei yleensä mitään "äidin mussukka" koiria näe. Se olisi niillä alueilla häpeä!

Koirani on myös todella erinomainen metsästyksessä. Ja siitä se haukunta varmaan tuleekin.

Tarkemmin ajatellen, ainoa ongelma on täällä etälä-suomessa, kun vastaan voi tulla ihan minkälaisen näköisiä koiria vaan.

Häpeän ainoastaan koiran takia silloin, kun se rupeaa hyppimään takajaloillaan. Muuten pidän koiraani TÄYDELLISENÄ.

Yritin hakea apua tuohon hyppimiseen, tältä palstalta... Mutta mitä sainkaan vastaukseksi???

Teiltä tuntuu olevan aivan mahdotonta etsiä tietoa tuohon, näsäviisaat...

Eikä tarvitse enään vastata! KIITOS

T: Tympeentynyt pystärin omistaja

• umk
        minä vaan... kirjoitti:

Mulla on ollut täysin tiedossa minkälainen koirarotu tää on.

Tää on tällä hetkellä viides pystäri, mikä meillä on. Enkä mitään muuta rotua ole harkinnutkaan.

Asustelen lapissa silloin tällöin, ja siellä ei yleensä mitään "äidin mussukka" koiria näe. Se olisi niillä alueilla häpeä!

Koirani on myös todella erinomainen metsästyksessä. Ja siitä se haukunta varmaan tuleekin.

Tarkemmin ajatellen, ainoa ongelma on täällä etälä-suomessa, kun vastaan voi tulla ihan minkälaisen näköisiä koiria vaan.

Häpeän ainoastaan koiran takia silloin, kun se rupeaa hyppimään takajaloillaan. Muuten pidän koiraani TÄYDELLISENÄ.

Yritin hakea apua tuohon hyppimiseen, tältä palstalta... Mutta mitä sainkaan vastaukseksi???

Teiltä tuntuu olevan aivan mahdotonta etsiä tietoa tuohon, näsäviisaat...

Eikä tarvitse enään vastata! KIITOS

T: Tympeentynyt pystärin omistaja

Olen huomannut saman asian. Ihme palsta tämä. Täällä jos jotain neuvoa kysyy niin hirmuiset haukut saa vaan niskaansa. Lapsellista käytöstä sanon minä.
        Koirasi taitaa olla melko innokas puolustamaan reviiriään, voisiko olla näin?

• minä vaan..
        umk kirjoitti:

Olen huomannut saman asian. Ihme palsta tämä. Täällä jos jotain neuvoa kysyy niin hirmuiset haukut saa vaan niskaansa. Lapsellista käytöstä sanon minä.
        Koirasi taitaa olla melko innokas puolustamaan reviiriään, voisiko olla näin?

Voi olla niinkin.

On aika ihmeellistä saada täältä järkevää vastausta, kiitokset siitä sinulle.

Koirani on todella rauhallinen ja puolustava, mutta kun se näkee muita "erilaisia" koiria reaktio on tuota haukkumista ja hyppimistä.

Se on tottunut kaikenlaisiin kippura häntiin, mutta kun vastaan tulee esim: Chihuahua, joka on hyvin erilainen kuin se on tottunut näkemään, se saa yksin kertaisesti slaagin!

Mutta yleensä näin käydessä koppaan kamun kainaloon niin haukku loppuu siihen, ja kun vieras koira on mennyt menojaan meno jatkuu rauhaisasti.

T: kiitokset vastauksesta.

• *cherry*

ORAVAN: Luuletko tosiaan että koiran päässä on vikaa, HÄ!? Etkö muka tiedä että kaikki suomenpystykorvat ovat herkkähaukkuisia ja "yhden miehen" koiria!?
        ..jos kerran olet ollut NOIN huonolla tuulella kun tulit tänne, olisi kannattanut harkita lähettäisikö viestiä vai ei!
        Ehkäpä hänen koiransa pitää vain antaa kasvaa aikuiseksi, niin minä uskon!
        Silloin koiran haukkuminen voi vähentyä! XPP

• umk
        minä vaan.. kirjoitti:

Voi olla niinkin.

On aika ihmeellistä saada täältä järkevää vastausta, kiitokset siitä sinulle.

Koirani on todella rauhallinen ja puolustava, mutta kun se näkee muita "erilaisia" koiria reaktio on tuota haukkumista ja hyppimistä.

Se on tottunut kaikenlaisiin kippura häntiin, mutta kun vastaan tulee esim: Chihuahua, joka on hyvin erilainen kuin se on tottunut näkemään, se saa yksin kertaisesti slaagin!

Mutta yleensä näin käydessä koppaan kamun kainaloon niin haukku loppuu siihen, ja kun vieras koira on mennyt menojaan meno jatkuu rauhaisasti.

T: kiitokset vastauksesta.

Tiedän koiran (norjanharmaa) joka saa ihan kauheen raivarin nähdessään rotikan. Dobermannit ja muut koirat saa mennä ohi ihan rauhassa, vaan ei rotikat. Omistajalla on täysi työ saada koira pidetyksi kurissa kun se kohtaa rotikan. Mistä lie johtuu. Koira on ollut heillä pennusta asti, eikä rotikka ole koskaan sitä tietääkseni "rökittänyt".
        MInun pystärini ei sietänyt saksanseisojia, kun yksi seisoja sitä vähän "rökitti" joskus aikoinaan.

• *cherry*

Harmi, koirasi haukkumista ei saa oikein muuten parannettua jos annat sen kasvaa aikanaan aikuiseksi ehkä sitten se ei enää hauku niin paljon(muista että kaikki suomenpystykorvat ovat herkkähaukkuisia)tai sitten ehkä voisit mennä lähettelemään sähköpostia jollekkin kennelin omistajalle ja kysyä häneltä asiasta. ;)
      Meilläkin on suomenpystykorva(narttu), Titta nimeltään. Jos haluaisin muuttaa Titassa jotain niin sen agressiivisuuden muihin koiriin, yleensä narttuihin, mutta ei ehkä niihinkään kaikkiin, muuten Titta on kyllä täydellinen.
      Mielestäni koirasi haukkuminen on ihan normaalia noin nuorella suomenpystykorvalla, monet tekevät niin pentuina, mutta sitten kun vanhentuvat tapa vähenee.
      Meidänkin on pitänyt hävetä Tittaa joskus, kun se oli vielä pentu.
      Aina kun menimme lenkille sen kanssa ja tietysti silloin vanhoja ihmisiä tuli vastaan, Titta katsoi mielenkiintoisena ensin, mutta sitten hyppi lähelle sitä vanhaa ihmistä ja eiköhän se vetänyt tämän housun pultusta, leikkisyyttään, siinä sitten nolona anteeksi sanottiin ja Tittaa moitittiin.
      Toivottavasti koirasi tapa tyrehtyy aikanaan.

Mä olen ihan samaa mieltä tossa että täältä saa tosi huonoja vastauksia! Haukut niskaan vaan saa..siksipä en käy täällä kovin usein, tai no koskaan!
      Jos haluat puhua koirista tule erittäin hyville sivuille http://pinko.board.dk3.com/2/
      siellä voit puhua ihan miten haluat!
      Voitko ilmoitella minulle sähköpostitse jos olet tulossa sinne!
      Muuten oikein hyvää jatkoa koirallesi ja sinulle tulevaisuudessa! Koittakaa pärjätä! :D

T: Iloinen koiranomistaja ;D

• Pinja

Oma koirani räyhäsi vastaantuleville koirille, ja vaikka se onkin astetta pahempi ongelma kuin pelkkä haukkuminen, niin kerronpa mikä siihen auttoi... Helena Koskentalon kirja Pelkopurija ja huomionhakija (en ole varma muistanko nimen oikein) http://www.kumikana.org ja soitto ongelmakoirakouluttajalle.

Vetäminen; opeta koiralle käsky, jolla sen täytyy kävellä vierellä, hihna löysällä. Vaikka "viereen" tai "sivulle". Ja opetat tämän käskyn kuten minkä tahansa muun, palkkaa vierellä kävelystä makkaralla ja vetämisestä (koirasta riippuen) rankaiset, joko nyppäsemällä hihnasta, tai että itse pysähdyt, niin pitkäksi aikaa että koira ei enää vedä. Vasta sitten jatkatte matkaa. Jälkimmäistä tapaa pidetään parempana, kait siksi että on pehmeä tapa ja kovapäistä koiraa saa reuhtoa tosissaan että "nyppäisy" tehoaisi.
      ...ensi alkuun varmaan etenette puoli metriä kerrallaan, mutta veikkaan että viikossa kahdessa koira on tajunnut homman nimen. :) Ja_tässä_tulee_olla johdonmukainen. Aina kun se vetää, niin stoppi. IHAN AINA. Ennen ei pääse eteenpäin, kun hihna on löystynyt.

Haukkuminen; Lähestykää toisia koiria niin pitkän välimatkan kanssa, että oma koirasi pystyy olemaan haukkumatta, ja palkkaa hiljaa olemisesta. Jos koirasi on hiljaa vielä 20 metrin päässä, niin palkkaa sillä kohtaa äläkä_vie_koiraa lähemmäs, vielä. Jatkakaa sitten toiseen suuntaan.
      Jonkin ajan päästä (viikko??) voitte lyhentää tätä turvaväliä. Vaikka 15 metriä, ja jos koirasi katselee toista koiraa hiljaa, niin palkkaa. Makkaraa, kehuja, rapsutusta, palloleikkiä - sitä mistä koirasi eniten pitää. Hitaasti edeten koirasi oppii, että on toivottavaa olla hiljaa toisten koirien lähellä. Oma (erittäin herkkähaukkuinen) kääpiöpystykorvasekoitus oppi, kyllä oppii tuo sinunkin koirasi. :) Pystäri on älykäs. :)

On sitten kyse vetämisestä tai haukkumisesta, niin kumpaakaan et pysty koiralta opettamaan pois, jos teillä ei ole katsekontakti kunnossa. Katsooko koira sinua, jos sanot sen nimen/ tai onko teillä käsky olemassa katsekontaktin ottamista varten? Koiran täytyy osata katsoa ja kuunnella omistajaansa, muuten se ei opi yhtään mitään. Minä käytän joko koirani nimeä tai sitten "täällä", jälkimmäinen on tehokkaampi, sillä koiran nimeä tulee käytettyä muutenkin. Kun saan katsekontaktin koiraan, voin olla varma että nyt se kuuntelee ja keskittyy_ minuun, eikä mieti muita asioita.

Lue Kumikanan ja Helena Koskentalon ohjeet, täytä taskut makkaralla ja lähde koiran kanssa lenkille. :)

• Kiitos

Kiitos kumiankka linkistä. Sain tosi paljon vinkkejä omaa pentuani varten. Sitä aina luulee osaavansa kaiken, kun on aikaisemminkin ollut pentu. Mutat tämän pikkunaskalin kanssa tarvitsen kyllä lisätietoja. Siis vielä kerran kiitos.

• pystärin omistaja kans

moi mullakin on pystäri mut uros sekin haukkuu kauheesti vaikka on vasta 1v no antaisin neuvon
      että haukkuminen loppuu hirveellä komentamisella
      ja vetäminen kuristus pannalla

• -koirahullu-

no mulla ois ajatus sinun ongelmaasi. aina kun koirasi vetää, vedät itse lujaa hihnasta ja sanot todella jyrkästi "EI"! tai jotain muuta torumisen tapaista. koska jos sinä et kiinnitä huomiota tämän koiran haukkumiseen niin se vaan kerjää lisää ja lisää huomiota ja ei lopeta sitä. niin no tässäpä se idea oli. minulla on aina tepsinyt se juttu omiin koiriini. no ilmotteleppa jos asia on tepsinyt!

• -s.pystärin omistaja-

SUUREN SUURET kiitokset vastauksille! Nyt olen saanut jo paljon paremman kontaktin koirani haukkumiseen ja vetämiseen, kiitokset teille! :D

Onko täällä Etelä-Suomessa paljonkin pystärin omistajia? Olisi kiva päässä tutustumaan muihin tämän rodun edustajiin..

Asun Nurmijärvellä ja nyt olis haavena teettää koiralleni pentuja. Ostajia olisi jo listalla 18kpl, vaikka ei sulhoa ole Dinalle vielä löytynyt.. Taitaa nämä pennut mennä kuumille kiville! ;) Vaikka yhden itsekkin haluaisin pitää..

• minä vaan..
        -s.pystärin omistaja- kirjoitti:

SUUREN SUURET kiitokset vastauksille! Nyt olen saanut jo paljon paremman kontaktin koirani haukkumiseen ja vetämiseen, kiitokset teille! :D

Onko täällä Etelä-Suomessa paljonkin pystärin omistajia? Olisi kiva päässä tutustumaan muihin tämän rodun edustajiin..

Asun Nurmijärvellä ja nyt olis haavena teettää koiralleni pentuja. Ostajia olisi jo listalla 18kpl, vaikka ei sulhoa ole Dinalle vielä löytynyt.. Taitaa nämä pennut mennä kuumille kiville! ;) Vaikka yhden itsekkin haluaisin pitää..

Elikkä tuo edellinen viesti oli minulta... Pääs tuo edellinen nimi merkki unohtumaan.. =)

• Ansku
        minä vaan.. kirjoitti:

Elikkä tuo edellinen viesti oli minulta... Pääs tuo edellinen nimi merkki unohtumaan.. =)

Moikka!
        Mulla on kaksi omaa pystäriä, oma kasvatti Minttu 4v ja ihan uusi ostos Otto8v. Tarkoituksena olisi hankkia oikein kunnon paperipennut näillä kahdella!Lisäksi kotona on vielä yksi uros, joka kuitenkin on isän koira!Eli kyllä etelä-suomesta meitä löytyy!

• Veeliskukko

Aika normaalia pystkorvan käyttäytymistä. Ei se haukkumista pysty lopettamaan, vaikka kuinka yrittäisi kouluttaa. Ja toisen koiran nähdessä, jos alkaa haukkummaan, ei sille mahda mitään. ;) Koira on koira..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 533
      8536
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      4
      3662
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      7
      2193
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      158
      1172
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      806
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      39
      745
    7. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      732
    8. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      68
      706
    9. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      42
      686
    10. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      637
    Aihe