FCI 1:n koirista "rauhallisin"

Paimenkoirat

Haluaisin hankkia koiran FCI 1 ryhmästä, mutta en mielelläni valitse niistä kaikista energisintä/aktiivisinta.

Tiedän että kaikki kyseiseen luokkaan kuuluvat koirat ovat energisia (ovathan ne paimenkoiria), mutta haluaisin tietää mitkä niistä ovat rauhallisimpia. Tulen kyllä harrastamaan koirani kanssa n. 2 tunnin lenkkejä päivittäin.

Koiran tulee mielellään myös olla keskikokoinen tai isompi.

20

1816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rauhan enkeli

      Komondor, etelävenäjänpaimenkoira tai romanianpaimenkoira olisivat minun suositukseni rauhallisiksi ryhmän roduiksi, mutta silti ehdotan lisäämään liikunta- ja harrastusrutiineita noiden mainitsemiesi 2 h lenkitysten lisäksi.

      • lllllllllllllllll

        entsä briardi´, beauceron???


      • eryytikty
        lllllllllllllllll kirjoitti:

        entsä briardi´, beauceron???

        kummatkaan ei rauhallisia vaan todella aktiivisia.


    • corgistinen

      Welsh corgit, etenkin cardigan, ovat rauhallisia mutta myös aktiivisia :) Tarvitsevat niitä n. 2 tunnin lenkkejä ja ovat kestäviä liikkujia, mutta sisätiloissa rauhallisia, yksilöstä riippuen tietenkin. Agilityäkin voi harrastaa jos koiran rakenne, selkä, terveys ym. sen sallii :) Yksilöllistä tämäkin :) Vanhempien vilkkaus ja rauhallisuus vaikuttavat paljon minkälainen pennusta tulee. Cardiganit ovat hieman kookkampia kuin pembroket, painavat n 11-20 kg, pembroket taas n. 10-14kg. Voimakastahtoisia molemmat, joten kouluttaa ja tapakasvattaa täytyy pienestä pitäen.

      • Paimenkoirat

        Vastauksista :) Mietin itsekin Welsh Corgia. Ovat nähtävästi rauhallisia mutta kun tarvitsee, omaavat myös paljon energiaa. Olisi mukava harrastaa koiran kanssa mm. TOKOa.

        Sen tiedän, että ainenkin Beauceron tarvitsee erittäin paljon virikkeitä.


    • dghfj

      pon on suht rauhallinen samoin appenzeller tai isosveitsin paimenkoira. Myös aussi on suht rauhallinen ja vanha englannin lammaskoirakin lienee ihan varma en ole.

      • dghfj

        niin ja tietenkin vielä sheltti..


      • dghfj
        dghfj kirjoitti:

        niin ja tietenkin vielä sheltti..

        niin ja tietenkin colliet..unohtuivat.. :)


      • corgistinen

        tietääkseni sveitsinpaimenkoirat eivät kuulu FCI 1:een :) Australianpaimenkoira on hyvin aktiivinen rotu, luulisin että colliet pärjäävät vähemmällä liikunnalla kuin ne.


      • grhtjykul
        corgistinen kirjoitti:

        tietääkseni sveitsinpaimenkoirat eivät kuulu FCI 1:een :) Australianpaimenkoira on hyvin aktiivinen rotu, luulisin että colliet pärjäävät vähemmällä liikunnalla kuin ne.

        ei kuulu appenzeller mutta miellyttävä paimenkoiratyyppinen jota kannattaa harkita mikäli hakee fci1 kategoriasta :)

        aussit jotka tulleet vastaani on olleet rauhallisia. :)

        ja pon on hyvä myös kuten collietkin.


      • piiripienipyörii
        grhtjykul kirjoitti:

        ei kuulu appenzeller mutta miellyttävä paimenkoiratyyppinen jota kannattaa harkita mikäli hakee fci1 kategoriasta :)

        aussit jotka tulleet vastaani on olleet rauhallisia. :)

        ja pon on hyvä myös kuten collietkin.

        Koira kun koira on rauhallinen saatuaan tarpeeksi liikuntaa,koiran energia tasosta riippuen 2-5tuntiin. Koiraa ei tule valita ulkomuodon perusteella,vaan pelkästään luonteen,ja käyttötarkoituksen esim.mihin koiran tulee/mitä sillä tehdään/asuinympäristö/mitkä ovat sen luontaiset ominaisuudet/jne. Sitten koiran luontaisten ominaisuuksien ympärille aletaan miettiä,sen rotukohtaiset tarpeet aktiivisuus/ruoka/turkin hoito/harrastukset/asumismuoto esim.laumanvartija ei sovellu kerrostaloon ym.Terveen maalaisjärjen käytöllä omaa koiraa etsiessä pääsee pitkälle,mutta jos ei pysty pistämään omia inhimillisiä halujansa kuriin homma kusee.Inhimillisillä haluilla tarkoitan "se on söpö",ja ei olla rehellisiä oman osaamisen/energisyyden/pitkäjänteisyyden kanssa.Ole rehellinen itsellesi,siitä millaisen koiran pystyt kasvattamaan.Niin että olette onnellisia seuraavat 15vuotta,ja ette koirasi kanssa aiheuta harmia kellekkään."koira kun omistajansa"niin se kuuluisi olla,eli kun koirasi muistuttaa sinua olet tehnyt oikean valinnan.Sinähän etsit koiraa joka pystyy elämään sinun elämääsi, sinun kanssasi!kaikille koiraa harkitseville lukekaa tämä teksti ajatuksella,ja sydämellä...


      • weghrj
        piiripienipyörii kirjoitti:

        Koira kun koira on rauhallinen saatuaan tarpeeksi liikuntaa,koiran energia tasosta riippuen 2-5tuntiin. Koiraa ei tule valita ulkomuodon perusteella,vaan pelkästään luonteen,ja käyttötarkoituksen esim.mihin koiran tulee/mitä sillä tehdään/asuinympäristö/mitkä ovat sen luontaiset ominaisuudet/jne. Sitten koiran luontaisten ominaisuuksien ympärille aletaan miettiä,sen rotukohtaiset tarpeet aktiivisuus/ruoka/turkin hoito/harrastukset/asumismuoto esim.laumanvartija ei sovellu kerrostaloon ym.Terveen maalaisjärjen käytöllä omaa koiraa etsiessä pääsee pitkälle,mutta jos ei pysty pistämään omia inhimillisiä halujansa kuriin homma kusee.Inhimillisillä haluilla tarkoitan "se on söpö",ja ei olla rehellisiä oman osaamisen/energisyyden/pitkäjänteisyyden kanssa.Ole rehellinen itsellesi,siitä millaisen koiran pystyt kasvattamaan.Niin että olette onnellisia seuraavat 15vuotta,ja ette koirasi kanssa aiheuta harmia kellekkään."koira kun omistajansa"niin se kuuluisi olla,eli kun koirasi muistuttaa sinua olet tehnyt oikean valinnan.Sinähän etsit koiraa joka pystyy elämään sinun elämääsi, sinun kanssasi!kaikille koiraa harkitseville lukekaa tämä teksti ajatuksella,ja sydämellä...

        totta kai kaikki rauhoittuu jos saa riittävästi toimintaa mutta nyt on kyse rauhallisimmista paimenkoirista, jotka ei vaadi ihan niin paljon aktiviteettia!!

        ja tässä onkin tullut aloittajalle monia hyviä vaihtoehtoja paitsi briard ja beuceron. :)


      • sieltä ne kaikki
        weghrj kirjoitti:

        totta kai kaikki rauhoittuu jos saa riittävästi toimintaa mutta nyt on kyse rauhallisimmista paimenkoirista, jotka ei vaadi ihan niin paljon aktiviteettia!!

        ja tässä onkin tullut aloittajalle monia hyviä vaihtoehtoja paitsi briard ja beuceron. :)

        löytyy.
        http://stockdogsavvy.wordpress.co/


      • jäi linkistä

      • ff
        grhtjykul kirjoitti:

        ei kuulu appenzeller mutta miellyttävä paimenkoiratyyppinen jota kannattaa harkita mikäli hakee fci1 kategoriasta :)

        aussit jotka tulleet vastaani on olleet rauhallisia. :)

        ja pon on hyvä myös kuten collietkin.

        Minun käsitykseni mukaan aussit ovat hyvinkin aktiivinen rotu ja kisakentillä/treeneissä näkemäni ovatkin olleet.


      • hgiugi
        ff kirjoitti:

        Minun käsitykseni mukaan aussit ovat hyvinkin aktiivinen rotu ja kisakentillä/treeneissä näkemäni ovatkin olleet.

        ne mitkä minua puolesta on tulleet vastaan on ollut normaaliaktiivisia ja toinen niistä omaanikin hyvin paljon rauhallisempi...ja minulla on vanha terrieri itsellä eli siihen vertasin..voi olla että rodussa on sitten hyvin paljon vaihtelua..


      • aussin omistaja
        hgiugi kirjoitti:

        ne mitkä minua puolesta on tulleet vastaan on ollut normaaliaktiivisia ja toinen niistä omaanikin hyvin paljon rauhallisempi...ja minulla on vanha terrieri itsellä eli siihen vertasin..voi olla että rodussa on sitten hyvin paljon vaihtelua..

        Minun australianpaimenkoirani on hyperaktiivinen. Joka päivä sen kanssa on harrasteltava ja liikuttava valtavasti, mikäli meinaan selviytyä tuhoisilta seurauksilta,kuten kämpän murskaantumiselta. Jos minulta kysytään, niin aussi ei ainakaan ole hyvä valinta aloittajalle, sillä minun koirani on bordercolliemaisen aktiivinen ja energinen. Se on toki yksilöllistäkin.


      • Paimenkoirat
        aussin omistaja kirjoitti:

        Minun australianpaimenkoirani on hyperaktiivinen. Joka päivä sen kanssa on harrasteltava ja liikuttava valtavasti, mikäli meinaan selviytyä tuhoisilta seurauksilta,kuten kämpän murskaantumiselta. Jos minulta kysytään, niin aussi ei ainakaan ole hyvä valinta aloittajalle, sillä minun koirani on bordercolliemaisen aktiivinen ja energinen. Se on toki yksilöllistäkin.

        Kiitos taas vastauksista :)

        Tiedän kyllä että aussit ovat aika hyperaktiviisia, mutta kuten aiemmin mainittiin, kaikki on toki yksilöllistä.

        Syy miksi etsin koiraa FCI1 luokasta on se, että niistä minulla on eniten kokemusta. Pidän myös kovasti paimenkoirien luonteesta ja kyvystä osallistua moniin eri lajeihin (ja pärjätä niissä erittäin hyvin). Haluaisin itse kovasti harrastaa koirani kanssa mm. TOKOa.

        Rauhallisuutta kysäisin ihan muuten vaan, koska muistan mm. erään collien joka oli rauhallisuuden esikuva. Koskaan ei riehunut, ei edes pentuna.


      • huoh1234
        Paimenkoirat kirjoitti:

        Kiitos taas vastauksista :)

        Tiedän kyllä että aussit ovat aika hyperaktiviisia, mutta kuten aiemmin mainittiin, kaikki on toki yksilöllistä.

        Syy miksi etsin koiraa FCI1 luokasta on se, että niistä minulla on eniten kokemusta. Pidän myös kovasti paimenkoirien luonteesta ja kyvystä osallistua moniin eri lajeihin (ja pärjätä niissä erittäin hyvin). Haluaisin itse kovasti harrastaa koirani kanssa mm. TOKOa.

        Rauhallisuutta kysäisin ihan muuten vaan, koska muistan mm. erään collien joka oli rauhallisuuden esikuva. Koskaan ei riehunut, ei edes pentuna.

        Aussien ainakin pitäisi olla aktiivinen, tosin kaikkien näyttelylylleröiden kohdalla näin ei ole...

        Sheltti ei ainakaan ole rauhallinen :D

        Nuorena kaikki koirat tuppaavat olemaan aika eläväisiä, rauhallisen koiran saa kun hankkii tarpeeksi vanhan (ja sellaisen joka ei ole juuri liikkunut) tai sitten syöttää koiran palloksi eikä liikuta sitä ollenkaan, huonokuntoinen koira ei jaksa riehuakaan.

        Tai sitten toinen vaihtoehto voisi olla, että aktivoituu itse, niin että koiran energisyys ei haittaa :)


      • mitä oikein luulet
        huoh1234 kirjoitti:

        Aussien ainakin pitäisi olla aktiivinen, tosin kaikkien näyttelylylleröiden kohdalla näin ei ole...

        Sheltti ei ainakaan ole rauhallinen :D

        Nuorena kaikki koirat tuppaavat olemaan aika eläväisiä, rauhallisen koiran saa kun hankkii tarpeeksi vanhan (ja sellaisen joka ei ole juuri liikkunut) tai sitten syöttää koiran palloksi eikä liikuta sitä ollenkaan, huonokuntoinen koira ei jaksa riehuakaan.

        Tai sitten toinen vaihtoehto voisi olla, että aktivoituu itse, niin että koiran energisyys ei haittaa :)

        Ne ovat laiskimuksia, jotka eivät viitsi käyttää koiraansa näyttelyissä, vaikka mahdollisuus/tilaisuus olisi. Näyttelyissä käydään pikemmin koiran sosiaalistamisen kuin huomion vuoksi. Koiranäyttelyitä harrastavat ihmiset ymmärtävät siis harvinaisen hyvin koirien tarpeet!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe