Minulle sopivin?

Koiraa hankkimassa

Tiedän että tätä on kysytty varmasti kymmeniä kertoja tällä pastalla, ja luinkin niistä osan, mutta haluaisin silti selvittää teille omat tulevaisuuden suunnitelmat (koiran suhteen) ja sen kautta kuulla mielipiteenne siitä, onko belgianpaimenkoira minulle oikea rotu.

Alunperin innostuin saksanpaimenkoirasta sen monipuolisuuden vuoksi, mutta kun sain selville miten paljon sillä esiintyykään sairauksia, hylkäsin ajatuksen välittömästi. Tiesin aina että saksanpaimenkoira on sairas rotu, mutta en uskonut että se oli näinkin vakavaa.

Tämän jälkeen rupesin heti etsimään muita vastaavia rotuja, jotka olisivat erittäin monipuolisia harrastuskoiria. Päädyin hollannin- ja belgianpaimenkoiraan.

Toivoisin voivani harrastaa koirani kanssa lähinnä TOKOa sekä pelastusta tai jälkeä, mutta suojeluskoulutuskaan ei ole pois suljettu vaihtoehto. Näyttelyissä tuskin tulisin käymään. Tässä kohtaa belgianpaimenkoira miellyttäisi minua enemmän, mutta minua huolestuttaa kovat pelottelut sen vilkkaudesta ja suuren liikuntamäärän tarpeesta. Ymmärrän kyllä, että tällaisella koiralla 2h lenkkeily päivässä on melkeinpä minimi, mutta välillä täällä olevista keskusteluista saa sellaisen kuvan että niiden energia on ehtymätön.

Olisi myös erittäin tärkeää että koira tulisi toimeen myös ilman minua (sekä muiden eläinten kanssa), esimerkiksi isäni luona. Harrastan laitesukellusta jonka vuoksi teen 1-2 viikon matkoja ulkomaille noin kerran vuodessa. Tässä kohtaa taas hollanninpaimenkoira kuulostaisi paremmalta, vai?

Haluaisin nyt kuitenkin kuulla teidän mielipiteenne. Ja jos vastaatte belkkari, niin mikä variaatio? Entä tulisiko minun hankkia käyttö- vai näyttelylinjainen yksilö?

Kiitos jo etukäteen! :)

2

437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paimenfriikittäjä

      Kaikki nuo kolme rotua tarvitsevat erittäin runsaasti liikuntaa. Hollanninpaimenkoiria en käytännöstä tunne, mutta belgianpaimenkoiran ja kaksi saksanpaimenkoiraa tunnen, joista jokainen on ainakin kerran pistänyt kotoaan huonekaluja muussiksi, sillä energisiä ja toiminnanhaluisia ovat. Luultavasti hollanninpaimenkoira on saman lainen väsymätön työhirmu.

      Mutta terveet rodut yleensä ovatkin liikunnallisia, sillä liikuntahan on tärkeä osa terveyttä :-)

      Onko mielessä käynyt appenzellinpaimenkoira: http://sennenkoirat.net/site/appenzellinpaimenkoira Tosin sekin tarvitsee liikuntaa ja aktivointia runsaasti.

      Paimenkoirilta vaaditaan energisyyttä ja aktiivisuutta,jotta ne kykenevät keskittymään suurten karjalaumojen ohjaamiseen ja sen ohella muuhunkin työskentelyyn.

      Näyttelyistä on ainakin se apu, että siellä koira oppii luottamaan vieraisiin ihmisiin, sopeutuu toisten koirien seuraan, eikä kasva niin helposti araksi.

      Itse en sano mitään näyttely- ja käyttölinjaisten koirien eroavaisuuksista, sillä yleensä en kiinnitä siihen seikkaan paljoa huomiota.

      Suojelukoulutusta en pidä lainkaan järkevänä, jos koirasta ei tule erikseen jotain virallista suojelu- tai poliisikoiraa. Kannattaa unohtaa tämä laji ehdottomasti, sillä käytännössä koirien suojeluvaistoilla ei pidä missään nimessäpidä leikkiä, vaan koirasta on kasvatettava avoin ja ystävällinen. Koira kumminkin puolustaa omistajaansa aina tarpeen vaatiessa. Ja pelkkä ison paimenkoiran olemus saa ihmiset jättämään sinut rauhaan.

      Onnea kumminkin rotuvalintaan ja tulevaan koiraelämään !

      • Koiraa hankkimassa

        Kiitos tästä informatiivisesta vastauksesta, en koskaan ajatellutkaan näyttelyitä tuolta kantilta.

        Minulla ei ole mikään kiire hankkia koiraa (3 vuotta vielä opiskelua edessä), mutta haluan miettiä asian lävitse tarkasti, etten vahingossakaan päädy "väärään rotuun".

        Jos muu rotu ei minulle sovi, niin viimeisenä vaihtoehtona minulla on pitkäkarvainen collie. Niistä minulla on kokemusta ja ovat mielestäni mukavia seurakoiria, joilla voi halutessaan hyvinkin harrastaa TOKOa sekä agilityä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      448
      2185
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      223
      1946
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1552
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1531
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1271
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      146
      1247
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      40
      1114
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      64
      1045
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1034
    Aihe