Haluaisin kovasti oppian parimerengueta ja bachataa tms muita lattaritansseja, mutta ongelma on, että haluaisin oppia niitä oman parini kansa. Asun Tampereella ja täällä tuo parinvaihto tuntuu olevan lähes automaattinen käytäntö. Ymmärrän kyllä parinvaihdon idean, mutta tällä hetkellä kaipaisin juuri intohimoista tekemistä ja oppimista oman mieheni kanssa.
Onko kellään tietoa Tampereen seudun lattari- tai ylipäätään paritanssikursseista, joissa ei olisi parinvaihtoa? Myös lyhyet - esim. kesäkurssit kiinnostavat.
Oman parin kanssa...
19
1343
Vastaukset
- zöf
se parinvaihto mikään pakko ole, tietty jotkut nyrpistelee muttta väliäkö sillä.
Parhaiten oppii kun menee alkutunnit vaihtaen ja sitten loppukoukerot oman parin kanssa.- lonkerot
Niin, jos olisi se oma pari olemassa. Noista loppukoukeroista en ole kuitenkaan oikein kiinnostunut erikoisesti kun ei ole sitä omaa.
Parin vaihto on aivan oikeastikin solidaarisuuden merkki, ja jatkuvuutta ajatellen ainoa tapa kouluttaa lisää osaavia tanssijoita.
Silloin voi saada jatkoa ajatellen tanssia useammin itsekin esim. bugg myös lavoilla.
Meillä täällä on kyllä aina ollut parinvaihto käytäntönä, nuo kerrat kun olen käynyt kurssilla. Hyvin se toimii kun ei ole muuta ratkaisua olemassa.
Suuri aika kuluu siihen kun sitten opettaa "kurssilaisena" niitä jotka eivät vielä osaa, eli monet tulevat kursseille opettelemaan vain seurustellakseen toisten kanssa ja ei niinkään oppimaan. Harvoin sitten, mutta kuitenkin parinvaihdon ansiosta, saa vuorollansa tanssia myös motivoituneen kanssa, mutta aniharvoin.
- Kuminauha efekti
Tanssikurssien ja harrastaja porukan puolesta olen laajemminkin sitä mieltä että, mikäli paritanssia suosittaisiin (irtonaisten)intohimosta huolimatta paritanssina ja sen harjoittelua myös tähtäisi tanssikurssi oikeasti tanssin opppimiseen sekä sen taidon hyödyntämiseen paritanssina parille.
On joitakin kursseja josaa aivan selvästi sanotaan etukäteen että parit voi tanssia ja harjoitella yhdessä ja sehän nyt on vähimmäis edellytys. Tuo 10-30 sekunnin kierrätys johtunee aivan siitä uskomuksesta jolla saadaa muka noitaitoisuutta tai jotain lisäarvoa opetukseen. Sehän ei oikeasti pidä paikkaansa vaan "opetusta" teetätetään toisillaan ja tällaiset kurssit ovat vain sekahakutansseja yleiskeskustelun kera.
Suuri massa on myös tavoite ja täten rahastaminen.
Olet oikealla jäljillä ja jospa tanssiväki olisi sillä tavalla enenevästi kiinostunut tanssista ja täten se paritanssi olisikin kohde tanssin kehittämiseksi itsensä lisäksi. Tanssikurssin viehätystä juuri lisätään vetovoimaisella parinvaihdolla jotta parisuhde ikäkäusi väki voi tehdä "uutta tulemista" muussakin kuin tanssissam monestakin syystä.
Kannatan anakin joskaan en tiedä missä parina tanssikurssille suosittaisiin tulemaan ja pysymään parina sillä mietityttää että eikä sitä uskoa ole ettei ihmiset voisi tanssia ja haluta kehittyä parina tanssiin tai tanssinkin avulla parina? - B
Ei parin vaihto pakollista ole. Maksavia asiakkaita kai ollaan. Parin vaihto kursseilla on selviytymistä seuraavaan vaihtoon ja ajan haaskausta oppimisesta.
- setsulleen ..
Juuri näin.
Parin vaihdot ovat rahanahneiden vetäjien ja yksin tunnille tulleiden, saatuun pariin tyytymättömien keksintö.
Hidastaa oppimista - Valitse paikka
setsulleen .. kirjoitti:
Juuri näin.
Parin vaihdot ovat rahanahneiden vetäjien ja yksin tunnille tulleiden, saatuun pariin tyytymättömien keksintö.
Hidastaa oppimistaKun menee tanssikurssille, pitää sopeutua tanssikoulun tai -seuran sosiaaliseen kulttuuriin. Et voi muuttaa kulttuuria, joten sopeudu tai poistu. Käytännössä salsassa tai Rock & Swing tansseissa on sellainen sosiaalisuuden kulttuuri, että parivaihdosta kieltäytyvillä on usein ikävää.
Esimerkiksi Helsingissä Baila Bailassa, Cometsissa ja Alppilan salsassa on käytännössä pakollinen parinvaihto. Baila Bailan parisalsa 1 kurssilla on aina joitain pareja, jotka eivät vaihda paria. Mutta käytännössä Baila Bailan parisalsassa ei vain oman parin kanssa tanssiminen ole enää sosiaalisesti suvaittua ja parilliset huomaavat sen nopeasti. Jos ei halua vaihtaa paria, kannattaa tanssia muualla.
Toki Helsingin seudulla esimerkiksi Salsa de Cubassa (Hanna-Maija Pääkkönen), kilpatanssiseuroissa ja Tanssikoulu Kokossa löytyy kursseja, jotka perustuvat vakiopareihin.
Mikäköhän on tilanne Tampereella? - Uskovainen!
Valitse paikka kirjoitti:
Kun menee tanssikurssille, pitää sopeutua tanssikoulun tai -seuran sosiaaliseen kulttuuriin. Et voi muuttaa kulttuuria, joten sopeudu tai poistu. Käytännössä salsassa tai Rock & Swing tansseissa on sellainen sosiaalisuuden kulttuuri, että parivaihdosta kieltäytyvillä on usein ikävää.
Esimerkiksi Helsingissä Baila Bailassa, Cometsissa ja Alppilan salsassa on käytännössä pakollinen parinvaihto. Baila Bailan parisalsa 1 kurssilla on aina joitain pareja, jotka eivät vaihda paria. Mutta käytännössä Baila Bailan parisalsassa ei vain oman parin kanssa tanssiminen ole enää sosiaalisesti suvaittua ja parilliset huomaavat sen nopeasti. Jos ei halua vaihtaa paria, kannattaa tanssia muualla.
Toki Helsingin seudulla esimerkiksi Salsa de Cubassa (Hanna-Maija Pääkkönen), kilpatanssiseuroissa ja Tanssikoulu Kokossa löytyy kursseja, jotka perustuvat vakiopareihin.
Mikäköhän on tilanne Tampereella?"Kun menee tanssikurssille, pitää sopeutua tanssikoulun tai -seuran sosiaaliseen kulttuuriin. Et voi muuttaa kulttuuria, joten sopeudu tai poistu. Käytännössä salsassa tai Rock & Swing tansseissa on sellainen sosiaalisuuden kulttuuri, että parivaihdosta kieltäytyvillä on usein ikävää."
Uskontoni sallii tanssimisen, mutta vain aviopuolisoni kanssa.
Pitäisikö minun rikkoa uskontoni sääntöjä, jottei tanssikoulun tai -seuran sosiaalinen kulttuuri muutu ? - Valitse sopiva laji
Uskovainen! kirjoitti:
"Kun menee tanssikurssille, pitää sopeutua tanssikoulun tai -seuran sosiaaliseen kulttuuriin. Et voi muuttaa kulttuuria, joten sopeudu tai poistu. Käytännössä salsassa tai Rock & Swing tansseissa on sellainen sosiaalisuuden kulttuuri, että parivaihdosta kieltäytyvillä on usein ikävää."
Pitäisikö minun rikkoa uskontoni sääntöjä, jottei tanssikoulun tai -seuran sosiaalinen kulttuuri muutu ?> Uskontoni sallii tanssimisen, mutta vain aviopuolisoni kanssa.
> Pitäisikö minun rikkoa uskontoni sääntöjä, jottei tanssikoulun tai -seuran sosiaalinen kulttuuri muutu ?
Jos haluat tanssia vain oman parin kanssa sinun kannattaa etsiä tanssikoulu, -seura tai -laji, jossa oman parin kanssa tanssiminen on sääntö. Siellä viihdyt paremmin kuin tanssiparin vaihtoon perustuvassa kulttuurissa.
Suosittelen kilpatanssia tai argentiinalaista tangoa. Toki lavatanssin peruskurssillakin voi tanssia oman parin kanssa. - diskriminering
Valitse paikka kirjoitti:
Kun menee tanssikurssille, pitää sopeutua tanssikoulun tai -seuran sosiaaliseen kulttuuriin. Et voi muuttaa kulttuuria, joten sopeudu tai poistu. Käytännössä salsassa tai Rock & Swing tansseissa on sellainen sosiaalisuuden kulttuuri, että parivaihdosta kieltäytyvillä on usein ikävää.
Mikäköhän on tilanne Tampereella?Monesti on niin että vain toinen osapuoli on kiinnostunut opettelemaan tanssimaan, ja toisella on muut harrastukset. Onhan se nyt sitten kumma että pakotetaan tulemaan parin kanssa. Mielestäni se tapa ei suosi yksinäisiä harrastajia, joita varovasti arvellen uskon olevan paljon enemmän kuin parillisia.
Johan siinä voisi ajatella tanssikoulun moisen takia saavan huonon maineen.
Olen ainakin tottunut siihen ajatteluun ja käytäntöön, että useimmat haluavat opetella tanssimaan, jotka hakeutuvat kursseille, ja voivat suostuakin parinvaihtoon. Vähempi on heitä, jotka haluavat pitää omansa itsellään, mutta sitäkin olen nähnyt. He vaan sitten tanssivat keskenään koko ajan ja toiset vaihtaa.
Olen kuulolla, josko jollakin on tilanteeseen joku muu hyvä ratkaisu, että kaikki olisivat tyytyväisiä nykytilannejärjestelyihin. Tämän kevään osalta ollaan loppusuoralla kurssien suhteen, mutta toivoisi enempi aktiviteetteja juuri kesän aikaan, jolloin lomallansa voisi valita opetella jollakin kurssilla. Tampereen tilanteesta ei ole mitään tietoa minulla. - yli ymmärryksen
Uskovainen! kirjoitti:
"Kun menee tanssikurssille, pitää sopeutua tanssikoulun tai -seuran sosiaaliseen kulttuuriin. Et voi muuttaa kulttuuria, joten sopeudu tai poistu. Käytännössä salsassa tai Rock & Swing tansseissa on sellainen sosiaalisuuden kulttuuri, että parivaihdosta kieltäytyvillä on usein ikävää."
Pitäisikö minun rikkoa uskontoni sääntöjä, jottei tanssikoulun tai -seuran sosiaalinen kulttuuri muutu ?Jos tunnustautuu uskovaiseksi, yleensä myös kuuluu, ja on valinnut kuulua määrättyyn erilliseen laumaan jolla on oma johtaja. Sieltä saa kyllä kysymällä selvää mikä on laumaa loukkaamatta sopivaa käyttäytymistä.
Tuon lauman ulkopuolella olevat, ns. ei uskovat ovatkin oikein suvaitsevaista porukkaa ja toivottavat yleensä aina tervetulleiksi. Et siis näin ollen ollenkaan vaivaa mitään kulttuuuria tai tapoja tanssin valitessasi, muuta kuin sen oman lauman moraalikäsitystä ja oikeudentajua.
En siis ymmärrä mihin pitäisi sopeutua? Parinvaihto ei ole pakollista yleensä. Säännöistä on aina poikkeuksia, vaikkakaan en tuon oman laumasi/uskontokuntasi sääntöjä tarkoita.
Ei kenelläkään ole yksinmääräämisoikeutta kursseilla kuin ohjaajalla, ja jos ohjaaja ei ota huomioon osanottajien erityistoivomuksia, on se kohta entinen ohjaaja, sillä kuka sellaiselle kurssille menee, jossa ei saa toivoa tai sanoa mielipidettään jostain asiasta, mikä liittyy tanssin, jota ollaan opettelemassa, toteutuksesta käytännössä, ja siihen liittyvistä pulmatilanteista.. - swingers.
diskriminering kirjoitti:
Monesti on niin että vain toinen osapuoli on kiinnostunut opettelemaan tanssimaan, ja toisella on muut harrastukset. Onhan se nyt sitten kumma että pakotetaan tulemaan parin kanssa. Mielestäni se tapa ei suosi yksinäisiä harrastajia, joita varovasti arvellen uskon olevan paljon enemmän kuin parillisia.
Johan siinä voisi ajatella tanssikoulun moisen takia saavan huonon maineen.
Olen ainakin tottunut siihen ajatteluun ja käytäntöön, että useimmat haluavat opetella tanssimaan, jotka hakeutuvat kursseille, ja voivat suostuakin parinvaihtoon. Vähempi on heitä, jotka haluavat pitää omansa itsellään, mutta sitäkin olen nähnyt. He vaan sitten tanssivat keskenään koko ajan ja toiset vaihtaa.
Olen kuulolla, josko jollakin on tilanteeseen joku muu hyvä ratkaisu, että kaikki olisivat tyytyväisiä nykytilannejärjestelyihin. Tämän kevään osalta ollaan loppusuoralla kurssien suhteen, mutta toivoisi enempi aktiviteetteja juuri kesän aikaan, jolloin lomallansa voisi valita opetella jollakin kurssilla. Tampereen tilanteesta ei ole mitään tietoa minulla."Monesti on niin että vain toinen osapuoli on kiinnostunut opettelemaan tanssimaan, ja toisella on muut harrastukset. Onhan se nyt sitten kumma että pakotetaan tulemaan parin kanssa. Mielestäni se tapa ei suosi yksinäisiä harrastajia, joita varovasti arvellen uskon olevan paljon enemmän kuin parillisia"
Parinvaihto on ihan OK, niille jotka sitä haluavat. Vetäjien pitäisi kuitenkin korostaa, ettei se ole pakollista.
Vai oletko kiinnostunut varatuista naisista/miehistä?
- Ilmat selkenee
Tuohon paritanssin parillisuuteen ei tarvitse sotkea sukontoja eikä muutakaan säätöä.
Todellisuus kokonaisuutena ja pitkäjänteisenä vastuuharhastuksena on täysin selkeästi ja helposti nähtävissä missä mennään. Omituista on luulo ettei väki tajuaisi vaan voisi vedättää vuosikausia.
Ajanilmiönä ja aivan kuin buumihurmoksena on tämäkin parinvaihto iskostunut jonakin hittituotteena ja mainos lauseena tähän genreen. Todellinen fogus tulisi olla ehdottomasti PARITANSSISSA ja sen kehittymisessä ykslöäauttaen ja sovittaen yheiseen paritanssiin kahdenkeskisesti. Opettajat yleensä ovat elävä esimerkki ja todiste sen merkityksestä! He itse onnistuakseen tanssivat saman parin kanssa ja harrastavat nimen omaa kahdenkeskisesti ja hankkivat sekä saavat ohjauksen paritanssiin saman parin kanssa.
Mikä "kierrätyskeskus" tanssikurssin tulee olla loputtomasti ja miksi ei saisi tulla esille tämän tominnan kehitystarpeet? Lähes kaikki kurseille tulijat vannoo tuleensa oppimaan tanssimaan mutt asilti hyväksyvät pinta seurustelun oppimisen sijaan. Ohjaajien ja opettajien tulisi tehdä "tuotteestaan" myös tulosvastuullinen kehittymisen velvoitteilla. Sitten nähtäis ketkä on opettajia ketkä on oikeasti tanssimassa ja ketkä ovat hakemassa elämäänsä sisältöä tai "parinvaihtoa".- A
Itselläni on siis kokemusta parinvaihdosta - en sitä niin vierasta tms. Nyt, kun on kuitenkin niinkin hyvä tilanne, että olisi se oma tanssitaitoinen pari käytössä, haluaisin jättää nuo parin minuutin vaihdot, hermostuneet katseet ja pakollisen small talkin ja keskittyä tehokkaaseen oppimiseen ja kehittymiseen. Itse olen ainakin sen verran ujo koskettaja, etten ihan intiimimpiä tansseja pysty rennosti harjoittelemaan vieraan miehen kanssa. Ja miehet ovat usein vielä hermostuneempia. Silloin tanssiminen ei ole päällimmäisenä mielessä.
Olen yrittänyt ottaa selvää eri tanssipaikoista Tampereella, mutta ainakin kaikki tähänastiset (SalsaPasion, Salsahouse, VanhaHavanna, Tanssis, Swing Team ym.) tuntuvat suosivan parinvaihtoa. - Kilpatanssi
A kirjoitti:
Itselläni on siis kokemusta parinvaihdosta - en sitä niin vierasta tms. Nyt, kun on kuitenkin niinkin hyvä tilanne, että olisi se oma tanssitaitoinen pari käytössä, haluaisin jättää nuo parin minuutin vaihdot, hermostuneet katseet ja pakollisen small talkin ja keskittyä tehokkaaseen oppimiseen ja kehittymiseen. Itse olen ainakin sen verran ujo koskettaja, etten ihan intiimimpiä tansseja pysty rennosti harjoittelemaan vieraan miehen kanssa. Ja miehet ovat usein vielä hermostuneempia. Silloin tanssiminen ei ole päällimmäisenä mielessä.
Olen yrittänyt ottaa selvää eri tanssipaikoista Tampereella, mutta ainakin kaikki tähänastiset (SalsaPasion, Salsahouse, VanhaHavanna, Tanssis, Swing Team ym.) tuntuvat suosivan parinvaihtoa.Kilpatanssissa ei ole parin vaihtoa
http://www.step.fi/STEP/
http://www.tanssiseuraspiral.fi/ - Ehdottomasti
A kirjoitti:
Olen yrittänyt ottaa selvää eri tanssipaikoista Tampereella, mutta ainakin kaikki tähänastiset (SalsaPasion, Salsahouse, VanhaHavanna, Tanssis, Swing Team ym.) tuntuvat suosivan parinvaihtoa.Ymmärtäähän tuon ken on aidosti tanssin harrastaja ja kiinostunut. Juuri noin se on muuallakin ja olisipa hyvä että tanrjontaan tulisi muutos tuota "parituksesta" parempaan.
Onhan se eri asia kun voi ja sattuu löytymään ihminen joka tosiaan voi olla muutakin mutta kun pitää maksullista aikaa käyttää mainisemaasi ohiajatteluun niin tanssi onkin vain kulissin osalla.
Pyydetään seurat ja kurssin pitäjät esimerkillään ja rehdillä huomionnilla mukaan jotta väki oppis tanssimaan. - sirkusesitys
Ehdottomasti kirjoitti:
Ymmärtäähän tuon ken on aidosti tanssin harrastaja ja kiinostunut. Juuri noin se on muuallakin ja olisipa hyvä että tanrjontaan tulisi muutos tuota "parituksesta" parempaan.
Onhan se eri asia kun voi ja sattuu löytymään ihminen joka tosiaan voi olla muutakin mutta kun pitää maksullista aikaa käyttää mainisemaasi ohiajatteluun niin tanssi onkin vain kulissin osalla.
Pyydetään seurat ja kurssin pitäjät esimerkillään ja rehdillä huomionnilla mukaan jotta väki oppis tanssimaan.Ajattelisin että jos vain ja ainoastaan haluaa oman parinsa kanssa opetella, eikä siis hae sitä sosiaalisuutta kursseilta, voi ihan hyvin itse kotona opetella eri tyylit, kun on niin hyviä opetusvideoita netissä.
Paljon kehittämistä on kursseilla, joissa on porukkaa parin kanssa ja ilman, ja välillä on naisia tai miehiä enempi, kun sitten yritetään että kaikki saa tanssia. Jos ei ole taitava ohjaaja noissa ennalta-arvaamattomissa tilanteissa, tulee koko hommasta pannukakku.
Siis sirkusesitys ilman yleisöä. - Kurssi kurssina
sirkusesitys kirjoitti:
Ajattelisin että jos vain ja ainoastaan haluaa oman parinsa kanssa opetella, eikä siis hae sitä sosiaalisuutta kursseilta, voi ihan hyvin itse kotona opetella eri tyylit, kun on niin hyviä opetusvideoita netissä.
Paljon kehittämistä on kursseilla, joissa on porukkaa parin kanssa ja ilman, ja välillä on naisia tai miehiä enempi, kun sitten yritetään että kaikki saa tanssia. Jos ei ole taitava ohjaaja noissa ennalta-arvaamattomissa tilanteissa, tulee koko hommasta pannukakku.
Siis sirkusesitys ilman yleisöä.Tanssikurssi on tanssikurssi ja sen kai käsittää kaikki sinne hakeutuvat. Sosiaalitanssi kurssi sosiaalitarpeineen ja ehkä sosiallikierrätys oppeineen tulisi tosiaan ottaa etukäteen ilmoitteluun. Siis sitä osaisi hakea ja pysyä poissa.
Kotona voi ja pitää opetella parillisen aja parittoman mikäli tanssia meinaa oppia. Olipa DVD tai ei.
Paljon on tosiaan kehittämistä mutta tärkein kehittämisen lähtökohta olisi se että, oltais asian äärellä. Ennalta ei tule tilanteita läheskään niin paljona ellei niitä järjestä. Kun tekee konseptin jossa on vain osa tai lukkinntunut toiminta ja esimerkiksi määrä on vedätetty korkeaksi ja kierrätys on ikään kuin freffi tarkoituksessa saada "pariuttumaan" ja jos vain lähtökohta on että kaikki "saa tanssia" niin mistä käy ilmi se opetus ja oppimis ympäristö yksilöllisyydestä puhumattakaan?
Tanssiahan saa tanssipaikoilla , tanssikursilla ei päätarkoitus pidä olla saada tanssia vaan saada tanssin opetusta ja oppia. - Ton pari
A kirjoitti:
Olen yrittänyt ottaa selvää eri tanssipaikoista Tampereella, mutta ainakin kaikki tähänastiset (SalsaPasion, Salsahouse, VanhaHavanna, Tanssis, Swing Team ym.) tuntuvat suosivan parinvaihtoa.paria jos ei halua. Eikä tarvitse myöskään selitellä miksi ette vaihda. Huomaavaista toisia kohtaan on kuitenkin pysytellä selvästi vaihtoringin ulkopuolella, ettei tule hämminkiä vaihtojen yhteydessä.
- Pääsiäistä!!!
Ton pari kirjoitti:
paria jos ei halua. Eikä tarvitse myöskään selitellä miksi ette vaihda. Huomaavaista toisia kohtaan on kuitenkin pysytellä selvästi vaihtoringin ulkopuolella, ettei tule hämminkiä vaihtojen yhteydessä.
Hyvin sanottu. Mitä sitä turhan pitkästi selittämään selvää asiaa. Hyvää Pääsiäistä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073225GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 47899
- 67878
- 53867
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25864Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862