90 luvulta lähtien työtaakka on lisääntyny noin karkean arvioni mukaan 50%,henkilökuntaa vähennetty kouluilta ja sen myötä työalueet suurentuneet huomattavasti.
Osassa jopa 50% vähennys, työnmäärää "kevennetty" harvemmin tapahtuvalla siivouksella,joka on jo piintyneen lian poistamista eikä ylläpito siivousta .
Jokainen joka siivoaa tietää eron,osaan kohteita on lisätty lähialuen pisteitä, liitetty osaksi koulua.
Sijaistus velvotteen tultua voimaan ,ilmaistyötä teetetään vaikkakin ,lapsikin tietää ettei sen laatu voi olla asiakaan toiveiden mukaan.
80 luvulla palkan sai tehdystä työstä,nyt meillä ylityökielolla kierretään se ja työ teetetään ilmaiseksi.
80 luvulla yksityiset siivous firmat oli kirosana nyt ollaan samassa pisteessä itsekkin.
Mietin miten KTV:kehtaa periä maksujaan kaiken tämän jälkeen minkä se on meille tehnyt.
Yleiskorotuksesta on turha hurraa huutoja pyytää, kaupunki nosti samassa kuussa vuokria ja kaikki muukin nousee.
Kuka ajaa työntekijän etuja?KTV ei mielestäni ainakaan.
Äänestämällä voit vaikuttaa?miten ja mihin? tätä olen pohtinut pitkään..
Koulusiivous
17
4155
Vastaukset
- taina
Siivoojien pitäisi muodostaa painostusjoukkoja, jos KTV ei aja jäsenistönsä etuja paremmin, niin työntekijät siirtyvät työttömyyskassan jäseneksi.
Työttömyyskassan jäsenmaksut ovat murto-osa ammattiliittojen maksuista ja työttömyyden kohdatessa ansiosidonnainen maksetaan täsmälleen samoin kuin liittoon kuuluvalle.
Minulla työttömyyskassan jäsenyys maksaa noin 40 € vuodessa.
Vieläkin kuulee joidenkin väittävän, että työttömyyskassaan voi kuulua vain jos kuuluu liittoon. Edellinen väite ei siis pidä paikkansa.- Pölyhuiska
Heips,
Missä työttömyyskassassa on näin halpa vuosimaksu kuin 40€?
Itse kuulun YTK työttömyyskassaan ja jäsenmaksu (kerranvuodessa) on 60€ (nousi tänä vuonna, viime vuosi 50€) Olen luullut aina että tämän on halvin työttömyyskassa. Ainakin ennen tuota jäsenmaksun korotusta. - taina
Pölyhuiska kirjoitti:
Heips,
Missä työttömyyskassassa on näin halpa vuosimaksu kuin 40€?
Itse kuulun YTK työttömyyskassaan ja jäsenmaksu (kerranvuodessa) on 60€ (nousi tänä vuonna, viime vuosi 50€) Olen luullut aina että tämän on halvin työttömyyskassa. Ainakin ennen tuota jäsenmaksun korotusta.Tarkistin viimevuoden jäsenmaksu 36 €. IAET:n työttömyyskassa (Insinöörien, Arkkitehtien ja Ekonomien)
- Cleaner
Samalla aikaa puhut liittymisestä työttömyyskassaan ja siitä kuinka huonosti KTV:n jäsenten edut ovat ajettu.
Ei paljon järki päätä pakota! Liitytään kaikki joukolla työttömyyskassaan ja ne menetetään ne vähätkin edut joita olemme saavuttaneet. Kohta töitä saa tedä 12h/vrk ja 4e/h palkalla. Työttömyyskassaa se asia ei nimittäin kiinnosta tippaakaan... - HEH JA HEH
Cleaner kirjoitti:
Samalla aikaa puhut liittymisestä työttömyyskassaan ja siitä kuinka huonosti KTV:n jäsenten edut ovat ajettu.
Ei paljon järki päätä pakota! Liitytään kaikki joukolla työttömyyskassaan ja ne menetetään ne vähätkin edut joita olemme saavuttaneet. Kohta töitä saa tedä 12h/vrk ja 4e/h palkalla. Työttömyyskassaa se asia ei nimittäin kiinnosta tippaakaan...Mehän teemme kokoajan vain enemmän ja enemmän saman työ ajan puitteissa.
Auleita mitoitetaan uudelleen ja uudelleen, rakennukset eikä niiden käyttö ole muuttunut.
Siivoojia vähennetään kohteista ja työt jaetaan jäljelle jääneiden kesken.
Miten siis KTV tai kassa poikkeaa toisistaan?eduiltaan .
Miksi me riiputaan hysteeriseti liitossa joka huonontaa meidän etuja (vertaa huviksesi vaikka 20v aika välillä tapahtunutta muutosta)..tulet huomaamaan että etuja on menetetty jo ja paljon..Mielummin vaatisin tekemään jotain meidän puolesta eikä suostumaan kaikkeen,mitä työn antaja vaatii.
Liiton suostumuksella sijaistus sopimuskin ajettiin läpi.
Kuinka monessa muussa liitossa tämä olisi mennyt läpi?............koitetaan pysyä totuudessa.
- Moppi!
Olen itse pääkaupunkiseudun koululla työssä ja,kun alueita vertaa yksityisiin siivousfirmoihin, niin alueet ovat VIELÄ ihan kohtuulliset.
Todellista työaikaa 8 tunnin ja 9 minuutin päivästä on noin puolet. Luokkiinhan ei pääse aamulla(no,riippuu vähän työajasta)---ja se kaikki muukin siivous on vähän sitä sun tätä.Mutta se sijaistamissopimus suoraan sanottuna vit...aa. Millään muulla alalla ei todellakaan tehdä ilmaista työtä!
Tiedätkös muuten mitä Solit ja muut maksavat???
Kyllä meillä on ihan kilpailukykyinen palkka.Mutta sitä toivon, että ne puhelimessa juoruajat ja ainaiset sairastelijat saataisiin pois kitkettyä.
Se, kun on niin helppo jäädä 1-3 päiväksi kotiin "sairastamaan" eikä sairaslomalappua tarvitse esittää kuin poikkeustapauksessa, hmm.. Ja aina samat naamat!- Mopi&Luuttu
Todella positiivista kuulla että jollakin on alue vielä "omissa käsissä".
Älä hirveen kovaan kuuluta että sulla on tota luppoaikaa noin paljon.Mitoituksia tehdään ja jos piirejä aletaan nivomaan toisiinsa niin sitä saattaa joutua sen keskenpäivä siirtymään muualle "luppo ajaks"ja sitten taas jatkamaan omalle koululle.
Itselläni on siihen luokkienväliin nivottu niin paljon muuta , ettei tarvitse puhelimessa maata eikä muuallakaan.
Yli puolet työajasta menee muuhun , luokat sitten meneekin liukuhihnalla.
Minä en toivo että ketään kitketään pois,toivon vaan että työssä viihtymisen eteen tehtäisi jotain ratkaisevaa,eihän kukaan ole poissa ja pitää työstään(en tarkoita todellista sairastamista enkä muuta siihen rinnastettavaa).
Kaikesta huolimatta ja siitä johtuen KEVÄTTÄ itse kullekkin. - Moppi&Luuttu
Mopi&Luuttu kirjoitti:
Älä hirveen kovaan kuuluta että sulla on tota luppoaikaa noin paljon.Mitoituksia tehdään ja jos piirejä aletaan nivomaan toisiinsa niin sitä saattaa joutua sen keskenpäivä siirtymään muualle "luppo ajaks"ja sitten taas jatkamaan omalle koululle.
Itselläni on siihen luokkienväliin nivottu niin paljon muuta , ettei tarvitse puhelimessa maata eikä muuallakaan.
Minä en toivo että ketään kitketään pois,toivon vaan että työssä viihtymisen eteen tehtäisi jotain ratkaisevaa,eihän kukaan ole poissa ja pitää työstään(en tarkoita todellista sairastamista enkä muuta siihen rinnastettavaa).
Kaikesta huolimatta ja siitä johtuen KEVÄTTÄ itse kullekkin.eihän kukaan ole poissa ja pitää työstään(en tarkoita todellista sairastamista enkä muuta siihen rinnastettavaa). TOHON ja pitää olisi pitänyt tulla jos pitää..painovirhe paholainen.
- Mopille
Mopi&Luuttu kirjoitti:
Kaikesta huolimatta ja siitä johtuen KEVÄTTÄ itse kullekkin.Vastaanpa vielä muutamalla sanalla.
Eipä huudella ja huhuilla mihinkään suuntaan (eikä varsinkaan virastoon), kyllä sitä välillä painetaan se 14pv ilman sijaisia. Laadusta ei tietoakaan.
Ihmettelen vaan noita siirtoja toisille kouluille? Mitäs sä voisit siellä toisella koulullakaan tehdä kesken päivän, kun/jos tunnit päättyy klo 13.00 alkaen esimerkiksi.
Ja, jos toiselle koululle menee, siirtymäaikaa on noin 30min.varattava ainakin ja se on pois työajasta.Vaihdat vaatteet jne...Ei mitään järkeä eikä siihen mennä eikä suostuta!!!
Turha puhua myöskään siitä, että luokkia aletaan siivoamaan joka toinen päivä. Kun nytkin on pölyä ja kuraa ihan tarpeeksi - Moppi&Luuttu
Mopille kirjoitti:
Vastaanpa vielä muutamalla sanalla.
Eipä huudella ja huhuilla mihinkään suuntaan (eikä varsinkaan virastoon), kyllä sitä välillä painetaan se 14pv ilman sijaisia. Laadusta ei tietoakaan.
Ihmettelen vaan noita siirtoja toisille kouluille? Mitäs sä voisit siellä toisella koulullakaan tehdä kesken päivän, kun/jos tunnit päättyy klo 13.00 alkaen esimerkiksi.
Ja, jos toiselle koululle menee, siirtymäaikaa on noin 30min.varattava ainakin ja se on pois työajasta.Vaihdat vaatteet jne...Ei mitään järkeä eikä siihen mennä eikä suostuta!!!
Turha puhua myöskään siitä, että luokkia aletaan siivoamaan joka toinen päivä. Kun nytkin on pölyä ja kuraa ihan tarpeeksiYleisiä tiloja siivotaan keskelläpäivää koulu ei muodostu pelkistä luokista.Juhlasalit,kansliat,erityisluokat,terveydenhoitajantilat,kuraattoria, opettajanhuone..ymm.Olisi työajan haaskaamista seisottaa ihmisiä keskellä päivää ,hyödyntämättä jättäminen näiden yleisimpien tilojen päivä siivouksella.
Tiloja siivotaan jo "täsmä siivouksella" eli,harvemmin tehtävät työt,päivittäiset ymm. Ihan samoin kuin toimistoja.
Siirtymä aika on(käsittääkseni) PISIMMILLÄÄN sen 30min(vatii jo jokun liikenneväineen käyttöä) lyhyempiäkin aikoja on.
Hyvin suunniteltu"täsmä siivous" ei välttämättä lisää taakkaa...huonosti taas... - taasen...
Moppi&Luuttu kirjoitti:
Yleisiä tiloja siivotaan keskelläpäivää koulu ei muodostu pelkistä luokista.Juhlasalit,kansliat,erityisluokat,terveydenhoitajantilat,kuraattoria, opettajanhuone..ymm.Olisi työajan haaskaamista seisottaa ihmisiä keskellä päivää ,hyödyntämättä jättäminen näiden yleisimpien tilojen päivä siivouksella.
Tiloja siivotaan jo "täsmä siivouksella" eli,harvemmin tehtävät työt,päivittäiset ymm. Ihan samoin kuin toimistoja.
Siirtymä aika on(käsittääkseni) PISIMMILLÄÄN sen 30min(vatii jo jokun liikenneväineen käyttöä) lyhyempiäkin aikoja on.
Hyvin suunniteltu"täsmä siivous" ei välttämättä lisää taakkaa...huonosti taas...Meidän koululla ei voi kesken päivän siivota esim. kansliaa, terv.hoit.huonetta jne.
Reksillä on yleensä aina vieraita, kanslisti tykkää kyttyrää, jos menee kesken päivän. Näitähän riittää...
No jumppasalin ja suihkutilat voi ottaa, jos eivät ole käytössä koko päivää.
Opettajanhuoneenkin, kun siivoaa keskellä päivää, niin seuraavan välitunnin jälkeen on jo huh-huh!!!Jääköön kertomatta...
Täytyy vaan todeta, että on niin erilaisia paikkoja. Järkevin työaika on klo 10-18.Ainakin meillä! - Maria
Mopille kirjoitti:
Vastaanpa vielä muutamalla sanalla.
Turha puhua myöskään siitä, että luokkia aletaan siivoamaan joka toinen päivä. Kun nytkin on pölyä ja kuraa ihan tarpeeksiNo mitä ihmettä te sitten puolipäivää teette.Istutte kahvilla vai mitä?Taitaa olla tylsä työpaikka.Kyllä meidän koululla ainakin riittää töitä ihan koko päiväksi.Aika kuluu nopsaan ja siistiä on koko ajan.
- muissa hommissa
Maria kirjoitti:
No mitä ihmettä te sitten puolipäivää teette.Istutte kahvilla vai mitä?Taitaa olla tylsä työpaikka.Kyllä meidän koululla ainakin riittää töitä ihan koko päiväksi.Aika kuluu nopsaan ja siistiä on koko ajan.
Minä, joka olen täällä vastaillut, olen opintovapaalla. En siis käy tällä hetkellä töissä ollenkaan--->en ainakaan koululla. Mutta kokemuksesta kirjoittelen!
- Maria
muissa hommissa kirjoitti:
Minä, joka olen täällä vastaillut, olen opintovapaalla. En siis käy tällä hetkellä töissä ollenkaan--->en ainakaan koululla. Mutta kokemuksesta kirjoittelen!
Olen ymmälläni!!
- Moppi&Luuttu
taasen... kirjoitti:
Meidän koululla ei voi kesken päivän siivota esim. kansliaa, terv.hoit.huonetta jne.
Reksillä on yleensä aina vieraita, kanslisti tykkää kyttyrää, jos menee kesken päivän. Näitähän riittää...
Opettajanhuoneenkin, kun siivoaa keskellä päivää, niin seuraavan välitunnin jälkeen on jo huh-huh!!!Jääköön kertomatta...
Täytyy vaan todeta, että on niin erilaisia paikkoja. Järkevin työaika on klo 10-18.Ainakin meillä!Tämä siivoojan nöyryys,miksi ei voi siivota tiloja päiväsaikaan?Reippaasti vaan sisään ja siivoomaan.(muuttuu se maailma muuallakin miksi ei koulumaailmassa)
Reksitkin on ihmisiä ja heidän kanssaan voi jutella(joskus hyvällä menestykselläkin)Kanslisti tekee työtä koululle kuten mekin,ruokatunti on oivaa aikaa siivota se.(jos tulet 10 töihin teillä ei tauot ole päällekkäin)
Samoin kuraattorin ym.. tiloja.
Opettajan huone on saman näköinen siivosit sen edellisenä päivänä tai ensimmäisen tunnin jälkeen just yhtä sotkunen.
Mitä merkitysä sillä on onko tila aamulla siisti ja ensimmäisen tunnin jälkeen sotkunen tai että se on aamulla sotkunen ja ensimmäisen tunnin jälkeen hetken siisti?
Mitä merkitystä sillä on?
Tilat siivotaan kerranpäivässä(poikkeuksia toki on , joskus on pakko tehdä useemmin) suihkutkin , mitä merkitystä asiakkaalle on onko se siisti aamusta vai siisti keskeltä päivää?Lähinnä bresneviläinen tottumus kysymys,KUN MEILLÄ AINA ENNENKIN.
Ei yhtään mitään.
Oman työn organisointia on nähdä näitä valintoja,ME emme ole koululla kenenkään kiusaksi vaan toimimme sen hyväksi.
Kyttyristä viis...
Mietis nyt jos aloitat kello 10 työt ja luokat vapautuu kello(noin)13..aika monta hukkatuntia,jos ne menee odottelemiseen.(tippaakaan moralisoimatta)
Ei työnantajakaan ole niin tumpelo ettei tajua näitä asioita, siksi juuri oletan että uusia mitoituksia tulee, virastossa ei lasketa sen varaan tykkääkö joku kyttyrää(vain minun oletus, vailla toden perää)vaan siihen miten säityteään kilpailukyky..ja päivä työn onganisointi takulla osa -alue mihin kiinnitetään huomiota. - luuttu liisa
Maria kirjoitti:
Olen ymmälläni!!
Minulla ei ole luppoaikaa työt alkavat6.00 ja päivittäinen keskimääränen työaika viikossa on 7.19 vaihtelee päivittäin. Siivottavaa pinta-alaa on 4200 neliötä ja kukkien hoito päälle vettä kuluu viikossa 260 litraa kyllä kun kotiin pääsee niin tietää tehneensä töitä.Viikonloppuna ei jaksa enää mitään aika menee toipumiseen. Kertokaa hyvät ihmiset mistä saa sellaisen työpaikan missä ei tarvii raataa vaihdan oitis.Tämä on koulusiivousta ja luokat otetaan aamulla siksi aikainen töihin meno.
- uuu
taasen... kirjoitti:
Meidän koululla ei voi kesken päivän siivota esim. kansliaa, terv.hoit.huonetta jne.
Täytyy vaan todeta, että on niin erilaisia paikkoja. Järkevin työaika on klo 10-18.Ainakin meillä!no meil on käytös työaika 6-14 ja hiton hyvä ja kaikki pelittää. aamusta kerkee open huoneet, jumppatilat, terkkarit sun muut kahdeksaan mennes. ruokkiksel luokkia ym. myös aamusta luokat kun jaetaan työt,meitä on 3. yläaste ja lukio. en luopuisi tästä työajasta millään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?82728Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1642642- 1842491
Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n122014Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari181975Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa541828Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo691548Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?
Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?691129Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http121129Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta64982