Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Auton vaimentaminen

Äänieristystä

Tere,

onko kokemusta auton melun vaimentamisesta? Oletteko tehneet itse vai teetättäneet liikkeeissä? Mitä materiaaleja käytitte?

Itseäni on alkanut himottamaan oman farkun äänieristyksen parantaminen. Olisi kiva kuunnella reteoita autossa, vaan kun tuo rengasmelu ja tuulen suhina peittää kaiken alleen.. Meteli tulee erityisesti takakontin suunnasta, tuohon ei kai ole edes lokasuojia olemassa. Niin ja etuovet voisi äänieristää kans.. voikohan noita ovitiivisteitä jotenkin parantaa, jonkin verran tuulen suhinoita ja vesikelillä veden kohinaa kuuluu ovista.

Ja tärkein kysymys: Altistaako esim. ovien tai takakontin äänieristäminen auton ruostumiselle? Jääkö sinne bitumimattojen ja muiden vaimennusaineiden väliin ilmataskuja, joihin kosteutta kulkeutuu ja ruostuminen alkaa? En halua turmella autoani, vaan hiljentää.. Miten lie noissa kalliissa laatuautoissa tehtaalla tehty tuo äänieristys?

52

17665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan

      Itse olen vaimentanu 5 autoa joista 2 ihan kokonaan. Vaimennus aineena on käytetty mm perinteistä bitumimattoa mitä saa biltemasta yms liikkeistä vahvuuksina 2 ja 4 mm. Tuo bitumimatto on hieman halvempaa kun esim vibroplast tai dynablast mutta vaikeampi saada kiinni auton peltiin. Itse suosin tuota vibroplast mattoa jota saa esim powerset, fanaticaudio yms liikkeistä ja on noista vaimennusmatoista halvinta. Vaimennusmatto asennetaan tiiviisti auton peltiin kiinni ja ainakaan itselläni ei ole ruosteongelmia ollut vaikka ensimmäiset vaimennukset on tehty vuosituhanteen alussa ja auto tuossa pihassa vielä kykkii. Nykyinen käyttöauto A4 avan audi on vaimennettu kaikkialta parhaan tuloksen saamiseksi. Tuota en kyllä suosittele ihan heppoisista syistä koska koko sisusta piti purkaa pois sitä varten. Paljon saa jo aikaiseksi vaimentamalla etuovet (ulkopellin sisäpuoli, sisäpellin sisäpuoli ja jos mahdollisuus niin verhoilun sisäpinta vielä), takakontin lattia ja sivuposket ( erityisesti takalokasuojien päälle mattoa reilummin jotta rengasmeteli vähenee), mikäli mahdollista niin etulokasuojat. Katon vaimennus kannattaa etenkin farmareissa mutta on monesti ilkeä tehtävä koska kattoverhoilun purkua varten pitää purkaa monesti paljon muutakin sisustaa. Katon vaimennus vaikuttaa paljon bassontoistoon joten katon vaimennuksella säästää paljon rahaa esim isommasta vahvistimesta. Etuovet kannattaa vaimentaa hyvin ja huolella. Tämä antaa takaisin kun sen suorittaa hyvin. Monen auton vakioelementitkin ovat ruvenneet kuulostamaan kohtalaisilta kunnnon vaimentamisen jälkeen. Kunnon erillissarja jo vaatii vaimentamisen toimiakseen kunnolla. Tuosta autojen vakiovaimentamisesta ja itse vaimennuksen tekemisestä. Eipä ole tullut vielä yhtäkään autoa vastaan jossa olisi samanlainen kaiutonääni kun oveen koputtaa. Oli sitten kyseessä bemari, audi tai vaikkapa mersu.
      Määriä vaimennukseen 2 pakettia vibroa per ovi = 4pkt
      takakonttiin 3 pakettia ja kattoon 3 pakettia
      Eli yhteensä 10 pakettia vibroa jonka saa noin 300e hintaan kun kyselee tarjouksia. Tuo 300e nostaa auton jälleenmyynti arvoa ja säästää omia korvia. Oman auton vaimennukset ovat paljon kalliimmat mutta tarkoitusperäkin on hieman pidemmällä kun vain perusvaimentamisella

      • 5234234

        Hyvää juttua.

        Mitä tulee auton jälleenmyyntiarvoon, siihen vaimennus vaikuttaa vain jos auto on suht uudehko, eli alta 10v vanha(oma näkemys) ja arvo lähemmäs 10.000 euroa tai yli. Halvemmissa tai vanhemmissa autoissa varusteiden osuus arvosta on hyvin pieni, saatika sitten tuunaukset ja modaukset. Itselläni on 17v vanha auto jota laittelen jonkinlaiseen kuntoon koska sillä on ajettu vasta 78tkm - pidän sitä käyttöautona enkä ajattele myyntiarvoa lainkaan enää tässä vaiheessa.


    • renkaista

      kannattaa vaihtaa renkaat vähemmän meluaviin.
      Rengasmeluerot ovat suuria eri merkkien ja mallien välillä

      • nastakielto

        Nastarenkaat saa jäädä kaupanhyllyyn sillä se on suurin melu lähde rengsmelu ja nastat pahimmat!
        Kunnon äänenvaimentaja(orggis) sitten myös ettei bilteman pahaa.


    • 32435322355

      Onhan sit noise killer spraytä maksaa vaan 50e 400ml purkki

      • www.supportmarkosihv

        kaikki äänen esto aineet on pahasta.
        h-d ja suorat putket
        avoauto ja v-8

        alas kulkunesteteiden hinnannousu
        eli google bambuser ja sieltä vikavirtasuoja
        varmaan rupeaa naurattaan
        kaiken liikkuvan kuuluu liikkua


      • BMW on best
        www.supportmarkosihv kirjoitti:

        kaikki äänen esto aineet on pahasta.
        h-d ja suorat putket
        avoauto ja v-8

        alas kulkunesteteiden hinnannousu
        eli google bambuser ja sieltä vikavirtasuoja
        varmaan rupeaa naurattaan
        kaiken liikkuvan kuuluu liikkua

        Halvat ja huonot autot ovat äänekkäitä. Kaslliimmat ja paremmat auto ovat hiljaisia. Minulla oli pari kolme vuotta sitten maasturi, Chewrolet Captiva. Ostin sen uutena (tyuhmä). Lyhyt koeajo ei paljastanut totuutta. Luulin auton olevan Amerikkaillainen, mutta Korean paskahan se olikin.
        Vein sen autoverhoomoon jossa tehtiin äänieristys, se maksoi jotain 600-800, en muista tarkkaan. (autoverhoomo Sorsa H:KI)Purkivat kaikki takakontin paneelit, oviverhoukset, lattiamatot ja eristivät. Kyllä se paremmaksi muuttui. Mutta en tykännyt koko autosta, tai ei sitä autoksi voi sanoa. Nyt minulla on auto, johon jo tehtaalla on valmiik´si tehty nämä asiat kuntoon ja rengasmelut ym eivät häiritse. Hyvää ei saa halvalla


      • Äänieristystä
        BMW on best kirjoitti:

        Halvat ja huonot autot ovat äänekkäitä. Kaslliimmat ja paremmat auto ovat hiljaisia. Minulla oli pari kolme vuotta sitten maasturi, Chewrolet Captiva. Ostin sen uutena (tyuhmä). Lyhyt koeajo ei paljastanut totuutta. Luulin auton olevan Amerikkaillainen, mutta Korean paskahan se olikin.
        Vein sen autoverhoomoon jossa tehtiin äänieristys, se maksoi jotain 600-800, en muista tarkkaan. (autoverhoomo Sorsa H:KI)Purkivat kaikki takakontin paneelit, oviverhoukset, lattiamatot ja eristivät. Kyllä se paremmaksi muuttui. Mutta en tykännyt koko autosta, tai ei sitä autoksi voi sanoa. Nyt minulla on auto, johon jo tehtaalla on valmiik´si tehty nämä asiat kuntoon ja rengasmelut ym eivät häiritse. Hyvää ei saa halvalla

        Suomi24 autopalstan parhaiden perinteiden mukaisesti saatiin tästäkin ketjusta jo merkkienkehumiskilpailu. Mutta yllättävän monta asiallistakin vastausta ehti kuitenkin tulla!

        Oma autoni on maksanut uutena noin 45 000 euroa, joten ei se nyt ihan halvimmasta päästä ole, mutta sen parhaat ominaisuudet eivät ole hiljaisuus ja mukavuus vaan löytyvät paremminkin konepellin alta. Haluaisin kuitenkin mieluummin parantaa omani äänieristystä kuin ostaa bemarin.

        Miten nuo ruiskutettavat eristysmassat toimivat? Luin jostain noxudol merkkisestä massasta, jonka kerrottiin olevan samanlaista kuin ruostesuojamassa, eli pikemminkin parantavan korroosionkestoa kuin huonontavan sitä. Onko jollain kokemusta? Levittäminen ruiskulla näytti helpolta hommalta. Jos ostaisi tuota kunnon satsin ja ruiskuttaisi takakontin, pyöräkotelot ja ovet. Bitumien/vibroplastin liimailu tuntuu jotensakin työläätä, ja tuo korroosiohomma kuitenkin arveluttaa vaikka ehkä syyttä. Ehkä vibroplastia voisi ajatella tuonne konttiin, siellä ei niin paljon kosteutta pitäisi olla. Ovissahan kosteutta pääsee aina tiivisteiden välistä jonkin verran.

        Tuulen suhinoihin luin jostain hyvän vinkin: Kun laittaa ohutta kumi/vinyyliletkua oven huulitiivisteen alle, saa tiivisteestä jämäkämmän ja suhinat vaimenevat. Toisaalta oven ovi sulkeutuu hivenen raskaammin sitten.

        Esim. tuo fanatic audio näkyy myyvän tuota vibroplastia. Tekeeköhän tuo sama firma myös vaimennuksia? Onko ammattitaito kunnossa, onko kokemusta tuosta tai muista firmoista jotka äänieristyksiä tekevät? Entä alustan ruostesuojauksen yhteydessä tehtävä äänieristysmassaus, onko kellään sitä tehtynä?

        Uudet renkaat joudun ostamaan joka tapauksessa tänä keväänä, vielä jos joku osaisi suositella hiljaista rengasta? Continental sai ainakin TM:n testissä myös melun osalta ihan hyvän arvosanan.


      • Ford&Dodge
        Äänieristystä kirjoitti:

        Suomi24 autopalstan parhaiden perinteiden mukaisesti saatiin tästäkin ketjusta jo merkkienkehumiskilpailu. Mutta yllättävän monta asiallistakin vastausta ehti kuitenkin tulla!

        Oma autoni on maksanut uutena noin 45 000 euroa, joten ei se nyt ihan halvimmasta päästä ole, mutta sen parhaat ominaisuudet eivät ole hiljaisuus ja mukavuus vaan löytyvät paremminkin konepellin alta. Haluaisin kuitenkin mieluummin parantaa omani äänieristystä kuin ostaa bemarin.

        Miten nuo ruiskutettavat eristysmassat toimivat? Luin jostain noxudol merkkisestä massasta, jonka kerrottiin olevan samanlaista kuin ruostesuojamassa, eli pikemminkin parantavan korroosionkestoa kuin huonontavan sitä. Onko jollain kokemusta? Levittäminen ruiskulla näytti helpolta hommalta. Jos ostaisi tuota kunnon satsin ja ruiskuttaisi takakontin, pyöräkotelot ja ovet. Bitumien/vibroplastin liimailu tuntuu jotensakin työläätä, ja tuo korroosiohomma kuitenkin arveluttaa vaikka ehkä syyttä. Ehkä vibroplastia voisi ajatella tuonne konttiin, siellä ei niin paljon kosteutta pitäisi olla. Ovissahan kosteutta pääsee aina tiivisteiden välistä jonkin verran.

        Tuulen suhinoihin luin jostain hyvän vinkin: Kun laittaa ohutta kumi/vinyyliletkua oven huulitiivisteen alle, saa tiivisteestä jämäkämmän ja suhinat vaimenevat. Toisaalta oven ovi sulkeutuu hivenen raskaammin sitten.

        Esim. tuo fanatic audio näkyy myyvän tuota vibroplastia. Tekeeköhän tuo sama firma myös vaimennuksia? Onko ammattitaito kunnossa, onko kokemusta tuosta tai muista firmoista jotka äänieristyksiä tekevät? Entä alustan ruostesuojauksen yhteydessä tehtävä äänieristysmassaus, onko kellään sitä tehtynä?

        Uudet renkaat joudun ostamaan joka tapauksessa tänä keväänä, vielä jos joku osaisi suositella hiljaista rengasta? Continental sai ainakin TM:n testissä myös melun osalta ihan hyvän arvosanan.

        mahtaneeko hommassa olla mitään järkeä?ostettaessa olisi jo tämmöiset huomioitava , joko siten että ostaa paremmin eristetyn/varustetun mallin karvalakkiversion sijaan tai sitten ostat isonpuoleisen amerikkalaisen auton(ei siis daewoo-chevy pelleilyjä tai muitakaan idän ihmeitä usa-logoin)vaan esim:isot Chryslerit tai Jeep tms.Tm rengasvertailut tai muut pahvinpalojen liimailut massoilla yhtä tyhjän kanssa loppupeleissä.


      • Niin...
        Ford&Dodge kirjoitti:

        mahtaneeko hommassa olla mitään järkeä?ostettaessa olisi jo tämmöiset huomioitava , joko siten että ostaa paremmin eristetyn/varustetun mallin karvalakkiversion sijaan tai sitten ostat isonpuoleisen amerikkalaisen auton(ei siis daewoo-chevy pelleilyjä tai muitakaan idän ihmeitä usa-logoin)vaan esim:isot Chryslerit tai Jeep tms.Tm rengasvertailut tai muut pahvinpalojen liimailut massoilla yhtä tyhjän kanssa loppupeleissä.

        Tietysti jos mieluummin käyttää vaikkapa 5000 euroa enemmän rahaa autoon, kuin 500 euroa auton äänieristeisiin, niin mikäpä siinä. Mutta ainakaan itselläni ei ole halua maksaa turhasta, jos on halvempikin vaihtoehto olemassa. Vaikka totta on sekin, että Ladasta ei saa Mersua vaikka siihen lätkisi 100 kiloa Vibroblastia. Hiljaisuus on kuitenkin kiinni myös auton rakenteesta, ja esimerkiksi oviin on vaikea kehittää tuplatiivisteitä jos niitä ei alunperin autossa ole.


      • roopell
        Äänieristystä kirjoitti:

        Suomi24 autopalstan parhaiden perinteiden mukaisesti saatiin tästäkin ketjusta jo merkkienkehumiskilpailu. Mutta yllättävän monta asiallistakin vastausta ehti kuitenkin tulla!

        Oma autoni on maksanut uutena noin 45 000 euroa, joten ei se nyt ihan halvimmasta päästä ole, mutta sen parhaat ominaisuudet eivät ole hiljaisuus ja mukavuus vaan löytyvät paremminkin konepellin alta. Haluaisin kuitenkin mieluummin parantaa omani äänieristystä kuin ostaa bemarin.

        Miten nuo ruiskutettavat eristysmassat toimivat? Luin jostain noxudol merkkisestä massasta, jonka kerrottiin olevan samanlaista kuin ruostesuojamassa, eli pikemminkin parantavan korroosionkestoa kuin huonontavan sitä. Onko jollain kokemusta? Levittäminen ruiskulla näytti helpolta hommalta. Jos ostaisi tuota kunnon satsin ja ruiskuttaisi takakontin, pyöräkotelot ja ovet. Bitumien/vibroplastin liimailu tuntuu jotensakin työläätä, ja tuo korroosiohomma kuitenkin arveluttaa vaikka ehkä syyttä. Ehkä vibroplastia voisi ajatella tuonne konttiin, siellä ei niin paljon kosteutta pitäisi olla. Ovissahan kosteutta pääsee aina tiivisteiden välistä jonkin verran.

        Tuulen suhinoihin luin jostain hyvän vinkin: Kun laittaa ohutta kumi/vinyyliletkua oven huulitiivisteen alle, saa tiivisteestä jämäkämmän ja suhinat vaimenevat. Toisaalta oven ovi sulkeutuu hivenen raskaammin sitten.

        Esim. tuo fanatic audio näkyy myyvän tuota vibroplastia. Tekeeköhän tuo sama firma myös vaimennuksia? Onko ammattitaito kunnossa, onko kokemusta tuosta tai muista firmoista jotka äänieristyksiä tekevät? Entä alustan ruostesuojauksen yhteydessä tehtävä äänieristysmassaus, onko kellään sitä tehtynä?

        Uudet renkaat joudun ostamaan joka tapauksessa tänä keväänä, vielä jos joku osaisi suositella hiljaista rengasta? Continental sai ainakin TM:n testissä myös melun osalta ihan hyvän arvosanan.

        moro,eristin matkailuauton(k-raudasta bitumikattohuopa kaistale 10 cm lämmitin kunnolla peltiin ,ja pyöränkotelon kohdalle3x,sen päälle bitumimassaa k-75,sen päälle kumimatto,ja kunnon 20 mmmmeriste levy (motonet)ja kojetaulun eristin bitumi alu teipillä, kumimatolla,eristelevyllä,matkustamon lattia 5 mm kumimatolla ,sekä kokolattiamatolla......

        miinukset .....kumimaton takia pitää kuivata usein.
        kaikki jurinat ja muut höpinät poistuivat,auto on lämmin ja lähes äänetön,hommaan meni viikon loppu,ja rahaa alle 300 e.


      • stone85
        BMW on best kirjoitti:

        Halvat ja huonot autot ovat äänekkäitä. Kaslliimmat ja paremmat auto ovat hiljaisia. Minulla oli pari kolme vuotta sitten maasturi, Chewrolet Captiva. Ostin sen uutena (tyuhmä). Lyhyt koeajo ei paljastanut totuutta. Luulin auton olevan Amerikkaillainen, mutta Korean paskahan se olikin.
        Vein sen autoverhoomoon jossa tehtiin äänieristys, se maksoi jotain 600-800, en muista tarkkaan. (autoverhoomo Sorsa H:KI)Purkivat kaikki takakontin paneelit, oviverhoukset, lattiamatot ja eristivät. Kyllä se paremmaksi muuttui. Mutta en tykännyt koko autosta, tai ei sitä autoksi voi sanoa. Nyt minulla on auto, johon jo tehtaalla on valmiik´si tehty nämä asiat kuntoon ja rengasmelut ym eivät häiritse. Hyvää ei saa halvalla

        Kunnon itä auto on paras ei pidä meteliä paitsi kun ite korjaa hyvin vähän ärräpäitä lentelee
        Mitä halvempi sen parempi ei saastuta kun saa korjata koko ajan tai seisoo parkkipaikalla
        Eikä menetä jälleenmyynti arvoa.


      • riittääkö ajokortti
        roopell kirjoitti:

        moro,eristin matkailuauton(k-raudasta bitumikattohuopa kaistale 10 cm lämmitin kunnolla peltiin ,ja pyöränkotelon kohdalle3x,sen päälle bitumimassaa k-75,sen päälle kumimatto,ja kunnon 20 mmmmeriste levy (motonet)ja kojetaulun eristin bitumi alu teipillä, kumimatolla,eristelevyllä,matkustamon lattia 5 mm kumimatolla ,sekä kokolattiamatolla......

        miinukset .....kumimaton takia pitää kuivata usein.
        kaikki jurinat ja muut höpinät poistuivat,auto on lämmin ja lähes äänetön,hommaan meni viikon loppu,ja rahaa alle 300 e.

        Paljonko nousi auton PAINO ?

        ELi rekisteriotteessa mainittu kokonaispaino on suurin sallittu - jos auto joskun joutuu vaa-alle, jota liikkuva poliisi on alkanut käyttämään - niin meneekö homma yli henkilöautokortin ajoluvan?
        Ottaen huomioon että laitat autoon max määrän ihmisiä polttoaineet nesteet

        Kiinnostuneena kuuntelen vastaustasi


      • roopell
        riittääkö ajokortti kirjoitti:

        Paljonko nousi auton PAINO ?

        ELi rekisteriotteessa mainittu kokonaispaino on suurin sallittu - jos auto joskun joutuu vaa-alle, jota liikkuva poliisi on alkanut käyttämään - niin meneekö homma yli henkilöautokortin ajoluvan?
        Ottaen huomioon että laitat autoon max määrän ihmisiä polttoaineet nesteet

        Kiinnostuneena kuuntelen vastaustasi

        kortti riittää ajan 24 m ...autossa kantavuutta ....500 kg


      • clsmies
        Äänieristystä kirjoitti:

        Suomi24 autopalstan parhaiden perinteiden mukaisesti saatiin tästäkin ketjusta jo merkkienkehumiskilpailu. Mutta yllättävän monta asiallistakin vastausta ehti kuitenkin tulla!

        Oma autoni on maksanut uutena noin 45 000 euroa, joten ei se nyt ihan halvimmasta päästä ole, mutta sen parhaat ominaisuudet eivät ole hiljaisuus ja mukavuus vaan löytyvät paremminkin konepellin alta. Haluaisin kuitenkin mieluummin parantaa omani äänieristystä kuin ostaa bemarin.

        Miten nuo ruiskutettavat eristysmassat toimivat? Luin jostain noxudol merkkisestä massasta, jonka kerrottiin olevan samanlaista kuin ruostesuojamassa, eli pikemminkin parantavan korroosionkestoa kuin huonontavan sitä. Onko jollain kokemusta? Levittäminen ruiskulla näytti helpolta hommalta. Jos ostaisi tuota kunnon satsin ja ruiskuttaisi takakontin, pyöräkotelot ja ovet. Bitumien/vibroplastin liimailu tuntuu jotensakin työläätä, ja tuo korroosiohomma kuitenkin arveluttaa vaikka ehkä syyttä. Ehkä vibroplastia voisi ajatella tuonne konttiin, siellä ei niin paljon kosteutta pitäisi olla. Ovissahan kosteutta pääsee aina tiivisteiden välistä jonkin verran.

        Tuulen suhinoihin luin jostain hyvän vinkin: Kun laittaa ohutta kumi/vinyyliletkua oven huulitiivisteen alle, saa tiivisteestä jämäkämmän ja suhinat vaimenevat. Toisaalta oven ovi sulkeutuu hivenen raskaammin sitten.

        Esim. tuo fanatic audio näkyy myyvän tuota vibroplastia. Tekeeköhän tuo sama firma myös vaimennuksia? Onko ammattitaito kunnossa, onko kokemusta tuosta tai muista firmoista jotka äänieristyksiä tekevät? Entä alustan ruostesuojauksen yhteydessä tehtävä äänieristysmassaus, onko kellään sitä tehtynä?

        Uudet renkaat joudun ostamaan joka tapauksessa tänä keväänä, vielä jos joku osaisi suositella hiljaista rengasta? Continental sai ainakin TM:n testissä myös melun osalta ihan hyvän arvosanan.

        Ostin Mersuun Dunlopit ja melu putosi puoleen,


      • eiperseeelläpuuhun
        BMW on best kirjoitti:

        Halvat ja huonot autot ovat äänekkäitä. Kaslliimmat ja paremmat auto ovat hiljaisia. Minulla oli pari kolme vuotta sitten maasturi, Chewrolet Captiva. Ostin sen uutena (tyuhmä). Lyhyt koeajo ei paljastanut totuutta. Luulin auton olevan Amerikkaillainen, mutta Korean paskahan se olikin.
        Vein sen autoverhoomoon jossa tehtiin äänieristys, se maksoi jotain 600-800, en muista tarkkaan. (autoverhoomo Sorsa H:KI)Purkivat kaikki takakontin paneelit, oviverhoukset, lattiamatot ja eristivät. Kyllä se paremmaksi muuttui. Mutta en tykännyt koko autosta, tai ei sitä autoksi voi sanoa. Nyt minulla on auto, johon jo tehtaalla on valmiik´si tehty nämä asiat kuntoon ja rengasmelut ym eivät häiritse. Hyvää ei saa halvalla

        välimerenmaiden autot ja atlantitn takaiset. jos ne on vikaisimpia niin mik niitä pitää kaikkien kokeilla?


    • hehehhe

      "onko kokemusta auton melun vaimentamisesta?"

      Juu poistetaan anoppi autosta.

      • tulee.

        jälkikäteen vaimennus. Autoonhan pitäisi vaihtaa kaksinkertaiset lasit,tuplatiivisteet oviin,kattoverhoilun ja koelaudan verhoilun vaihtaminen,samoin oviverhoilun vaihtaminen kaksinkertaiseksi,kuten myös pohjan eristäminen kaksinkertaiseksi ja pilareiden täyttäminen,rintapellin eristäminen ym.Halvempi vaihtoehto on ostaa premiumluokan auto käytettynä.


      • ....................
        tulee. kirjoitti:

        jälkikäteen vaimennus. Autoonhan pitäisi vaihtaa kaksinkertaiset lasit,tuplatiivisteet oviin,kattoverhoilun ja koelaudan verhoilun vaihtaminen,samoin oviverhoilun vaihtaminen kaksinkertaiseksi,kuten myös pohjan eristäminen kaksinkertaiseksi ja pilareiden täyttäminen,rintapellin eristäminen ym.Halvempi vaihtoehto on ostaa premiumluokan auto käytettynä.

        Ostat vanhan mersun, bemarin, audin tai amerikkalaisen ja paluuta corolla-kansaan ei ole.


      • minä vaan
        .................... kirjoitti:

        Ostat vanhan mersun, bemarin, audin tai amerikkalaisen ja paluuta corolla-kansaan ei ole.

        Eli noi ruiskutettavat vaimennus aineet (noudox, noisekiller yms) ajaa kyllä asiansa ihan täysin mutta pitää muistaa että ruiskutus kertoja tulee todella monia jotta ainetta saadaan paksulti. Yksi tai 2 kerrosta ko aineita ei vaimenna vaan sitä pitää olla ihan yhtä lailla kun mattomallisia vaimenteitakin. Mattojen etuna on siinä että vaimennus saadaan yhdellä tai kahdella kerrosta mattoa kun ruiskulla joutuu hyvinkin monta kerrosta "maalaamaan". Liian paksu kerros ja tavara alkaa valua alas. Vibroplasthan (yms muut vaimenninpaneelit) on yleensä bitumia jonka päällä on alumiinikerros joten sen kun liimaa puhdistettuun alustaan niin ei vesi pääse pellin ja maton väliin. Itse olen puhdistanut tärpätillä pinnat ennen asennusta ja oikein rasvaiset/likaiset paikat jarrujen puhdistus sprayllä.
        Fanaticaudiota voin suositella vilpittömästi. Siellä on asiallinen palvelu. Ammattitaitoa löytyy ja siellä myös kuunnellaan asiakkaan toiveita. Sata varmaksi en sano tekeekö ko firma vaimennuksia mutta sehän selviää kun laittaa sinne viestiä. Myös jotkut alan harrastajat tekevät korvausta vastaan näitä töitä. Harrastajia löytää autosoundin palstalta ja useilla näillä on oma auto todisteena siitä miten vaimentaminen vaikuttaa.


      • Äänieristystä
        .................... kirjoitti:

        Ostat vanhan mersun, bemarin, audin tai amerikkalaisen ja paluuta corolla-kansaan ei ole.

        Juu no ei sitten, uskottava se on. Pitää siis ostaa vanha mersu tai bemari jos haluaa hiljaisuudesta nauttia. Muu nautinto kyllä sitten väheneekin.. Vaan tuosta hinta-asiasta voidaan olla montaa mieltä - jos auton eristäminen maksaisi vaikkapa tonnin, niin kyllä kai se silti on edullisempaa kuin ostaa 10 - 20 tonnia kalliimpi auto jo alkujaan? Ei minun tietääkseni tavallisissa (ei mikään s-mersu tms) autoissa ole mitään kaksinkertaisia laseja tai pohjaleyjä.. ja erinäisten autojen kojelautojen verhoilujen/ovipahvien taakse olen katsonut kaiuttimia/soittimia laittaessa, eikä niissä niin suuria eroja ole; suurin ero melussa tulee kai johtumalla auton alustan rakenteista, mutta äänen johtumiselle on tosiaankin vaikea tehdä jälkikäteen mitään muutoin kuin laittamalla pehmeämmät renkaat. Mutta kysymys olikin, voiko eristämällä vaikuttaa melun määrään. Kuten nimimerkki "minä vaan" (jolla tuntuu olevan kokemusta!) on kertonut, ilmeisesti voi, mutta minkä verran ja mikä on paras tapa.

        Tuo meteli on muuten jännä asia, olen ajanut aika paljon Suomessa, Saksassa ja Itävallassa vuokra-autoilla. On ollut enempi preemiumia ja vähempi preemiumia, mutta saksalaisia merkkejä kaikki. Järkeään autot ovat vaikuttaneet kohtuullisen hiljaisilta. Vaan auta armias, kun samalla preemiumilla ajelee suomen roudan raiskaamilla teillä niin tuntuu että istuu ihan eri autossa, eli asfaltin kunto tai renkaiden tyyppi vaikuttaa äänen syntyyn myös melko lailla.

        Tuolla näkyi olevan auton melujen mittauksia TM:n testeistä A-painotetulla (ihmiskorvan herkkyyden mukaisella) suodatuksella mitattuna:

        http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5568

        esim. tosipreemiumin 320d bemarin (66 dB) ja tavan avensiksen (69 dB) välillä on 120 vauhdissa eroa 3 dB. Tuo alustamassausfirma väittää saavansa corolla versoon parannusta 4 dB tuolla Stop Sonic käsittelyllä:

        http://www.finikor.fi/images/stories/Finikor/pdf/Stop-Sonic_aanieristekasittely.pdf

        Onko tuossa perää? Kertokaahan oikeita kokemuksia, eikä mitään preemiumijuttuja.. niitä saa lukea tuolta saksalaisten merkkien palstoilta ihan riittämiin. :)


      • aluvanteet
        Äänieristystä kirjoitti:

        Juu no ei sitten, uskottava se on. Pitää siis ostaa vanha mersu tai bemari jos haluaa hiljaisuudesta nauttia. Muu nautinto kyllä sitten väheneekin.. Vaan tuosta hinta-asiasta voidaan olla montaa mieltä - jos auton eristäminen maksaisi vaikkapa tonnin, niin kyllä kai se silti on edullisempaa kuin ostaa 10 - 20 tonnia kalliimpi auto jo alkujaan? Ei minun tietääkseni tavallisissa (ei mikään s-mersu tms) autoissa ole mitään kaksinkertaisia laseja tai pohjaleyjä.. ja erinäisten autojen kojelautojen verhoilujen/ovipahvien taakse olen katsonut kaiuttimia/soittimia laittaessa, eikä niissä niin suuria eroja ole; suurin ero melussa tulee kai johtumalla auton alustan rakenteista, mutta äänen johtumiselle on tosiaankin vaikea tehdä jälkikäteen mitään muutoin kuin laittamalla pehmeämmät renkaat. Mutta kysymys olikin, voiko eristämällä vaikuttaa melun määrään. Kuten nimimerkki "minä vaan" (jolla tuntuu olevan kokemusta!) on kertonut, ilmeisesti voi, mutta minkä verran ja mikä on paras tapa.

        Tuo meteli on muuten jännä asia, olen ajanut aika paljon Suomessa, Saksassa ja Itävallassa vuokra-autoilla. On ollut enempi preemiumia ja vähempi preemiumia, mutta saksalaisia merkkejä kaikki. Järkeään autot ovat vaikuttaneet kohtuullisen hiljaisilta. Vaan auta armias, kun samalla preemiumilla ajelee suomen roudan raiskaamilla teillä niin tuntuu että istuu ihan eri autossa, eli asfaltin kunto tai renkaiden tyyppi vaikuttaa äänen syntyyn myös melko lailla.

        Tuolla näkyi olevan auton melujen mittauksia TM:n testeistä A-painotetulla (ihmiskorvan herkkyyden mukaisella) suodatuksella mitattuna:

        http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5568

        esim. tosipreemiumin 320d bemarin (66 dB) ja tavan avensiksen (69 dB) välillä on 120 vauhdissa eroa 3 dB. Tuo alustamassausfirma väittää saavansa corolla versoon parannusta 4 dB tuolla Stop Sonic käsittelyllä:

        http://www.finikor.fi/images/stories/Finikor/pdf/Stop-Sonic_aanieristekasittely.pdf

        Onko tuossa perää? Kertokaahan oikeita kokemuksia, eikä mitään preemiumijuttuja.. niitä saa lukea tuolta saksalaisten merkkien palstoilta ihan riittämiin. :)

        Alkuperäiset magnesiumvanteet ja kitkarenkaat talvisilla teillä ovat siedettävä yhdistelmä. Kesää kohti äänimaailma muuttuu kohtuutoman häiritseväksi rengasliikkestä kesämicheliinien mukana tulleiden keskihintaisten aluvanteiden ja karkean asfaltin ansiosta.


      • Äänieristystä kirjoitti:

        Juu no ei sitten, uskottava se on. Pitää siis ostaa vanha mersu tai bemari jos haluaa hiljaisuudesta nauttia. Muu nautinto kyllä sitten väheneekin.. Vaan tuosta hinta-asiasta voidaan olla montaa mieltä - jos auton eristäminen maksaisi vaikkapa tonnin, niin kyllä kai se silti on edullisempaa kuin ostaa 10 - 20 tonnia kalliimpi auto jo alkujaan? Ei minun tietääkseni tavallisissa (ei mikään s-mersu tms) autoissa ole mitään kaksinkertaisia laseja tai pohjaleyjä.. ja erinäisten autojen kojelautojen verhoilujen/ovipahvien taakse olen katsonut kaiuttimia/soittimia laittaessa, eikä niissä niin suuria eroja ole; suurin ero melussa tulee kai johtumalla auton alustan rakenteista, mutta äänen johtumiselle on tosiaankin vaikea tehdä jälkikäteen mitään muutoin kuin laittamalla pehmeämmät renkaat. Mutta kysymys olikin, voiko eristämällä vaikuttaa melun määrään. Kuten nimimerkki "minä vaan" (jolla tuntuu olevan kokemusta!) on kertonut, ilmeisesti voi, mutta minkä verran ja mikä on paras tapa.

        Tuo meteli on muuten jännä asia, olen ajanut aika paljon Suomessa, Saksassa ja Itävallassa vuokra-autoilla. On ollut enempi preemiumia ja vähempi preemiumia, mutta saksalaisia merkkejä kaikki. Järkeään autot ovat vaikuttaneet kohtuullisen hiljaisilta. Vaan auta armias, kun samalla preemiumilla ajelee suomen roudan raiskaamilla teillä niin tuntuu että istuu ihan eri autossa, eli asfaltin kunto tai renkaiden tyyppi vaikuttaa äänen syntyyn myös melko lailla.

        Tuolla näkyi olevan auton melujen mittauksia TM:n testeistä A-painotetulla (ihmiskorvan herkkyyden mukaisella) suodatuksella mitattuna:

        http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5568

        esim. tosipreemiumin 320d bemarin (66 dB) ja tavan avensiksen (69 dB) välillä on 120 vauhdissa eroa 3 dB. Tuo alustamassausfirma väittää saavansa corolla versoon parannusta 4 dB tuolla Stop Sonic käsittelyllä:

        http://www.finikor.fi/images/stories/Finikor/pdf/Stop-Sonic_aanieristekasittely.pdf

        Onko tuossa perää? Kertokaahan oikeita kokemuksia, eikä mitään preemiumijuttuja.. niitä saa lukea tuolta saksalaisten merkkien palstoilta ihan riittämiin. :)

        ...juttu. Ensin pitää saada pakoputki, joka on ääniltään juuri ja juuri sallitun rajoissa tai mielummin hiukan ylikin. Sitten ei kuitenkaan haluta, että se kuuluu sisälle? Ilmansuodatinkin pitää vaihtaa tuplasti suhisevampaan, mutta sitäkään ei haluta kuunnella. Sitten pitää saada ne maailman äänekkäimmät taiwanilaiskumit, mutta voivoi kun sekin kuuluu sisälle. Jospa antaisi sen hyväkuntoisen alkuperäisputken olla paikallaan ja säästyneen plus "vapaavirtaussuodattimeen" menevän rahan sijoittaisi
        hyviin renkaisiin, niin auto olisi huomattavasti hiljaisempi ilman mitään liimailuja tai pursotteluja. Tosin ei sekään auta kaikissa tapauksissa. Luulisi nykyautojen olevan hiljaisempia, mutta oma 21 vuotta vanha kulkine on edelleen hiljaisempi sellaisenaan, kuin suurin osa nykyisistä vaikka kuinka eristäisi....


      • kunnon vanha-auto
        Äänieristystä kirjoitti:

        Juu no ei sitten, uskottava se on. Pitää siis ostaa vanha mersu tai bemari jos haluaa hiljaisuudesta nauttia. Muu nautinto kyllä sitten väheneekin.. Vaan tuosta hinta-asiasta voidaan olla montaa mieltä - jos auton eristäminen maksaisi vaikkapa tonnin, niin kyllä kai se silti on edullisempaa kuin ostaa 10 - 20 tonnia kalliimpi auto jo alkujaan? Ei minun tietääkseni tavallisissa (ei mikään s-mersu tms) autoissa ole mitään kaksinkertaisia laseja tai pohjaleyjä.. ja erinäisten autojen kojelautojen verhoilujen/ovipahvien taakse olen katsonut kaiuttimia/soittimia laittaessa, eikä niissä niin suuria eroja ole; suurin ero melussa tulee kai johtumalla auton alustan rakenteista, mutta äänen johtumiselle on tosiaankin vaikea tehdä jälkikäteen mitään muutoin kuin laittamalla pehmeämmät renkaat. Mutta kysymys olikin, voiko eristämällä vaikuttaa melun määrään. Kuten nimimerkki "minä vaan" (jolla tuntuu olevan kokemusta!) on kertonut, ilmeisesti voi, mutta minkä verran ja mikä on paras tapa.

        Tuo meteli on muuten jännä asia, olen ajanut aika paljon Suomessa, Saksassa ja Itävallassa vuokra-autoilla. On ollut enempi preemiumia ja vähempi preemiumia, mutta saksalaisia merkkejä kaikki. Järkeään autot ovat vaikuttaneet kohtuullisen hiljaisilta. Vaan auta armias, kun samalla preemiumilla ajelee suomen roudan raiskaamilla teillä niin tuntuu että istuu ihan eri autossa, eli asfaltin kunto tai renkaiden tyyppi vaikuttaa äänen syntyyn myös melko lailla.

        Tuolla näkyi olevan auton melujen mittauksia TM:n testeistä A-painotetulla (ihmiskorvan herkkyyden mukaisella) suodatuksella mitattuna:

        http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5568

        esim. tosipreemiumin 320d bemarin (66 dB) ja tavan avensiksen (69 dB) välillä on 120 vauhdissa eroa 3 dB. Tuo alustamassausfirma väittää saavansa corolla versoon parannusta 4 dB tuolla Stop Sonic käsittelyllä:

        http://www.finikor.fi/images/stories/Finikor/pdf/Stop-Sonic_aanieristekasittely.pdf

        Onko tuossa perää? Kertokaahan oikeita kokemuksia, eikä mitään preemiumijuttuja.. niitä saa lukea tuolta saksalaisten merkkien palstoilta ihan riittämiin. :)

        kyllä näissä s-sarjan mersuissa on tuplalaseja(w140).miten niin muka muu nautinto vähenee?eiköhän se ole päinvastoin.


    • HJH.

      Olihan tuossa jo asiallisia vastauksia itse kysymykseen, mutta jos autossa on yksikin viallinen pyöränlaakeri, niin melu kasvaa sietämättömäksi.

      Itsellä dinosauruksen pään mallinen tila-auto, jossa tavaratilassa oli paljasta peltiä. Vaimensi tosi paljon rengasmeteliä juuri takaa, kun asensin lokasuojan kaariin ja tavaratilan pohjaan 4 mm bitumimattoa. Kova työ lämmitellä mattoa kuumailmapuhaltimella...

      • ..edelleen on omituista se, että auton pikku sivuäänet on sietämättömiä, mutta kolmen korttelin päähän kuuluva bassojumputus ei oo mitään? Luulisi, ettei siinä vaiheessa kun nupit on kaakossa, olis mitään väliä sillä suhiseeko oven tiiviste hiukan vai ei.......


      • alan mies
        siilisimo kirjoitti:

        ..edelleen on omituista se, että auton pikku sivuäänet on sietämättömiä, mutta kolmen korttelin päähän kuuluva bassojumputus ei oo mitään? Luulisi, ettei siinä vaiheessa kun nupit on kaakossa, olis mitään väliä sillä suhiseeko oven tiiviste hiukan vai ei.......

        Tuo auton vaimennus vaimennus myös siihen ettei tuo basso kuulu ulos autosta juuri ollenkaan.
        Itse suosittelisin tuota Dynamatin uutta mattoa, koska on hinta/laatu suhteeltaan Vibroa parempaa.


      • yyyy
        alan mies kirjoitti:

        Tuo auton vaimennus vaimennus myös siihen ettei tuo basso kuulu ulos autosta juuri ollenkaan.
        Itse suosittelisin tuota Dynamatin uutta mattoa, koska on hinta/laatu suhteeltaan Vibroa parempaa.

        Taitaa olla aprilliketju!


      • BMW 1985 iso
        yyyy kirjoitti:

        Taitaa olla aprilliketju!

        Hiljaisuuteenkin jää koukkuun. Eristin ovet ja takapenkkien sisustat pitumilevyin ja pellavalla täyttäen. Aika järkky ero uuteen edustus Audiin tai Mersuun joissa rengasäänet Suomen isokivisillä asfalteilla ovat sietämättömiä. Tosin vaimentaahan se apukuskin kuuluvuutta...
        Matalaprofiilirenkaat kait uusissa suurin syy?

        Täytyypi kokeilla eristystä pyöräkoteloissa ja peräkontissa.
        Kokemuksia runkokoteloiden ja tolppien täyttämisestä?


      • free choise
        BMW 1985 iso kirjoitti:

        Hiljaisuuteenkin jää koukkuun. Eristin ovet ja takapenkkien sisustat pitumilevyin ja pellavalla täyttäen. Aika järkky ero uuteen edustus Audiin tai Mersuun joissa rengasäänet Suomen isokivisillä asfalteilla ovat sietämättömiä. Tosin vaimentaahan se apukuskin kuuluvuutta...
        Matalaprofiilirenkaat kait uusissa suurin syy?

        Täytyypi kokeilla eristystä pyöräkoteloissa ja peräkontissa.
        Kokemuksia runkokoteloiden ja tolppien täyttämisestä?

        on taikasana hiljaiseen autoiluun kohtuuhintaan.noita isohkoja nykyjenkkejä kun saa lähes pilahintaan eikä tarvi mitään vanhaa saksantuonti mersua/bemarinromua etsiä riesaksi.eipä kyllä muutenkaan mielenkiintoisia..itsellä ollut Oldsmobilesta ,Henkilömallin Chevrolet Capriceen(ei munamallia) eikä ainakaan hinnalla pilattuja olleet.käyttökulut tietty isompia kuin jossain corollassa,samoin monien tietämättömien vankkumattomat mielipiteet jenkkilotjapaskoista,vaan onhan tuossa tuplasti,kokoa painoa,tehoa jne jos ei halua istua kuin sillit suolassa=)senverta hiljaisia tavallisia perusautoja ettei satasen vauhdissakaan kuulunut kuin tuulen suhinaa hienokseltaan ja kellon käyntiääni.tietty puolentoistasadan tienoilla tuuli jo suhisi häiritsevästi kulmikkuudesta johtuen vaan liekö tuolla suomessa merkitystä kun 80- satanen yleisin max nopeus.renkaina oli ihan tavalliset M S vyöt eikä varmaan lisäeristyksiä kaivannut.muutenkin unettavaa ja ylellistä kyytiä köyhälle suomipojalle.nyttemmin pakumiehiä dieselmeluineen vaan yhä se on kultamunana jenkkiauto tallissa, Oregonista laivattu 60-lukuinen Charger...eihän noista eroon pääse jos kerta haksahtanut=)vaimo halajaa Sebringiä,käytettyjä saa sopuhintaan nahkaverhoilulla,automaatilla ja kuutosella ynnä ilmastoinnit jne tottakait.itseasiassa ilmastointi ja tehostimet,sähkö:lasit,penkit,lukot,autom.valonvaiht,vak.nop.säädin,tilttiratit,stereot...ei mitenkään erikoisia varusteita edes 60-lukuisessa paremmassa jenkkiautossa...puhumattakaan pomminvarmasta ja pehmeästä automaattivaihteistosta sekä hiljaa suhisevasta V8 koneesta siellä jossain kaukana edessä...


      • minä vaan
        free choise kirjoitti:

        on taikasana hiljaiseen autoiluun kohtuuhintaan.noita isohkoja nykyjenkkejä kun saa lähes pilahintaan eikä tarvi mitään vanhaa saksantuonti mersua/bemarinromua etsiä riesaksi.eipä kyllä muutenkaan mielenkiintoisia..itsellä ollut Oldsmobilesta ,Henkilömallin Chevrolet Capriceen(ei munamallia) eikä ainakaan hinnalla pilattuja olleet.käyttökulut tietty isompia kuin jossain corollassa,samoin monien tietämättömien vankkumattomat mielipiteet jenkkilotjapaskoista,vaan onhan tuossa tuplasti,kokoa painoa,tehoa jne jos ei halua istua kuin sillit suolassa=)senverta hiljaisia tavallisia perusautoja ettei satasen vauhdissakaan kuulunut kuin tuulen suhinaa hienokseltaan ja kellon käyntiääni.tietty puolentoistasadan tienoilla tuuli jo suhisi häiritsevästi kulmikkuudesta johtuen vaan liekö tuolla suomessa merkitystä kun 80- satanen yleisin max nopeus.renkaina oli ihan tavalliset M S vyöt eikä varmaan lisäeristyksiä kaivannut.muutenkin unettavaa ja ylellistä kyytiä köyhälle suomipojalle.nyttemmin pakumiehiä dieselmeluineen vaan yhä se on kultamunana jenkkiauto tallissa, Oregonista laivattu 60-lukuinen Charger...eihän noista eroon pääse jos kerta haksahtanut=)vaimo halajaa Sebringiä,käytettyjä saa sopuhintaan nahkaverhoilulla,automaatilla ja kuutosella ynnä ilmastoinnit jne tottakait.itseasiassa ilmastointi ja tehostimet,sähkö:lasit,penkit,lukot,autom.valonvaiht,vak.nop.säädin,tilttiratit,stereot...ei mitenkään erikoisia varusteita edes 60-lukuisessa paremmassa jenkkiautossa...puhumattakaan pomminvarmasta ja pehmeästä automaattivaihteistosta sekä hiljaa suhisevasta V8 koneesta siellä jossain kaukana edessä...

        Koskaan en ole mitannut db mittarilla paljonko on ollut vaikutusta ulkoisten äänien vaimentumiseen sisällä mutta useita yksiköitä se on pudonnut. Renkaat ovat hiljaisimmat mitä rengasliikkeestä sai. Tämän kaiken vaimentamisen ja "vaivan" tein sitä varten nimenomaan ettei kukaan voisi tulla sanomaan minulle ette hei et viittis pistää vähän hiljemmalle kun toi sun luukku rämiseen basson tahdissa. Vaimentaminen hyödyttää siten ettei esimerkiksi juuri bassolle tarvitse niin paljon vahvistin tehoa kun se pienempikin määrä menee pelkkään musiikin tuottamiseen eikä peltien/osien liikutteluun. Vaimentaminen myös minulle sen mahdollisuuden että voin kuunnella musiikkia vaikkapa moottoritiellä tai vaikkapa ruuhkassa ilman että sitä tarvitsee millään tavalla huudattaa. Noista luxus autoista. Ainoa luksus auto mitä olen olen ollut vaimentamassa ja ollut kohtuullisen tyytyväinen oli 80-luvun lopun bravus-mersu mikä oli diplomaattikäytössä ollut jossain päin maailmaa ja sisälsi panssaroinnin... Yksi kappale 09 vuosimallisia M5 bemareita on vaimennettu koska meteli kuului sisälle jo vakio renkaista. Uudemmista mersuista tuntuu että tehdas säästää viimesetkin rippeet äänenvaimennuksesta. Eikä se audikaan sen paremmin siihen kiinnitä huomiota. Jenkkilän autot on perinteisesti tehty vähän sinnepäin.... Itselläni jokunen audi ollut "harraste" pelinä noihin musiikki touhuihin ja tulee varmaan jatkumaan samalla linjalla.


      • Jeppe111
        free choise kirjoitti:

        on taikasana hiljaiseen autoiluun kohtuuhintaan.noita isohkoja nykyjenkkejä kun saa lähes pilahintaan eikä tarvi mitään vanhaa saksantuonti mersua/bemarinromua etsiä riesaksi.eipä kyllä muutenkaan mielenkiintoisia..itsellä ollut Oldsmobilesta ,Henkilömallin Chevrolet Capriceen(ei munamallia) eikä ainakaan hinnalla pilattuja olleet.käyttökulut tietty isompia kuin jossain corollassa,samoin monien tietämättömien vankkumattomat mielipiteet jenkkilotjapaskoista,vaan onhan tuossa tuplasti,kokoa painoa,tehoa jne jos ei halua istua kuin sillit suolassa=)senverta hiljaisia tavallisia perusautoja ettei satasen vauhdissakaan kuulunut kuin tuulen suhinaa hienokseltaan ja kellon käyntiääni.tietty puolentoistasadan tienoilla tuuli jo suhisi häiritsevästi kulmikkuudesta johtuen vaan liekö tuolla suomessa merkitystä kun 80- satanen yleisin max nopeus.renkaina oli ihan tavalliset M S vyöt eikä varmaan lisäeristyksiä kaivannut.muutenkin unettavaa ja ylellistä kyytiä köyhälle suomipojalle.nyttemmin pakumiehiä dieselmeluineen vaan yhä se on kultamunana jenkkiauto tallissa, Oregonista laivattu 60-lukuinen Charger...eihän noista eroon pääse jos kerta haksahtanut=)vaimo halajaa Sebringiä,käytettyjä saa sopuhintaan nahkaverhoilulla,automaatilla ja kuutosella ynnä ilmastoinnit jne tottakait.itseasiassa ilmastointi ja tehostimet,sähkö:lasit,penkit,lukot,autom.valonvaiht,vak.nop.säädin,tilttiratit,stereot...ei mitenkään erikoisia varusteita edes 60-lukuisessa paremmassa jenkkiautossa...puhumattakaan pomminvarmasta ja pehmeästä automaattivaihteistosta sekä hiljaa suhisevasta V8 koneesta siellä jossain kaukana edessä...

        Meluttomaan autoiluun ratkaisu löytyy kolmesta kirjaimesta: BMW. Usein tuntuu että muut merkit eivät koko asiaa ota edes huomioon suunnittelussaan.

        Alle kymmenvuotiaita 500-sarjan bemareita saa jo reilulla kymppitonnilla, eli ei pitäisi olla hinnasta kiinni. Eikä vaivaa melut sen jälkeen, oli renkaissa nastat tai ei.


      • Äänieristystä
        minä vaan kirjoitti:

        Koskaan en ole mitannut db mittarilla paljonko on ollut vaikutusta ulkoisten äänien vaimentumiseen sisällä mutta useita yksiköitä se on pudonnut. Renkaat ovat hiljaisimmat mitä rengasliikkeestä sai. Tämän kaiken vaimentamisen ja "vaivan" tein sitä varten nimenomaan ettei kukaan voisi tulla sanomaan minulle ette hei et viittis pistää vähän hiljemmalle kun toi sun luukku rämiseen basson tahdissa. Vaimentaminen hyödyttää siten ettei esimerkiksi juuri bassolle tarvitse niin paljon vahvistin tehoa kun se pienempikin määrä menee pelkkään musiikin tuottamiseen eikä peltien/osien liikutteluun. Vaimentaminen myös minulle sen mahdollisuuden että voin kuunnella musiikkia vaikkapa moottoritiellä tai vaikkapa ruuhkassa ilman että sitä tarvitsee millään tavalla huudattaa. Noista luxus autoista. Ainoa luksus auto mitä olen olen ollut vaimentamassa ja ollut kohtuullisen tyytyväinen oli 80-luvun lopun bravus-mersu mikä oli diplomaattikäytössä ollut jossain päin maailmaa ja sisälsi panssaroinnin... Yksi kappale 09 vuosimallisia M5 bemareita on vaimennettu koska meteli kuului sisälle jo vakio renkaista. Uudemmista mersuista tuntuu että tehdas säästää viimesetkin rippeet äänenvaimennuksesta. Eikä se audikaan sen paremmin siihen kiinnitä huomiota. Jenkkilän autot on perinteisesti tehty vähän sinnepäin.... Itselläni jokunen audi ollut "harraste" pelinä noihin musiikki touhuihin ja tulee varmaan jatkumaan samalla linjalla.

        Kiitoksia vinkeistä, erityisesti nimimerkki "minä vaan"!

        Pitänee katsoa jos tässä kevään korvalla aloittaisin jonkinlaista vaimennus projektia. Miksei tuonne peräkonttiin voisi mattoa laittaa tasaisiin kohtiin ja vetäistä massaa perään nurkkiin ja koloihin.. Etuovet voisi ehkä jättää osaavampien tehtäväksi. Noiden hinnakkaampien autohifi massojen lisäksi näkyy markkinoilla olevan laivojen/ilmastointikanavien/ym. äänenvaimennusmassaukseen tarkoitettuja teollisia massoja, jotka ovat huomattavasti edullisempia ja myydään isommissa tonkissa. Sitä kun 25 kg tempaisee konttiin ja oviin niin luulisi hiljenevän? Tai ehkä käännyn tuon fanatic audion puoleen, se ei ole liian kaukanakaan.

        Itselläni ei ole mitään isoja poppivehkeitä vaan alkuperäiset kajarit, mutta niidenkin kuunteleminen on mukavampaa kun autossa on hiljaisempaa. Eli subbareiden resonanssit eivät ole minulla ongelmana. Ja ilmansuodatin, pakoputki ja vaimennin on vakiot ja renkaat korkealla profiililla, eli noista ei ylimääräistä melua tule. Yritän löytää jonkin hiljaisen merkin (Nokia Hakka H tai Continental ehdolla) kun uusin rattaat.

        Hyvää kevättä ja mukavia ajokilometrejä kaikille


    • Gratis idis

      Purin irti kaikki sivupaneelit takaluukkua myöten ja koputtelin kaiken irtoavan pois ja voitelin mekanismit. Sit massasin kaiken paksusti ja tökin autonrenkaan sorvaus kumijauhoa märkiin pintoihin ja jauhoa meni 20litraa, ilmaista rengasliikkeestä. Sit avasin vedenpoisto holet. Seuraavaksi työnsin vanhaa sänkypatjaa isoihin jätesäkkeihin ja käärin tiiviisti rullalle kaikki ilmat pois ja teippasin ilmatiiviiksi levyksi. Työnsin koko paskan luukkujen sisään ja pökkäsin alareunaan pienet reijät ja superlonit turposi vapaaseen muotoon. Joitakin kohtia piti vedättää ohuemmaksi puulistoilla ja tiesmillä sähköasennusputkilla jotta muffutes ei olisi liian paksua sisäpaneeleita vasten. Sisälevyt kiinni uusilla ruuveilla ja koeajolle, oli muuten hiljanen peli, edes vinkuvia pyöränlaakereita ei kuulunut. Kokonaiskustannus muutama kymppi ja kaikki kaiku katos. 20vuotta vanhassa koslassa ei tartte funtsia ruostumista, se on jo ruosteessa. Tietenkään pikkupojat ei tätä hyväksy kun ei tartte ostaa sprayta 50e per 400ml.

    • Biltemasta

      korvatulpat, 2.99€ / 10 par.

      • Stefan69

        Itse vaimensin autoni etuovet uuden erillissarjan asennuksen yhteydessä. Ostin semmosen aloituspaketin Fanatic audiosta. Midbassoa kuuluu nyt enemmän ja kaikenlainen ajo melu kuuluu selvemmin takaa. Vaimennan kesän tullen takaovet ja takakontin.


      • 325hpV8
        Stefan69 kirjoitti:

        Itse vaimensin autoni etuovet uuden erillissarjan asennuksen yhteydessä. Ostin semmosen aloituspaketin Fanatic audiosta. Midbassoa kuuluu nyt enemmän ja kaikenlainen ajo melu kuuluu selvemmin takaa. Vaimennan kesän tullen takaovet ja takakontin.

        perinteisesti tehty vähän sinnepäin...onkohan kokemuksia ja millaisia?totta on että laatu romahti 70-80 luvuilla vaan aiemmat vm yhä autoilun historiaa.kysy vaikka vanhoilta automiehiltä.nythän oli kumminkin käsittääkseni kyse äänien eristämisestä eikä muusta?eipä tuo laatu noissa saksalaisissakaan ihan huippua ole ollut eikä vieläkään ole.pajalle on saanut jonottaa...suomessa yleisimmä mersut,bemut,audit jne mallistojensa alapäätä eikä voi äänettömyydellään kehua,jokainenhan sen tietää josko tunnustaa vaan ylpeydeltään.saksantuonnit ovat sitten tuoneet muutosta tähänkin ongelmaan jo.tarkoitus oli kait kirjoittajalla tuoda esiin hiljaisuutta joka jo perusmallien vakiovaruste amerikkalaisissa,vaikkakin jenkkiautot kova pala purtavaksi yhä täällä Finlandiassa.selitykseksi (ja hyväksikin)kuullut katkeruuden kun ei pysty,uskalla tai vaimo/suku/kaverit anna lupaa=)onhan ne kuitenkin jotain täysin erilaista ja pelottaviakin corollamiehen(audi,bemu jne myös) mielestä.vain rikkaat ja vaikutusvaltaiset pamput perinteisesti siihen isoon mustaan Chrysleriin/Cadillaciin/Buickiin/Lincolniin...nousseet ja senjälkeen päätyi pikkuhiljaa kylän kollien pilluhaaviksi...mistä huollonpuutteen/rahan/tietotaidonpuutteen myötä iso/pikkuvikaiseksi ongelmajätteeksi pihanperälle...ja ohikulkijoiden ostokiinnostusten kohteeksi=)näinhän se minunkin nuoruudessa meni ja taashan tuota vinkkeliä tallissa odottamassa kevätkirmausta bensatankille ja toteamaan: onko moottoritie kuuma?


    • Osta vaan kunnon Mersu kerralla niin ei tarvii ruveta tekemään joutavanpäiväisiä toppauksia.
      On äänieristykset vakiona ja voi nauttia musiikista sekä loistavasta ajettavuudesta.

    • oooollkkk

      kaks autoo toijotan ja skootan, molemmat oli melukkaita.
      otin ja ruittasin kotelot täyteen uretaania, tuli tukevia ja hilijasia.

      • ureataani

        Heh heh, taitaa tulla hetkessä rapsakka auto tojotasta ja skoodasta jos uretaanilla kotelot täyttää.. hyvä läppä. Tuohan oli siis vitsi, selvyyden vuoksi pitää sanoa.. ettei vaan kukaan ota todesta.


    • tomaattimies

      en huomannut, mikä auto teillä on kyseessä, mutta:

      1. lähtökohtana on auton oltava jo tehtaalta hiljainen. tuplatiivisteet ovissa kauttaaltaan sekä verhoilut on hyvä olla konepeitossa ja takaluukussa sekä sisustus natisematon ja laadukas.

      2. jos auto on riittävän tuore/hyvä, niin alustan ja pyöräkoteloiden massaus pohjan puolelta paksulti auttaa. kaikki äänenvaimentimet on oltava tietenkin orkkisluokkaa tai vielä paremmin vaimentavaa. tekniikka on oltava kunnossa eli laakerit ei saa kohista missään kohtaa. sisälolakarit auttaa. ne voi teettää tai joskus aikoinaan ainakin pystyi teettämään.

      3. jäykennetty madallettu alusta sekä vääränlainen rengastus auttavat melun kasvattamisessa epätasaisilla teillämme aivan yllättävän paljon. (renkaissa: tarpeettoman suuri kantavuus nopeusluokka SEKÄ huonon merkkiset SEKÄ tarpeettoman leveät tuning-vannekoko SEKÄ huonot vanteet)

      takakontin verhoilut purkamalla näet, mitä sinne on jo laitettu. jos laitat kuumailmalla liimattavaa mattoa, niin älä ahnehdi mikäli hermosi ja näpertelytaitosi ei ole rautaa. paksut raskaat matot on myös vaikeampia laittaa. laita isoja yhtenäisiä paloja ja varo polttamasta maalia.
      jos ovien ja luukkujen sisäpuolella on tukirakenteita ne olisi hyvä liimata liimamassalla kiinni peltiin mikäli kyseiset luukut kumisevat. muista jättää valumisaukkoja.

      kun purat kontin ja takapenkit, ota joku luotettava tuttu kuskiksi(ei kukaan holtiton kaahari) ja menette jonnekin hiljaisemmalle maantielle ajelemaan. sitten mene itse sinne takakonttiin kuuntelemaan mistä melua tulee. ota avuksi parista-kolmesta talouspaperirullasta yhteenliimattu putki mukaan jota voit käyttää äänilähteen kohdentamiseen.
      autosi kaikki tiivisteet on saatavana uudet tarvikeliikkeestä tai varaosana, jos ne on vialliset.

      mikäli kohdat 1, 2, 3 ovat huonolla pohjalla, niin ei ehkä kannata tehdä mitään.
      siitä on olemassa julkaistuja kokeilutuloksia alan lehdistössä, kun romuja yritetään hiljentää. hiljaiseksi ja tukevaksi suunnitellut rakenteet ovat suurimmassa roolissa.
      laadukkaissa autoissa on kaikki laadukkaampaa. tuuli ei suhise, lämmityslaite ei metelöi ja suhise, akselistot/jousitus on mahdollisesti eristetty apurungoin korista, sisustus on tukevaa tekoa, peltiä ei näy yhtään missään sisäpuolella, kovaa muovia ei ole oikein missään... ei se tarvii kuitenkaan olla saksalainen saatika baijerilainen, vaikka olisihan siitä mahdollisesti apua lähtötilanteessa.

      tolla "minä vaan" :illa oli hyvää juttua.

      • sitä halvinta

        Itse tuossa viimekesänä kannoin omasta autostani roskikseen todella monta muovikassillista tuota kaikkein halvinta äänieristettä = sellaista trasselin näköistä levyä jossa on bitumin näköistä tavaraa päällä.

        Kyseinen tosin oli auton alkuperäistä äänieristettä, mutta esim Biltema myy täysin saman näköistä tavaraa...

        Tuo ainakin keräsi kosteutta sen verran, että osasta tuosta matosta valui vesi kun sitä vähän puristeli, lisäksi tuon maton ja lattian välissä oli paikkapaikoin vettä ihan kiitettävästi....

        Toimii varmasti uutena, mutta käytössä tuohon pintakerrokseen tulee varmasti sellaisia halkeamia jotka päästävät kyllä veden läpi asti, mutta ei valitettavasti sitä sieltä pois.


      • Äänieristystä

        Kiitti vinkeistä tomaattimies. En viitsi täällä palstalla autoni merkkiä tai edes valmistusmaata mainita (internetissähän kaikki merkit haukutaan yhtä lailla), mutta uskoisin että kohdat 1, 2 ja 3 ovat ihan kunnossa. Autoni on 2006 vuoden mallia, rungoltaan jäykkä (5 tähteä euroNCAP), kaikin puolin vakio ja rengastus tavallinen, profiililtaan korkea. Häiritseviä kitinöitä ja nitinöitä ei ole, korkeintaan kuljettajan puolen ovesta kuuluu jonkin verran tuulen kohinaa, mutta tuo (nasta) renkaiden meteli paljaalla asfaltilla häiritsee eniten. Erityisesti meteli kantautuu takaosasta, olen huomannut että sama riesa on useissa muissakin farmarikorisissa autoissa.

        Tuota sisälokasuojien teetättämistä pitää selvitellä, tai koettaa hakea ulkomaisilta merkkifoorumeilta onko niitä jostain saatavilla. Luulen että niillä voisi saada paljon aikaan. Edessä lokasuojat on tehdasasenteisina, eikä meteliä edestä niin paljon kuulukaan. Luulen, että myös lisäeristys takakontin pyöräkoteloissa voisi auttaa asiaan. Konepellin ja moottoritilan eristämistä en pidä tarpeellisena, moottorin ääni ei juuri sisälle kuulu. Katon eristämisestä tuntuu olevan kahdenlaisia mielipiteitä, vaan luulen että se on kova urakka.

        Huomasin tuossa että tallinnassa on virolainen firma, joka mainostaa äänieristystä etuoviin, takaoviin ja konttiin hintaan 350 eur.. tohtisikohan tuonne autonsa viedä? Tuo äänieristeiden vedenkerääminen / bitumien pysyvyys vain arveluttaa.. kori on kyllä täyssinkitty mutta silti, en halua aiheuttaa autoni seuraavalle omistajalle mitään "ruostepommeja".

        http://www.noortehnik.ee/?id=8


      • Jeps!
        Äänieristystä kirjoitti:

        Kiitti vinkeistä tomaattimies. En viitsi täällä palstalla autoni merkkiä tai edes valmistusmaata mainita (internetissähän kaikki merkit haukutaan yhtä lailla), mutta uskoisin että kohdat 1, 2 ja 3 ovat ihan kunnossa. Autoni on 2006 vuoden mallia, rungoltaan jäykkä (5 tähteä euroNCAP), kaikin puolin vakio ja rengastus tavallinen, profiililtaan korkea. Häiritseviä kitinöitä ja nitinöitä ei ole, korkeintaan kuljettajan puolen ovesta kuuluu jonkin verran tuulen kohinaa, mutta tuo (nasta) renkaiden meteli paljaalla asfaltilla häiritsee eniten. Erityisesti meteli kantautuu takaosasta, olen huomannut että sama riesa on useissa muissakin farmarikorisissa autoissa.

        Tuota sisälokasuojien teetättämistä pitää selvitellä, tai koettaa hakea ulkomaisilta merkkifoorumeilta onko niitä jostain saatavilla. Luulen että niillä voisi saada paljon aikaan. Edessä lokasuojat on tehdasasenteisina, eikä meteliä edestä niin paljon kuulukaan. Luulen, että myös lisäeristys takakontin pyöräkoteloissa voisi auttaa asiaan. Konepellin ja moottoritilan eristämistä en pidä tarpeellisena, moottorin ääni ei juuri sisälle kuulu. Katon eristämisestä tuntuu olevan kahdenlaisia mielipiteitä, vaan luulen että se on kova urakka.

        Huomasin tuossa että tallinnassa on virolainen firma, joka mainostaa äänieristystä etuoviin, takaoviin ja konttiin hintaan 350 eur.. tohtisikohan tuonne autonsa viedä? Tuo äänieristeiden vedenkerääminen / bitumien pysyvyys vain arveluttaa.. kori on kyllä täyssinkitty mutta silti, en halua aiheuttaa autoni seuraavalle omistajalle mitään "ruostepommeja".

        http://www.noortehnik.ee/?id=8

        Bitumi ei ainakaan ime vettä itseensä eikä mikään minun tuntema bitumipohjainen äänieristyslevy. Tuolta viron pajalta tullut yksi auto mikä katsottiin läpi ja todettiin olevan aika hataralla pohjalla vielä tuon firman ammattitaito. Materiaalia oli ihan reilusti mutta väärissä paikoissa...


    • 607

      kymppitonnilla edustusauto Peugeot 607. Siitä hiljaisempaa ja mukavampaa autoa on vaikea löytää. Ja luotettavakin se on ranskalaiseksi. Moottoritiellä mitattiin desibelimittarilla 120 km vauhdissa 66 db melu. Ei taida muut kuin ässä mersu pystyä samaan. Nettiautossakin noita on tarjolla.

      • Vuosia kokeillut

        Rengasmelun saa vaimenemaan huomattavasti laittamalla takalokasuojiin tukevaa bitumia. Olen laittanut
        kattohuovasta suikaleita missä on liima toisella puolella.Samaa ainetta lattian ja takaluukun pohjan profiileihin sopivan levyisinä suikaleina,muutama päällekkäin,että tulee pinnan kanssa tasan. Takaluukun ulkopelleihin myöskin, sen minkä saa kiinni jäämään,ilman ruostesuojan poistamista.Peitepahvien alle olen laittanut superlonia tms. pehmyttä.
        Joissakin autoissa saa mukavasti oven tiivisteitä lisättyä kumiliikkeistä myytävillä ontelotiivisteillä,niitä on
        useampaa kokoa ja liimanauha valmiina.
        Projekti ei maksa maltaita, kivien kropina ja suhinat vähenee huomattavasti.


      • hiljaisuus kiinnosta
        Vuosia kokeillut kirjoitti:

        Rengasmelun saa vaimenemaan huomattavasti laittamalla takalokasuojiin tukevaa bitumia. Olen laittanut
        kattohuovasta suikaleita missä on liima toisella puolella.Samaa ainetta lattian ja takaluukun pohjan profiileihin sopivan levyisinä suikaleina,muutama päällekkäin,että tulee pinnan kanssa tasan. Takaluukun ulkopelleihin myöskin, sen minkä saa kiinni jäämään,ilman ruostesuojan poistamista.Peitepahvien alle olen laittanut superlonia tms. pehmyttä.
        Joissakin autoissa saa mukavasti oven tiivisteitä lisättyä kumiliikkeistä myytävillä ontelotiivisteillä,niitä on
        useampaa kokoa ja liimanauha valmiina.
        Projekti ei maksa maltaita, kivien kropina ja suhinat vähenee huomattavasti.

        On tuollainen auto. Onhan se kohtuullisen hiljainen jolla ei ole kokemusta muuta kuin tästä ja vanhoista mersuista. Minuakin on aina kiinnostanut auton hiljaisuus. Sanokaapa te joilla on kokemusta monistakin eri merkeistä, mikä niistä on hiljaisin, että tiedän seuraavalla kerralla kun auton vaihdan ottaa sen huomioon.


      • Ainoat kuussa
        hiljaisuus kiinnosta kirjoitti:

        On tuollainen auto. Onhan se kohtuullisen hiljainen jolla ei ole kokemusta muuta kuin tästä ja vanhoista mersuista. Minuakin on aina kiinnostanut auton hiljaisuus. Sanokaapa te joilla on kokemusta monistakin eri merkeistä, mikä niistä on hiljaisin, että tiedän seuraavalla kerralla kun auton vaihdan ottaa sen huomioon.

        kehottaisin Volvomiestä siirtymään oikeasti hiljaiseen autoon.toisena vaihtoehtona kehoittaisin kokeilemaan Lincolnia tai ehkä jotain muuta paremmanluokan USA autoa.ei siis Daewoo chevyä tms.


      • putin on1
        Ainoat kuussa kirjoitti:

        kehottaisin Volvomiestä siirtymään oikeasti hiljaiseen autoon.toisena vaihtoehtona kehoittaisin kokeilemaan Lincolnia tai ehkä jotain muuta paremmanluokan USA autoa.ei siis Daewoo chevyä tms.

        itse valoin vanhaan tsaikaan 30cm äänieristystä sivuoviin ja muualla 10cm bitumi.valmiiksi hiljainen auto on niin hiljainen ettei paljon tiiä milloin on liikkeellä jos nopeus alle 100km/h.auto paljon halvempi kuin vastaavat edustusautot ja on v8autom.


      • OPELMANNE
        putin on1 kirjoitti:

        itse valoin vanhaan tsaikaan 30cm äänieristystä sivuoviin ja muualla 10cm bitumi.valmiiksi hiljainen auto on niin hiljainen ettei paljon tiiä milloin on liikkeellä jos nopeus alle 100km/h.auto paljon halvempi kuin vastaavat edustusautot ja on v8autom.

        Minä laitoin uretaanivaahtoa oviin ja seinien sisään, toimii hyvin kun muistaa ettei saa ruiskuttaa täyteen kerralla vaan jättää vaahdolle kuivumisvaraa.
        Minulla on Opel omega ja siihen meni 5 pulloa uretaanivaahtoa, helppo laittaa kun ei tarvitse porata verhoiluun kuin 6-8mm reikiä mistä ruiskuttaa aineeen sisään.
        Aika hämmästyttävä havainto oli se miten hyvin eristää ääntä ja autosta tuli myös tosi lämmin.
        Halpa ja helppo keino.


      • ex 607

        "kymppitonnilla edustusauto Peugeot 607. Siitä hiljaisempaa ja mukavampaa autoa on vaikea löytää. Ja luotettavakin se on ranskalaiseksi. Moottoritiellä mitattiin desibelimittarilla 120 km vauhdissa 66 db melu. Ei taida muut kuin ässä mersu pystyä samaan. Nettiautossakin noita on tarjolla. "


        Heh heh jopas vitsin rykäsit !!!!! ei voi muuta sanoa, lulla mikä lulla


    • earplugs

      Osta earit, ne keltaset korvatulpat mitkä sullotaan korviin. Vaimentaa rengasmelun suht hyvin ja reteot kuuluu kun laittaa vähän lisää volaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      66
      1234
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe