11v ja tupakointi

toivotonko?

olen siis 11 vuotiaan tyttären äiti ja tein tässä löydön tyttäreni huoneesta eli siis kolme tupakkaa. nyt kysynkin teiltä hyvät ihmiset miten keskustelisin asiasta tyttäreni kanssa ilman että kummallakaan menee hermo eikä tulisi huuto konsertti illan päätteeksi...

138

8719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsaasd

      älä hätäile itsekin olen vaan 11v ja oon polttanu monta kertaa mut en eeeees tykkää siitä se kato kuulu ikään et ollaan kovia kun on polttanu eine siitä tykkäää ees

      • järkevä nuori

        "Älä hätäile" vähän niinku "Linnunradan käsikirja liftareille" -kirjan takakannesta.
        Tupakointi on mielestäni ERITTÄIN typerää!
        Siihen jää koukkuun ja kuolee sitten johonkin sairauteen esim. syöpään tai keuhkotautiin.

        Joittenkin nuorien mielestä on "siistiä" tai "kovaa" polttaa tupakka, näin EI ole.
        Nuorten mielestä on typerää kun aikuiset polttavat tupakka, ja aikuiset jotka polttavat ovat tyhmiä
        ja typerän näköisiä. Koska on "siistiä" polttaa, nuoret pölläävät kaupasta tupakkaa, ja kokeilevat.
        Nuorten selitys: En mä jää tähän koukkuun, mä vaan kokeilen. ...Muutaman vuoden päästä he ovat itse tyhmiä aikuisia, jotka ovat koukussa tupakkaan... Samoin käy huumeiden kanssa.


        Viesti muille nuorille: Älä KOSKAAN ala polttaa!! Jos poltat lopeta HETI, lopeta VIELÄ KUN VOIT!!!!!!!!!
        Pelasta elämäsi, pelasta tulevaisuutesi! Kadut vielä jos et lopeta!


        Lopeta ennen kuin on liian myöhäistä...






        ...ellei ole jo...


      • :%¤&/()
        järkevä nuori kirjoitti:

        "Älä hätäile" vähän niinku "Linnunradan käsikirja liftareille" -kirjan takakannesta.
        Tupakointi on mielestäni ERITTÄIN typerää!
        Siihen jää koukkuun ja kuolee sitten johonkin sairauteen esim. syöpään tai keuhkotautiin.

        Joittenkin nuorien mielestä on "siistiä" tai "kovaa" polttaa tupakka, näin EI ole.
        Nuorten mielestä on typerää kun aikuiset polttavat tupakka, ja aikuiset jotka polttavat ovat tyhmiä
        ja typerän näköisiä. Koska on "siistiä" polttaa, nuoret pölläävät kaupasta tupakkaa, ja kokeilevat.
        Nuorten selitys: En mä jää tähän koukkuun, mä vaan kokeilen. ...Muutaman vuoden päästä he ovat itse tyhmiä aikuisia, jotka ovat koukussa tupakkaan... Samoin käy huumeiden kanssa.


        Viesti muille nuorille: Älä KOSKAAN ala polttaa!! Jos poltat lopeta HETI, lopeta VIELÄ KUN VOIT!!!!!!!!!
        Pelasta elämäsi, pelasta tulevaisuutesi! Kadut vielä jos et lopeta!


        Lopeta ennen kuin on liian myöhäistä...






        ...ellei ole jo...

        Dramaattista


      • turhautunut teini
        :%¤&/() kirjoitti:

        Dramaattista

        Itse olen 13-vuotias teini, ja mulla menee hermo miten aikuiset tuntuvat unohtavan oman nuoruutensa (elleivät he sitten OIKEASTI istuneet pelkästään sisällä tai viettivät teini-ikänsä pelatessa jotain polttopalloa yms..) ja saavan kauhean kohtauksen pienistä asioista. Vaikka kuulostaa oudolta, kyllä 11-vuotias osaa jo miettiä itsekin ja suurin osa tiedostaa tupakan vaarat. Itsekin kokeilin ensimmäisen kerran juuri 11-vuotiaana kun se oli niin 'jännää' ja tuli sitä kesken koulupäivänkin käytyä jossain. Parin kaverin kanssa sitä kyseltiin 'saatko otettua vanhemmiltas?' ja sitten mentiin jonnekin ulos.

        Tämä on NORMAALIA, vaikka tupakkaa olenkin ties kuinka monet kerran polttanut, en ole alkoholiin koskenut eikä tämä "polttaminenkaan" ollut sellaista kaupungin kulmilla norkoilua. JOS LÖYDÄT LAPSELTASI PARI TUPAKKAA, RAUHOITU.... Se ei tarkoita että he olisivat tuhlanneet viikkorahansa askiin ja olisivat koukussa. Kannattaa vain ottaa tupakat pois ja rennosti kertoa että vaikka kokeilu on normaalia, ei sitä kannata jatkaa. TODELLA harva jää loppujen lopuksi koukkuun, ja useampi tajuaa pitää taukoa/jättää koko tupakan taakseen kun tuntuu että siitä alkaa olemaan haittaa.

        RELATKAAA IHMISET!!


      • huolestuttavaa
        turhautunut teini kirjoitti:

        Itse olen 13-vuotias teini, ja mulla menee hermo miten aikuiset tuntuvat unohtavan oman nuoruutensa (elleivät he sitten OIKEASTI istuneet pelkästään sisällä tai viettivät teini-ikänsä pelatessa jotain polttopalloa yms..) ja saavan kauhean kohtauksen pienistä asioista. Vaikka kuulostaa oudolta, kyllä 11-vuotias osaa jo miettiä itsekin ja suurin osa tiedostaa tupakan vaarat. Itsekin kokeilin ensimmäisen kerran juuri 11-vuotiaana kun se oli niin 'jännää' ja tuli sitä kesken koulupäivänkin käytyä jossain. Parin kaverin kanssa sitä kyseltiin 'saatko otettua vanhemmiltas?' ja sitten mentiin jonnekin ulos.

        Tämä on NORMAALIA, vaikka tupakkaa olenkin ties kuinka monet kerran polttanut, en ole alkoholiin koskenut eikä tämä "polttaminenkaan" ollut sellaista kaupungin kulmilla norkoilua. JOS LÖYDÄT LAPSELTASI PARI TUPAKKAA, RAUHOITU.... Se ei tarkoita että he olisivat tuhlanneet viikkorahansa askiin ja olisivat koukussa. Kannattaa vain ottaa tupakat pois ja rennosti kertoa että vaikka kokeilu on normaalia, ei sitä kannata jatkaa. TODELLA harva jää loppujen lopuksi koukkuun, ja useampi tajuaa pitää taukoa/jättää koko tupakan taakseen kun tuntuu että siitä alkaa olemaan haittaa.

        RELATKAAA IHMISET!!

        Ei todellakaan kannata relata, vaan antaa oikein kunnon läksytys sille! Eikä tuo ole normaalia. Jotain mielihäiriötä täytyy olla jos 11 v.nä alkaa tupakoida/kokeilee. SE ON 11! Pikkusiskoni on 10 ja en voi mienkään kuvitella, että hän tupakoisi. 11-v on vielä lapsi. Ei edes teini. Tuo on jo oikeasti erittäin huolestuttavaa.


      • joo mä vaan kokeilen...
        turhautunut teini kirjoitti:

        Itse olen 13-vuotias teini, ja mulla menee hermo miten aikuiset tuntuvat unohtavan oman nuoruutensa (elleivät he sitten OIKEASTI istuneet pelkästään sisällä tai viettivät teini-ikänsä pelatessa jotain polttopalloa yms..) ja saavan kauhean kohtauksen pienistä asioista. Vaikka kuulostaa oudolta, kyllä 11-vuotias osaa jo miettiä itsekin ja suurin osa tiedostaa tupakan vaarat. Itsekin kokeilin ensimmäisen kerran juuri 11-vuotiaana kun se oli niin 'jännää' ja tuli sitä kesken koulupäivänkin käytyä jossain. Parin kaverin kanssa sitä kyseltiin 'saatko otettua vanhemmiltas?' ja sitten mentiin jonnekin ulos.

        Tämä on NORMAALIA, vaikka tupakkaa olenkin ties kuinka monet kerran polttanut, en ole alkoholiin koskenut eikä tämä "polttaminenkaan" ollut sellaista kaupungin kulmilla norkoilua. JOS LÖYDÄT LAPSELTASI PARI TUPAKKAA, RAUHOITU.... Se ei tarkoita että he olisivat tuhlanneet viikkorahansa askiin ja olisivat koukussa. Kannattaa vain ottaa tupakat pois ja rennosti kertoa että vaikka kokeilu on normaalia, ei sitä kannata jatkaa. TODELLA harva jää loppujen lopuksi koukkuun, ja useampi tajuaa pitää taukoa/jättää koko tupakan taakseen kun tuntuu että siitä alkaa olemaan haittaa.

        RELATKAAA IHMISET!!

        Näin sanoo 13v kaikki tietävä. Mä eksyin tänne ihan toisen syyn takia väärälle palstalle. Mä oon 23v mulla ei ole teini ikäisä lapsia MUTTA KAIKKI NÄMÄ KOVAT TYYPIT JOTKA RUPES VÄHÄNKÄÄN POLTTELEE YLÄ-ASTEELLA POLTTAVAT EDELLEEN.Esim. meidän ylä-asteen luokassa oli about 18 tyyppi ja ehkä NELJÄ ei polta nykyisin. Siitä ei ole kun 10v ku olin sun iässä joka on loppujenlopuks lyhyt aika huomaat sen kun tuut tähän ikään.

        JOTEN HARVAT EDES ALOITTAVAT MUTTA KETKÄ ALOTTAA NIIN KYLLÄ SE PYSYYVÄ ON.


        Nyt oikeesti kovat otteet ostat kaupasta viis askia ja pakotat polttamaan ne putkeen ja kaikki kännykät tietokoneet pois ja perinteinen aresti käyttöön Ei mihinkään seuraavaks kuukauteen jos vaan mahdollista viet ja haet sen koulusta. Sama juttu jos rupee alkoholin kans läträämään ennenaikojaan niin mahollisimman paljon eri viinaksi et saada mahd. kova darra ja kunnolla känniin että laatta lentää ja seuraavan päivänäkin maailma pyörii ja ravaa tyyliin sängyn ja vessan väliä.


      • UÄOÖ
        huolestuttavaa kirjoitti:

        Ei todellakaan kannata relata, vaan antaa oikein kunnon läksytys sille! Eikä tuo ole normaalia. Jotain mielihäiriötä täytyy olla jos 11 v.nä alkaa tupakoida/kokeilee. SE ON 11! Pikkusiskoni on 10 ja en voi mienkään kuvitella, että hän tupakoisi. 11-v on vielä lapsi. Ei edes teini. Tuo on jo oikeasti erittäin huolestuttavaa.

        laskekaa 11 vuotias polttaa vaikka ikäraja on18v 7vuotta liian aikasin!!!!
        TYPERÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ


      • homppelipomppeliolet
        turhautunut teini kirjoitti:

        Itse olen 13-vuotias teini, ja mulla menee hermo miten aikuiset tuntuvat unohtavan oman nuoruutensa (elleivät he sitten OIKEASTI istuneet pelkästään sisällä tai viettivät teini-ikänsä pelatessa jotain polttopalloa yms..) ja saavan kauhean kohtauksen pienistä asioista. Vaikka kuulostaa oudolta, kyllä 11-vuotias osaa jo miettiä itsekin ja suurin osa tiedostaa tupakan vaarat. Itsekin kokeilin ensimmäisen kerran juuri 11-vuotiaana kun se oli niin 'jännää' ja tuli sitä kesken koulupäivänkin käytyä jossain. Parin kaverin kanssa sitä kyseltiin 'saatko otettua vanhemmiltas?' ja sitten mentiin jonnekin ulos.

        Tämä on NORMAALIA, vaikka tupakkaa olenkin ties kuinka monet kerran polttanut, en ole alkoholiin koskenut eikä tämä "polttaminenkaan" ollut sellaista kaupungin kulmilla norkoilua. JOS LÖYDÄT LAPSELTASI PARI TUPAKKAA, RAUHOITU.... Se ei tarkoita että he olisivat tuhlanneet viikkorahansa askiin ja olisivat koukussa. Kannattaa vain ottaa tupakat pois ja rennosti kertoa että vaikka kokeilu on normaalia, ei sitä kannata jatkaa. TODELLA harva jää loppujen lopuksi koukkuun, ja useampi tajuaa pitää taukoa/jättää koko tupakan taakseen kun tuntuu että siitä alkaa olemaan haittaa.

        RELATKAAA IHMISET!!

        Oot aika vitun tyhmä jos poltat mutta et oo ikinä koskenu alkoholiin aika homoo


      • paradise
        järkevä nuori kirjoitti:

        "Älä hätäile" vähän niinku "Linnunradan käsikirja liftareille" -kirjan takakannesta.
        Tupakointi on mielestäni ERITTÄIN typerää!
        Siihen jää koukkuun ja kuolee sitten johonkin sairauteen esim. syöpään tai keuhkotautiin.

        Joittenkin nuorien mielestä on "siistiä" tai "kovaa" polttaa tupakka, näin EI ole.
        Nuorten mielestä on typerää kun aikuiset polttavat tupakka, ja aikuiset jotka polttavat ovat tyhmiä
        ja typerän näköisiä. Koska on "siistiä" polttaa, nuoret pölläävät kaupasta tupakkaa, ja kokeilevat.
        Nuorten selitys: En mä jää tähän koukkuun, mä vaan kokeilen. ...Muutaman vuoden päästä he ovat itse tyhmiä aikuisia, jotka ovat koukussa tupakkaan... Samoin käy huumeiden kanssa.


        Viesti muille nuorille: Älä KOSKAAN ala polttaa!! Jos poltat lopeta HETI, lopeta VIELÄ KUN VOIT!!!!!!!!!
        Pelasta elämäsi, pelasta tulevaisuutesi! Kadut vielä jos et lopeta!


        Lopeta ennen kuin on liian myöhäistä...






        ...ellei ole jo...

        mä oon semmonewn joka ei missää nimessä polta mutta ymmärtää ku nuoret rupee polttaa. polttaminen on paha. sitä ei kannata pakottaa lopettamaan, mutta jotai pitää tehä. AINAKIN TIETÄÄ ETTÄ SILLÄ ON SOSIAALISTA ELÄMÄÄ, mulla ei
        -poika 15v


      • paradise
        joo mä vaan kokeilen... kirjoitti:

        Näin sanoo 13v kaikki tietävä. Mä eksyin tänne ihan toisen syyn takia väärälle palstalle. Mä oon 23v mulla ei ole teini ikäisä lapsia MUTTA KAIKKI NÄMÄ KOVAT TYYPIT JOTKA RUPES VÄHÄNKÄÄN POLTTELEE YLÄ-ASTEELLA POLTTAVAT EDELLEEN.Esim. meidän ylä-asteen luokassa oli about 18 tyyppi ja ehkä NELJÄ ei polta nykyisin. Siitä ei ole kun 10v ku olin sun iässä joka on loppujenlopuks lyhyt aika huomaat sen kun tuut tähän ikään.

        JOTEN HARVAT EDES ALOITTAVAT MUTTA KETKÄ ALOTTAA NIIN KYLLÄ SE PYSYYVÄ ON.


        Nyt oikeesti kovat otteet ostat kaupasta viis askia ja pakotat polttamaan ne putkeen ja kaikki kännykät tietokoneet pois ja perinteinen aresti käyttöön Ei mihinkään seuraavaks kuukauteen jos vaan mahdollista viet ja haet sen koulusta. Sama juttu jos rupee alkoholin kans läträämään ennenaikojaan niin mahollisimman paljon eri viinaksi et saada mahd. kova darra ja kunnolla känniin että laatta lentää ja seuraavan päivänäkin maailma pyörii ja ravaa tyyliin sängyn ja vessan väliä.

        olisitko sä mun faija
        oon 15 v poika


      • paradise
        homppelipomppeliolet kirjoitti:

        Oot aika vitun tyhmä jos poltat mutta et oo ikinä koskenu alkoholiin aika homoo

        toi on totta
        -15v


      • itiootti
        turhautunut teini kirjoitti:

        Itse olen 13-vuotias teini, ja mulla menee hermo miten aikuiset tuntuvat unohtavan oman nuoruutensa (elleivät he sitten OIKEASTI istuneet pelkästään sisällä tai viettivät teini-ikänsä pelatessa jotain polttopalloa yms..) ja saavan kauhean kohtauksen pienistä asioista. Vaikka kuulostaa oudolta, kyllä 11-vuotias osaa jo miettiä itsekin ja suurin osa tiedostaa tupakan vaarat. Itsekin kokeilin ensimmäisen kerran juuri 11-vuotiaana kun se oli niin 'jännää' ja tuli sitä kesken koulupäivänkin käytyä jossain. Parin kaverin kanssa sitä kyseltiin 'saatko otettua vanhemmiltas?' ja sitten mentiin jonnekin ulos.

        Tämä on NORMAALIA, vaikka tupakkaa olenkin ties kuinka monet kerran polttanut, en ole alkoholiin koskenut eikä tämä "polttaminenkaan" ollut sellaista kaupungin kulmilla norkoilua. JOS LÖYDÄT LAPSELTASI PARI TUPAKKAA, RAUHOITU.... Se ei tarkoita että he olisivat tuhlanneet viikkorahansa askiin ja olisivat koukussa. Kannattaa vain ottaa tupakat pois ja rennosti kertoa että vaikka kokeilu on normaalia, ei sitä kannata jatkaa. TODELLA harva jää loppujen lopuksi koukkuun, ja useampi tajuaa pitää taukoa/jättää koko tupakan taakseen kun tuntuu että siitä alkaa olemaan haittaa.

        RELATKAAA IHMISET!!

        Etkai tosissasi kysy täältä apua? Niinkuin näkyy että tämä foorumi on täynnä 10 vee pentuja, tuskimpa saat viisasta palautetta. Niin, Eihän sitä myönnetä että on kiinni tupakassa. Aina se on se sama " poltan vaa jos saa jämät ".

        Kukaan 11 v ei tajua vielä PASKAAKAAN tästä maailmasta, saati tupakan vaaroista. Saati 13 v Minna, jolla on vielä vääristyneempi maailmankuva.

        Eiköhän asiani ollut tässä, sitten saunomaan!


      • TUPAKKA?!

        itse olen 12.v enkä koskaan edes ole miettinyt asiaa.heh..heh.......


      • Täysjärkinen lapsi

        Nytsitte..mikä vitun järki polttaa siks et se on siistii?? itse asias se on iha vitun noloo. Ite oon 12v. Ja mä en voi käsittää miten jotkut 11-13 vuotiaat polttaa..se vaan on ihan sairasta!mut mua kiinnostais, et MIKS te vittu poltatte?!?!siks et se on coolii?no ei tod oo. Mä en polta, enkä tuu IKINÄ polttamaan !


      • SIKARIT OUJEAH

        Jos haluutte välttämättä polttaa nuoret nii käyttäkää sikareita


      • spadduman
        huolestuttavaa kirjoitti:

        Ei todellakaan kannata relata, vaan antaa oikein kunnon läksytys sille! Eikä tuo ole normaalia. Jotain mielihäiriötä täytyy olla jos 11 v.nä alkaa tupakoida/kokeilee. SE ON 11! Pikkusiskoni on 10 ja en voi mienkään kuvitella, että hän tupakoisi. 11-v on vielä lapsi. Ei edes teini. Tuo on jo oikeasti erittäin huolestuttavaa.

        Hei huolihemmo/panikoija 11v on ihan teini tytöillä ainakin. Pojilla 12v siinä ikävuoden puolessa välissä ja toisinaan lopussa.


      • 15v
        Täysjärkinen lapsi kirjoitti:

        Nytsitte..mikä vitun järki polttaa siks et se on siistii?? itse asias se on iha vitun noloo. Ite oon 12v. Ja mä en voi käsittää miten jotkut 11-13 vuotiaat polttaa..se vaan on ihan sairasta!mut mua kiinnostais, et MIKS te vittu poltatte?!?!siks et se on coolii?no ei tod oo. Mä en polta, enkä tuu IKINÄ polttamaan !

        Toi on ihan totta se on noloo eikä Coolii !!!EI KANNATA ALOTTAA TAI TESTATA!!!
        Itse en ikinä aijo ees koskee siihen roskaan
        15.V


      • Eikukaaneiketään

        Kaikki älkää pliis alkako ny huuta mul mutta ite 12 poltan mutta asia on niin että kaikki teinit kokeilee jotain ja ite poltan jotkut niistä tykkää ja jotkut ei valitettavasti itse tykkään mut ymmärtäkää että ennen ku teini ikä loppuu ei mikään auta uskokaa pois ja sanoisin että harva kovuuden takia polttaa vaan siitä fiiliksestä kun polttaa tulee vähä nikotiinit päähä ja rentoo yms.


      • Naah
        15v kirjoitti:

        Toi on ihan totta se on noloo eikä Coolii !!!EI KANNATA ALOTTAA TAI TESTATA!!!
        Itse en ikinä aijo ees koskee siihen roskaan
        15.V

        Dramaatisesti sanottu voin nyt kyllä itse myöntää olen 13v ja vedin neljä hönkäsyä sätkästä mut se tuntu kyllä sitte ihan vitsin oudolta eikä se ollu mitenkään siistiä tai mitään ja koitin ihan omasta tahdostani ja voin vaa sanoo että nyt kaduttaaa ja en tule enää koittamaan


      • Anonyymi
        Täysjärkinen lapsi kirjoitti:

        Nytsitte..mikä vitun järki polttaa siks et se on siistii?? itse asias se on iha vitun noloo. Ite oon 12v. Ja mä en voi käsittää miten jotkut 11-13 vuotiaat polttaa..se vaan on ihan sairasta!mut mua kiinnostais, et MIKS te vittu poltatte?!?!siks et se on coolii?no ei tod oo. Mä en polta, enkä tuu IKINÄ polttamaan !

        Eh eh eh...


      • Anonyymi
        huolestuttavaa kirjoitti:

        Ei todellakaan kannata relata, vaan antaa oikein kunnon läksytys sille! Eikä tuo ole normaalia. Jotain mielihäiriötä täytyy olla jos 11 v.nä alkaa tupakoida/kokeilee. SE ON 11! Pikkusiskoni on 10 ja en voi mienkään kuvitella, että hän tupakoisi. 11-v on vielä lapsi. Ei edes teini. Tuo on jo oikeasti erittäin huolestuttavaa.

        11 vuotiaalla on jo murrosikä alkanut, vaikka eivät teenejä ole. Esiteinejä vasta. Minusta sopiva aika polttaa tupakkaa on kuitenkin... EI IKINÄ!


      • Anonyymi
        Täysjärkinen lapsi kirjoitti:

        Nytsitte..mikä vitun järki polttaa siks et se on siistii?? itse asias se on iha vitun noloo. Ite oon 12v. Ja mä en voi käsittää miten jotkut 11-13 vuotiaat polttaa..se vaan on ihan sairasta!mut mua kiinnostais, et MIKS te vittu poltatte?!?!siks et se on coolii?no ei tod oo. Mä en polta, enkä tuu IKINÄ polttamaan !

        Et tuu ikinä polttaa senku näkisi ite poltan ja juon


      • Anonyymi
        Eikukaaneiketään kirjoitti:

        Kaikki älkää pliis alkako ny huuta mul mutta ite 12 poltan mutta asia on niin että kaikki teinit kokeilee jotain ja ite poltan jotkut niistä tykkää ja jotkut ei valitettavasti itse tykkään mut ymmärtäkää että ennen ku teini ikä loppuu ei mikään auta uskokaa pois ja sanoisin että harva kovuuden takia polttaa vaan siitä fiiliksestä kun polttaa tulee vähä nikotiinit päähä ja rentoo yms.

        Nii hyvä äijä kyl mäki poltan tupakkaa kuitenkin se no on kivaa mut sit ku miettii oma elämä pelissä


      • Anonyymi
        järkevä nuori kirjoitti:

        "Älä hätäile" vähän niinku "Linnunradan käsikirja liftareille" -kirjan takakannesta.
        Tupakointi on mielestäni ERITTÄIN typerää!
        Siihen jää koukkuun ja kuolee sitten johonkin sairauteen esim. syöpään tai keuhkotautiin.

        Joittenkin nuorien mielestä on "siistiä" tai "kovaa" polttaa tupakka, näin EI ole.
        Nuorten mielestä on typerää kun aikuiset polttavat tupakka, ja aikuiset jotka polttavat ovat tyhmiä
        ja typerän näköisiä. Koska on "siistiä" polttaa, nuoret pölläävät kaupasta tupakkaa, ja kokeilevat.
        Nuorten selitys: En mä jää tähän koukkuun, mä vaan kokeilen. ...Muutaman vuoden päästä he ovat itse tyhmiä aikuisia, jotka ovat koukussa tupakkaan... Samoin käy huumeiden kanssa.


        Viesti muille nuorille: Älä KOSKAAN ala polttaa!! Jos poltat lopeta HETI, lopeta VIELÄ KUN VOIT!!!!!!!!!
        Pelasta elämäsi, pelasta tulevaisuutesi! Kadut vielä jos et lopeta!


        Lopeta ennen kuin on liian myöhäistä...






        ...ellei ole jo...

        Oon 11 v ja maistoin tänää, en jää koukkuun kun maistu ihan saippuan ja mällin sekoitukselta mitä on savustettu. Pitä vittu turpas Kii ku tää kuuluu nuoruuteen, ite oot aika tyhmä ja olit jo lapsena vrm ku viisastelet mukamas. Juon jo energia juomia, aloitin pääsiäisenä mutta en oo helppo addiktoituu mihinkään koska oon vaan semmonen.
        Joten turpas voi pysyy vaa kii ja huolehtia omista vitun asioistas.


      • Anonyymi
        turhautunut teini kirjoitti:

        Itse olen 13-vuotias teini, ja mulla menee hermo miten aikuiset tuntuvat unohtavan oman nuoruutensa (elleivät he sitten OIKEASTI istuneet pelkästään sisällä tai viettivät teini-ikänsä pelatessa jotain polttopalloa yms..) ja saavan kauhean kohtauksen pienistä asioista. Vaikka kuulostaa oudolta, kyllä 11-vuotias osaa jo miettiä itsekin ja suurin osa tiedostaa tupakan vaarat. Itsekin kokeilin ensimmäisen kerran juuri 11-vuotiaana kun se oli niin 'jännää' ja tuli sitä kesken koulupäivänkin käytyä jossain. Parin kaverin kanssa sitä kyseltiin 'saatko otettua vanhemmiltas?' ja sitten mentiin jonnekin ulos.

        Tämä on NORMAALIA, vaikka tupakkaa olenkin ties kuinka monet kerran polttanut, en ole alkoholiin koskenut eikä tämä "polttaminenkaan" ollut sellaista kaupungin kulmilla norkoilua. JOS LÖYDÄT LAPSELTASI PARI TUPAKKAA, RAUHOITU.... Se ei tarkoita että he olisivat tuhlanneet viikkorahansa askiin ja olisivat koukussa. Kannattaa vain ottaa tupakat pois ja rennosti kertoa että vaikka kokeilu on normaalia, ei sitä kannata jatkaa. TODELLA harva jää loppujen lopuksi koukkuun, ja useampi tajuaa pitää taukoa/jättää koko tupakan taakseen kun tuntuu että siitä alkaa olemaan haittaa.

        RELATKAAA IHMISET!!

        Sinä siinä, sä ees ymmärrät! Kiitos. Oon sun puolel


      • Anonyymi
        huolestuttavaa kirjoitti:

        Ei todellakaan kannata relata, vaan antaa oikein kunnon läksytys sille! Eikä tuo ole normaalia. Jotain mielihäiriötä täytyy olla jos 11 v.nä alkaa tupakoida/kokeilee. SE ON 11! Pikkusiskoni on 10 ja en voi mienkään kuvitella, että hän tupakoisi. 11-v on vielä lapsi. Ei edes teini. Tuo on jo oikeasti erittäin huolestuttavaa.

        Ite oot aika huolestuttava kun näsä viisastelu
        alkaa käydä hermoille.


      • Anonyymi

        Ei 11 v lle se kokeilu on normii mun iäs oon 15 11 v ei pitäs olla kiinnostunu frwndi polttaa k7kkaa ja on röökannu vast 13 vst et 11 on liia nuori noihin kokeiluihin


    • Äläpolta

      Mun pappa poltti 30 vuotta ja joutu vuonna 2001 jouluna teho-osastolle sen takia että se poltti ja se melkein kuoli. Sit se lopetti sen mutta sille jäi pysyvä keuhkovamma.

    • makkeonMiäs**

      No sen tiedän että tällaiset 11v lapset polttavat vain sen takia, että oltaisiin 'kovia' omassa kaveriporukassaan. 13-17 nuoret yleensä polttavat juuri sen takia jos vituttaa, on huono olla tai muuten vaan menee huonosti. Mutta siis joo puhut tytölles ja jos ei ala loppumaan se tupakan poltto niin pistät arestiin, otat heti viikkorahan pois ja piilota varmuuden varalta oma lompakkos että sieltä sitten ei käydä varastamassa rahaa.

      • ss ..--.

        lisäys:
        ja älä anna kavereitten tulla kylään!!


      • afghsdfgsdfgsdgf
        ss ..--. kirjoitti:

        lisäys:
        ja älä anna kavereitten tulla kylään!!

        Lisäys: äläkä odota että tyttäresi jättäisi vihaamatta sinua tuon takia sillä tuo on jo naurettavaa


      • tiedän tämän

        Kyllä ihan voi olla huono olla jopa 9v itseasiassa yleensä on todettu että pahimmillaan masennus on 9-12 v. Ne viiltelijä muijathan on jotai 11-12v.


    • Röökaritar

      Asiahan on niin, että se, joka päättää "kokeilla" tupakkaa, saa varautua joko erittäin vaikeaan vieroitukseen tai polttamaan koko ikänsä.

      • paradise

        mun pappa ja täti on kokeillu kerran, ei polta. 9v serkku vaan alkaa matkimaan niitä


    • anonymerändöm

      ainakin otat ne tupakat pois sieltä tytön huoneesta.
      kerro tupakanpolton vaaroista tms.

    • girl12

      Hmm..oon 12w ja oon aatellu alkaa tupakoimaa joskus 30 veenä.......mitä mieltä?..(=

      • paradise

        kannattaaks tohon tuhlaa rahaa mieti mitä sillä rahalla saa:
        kerran viikossa mäkkii


    • asdiasdiasdi

      älä alota koskaan, niin saastyt monelta pahalta asialta...

    • _11_

      anna polttaa

      • Idiot

        Idiootti!


      • Anonyymi

        Nii just


    • heppahullu 11v <3

      oon 11v, enkä aio ikinä polttaa minusta se vaa kuulostaa kamalalta, ja muutenkin ku on astma ni sillee vaa :)

    • lazq97

      Ite 14 v ja poltan silloin tällöin. Ne jotka sanovat että ''ÄLÄ POLTA, SIIHEN JÄÄ KOUKKUUN JA KUOLEE SYÖPÄÄN'' voisi pitää turpansa kiinni. Eikö tupakassa ole edes mitään hyviä asioita? vastaus on : KYLLÄ. Itellä ainakin olo on rento röökin jälkeen, ja onhan minä saanut uusia ystäviä sen kautta( tiedän, surkein syy miksi alottaa tupakan polton)

      Te anti-tupakoitsijat, haluan vain sanoa yhden asian: antakaa ihmesten pilata kuntonsa jos ne haluavat, kyllä joka ikinen teini suomessa ymmärtää ainakin osan vaaroista. Ite kyllä nautin jos joskus poltan röökii, mutta te jotka ette edes luultavasti ole maistaneet, antakaa ihmisten tehdä mitä he haluavat.

      Ja mielummin minulla on lyhyt ja mukava elämä, kuin pitkä ja tylsä.

      • sikarisakari XC

        Hmm onko elämä mielestäsi tylsä jos ei polta? Mun isä polttaa.. Pilannut hampaansa ja keuhkonsa, yskii kokoajan. Pelottaa sen puolesta niin paljon..


      • Tobaccooihahomo

        Tupakassahan ei siis oo mitään järkee. Se maistuu paskalta eikä sillä voi edes päätänsä sekottaa. Mitä järkeä?


      • paradise

        onkse oikeesti hyvää.
        vai onkse vaan kun sulla on himo
        joka lähtee kun saat röökin
        -15v


      • HOMOJAERGTDF

        IHAN JUST RÄJÄHTÄÄ NUPPI TÄLLÄ HERRALLA.

        MIKSI LATE97 EI ALA KÄYTTÄMÄÄN HUUMEITA SEN HYVÄN OLON VUOKSI? TOTTA VITUSSA TULEE HYVÄ OLO KUN SAAT NIKOTIINIA, JOHON SINULLA ON RIIPPUVUUS. HIENOA, SAAT NARKKAREITA YSTÄVIKSI.

        VOIN KERTOA IHAN KOKEMUKSELLA, ETTÄ EI SE TUPAKKA MIHINKÄÄN MUUHUN JOHDA KUIN ERITYISLUOKALLE JA PERUSKOULUN KERTAAMISEEN.

        HEROIINIA PELIIN, SIITÄ VASTA KAVEREITA JA HYVÄÄ OLOA SAA, HERRA 14 VUOTIAS KAIKKITIETÄVÄ.


      • 17.75vee

        Samaa mieltä lazq97. Olen nyt alkukesästä 18 täyttävä ja olen polttanut säännöllisesti 11 vuotiaasta 10-15 savuketta päivässä. En käsitä miksi siitä tehdään niin mahdottoman iso numero. On ihmiseten oma asia mitä he tekevät. Oma on elämänsä. Omat vanhempani onneksi suhtautuvat asiaan suhteellisen rennosti kun ovat "muutaman" kerran haistaneet tai nähneet jossain sauhuilla. Aluksi teitenkin muutamalla kerralla oli vähän enemmän valitusta mutta sen jälkeen eivät ole pahemmin välittäneet kun ovat huomanneet ettei siitä kuitenkaan ole mitään hyötyä.

        Juu tiedän varsin hyvin kaikki tupakin vaarat ja oma pappani kuoli alle 50 vuotiaana kun oli polttanu koko ikänsä nii keuhkoahtaumaan. Olen myös yrittänyt lopettaa mutta eihän siitä mitään tule. Helvetillinen päänsärky ja kädet tärisee kun vanhanlla mummolla. Siinä mielssä alkomahooli on parempi kun siihen ei niin helposti jää koukkuun.

        Tämä on ainakin minun kantani asiaan!


      • JärkiKäteenT.15vPoika

        Rento olo tupakan jälkeen tai että sais kavereita ei oo hyvä syy polttamiseen on aika tylsä elämä jos koko vitun elämä on tupakka. Olen ihan varma että voit tehdä sillä rahalla minkä tuhlaat tupakkaan vaikka mitä muuta kivaa ja jos et keksii. saatana polta mielummin ne rahat ku ostat sitä paskaa.


      • Liiannuoritälläseepaskaa
        HOMOJAERGTDF kirjoitti:

        IHAN JUST RÄJÄHTÄÄ NUPPI TÄLLÄ HERRALLA.

        MIKSI LATE97 EI ALA KÄYTTÄMÄÄN HUUMEITA SEN HYVÄN OLON VUOKSI? TOTTA VITUSSA TULEE HYVÄ OLO KUN SAAT NIKOTIINIA, JOHON SINULLA ON RIIPPUVUUS. HIENOA, SAAT NARKKAREITA YSTÄVIKSI.

        VOIN KERTOA IHAN KOKEMUKSELLA, ETTÄ EI SE TUPAKKA MIHINKÄÄN MUUHUN JOHDA KUIN ERITYISLUOKALLE JA PERUSKOULUN KERTAAMISEEN.

        HEROIINIA PELIIN, SIITÄ VASTA KAVEREITA JA HYVÄÄ OLOA SAA, HERRA 14 VUOTIAS KAIKKITIETÄVÄ.

        Oon 12 tiiän ihmisii ketkä o käyttäny amfetamiinii niil menee iha hyvi sääntö on et pitää ittensä kuris ku kokeilee ja pitää huomata ku o menny addiktio puolel/pilaa elämä puolel.


      • Anonyymi
        HOMOJAERGTDF kirjoitti:

        IHAN JUST RÄJÄHTÄÄ NUPPI TÄLLÄ HERRALLA.

        MIKSI LATE97 EI ALA KÄYTTÄMÄÄN HUUMEITA SEN HYVÄN OLON VUOKSI? TOTTA VITUSSA TULEE HYVÄ OLO KUN SAAT NIKOTIINIA, JOHON SINULLA ON RIIPPUVUUS. HIENOA, SAAT NARKKAREITA YSTÄVIKSI.

        VOIN KERTOA IHAN KOKEMUKSELLA, ETTÄ EI SE TUPAKKA MIHINKÄÄN MUUHUN JOHDA KUIN ERITYISLUOKALLE JA PERUSKOULUN KERTAAMISEEN.

        HEROIINIA PELIIN, SIITÄ VASTA KAVEREITA JA HYVÄÄ OLOA SAA, HERRA 14 VUOTIAS KAIKKITIETÄVÄ.

        Kyl sää ny aika levottomalt tyybilt vaikutat


      • Anonyymi

        Tää äijä puhuu täyttä vitun totta


    • Ubuntulainen

      Väärässä olet... Sinun asenteellasi antaa ihmisten saastuttaa niin paljon maapalloa että se ei kestä enää... ja meidän verorahoistamme maksetaan tupakasta saatujen syöpien hoito.... Vain tyhmät polttaa.....

      • Tupakkimies

        Itse asiassa tupakin polttajat ja juopot pitäisi vapauttaa veroista sillä he kaiken eniten maksavat veroja valtiolle kun ostavat viinaa ja tupakkia!


    • että näin

      kaikki ketkä polttaa o homoja

      • Anonyymi

        Eli sä oot anna ihmisten tehä mitä haluaa


    • lazq97

      Lähes kaikki saastuttaa maapalloa nykyään, ja tupakka ei ole isoin ongelma. Kyllä me suomalaiset maksetaan kaikesta turhasta veroa, eikä keuhkosyövät ole myöskään ole isoin verorahakäyttäjä.

      Kuten sanoin jo : antakaa ihmisten tehdä mitä haluavat.

      • paradise

        voihan se ite eka lopettaa
        sä oot sitä valtavirtaa, et uniikki


    • SAATANANHERMOSTUNUT

      vittu saatana JOS JOKU POLTTAA ITTELLEEN SYÖVÄN KUOLKOON SIIHEN jumalauta!

    • e grbvcarewds

      Oon 13v poika. ENKÄ AIO POLTTAA!!! siis mitä järkee?
      Siis tupakassa on vaa pahaa. ei mitään hyvää.
      Enkä usko että mulle tulee rento olo kun on tää astma :D
      ja jos saa siitä kavereita niin ne niin sanotut ''kaverit'' vaa pummii niitä sulta :D
      Ja tärkeimmät syyt miksi en polta... Pappa kuoli tupakointiin, isopappa kuoli tupakointiin ja isä nyt sairas lomalla tupakan takia D:
      Eikä kannata alottaa alkoholin juomista ainakaan enne täysi ikää!
      isä lupas että jos en juo alkoholi juomia ennen kun täytän kaheksan toista niin se maksaa mun auto kortin :D

      • VOIHANJEREKORSU

        Oikea asenne, jos et alota tupakan polttoa 18v jälkeenkään tienaat auton rahatkin parissa vuodessa, Kun et osta tupakkaa.


      • PARADISE

        älä tuomitse ennenku oot maistanu alkoholii
        ollu kännissä siis
        TUPAKASSA ON 3N3MMÄN HAITTOJA KUIN HYÖTYJÄ


    • buurmuri

      oon 14 v ja en polta, mutta jos mä oon surullinen tai on vaa huono fiilis nii joskus saatan polttaa.. enkä haluukkaa alkaa polttaa......mut poltan vaan sillon tällö...ja se on ärsyttävää ku jotkut tulee valittaa

    • gtl bro

      Sattumalta eksyin tänne. Olen 16v ja itse poltan siksi koska vituttaa ja on muutenkin vaan paska fiilis 24/7. En siis polta päivittäin tai edes viikoittain. Ehkä kerran kuussa tai tälleen...

    • fdgbf

      Mää aattelin polttaa vasta joskus 70veenä koska silloin on jo vanha ja elämästä pitää sitä paitsi nauttia mieluummin lyhyt ja paska elämä kuin pitkä ja paska

    • jglv

      Kannattais pitää puhuttelu. Se pilaa terveyden ja altistaa syöpää, pilaa terveyden, ja siin on vaikka mitä vaarallisia aineita sit saa tervaa keuhkoihi. Mut jos ne jotka polttaa nii haluu tappaa ittensä ni sit tappakoo.

    • tyhmmää..

      Itte oon just 11wee tyttö muttei tupakka vois kiinnostaa vähempää. Veli (17) polttanu 15wuotiaasta asti. Takin hihansuut haisee aivan hirveelle muttei sille voi mitää. Tupakointi on aika pitkälle maksaa omasta aikaisesta kuolemasta. Joo ja on murkku alkanu.. XD

    • Polttaja17vtyttö

      Heippa! Täällä kirjottelee 17-vuotas tyttö. Ite oon polttanu pian 4 vuotta, ja seki lähti ihan vaa kokeilusta. nyt oon jo henkisesti ja fyysisesti riippuvainen tupakkaan, eikä lopettamiseen motivaatiota näy eikä kuulu. Ensiks rahaa menee ihan helvetisti, alaikänen vielä kun oon, en pysty itse ostamaan vielä toiseks kunto on hunontunu ihan selvästi siitä 13 vuotiaasta sporttisesta tytöstä. Toisinaan, tuskin teistä kovin moni kokeilija edes tietää mitä ne vieroitusoireet ovat. Huonotuulisuutta, päänsärkyä, hermojen menetystä ja joillain ehkäpä jopa agressiivisuutta. Kun tekee mieli tupakkaa ni mikään muu asia ei oikeastaa pyöri päässä kun se et nyt tupakalle. ei hyvä. Suosittelisin et jättäisitte ne kokeilut vaan muutamaan kertaa, koska jos ajattelet päivittäin tai vähän harvemmin polttaa "kokeiluna" yhden tai kaksi ni määrä lisääntyy vaa, ja pian poltat päivittäin.
      Sen kyllä voin sanoa teille 11-13vuotiaille. Mä olin vielä muutama kuukaus omaa kokeiluani täysin tupakkaa vastaan, olin aina se joka ei ikinä ala polttamaa. Mut siitähän se sitte lähtiki. Jokaisen oma päätös tietenki mut eihän tässä nyt mitää järkeäkää oo. Sori pitkä stoori :)

      • ://

        Mulla oli sama juttu.. oon 15 nyt tänä vuonna 16 tiedän ne vierotus oireet ja rahaa palaa helvetisti sitku nää 12v tyypit tulee jotai selittää et se on siistii tai kovaa mut tosi asiahan on et tää on vaa nii perseest.. ite urhelin myös koko elämäni 14 vuotee ja lupasin etten koskaan jää koukkuun röökiin mut toisin kävi..


    • 12w

      oen 12w olen vain kokeillut tupakkaa miltä se tuntuu ei se mtn hyvää ole mutta ei pahaakaan ei siihen jää koukkuun välttämättä

      • tupakka palaa!

        Jää ja pahasti! Tiedän kokemuksesta. Olen polttanut kohta 40 vuotta toista askia päivässä. On kahdesti pitänyt lopettaa silloin kun lapseni (2) ovat syntyneet. 12 ja 15 vuotiaita tällä hetkellä. Eivät ainakaan tietääkseni ole aloittaneet tätä hullujen touhua. JA TOIVON KAIKESTA SYDÄMMESTÄNI ETTEIVÄT ALOITAKKAA SILLÄ SE TUHOAA KAIKEN!!!


    • 16v

      siis mitä vittua? jos hermostutat tyttäresi se polttaa vaan enemmän ja ainavaan enemmän.

    • maireGG37

      hmh, meillä 11v leikkii, pelaa, katsoo pikku kakkosta... Ala-aste ikäiset ovat vielä lapsia, tukapanpoltto siinä vaiiheessa on naurettavaa! asiaan pitää puuttua, ei ole tervejärkistä antaa lapsen polttaa tupakkaa

    • Apu90664

      Uskon että on järkevää "kokeilla" sillee et vetää vaa yhe joskus sillee ni voi tietää mite paskaa se o ja YHEST ei todellakaa jää koukkuu. Tupakan pidempi käyttö ei ole järkevää mut koita selittää sille se sillee rauhallisesti ja sano et ymmärät sen kokeilun mut sillee et se ymmärtää. Ja sellai raivoamine ei tepsi koska se aikoo kapinoida polttamal lisää. (ainoo tapa miten voi sen saada loppumaa)

      • stadimake

        voi että te aikuiset ette tiiä mitää tiiän monta tyyppii stadis jotka on vast 7 v ja polttaa hei relatkaa vähä


      • juo viinaa se helpottaa
        stadimake kirjoitti:

        voi että te aikuiset ette tiiä mitää tiiän monta tyyppii stadis jotka on vast 7 v ja polttaa hei relatkaa vähä

        ei tupakast jää heti koukkuu menee siinki ainaki muutama kuukaus ku ees oppii vetää henkee


      • JärkiKäteenJaOstoksille
        stadimake kirjoitti:

        voi että te aikuiset ette tiiä mitää tiiän monta tyyppii stadis jotka on vast 7 v ja polttaa hei relatkaa vähä

        Pitää jätkällä olla hiukan mielen terveys ongelmii jos sanoo et relatkaa ku tarha ikäset polttaa


      • Juupajuuhh
        juo viinaa se helpottaa kirjoitti:

        ei tupakast jää heti koukkuu menee siinki ainaki muutama kuukaus ku ees oppii vetää henkee

        Tupakkaan jää perjattees heti koukkuun kun se olo on nii ihana ja henkeen oppisin vetää ekalla kerralla mut en kyl ymmärrä sitä miten on niin vaikeeta päästä eroon. Luonteen heikkoutta se on.. Kyllä sitä itekki tuli vihaseks ja kädet tärisi mut ei se mikää mahdottomuus todellakaa oo


    • itsekokenut_

      oon ite nyt 16vuotias poika ja olen polttanut vakituisesti 7v mikä on itsestänikin liian paljon! alotin siin 9v koska sillo halusin olla cool ja olin vähä väärissä porukoissa. mutsi on ollut aina rento kaikessa ja faijastani en tiedä mitään. jos totta puhutaan niin toivoisin että äitini olisi kieltänyt tupakoinnin tiukasti, eikä luovuttanut niinkuin teki minun ollessani 12. siitä asti olen saanut käydä partsilla röökillä ja minulla ja äidilläni on tapana käydä yhdessä tupakalla. nyt olen yrittänyt lopettaa koska tällähetkellä olen laitoksessa jossa tupakointi on kielletty. mutta tosiaan neuvoksi että kannattaa puuttua lapsen tupakointiin, ei liian tiukasti muttei myöskään luovuttaa ja tupakasta kannattaa suuttua lapselle enemmän kuin pilvestä tai juomisesta koska tupakka on moninkertaisesti pahempaa!

    • 12v smoker

      Joo olen ite 12v ja olen polttanut jo 4 vuotta. ei siinä ole mitään pahaa. olen myös ollut juomassa monesti ja olen kokeillet kaikenlaista.. relaa ja anna lapsesi polttaa, eise ole niin vakava asia

    • maltaodottaasyöpää

      Kyllä se on aika vaka asia kun tupakan aiheuttamat terveysongelmat alkavat tulla... Esimerkiksi syöpä.. Malta vaan odottaa.. syöpä ei tule hetkessä mutta tulee kumminkin...

    • 12wee lopettanut

      oon 12wee, ja viime sysynä tupoltin, mut iskä piti siitä niin kovan saarnan et siihen se jäi ONNEKSI

    • Dr. Tarboro
    • Että sil viisii

      Keskivertoihminen hassaa röökeihinsä 2000-2500 euroa vuodessa. Että sillä rahalla sais kaikkea kivaa.

    • ...

      Oon 12.w ja mun rinnakkaisluokan tyttö tupakoi... se on jääny luokalle ja se ois oikeesti seiskal. Näin yks aamu mun kamun kaa ku se KOULUN EESSÄ POLTTI TUPAKKAA ! ;oo mitä ihmettää ........

    • ://

      Moi!

      Oon 15 vuotias jätkä ja voin sanoo kokemuksen kautta että kannattaa huolestua jo tossa vaiheessa sillä minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa. Joskus 12-13 vuotiaana kun poltin ekan kerran niin silloin se oli ns siistiä tai kovaa mut nytten pari vuotta myöhemmin se on yksinkertaisesti ihan hanurista siitä ei pääse noin vain irti ja aluksi mullakin oli sellane juttu mieles et en jää tähän koukkuun mut toisin kävi.

    • mmimim

      Ite poltin tupakkaa ensimmäisen kerran kun olin 10. Kun olin 11 poltin askin päivässä vaikka en koukussa ollutkaan.. Noh 13 vuotiaana yritin lopettaa koululääkärin määräämän nikotiinipurkan avulla. 14 vuotiaana osasin rajoittaa tupakointia sen verran, että kun purin huulta niin tiesin että tarvitsen tupakkaa, silloin aski riitti kahdeksi päiväksi. Äiti rupesi ostamaan tupakkaa kun olin 13. En syytä äitiäni, koska hän näki sen olevan ainoa keino. Sairastin kaksisuuntaista mielialahäiriötä, ja jos en tupakkaa saanut kun teki mieli sain raivokohtauksia. Sinuna en uhkaisi arestilla tai huutaisi tyttären kanssa kilpaa. En tietenkään ehdota sinulle sitä mitä oma äitini teki! Jos huomaat tyttären huoneessa tupakkaa, ota ne pois äläkä ota asiaa puheeksi. Ja äitinä sinulla on oikeus etsiä tupakat! Piiloja on mm. siderasiat ja mentholaskit. Ja muista että tyttäresi luultavasti suuttuu, jos otat asian puheeksi sen jälkeen kun olet kaivellut hänen tavaroitaan. Jos poltat itse, piilota tupakkasi esim. vaatehuoneeseen sukkalaatikkoon, niin ettei tyttäresi varasta tupakkaa sinulta. Ja ilmoita vanhemmille joiden lasten kanssa tyttäresi liikkuu, että tarkistaa lastensa huoneet, jos tupakkaa rupeaa häviämään. Älä puhu syyttävästi, että tyttäresi polttaa heidän lastensa takia. Toivottavasti tyttäresi kohdalla tämä jää vain kokeiluksi! Itse sain 14 vuotiaana pahoja hengitysvaikeuksia ja tuntui, että sydän tulee rinnasta läpi pienen ylämäen kohdalla. Vaikka olin aina ollut todella liikunnallinen lopulta tupakointi esti uintiharrastukseni. :(

      • ÄLÄ POLTA!!!!!!!

        :(


    • GJMVYTRCJY5TK6O VBNU

      HEI!!! Älkää haukkuko, et 11vuotiaat ei ymmärtäis mitää!!! En aio kokeillakkaa, ja oon 11v tyttö!!! EN ANNA TÄÄLLÄ MITÄÄN HUONOJA VASTAUKSII!!!
      Asiaan. Elikkä jos vaikkapa aloittaisit sillee kiltisti, ja kysyisit vaikka, miksi hän haluaa polttaa. Luo tytölle kuva, että olet luotettava, niin hän kertoo asiat niinkuin ne on. tsemiä!!!

    • röökaaja

      älä huolestu. Lapsesi on vain vihdoinkin löytänyt tyylin. RÖÖKIN VETÄMINEN ON KOVA SANA, ON, JA TULEE AINA OLEMAAN! piste.

      • Korsi porsaan suussa

        Mitähän kovaa siinä on, kun kaikki nauraa röökaajille? Kessuttelijat haisee ja näyttää naurettavilta pelleiltä. :D


    • Pehmo-nalle

      Ei hitto näit kakaroita.
      Jos tilanne on se, että 11-vuotiaan taskusta löytyy röökiä niin tässä pari vinkkiä.
      1. Tiedustele keneltä tai mistä tupakat on hankittu, ja vakuuta hänelle että rehellisyys palkitaan.
      2. Jos teini on sanut tupakat kaveriltaan, ota yhteyttä hänen vanhempiinsa ja kerro tilanne hänelle.
      3. Ota tupakat pois lapseltasi.
      4. Kerro hänelle, miksi ei kannata polttaa.
      5. Nuorten keskuudessa tämä on hyvin tavallista, mutta ei kuitenkaan sallittava teko!
      6. Älä anna kotiarestia, koska se ei hyödytä lastasi yhtään. Miettikää yhdessä ratkasu ja se, mikä sai lapsesi tähän tilanteeseen.
      7. Kuuntele myös lapsesi mielipidettä.
      8. Miettikää yhteinen, hyvä rangaistus.

    • 11vpoikaolikoukusssa

      Moi. Olen 11vuotias poika . Aloitin polttamisen noin 8 vuotiaana. Mutta nyt en ole koskenut punaseen pariin kuukauteen:) Poltin joka päivä aamulla koulumatkalla koulusta tullessa ja illalla ja joskus päivällä kavereiden kanssa. viikonloppuna saattoi mennä helpostikin aski. Mutta oli toinenkin huolen aihe. Nuuska. olin myös koukussa nuuskaan. Joka päivä meni 2-3pussia. Mutta otin itseäni niskasta kiinni. Lupasin itselleni että en enään IKINÄ koska nuuskaan en tupakkaaan en edes äidin sähkösätkään. Vielä tein ehkä vähän hölmön varmuus keinon : Sanoin yhdelle kamulleni jokss on mua vuoden vanhempi ja harrrastaa karatea et jos se näkee mul kumpaakaa ni mul saa olla hampaat sisäl ja silmä mustan . Voit tehdä niin aina että jätät täysinäisen tupakka askin pöydälle. (joka on auki) sitten kun tyttäresi kulkee ohi katsot myöhemmin onko aski kadonnut tai teet samaa yksittäisillä tupakoilla. Tarinani oli tosi ja voithan ottaa asian vain puheeksi ja kertoa tupakan vaaroista . Terv. 11v poika suomesta (olen kokeilut kannabis sätkääkin mutta siitä vanhempani eivät tiedä)

    • 39v isä

      Terveppä terve. Itse olen myös sillä kannalla ettei kannata alkaa huutamaan ja riehumaan. Se pahentaa tilannetta. Silloin lapsesi polttaa ihan kapinamielessä kahta kauhammin. Ehdottaisin että ottaisit asian puheeksi vain sillai ohimennen. Puhelet jotain tupakan vaaroista, mutta älä paljasta että tiedät löytäneesi tupakaa häneltä. Vannota loppuun ettei vain ikinä ala tupakoimaan. Se toimi ainakin meillä. 14 vuotias poikamme ainakin luullakseni lopetti polttamisen siihen. Keskustelun jälkeen en ole nähnyt taskuissa pullottavan mitään nelikulmaista, enkä ole myöskään haistanut tupakkaa. Samoin myös perjantai ja lauantai iltojen kylällä luuhaamiset ovat vähentyneet.

      Tuo voisi olla ihan hyvä keino kyllä testata polttaako, minkä tässä yllä 11vpoikaolikoukussa kirjoitti. Jättää avoin tupakka-aski pöydälle. Poltan itse niin se ei olisi niin tavattoman kummalista jos yhtäkkiä pöydällä olisi tupakkaa. Tämähän nyt ei luonnollisesti toimi niillä vanhemmilla jotka eivät polta.

    • Nemesis

      Terve.

      Mie itte alotin täs kolmisen kuukaut sitte polttamisen. Mie oon 11-vuotias, ja ollu kahres lastenkodis, johtuen siitä, että en käynyt koulussa pitkään aikaan. Nykysee lastenkotii tuli 4 uutta poikaa, jotka olivat veljeksiä. Noh, kerranpas sitä sitten mentiin puistoon, ja hei kysyivät miult et otanko sätkän ? No tietenkin mie vastasin et joo, ja sit me ollaankin jatkettu sitä polttamista siel samases puistos. Syy tähän on varmaankin sitten se mahtava vitutus, joka syntyy kun hoitajat tuloo ja valitteevat kuinka huone on sekanen, ja lautaset ovat huonosti tiskikonees. Vanhemmathan ei tiedä miust mitää, enkä varmaan kerrokkaan moneen vuoteen, saatika sitten ollenkaan. Käväsen ain välil ottamas meijän rakkaalt äidilt sätkän tai pari, ja joskus ostan näilt pojilta, tai sitten yhrelt tytöltä, joka onkin jo huostaanotettu samaan lastenkotiin.

      Ja koko teksti on täyttä totta, ei yhtäkään valhetta.

    • Papakkatuskaa

      Hei ei kannata polttaa varsinkaan jos teillä on edes vähän kuiva iho! Minä tyhmänä testasin tupakkaa ja mitähän siitä heti seurasi huulet muuttuivat keltaiseksi, ne kutisivat ja niihin sattui 3kk ajan. Sitten silmäkulmat turposi ja en nähnyt mitään!

    • melkein "aikuinen"

      Täytän kohta 18-vuotta ja aloitin tupakoinnin itse 13-vuotiaana. Se oli aluksi tosi 'Coolia ja siistiä'. Periaatteessa se oli vain minulle ainakin itselleni sellainen sosiaalinen tapa, että kun ylä-asteella näin ne ihmiset siellä polttamassa niin menin itsekkin, kun sieltä sai kavereitakin kovin helposti. Itse sanoisin 11-vuotiaalle lapsellesi, että kannattaa oikeasti miettiä niitä jälkiseuraksia. En tosiaankaan ole tyytyväinen omiin valintoihini. Pelkään, että joskus lähi/kauko-tulevaisuudessa minulle tulee syöpä tms. oireita. Nytkin urheillessa ei vaan ole fyysinen kunto yhtä hyvä kuin mitä se on tupakoimattomilla ihmisillä.

      Mutta muistakaahan että on olemassa paljon pahempiakin aineita kuin Tupakka joten ei tämä ole maailmanloppu!

    • aika avutonta

      Miten vanhemmat voikin olla noin avuttomia...??
      11-vuotias on vielä LAPSI, jonka ei missään nimessä kuulu polttaa. Vanhempana syyllistyt rikokseen mikäli vielä oikein ostat tupakat sekä mahdollista alaikäisen tupakoinnin.
      Ei muuta kuin lapsi huostaan, jos et itse saa kuria. Huollossasi lapsesi vakavasti vaarantaa oman terveytensä tupakoimalla, mikä on peruste huostaanotolle!

    • äiti parka

      Joopa joo,et ole ainut äiti.
      Löysin 11 vuotiaan poikani huoneesta tupakkiaskin joka oli lähes tyhjä...
      Mietin itsekkin miten voin puhua järkeä pojalleni?Mutta ei kuuntele.

    • relatkaa..-.-

      relaa! iha normaalii! se vaan kokeilee...-.- ite oon 11.v ja kokeillu sikarii enkä jääny koukkuun tai mitää eikä oo koskaan käyny mieles et ALOTTAISIN! ja mun kaveri ketä anto sikarit, on 9.v ja se on polttanu iha vitun monta kertaa..-.- ja sil on astma.. relatkaa ihmiset vähä...!-.-

    • Timo Espoosta

      Itse aloitin 6v ensimmäisellä luokalla sain tupakkani näpistelemällä ja nyt koukussa kunnolla ei aamulla pääse liikkelle ennen tupakkia jatkuvaa yskimistä ja hermojen raastamista, kunto aivan järkyttävän huono ja jatkuvia hengitysvaikeuksia. Ja nyt toivon, että oisi ollut vanhemmat antamassa piiskaa ja lopettaneet sen siihen saman tien alottaessa.

    • 634uyrdy43hf

      Ylhäällä oleva timo mitäs alotit omaa tyhmyyttäs elä vaa vaivojes kanssa

    • Hyvinvoiva Polttaja

      Oon 13.v tyttö ja luokkani paras oppilas. Kokeista tulee hyviä numeroita ja ystäviä löytyy. Kokeilin ensimmäistä kertaa tupakkaa vähän aikaa sitten ystävieni kanssa. Ystäväni on polttanu 9 vuotiaasta ja tiedostaa tupakoinnin vaarat. Käyn joskus aamuisin vetämässä yhdet sauhut kaverini tupakasta mutta en silti ole koukussa. En aloittanut polttamista koska tuntisin itseni cooliksi. Aloitin koska halusin jotain uutta elämääni. Se on jokaisen oma valinta polttaako vai ei. Ja kyllä 11 vuotias tietää jo paljonkin maailman menosta. Sinuna tiedostaisin hänelle tupakoinnin vaarat ja antaisin itse päättää miten jatkaa. En kadu päätöstäni enkä lisää määrääni etten tulisi riippuvaiseksi.

    • relatkaa

      oon 12v poltan silloin tällöin ei tupakka ole mikään paha asia sitä paitti kun sitä vetää tulle rento fiilis relatkaa ny vähä

    • Tyhmät

      Ei vitun pennut ettekö te nyt tajua ettei se tupakka oo nii siisti juttu että sitä pitäis polttaa.Vetäkää vaa niitä askeja iha kokeilu mielis nii ootappa ko jäätte koukkuu ja ne sivuvaikutuksetki vielä päälle joten elkää ikinä alottako tupakointia!! ja siitä otat tupakat pois ja otat puhutteluun mutta tyhmää täältä tulla vinkuu apuu - 11 vuotias kakara

    • Kikkihiirius

      Pasi huulen alle nii hyvä mieli tulee !

    • 13v tyttö..

      Kun kävelen rannalla tai keskustassa nii aina mua tulee vastaan 11-14 vuotiaita nuoria tupakka-askien kanssa, siinä vaiheessa on jo pakko kysyä iteltään että "mitä helvettiä!?" hei oikeesti mihin tää maailma on menossa!? Sen voin ehkä jotenkin hyväksyä, että aikuiset tuhoavat elimistöään, itseppähän päätöksensä teki, vaikken ymmärrä senkään ideaa, mutta se että reilusti alle 15 vuotiaatkin polttaa jo tupakkaa, on oikeesti tosi surullista katottavaa, vanhempana sitten ehkä ymmärtävät mitä tuli tehtyä. Tunnen tietyllä tapaa myötähäpeää niitä kohtaan jotka on nuorena edes maistanut, sekin on jo ihan säälittävää ja naurettavaa. Eiks nykynuoret oikeesti jaksa oottaa et kasvaa aikuisiks ?
      Ensinnäkään en ymmärrä, mikä tupakassa on niin hienoa? Jos sitä oikeesti polttaa vaan sen takia et näyttäs jotenki coolimmalta ja kovemmalta nii eikö vois samantien hypätä kerrostalon katolta nii varmasti erottuis ja pääsis ehkä jopa iltasanomiin! huhhuh
      Lisää ihmetyttäviä asioita on se, että miksi, voi miksi koko tupakkaa markkinoidaan? Miks sitä myydään, ihminen ei hyödy siitä mitenkään !

      • 14v

        Siis tottakai toi polttamine ja tämmöne ei pis suotavaa noin nuorelta mut ei siinä voi tehä oikeestaa vanhempana mitää.. Ite oon kokeillu jo melkein kaiken paitsi kovat huumeet ja en oo mistää tykänny joten en oo alottanu mihää niistä.. En tiiä oonko se vaa mää mut pystyn oha hienosti päättää mitä teen ja mitä en tee...


    • -.-.-

      Käske sitä lopettamaan!!! Ei noin nuorena kuulu polttaa.

      • ...

        Minkään ikäisenä ei kuulu polttaa, jos tarkkoja ollaan.


      • polttaja14v
        ... kirjoitti:

        Minkään ikäisenä ei kuulu polttaa, jos tarkkoja ollaan.

        oon polttanu 11-vuotiaasta asti ja oon nyt 14v.
        sanot sille vaan ihan rauhallisesti, et miks sun huoneessa oli tupakoita ja kysyt et polttaako se.


    • polttaja

      no vittuuko menit penkoo tyttäres huonetta parempi antaa vaa poltaa selvii helpommal

      • Lapsi turpakii

        Olet viisas! (Vituntyhmä)


    • Järkeepuhuva

      Lapset (varsinkin tytöt) jotka tulee murrosikään niin niitten mieli kokee kaikenlaista ja sitten näkee tupakassa jotai siistii ja jotkut kokeilee koska pelkäävät jäävänsä kaveriporukan ulkopuolelle jos kaverit polttaa

      • ...!!!...

        Okei nyt turpa tukkoon kaikilta ja korvat auki. Lapsi joka on aloittanut tai on kokeillut tupakkaa, hänelle ei kuulu alkaa raivoamaan, ellei hän ole kaukana 18 ikävuodesta. Jokatapauksessa asia pitää tuoda esille RAUHALLISESTI. Sanot että olet huomannut hänen polttavan(tupakan löytö, haju jne.) , kerrot tupakan vaaroista( mitä sairauksia, ja haitat muille,haitta lisääntymiseen jne.) sanot että vanhempanasi sinulla ei ole aikomustakaan rahoittaa tupakan polttoa. Kuitenkaan nuorta et voi estää. Minä poltan. Typerää tiedän. Mutta jokainen tekee valintansa. Itse.


    • jaaajaa13v

      Itse poltan vain harvoin ja joskus kaverin kanssa, ja ei siitä tupakoinnista tarvitse viälä alakoulussa huolehtia niin paljoa koska aika harva siellä edes tämmösiä miettii.. ps en suosittele polttamista vaikka poltankin

    • Tyttöjokaymmärtää

      Toi kuuluu ikään. Murrosikä alkaa aikasemmin ja halutaan vhä olla coolei. Mut polttamine on perseest. Mut sun pitäis ottaa tää rauhallisesti esiin. Esim ennen nukkumaan menoo. Kysyt vaa ihan rauhallisesti ja et raivoo.

      -11

    • 13vtypy

      Ny vittu hei oikeedti... oon 13v tyttö joka on polttanu 4 vuotta .. enkä oo vieläkää koukussa.. vedän yhen tai pari päivää mut oon ollu jopa kuukausia polttamatta koska itse halusin :) 11v on jo teini joka haluu kokeilöa kaikkee uutta ja "hienoo".. keskustelkaa pentus kanssa siitä minkäläinen nuoruus sulla oli eläkä mäkätä siitä et ei saa polttaa... se on pentus oma asia jos haluaa pilata keuhkosa.. en usko että jääpi koukkuu

      • 11vuotiaanäiti

        11v on lapsi. Onneksi minun 11v ei polta vaan leikkii ulkona kirkonrottaa!


    • Kerro.että.löysit.ne

      Puhu hänelle asiallisesti sen vaaroista

    • Ettätällasta

      Polttamisesta tulee kyllä seurauksia, jos rupeaa kovin ahkerasti sitä harrastamaan. Itse en tule kyseiseen asiaan koskemaan. Vanhemmat ja isovanhemmat poltti, toki eri asia nykyään kun ollaan tutkittu asioita. Jokainen on omaan elämäänsä vaikutusvaltainen, parempi olla polttamatta mitä joutua letkuihin.

    • jhuuss

      tapa kersas

    • ikkunoiden

      älä tupakoi talon vieressä

    • PupuPuuro

      Ensiksi kannattaa miettiä mistä lapsesi on ne röökit saanut. On voinut ihan vanhemmista ottaa mallia. On kuitenkin outoa jo noin nuorena "kokeilla" mitään tuollaista. Ehkä tyttärelläsi on huolia, koita kysyä asiasta häneltä. Toki joku on myös voinut koulussakin haastaa johonkin vetoon. Koeta siis rauhallisesti kysyä asiasta häneltä, ihan samaa ikäluokkaa olevana tyttönä voin sanoa.

    • Varmakeino

      Tuun varmaan aika myöhässä tässä jutussa mutta muille neuvoksi että löydär esim tupakan niin vie se niiden naaman eteen esimerkiksi pöydälle ja kävele vaan rauhassa pois koska sitä ne pelkää 😀

    • Tvdrt

      Sä otat ne tupakat sanot sille että jos poliisi näkee niin otat ne sanot sille että saat polttaa etkä kerro kavereillesi että äiti antoi polttaa

    • KEUHKOKAAPO

      VETÄÄ VAA POSKAREIT..............

    • 13vtyttö

      Oon itse 13v ja oikeastaan koko suku polttaa.
      Samoin koko kaveriporukkani ja itse poltan n: 4-5 röökiä päivässä ja juon jonkin verran alkoholia. Syy on varmaan ihan se että on koko elämänsä jo ollut tupakan lähettyvillä ja paska olo joka päivä melkein...
      Joten sanon että polttaminen on tyhmää kyllä ja voi olla myös vaarallista mutta suosittelen puhumaan tyttäresi kanssa (EI HUUTAMALLA!!) vaan keskustelemalla rauhallisesti ja se on jotenki jopa normaalia kokeilla jo nuorena vähän mutta siihen jää koukkuun nopeasti itse olen vasta polttanut 3 päivää mutta juonut olen kesästä asti koska luultavasti kaveriporukan paineen takia.. ja itse en ole kertonut äidilleni mitään tästä ja toivon että hän tietäisi mutta saisin huudot ja kaiken paskan niskaan. Ja tupakoiminen ja juomisen ei saa loppumaan käsky vaan se pitää päättää itse.

      13v tyttö

    • Anonyymi

      No siis asiahan on näin, että nuoren ikään kuuluu päihteiden kokeilu jne joka ei ole missään nimessä oikein, mutta siitä ei kannata nostaa meteliä vaan tuoda tupakan vaarat ilmi nuorelle ja kertoa että se on väärin. Itse kokeilin ekan kerran tupakkia kun olin 9v. Ja sitä kadun nyt olen 14v ja tupakan poltto jatkuu edelleen.
      Mutta annan sellasen vinkin että otat ne röökit sun tytöltäs pois ja keskustelette yhdessä. Mutta huutaminen tai mikään kotiaresti ei auta. Vaan järki puhe! Joku kotiaresti vaa saa vitutuksen päälle... toivottavasti asia selviää. Ja tupakan lopettamiseen tarvitsee vain oman päätöksen ei siihen auta toisten valittaminen

    • Anonyymi

      Mä oon 10 v ja juon kaljaa ja poltan

    • Anonyymi

      oon 12 ja aion pöllii nuuskaa ku iskä on kunnon nuuskahörhö sillä on 5 tornia jääkaapissa ei vrm huomaa onko hyvä idis?

      • Anonyymi

        Oma on valintas, turhaa se on toisaalta


      • Anonyymi

        Ei älä viel, testaa sit parin vuoden åääst itel o frendi joka kokeili kerra ja sit meni viis biittii päiväs äkkii se lähtee siit käsist.


    • Anonyymi

      Oon 10v, minä en ole vielä ottanut oikeaa röökiä, mutta kun kantaa vaan sytkäriä mukana niin voi sytyttää vaan jonku risun ja alkaapolttaasitä olen tehnyt niin 2luokasta asti

    • Anonyymi

      Älä joo huua oo rauhallinen ja tee selväks et ei oo alakoululaisen homma kokeilu 11 v on tosi aikanen se ku yleensä on siin 13-15 v ku kokeillaa ite oon kerran polttanu ja pari vapettanu mut piti vaan viek sanoo mite sait tietää ku vanhemmat ei saa tutkii lasten kamoi ilma niitten lupaa, yksityisyydwn suoja mut ei poista sitä et 11 v o liia nuori

    • Anonyymi

      Voit alottaa vaikka kertoa miten huono tupakka on ja että et missään nimessä suosittele ja sano että siihen voi kuolla. Ei ole mitenkään siistiä polttaa. Se on sitten oma päätös kun on 18v. Mutta älä suosittele. Ei ole normaalia että 11v. polttaa.

    • Anonyymi

      Älkää huutako mulle. mä oon 11v ja poltan 2-5röökii päivää kohde, ja oon nähnyt kun minun äiti antaa 12v isoveljelle röökii ja paolttaa ne yhes

    • Anonyymi

      kyllä alakouluissa harrastetaan tupakoita ja huumeita ja tytöt jää niin kiinni huumeisiin
      että myyvät pojille seksiä että saisivat rahat huumeisiin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe