Tradenomiksi???

Plöö

Kannattaako lähtee suoraan ammattikorkeakouluun ja kouluttautua tradenomiksi, vai ensin amiksen kautta merkonomiksi. Ajattelen että kun liiketaloudesta ei ole vielä mitään hajua, joten olisiko se liian haastavaa hakea suoraan korkeakouluun.

Ja kyllä minulla on jo amispohja, mutta koulutus on ihan eri alalta.

13

2654

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdqwerty

Riippuu minkä alan tradenomiksi olet hakemassa.

• -

Niin jos aivan tarkkoja ollaan niin kauppiksen ei amikseen. Onkos niillä lukion edustajilla sitten mitään hajua liiketaloudesta?

• Eblem

Lue ensin merkonomiksi ja siitä sitten tradenomiksi.

Ja jos kiinnostaa vielä senkin jälkeen niin sitten maisteriksi.

• Kysymysmerkki?

Eihän tossa ole mitään järkeä?!!? Miksei tosta nyt sitten samantien lue itseään ekonomiksi?

• mkmlk

Itse hakisin suoraan Tradenomiks? Miksi turhaan lukisit ensin merkonomiks?
      Itsekin haen nyt aikuispuolelle, eikä pahemmin mitään osaamista liiketalouden alalta, muutama avoimen amk.n kurssi..ja yo olen.

• tietämätön____

Olen kahden vuoden takainen taloushallinnon merkonomi. Nyt olen luultavasti hakemassa tradenomiksi. Perjantaihin asti aikaa, enkä ole vielä päättänyt mitään varmaksi. Mutta luultavasti pistän paperit menemään. Eniten mua pelottaa opiskelun tuoma stressi, kun en ole koskaan mikään hyvä koulussa ollut. Mutta silti haluaisin lähteä opiskelemaan. Opiskeluissa tökkisi eniten luultavasti kielet, mutta ehkä niistä töitä tekemällä selviäisi.

Itse kävin viime vuonna kokeilemassa tekniikan- ja liikenteen alaa amk:ssa, mutta siitä ei tullut mitään. Kiinnostus ei riittäänyt sellaiseen työmäärään. Eikä merkonomin tutkinto.

• tradenomi08

Hei,

Olen itse lukio pohjalta lukenut tradenomiksi. Merkonomin koulutuksesta on kyllä ensimmäisenä vuonna suuriakin helpotuksia esim kun kirjanpidon peruskurssia käydään läpi. Lukio pohjallakin pärjää, erityisesti lukio pohja antaa eväitä matikan suhteen. Toki lukiossa oppii myös opiskelemaan vähän eri mentaliteetillä kuin amiksessa jossa ei juuri tarvitse tehdä mitään numeroiden suhteen.

• pohtija.

Ja mistäs sinä tiedät, mitä amiksessa joutuu numeroiden eteen tekemään? Tuskin oot amista käynyt päivääkään.

Puhuit olleesi lukiossa, mutta edes yhdyssanat eivät ole hallussa...

• ei onnistu

Ammattikoulusta korkeakouluun/yliopistoon on mielestäni erittäin hyvä "polku". En vaan tunne ketään,joka olisi päässyt yliopistoon amispohjalta.

• Väylä on olemassa

Ammatillisessa koulutuksessa painotettiin minusta enemmän käytännön tekemistä, joten työtä oli välillä paljon. Teoria-aineet olivat pintaraapaisua, joista selvisi kuka tahansa. Amispohja ei anna valmiuksia selvitä teoriapainotteisesta yliopistokoulutuksesta, mutta ammattikorkeakoulussa pärjää kyllä amiskoulutuksella jos tajuaa täydentää tiettyjä asioita eikä luule, että amis oikeasti antaisi samat valmiudet kuin lukio.

Ensimmäisinä opiskeluvuosina oli eroja mm. kirjallisisten vastausten kirjoittamisvalmiuksissa, matematiikassa, kielissä ja muussa yleissivistyksessä, mutta erot tasoittuivat koulutuksen aikana. Varsinkin ekana vuonna tuntui, että vaikka mitä kirjoitti niin koskaan ei saanut esseestä täysiä pisteitä, ja se turhautti. Auttoi kun keskusteli opettajan kanssa ja otti kirjoittamien kurssin vapaasti valittaviin. Muutenkin amispohjalta tulevan kannattaisi ottaa vapaasti valittaviin noita yleissivistäviä kursseja, tai muuten erot näkyvät vielä opinnäytetyön kirjoittamisvaiheessakin.

Yliopistoon pääsee ammattikorkeakoulupohjalta aika hyvin.

• Tradenomiopiskelija

Itse valmistuin lukiosta keväällä -08 ja lähdin siitä suoraan opiskelemaan tradenomiksi. Meidän luokalla on todella paljon sekä lukiosta että kauppiksesta tulleita. Molemmat "ryhmät" pärjäävät oikein hyvin. Ja onhan siellä niitäkin, jotka ovat esimerkiksi kosmetologiksi lukeneet ammattikoulussa ja tulleet sitten opiskelemaan tradenomiksi saadakseen yrittäjyysvalmiuksia.

Omasta mielestäni tuhlaat kolme vuotta, jos lähdet välissä opiskelemaan merkonomiksi. On turha ajatella, että opiskelet kolme vuotta pärjätäksesi seuraavassa koulussa paremmin. Toki juuri rahoituksen tehtävät voivat tuntua hankalilta (ainakin minusta tuntui), mutta kyllä se siitä kun pyytää apua. :)

Ja kun sanoit, ettei sinulla ole liiketaloudesta mitään hajua... Ei minullakaan ollut. Nyt on. Ei se ole lainkaan niin haastavaa kuin miltä kuulostaa!

• ammattikorkeaan

Ehdottomasti!!!
      Voithan hakea kauppikseen ja ammattikorkeaan samana vuonna ja mene sinne kumpaan pääset.
      Luokallani ei ainakaan ollut tai en huomannut eroja pärjäämisen kanssa sen suhteen oliko lukiosta vai kauppiksesta. Tietysti osa ihmisistä on kovempia tekemään töitä kuin toiset opiskelun suhteen, toiset taas saattavat pärjätä työelämässä erittäin hyvin, vaikkeivät koulussa pärjänneetkään jne. persoonakohtaisia asioita.
      Itse olin käynyt lukion ja sieltä tradenomiksi, eikä ongelmia ollut kirjanpidossa tai muussakaan kun vähän viitsi tehdä läksyjä ja lukea tenttiin. Eikä harmita ne ajat jotka viitsin käyttää opiskeluun, kannatan ehdottomasti. Ei ole yksi tunti illasta kiinni etteikö viitsisi sen verran tehdä läksyjä ja kun tenttejä tulee niin silloin käyttää viikonloput lukemiseen.

• ja riippuu

Riippuu vähän siitä, minkälaisia tehtäviä haluisit tehdä tulevaisuudessa. Meille ainakin kauppiksessa kerrottiin, miten amk:ssa ei kirjanpitoon liittyviä asioita ole juurikaan enempää mitä kauppiksessa. Eli jos kirjanpito kiinnostaa, niin kauppaoppilaitos on varmaan ihan soveltuva siihen. Toisaalta taas monet työnantajat tuntuu kattovan vaan noiden titteleiden perään. Eli oletetaan että tradenomi on automaattisesti parempi kuin merkonomi. Samoin jos kiinnostaa työ kaupassa niin merkonomi on siihen hommaan ihan passeli tutkinto.

Mutta mitä oon katellu ammattikorkeen opinto-oppaasta tradenomin koulutukseen liittyviä asioita, niin siellä on kyllä paljon enemmän mahdollisuuksia ja valinnanvaraa lukee muutaki ku vaan kirjanpitoo tai perus-markkinointia. Ja mua kiinnostaa juuri ne muut asiat kuin taloudenpito tai myyntityö. Hain nyt tradenomi-koulutukseen, saa nähdä pääsenkö vai en. Opiskelu vaan oon aika kova stressin paikka projekteineen ja töineen. No, jos tulee katumapäälle nyt, niin ainahan voi tarkotuksella mokata pääsykokeessa. Ja ainakin tämä kotikaupunkini amk tekee paljon yhteistyötä eri firmojen kanssa, mikä edistää työllistymistä. Kauppaoppilaitoksessa myös oppimismetodit oli vähän sitä, että ope surffaili netissä kun oppilaat tekivät hommat. Joskus ei koko tunnin aikana saanut opelta mitään apua, kun hän vaan rupatteli big brotherista toisten luokan oppilaiden kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      814
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe