mikä objektiivi maisema kuvaukseen?

kk

eli olen ostamassa ekaa järkkäriäniä ja lähinnä kuvaisin hämärässä valossa ja yöllä maisemakuvausta.myös revontulien kuvaaminen on ollu haaveena jo jonkin aikaa.tiedän että kunnon vehkeet maksaa monia tuhansia euroja mutta oma budjetti olis noin 1500 euroa johon pitäis saada jokin edullinen runko ja objektiiveja siihen.olisin tosi kiitollinen jos sais jotain vinkkejä kokeneimmilta kuvaajilta.siis laajakuvaa tarvitsisin ja valovoimaista. mitä mieltä olette sigman laseista? 20mm 1.8 tai 10-20 3.5 objektiiveja oon katsellu.ja sitten olis tokinan 11-16 2.8. siis kyllä sitä päivä aikaan myös tulis kuvattua mutta hämärä ja yö kuvaus olis todennäköisesti se mun juttu koska sillon sitä hienoimmat maisemat on :) toivon saavani asiallisia ja hyviä ehdotuksia koska välillä kun oon lukenu tätä palstaa niin lähtee vähän käsistä nää jutut :)

33

2390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • WB

      Kitti:
      Pentax Kx tai Nikon D90 Sigma 17–70 macro vastavalosuojalla Slik PRO 700 laukku pyöröpolaroid (Hoya) Mez salama(t) (1–2kpl esim 28 45) 2 kpl muistikortteja kortinlukija.

      Se on siinä, saat hyvän perusssetin ja edullisimmin kun ostat kaikki "kittinä"

      Sitten kun vähän kokemusta kartuu ja tiedät haluamasi suunnan niin n. 200 mm tai ja 24 mm "kinovastaava" mahdollisimman valovoimaisia

    • k-k-k-

      Sigman 10-20 milliset, sekä se uudi että vanhempi on erinomaisia maisemakuviin. Jos kuvaat maisemia hämärässä niin tukeva jalusta on pakollinen. Ulkoista salamaa ei maisemakuvaaja tarvi, kuten tuo toinen tuossa jo niitä ehdottikin, oikein kaksin kappalein. Pyöröpola on myös todella typerä keksintö yökuvissa koska se tiputtaa valovoimaa pari aukkoa, joten alkaa jo 3.5 aukolla olla etsinkuva niin pimeä ettei läpi näe joten sen säätäminen menee ihan arpapeliksi, samoin tarkentaminen, se kun ei tuossa tapauksessa onnistu manuaalisesti eikä automaatilla.

      • kk

        kiitos ehdotuksista.vähän lueskelin jo arvioita esim tuosta nikonista ja vaikuttaa kyl tosi pätevältä kameralta.saattaa olla että D90 on mun kamera :) objektiiveista en ihan viel kyl osaa sanoa.en tiedä pitäisikö noi objektiivit unohtaa joissa valovoima on 3.5 koska tosiaan hämärä ja yö kuvaus on ne mun jutut.hyvältä vaikutti hinta laatu suhteelta toi 17-70 sigma mutta jotenkin vielä laaja kulmaisempi vois olla kiva eli tokinan tuo 11-16 vois olla hyvä kans kun valovoima 2.8.vähän epäilyttää miten toimii 3.5 esim yöllä revontulia kuvatessa.oon kyl viel ihan aloittelija mutta tuntuu siltä että 3.5 voi unohtaa.sanokaa vaan jos oon väärässä:)


      • k-k-k-
        kk kirjoitti:

        kiitos ehdotuksista.vähän lueskelin jo arvioita esim tuosta nikonista ja vaikuttaa kyl tosi pätevältä kameralta.saattaa olla että D90 on mun kamera :) objektiiveista en ihan viel kyl osaa sanoa.en tiedä pitäisikö noi objektiivit unohtaa joissa valovoima on 3.5 koska tosiaan hämärä ja yö kuvaus on ne mun jutut.hyvältä vaikutti hinta laatu suhteelta toi 17-70 sigma mutta jotenkin vielä laaja kulmaisempi vois olla kiva eli tokinan tuo 11-16 vois olla hyvä kans kun valovoima 2.8.vähän epäilyttää miten toimii 3.5 esim yöllä revontulia kuvatessa.oon kyl viel ihan aloittelija mutta tuntuu siltä että 3.5 voi unohtaa.sanokaa vaan jos oon väärässä:)

        Kyllä maisemakuvissa joutuu kuitenkin himmentämään monta pykälää, varsinkin jos haluaa melkein kamerasta äärettömään kaiken syväterävyysalueen sisälle. Siksi valovoima ei ole niin merkittävä maisemakuvissa. Esim aukko 8, herkkyys minimiin ja valotusaikaa puoli minuuttia. Se on hyvä lähtökohta maisemakuvauksessa yöllä. Jossakin tapauksessa kaukolaukaisimesta lukitaan bulb päälle ja valotetaan useita minuutteja. Itse olen joskus talvella kuvannut maisemia filmikameralla jopa 2,5 tunnin valotusajoilla.


      • kk
        k-k-k- kirjoitti:

        Kyllä maisemakuvissa joutuu kuitenkin himmentämään monta pykälää, varsinkin jos haluaa melkein kamerasta äärettömään kaiken syväterävyysalueen sisälle. Siksi valovoima ei ole niin merkittävä maisemakuvissa. Esim aukko 8, herkkyys minimiin ja valotusaikaa puoli minuuttia. Se on hyvä lähtökohta maisemakuvauksessa yöllä. Jossakin tapauksessa kaukolaukaisimesta lukitaan bulb päälle ja valotetaan useita minuutteja. Itse olen joskus talvella kuvannut maisemia filmikameralla jopa 2,5 tunnin valotusajoilla.

        vähän on tullu katseltua noita objektiiveja ja taitaa olla nikon kitti objektiivit ihan asiallisia myös hinta laatu suhteeltaan verrattuna esim canoniin ja onhan niissä vakaimet mikä on ihan plussaa jos välillä käsivaralta kuvaa.sigmassa ei kyl vakainta tuossa halvemmassa 17-70 macrossa oo mutta eipä väliä kun tulee jalustan kanssa kuvattua maisemia tuolla.tokinan 11-16 2.8 kyl kiinostais tosi paljon mutta hintaa sillä puolet enemmän melkein.täytyy tässä viel vähän aikaa harkita minkä setin ottais. kiitoksia vaan hyvistä vinkeistä mutta viel saa ehdotella hyviä suht edullisia objektiiveja maisema kuvaukseen


      • parempia kuin
        kk kirjoitti:

        vähän on tullu katseltua noita objektiiveja ja taitaa olla nikon kitti objektiivit ihan asiallisia myös hinta laatu suhteeltaan verrattuna esim canoniin ja onhan niissä vakaimet mikä on ihan plussaa jos välillä käsivaralta kuvaa.sigmassa ei kyl vakainta tuossa halvemmassa 17-70 macrossa oo mutta eipä väliä kun tulee jalustan kanssa kuvattua maisemia tuolla.tokinan 11-16 2.8 kyl kiinostais tosi paljon mutta hintaa sillä puolet enemmän melkein.täytyy tässä viel vähän aikaa harkita minkä setin ottais. kiitoksia vaan hyvistä vinkeistä mutta viel saa ehdotella hyviä suht edullisia objektiiveja maisema kuvaukseen

        Nikon D90 Sigma 17 – 70 mm Macro.
        Tai kuvanvakaimella
        Pentax K-x Sigma 17 – 70 mm Macro.

        Valovoimalla ei ole maisemakuvauksessa mitään merkitystä. Maisemakuvissa käytetään yleensä aukkoja 5,6 ja 8 (piirtokyvyn maksimoimiseksi ja difraktion takia).

        Tuo Sigma on siksi maisemakuvaukseen sopiva, ettäse piirtää hyvin myös pienillä aukoilla (saat suuren terävyysalueen maisemakuviin).

        Automaattitarkennus ei ”osaa” maisemakuvausta joten:
        Aseta tarkennus manuaalisesti n. 3 – 5 metriin niin terävyysalue ulottuu äärettömään asti.


      • eikä automaatilla

        ”Pyöröpola on myös todella typerä keksintö yökuvissa koska se tiputtaa valovoimaa pari aukkoa, joten alkaa jo 3.5 aukolla olla etsinkuva niin pimeä ettei läpi näe joten sen säätäminen menee ihan arpapeliksi, samoin tarkentaminen, se kun ei tuossa tapauksessa onnistu manuaalisesti eikä automaatilla.”
        —täysin höpöhöpö juttua jolla ei ole mitään tekemistä maisemakuvauksen kanssa.

        Mitähän tuo k-k-k mahtaa siellä pimeässä ”säädellä” ja mihinkäs siellä pimeässä tarkennetaan?
        Taitaa ressukka myös luulla, että et kuvaa koskaan muuta kuin pelkkää maisemaa pimeässä kun ei tarvita salamaa eikä suodatinta. Jos pyöröpola on oikean kokoinen niin ei se objektiivia (valovoimaa) muuta, kennolle tulevaa valoa kyllä! Tuo k-k-k:n "tiputtaminen" kertonee osaamisesta ja ymmärtämisestä!

        Maisemakuvauksessa ei tarkenneta mihinkään vaan terävyysalue valitaan manuaalisesti ns.hyperfokaalisen etäisyyden mukaan.


      • kk
        parempia kuin kirjoitti:

        Nikon D90 Sigma 17 – 70 mm Macro.
        Tai kuvanvakaimella
        Pentax K-x Sigma 17 – 70 mm Macro.

        Valovoimalla ei ole maisemakuvauksessa mitään merkitystä. Maisemakuvissa käytetään yleensä aukkoja 5,6 ja 8 (piirtokyvyn maksimoimiseksi ja difraktion takia).

        Tuo Sigma on siksi maisemakuvaukseen sopiva, ettäse piirtää hyvin myös pienillä aukoilla (saat suuren terävyysalueen maisemakuviin).

        Automaattitarkennus ei ”osaa” maisemakuvausta joten:
        Aseta tarkennus manuaalisesti n. 3 – 5 metriin niin terävyysalue ulottuu äärettömään asti.

        kiitos viel tiedoista.enhöhän mä sitten tuon setin hommaa,hyvältä kyl vaikuttaa :)


      • k-k-k-
        eikä automaatilla kirjoitti:

        ”Pyöröpola on myös todella typerä keksintö yökuvissa koska se tiputtaa valovoimaa pari aukkoa, joten alkaa jo 3.5 aukolla olla etsinkuva niin pimeä ettei läpi näe joten sen säätäminen menee ihan arpapeliksi, samoin tarkentaminen, se kun ei tuossa tapauksessa onnistu manuaalisesti eikä automaatilla.”
        —täysin höpöhöpö juttua jolla ei ole mitään tekemistä maisemakuvauksen kanssa.

        Mitähän tuo k-k-k mahtaa siellä pimeässä ”säädellä” ja mihinkäs siellä pimeässä tarkennetaan?
        Taitaa ressukka myös luulla, että et kuvaa koskaan muuta kuin pelkkää maisemaa pimeässä kun ei tarvita salamaa eikä suodatinta. Jos pyöröpola on oikean kokoinen niin ei se objektiivia (valovoimaa) muuta, kennolle tulevaa valoa kyllä! Tuo k-k-k:n "tiputtaminen" kertonee osaamisesta ja ymmärtämisestä!

        Maisemakuvauksessa ei tarkenneta mihinkään vaan terävyysalue valitaan manuaalisesti ns.hyperfokaalisen etäisyyden mukaan.

        Valokuvaaminen alkoi minun osalta jo -78 että tässä on jo kuvailtu enemmän kuin sinulla on ikää, poika.


        "Mitähän tuo k-k-k mahtaa siellä pimeässä ”säädellä” ja mihinkäs siellä pimeässä tarkennetaan? "

        Siinäpä se meidän ero juuri onkin. Minä tiedän että objektiivi pitää aina tarkentaa oikeaan kohtaan, hyvin harvoin tarkennus osuu haluttuun kohtaan summassa pyöräyttämällä. Pyöröpola pimentää etsinkuvaa sen verran että varsinkin iltamyöhäisellä ei etsimestä näy yhtään mitään ja tämä ongelma vain korostuu nykyisillä mikrokennoisilla ritsoilla. Itse suosin maisemakuvauksessa laakafilmiä ja keskaria, niistä näkee yölläkin ihan kivasti läpi.
        Hyperfokaaliseen tarkentaminen nykyisillä muovikittisutuilla on aika hankalaa koska niistä tahtoo puuttua luotettava mitta-asteikko.
        Joten älä märkäkorva opeta isukkia pisulle.


      • ymmärtämätön?
        k-k-k- kirjoitti:

        Valokuvaaminen alkoi minun osalta jo -78 että tässä on jo kuvailtu enemmän kuin sinulla on ikää, poika.


        "Mitähän tuo k-k-k mahtaa siellä pimeässä ”säädellä” ja mihinkäs siellä pimeässä tarkennetaan? "

        Siinäpä se meidän ero juuri onkin. Minä tiedän että objektiivi pitää aina tarkentaa oikeaan kohtaan, hyvin harvoin tarkennus osuu haluttuun kohtaan summassa pyöräyttämällä. Pyöröpola pimentää etsinkuvaa sen verran että varsinkin iltamyöhäisellä ei etsimestä näy yhtään mitään ja tämä ongelma vain korostuu nykyisillä mikrokennoisilla ritsoilla. Itse suosin maisemakuvauksessa laakafilmiä ja keskaria, niistä näkee yölläkin ihan kivasti läpi.
        Hyperfokaaliseen tarkentaminen nykyisillä muovikittisutuilla on aika hankalaa koska niistä tahtoo puuttua luotettava mitta-asteikko.
        Joten älä märkäkorva opeta isukkia pisulle.

        ”Valokuvaaminen alkoi minun osalta jo -78 että tässä on jo kuvailtu enemmän kuin sinulla on ikää, poika.”
        —no kuulehan lapsukainen.
        Aloitin ammattimaisen valokuvauksen v. 1961 (Etelä-Suomen Sanomat) nyt olen eläkevaari ja tuota ikääkin on jo 70.

        ”Siinäpä se meidän ero juuri onkin”
        —niinpä vaikka minullakin tuota ikää on niin käytöstavat eivät sentään vielä ole unohtuneet. Onhan meissä siis eroa!

        "Minä tiedän että objektiivi pitää aina tarkentaa oikeaan kohtaan, hyvin harvoin tarkennus osuu haluttuun kohtaan summassa pyöräyttämällä.
        —sinulta tuo homma onnistuu pimeässä automatiikalla, miksi luulet minun käyttävän pyöröpolaa pimeässä.

        Etkö ymmärtänyt mitä tarkoittaa "saat hyvän perusssetin ja edullisimmin kun ostat kaikki "kittinä""? Voiko olla niin, että luulet ihan kaikkea käytettävän yökuvaukseen kerralla jos ne on ostettu "kittinä". Jos ostaa kerralla esim 2 objektiivia niin luuletko että kumpikin kytketään peräkkäin yökuvauksessa?

        ”Pyöröpola pimentää etsinkuvaa …”
        —oletko muuten huomannut, että useissa kameramalleissa myös objektiivinsuojus pimentää etsinkuvaa, mutta sen voi poistaa yökuvan valotuksen ajaksi?

        ”ja keskaria …yölläkin ihan kivasti läpi.
        —minä otan keskaria vain illalla saunan jälkeen eihän sitä näin vanhana enää yöllä

        ”Hyperfokaaliseen tarkentaminen nykyisillä muovikittisutuilla on aika hankalaa”
        —no sinähän se vasta veitikka olet. Kuvaat keskikoon kameralla ”muovikittisutuilla” ja tarkennus on hankalaa? Eikö tuollaiseen kaskariisi kannattaisi hankkia asiallinen objektiivi jossa on ns. tarkennusrengas?

        Minä kuvaan maisemia mieluimmin päivällä tuolla TOYO 45:llani. Automaattitarkennus siitä puuttuu, mutta osaan tarkentaa takalautaa siirtämällä.
        Päivänvalossa kuvaan maisemia Leicalla.

        "Joten älä märkäkorva opeta isukkia pisulle."
        —sinäpä sen sanoit ja eipä liene tarpeen. Kai se pisu sinulta irtoaa ilman opetusta, mutta muistahan aukaista sepalus ennenkuintulee;—D

        Oletko muuten harkinnut käytöstapojen opiskelua?


      • tumppasin
        ymmärtämätön? kirjoitti:

        ”Valokuvaaminen alkoi minun osalta jo -78 että tässä on jo kuvailtu enemmän kuin sinulla on ikää, poika.”
        —no kuulehan lapsukainen.
        Aloitin ammattimaisen valokuvauksen v. 1961 (Etelä-Suomen Sanomat) nyt olen eläkevaari ja tuota ikääkin on jo 70.

        ”Siinäpä se meidän ero juuri onkin”
        —niinpä vaikka minullakin tuota ikää on niin käytöstavat eivät sentään vielä ole unohtuneet. Onhan meissä siis eroa!

        "Minä tiedän että objektiivi pitää aina tarkentaa oikeaan kohtaan, hyvin harvoin tarkennus osuu haluttuun kohtaan summassa pyöräyttämällä.
        —sinulta tuo homma onnistuu pimeässä automatiikalla, miksi luulet minun käyttävän pyöröpolaa pimeässä.

        Etkö ymmärtänyt mitä tarkoittaa "saat hyvän perusssetin ja edullisimmin kun ostat kaikki "kittinä""? Voiko olla niin, että luulet ihan kaikkea käytettävän yökuvaukseen kerralla jos ne on ostettu "kittinä". Jos ostaa kerralla esim 2 objektiivia niin luuletko että kumpikin kytketään peräkkäin yökuvauksessa?

        ”Pyöröpola pimentää etsinkuvaa …”
        —oletko muuten huomannut, että useissa kameramalleissa myös objektiivinsuojus pimentää etsinkuvaa, mutta sen voi poistaa yökuvan valotuksen ajaksi?

        ”ja keskaria …yölläkin ihan kivasti läpi.
        —minä otan keskaria vain illalla saunan jälkeen eihän sitä näin vanhana enää yöllä

        ”Hyperfokaaliseen tarkentaminen nykyisillä muovikittisutuilla on aika hankalaa”
        —no sinähän se vasta veitikka olet. Kuvaat keskikoon kameralla ”muovikittisutuilla” ja tarkennus on hankalaa? Eikö tuollaiseen kaskariisi kannattaisi hankkia asiallinen objektiivi jossa on ns. tarkennusrengas?

        Minä kuvaan maisemia mieluimmin päivällä tuolla TOYO 45:llani. Automaattitarkennus siitä puuttuu, mutta osaan tarkentaa takalautaa siirtämällä.
        Päivänvalossa kuvaan maisemia Leicalla.

        "Joten älä märkäkorva opeta isukkia pisulle."
        —sinäpä sen sanoit ja eipä liene tarpeen. Kai se pisu sinulta irtoaa ilman opetusta, mutta muistahan aukaista sepalus ennenkuintulee;—D

        Oletko muuten harkinnut käytöstapojen opiskelua?

        tekstiäni huolimattomasti
        ”Päivänvalossa kuvaan maisemia Leicalla.”
        po.
        Päivänvalossa matkoilla kuvaan maisemia Leicalla.


      • muovikittisuttua
        k-k-k- kirjoitti:

        Valokuvaaminen alkoi minun osalta jo -78 että tässä on jo kuvailtu enemmän kuin sinulla on ikää, poika.


        "Mitähän tuo k-k-k mahtaa siellä pimeässä ”säädellä” ja mihinkäs siellä pimeässä tarkennetaan? "

        Siinäpä se meidän ero juuri onkin. Minä tiedän että objektiivi pitää aina tarkentaa oikeaan kohtaan, hyvin harvoin tarkennus osuu haluttuun kohtaan summassa pyöräyttämällä. Pyöröpola pimentää etsinkuvaa sen verran että varsinkin iltamyöhäisellä ei etsimestä näy yhtään mitään ja tämä ongelma vain korostuu nykyisillä mikrokennoisilla ritsoilla. Itse suosin maisemakuvauksessa laakafilmiä ja keskaria, niistä näkee yölläkin ihan kivasti läpi.
        Hyperfokaaliseen tarkentaminen nykyisillä muovikittisutuilla on aika hankalaa koska niistä tahtoo puuttua luotettava mitta-asteikko.
        Joten älä märkäkorva opeta isukkia pisulle.

        voi käydä vaikka ihmettelemässä tuolla:
        http://www.dpreview.com/news/0601/06011802sigma17-70.asp
        "Performance is superb, even in relatively low light conditions "
        http://www.objektiivi.info/objektiivi_info/Sigma/17 70mm f2 8 4 5 dc macro/411
        http://www.sigmaphoto.com/shop/17-70mm-f28-45-dc-macro-sigma

        arvaappa onko siinä tarkennusrengas?


      • k-k-k-
        ymmärtämätön? kirjoitti:

        ”Valokuvaaminen alkoi minun osalta jo -78 että tässä on jo kuvailtu enemmän kuin sinulla on ikää, poika.”
        —no kuulehan lapsukainen.
        Aloitin ammattimaisen valokuvauksen v. 1961 (Etelä-Suomen Sanomat) nyt olen eläkevaari ja tuota ikääkin on jo 70.

        ”Siinäpä se meidän ero juuri onkin”
        —niinpä vaikka minullakin tuota ikää on niin käytöstavat eivät sentään vielä ole unohtuneet. Onhan meissä siis eroa!

        "Minä tiedän että objektiivi pitää aina tarkentaa oikeaan kohtaan, hyvin harvoin tarkennus osuu haluttuun kohtaan summassa pyöräyttämällä.
        —sinulta tuo homma onnistuu pimeässä automatiikalla, miksi luulet minun käyttävän pyöröpolaa pimeässä.

        Etkö ymmärtänyt mitä tarkoittaa "saat hyvän perusssetin ja edullisimmin kun ostat kaikki "kittinä""? Voiko olla niin, että luulet ihan kaikkea käytettävän yökuvaukseen kerralla jos ne on ostettu "kittinä". Jos ostaa kerralla esim 2 objektiivia niin luuletko että kumpikin kytketään peräkkäin yökuvauksessa?

        ”Pyöröpola pimentää etsinkuvaa …”
        —oletko muuten huomannut, että useissa kameramalleissa myös objektiivinsuojus pimentää etsinkuvaa, mutta sen voi poistaa yökuvan valotuksen ajaksi?

        ”ja keskaria …yölläkin ihan kivasti läpi.
        —minä otan keskaria vain illalla saunan jälkeen eihän sitä näin vanhana enää yöllä

        ”Hyperfokaaliseen tarkentaminen nykyisillä muovikittisutuilla on aika hankalaa”
        —no sinähän se vasta veitikka olet. Kuvaat keskikoon kameralla ”muovikittisutuilla” ja tarkennus on hankalaa? Eikö tuollaiseen kaskariisi kannattaisi hankkia asiallinen objektiivi jossa on ns. tarkennusrengas?

        Minä kuvaan maisemia mieluimmin päivällä tuolla TOYO 45:llani. Automaattitarkennus siitä puuttuu, mutta osaan tarkentaa takalautaa siirtämällä.
        Päivänvalossa kuvaan maisemia Leicalla.

        "Joten älä märkäkorva opeta isukkia pisulle."
        —sinäpä sen sanoit ja eipä liene tarpeen. Kai se pisu sinulta irtoaa ilman opetusta, mutta muistahan aukaista sepalus ennenkuintulee;—D

        Oletko muuten harkinnut käytöstapojen opiskelua?

        Ensinnäkin, sinulla on luetun ymmärtämisessä vakavia puutteita. Toiseksi minä en todellakaan opettele mitään käytöstapoja ainakaan sinun käskystä, eikä minua ole tähän päivään mennessä käskenyt muutkaan. Armeijassakin kapiaiset kokeili onneaan ja pipi tuli, tosin kävin lusimassa siitä kotvan verran, mutta päivääkään en vaihtaisi pois.


      • on käskenyt
        k-k-k- kirjoitti:

        Ensinnäkin, sinulla on luetun ymmärtämisessä vakavia puutteita. Toiseksi minä en todellakaan opettele mitään käytöstapoja ainakaan sinun käskystä, eikä minua ole tähän päivään mennessä käskenyt muutkaan. Armeijassakin kapiaiset kokeili onneaan ja pipi tuli, tosin kävin lusimassa siitä kotvan verran, mutta päivääkään en vaihtaisi pois.

        ”minä en todellakaan opettele mitään käytöstapoja ainakaan sinun käskystä”

        —enhän minä sinua tietenkään voi käskeä enkä edes yrittänyt
        Kunhan yritin vain kysyä kohteliaasti:
        ”Oletko muuten harkinnut käytöstapojen opiskelua?”
        —mistähän johtuu, että tuo sinusta tuntuu käskyltä?
        Kenellä siis on ongelmia luetun ymmärtämisessä?

        Mitenkä nuo luettelemsasi liittyvät aloittajan kysymykseen:
        ”Valokuvaaminen alkoi minun osalta jo -78 että tässä on jo kuvailtu enemmän kuin sinulla on ikää, poika.”
        ”Minä tiedän että objektiivi pitää aina tarkentaa oikeaan kohtaan”
        ”Itse suosin maisemakuvauksessa laakafilmiä ja keskaria”
        jne?
        Oletko aivan varma, että ymmärsit oikein aloittajan kysymyksen?

        ”Ensinnäkin, sinulla on luetun ymmärtämisessä vakavia puutteita.”


      • minierkki-
        muovikittisuttua kirjoitti:

        voi käydä vaikka ihmettelemässä tuolla:
        http://www.dpreview.com/news/0601/06011802sigma17-70.asp
        "Performance is superb, even in relatively low light conditions "
        http://www.objektiivi.info/objektiivi_info/Sigma/17 70mm f2 8 4 5 dc macro/411
        http://www.sigmaphoto.com/shop/17-70mm-f28-45-dc-macro-sigma

        arvaappa onko siinä tarkennusrengas?

        Maisemakuvaukseen suosittelen laajakulmaisempaa kuin 17mm.


      • P.E Kovala
        k-k-k- kirjoitti:

        Ensinnäkin, sinulla on luetun ymmärtämisessä vakavia puutteita. Toiseksi minä en todellakaan opettele mitään käytöstapoja ainakaan sinun käskystä, eikä minua ole tähän päivään mennessä käskenyt muutkaan. Armeijassakin kapiaiset kokeili onneaan ja pipi tuli, tosin kävin lusimassa siitä kotvan verran, mutta päivääkään en vaihtaisi pois.

        k-k-k varmaankin omasta mielestäsi hyvinkin kovis, ai että oikein lusimassa..hah..pitää oikein mainostaa sitä, paskahousu olet kun et ole edes kestänyt armeijaa raukka..voi voi jos nyt joku kapiainen yrittää käskeä, mutta löytyipäs sullekin laki..
        Kovista näyttelet mutta pohjimmiltasi olet aika raukka mieheksi.


    • ja vastaus

      ”mikä objektiivi maisema kuvaukseen?”

      ”Armeijassakin kapiaiset kokeili onneaan ja pipi tuli, tosin kävin lusimassa siitä kotvan verran”

      Kyllä valokuvaus on hieno harrastus vaikka välillä tulee pipiä ja lusimista ;—)

      • kk

        onks muuten kenelläkään kokemusta nikoniin sopivista kaukolaukaisimista? huomasin että löytyy tuollainen kun ml-l3 wireless. ajattelin vaan sellasta että miten tuollainen infrapuna laukaisin toimii esim kovassa pakkasessa? onko kenelläkään kokemusta? vai onko varmatoimisempi ihan johdon kanssa oleva kaukolaukaisin. oon käsittäny että on aikalailla pakollinen hankinta kans kun joutuu pitkiä valotus aikoja käyttää


      • kaukolaukaisin
        kk kirjoitti:

        onks muuten kenelläkään kokemusta nikoniin sopivista kaukolaukaisimista? huomasin että löytyy tuollainen kun ml-l3 wireless. ajattelin vaan sellasta että miten tuollainen infrapuna laukaisin toimii esim kovassa pakkasessa? onko kenelläkään kokemusta? vai onko varmatoimisempi ihan johdon kanssa oleva kaukolaukaisin. oon käsittäny että on aikalailla pakollinen hankinta kans kun joutuu pitkiä valotus aikoja käyttää

        toimii varmasti kuin junan vessa.
        Kyllähän ne radiolaukaisimetkin 'yleensä' toimii, mutta ei ne täysin ongelmattomiakaan ole. Voi vaikka loppua pakkasessa paristo.


      • pakollinen
        kk kirjoitti:

        onks muuten kenelläkään kokemusta nikoniin sopivista kaukolaukaisimista? huomasin että löytyy tuollainen kun ml-l3 wireless. ajattelin vaan sellasta että miten tuollainen infrapuna laukaisin toimii esim kovassa pakkasessa? onko kenelläkään kokemusta? vai onko varmatoimisempi ihan johdon kanssa oleva kaukolaukaisin. oon käsittäny että on aikalailla pakollinen hankinta kans kun joutuu pitkiä valotus aikoja käyttää

        ”oon käsittäny että on aikalailla pakollinen hankinta kans kun joutuu pitkiä valotus aikoja käyttää ”
        —kaukolaukaisimesta ei ole merkittävää hyötyä pitkillä valotusajoilla, kameran ns vitkalaukaisin on aivan yhtä hyvä tähän tarkoitukseen.

        Kaukolaukaisin on parhaimmillaan silloin kun kamera pitää laukaista juuri tietyllä hetkellä.


      • se on näin!
        pakollinen kirjoitti:

        ”oon käsittäny että on aikalailla pakollinen hankinta kans kun joutuu pitkiä valotus aikoja käyttää ”
        —kaukolaukaisimesta ei ole merkittävää hyötyä pitkillä valotusajoilla, kameran ns vitkalaukaisin on aivan yhtä hyvä tähän tarkoitukseen.

        Kaukolaukaisin on parhaimmillaan silloin kun kamera pitää laukaista juuri tietyllä hetkellä.

        Kyllä joissakin kameroissa vaaditaan kaukolaukaisin että saa ne yli puolen minuutin valotusajat käyttöön, ellei halua pitää koko valotuksen ajan laukaisunappia pohjassa.


      • kysymyksen_
        se on näin! kirjoitti:

        Kyllä joissakin kameroissa vaaditaan kaukolaukaisin että saa ne yli puolen minuutin valotusajat käyttöön, ellei halua pitää koko valotuksen ajan laukaisunappia pohjassa.

        ”nikoniin sopivista kaukolaukaisimista?”
        vs.
        ”Kyllä joissakin kameroissa vaaditaan kaukolaukaisin … laukaisunappia pohjassa”

        ”Uskomatonta sontaa se on näin!”


      • kk
        kysymyksen_ kirjoitti:

        ”nikoniin sopivista kaukolaukaisimista?”
        vs.
        ”Kyllä joissakin kameroissa vaaditaan kaukolaukaisin … laukaisunappia pohjassa”

        ”Uskomatonta sontaa se on näin!”

        siis oon käsittäny että se hyöty tuosta kaukolaukaisimesta on että saa tärähtämättömiä kuvia pitkillä valoitus ajoilla.sanokaa vaan jos oon väärässä :) onks muuten kenelläkään tietoa noista kameroiden muisti korteista ? on sdhc kortteja ja cf kortteja.mitä eroja noilla kahdella on?


      • uskottava se on!
        kysymyksen_ kirjoitti:

        ”nikoniin sopivista kaukolaukaisimista?”
        vs.
        ”Kyllä joissakin kameroissa vaaditaan kaukolaukaisin … laukaisunappia pohjassa”

        ”Uskomatonta sontaa se on näin!”

        Mutta sinä et ymmärtänyt vastaustani, joka ei ole mitään uutta...


      • tärähtämättömiä
        kk kirjoitti:

        siis oon käsittäny että se hyöty tuosta kaukolaukaisimesta on että saa tärähtämättömiä kuvia pitkillä valoitus ajoilla.sanokaa vaan jos oon väärässä :) onks muuten kenelläkään tietoa noista kameroiden muisti korteista ? on sdhc kortteja ja cf kortteja.mitä eroja noilla kahdella on?

        Tärähtämätön on hiemen monimutkaisempi juttu, ja saman vaikutuksen saat vitkalaukaisimella.

        Tärähtämätön kuva (kamera ei tärähdä) jos
        1. kamera on hyvin tuettu (tukeva jalusta tai vastaava)
        2. kuvanvatkain pois päältä
        3. tähtäinpeili käännetään ylös ennen laukaisua
        4. kamera laukaistaan vitka, lanka t. kaukolaukaisimella

        Liike-epäterävyys voi johtua myös kohteen ”tärinästä”
        —siihen autaa vain lyhyt valotusaika


      • pakollinen nimim,,
        pakollinen kirjoitti:

        ”oon käsittäny että on aikalailla pakollinen hankinta kans kun joutuu pitkiä valotus aikoja käyttää ”
        —kaukolaukaisimesta ei ole merkittävää hyötyä pitkillä valotusajoilla, kameran ns vitkalaukaisin on aivan yhtä hyvä tähän tarkoitukseen.

        Kaukolaukaisin on parhaimmillaan silloin kun kamera pitää laukaista juuri tietyllä hetkellä.

        Saatko tosiaan kamerasi valottamaan vaikka puoli tuntia ilman kaukolaukaisinta niin ettei itse tarvi pitää laukaisunappia pohjassa koko valotuksen ajan? Milkä on kameran merkki ja malli?


    • -jalat-

      Kovast on neuvoa ja kettuilua moisesta asiasta. Kukaan ei kuitenkaan maininnut yömaisemakuvien otossa sitä tärkeintä kapistusta, tukevaa jalustaa.
      Itse en ole kuvannut kuin reilut 30 vuotta mutta sanon että jalusta on tärkeä. Lasien laajakulmaisuus on jokaisen kokeiltava itse mutta mielestäni laajemmat kuin 35 mm (kino) ovat turhia kapistuksia. Minullakin on 17 mm lasi mutta ei sillä mitään maisemakuvauksessa tee sillä maisemahan on silloin kuin pullonpohjan läpi katsottu. Jokainen kuitenkin kuvatkoon sellaisella lasilla kun haluaa ja suosikkilasi muodostuu käytön mukaan, ei palstoilta luettuna. Kalliita laseja on vaan hankala saada kokeiltavaksi ja silloinhan ei tiedä miltä sellainen tuntuu kuvattaessa.

      • totuus turahti...

        Laajakulman ja varsinkin fisheyen käyttö vaatii todellista osaamista. Osaamaton tekee niillä järkyttävää ja säälittävää jälkeä. Laajakulmia oppii käyttämään vain laajakulmia käyttämällä. Jos olet ikäsi kuvannut teleillä, ei voi olettaa että osaisit käyttää laajakulmaa. Silloin niillä kuvausvuosilla ei ole niin merkitystä.


      • kk
        totuus turahti... kirjoitti:

        Laajakulman ja varsinkin fisheyen käyttö vaatii todellista osaamista. Osaamaton tekee niillä järkyttävää ja säälittävää jälkeä. Laajakulmia oppii käyttämään vain laajakulmia käyttämällä. Jos olet ikäsi kuvannut teleillä, ei voi olettaa että osaisit käyttää laajakulmaa. Silloin niillä kuvausvuosilla ei ole niin merkitystä.

        joo,kyllä mulla se tukevan jalustan hankinta on kans ostoslistalla kun tulee varmaan enimmäkseen hämärässä ja yöllä kuvattua.toi sigman 17-70 saa kyl mulle nyt alkuun kelvata.sitten vaan kovasti kuvaamaan niin eiköhän se siitä pikku hiljaa lähde harrastus alkuun : )


      • itse 30 v itse

        Itsekinolen kuin reilut 30 vuotta mutta … kuin pullonpohjan läpi katsottu.

        Jokaiseen keskusteluun otan kantaa itse vaikka en itse tiedä mitään itse asiasta.


      • itse_
        itse 30 v itse kirjoitti:

        Itsekinolen kuin reilut 30 vuotta mutta … kuin pullonpohjan läpi katsottu.

        Jokaiseen keskusteluun otan kantaa itse vaikka en itse tiedä mitään itse asiasta.

        kyllä tukeva jalusta on paras objekti aloittajan kysymään maisemakuvaukseen


    • WB
    • ei riitä

      Laajakulma ei tule ihan ensimmäisenä mieleen ainakaan ainoaksi putkeksi maisemaa ja luontoa kuvatessa. Toki sekin on hyvä mukana olla jos mielii panoraamaa. Toisessa päässä tulisi olla 150-200mm, koska rajaustarve on luontokuvauksessa usein tarpeen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1255
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1195
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe