Minulle sopivin?

Koiraa hankkimassa

Tiedän että tätä on kysytty varmasti kymmeniä kertoja tällä pastalla, ja luinkin niistä osan, mutta haluaisin silti selvittää teille omat tulevaisuuden suunnitelmat (koiran suhteen) ja sen kautta kuulla mielipiteenne siitä, onko belgianpaimenkoira minulle oikea rotu.

Alunperin innostuin saksanpaimenkoirasta sen monipuolisuuden vuoksi, mutta kun sain selville miten paljon sillä esiintyykään sairauksia, hylkäsin ajatuksen välittömästi. Tiesin aina että saksanpaimenkoira on sairas rotu, mutta en uskonut että se oli näinkin vakavaa.

Tämän jälkeen rupesin heti etsimään muita vastaavia rotuja, jotka olisivat erittäin monipuolisia harrastuskoiria. Päädyin hollannin- ja belgianpaimenkoiraan.

Toivoisin voivani harrastaa koirani kanssa lähinnä TOKOa sekä pelastusta tai jälkeä, mutta suojeluskoulutuskaan ei ole pois suljettu vaihtoehto. Näyttelyissä tuskin tulisin käymään. Tässä kohtaa belgianpaimenkoira miellyttäisi minua enemmän, mutta minua huolestuttaa kovat pelottelut sen vilkkaudesta ja suuren liikuntamäärän tarpeesta. Ymmärrän kyllä, että tällaisella koiralla 2h lenkkeily päivässä on melkeinpä minimi, mutta välillä täällä olevista keskusteluista saa sellaisen kuvan että niiden energia on ehtymätön.

Olisi myös erittäin tärkeää että koira tulisi toimeen myös ilman minua (sekä muiden eläinten kanssa), esimerkiksi isäni luona. Harrastan laitesukellusta jonka vuoksi teen 1-2 viikon matkoja ulkomaille noin kerran vuodessa. Tässä kohtaa taas hollanninpaimenkoira kuulostaisi paremmalta, vai?

Haluaisin nyt kuitenkin kuulla teidän mielipiteenne. Ja jos vastaatte belkkari, niin mikä variaatio? Entä tulisiko minun hankkia käyttö- vai näyttelylinjainen yksilö?

Kiitos jo etukäteen! :)

2

471

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paimenfriikittäjä

Kaikki nuo kolme rotua tarvitsevat erittäin runsaasti liikuntaa. Hollanninpaimenkoiria en käytännöstä tunne, mutta belgianpaimenkoiran ja kaksi saksanpaimenkoiraa tunnen, joista jokainen on ainakin kerran pistänyt kotoaan huonekaluja muussiksi, sillä energisiä ja toiminnanhaluisia ovat. Luultavasti hollanninpaimenkoira on saman lainen väsymätön työhirmu.

Mutta terveet rodut yleensä ovatkin liikunnallisia, sillä liikuntahan on tärkeä osa terveyttä :-)

Onko mielessä käynyt appenzellinpaimenkoira: http://sennenkoirat.net/site/appenzellinpaimenkoira Tosin sekin tarvitsee liikuntaa ja aktivointia runsaasti.

Paimenkoirilta vaaditaan energisyyttä ja aktiivisuutta,jotta ne kykenevät keskittymään suurten karjalaumojen ohjaamiseen ja sen ohella muuhunkin työskentelyyn.

Näyttelyistä on ainakin se apu, että siellä koira oppii luottamaan vieraisiin ihmisiin, sopeutuu toisten koirien seuraan, eikä kasva niin helposti araksi.

Itse en sano mitään näyttely- ja käyttölinjaisten koirien eroavaisuuksista, sillä yleensä en kiinnitä siihen seikkaan paljoa huomiota.

Suojelukoulutusta en pidä lainkaan järkevänä, jos koirasta ei tule erikseen jotain virallista suojelu- tai poliisikoiraa. Kannattaa unohtaa tämä laji ehdottomasti, sillä käytännössä koirien suojeluvaistoilla ei pidä missään nimessäpidä leikkiä, vaan koirasta on kasvatettava avoin ja ystävällinen. Koira kumminkin puolustaa omistajaansa aina tarpeen vaatiessa. Ja pelkkä ison paimenkoiran olemus saa ihmiset jättämään sinut rauhaan.

Onnea kumminkin rotuvalintaan ja tulevaan koiraelämään !

• Koiraa hankkimassa

Kiitos tästä informatiivisesta vastauksesta, en koskaan ajatellutkaan näyttelyitä tuolta kantilta.

Minulla ei ole mikään kiire hankkia koiraa (3 vuotta vielä opiskelua edessä), mutta haluan miettiä asian lävitse tarkasti, etten vahingossakaan päädy "väärään rotuun".

Jos muu rotu ei minulle sovi, niin viimeisenä vaihtoehtona minulla on pitkäkarvainen collie. Niistä minulla on kokemusta ja ovat mielestäni mukavia seurakoiria, joilla voi halutessaan hyvinkin harrastaa TOKOa sekä agilityä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4161
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      490
      2305
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      141
      1845
    4. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      76
      1474
    5. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      158
      1446
    6. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      9
      1204
    7. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      106
      727
    8. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      34
      724
    9. Mies miten tämä

Tilanne ratkaistaan?
      Ikävä
      27
      711
    10. Lähdetkö nainen joku päivä mun kanssa Anttilaan?

Katsomaan sisustustarvikkeita ja sit mentäisiin matkatoimistoon katsomaan matkoja?
      Ikävä
      25
      681
    Aihe