Graafikot ja teoriat?

Graafikoista selvää

Meillä alkoi tänään kurssi aiheesta graafiteoria. Näytti melkoisen erilaiselta verrattuna siihen mitä itse ajattelin esim. graafikon työstä. Minkä verran sillä on tekemistä graafikon työn kanssa ts. onko se asia jota perusgraafikko käsittelee päivittäin työssään? Tai vastaavasti, kun opiskelee graafikoksi (itse en), niin onko graafiteoria luokkaa ensimmäinen kurssi mikä tulee vastaan?

4

947

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TUNTEMATON12

Mitkä ihmeen teoriat?
      Voihan kursseilla olla eri kouluissa ties mitä nimityksiä graafinen suunnittelu, mainonnan psykologinenvaikutus jne. jne.
      Auttaisi paljon jos tietäisi mitä tuo sana teoriat pitää sisällään. Värioppi? kultainenleikkaus? kohderyhmä ajateelu??

Graafikko nyt kuitenkin tekee vähän kaikkea painoon. Logot,lehdet,julisteet,mainokset,esitteet...
      Ja kun sellaista ammattinimikettä ei edes ole kuin graafikko. Se on medianomi josta voi syventyä graafikoksi tai muuksi. Medianomi voi puolestaan tehdä myös mm. 3d, www-sivut, multimedia, av puoli(videokuvaus editointi), toimittaja.

• dyjh

Graafikko yleensä käsitetään käsityöläisenä painokuvien tekijänä, eli taiteilijana. Se ei ole graafista suunnittelua kirjoihin, tai ylipäätänsä koneiden kaa leikkimistä.

Graafikko kaivertaa puupiirroksia, painaa kiveltä piirustuksia paperille jne. Ja ne ovat taideteoksia.

graafiteoriasta en tiedä.

• aljfdalösdj
        dyjh kirjoitti:

Graafikko yleensä käsitetään käsityöläisenä painokuvien tekijänä, eli taiteilijana. Se ei ole graafista suunnittelua kirjoihin, tai ylipäätänsä koneiden kaa leikkimistä.

Graafikko kaivertaa puupiirroksia, painaa kiveltä piirustuksia paperille jne. Ja ne ovat taideteoksia.

graafiteoriasta en tiedä.

tekee makkaramainoksia, leiskoja yms. Ei siis ole taiteilija.

• tekijä2

Graafiteoria käsittelee verkkoja ja niiden ominaisuuksia, kuten bussiaikatauluja. Se on matematiikkaa siis. Tulipahan asia selvitettyä itsellenikin, olen taidegraafikko koulutukseltani, opiskelin taidekoulussa ja siellä ei juuri matematiikka opiskella.

Graafinen suunnittelija puolestaan suunnittelee ulkoasuja esim. nettisivuille, lehden taittoja, tuotepakkauksia ja mainoksia yms.

Tällä palstalla käsitellään taidegrafiikkaa. tässä selventävä linkki:
      http://www.taidegraafikot.fi/taidegrafiikka.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      89
      5095
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      51
      4012
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      23
      2073
    4. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1775
    5. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1717
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1414
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      26
      1185
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1006
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      971
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      960
    Aihe