Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

dogo argentino

dogo kiinnostaa

Kertokaapa minulle hiukan dogo argentino rodusta?
minkä hintaisia pentuja noin. eli siis mihin hintahaarukkaan menee?
Koulutus asteikko? helppo keksi vai vaikea?
Kuinka tulee toimeen muiden koirien kanssa
olen myös kuullut että koirat muuttuvat jonkin verran tuossa 2-3 vuotiaina,
eli siis muuttavat käytöstä? saattavat olla ettei hyväksy enää toisia koiria, saattaa alkaa uhittelee omistajaansa ym? meneekö tämä ohi, eli onko vain murros ikää vai voiko kenties jäädä loppu elämäkseen semmoiseksi? Minkä verran tarvitsee liikuntaa? voiko pitää vapaana?
-Kiitos

43

9877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinnostaa :)

      eikö kukaan osaa vastata tähän :/ en viitsisi suoraan keltään kasvattajalta mennä kyselemään :S

      • koirakuisk.

        Kannattaa googlen kautta katsastaa kaikki dogo argentino-linkit, niissä on hyvää tietoa rodusta.

        Pikaisesti omaa kantaa:

        ei helppo rotu. Vaatii fyysisestikin vahvan ihmisen koiranpitäjäksi, dogoilla on totisesti voimaa (villisian metsästykseen käytetty aikoinaan). Kyseessä kuitenkin tavallaan herkkä koira eli loukkaantuu ja ja voi mennä hyvin hankalaksi koiraksi, jos kasvatus koulutus on epäreilua, liian ankaraa (huudetaan yms, dogoilla muistaakseni herkkä kuulo) jne. Dominoivuutta, vartiointiviettiä ja laumansa/perheen suojelua löytynee, ei helppo luonne. Toisten koirien kanssa toimeentuleminen kenties hankalaa, etenkin samansukupuolisten. Puhutaan myös rodun "arvaamattomasta" luonteesta ja lähinnä siinä mielessä, että kuulemma jotkut saattavat varoittamatta tehdä "iskunsa".
        Ja eivät kuulemma siedä muita koiria tietyssä ikävaiheessa, murrosvaiheessa ja se voi tulla yllärinä ennen niin sosiaalisen koiran omistajille.

        Purukestäviä leluja myös hankala hommata tälle rodulle, saavat rikki melkein minkä vain halutessaan.

        Tunnen yhden dogon, ison ja ihan lempeän (ei tosin isommille uroksille niin mukavaa) uroksen, joka kuuntelee ihmistään ja jota on koulutettu johdonmukaisesti ja selkeästi, käsittääkseni. On valloittava myös muita ihmisiä kohtaan, tosin en mene sanomaan onko kaikkia kohtaan näin. Tehnyt meihin myönteisen vaikutuksen.


      • dogon ystävä
        koirakuisk. kirjoitti:

        Kannattaa googlen kautta katsastaa kaikki dogo argentino-linkit, niissä on hyvää tietoa rodusta.

        Pikaisesti omaa kantaa:

        ei helppo rotu. Vaatii fyysisestikin vahvan ihmisen koiranpitäjäksi, dogoilla on totisesti voimaa (villisian metsästykseen käytetty aikoinaan). Kyseessä kuitenkin tavallaan herkkä koira eli loukkaantuu ja ja voi mennä hyvin hankalaksi koiraksi, jos kasvatus koulutus on epäreilua, liian ankaraa (huudetaan yms, dogoilla muistaakseni herkkä kuulo) jne. Dominoivuutta, vartiointiviettiä ja laumansa/perheen suojelua löytynee, ei helppo luonne. Toisten koirien kanssa toimeentuleminen kenties hankalaa, etenkin samansukupuolisten. Puhutaan myös rodun "arvaamattomasta" luonteesta ja lähinnä siinä mielessä, että kuulemma jotkut saattavat varoittamatta tehdä "iskunsa".
        Ja eivät kuulemma siedä muita koiria tietyssä ikävaiheessa, murrosvaiheessa ja se voi tulla yllärinä ennen niin sosiaalisen koiran omistajille.

        Purukestäviä leluja myös hankala hommata tälle rodulle, saavat rikki melkein minkä vain halutessaan.

        Tunnen yhden dogon, ison ja ihan lempeän (ei tosin isommille uroksille niin mukavaa) uroksen, joka kuuntelee ihmistään ja jota on koulutettu johdonmukaisesti ja selkeästi, käsittääkseni. On valloittava myös muita ihmisiä kohtaan, tosin en mene sanomaan onko kaikkia kohtaan näin. Tehnyt meihin myönteisen vaikutuksen.

        Dogo argentino ei ole arvaamaton, vaan aivan normaalisti koirien tavoin yrittää kertoa omistajalleen (tai muilla lähellä oleville ihmisille, joihin luottaa) uhkaavasta tilanteesta, ettei koiran tarvitse itse ryhtyä tositoimiin. Mutta jotkut ihmiset eivät ymmärrä koiran kieltä, jonka vuoksi niitä hyökkäystapauksia tapahtuu. Kyllä kunnon omistaja oppii koiransa tuntemaan ja ennalta-arvaamaan sen teot koiran elekielen perusteella.

        Minäkin tunnen kiltin dogo argentinon, joka ei tee mitään pahaa edes samaa sukupuolta oleville koirille, päinvastoin :-) Sen sijaan tiedän suomenlapinkoiran, pomeranianin, cockerspanielin ja collien, jotka ovat hyökänneet vähintään kerran lapsen kimppuun sekä kultaisennoutajan, joka on uhkaavasti murissut lapsille.

        Jostain kumman syistä noiden rotujen hyökkäystapauksista lasten kimppuun ei vain uutisissa mainita, vaikka dogo argentinojen melkein kaikista hyökkäyksistä mainitaan :-/

        Koirasta kasvaa aggressiivinen yleensä huonon kohtelun seurauksena, kuten liian aggressiivisella koulutuksella, toisten koirien alistamaksi tulleena tai liian vähäisesti vieraisiin ihmisiin, paikkoihin tai koiriin totutettuna. Tai liian vähäinen liikunnan ja aktivoinnin tarve, joka saa koiran turhautumaan.

        Mutta koira on aina koira, se sama laumaeläin. Jos omistaja ei osaa tulkita koiran kieltä, niin koira joutuu toimimaan itsenäisesti uhkatilanteissakin.

        Ja koko ajan dogo argentinosta (niin kuin muistakin vartioivista roduista) ollaan jalostuksella saamassa yhä vain ihmisrakkaampia ja sosiaalisempia :-)

        Suoraan sanoen kumminkin dogo argentino kuuluu niihin rotuihin, joiden luonteet vaihtelevat melkein joka suuntiin, kun niitä käytetäänkin melkein kaikkiin koiratoimintoihin. Suomessa yksi dogo argentino on toiminut jopa sokeiden opaskoirana (olen kuullut) ja joissain maissa dogo argentinoja ollaan koulutettu paimentamaan karjaakin menestyksekkäästi. Mutta joissain maissa dogo argentinoja käytetään yhä metsästykseen sekä poliisi- ja suojelukoirina (Suomessakin). Dogo argentino sopii myös pelastustoiminnan harrastamiseen sekä raskaiden taakkojen vetämiseen, samaten agilityyn ja tokoon. Dogo argentinosta on siis moneen makuun :-)


      • kannatan
        dogon ystävä kirjoitti:

        Dogo argentino ei ole arvaamaton, vaan aivan normaalisti koirien tavoin yrittää kertoa omistajalleen (tai muilla lähellä oleville ihmisille, joihin luottaa) uhkaavasta tilanteesta, ettei koiran tarvitse itse ryhtyä tositoimiin. Mutta jotkut ihmiset eivät ymmärrä koiran kieltä, jonka vuoksi niitä hyökkäystapauksia tapahtuu. Kyllä kunnon omistaja oppii koiransa tuntemaan ja ennalta-arvaamaan sen teot koiran elekielen perusteella.

        Minäkin tunnen kiltin dogo argentinon, joka ei tee mitään pahaa edes samaa sukupuolta oleville koirille, päinvastoin :-) Sen sijaan tiedän suomenlapinkoiran, pomeranianin, cockerspanielin ja collien, jotka ovat hyökänneet vähintään kerran lapsen kimppuun sekä kultaisennoutajan, joka on uhkaavasti murissut lapsille.

        Jostain kumman syistä noiden rotujen hyökkäystapauksista lasten kimppuun ei vain uutisissa mainita, vaikka dogo argentinojen melkein kaikista hyökkäyksistä mainitaan :-/

        Koirasta kasvaa aggressiivinen yleensä huonon kohtelun seurauksena, kuten liian aggressiivisella koulutuksella, toisten koirien alistamaksi tulleena tai liian vähäisesti vieraisiin ihmisiin, paikkoihin tai koiriin totutettuna. Tai liian vähäinen liikunnan ja aktivoinnin tarve, joka saa koiran turhautumaan.

        Mutta koira on aina koira, se sama laumaeläin. Jos omistaja ei osaa tulkita koiran kieltä, niin koira joutuu toimimaan itsenäisesti uhkatilanteissakin.

        Ja koko ajan dogo argentinosta (niin kuin muistakin vartioivista roduista) ollaan jalostuksella saamassa yhä vain ihmisrakkaampia ja sosiaalisempia :-)

        Suoraan sanoen kumminkin dogo argentino kuuluu niihin rotuihin, joiden luonteet vaihtelevat melkein joka suuntiin, kun niitä käytetäänkin melkein kaikkiin koiratoimintoihin. Suomessa yksi dogo argentino on toiminut jopa sokeiden opaskoirana (olen kuullut) ja joissain maissa dogo argentinoja ollaan koulutettu paimentamaan karjaakin menestyksekkäästi. Mutta joissain maissa dogo argentinoja käytetään yhä metsästykseen sekä poliisi- ja suojelukoirina (Suomessakin). Dogo argentino sopii myös pelastustoiminnan harrastamiseen sekä raskaiden taakkojen vetämiseen, samaten agilityyn ja tokoon. Dogo argentinosta on siis moneen makuun :-)

        itselleni siis tuli tämmöinen lopetus uhan alla, ja olen hiukan ollut ennakko luuloinen tuota kohtaan,
        vaikka perus kiltti ja ihana onkin, toimeen tulee narttujen kanssa mutta ei oikein urosten kanssa.

        Kiitän ja kumarran syvästi näitä mielipiteitä!


      • dogolaisen om.
        kannatan kirjoitti:

        itselleni siis tuli tämmöinen lopetus uhan alla, ja olen hiukan ollut ennakko luuloinen tuota kohtaan,
        vaikka perus kiltti ja ihana onkin, toimeen tulee narttujen kanssa mutta ei oikein urosten kanssa.

        Kiitän ja kumarran syvästi näitä mielipiteitä!

        Se on aivan tyypillistä dogoille että ei tule toimeen saman sukupuolen edustajien kanssa.
        Mä olen aika ennakkoluuloinen näitä kodin vaihtaja dogoja kohtaan, ikinä kun ei tiedä millaisessa paikassa on ollut. Ja jos dogo on kerran menettänyt luottamuksen, sitä on todella vaikea saada takaisin.
        Oikein koulutettuna dogo on aivan mahtava. Tosin se vaatii pitkää pinnaa!
        Viitaten tähän koirakuisk. "Vaatii fyysisestikin vahvan ihmisen koiranpitäjäksi, dogoilla on totisesti voimaa (villisian metsästykseen käytetty aikoinaan). "
        Ei vaadi välttämättä fyysisesti vahvaa, mutta taitoa ja tarkkaavaisuutta pitää olla :) Dogoja käytetään edelleen ympäri maailmaa villisian metsästykseen.


      • Dogojen terveys?
        dogolaisen om. kirjoitti:

        Se on aivan tyypillistä dogoille että ei tule toimeen saman sukupuolen edustajien kanssa.
        Mä olen aika ennakkoluuloinen näitä kodin vaihtaja dogoja kohtaan, ikinä kun ei tiedä millaisessa paikassa on ollut. Ja jos dogo on kerran menettänyt luottamuksen, sitä on todella vaikea saada takaisin.
        Oikein koulutettuna dogo on aivan mahtava. Tosin se vaatii pitkää pinnaa!
        Viitaten tähän koirakuisk. "Vaatii fyysisestikin vahvan ihmisen koiranpitäjäksi, dogoilla on totisesti voimaa (villisian metsästykseen käytetty aikoinaan). "
        Ei vaadi välttämättä fyysisesti vahvaa, mutta taitoa ja tarkkaavaisuutta pitää olla :) Dogoja käytetään edelleen ympäri maailmaa villisian metsästykseen.

        Minä myös olen kiinnostunut kenties hankkimaan tulevaisuudessa dogo nartun. Perheessämme on myös staffi uros. Mutta mites on dogojen terveys ylipäänsä? Olen saanut sellaisen käsityksen että aika paljon esim. ihosairauksia on ja kynsien halkeemisia ym. Toi terveys vähän huolettaa. Kokemuksia omistajilta. Kiitos vastauksista jo etukäteen.


      • rakastankoiraani
        Dogojen terveys? kirjoitti:

        Minä myös olen kiinnostunut kenties hankkimaan tulevaisuudessa dogo nartun. Perheessämme on myös staffi uros. Mutta mites on dogojen terveys ylipäänsä? Olen saanut sellaisen käsityksen että aika paljon esim. ihosairauksia on ja kynsien halkeemisia ym. Toi terveys vähän huolettaa. Kokemuksia omistajilta. Kiitos vastauksista jo etukäteen.

        meillä ainakin ollut todella kiva, mutta vaativa typykkä,
        Mutta meillä ei ole koskaan ollut mitään sairauksia, ainakaan
        mitään näkyvää, ensi syksynä mahdollisesti otamme vielä lonkka kuvat, vaikka ei astutus
        käyttöön tulekkaan, mutta osaa varautua paremmin, kun tietää mitä on luvassa.
        Kynnet ei oo koskaan ollut halki, iho ollut aina hyvä( yhdestä ruuasta tuli ihottumaa, mutta hävisi heti kun ruoka muuttui) :) Meillä tullaan toisten koirien kanssa toimeen erittäin hyvin,
        Ei ole koskaan sattunut mitään, ellei toinen koira ole ollut agressiivinen, puistoilemme
        usein, myös lenkkeilemme vapaana toisten koirien kanssa. mutta
        koulutus on vaatinut eritäin paljon, myös liikunta on normaalia suurempi ja aktivointi ollut
        suuri osa elämää, mutta silti en koskaan vaihda rotua helpompan, aina tulee oleen "tappaja" koirarotu.


      • Mehran

        Tiedätkö ketään dogo argentino kasvattaja täällä suomessa


      • Ile68
        Mehran kirjoitti:

        Tiedätkö ketään dogo argentino kasvattaja täällä suomessa

        Kennel Tigidas ja Casa Rogue Söderkullassa. Itse ostin sieltä pennun elokuussa. Vastuullisia kasvattajia ja tietävät dogoista kaiken.


    • Ansa--

      Dogot on mun käsittääkseni tosi paljon yhden ihmisen koiria, enemmän vielä kun esim. dobberit. Kiinnostava rotu ja haluan joskus vielä käydä tutustumassa kasvattajalla jos mahdollista ihan uteliaisuudesta, niitä kun ei hirveästi vielä Suomessa ole niin ei ihan puistossa törmää ainakaan täällä päin. Mulle kuitenkin esim tuo aivan eriluontoinen saksanpaimenkoira on mieluisampi, on seurallisempi ja miellyttämisenhaluissempi. Mutta toki kaikki tietää mikä itselle sopii. Ja sitten jos puhutaan vaikeista koirista kouluttaa, niin jos tyhmästi asia ilmaistaan niin dogo vielä "pahempi" kuin esim. dobberi. Että ei ainakaan tosiaan ekaksi koiraksi ja sen kanssa pitää sitten olla valmis tekemään että se saa purkaa energiaa oikeaa kautta.

    • TULEVA OMISTAJA =))

      pentu hinta liikkuu siinä 1,500-2,000e välillä useimmiten on hinta siinä 1,800e! kyllä ne muuttuu varsinkin urokset ei voi sietää toisia uroksia ollenkaan ja akresiivisuus taso nousee tosi korkealle eli ei samaa suku puolta samaan talouteen tosi vähäsiä jos olenkaan ettei muuttu ja kyllä se muutos on pysyvää laatua! jos hyvällä kasvatat ja koulutat niin useat omistajat kuvaavat koiraansa näin jos edes nuhtelet niin koira muuttu velli kasaksi seinän viertä valuen joten uhittelu on suurin piirtein sellaisella muodossa kuin yleinen kuurous sinun komennoille! paljon ja lähes joka päiväistä liikkuntaa ja eri tekemisiä väsynyt dogo on onnellinen dogo! ja ei vapaana jollei ole 100% kouluttettu ja hyvin eli on oltava ehdottoman varma että koira on sinun hallinnassasi jopa vapaana ollessaan! joudut käytämään paljon mielikuvitusta ja vähän toistoja koska kyllästyy ja menettää mielenkiintonsa nopeasti muuten eli aika hankala ja todella vaativa rotu ensi kertalaisille koiran ommistajille ei suositella ja on suositeltavaa että ihmisellä on ollut muitakin rotu koiria kuin esim. mäyräkoiraa, spnieli ym.. pikkukoiria koska koira rotu on väärissä käsissä "VAARALLINEN". dogo argentino luokitellaan palveluskoiriin suomessa koska suomessa ei ole villisian metsästystä / metsästys rotuun jossa se luokitellaan pysäyttäväksi koiraksi ja villisian metsästystä voi mennä harrastamaan vaikkapa viron puollelle missä se on laillistettua toimintaa laissa! uskoisin että kirjoittamani pitää aika hyvin paikkansa jos ei niin selvennystä saa antaa =) p,s rotu on myös aivan ihana sylikoira,kova pusuttelemaan,hellyyden kipiä ym.. positiivisiä asioita on minun miellestä ennemmän kuin niitä nekatiivisiä, ja tosi kovia vartioimaan omaa perhetään,omaisuutta,omaa reviriään,menee vaikka kuolemaan asti oman omistajansa puolesta jos omistaja on vaarassa mutta että saisit tälläisen tuloksen omassa koirassasi niin unohda pakkottaminen,lyöminen, huutaminen... koska tämä rotu ei toimi jollei koira pysty kunnioitamaan sinua ja luottamaan sinuun et saa antaa edes kenenkään toisen koiran rökitää tätä koiraa ennen kuin sen ikä on vähintään jotain 1 vuotta ja pystyy silloin sen ikäisenä itse puolustaa ja päätämään mitä koira hyväksyy toisilta koirilta ja mitä ei hyväksy koska tämä rotu on myös tosi itsenäinen ja tekee itse myöskin päätöksiä miten ja koska on hänen aika toimia tilanteen mukaan tästä syystä ei suositella sitä vapaana pitämistä itse asiassa oikein missään jos on järkeä ja koira tarhoihin ei kukaan sitä suosittele että vie enään kun tämä niin sanottu sosiallinen kausi loppuu ja tulee se oikea ja loppullinen dogon luonne esiin. kiitos ja toivottavasti tämä valoitti edes pikkaisen mielenkiintoasi tähän rotuun oikeissa käsissä tämä rotu on aare ja väärissä käsissä no en haluaisi edes että lälläinen koira tulisi minua vastaan koska se on yksinkertaisesti "VAARALLINEN"

      • "dogo argentino luokitellaan..."Itse asiassa pk-luokitus(pk-oikeudet) tulee siitä,että rodulle on haettu oikeuksia harrastajien toimesta,jota sitten rotuyhdistys ja kennelliitto puoltanut.
        Mutta ne on kytköksissä tuloksiin eli ovat voimassa jos riittävä määrä on tuloksia tietyn ajan aikana tehty.
        Mitään tekemistä tällä ei siis ole rodun käyttötarkoituksen kanssa,menneen,olevan ym.


      • DOGONOMISTAJA,
        molossi kirjoitti:

        "dogo argentino luokitellaan..."Itse asiassa pk-luokitus(pk-oikeudet) tulee siitä,että rodulle on haettu oikeuksia harrastajien toimesta,jota sitten rotuyhdistys ja kennelliitto puoltanut.
        Mutta ne on kytköksissä tuloksiin eli ovat voimassa jos riittävä määrä on tuloksia tietyn ajan aikana tehty.
        Mitään tekemistä tällä ei siis ole rodun käyttötarkoituksen kanssa,menneen,olevan ym.

        Vatasin täällä viestiin, jokonhkin näiilä tietämillä, mihin asiaviestini katosi? teknisiä ongelmia?

        Dogo argentiino linkkiin vastasin. ei Kannata huuhaa palstaan vääriin tietoihin Dogo argetiinon pk-oikeuksiin uskoa.Oma Kasvattajani, liitti rotuyhdistykseen,antoi ruokintaohjeet,rotutietämystä. varokaa huuhaapalstojen pätijöitä mitkä rotua edes tunne. Dogoargentiino kasvattajat jakelee oikeaa tietoa, rohkeasti kasvattajiin yhteyttä.


      • DOGONOMISTAJA, kirjoitti:

        Vatasin täällä viestiin, jokonhkin näiilä tietämillä, mihin asiaviestini katosi? teknisiä ongelmia?

        Dogo argentiino linkkiin vastasin. ei Kannata huuhaa palstaan vääriin tietoihin Dogo argetiinon pk-oikeuksiin uskoa.Oma Kasvattajani, liitti rotuyhdistykseen,antoi ruokintaohjeet,rotutietämystä. varokaa huuhaapalstojen pätijöitä mitkä rotua edes tunne. Dogoargentiino kasvattajat jakelee oikeaa tietoa, rohkeasti kasvattajiin yhteyttä.

        Elämä on. Varmmaan tarkoitat laittamaani sääntöjen mukaista linkkiä mitkä liittyy dogoihin ja niiden pk oikeuksiin mitkä sai 2009. En itse näe syytä miksi poistui viesti? ehkä joku kertoisi syyn minullekkin, lähinä pidän lapsellisena nettikiusaamisena poistatuttaa asiallinen viestini , näköjään eräs aikuinen on lapselisuttaan toisella palstalla oootamassa minua viestillään, jos ihmiset on aikuisia olkoon kun aikuiset sieltä ei viestit poistu vaikka lakiakin rikkoisi .


        Mitä tulee dogoihin niin muistan kun aikonaan olin kävelyllä bullerouroksen kanssa vastaan tuli ylisuuri uros dogo omistajansa kanssa ei kumpikaan uros rähissyt toisilleen. Valitettavan paljon olen törmännyt arkoiihin narttu dogoihin.

        Kasvattajat antaa roudussa on oikeata tietoa, koirissa kuka tahansa voi leikkiä koiran kasvattajaa tämmöisillä palstoilla.


      • molossi ei rek
        DOGONOMISTAJA, kirjoitti:

        Vatasin täällä viestiin, jokonhkin näiilä tietämillä, mihin asiaviestini katosi? teknisiä ongelmia?

        Dogo argentiino linkkiin vastasin. ei Kannata huuhaa palstaan vääriin tietoihin Dogo argetiinon pk-oikeuksiin uskoa.Oma Kasvattajani, liitti rotuyhdistykseen,antoi ruokintaohjeet,rotutietämystä. varokaa huuhaapalstojen pätijöitä mitkä rotua edes tunne. Dogoargentiino kasvattajat jakelee oikeaa tietoa, rohkeasti kasvattajiin yhteyttä.

        En tiedä mihin ja miksi on viestejä hävinnyt,jos on,mutta kannattaa tiedustella ylläpidolta,osaavat varmaankin kertoa.

        Juu,aina kannattaa toki ottaa yhteyttä kasvattajiin tai pitkäaikaisiin harrastajiin suoraan ylipäätään,saa ensikäden tietoa.
        Jos aikoo alkaa harrastamaan(lajitoimintaa),niin kannattaa ottaa yhteyttä kasvattajiin/omistajiin,jolla on myös kokemusta harrastustoiminnasta.Niitä dogopuolellakin on ja tosi hyvää pr:ää samalla rodulle tehneet :)
        Varsinkin vielä jos on haastellisempi rotu kouluttaa,niin lajien harrastajilta saa hyviä vinkkejä,vielä nimenomaan omaa rotua ajatellen.


      • molossi ei rek
        molossi ei rek kirjoitti:

        En tiedä mihin ja miksi on viestejä hävinnyt,jos on,mutta kannattaa tiedustella ylläpidolta,osaavat varmaankin kertoa.

        Juu,aina kannattaa toki ottaa yhteyttä kasvattajiin tai pitkäaikaisiin harrastajiin suoraan ylipäätään,saa ensikäden tietoa.
        Jos aikoo alkaa harrastamaan(lajitoimintaa),niin kannattaa ottaa yhteyttä kasvattajiin/omistajiin,jolla on myös kokemusta harrastustoiminnasta.Niitä dogopuolellakin on ja tosi hyvää pr:ää samalla rodulle tehneet :)
        Varsinkin vielä jos on haastellisempi rotu kouluttaa,niin lajien harrastajilta saa hyviä vinkkejä,vielä nimenomaan omaa rotua ajatellen.

        Lisäys,ettei tule epäselvyyttä,että viestini piti mennä nimimerkille DOGONOMISTAJA.Hyppii vaan näköjään välillä mihin sattuu.


      • DOGONOMISTAJA
        power.light kirjoitti:

        Elämä on. Varmmaan tarkoitat laittamaani sääntöjen mukaista linkkiä mitkä liittyy dogoihin ja niiden pk oikeuksiin mitkä sai 2009. En itse näe syytä miksi poistui viesti? ehkä joku kertoisi syyn minullekkin, lähinä pidän lapsellisena nettikiusaamisena poistatuttaa asiallinen viestini , näköjään eräs aikuinen on lapselisuttaan toisella palstalla oootamassa minua viestillään, jos ihmiset on aikuisia olkoon kun aikuiset sieltä ei viestit poistu vaikka lakiakin rikkoisi .


        Mitä tulee dogoihin niin muistan kun aikonaan olin kävelyllä bullerouroksen kanssa vastaan tuli ylisuuri uros dogo omistajansa kanssa ei kumpikaan uros rähissyt toisilleen. Valitettavan paljon olen törmännyt arkoiihin narttu dogoihin.

        Kasvattajat antaa roudussa on oikeata tietoa, koirissa kuka tahansa voi leikkiä koiran kasvattajaa tämmöisillä palstoilla.

        Varmmaan tarkoitat laittamaani sääntöjen mukaista linkkiä mitkä liittyy dogoihin ja niiden pk oikeuksiin mitkä sai 2009.
        Kyllä juuri sitä tarkoitan, joku ihminen molossi tai joku sen semmoinen laittoi potaskaa linkissä dogo argentiinon palveluskoira oikeudesta vastasin siihen, oma asiaviestinikin katosi.


    • Kertokaapa minulle hiukan dogo argentino rodusta?
      -Rotu on voimakasviettinen metsästykseen jalostettu ja laumauskollinen.
      minkä hintaisia pentuja noin. eli siis mihin hintahaarukkaan menee?
      -n.2000, hyväsukuiset pennut jopa 2500euroa
      Koulutus asteikko? helppo keksi vai vaikea?
      -Peruskoulutus helppo rodun ohjaajaherkkyyden vuoksi, jatkokoulutus voi olla haastavaa taitamattomalle kouluttajalle.
      Kuinka tulee toimeen muiden koirien kanssa
      olen myös kuullut että koirat muuttuvat jonkin verran tuossa 2-3 vuotiaina,
      eli siis muuttavat käytöstä? saattavat olla ettei hyväksy enää toisia koiria, saattaa alkaa uhittelee omistajaansa ym? meneekö tämä ohi, eli onko vain murros ikää vai voiko kenties jäädä loppu elämäkseen semmoiseksi? Minkä verran tarvitsee liikuntaa? voiko pitää vapaana?

      - No tuo ei kyllä ole totta, tottakai se koira murrosiässä testaa rajojaan, niin tekevät myös chihuahuat. Ei hyväksy toisia koiria? Oikealla koulutuksella hyväksyy kyllä, jonkinverran rodussa on kuitenkin periytyvää sukupuoliagressiota (urokset ei tule urosten kanssa toimeen tai nartut.. jne) Rotu on jalostettu suurriistan metsästykseen joten aika hemmetisti kaipaa liikuntaa :) ja voi pitäöä irti kunhan on oikein koulutettu :)
      -Kiitos

      • Rotu kyllä luetaan rotuihin,joilla ns.lajiaggressiivisuutta.Lähinnä siis tarkoittaa,etteivät välttämättä tule toimeen oman sukupuolen kanssa.
        Sitä on sen verran,että se pitää kyllä huomioida vähän enemmän kuin cihujen kanssa...
        Jos riittävästi tuota on,niin ei sitä poistettua saada hyvälläkään koulutuksella siinä mielessä,että varsinaisesti toimeen tulevat,kuten ns.lajisosiaaliset rodut.
        Mutta koulutuksella voidaan vaikuttaa siihen,että ovat hallinnassa,eikä pyri/tunne tarvetta lähteä haastamaan.


    • snakun isäntä

      dogo argentino on vihoviimeinen kaupunkikoira! Jos asut maalla yksinäisellä paikalla, voit sellaisen ottaa, mutta kaupunkiin moinen koirataisteluihin ja villisian metsästykseen jalostettu rotu on täysin soveltumaton. Kysyt, voiko dogoa pitää vapaana. Kotonasi varmaan voit, mutta tapposyyte on riskinä, jos muualla pidät.

      Alla toiseen ketjuun (jossa oli kysymys isojen/vaarallisten rotujen kieltämisestä) kirjoittamani kommentti mm. dogo argentinosta.

      xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

      >>Vahingoittamis hepulit ei todellakaan ole salittuja ja sellainen koira joka sellaisia saa ei ole omistajansa halinnassa ja silloin vika on nimenomaan hihnan toisessa päässä.>Jos taas tarkoitit hepulia esim koirapuistossa leikkiessä, että iso koira juoksee vaikka pienen koiran päälle tai jotain vastaavaa ja sattuu vahinko>Silloinkin vastuu on ihmisillä, Ihminen lauman johtajan arvio tilanteen, voiko pientä koiraa viedä isojen sekaan ja toisinpäin.>Hyvin monessa kaupungissa on erikseen pinetyen ja isojen puolet ja jos ei ole niin jokainen saa varmasti vuoronsa.

      • Maailman paras rotu

        Sinä et nähtävästi tunne rotua ollenkaan niin pidätkö naamasi kiinni! Nimimerkillä. Dogo kaupunki asunnossa ja kulkee vapaana :) saatanan Urpo!


      • Tappajarotu
        Maailman paras rotu kirjoitti:

        Sinä et nähtävästi tunne rotua ollenkaan niin pidätkö naamasi kiinni! Nimimerkillä. Dogo kaupunki asunnossa ja kulkee vapaana :) saatanan Urpo!

        Älä taivaan tähren pirä sitä auki kuin korkeintaan asunnossasi. Silloinkin pidä huoli ettei se karkaa ovea avatessasi rappuun ja tapa sitä naapurin tessua.

        Tyhmää pitää erästä maailman vaarallisinta koiraa maailman parhaana rotuna.

        Häpeän puolestasi kun et itse osaa


      • snakun isäntä
        Maailman paras rotu kirjoitti:

        Sinä et nähtävästi tunne rotua ollenkaan niin pidätkö naamasi kiinni! Nimimerkillä. Dogo kaupunki asunnossa ja kulkee vapaana :) saatanan Urpo!

        Linkistä löytyy muutama video, joissa dogo argentino on arvioitu maailman parhaisiin kuuluvaksi. Dogot ovat listan kärkipäässä, kun on kysymys "25 vaarallisimmasta koirasta" tai "25 vahvimmasta koirasta" yms. Kun et näköjään listoja entuudestaan tunne, niin käypä tutustumassa.
        http://www.youtube.com/watch?v=VrR3CctWfJM

        Mitä omaan dogon tuntemukseeni tulee, niin kolmen dogouroksen kanssa olen jotenkin tekemisiin tullut. Yksi oli tappaa snakuni, toinen hyppäsi koirapuiston aidan yli pikkukoiran kimppuun ja puri koiran emäntää ranteeseen. Kolmas ei vain viihtynyt muiden koirien kanssa ja (onneksi) lopetti koirapuistovierailut.


      • Nainen 75
        Tappajarotu kirjoitti:

        Älä taivaan tähren pirä sitä auki kuin korkeintaan asunnossasi. Silloinkin pidä huoli ettei se karkaa ovea avatessasi rappuun ja tapa sitä naapurin tessua.

        Tyhmää pitää erästä maailman vaarallisinta koiraa maailman parhaana rotuna.

        Häpeän puolestasi kun et itse osaa

        Mikään rotu ei ole sallittu vapaana kuljeksimaan asutusalueella. Asenteesi rotua kohtaan on pikkusieluinen ja huomaa ettet paljon tiedä. Oma6v dogoukkoni on mainio kaveri "uhmineen"jämäkkä asenne ja hellä huolenpito ja liikunta, siinä opas hyvään koiraan. Vahingossa 1v. Sain tämän ukon.epäluuloa oli, mutta koira otti minut ja minä koiran lapsineni. Päivääkään en ole katunut enkä luopuisi siitä mistään hinnasta. Työtaakka hän on, mutta sen arvoinen.


      • Nainen 75 kirjoitti:

        Mikään rotu ei ole sallittu vapaana kuljeksimaan asutusalueella. Asenteesi rotua kohtaan on pikkusieluinen ja huomaa ettet paljon tiedä. Oma6v dogoukkoni on mainio kaveri "uhmineen"jämäkkä asenne ja hellä huolenpito ja liikunta, siinä opas hyvään koiraan. Vahingossa 1v. Sain tämän ukon.epäluuloa oli, mutta koira otti minut ja minä koiran lapsineni. Päivääkään en ole katunut enkä luopuisi siitä mistään hinnasta. Työtaakka hän on, mutta sen arvoinen.

        Täältäpäin yksi lähti piikille kun alkoi jo hyökkiä ihmisiä kohti. Sitä ennen suosittelin pitkään ihmisiä vaihtamaan kadun toiselle puolelle, koska koira jaksettiin melkein pidellä, turha sitä oli mennä lähemmäs kiihdyttämään vielä lisää: Kerran se melkein veti naisen lapsineen auton eteen tielle, vain koska tien toisella puolella kulki pari pienempää koiraa.

        Jotkut ovat niin sokeita omalle rodulleen että nostavat sen oikain jalustalle, yli muiden, etteivät enää näe realiteetteja.


    • Kettu vinossa

      Hyvin koulutettuna ja tapakasvatettuna dogo on upea koira kaupunkioloissakin. Irtipitämistä ei voi suositella taajama-alueilla,riista(- ja suojelu)vietti on dogolla voimakas. Oma urokseni pitää nartuista tietysti ja tutut,leikatut urokset menevät,kunhan eivät tuijota,rähise tai haasta muutoinkaan. -Ja luovuttavat vaikka luun suustaan,jos koirani sen haluaa. Käytännössä kaikki vieraat urokset ovat eliminoitavia kohteita,kilpailijoita,joten jos haluaa kovin koirasosiaalisen koiran, niin dogo ei ole silloin todellakaan oikea valinta.

      Pentuaikana hyvin sosiaalistettu ja hyviä kokemuksia muista koirista omaava dogoni murkkuikä alkoi jo 7-8 kk junnuna: haastoi vieraita uroksia,ei mitään väliä olisko toinen ollut vanhempi tai vahvempi.Itsesuojeluvaisto nolla,hyökkäyshalu 10.
      (Koiraani ei ole muut koirat alistaneet,sitä ei kohdella epäoikeudenmukaisesti,se on hyvin hoidettu ja erittäin rakastettu koira. Sille on pennusta asti tehty selväksi,että ihminen määrää. Se saa paljon liikuntaa ja virikkeitä,kehuja aina onnistuneista suorituksista. Tottelevainen muutoin on melko pitkälti,mutta vieraita uroksia ei vaan sulata,ei niin millään.)

      Se on erittäin kiintynyt omaan perheeseensä, tykkää ystävistämme, mutta ei yleensä osoita mielenkiintoa vieraita ihmisiä kohtaan. Omaa reviiriä,taloa ja autoa vahtii kylläkin niin,että kutsumattomille vieraille kävisi huonosti. Jos on laiska ja mukavuudenhaluinen ihminen,dogoa ei kannata ottaa. Liian vähäinen liikunta ja aivotyöskentely näkyy useilla dogoilla asunnon tuhoamisena tai muuna häiriökäyttäytymisenä. Dogo on älykäs ja oppii nopeasti asioita,niin hyvässä kuin pahassa. Jos pentuna oppii,että hihnassa edetään vetämällä,aikuinen erittäin voimakas koira vie halutessaan isoakin miestä kuin tuuli höyhentä. On osattava ennakoida tilanteita.

      Jos ei ole koirakokemusta yhtään tai on hyvin periksiantava luonne,ei dogoa.
      Dogon kanssa on oltava erittäin johdonmukainen,pennusta asti. Se on itseohjautuva koira ja sen itsenäisesti tehdyt päätökset eivät välttämättä ole mukavaa seurattavaa. Se ei myöskään kestä ns. kovan käden koulutusta,joten raivostuvat & machoilijat älkööt vaivautuko. Rikottu luottamus ei palaudu!

      Dogo on haastava ja aikaa vievä koira. Se valloittaa kalenterisi ja sydämesi. Ja se myös rajoittaa elämääsi ihan eri tavalla,kuin joku helpompi rotuinen.
      Pahimpia kokemuksia on koiraani liittyen tullut muilta koirienomistajilta;ihmiset huutelee perään "tappajakoiraa", "pidä se koira kiinni"(vaikka se ON kiinni) ja vapaana juoksevat pikkukoirat,jotka tulevat kytketyn koirani luo räksyttämään ja näykkimään. Jos ei omani sano mitään,niin tilanne menee ihan ok. Jos taas pärähtää takaisin ja pyrkii nappaamaan kiinni,niin minulle huudetaan "miks tommosia tappajakoiria ees ihmiset hankkii?!" Kröhöm,pidäthän itse sen koirasi kiinni,niin ei tarvitse pelätä sen puolesta. Minäkään en pidä siitä,jos vieraat ihmiset tunkevat liian lähelle...

    • Dogo haaveissa

      Olen pitkään ollut kiinnostunut dogosta. Mitä sen kanssa tulisi/kannattaisi harrastaa, kun missään tuloslistoilla rotua ei näy...? Eli sieltä ei vinkkejä saa. Ja päivittäiset kymmenen kilometrin lenkit ei riitä vaan tarvii myös jotain aivotyöskentelyä?

      • dogoliini

        Jälki- ja pelastus on hyvät harrastukset dogon kans. Pennun kans voi alottaa ihan omalla pihalla tekemällä sille helpon makkarajäljen.
        Jos dogon kans haluaa harrastaa suojelua ni seki on mahollista mutta siihen pittää olla dogoihin kunnolla perehtyneet kouluttajat joita ei suomesta löydy montaa.
        Jos dogolla ei oo tarpeeksi virikkeitä ni se kyllä "askartelee" sitte irtaimiston uuteen uskoon, oma pikku-dogoni söi pentuna sohvan ja kaikkee pientä irtainta :oD


    • Mun dogo tekee kaiken ilman sen kummempia komenteluia, tää uros tajusi hetkessä mitä siltä vaaaditaan.

    • bluppe

      Moi.
      Itselläni on noin puolentoista vuoden ikäinen dogo poika ja 5 vuotias labbis uros, ja erittäin hyvin tulevat toimeen. Tosin kyllä vieraiden ja dominoivien uroskoirien kanssa ei kyllä tule toimeen. Narttujen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia (ainakaan vielä) ja ihmisten kanssa on erittäin sulinen ja kiltti :)

      Uskon että dogon (niin kun kaikilla vähän vaatimilla roduilla) "luonne" vaikuuttaa paljon siitä että minkälaisessa ympäristössä se on kasvannut. esim. ihimest, koulutus ja kokemus toisista koirista.

      Dogo on kyllä vaativa rotu, muuta en voi väittää MUTTA.. kyllä sen arvoinen jos sitä koulutta/ kohtelee oikein.

      • fundeeraa

        Vieläkö Bluppen uros on kolmivuotiaana erittäin suloinen ja kiltti?
        Miten lenkit sujuvat, esim. kun vieras uros tulee vastaan?
        Vai onko koira vaihtanut kotia tms.?
        Puolitoistavuotiaan koiran omistajahan ei itsekään vielä tiedä mitä tuli hankittua, luonne muuttuu ainakin kolmivuotiaaksi asti, ja sen jälkeenkin saattaa tulla yllätyksiä?


    • Kennelisti

      Tappajakoiriahan Dogot on, ei siitä mihinkään pääse. Todella ihmeellistä "ongelma on aina hihnan toisessa päässä" -lätinää kuulee harmittavan paljon. Ihan samaa kuin amerikan pyssyhullujen "ei aseet tapa, vaan ampujat" scheisse. Vaikka olisikin totta, että spanielit tai puudelit häiriökäyttäytyy suhteessa yhtä usein kuin Dogot, niin olennaista on se, että ne pieniä eikä onnistu juuri ketään vammauttamaan, mutta Dogo pystyy tappamaan aikuisenkin. Sitä riskiä ei kannata ottaa, vaan jättää Dogo hankkimatta. Nehän muuten ovat, hyvin järkiperustein, lailla kiellettyjä monessa maassa.

    • Divino

      Meillä on 4 dogoa ja elämä on noin monen kanssa vaativaa ja koirat määrittää paljon päivärytmistä. Dogossa on enkeli ja paholainen. Se on ihana omalle perheelle, mutta kiihtyy 0-100 nopeammin kuin mikään muu rotu. Kun perehtyy rotuun ja hyväksyy tietyt rajoitteet, niin maailman paras rotu ja meillä tulee aina olemaan dogoja. Upein rotu päällä maan... :)

    • Pieniparempi

      Itse en niin rumaa koiraa ottais mitä nää dogot on. Varsinaisia egon kohotus koiria 😂

      • Wieww

        Meillä oli dogo aivan mahtava uros ei parempaa koiraa voinut olla Ilonen ja seurallinen kertakaikkiaan niin ihana tapaus ..❤ ps dogot ei todellakaan ole rumia!!


      • Anonyymi

        Näitä koiria ottavat ihmisiä joilla on jotain todistettavaa tai on muuten vaikeaa. Ketään järkevää ihmistä en tunne kellä moinen on


    • Koiranomistaja

      Tappajakoira joka pitäisi kieltää myös suomessa. Erittäin hankala pidettävä, koskaan ei tiedä mitä tapahtuu kun on dogo hihnassa. Jos omaa egoa pitää pönkittää niin suosittelen muita tapoja.

    • Ennaltaehkäisyä

      Kannattaa tappaa dogot, jos näkee niitä jossakin.

    • Parasrotuikinä

      Aivan mahtava lemmikki, kunhan sitä osaa lukea. Itsellä ollut 2 dogo urosta (eriaikaan kylläkin). Ensimmäinen tuli pentuna ja olikin 9 vuotta, kunnes selkä petti. Toinen tuli 2v:nä kodinvaihtajana. Molemmat olivat harmittomia pusukavereita, vaikka talossa oli ekan aikana myös samaanaikaan nuorempi erirotuinen uros ja 2 narttua. Eipä suurempi ongelmia niiden kanssa ollut
      Kodinvaihtaja oli muuten helppo ja onneksi hyvin koulutettu, mutta se kuka sen sitoi kiinni sai sen vain irrottaa. Jos rotu kiinnostaa kannattaa ottaa rohkeasti suoraan yhteys kunnon kasvattajiin. Koirapuisto koiraksi näistä harvoin on mutta sohvan valtaajana täydellinen, kunhan järjestää aktiviteetteja.

      • Anonyymi

        Todella hieno rotu. Pitää olla kunnon idiootti että moista pitää kotonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella hieno rotu. Pitää olla kunnon idiootti että moista pitää kotonaan.

        Todellinen vaara naapureille, ja heidän koirilleen.
        Kertoo omistajasta, et joku itsetunto ongelma,siksi rotu tuollanen.Usein omasta mielestään ruma, niin koiralla pönkitystä.Eihän se auta,muut säälii yritystä .


    • Anonyymi

      Dogo Argentino on ollut meille turva, tuki ja rakkaus. Tyttärelle kuin sisarus. Meillä oli paljon koirakamuja, kun koiruus pieni. Sittemmin vien ihanaa koiraani lähinnä yöaikoina 3krt. Muutama koira kävi päälle ja sieltähän se aktivoitui, taistelija. Ihmisiä tämä kullanmuru rakastaa, ellei niillä ole jotain pahaa mielessä. En tiedä uskollisempaa ystävää ja minulla on ollut rottweiler, saksanpaimenkoira, kultsu ja cairnterrieri, joka luuli olevansa leijona. Tämä koira elää lojaaliudesta ja loputtomista pusuista. Tämä taitaa olla elämäni koira, pahassa ja hyvässä. Uskoisin tällä koirakokemuksella, että omistajan vaikutus koiran käytökseen on 60%. Loput tulee sieltä jostain... Halit kaikille ihanille koiranomistajille 😘. Kiitos ❤.

    • Anonyymi

      Mun dogo meni pois reilu vuosi sitten 10.vuotiaana.itsellä ollut kuusi koiraa aikaisemmin ja tämä oli se, joka vei palan pois mennessään.
      Aivan huippu pennusta asti.jotain tuhoja kaikki pennut tekee,sille ei voi mitään ja siitä ei kannata itseä syyllistää.
      Kolmivuotiaaksi käytiin koirapuistossa, mutta sen jälkeen se alkoi olla sellaista räjähdyksen odottamista toisten urosten kanssa.
      Narttujen ja pienten urosten kanssa ei mitään ongelmaa.ihmisten kanssa oli ok,juopoille kyllä murisi jos tulivat lähelle.
      Liikuntaa sekä työntekoa dogo kaipaa, missä se joutuu käyttään päätään
      En suosittelisi ensimmäiseksi koiraksi kaikille.
      Oma uros oli kyllä aika kovapäinen,aika monta kertaa tuijotettiin toisiamme silmiin.nartuista en osaa sanoa
      En ole yhtään omistanut.
      Aivan loistava rotu!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2328
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      42
      1537
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1467
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      73
      1254
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe