ponttilattian suojaus

crv

kertokaapas arvokkaita mielipiteitänne,millä aineilla kannattaa käsitellä uusi ulkosaunan ja pukuhuoneen ponttilattian pinta???

17

20913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku

      Ponttilauta on virhe ainakin saunassa, rakolautalattia sen pitäisi olla ( tai vesivaneri).
      Anna lahota vaan ja uusi sitten harvaksi niin kestää.
      Pukuhuoneen lattian voi vaikka lakata.

      • Timo

        Mulla on kolmessa eri rantasaunassa ponttilattia (kuusi), joka on lakattu venelakalla. Vanhimman saunan lattia, jolla on ikää noin 30 vuotta, alkaa olla uusintakunnossa. Kaksi muuta (20v ja 15 v) on melkein uutta vastaavassa kunnossa, vain muutama tummentuma.

        Nähdäkseni niiden hyvässä kunnossa säilyminen johtuu kolmesta seikasta: Tuuletettu (= avoin) lattian alus, kuivaus käytön jälkeen (= viimeisen saunojan jälkeen vielä pari klapia uuniin, tuuletusluukku auki ja ovi raolleen), lattia pidetään puhtaana (= roskat pois joka saunomisen jälkeen ja pesu muutaman kerran vuodessa). Toi vanhin on muistaakseni lakattu kerran tai pari uudelleen.

        Osansa voi olla silläkin, että lattiat ovat todella tiheäsyistä luontaisesti kasvanutta lapin kuusta eikä mitään haperoa rehulankkua.

        Joo ja saunoja myös käytetään runsaasti.

        PS, vesivaneri on kyllä aika tylynnäköinen lattia hirsisaunassa.


      • crv
        Timo kirjoitti:

        Mulla on kolmessa eri rantasaunassa ponttilattia (kuusi), joka on lakattu venelakalla. Vanhimman saunan lattia, jolla on ikää noin 30 vuotta, alkaa olla uusintakunnossa. Kaksi muuta (20v ja 15 v) on melkein uutta vastaavassa kunnossa, vain muutama tummentuma.

        Nähdäkseni niiden hyvässä kunnossa säilyminen johtuu kolmesta seikasta: Tuuletettu (= avoin) lattian alus, kuivaus käytön jälkeen (= viimeisen saunojan jälkeen vielä pari klapia uuniin, tuuletusluukku auki ja ovi raolleen), lattia pidetään puhtaana (= roskat pois joka saunomisen jälkeen ja pesu muutaman kerran vuodessa). Toi vanhin on muistaakseni lakattu kerran tai pari uudelleen.

        Osansa voi olla silläkin, että lattiat ovat todella tiheäsyistä luontaisesti kasvanutta lapin kuusta eikä mitään haperoa rehulankkua.

        Joo ja saunoja myös käytetään runsaasti.

        PS, vesivaneri on kyllä aika tylynnäköinen lattia hirsisaunassa.

        joo,kyllä minäkin ajattelin ensin sitä vaneria,mutta kun näin minkä näköinen siitä tulee,niin hylkäsin koko ajatuksen(makuasia)
        kyllä kai se lakka tulee laitettua pukuhuoneeseen,mutta tekeekö se saunanlattiasta liukkaan(kuullut jostain)??


      • Jocu
        crv kirjoitti:

        joo,kyllä minäkin ajattelin ensin sitä vaneria,mutta kun näin minkä näköinen siitä tulee,niin hylkäsin koko ajatuksen(makuasia)
        kyllä kai se lakka tulee laitettua pukuhuoneeseen,mutta tekeekö se saunanlattiasta liukkaan(kuullut jostain)??

        Sitä minulla lorahti pesuhuoneen lautalattialle, eikä ole liukas. Jos nyt tekisin, vetäisin sen kauttaaltaan.
        Saunassa voi ruveta kuplimaan. Kummassakaan paikassa ei tosin mikään käsittely ole välttämättä tarpeen. Kunnon kuivatus riittää.


      • lautalattia
        Jocu kirjoitti:

        Sitä minulla lorahti pesuhuoneen lautalattialle, eikä ole liukas. Jos nyt tekisin, vetäisin sen kauttaaltaan.
        Saunassa voi ruveta kuplimaan. Kummassakaan paikassa ei tosin mikään käsittely ole välttämättä tarpeen. Kunnon kuivatus riittää.

        Kovin on kuuma sauna, jos lakka alkaa lattiassa kuplia :)


      • Jocu
        lautalattia kirjoitti:

        Kovin on kuuma sauna, jos lakka alkaa lattiassa kuplia :)

        Sitä minäkin mietin, mutta puukiukaan lähellä voi niin käydä. Korkeammalla kyllä kuplii herkästi.


      • crv
        crv kirjoitti:

        joo,kyllä minäkin ajattelin ensin sitä vaneria,mutta kun näin minkä näköinen siitä tulee,niin hylkäsin koko ajatuksen(makuasia)
        kyllä kai se lakka tulee laitettua pukuhuoneeseen,mutta tekeekö se saunanlattiasta liukkaan(kuullut jostain)??

        niin,jos ei suojaa millään,on pontin puhtaanapito kyllä työläs.jotenkin se "imee" lian kiinni ja on kyllä tiukassa.vai johtuneeko se siitä "rehulankusta" että pinta on vähä pehmeen makuinen


      • Jocu
        crv kirjoitti:

        niin,jos ei suojaa millään,on pontin puhtaanapito kyllä työläs.jotenkin se "imee" lian kiinni ja on kyllä tiukassa.vai johtuneeko se siitä "rehulankusta" että pinta on vähä pehmeen makuinen

        Kai olet tekemässä lattiaasi pontatusta lattialaudasta? Siinähän pontit ovat piilossa ja jakselevat hyvin kunhan kuivailet lämmöllä ynnä tuuletuksella.


      • joku
        Jocu kirjoitti:

        Kai olet tekemässä lattiaasi pontatusta lattialaudasta? Siinähän pontit ovat piilossa ja jakselevat hyvin kunhan kuivailet lämmöllä ynnä tuuletuksella.

        se piilopontti millään, on aina märkä ja homeessa jos lattiaa kastellaan.

        Periaatteessa se tärpättilakka tms yrittää suojata sitä rakoa ja ponttia hieman.

        Ei ole vesivanerin voittanutta kuin oikea rakolautalattia - ja ilma riittää, eikä sauna haise.


      • crv
        Jocu kirjoitti:

        Kai olet tekemässä lattiaasi pontatusta lattialaudasta? Siinähän pontit ovat piilossa ja jakselevat hyvin kunhan kuivailet lämmöllä ynnä tuuletuksella.

        heh,heh!! ehkä tarkoitin juuri lattiapintaa enkä suinkaan sitä itse ponttia:)


      • Jocu
        joku kirjoitti:

        se piilopontti millään, on aina märkä ja homeessa jos lattiaa kastellaan.

        Periaatteessa se tärpättilakka tms yrittää suojata sitä rakoa ja ponttia hieman.

        Ei ole vesivanerin voittanutta kuin oikea rakolautalattia - ja ilma riittää, eikä sauna haise.

        12 vuotta on ollut mökin saunan ja pesuhuoneen lattiassa ilman mitään käsittelyä. On kuin uutta. Riittävät kaadot hoitavat homman osaltaan.


      • Leena
        crv kirjoitti:

        heh,heh!! ehkä tarkoitin juuri lattiapintaa enkä suinkaan sitä itse ponttia:)

        Rakolautaa kun ei voi enää laittaa näiden harmaiden vesien keräyksien takia! Sorry vaan pojat. Veden keruu kun täytyy järjestää ja se kaivo. Kaivoksi riittää iso tynnyri, josta vesi imeytyy hitaasti maaperään.

        Itse laitoin ponttilautaa ja käsittelin päät (pontit voi myös käsitellä) ennen asennusta homeenestoaineella ja päälle laitan Osmo Colorin puulattiöljyn. Katsotaan miten toimii. Pääasia on juuri tuo tuuletus ja viimeisten klapien lisäys saunomisen jälkeen. Puulattiaöljyä voi laittaa myös saunaan, koska lattialla on tarpeeksi viileää.


      • Jocu
        Leena kirjoitti:

        Rakolautaa kun ei voi enää laittaa näiden harmaiden vesien keräyksien takia! Sorry vaan pojat. Veden keruu kun täytyy järjestää ja se kaivo. Kaivoksi riittää iso tynnyri, josta vesi imeytyy hitaasti maaperään.

        Itse laitoin ponttilautaa ja käsittelin päät (pontit voi myös käsitellä) ennen asennusta homeenestoaineella ja päälle laitan Osmo Colorin puulattiöljyn. Katsotaan miten toimii. Pääasia on juuri tuo tuuletus ja viimeisten klapien lisäys saunomisen jälkeen. Puulattiaöljyä voi laittaa myös saunaan, koska lattialla on tarpeeksi viileää.

        Säilyvät ilman litkujakin, ja puuöljyt eivät kauaa kiinni pysy.


      • Kualeppi
        Leena kirjoitti:

        Rakolautaa kun ei voi enää laittaa näiden harmaiden vesien keräyksien takia! Sorry vaan pojat. Veden keruu kun täytyy järjestää ja se kaivo. Kaivoksi riittää iso tynnyri, josta vesi imeytyy hitaasti maaperään.

        Itse laitoin ponttilautaa ja käsittelin päät (pontit voi myös käsitellä) ennen asennusta homeenestoaineella ja päälle laitan Osmo Colorin puulattiöljyn. Katsotaan miten toimii. Pääasia on juuri tuo tuuletus ja viimeisten klapien lisäys saunomisen jälkeen. Puulattiaöljyä voi laittaa myös saunaan, koska lattialla on tarpeeksi viileää.

        Kaikkee paskaa se Lennukin lattiaan laittaa.
        Kyl meillä vaan rakolautaa saa käyttää. Saunan alta on järjestetty pesuvesien keräys ja imeytys.


      • Leena
        Kualeppi kirjoitti:

        Kaikkee paskaa se Lennukin lattiaan laittaa.
        Kyl meillä vaan rakolautaa saa käyttää. Saunan alta on järjestetty pesuvesien keräys ja imeytys.

        Näistä säilöntäaineista vielä: homeenestossa niitä myrkkyjä todellakin on, siksi käsittelin vain lautojen päät eikä sisätiloihin tulevaa pintaa. Osmon öljyhän ei sitten ole myrkkyä. Vesi ei imeydy lautaan, vaan helmeilee pois kuin hanhen selästä, pysyy myös lattia siistinä, mökillä kun jalat tuppaa olemaan multaa ja hiekkaa täynnä.


      • Anonyymi

        tyhmä


    • Ritari

      Minulla on v 1978 rakennettu rantasauna, sen ponttilatttia on aivan käsittelemätön, siinä
      on kuitenkin kunnolliset kaadot keskellä lattiaa
      olevaan kouruun. Lattia on aivan kuin uusi, joh-
      tunee siitä, että saunomisen jälkeen pidän oven
      ja ikkunan visusti suljettun, ettei kylmä ulko-
      ilma pääse sisään ja kosteus sen mukana tiivisty-
      mään kylmään lattiaan. Sauna on hirsinen. Lämmitettäessä kuivunut puu kyllä saunomisen jäl-
      keen imee jäähtyessään itseensä saunailman kos-
      teuden. Seuraavana aamuna sauna on mukavan lämmin
      ja kuiva.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1822
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      786
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      661
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      639
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      569
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      481
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      52
      465
    Aihe