Uskotteko ulkosuomalaiset

Paluumuuttaja

Sitten jos tai kun joskus palaatte Suomeen ja tiestä tulee paluumuuttajia, niin kaipaatte sitä mitä teillä on nyt siellä. Suurin paluushokki tulee siitä, että Suomi ei ole sitä mitä olitte kaivannut: ei ole enää lavatansseja, metsässä on hyttysiä ja hirvikärpäsiä, kaikki eivät ole rehellisiä, kaikki ei tosiaankaan aina toimi ja viranomaisiltakin saa joskus vääriä ohjeita, palkka ei riitä läheskään kaikkeen siihen mihin ulkomailla, koska verotus on aika kova. Terveydenhuolto ei ole ilmaista, vaan aika kallista, suurin osa vuodesta on pimeää, työpäivät ja työmatkat ovat pitkiä ja tapahtuvat talvikuukausina aina pimeässä. Ulos ei jaksa lähteä, koska yleensä siellä joko sataa tai on pakkasta.

Pantterien reseptiä on muutettu ja ne maistuvat erilaisilta kuin ennen, kaikki on muuttunut, kieleenkin on tullut uusia sanoja, eikä ketään kiinnosta mitä te olette kokeneet ulkomailla, sillä Suomi on niin hyvä, täällä on asiat niin erinomaisesti, ihmiset ovat sentään rehellisiä ja kaikkiin voi luottaa, että ulkomailla ei voi olla mikään asia paremmin. Älkää yrittäkökään selittää mitään sellaista, tai teitä pidetään omituisina ja teidän seuraanne aletaan karttamaan, olette ikävystyttäviä ja e r i l a i s i a!

Lopuksi vielä yksi asia, miksi mikään ei voi olla niin kuin ennen eikä tuntua samalta kuin ennen: te itse olette muuttuneet. Ette enää tunne itseänne, koska yritätte epätoivoisesti elää sen toisen ihmisen elämää, joka olitte ennen kuin lähditte ulkomaille, ja senkin jälkeen kun huomaatte, että nyt asiat ovat toisin, vertaatte kuitenkin tekemisiänne siihen aikaisempaan. Alituisesti ajattelette, mikä on muuttunut siitä kun lähdin, mutta kestää kauan ennen kuin ymmärrätte, miten minä i t s e olen muuttunut siitä kun lähdin.

8

634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ulkkari2010

      Olen asunut useassa maassa ja jokaisessa olen joskus onnistunut saamaan vääriä ohjeita viranomaiselta. Olen myös työskennellyt viranomaisena ja pakko myöntää, että joskus olen vahingossa myös antanut vääriä ohjeita tiedonhaluisille. Missään ei taida olla sellaista maata, jossa viranomaset ovat erehtymättömiä - tai ehkä Vatikaanissa, mutta en ole käynyt siellä.

      Yritän tässä sanoa, että nykypäivänä ei ulkosuomalaisenkaan tarvitse olla täysin tietämätön siitä, mitä Suomessa tapahtuu ja miten asiat siellä edistyvät. Onneksi on tämä Internet. Nykyään voi soittaakin sukulaisille vaikka 10 kertaa päivässä, kun se on netin kautta ainakin toistaiseksi ilmaista. Lehdet voi lukea joka päivä, joten kielitaitokin pysyy kohtalaisen hyvin ajan tasalla.

      Kuinka moni meistä ulkosuomalaisista syyllistyy siihen, että Suomessa olevat sukulaiset kyllästytetään tarinoilla, joissa suuri on suurempaa ja hieno on hienompaa? En tiedä mitään niin kyllästyttävämpää kuin katsella kuvia ulkomailta, jossa samat henkilöt poseeraa mitä erilaisimpien taustojen kanssa - taustojen, jotka eivät kerro katsojilleen yhtään mitään. Ei ole mitään niin tympeämpää kuunnella kuin sitä, jossa ulkosuomalainen erilaisin sanankääntein selostaa, kuinka junttimaista elämä on Suomessa. Minä asun rapakon takana ja juntteja on täälläkin aika tavalla. Useimiten aika lihavia juntteja.

      Tällä palstalla on alituiseen valitettu siitä, miten Suomi ja suomalaiset kohtelevat paluumuuttajia. Minä käyn kerran tai kaksi kertaa Suomessa joka vuosi. Kierrän sukulaiset ja kärsin hyttyset. En aio sinne muuttaa. Pakkoko sinne on edes tunkeakaan, kun kerran lentokoneet kulkee ja netti toimii.

      Suomen erinomaisuudesta voidaan olla montaa mieltä, mutta ehkä se nyt vähän riippuu siitä, mistä maasta muuttaa takaisin Suomeen. Ei suomalaisten tarvitse hävetä omaa yhteiskuntaansa, kyllä se ihan hyvin toimii vaikka ei täydellinen olekaan. Ainakin minulle kelpaa.

      • älä unta nää

        Joo komppaan edellistä vastaajaa. Netin kautta pysyy hyvin kärryillä siitä, miten maa makaa.
        Enpä usko, että mikään tulee yllätyksenä, jos joskus päätän palata.
        Toisaalta lähdin Suomesta juuri siksi, ettei siellä ollut minulle mitään eikä ketään. Tuskin asiat huonommalta voivat tuntua paluumuuttajan perspektiivistäkään. Mikä tosin näillä näkymin ei vaikuta edes todennäköiseltä.


      • Aika kultaa muistot
        älä unta nää kirjoitti:

        Joo komppaan edellistä vastaajaa. Netin kautta pysyy hyvin kärryillä siitä, miten maa makaa.
        Enpä usko, että mikään tulee yllätyksenä, jos joskus päätän palata.
        Toisaalta lähdin Suomesta juuri siksi, ettei siellä ollut minulle mitään eikä ketään. Tuskin asiat huonommalta voivat tuntua paluumuuttajan perspektiivistäkään. Mikä tosin näillä näkymin ei vaikuta edes todennäköiseltä.

        Oi, noin minäkin muistan joskus ajatelleeni .... ennen kuin muutin takaisin Suomeen pitkältä ulkomaankomennukselta. Aika kultaa muistot, kun Suomessa käy vain kesällä lomailemassa. Kylmyys ja loskainen pimeys eivät aivan unohdu mutta kutistuvat muistoissa merkityksettömiksi. Totuus on toinen. Suoi on kova paikka asua.


      • äh öh
        Aika kultaa muistot kirjoitti:

        Oi, noin minäkin muistan joskus ajatelleeni .... ennen kuin muutin takaisin Suomeen pitkältä ulkomaankomennukselta. Aika kultaa muistot, kun Suomessa käy vain kesällä lomailemassa. Kylmyys ja loskainen pimeys eivät aivan unohdu mutta kutistuvat muistoissa merkityksettömiksi. Totuus on toinen. Suoi on kova paikka asua.

        ei taida kuulua sanavarastoosi...


      • Lapista maailmalle
        Aika kultaa muistot kirjoitti:

        Oi, noin minäkin muistan joskus ajatelleeni .... ennen kuin muutin takaisin Suomeen pitkältä ulkomaankomennukselta. Aika kultaa muistot, kun Suomessa käy vain kesällä lomailemassa. Kylmyys ja loskainen pimeys eivät aivan unohdu mutta kutistuvat muistoissa merkityksettömiksi. Totuus on toinen. Suoi on kova paikka asua.

        Kun muuttaa Lapista ulkomaille, ja käy siellä lomailemassa, niin tuokaan ei ole ongelma. Hehheh. Taitaa olla jopa helpompaa, kun ei tartte loskassa kävellä.


      • joku muu
        äh öh kirjoitti:

        ei taida kuulua sanavarastoosi...

        Taitaa olla sinullakin sarkasmin määritelmä hakusessa, tuossa kirjoituksessa nimittäin sitä ei ainakaan ollut...


    • Mikä ihm.Halla-Aho?

      En mäkään uskonut ennen kuin tulin takaisin. Silloin kun asuu ulkomailla eikä ole aikomusta muuttaa takaisn, ei pysty ennakoimaan tilannetta että joskus voi olla pakko muuttaa takaisin. Siihen paluushokki vähän vermaan perustuukin, että ei osaa ennakoida. Luulee, että se on sama kun puhelimella voi nykyään soitella ja pari kertaa vuodessa käydä lomilla.

      Tulin takaisin tammikuussa viiden vuoden ulkomailla asumisen jälkeen, ja täytyy sanoa että tämä Suomi on aivan eri maa kuin mistä lähdin vuonna 2005. Silloin oli nousukausi ja nyt täysi lama. Vaikka on netit sun muut, niin ei mitenkään ehdi seurata kahden maan tapahtumia ja päivänpolitiikkaa yhtä aikaa samalla tavalla, varsinkaan kun ei ollut tarkoitus edes tulla takasin tänne.

      Tossakin oli ehkä asiaa että itekin muutumme, mutta en oo vielä niin pitkällä tässä ihmetyksessä. Kunhan ensin selvittelisin mitä täällä Suomessa on muuttunut ettei tule joka päivä ylläreitä.

      • Ulko Suometar

        Ulkkari kirjoitti :
        quote
        Kuinka moni meistä ulkosuomalaisista syyllistyy siihen, että Suomessa olevat sukulaiset kyllästytetään tarinoilla, joissa suuri on suurempaa ja hieno on hienompaa? En tiedä mitään niin kyllästyttävämpää kuin katsella kuvia ulkomailta, jossa samat henkilöt poseeraa mitä erilaisimpien taustojen kanssa - taustojen, jotka eivät kerro katsojilleen yhtään mitään. Ei ole mitään niin tympeämpää kuunnella kuin sitä, jossa ulkosuomalainen erilaisin sanankääntein selostaa, kuinka junttimaista elämä on Suomessa.
        unquote

        Muutin pois Suomesta ollessani 19-vuotias, nyt olen takaisin asumassa taalla, noin 30 vuoden jalkeen. Voi varmasti tajuta mika yllatys minua odotti. En tietenkaan ollut valmistautunut (oma syyni) etta KAIKKI on muuttunut. Myos rehellisyys.
        Vaan ilmaisu, jonka quote unquote ylla, ei pida kylla paikkaansa! Ei me kaikki, ainakin mita mina tiedan, useimmat, tyonna kurkusta alas elamankokemuksiamme, matkakertomuksiamme, valokuvianne muiden nenan eteen. Miksi ? Yksinkertaisesti siksi, etta suomalaiset EIVAT OLE KIINNOSTUNEITA. Minulta ei kukaan, ei ystavat ei sukulaiset, kertaakaan kysyneet etta millaista siella (ulkomailla siis) nyt oli, ja miten sun elama sujui, oliko huonompaa vai parempaa, ei siis minkaanlaista mielenkiintoa. He kuin vain tuijottavat omaan napaansa. Joten pidin suuni kiinni, valokuvani perheestani eri maissa koteja yms. laatikossa lukkojen takana, so to speak. Ei minulla ole mitaan halua kehua itseani tai paikkoja jossa asuin, olenpahan vain tottunut keskustelemaan ystavieni elaman eri vaiheista, vaikka jotain oppisikin jotain hyodyllista tietoa viela.

        Tietysti ME olemme muuttuneet, vaan eri suuntaan, kuin mita Suomessa asuvat harmalaiset. Sorry, no dots in my keaboard!

        Olenkin havainnut etta pystyn keskustelemaan jarkevasti vain muiden maahanmuuttajien (paluumuuttajien) kanssa. ja yritan elaa elamaani taalla maan saantojen mukaisesti.
        Ciao!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3757
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      96
      3407
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2468
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1555
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      85
      1427
    Aihe