Graafikot ja teoriat?

Graafikoista selvää

Meillä alkoi tänään kurssi aiheesta graafiteoria. Näytti melkoisen erilaiselta verrattuna siihen mitä itse ajattelin esim. graafikon työstä. Minkä verran sillä on tekemistä graafikon työn kanssa ts. onko se asia jota perusgraafikko käsittelee päivittäin työssään? Tai vastaavasti, kun opiskelee graafikoksi (itse en), niin onko graafiteoria luokkaa ensimmäinen kurssi mikä tulee vastaan?

4

903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TUNTEMATON12

      Mitkä ihmeen teoriat?
      Voihan kursseilla olla eri kouluissa ties mitä nimityksiä graafinen suunnittelu, mainonnan psykologinenvaikutus jne. jne.
      Auttaisi paljon jos tietäisi mitä tuo sana teoriat pitää sisällään. Värioppi? kultainenleikkaus? kohderyhmä ajateelu??

      Graafikko nyt kuitenkin tekee vähän kaikkea painoon. Logot,lehdet,julisteet,mainokset,esitteet...
      Ja kun sellaista ammattinimikettä ei edes ole kuin graafikko. Se on medianomi josta voi syventyä graafikoksi tai muuksi. Medianomi voi puolestaan tehdä myös mm. 3d, www-sivut, multimedia, av puoli(videokuvaus editointi), toimittaja.

      • dyjh

        Graafikko yleensä käsitetään käsityöläisenä painokuvien tekijänä, eli taiteilijana. Se ei ole graafista suunnittelua kirjoihin, tai ylipäätänsä koneiden kaa leikkimistä.

        Graafikko kaivertaa puupiirroksia, painaa kiveltä piirustuksia paperille jne. Ja ne ovat taideteoksia.

        graafiteoriasta en tiedä.


      • aljfdalösdj
        dyjh kirjoitti:

        Graafikko yleensä käsitetään käsityöläisenä painokuvien tekijänä, eli taiteilijana. Se ei ole graafista suunnittelua kirjoihin, tai ylipäätänsä koneiden kaa leikkimistä.

        Graafikko kaivertaa puupiirroksia, painaa kiveltä piirustuksia paperille jne. Ja ne ovat taideteoksia.

        graafiteoriasta en tiedä.

        tekee makkaramainoksia, leiskoja yms. Ei siis ole taiteilija.


    • tekijä2

      Graafiteoria käsittelee verkkoja ja niiden ominaisuuksia, kuten bussiaikatauluja. Se on matematiikkaa siis. Tulipahan asia selvitettyä itsellenikin, olen taidegraafikko koulutukseltani, opiskelin taidekoulussa ja siellä ei juuri matematiikka opiskella.

      Graafinen suunnittelija puolestaan suunnittelee ulkoasuja esim. nettisivuille, lehden taittoja, tuotepakkauksia ja mainoksia yms.

      Tällä palstalla käsitellään taidegrafiikkaa. tässä selventävä linkki:
      http://www.taidegraafikot.fi/taidegrafiikka.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1867
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1538
    8. 73
      1446
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      100
      1355
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe