Motocross aloittaminen!!

teme_autio

Moi.Oon 13 vuotias poika ja haluaisin aloittaa motocrossin joten olisko teillä mitää neuvoja?esim mistä saan varusteita ja muita neuvoja."Crosseilla" oon muuten ajanut jo melko kauan on sitä "Romusailla" , Kawasaki KX:ällä ja pv:eellä tullu ajettua mutta radalle en ole vielä mennyt.Btw mul on jo crossi valmiina. Mut eniten neuvoa tarvin ku ajan kurveihin ja hyppyihin radalla... jos kertoisitte mistä saan kohtuu halvalla crossi varusteita nii olis sekin iha jees =)

139

7082

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyosho_fani

      No ensinnkin kato netistä lähin rata ja tutustu tarviiko maksaaa rata maksua....... joissain radoilla pitää olla kerhon jäsen joten maksa kerho maksu.... ja kävele rata aina ennen kun menet radalle niin kävele rata ympäri ettei käy huonosti... ei kannata kiskoo hyppyihin sellaista vauhtia mistä et ole varma mutta kannattaa treenata ja kuntoo tarvii jos oikein aijot päästellä!!! ja muista varusteet ja kypärä!!! kurvit ite kannatan kytkin pommilla lähtemistä mutkista.... ja kato videoita ja muita ajajia netistä tai radalta...

      PS: onne ja menestystä!!

      • Ei__näin

        Motocrossin ajaminen ja kytkinpommi mutkassa ei liity mitenkä toisiinsa :D


      • Anonyymi

        Kytkimen luistattaminen ja motocrossi liittyy paljonki toisiinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kytkimen luistattaminen ja motocrossi liittyy paljonki toisiinsa.

        Jos ajaa oikein nii kytkintä käytetää ainoastaan sillon kun vaihdetaan ylöspäin ilman että laskee kaasua eikä korkeilla tasoilla kilpaillessa tällöinkään. Paitsi silloin jos on 125cc 2t tai pienempi pyörä niin mutkassa joo saattaa tarvita näpäyttää kytkintä että pyörä liikkuu eteenpäin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajaa oikein nii kytkintä käytetää ainoastaan sillon kun vaihdetaan ylöspäin ilman että laskee kaasua eikä korkeilla tasoilla kilpaillessa tällöinkään. Paitsi silloin jos on 125cc 2t tai pienempi pyörä niin mutkassa joo saattaa tarvita näpäyttää kytkintä että pyörä liikkuu eteenpäin

        Mul on bse 125cc😂


      • Anonyymi
        UUSI
        Ei__näin kirjoitti:

        Motocrossin ajaminen ja kytkinpommi mutkassa ei liity mitenkä toisiinsa :D

        Ei krossi paljon käytetä kytkentä


    • neeajjeah

      Mäkin haluisin alottaa ton motocrossin.. Oon 13 ja tyttö eikä oo kyllä kokemusta ku mönkkäreistä ;D Mikäs ois hyvä mopo alkuun tytölle? ;D

      • motorossari

        kannattaa eka ostaa joku pikku mopo vaikka pv suzuki jos kerran et oo kokeillu pyöriä


      • aloittaminen

        kannattaa ostaa joku pieni vaikka samurai 50cc sitte harjotella ajaa ilma kytkintä ja vaihteita sitte ku osaat ajaa niin ostaa vaikka 60 tai 80 kuutioinen niissä on vaihteet ja kytkin mulla itellä on Kawasaki KX 80 oon 11 vuotias poika ja oon ajanu radalla vaan mönkiällä kun Kawa on rikki:(

        PS: se on paras harrastus!


      • hyvä harrastus

        En todellakaan suosittele että ostat mitään samuraita tai muuta kiinalaista. Jos hyvin käy niin se saattaa kestää, mutta ripaus huonoa tuuria ja oot tekemässä koneremonttia kahden ajon jälkeen. Ehdottomasti suosittelisin Honda CRF 100 F:än ostamista, istumakorkeus 78 cm (pienen kevarin kokoinen) ja tehoa 10 hv. Sillä pääseet hyvin alkuun, tehoa on varmasti riittävästi ja kun on nelitahti, niin sen käyttäminen on uskomattoman helppoa. Tehoa on läpi koko kierrosalueen ja mopoa osaisi ajaa koulutettu apinakin, niin helppoa se on. Kuitenkin kun vauhdin nälkä kasvaa niin sitä raakaa voimaakin löytyy ja sillä on hyvä harjoitella ennen kun osta kunnon crossin. CRF:ssä on viisi vaihdetta ja kytkin eli opit senkin puolen hanskaamaan. Jos radalle tekee mieli niin senkin pitäisi onnistua, ainoa miinus on että jousitus on jo melko pehmeä tuon kokoiselle kuskille ja jos rupeat hyppimään niin voi tulla lieviä ongelmia. Lisäksi mopo on suunniteltu istualtaan ajamiseen ja seisaaltan ajo-asento on vähän huono. Pihassa ja hiekkateillä mopo on omimmillaan ja voin luvata että osaavissa käsissä pysyt kuusvitosten ja alottelevien kasivitostenkin perässä. Hauska lelu jonka tekniikka on niin idioottivarmaa että vuoden huollot on luokkaa: ilmasputsarin pesu ja öljyäminen (helppo juttu) 1-3 kertaa, moottoriöljyn vaihtaminen (puolen tunnin juttu) 1-3 kertaa, tankkaus muutaman kerran riippuen ajomääristä ja kun muistat rasvata ketjut joka ajon jälkeen ja koitat pestä vaikka joka toinen tai mielummin joka ajokerran jälkeen, niin hauskaa on eikä autotallissa tavi viettää aikaa. Varusteiden osalta kannattaa heti ostaa kunnon setti, johon uppoaa vähintään 300-400e, mielummin 500-600e (kunnon putiikista esim. bike world ei biltema/motonet). Tähän sisältyy kunnon kypärä 130-300e, lasit 50e, ajosaappaat 70-200e, "suojatakki" 100-150e, ajohanskat 15-35e, polvisuojat


      • crossikawa
        hyvä harrastus kirjoitti:

        En todellakaan suosittele että ostat mitään samuraita tai muuta kiinalaista. Jos hyvin käy niin se saattaa kestää, mutta ripaus huonoa tuuria ja oot tekemässä koneremonttia kahden ajon jälkeen. Ehdottomasti suosittelisin Honda CRF 100 F:än ostamista, istumakorkeus 78 cm (pienen kevarin kokoinen) ja tehoa 10 hv. Sillä pääseet hyvin alkuun, tehoa on varmasti riittävästi ja kun on nelitahti, niin sen käyttäminen on uskomattoman helppoa. Tehoa on läpi koko kierrosalueen ja mopoa osaisi ajaa koulutettu apinakin, niin helppoa se on. Kuitenkin kun vauhdin nälkä kasvaa niin sitä raakaa voimaakin löytyy ja sillä on hyvä harjoitella ennen kun osta kunnon crossin. CRF:ssä on viisi vaihdetta ja kytkin eli opit senkin puolen hanskaamaan. Jos radalle tekee mieli niin senkin pitäisi onnistua, ainoa miinus on että jousitus on jo melko pehmeä tuon kokoiselle kuskille ja jos rupeat hyppimään niin voi tulla lieviä ongelmia. Lisäksi mopo on suunniteltu istualtaan ajamiseen ja seisaaltan ajo-asento on vähän huono. Pihassa ja hiekkateillä mopo on omimmillaan ja voin luvata että osaavissa käsissä pysyt kuusvitosten ja alottelevien kasivitostenkin perässä. Hauska lelu jonka tekniikka on niin idioottivarmaa että vuoden huollot on luokkaa: ilmasputsarin pesu ja öljyäminen (helppo juttu) 1-3 kertaa, moottoriöljyn vaihtaminen (puolen tunnin juttu) 1-3 kertaa, tankkaus muutaman kerran riippuen ajomääristä ja kun muistat rasvata ketjut joka ajon jälkeen ja koitat pestä vaikka joka toinen tai mielummin joka ajokerran jälkeen, niin hauskaa on eikä autotallissa tavi viettää aikaa. Varusteiden osalta kannattaa heti ostaa kunnon setti, johon uppoaa vähintään 300-400e, mielummin 500-600e (kunnon putiikista esim. bike world ei biltema/motonet). Tähän sisältyy kunnon kypärä 130-300e, lasit 50e, ajosaappaat 70-200e, "suojatakki" 100-150e, ajohanskat 15-35e, polvisuojat

        moro. oon 7.lk 50kg ja 155pitkä nii oon alottamassa motocrossin jollain tavalla. ajamalla montuissa ja tolleen. niin mikä crossi oisi minulle hyvä? 125cc 2t vai 85cc? tarvisin nopean vastauksen :)


      • KTM sx 85cc

        Honda crf koska KTM:ät on luultavasti liian ärhäkkiä alkuu menee liian helposti ympäri :D


      • Mracing
        crossikawa kirjoitti:

        moro. oon 7.lk 50kg ja 155pitkä nii oon alottamassa motocrossin jollain tavalla. ajamalla montuissa ja tolleen. niin mikä crossi oisi minulle hyvä? 125cc 2t vai 85cc? tarvisin nopean vastauksen :)

        85cc


      • Crossinikke
        aloittaminen kirjoitti:

        kannattaa ostaa joku pieni vaikka samurai 50cc sitte harjotella ajaa ilma kytkintä ja vaihteita sitte ku osaat ajaa niin ostaa vaikka 60 tai 80 kuutioinen niissä on vaihteet ja kytkin mulla itellä on Kawasaki KX 80 oon 11 vuotias poika ja oon ajanu radalla vaan mönkiällä kun Kawa on rikki:(

        PS: se on paras harrastus!

        Samurai on paska


      • Aloittelija
        aloittaminen kirjoitti:

        kannattaa ostaa joku pieni vaikka samurai 50cc sitte harjotella ajaa ilma kytkintä ja vaihteita sitte ku osaat ajaa niin ostaa vaikka 60 tai 80 kuutioinen niissä on vaihteet ja kytkin mulla itellä on Kawasaki KX 80 oon 11 vuotias poika ja oon ajanu radalla vaan mönkiällä kun Kawa on rikki:(

        PS: se on paras harrastus!

        En ite lähtis alottaan ilmanbkytkintä ellei oo AIVAN NOVIISI sitte jos nouset ekaa kertaa polkupyörää tehokkaamman vehkeennkyytiin niin sitte automaatti mutta muuten kannattaa totuttaa ittensä heti manuaaliin


      • rossarisss

        polini 125 cc taikka honda crf paljo oot pitkä?


      • lol643
        motorossari kirjoitti:

        kannattaa eka ostaa joku pikku mopo vaikka pv suzuki jos kerran et oo kokeillu pyöriä

        minkä kokoinen olis hyvä 155cm pituiselle


      • Anonyymi
        aloittaminen kirjoitti:

        kannattaa ostaa joku pieni vaikka samurai 50cc sitte harjotella ajaa ilma kytkintä ja vaihteita sitte ku osaat ajaa niin ostaa vaikka 60 tai 80 kuutioinen niissä on vaihteet ja kytkin mulla itellä on Kawasaki KX 80 oon 11 vuotias poika ja oon ajanu radalla vaan mönkiällä kun Kawa on rikki:(

        PS: se on paras harrastus!

        Kawa on huono crossi ostakaa honda


      • Anonyymi
        crossikawa kirjoitti:

        moro. oon 7.lk 50kg ja 155pitkä nii oon alottamassa motocrossin jollain tavalla. ajamalla montuissa ja tolleen. niin mikä crossi oisi minulle hyvä? 125cc 2t vai 85cc? tarvisin nopean vastauksen :)

        150cc crf


      • Anonyymi
        hyvä harrastus kirjoitti:

        En todellakaan suosittele että ostat mitään samuraita tai muuta kiinalaista. Jos hyvin käy niin se saattaa kestää, mutta ripaus huonoa tuuria ja oot tekemässä koneremonttia kahden ajon jälkeen. Ehdottomasti suosittelisin Honda CRF 100 F:än ostamista, istumakorkeus 78 cm (pienen kevarin kokoinen) ja tehoa 10 hv. Sillä pääseet hyvin alkuun, tehoa on varmasti riittävästi ja kun on nelitahti, niin sen käyttäminen on uskomattoman helppoa. Tehoa on läpi koko kierrosalueen ja mopoa osaisi ajaa koulutettu apinakin, niin helppoa se on. Kuitenkin kun vauhdin nälkä kasvaa niin sitä raakaa voimaakin löytyy ja sillä on hyvä harjoitella ennen kun osta kunnon crossin. CRF:ssä on viisi vaihdetta ja kytkin eli opit senkin puolen hanskaamaan. Jos radalle tekee mieli niin senkin pitäisi onnistua, ainoa miinus on että jousitus on jo melko pehmeä tuon kokoiselle kuskille ja jos rupeat hyppimään niin voi tulla lieviä ongelmia. Lisäksi mopo on suunniteltu istualtaan ajamiseen ja seisaaltan ajo-asento on vähän huono. Pihassa ja hiekkateillä mopo on omimmillaan ja voin luvata että osaavissa käsissä pysyt kuusvitosten ja alottelevien kasivitostenkin perässä. Hauska lelu jonka tekniikka on niin idioottivarmaa että vuoden huollot on luokkaa: ilmasputsarin pesu ja öljyäminen (helppo juttu) 1-3 kertaa, moottoriöljyn vaihtaminen (puolen tunnin juttu) 1-3 kertaa, tankkaus muutaman kerran riippuen ajomääristä ja kun muistat rasvata ketjut joka ajon jälkeen ja koitat pestä vaikka joka toinen tai mielummin joka ajokerran jälkeen, niin hauskaa on eikä autotallissa tavi viettää aikaa. Varusteiden osalta kannattaa heti ostaa kunnon setti, johon uppoaa vähintään 300-400e, mielummin 500-600e (kunnon putiikista esim. bike world ei biltema/motonet). Tähän sisältyy kunnon kypärä 130-300e, lasit 50e, ajosaappaat 70-200e, "suojatakki" 100-150e, ajohanskat 15-35e, polvisuojat

        Kiitos paljon oikeesti olin eka ostamassa jotain vitun samurai 125 cc crossia mutta päätinkin säästää rahoja ja ostaa hondan


      • Anonyymi

        Ktm 85 on hyvä muista kattoo että remontti tehty


      • Anonyymi
        crossikawa kirjoitti:

        moro. oon 7.lk 50kg ja 155pitkä nii oon alottamassa motocrossin jollain tavalla. ajamalla montuissa ja tolleen. niin mikä crossi oisi minulle hyvä? 125cc 2t vai 85cc? tarvisin nopean vastauksen :)

        85 ktm sx


    • kallis laji.

      Kurveihin tullaan aina kääntymis puolen jalka maata kohti,ja hyppyreistä PITÄÄ aina hypätä seisaalteen muuten voi käydä vähän köpelösti,varusteissa ei kannata alkaa säästämään jos radalle aiot.

      • Nikolas Laiho

        Muute tos yhes juniormotocross jutussa luki että alussa saa käyttää jalkaa mutta kannattaa harjoitella ilman jalkaa tai jtn sinne päin


      • kallis laji
        Nikolas Laiho kirjoitti:

        Muute tos yhes juniormotocross jutussa luki että alussa saa käyttää jalkaa mutta kannattaa harjoitella ilman jalkaa tai jtn sinne päin

        jalan kanssa kurvi menee sulavammin.


      • Anonyymi

        Kurvi ajetaan oikein niin että tullaan sopivalla vauhdilla ja jarrutetaan ja ajetaan tapeilla mutkan puoleenväliin asti. Vasta sitten saa käydä istumaan jos edes tarvitsee. Jalka eteen, perse penkin etuosaan ja tasaisesti lisää kaasua ilman pumppaamista


    • Nikolas Laiho
      • mieti vielä

        Jos noista pitäis valita nii ota toi 2008 pyörä. Mut miettisin kuitenkin vielä et onko kuusvitonen (65 cc) paras valinta. Ensinäkin toi pyörä mitä oot katellu on ajettu 142 tuntia ja jos oletetaan että ajaessa keskinopeus on ollu vaikka 40 km/h, ni se tarkotta et pyöräl on ajettu n. 5700 kilometriä. Se on yli kahdeksasosa maailmanympäri ajamisesta. Siinä ajassa tommonen peli kuluu aika paljon. Kun tommosta korkeaviritteistä kakstahtista saa jo uutena jo huoltaa aika jumalattomasti niin tota vasta saakin. Tähän sisältyy ilmansuodattimen pesua ja vaihtoa, männävaihtoa, ketjujen kiristelyä, jarrupalojen ja kytkimen osien vaihtamista, iskareiden huoltamista ja kaikenlaisten muiden kuluvien osien tarkistelua ja vaihtelemista. Jos sulla on osaava isi niin ei siinä sitten mitään, mutta melkosta sitoutumista tommosen pitäminen vaatii. Lisäks ni tommonen peli on aika jumalattoman hankala ekana pyöränä. Jos et oo ennen ajellu kakspyöräsillä (mis on moottori) niin tolla opettelu tulee olemaan aika raskas prosessi. Ne on pikkasen sellaisia noi kakstahtiset että niillä joko ajetaan kovaa tai sitten ei ajeta ollenkaan. Nyt voi tietenkin ajatella että painan vaan kaasua vähän vähemmän, mutta 65-crossi on sellanen peli et se ottaa törkeesti kierroksia jo pienellä kaasulla. Toisin sanoen sun ajamisesta tulee helposti sellasta keuliminen, kaasu pois, keuliminen, kaasu pois... Tietenkin jos maltat vaan oppia homman kantapään kautta eli vedät pari kertaa kunnon lipat ja tajuat sen jälkeen miten homma toimii, niin kyllähän susta lopulta voi tulla vaikka seuraava Harri Kullas (ajaa motocrossin mm-sarjaa MX2-luokassa). Mä suosittelisin että ostat Honda CRF 100 F:än, ajat sillä vuoden ja sit ostat KTM SX 85:sen. Ku Honda on nelitahti nii tehon hallitseminen on paljo helpompaa ja oppiminen huomattavasti mukavampaa. Ei tietenkään ole mikään kilpapeli, eikä tehoa ole kun se 10 hv, mut väitän et se riittää sulle aivan hyvin ja kyl sen radallekin voi viedä. On pikkusen isompi kun KTM 65:nen, mut jos oot jonku reilu 140 cm pitkä nii ei pitäis tulla ongelmia. Tää on vaan mun mielipide, joten osta 65-crossi jos välttämättä sellasen haluat. Lisää vinkkejä kannatta ettiä tosta yläpuolelta ja muista aina ajaa järkevästi ja käyttää kunnon varusteita!!


      • Nikolas Laiho
        mieti vielä kirjoitti:

        Jos noista pitäis valita nii ota toi 2008 pyörä. Mut miettisin kuitenkin vielä et onko kuusvitonen (65 cc) paras valinta. Ensinäkin toi pyörä mitä oot katellu on ajettu 142 tuntia ja jos oletetaan että ajaessa keskinopeus on ollu vaikka 40 km/h, ni se tarkotta et pyöräl on ajettu n. 5700 kilometriä. Se on yli kahdeksasosa maailmanympäri ajamisesta. Siinä ajassa tommonen peli kuluu aika paljon. Kun tommosta korkeaviritteistä kakstahtista saa jo uutena jo huoltaa aika jumalattomasti niin tota vasta saakin. Tähän sisältyy ilmansuodattimen pesua ja vaihtoa, männävaihtoa, ketjujen kiristelyä, jarrupalojen ja kytkimen osien vaihtamista, iskareiden huoltamista ja kaikenlaisten muiden kuluvien osien tarkistelua ja vaihtelemista. Jos sulla on osaava isi niin ei siinä sitten mitään, mutta melkosta sitoutumista tommosen pitäminen vaatii. Lisäks ni tommonen peli on aika jumalattoman hankala ekana pyöränä. Jos et oo ennen ajellu kakspyöräsillä (mis on moottori) niin tolla opettelu tulee olemaan aika raskas prosessi. Ne on pikkasen sellaisia noi kakstahtiset että niillä joko ajetaan kovaa tai sitten ei ajeta ollenkaan. Nyt voi tietenkin ajatella että painan vaan kaasua vähän vähemmän, mutta 65-crossi on sellanen peli et se ottaa törkeesti kierroksia jo pienellä kaasulla. Toisin sanoen sun ajamisesta tulee helposti sellasta keuliminen, kaasu pois, keuliminen, kaasu pois... Tietenkin jos maltat vaan oppia homman kantapään kautta eli vedät pari kertaa kunnon lipat ja tajuat sen jälkeen miten homma toimii, niin kyllähän susta lopulta voi tulla vaikka seuraava Harri Kullas (ajaa motocrossin mm-sarjaa MX2-luokassa). Mä suosittelisin että ostat Honda CRF 100 F:än, ajat sillä vuoden ja sit ostat KTM SX 85:sen. Ku Honda on nelitahti nii tehon hallitseminen on paljo helpompaa ja oppiminen huomattavasti mukavampaa. Ei tietenkään ole mikään kilpapeli, eikä tehoa ole kun se 10 hv, mut väitän et se riittää sulle aivan hyvin ja kyl sen radallekin voi viedä. On pikkusen isompi kun KTM 65:nen, mut jos oot jonku reilu 140 cm pitkä nii ei pitäis tulla ongelmia. Tää on vaan mun mielipide, joten osta 65-crossi jos välttämättä sellasen haluat. Lisää vinkkejä kannatta ettiä tosta yläpuolelta ja muista aina ajaa järkevästi ja käyttää kunnon varusteita!!

        Oon 145cm tai jtn sellasta mut katonko nettimotosta Honda CRF 100 F?


      • Nikolas Laiho
        mieti vielä kirjoitti:

        Jos noista pitäis valita nii ota toi 2008 pyörä. Mut miettisin kuitenkin vielä et onko kuusvitonen (65 cc) paras valinta. Ensinäkin toi pyörä mitä oot katellu on ajettu 142 tuntia ja jos oletetaan että ajaessa keskinopeus on ollu vaikka 40 km/h, ni se tarkotta et pyöräl on ajettu n. 5700 kilometriä. Se on yli kahdeksasosa maailmanympäri ajamisesta. Siinä ajassa tommonen peli kuluu aika paljon. Kun tommosta korkeaviritteistä kakstahtista saa jo uutena jo huoltaa aika jumalattomasti niin tota vasta saakin. Tähän sisältyy ilmansuodattimen pesua ja vaihtoa, männävaihtoa, ketjujen kiristelyä, jarrupalojen ja kytkimen osien vaihtamista, iskareiden huoltamista ja kaikenlaisten muiden kuluvien osien tarkistelua ja vaihtelemista. Jos sulla on osaava isi niin ei siinä sitten mitään, mutta melkosta sitoutumista tommosen pitäminen vaatii. Lisäks ni tommonen peli on aika jumalattoman hankala ekana pyöränä. Jos et oo ennen ajellu kakspyöräsillä (mis on moottori) niin tolla opettelu tulee olemaan aika raskas prosessi. Ne on pikkasen sellaisia noi kakstahtiset että niillä joko ajetaan kovaa tai sitten ei ajeta ollenkaan. Nyt voi tietenkin ajatella että painan vaan kaasua vähän vähemmän, mutta 65-crossi on sellanen peli et se ottaa törkeesti kierroksia jo pienellä kaasulla. Toisin sanoen sun ajamisesta tulee helposti sellasta keuliminen, kaasu pois, keuliminen, kaasu pois... Tietenkin jos maltat vaan oppia homman kantapään kautta eli vedät pari kertaa kunnon lipat ja tajuat sen jälkeen miten homma toimii, niin kyllähän susta lopulta voi tulla vaikka seuraava Harri Kullas (ajaa motocrossin mm-sarjaa MX2-luokassa). Mä suosittelisin että ostat Honda CRF 100 F:än, ajat sillä vuoden ja sit ostat KTM SX 85:sen. Ku Honda on nelitahti nii tehon hallitseminen on paljo helpompaa ja oppiminen huomattavasti mukavampaa. Ei tietenkään ole mikään kilpapeli, eikä tehoa ole kun se 10 hv, mut väitän et se riittää sulle aivan hyvin ja kyl sen radallekin voi viedä. On pikkusen isompi kun KTM 65:nen, mut jos oot jonku reilu 140 cm pitkä nii ei pitäis tulla ongelmia. Tää on vaan mun mielipide, joten osta 65-crossi jos välttämättä sellasen haluat. Lisää vinkkejä kannatta ettiä tosta yläpuolelta ja muista aina ajaa järkevästi ja käyttää kunnon varusteita!!

        http://www.nettimoto.com/honda/crf/1138275?updtFav=Y onko toi sitten hyvä? Ja lisä tiedoissa lukee ''Hyvä laitos mökille tai alotteleville crossipojille/tytöille'' Ni luulen että se on ihan lapselle?


      • Nikolas Laiho
        mieti vielä kirjoitti:

        Jos noista pitäis valita nii ota toi 2008 pyörä. Mut miettisin kuitenkin vielä et onko kuusvitonen (65 cc) paras valinta. Ensinäkin toi pyörä mitä oot katellu on ajettu 142 tuntia ja jos oletetaan että ajaessa keskinopeus on ollu vaikka 40 km/h, ni se tarkotta et pyöräl on ajettu n. 5700 kilometriä. Se on yli kahdeksasosa maailmanympäri ajamisesta. Siinä ajassa tommonen peli kuluu aika paljon. Kun tommosta korkeaviritteistä kakstahtista saa jo uutena jo huoltaa aika jumalattomasti niin tota vasta saakin. Tähän sisältyy ilmansuodattimen pesua ja vaihtoa, männävaihtoa, ketjujen kiristelyä, jarrupalojen ja kytkimen osien vaihtamista, iskareiden huoltamista ja kaikenlaisten muiden kuluvien osien tarkistelua ja vaihtelemista. Jos sulla on osaava isi niin ei siinä sitten mitään, mutta melkosta sitoutumista tommosen pitäminen vaatii. Lisäks ni tommonen peli on aika jumalattoman hankala ekana pyöränä. Jos et oo ennen ajellu kakspyöräsillä (mis on moottori) niin tolla opettelu tulee olemaan aika raskas prosessi. Ne on pikkasen sellaisia noi kakstahtiset että niillä joko ajetaan kovaa tai sitten ei ajeta ollenkaan. Nyt voi tietenkin ajatella että painan vaan kaasua vähän vähemmän, mutta 65-crossi on sellanen peli et se ottaa törkeesti kierroksia jo pienellä kaasulla. Toisin sanoen sun ajamisesta tulee helposti sellasta keuliminen, kaasu pois, keuliminen, kaasu pois... Tietenkin jos maltat vaan oppia homman kantapään kautta eli vedät pari kertaa kunnon lipat ja tajuat sen jälkeen miten homma toimii, niin kyllähän susta lopulta voi tulla vaikka seuraava Harri Kullas (ajaa motocrossin mm-sarjaa MX2-luokassa). Mä suosittelisin että ostat Honda CRF 100 F:än, ajat sillä vuoden ja sit ostat KTM SX 85:sen. Ku Honda on nelitahti nii tehon hallitseminen on paljo helpompaa ja oppiminen huomattavasti mukavampaa. Ei tietenkään ole mikään kilpapeli, eikä tehoa ole kun se 10 hv, mut väitän et se riittää sulle aivan hyvin ja kyl sen radallekin voi viedä. On pikkusen isompi kun KTM 65:nen, mut jos oot jonku reilu 140 cm pitkä nii ei pitäis tulla ongelmia. Tää on vaan mun mielipide, joten osta 65-crossi jos välttämättä sellasen haluat. Lisää vinkkejä kannatta ettiä tosta yläpuolelta ja muista aina ajaa järkevästi ja käyttää kunnon varusteita!!

        http://www.nettimoto.com/honda/crf/1141458 täski ois varmaa aika hyvä? Kumpi sun mielestä ois parempi?


      • Nikolas Laiho
        mieti vielä kirjoitti:

        Jos noista pitäis valita nii ota toi 2008 pyörä. Mut miettisin kuitenkin vielä et onko kuusvitonen (65 cc) paras valinta. Ensinäkin toi pyörä mitä oot katellu on ajettu 142 tuntia ja jos oletetaan että ajaessa keskinopeus on ollu vaikka 40 km/h, ni se tarkotta et pyöräl on ajettu n. 5700 kilometriä. Se on yli kahdeksasosa maailmanympäri ajamisesta. Siinä ajassa tommonen peli kuluu aika paljon. Kun tommosta korkeaviritteistä kakstahtista saa jo uutena jo huoltaa aika jumalattomasti niin tota vasta saakin. Tähän sisältyy ilmansuodattimen pesua ja vaihtoa, männävaihtoa, ketjujen kiristelyä, jarrupalojen ja kytkimen osien vaihtamista, iskareiden huoltamista ja kaikenlaisten muiden kuluvien osien tarkistelua ja vaihtelemista. Jos sulla on osaava isi niin ei siinä sitten mitään, mutta melkosta sitoutumista tommosen pitäminen vaatii. Lisäks ni tommonen peli on aika jumalattoman hankala ekana pyöränä. Jos et oo ennen ajellu kakspyöräsillä (mis on moottori) niin tolla opettelu tulee olemaan aika raskas prosessi. Ne on pikkasen sellaisia noi kakstahtiset että niillä joko ajetaan kovaa tai sitten ei ajeta ollenkaan. Nyt voi tietenkin ajatella että painan vaan kaasua vähän vähemmän, mutta 65-crossi on sellanen peli et se ottaa törkeesti kierroksia jo pienellä kaasulla. Toisin sanoen sun ajamisesta tulee helposti sellasta keuliminen, kaasu pois, keuliminen, kaasu pois... Tietenkin jos maltat vaan oppia homman kantapään kautta eli vedät pari kertaa kunnon lipat ja tajuat sen jälkeen miten homma toimii, niin kyllähän susta lopulta voi tulla vaikka seuraava Harri Kullas (ajaa motocrossin mm-sarjaa MX2-luokassa). Mä suosittelisin että ostat Honda CRF 100 F:än, ajat sillä vuoden ja sit ostat KTM SX 85:sen. Ku Honda on nelitahti nii tehon hallitseminen on paljo helpompaa ja oppiminen huomattavasti mukavampaa. Ei tietenkään ole mikään kilpapeli, eikä tehoa ole kun se 10 hv, mut väitän et se riittää sulle aivan hyvin ja kyl sen radallekin voi viedä. On pikkusen isompi kun KTM 65:nen, mut jos oot jonku reilu 140 cm pitkä nii ei pitäis tulla ongelmia. Tää on vaan mun mielipide, joten osta 65-crossi jos välttämättä sellasen haluat. Lisää vinkkejä kannatta ettiä tosta yläpuolelta ja muista aina ajaa järkevästi ja käyttää kunnon varusteita!!

        Kato myös hintaa


      • Motocross rookie
        Nikolas Laiho kirjoitti:

        Oon 145cm tai jtn sellasta mut katonko nettimotosta Honda CRF 100 F?

        Moi!

        Oon 11 vuotias ja alotin just Motocrossin. Kaikille aloitteleville jotka meinaa ostaa pyörän, kannattaa! Itse tarvitsin ykkös lajilleni Kartingille kakkoslajin. Mut asiaan. Ite oon suurinpiirtein samoissa mitoissa kun sinä, Nikolas. Sain just eilen Kawasaki KX 85cc:n. En pysty polkasemaan edes sitä käyntiin! kannattaa miettiä mitä ostaa. Eiks toi honda oo viel nelitahtinen?


      • toukka
        Nikolas Laiho kirjoitti:

        http://www.nettimoto.com/honda/crf/1141458 täski ois varmaa aika hyvä? Kumpi sun mielestä ois parempi?

        Nikolas...mä alotin harrastamaan kyseistä lajia 2 vuotta sitten...ostin bse bad boy 110 cc minicrossin...on kohtalaisesti pelannut KIINALAISEKSI...mutta tein virheen...se on minulle jo heti pieni...jos kerta oot 145cm pitkä...ni osta 85cc...sillä 65cc on sulle jo kanssa iiiiihan pieni...85 saattaa vähän alussa heittää nurin...mutta kyl se siitä :D


      • Anonyymi
        mieti vielä kirjoitti:

        Jos noista pitäis valita nii ota toi 2008 pyörä. Mut miettisin kuitenkin vielä et onko kuusvitonen (65 cc) paras valinta. Ensinäkin toi pyörä mitä oot katellu on ajettu 142 tuntia ja jos oletetaan että ajaessa keskinopeus on ollu vaikka 40 km/h, ni se tarkotta et pyöräl on ajettu n. 5700 kilometriä. Se on yli kahdeksasosa maailmanympäri ajamisesta. Siinä ajassa tommonen peli kuluu aika paljon. Kun tommosta korkeaviritteistä kakstahtista saa jo uutena jo huoltaa aika jumalattomasti niin tota vasta saakin. Tähän sisältyy ilmansuodattimen pesua ja vaihtoa, männävaihtoa, ketjujen kiristelyä, jarrupalojen ja kytkimen osien vaihtamista, iskareiden huoltamista ja kaikenlaisten muiden kuluvien osien tarkistelua ja vaihtelemista. Jos sulla on osaava isi niin ei siinä sitten mitään, mutta melkosta sitoutumista tommosen pitäminen vaatii. Lisäks ni tommonen peli on aika jumalattoman hankala ekana pyöränä. Jos et oo ennen ajellu kakspyöräsillä (mis on moottori) niin tolla opettelu tulee olemaan aika raskas prosessi. Ne on pikkasen sellaisia noi kakstahtiset että niillä joko ajetaan kovaa tai sitten ei ajeta ollenkaan. Nyt voi tietenkin ajatella että painan vaan kaasua vähän vähemmän, mutta 65-crossi on sellanen peli et se ottaa törkeesti kierroksia jo pienellä kaasulla. Toisin sanoen sun ajamisesta tulee helposti sellasta keuliminen, kaasu pois, keuliminen, kaasu pois... Tietenkin jos maltat vaan oppia homman kantapään kautta eli vedät pari kertaa kunnon lipat ja tajuat sen jälkeen miten homma toimii, niin kyllähän susta lopulta voi tulla vaikka seuraava Harri Kullas (ajaa motocrossin mm-sarjaa MX2-luokassa). Mä suosittelisin että ostat Honda CRF 100 F:än, ajat sillä vuoden ja sit ostat KTM SX 85:sen. Ku Honda on nelitahti nii tehon hallitseminen on paljo helpompaa ja oppiminen huomattavasti mukavampaa. Ei tietenkään ole mikään kilpapeli, eikä tehoa ole kun se 10 hv, mut väitän et se riittää sulle aivan hyvin ja kyl sen radallekin voi viedä. On pikkusen isompi kun KTM 65:nen, mut jos oot jonku reilu 140 cm pitkä nii ei pitäis tulla ongelmia. Tää on vaan mun mielipide, joten osta 65-crossi jos välttämättä sellasen haluat. Lisää vinkkejä kannatta ettiä tosta yläpuolelta ja muista aina ajaa järkevästi ja käyttää kunnon varusteita!!

        Ite sain 11v KTM 85cc SX ja oli helppo opetella ajaa. Se oli mun eka pyörä mis oli käsikytkin. Pystyy ajaa rauhallisesti, ei se pintakaasulla mihinkään ampase vaikka ottaiski kytkin pohjas kierroksia.


    • mieti vielä

      Toi 70F on lasten pyörä ja sopii 7-10v kuskille. Sun kannattais Nikolas ehdottomasti kattoo 100F:ää, ei ole kovin pahan hintanen ja laatu on hyvää. Uutena sen 3000 e, mut käytettynä saat alle kahen tonnin. Voit hyvin ajella sillä vuoden tai kaks ennen kun hommat 85 2-t/150 4-t crossin. Tehoa on sen verran että sutii, keulii, hyppii... Kun on nelitahtinen ni teho on sairaan tasasta ja pystyt hyvin ajelemaan aluksi hiljempaakin. Sitä paitsion sulle just oikeen kokone. Sit kun opit ajamaan ja oot käyny muutaman kerran radallakin ni kannatta kuitenkin rupee kattoo uutta fillaria, kosk ei toi CRF 100F kuitenkaan oo mikään kilpapeli. Etuna on kuitenkin se ettei tartte paljo huoltaa vaan voi keskittyä harjoitteluun. Erinomainen crossi-pyörä!

    • Nikolas Laiho
      • kallis laji

        ihan kelpo peli,,ite suosittelen kyllä 2-tahtista


      • motocross <3
        kallis laji kirjoitti:

        ihan kelpo peli,,ite suosittelen kyllä 2-tahtista

        oikeestaan se on vähän mistä tykkää ja onko tottunu 4 vai 2 tahteihin ja 4 tahdeissa on vähemmän huollettavaa ja vie vähemmän bensaa


    • entinen rossari

      ÄLÄ ALOITA!!!
      Tyhmä laji
      -vie kaiken ajan
      -vie kaikki rahat , omat ,vieraat ja varastetut.
      -tyhmää porukkaa
      -kaikki on niin rossaria, vaikka pääse mihinkään.
      -ratoja lopetetaan koko ajan,käy mahdottomaksi ajaa kohta laillisesti.

      Joten älä aloita tuota harrastusta!!

      • ,

        Kaikki yllämainittu totta. Ajan silti enkä todellakaan aio lopettaa. On kuitenki hauskin laji kaikista


      • asdlol1

        vittu että olet kyllä tyhmä jätkä. itte asut jossai vitun per'metässä missä ei ole radanrataa lähelläkään. ja kuka niin on sanonut että siellä radoilla pitää olla 24/7?


      • motocross <3
        , kirjoitti:

        Kaikki yllämainittu totta. Ajan silti enkä todellakaan aio lopettaa. On kuitenki hauskin laji kaikista

        totta


      • motocross <3
        asdlol1 kirjoitti:

        vittu että olet kyllä tyhmä jätkä. itte asut jossai vitun per'metässä missä ei ole radanrataa lähelläkään. ja kuka niin on sanonut että siellä radoilla pitää olla 24/7?

        älävaa mutta kuitenki asun ite metän ja pellon vieressä meiltä vietii parhain monttu ikinä koska poliisit se oli iha lähellä se oli iha cross(enduro monttu patit ja kaikki mutta olen onnellinen crossin kannalta että asun täällä metän vieressä koska täällä on aivan h elvetisti enduro reittejä se on mistä tykkää ite tykkään enemmän endurosta


    • En aloita ajamaan.

      No laji sinänsä on aika turha.
      Hauska,no emmä tiedä sen hauskuudesta.
      Kaikki valittaa kalleudesta ja kun ei osaa ajaa,ja kun radat on huonoja,pyörä on huono,iskarit ei pelaa,pyörä ei pelaa.Kädet puutuu. YM
      Ja se on hauskaa?
      Ainut kuka tässä voittaa on pyörien myyjät ja niillä on hauskaa..
      Taas vietiin jotain kun pässiä narussa kun saatiin isä mukaan jolla on enempi intoa kuin lapsella.
      Rossi sinänsä on tällä hetkellä aika kuoleva laji ja sen arvostus on jotain -50 %

    • ,

      No aika moinen yleistys. Itse en valita em asioista todellakaan, paitsi siitä ettei oo rataa lähellä ollenkaan, mitä pyörään tulee ni pelkkää positiivista, aattelen usein et mitä hemmettiä kun jousitus tuntuu niin hyvältä ja moottori vaan kestää ja kestää, vaikka joutuukin vähän huolteleen. Kädet "puutuu" (puutuminen taitaa olla hieman väärä ilmaisu) vähäC välil mut just hienoo ku saa tosissaan yrittää treenata ettei puutuis ja sit se on hienoa ku tulosta syntyy, eikä se nyttenkään paljon haittaa.

    • Mä mitään tierä kave

      Tairat olla aika harrastelija vaan. Ku aletaan vetää vähä kovempaa edellä olevat asiat tulee esille.Ja valitus alkaa.

    • ,

      No se on vähän kiinni henkilöstäkin, jos em asiat harmittaa, ni sitten ei varmaan tykkää lajista eikä kannata sitä harrastaa. Ja esim tuo käsien puutuminen ei periaatteessa lisäänny sinällään vauhdin kasvaessa, sillä samalla kun oppii ajamaan paremmin/kovemmin se parantaa tekniikkaa ja tekee ajamisesta rennompaa, jolloin vastaavasti puutuminen vähenee. Toki sellaisen joka kovaa haluaa ajaa pitää pystyä kohottamaan kuntoakin vastaamaan vauhtiaan, jolloin taas käsien puutuminen pysyy suhteessa samana, sillä ongelma vähenee jos kunto on korkealla. Pyörät on tänä päivänä todella hyviä, niin koneiltaan kuin alustoiltaankin, että voin väittää että iskarit, jotka on käyny jonkun gurun käsissä pitäisi varmasti olla todella hyvät kovempaankin ajoon, itse olen vain itse huoltanut ja säätänyt iskarini, ja silti tykkään kovasti. Että suurin on osa mainitsemistasi on vain seliseli pulipuli juttuja. Ratatilanne tosin on onneton, mutta minkäs teet kun harrastajamäärät on suht vähäisiä, rahaa ei ole, pyörät pitää kovaa ääntä ja moottoriurheilupaikat noin niinku yleisestikkin on melkoisessa vastatuulessa.

    • Lajista mitään tiedä

      Vauhti kasvaa =pyörän "puristaminen" kasvaa.joka on se johon kuntoa tarvitset.
      kun kaikki lihakset tekevät 100% silloin töitä.

      iskari gurut= otetaan raha pois harrastajilta jotka eivät tunne iskareiden rakennetta saatikka osaa huoltaa tai edes vaihtaa öljyjä niihin.
      Harrastaja kuskin ei edes tarvitse viedä millekkään gurulle iskareita.Koska se ajaminen ei iskareista kiinni ole,vaan jo pelkästään jousien ja säätöjen ollessa metsässä.Shimeihin ei tarvitse puutttua ollenkaan.
      Se on aika guru jos se pystyy sanomaan miten ne shimmataan harrastajalle jonka se ei ole nähnyt edes ikinä ajavan tai harrastaja pystyy sanomaan miten se tehdään.Se on kova harrastaja jo.
      Jos sanoo että löysemmäksi.Oiskohan liian jäykkä jousi tai toisinpäin.Tai esijännitykset metsässä
      Tai vika öljyssä ja vuoden ajassa.Tai sisäänmenon tai paluun säädössä.

      Tekniikka ei parane vauhtia nostamalla vaan ajotunteja pyöränkanssa viettämällä.
      Ja sekään ei tekniikka paranna vaikka ajat aamusta iltaan,jos et saa neuvoja,tajua lajista mitään muuta kuin että siinä on kuski ja pyörä.

      Pyörät vaativat tänäpäivänä todella paljon huoltoa jos nimen omaan ajat niin että myös kehityt. Jos se seisoo enempi varikolla ei se myöskään paljon siellä käy saatikka tunteja kerry moottorin käydessä.

      Pyöristä alkaa olemaan suurin osa 4t ja niiden huolto on vähän eri asia kuin 2t vehkeiden.Ja jos et huolla et kauaa myöskään aja.

    • ,

      eka ei totta ollenkaan. Pro kuskit osaa vetää sen verran löysemmin rantei että kädet ei menis ihan tukkoon. Perus harrastaja puristaa ihan sikana ku jänskättää. xD

      Iskari asiassa tarkoitin että vie jollekkin gurulle jos ihan ite valittaa niistä iskareista ja aattelee et niitten takii ei ajot suju. Sitten varmaan osaa ihan itte kertoakki sille gurulle mitä haluaa, eikö? Tiedän että suurin osa ei ymmärrä ollenkaan iskareista tai vain suunnilleen että tuntuuko löysältä vai kovalta. Näiden ei kannata ruveta pahemmin iskareita säätelemään tietenkään, mutta ei pidä sitten valittaa jos ei tunnu hyvältä.

      Ajoo vaan mahdollisimman paljon, ni varmaan kehittyy ajajana.

      Ei se pyörän huoltaminen niin monimutkasta tai vaikeaa oo, uutta rengasta, jarrupalaa, tai palikkaa koneeseen ja iskareihin sitä mukaan ku osat kuluu. Sitten tietty vaihtaa öljyt ja ilmansuodattimen usein. Ja toimii ku junan vessa. omalla pyörällä on tunteja jo n 200 eikä oo isompii tarvinnu tehä, huoltoi vaan ja vaihtanu osii. Ja suurimman osan nyt tekee helposti itekki, ni ei tartte itkee ja valittaa. Eli loppuen lopuks paljon simppelimpää ku nää tässä ylempänä väittää. Ja niin no niistä hinnoista mitä nyt esim osat maksaa, ni yks baari reissu jätät välistä ni siin on jo rahaa säästynyt isoon kasaan osia.

    • Juu tää on helppoo

      Juu helppoo ku heinän teko!

      Näillä opeilla rossikuskiksi.Pro kuskit?Kuka täällä on sellanen suomessa.jos yrität ajaa 30min erän täysiä kaverin perässä joka ajaa vähän kovempaa kuin itse ,niin jos ei tunnu missään niin kannttaa ajaa ohi.
      Jos taas olet niitä yhden kierroksen mihiä, niin se on eri juttu,ja kun alkaa tuntumaan niin lopettaa ja menee varikolle jauhamaan sitä sontaa ja on niin rossikuskia että.

      Juu ja iskarit guruille vaan,ne tietää.Miten harrastajat pyörää vie.Ja sitten se teki sen 500€,muuttuko mikään EI

      200h tuntia eikä isompia huolia,joko pyörä on täysin huippu yksilö tai vauhti on mummolle munia torille tässä kuskailen.

      Se on toi nelarin huoltaminenkin kuin lasten leikkiä. Joka jeppe huoltaa kampiakselit/kiertokanki keskimäärin 100h,mäntä 20-30h viimeistään.
      Ventiilit jakoketjut ym.Millä vähänkin nyt yritetään edes ajaa rossia.Juu huoltoi vaan ja vaihtaa osii;heheheheh
      Kallis on baarireissu.

    • ,

      No montako alkoholi annost luulet et vedän illas ja mitä ne maksaa? Saa ihan varmasti ainakin yhen yläkerta rempan niillä rahoilla.

    • YKKÖS MP

      Juu varmaan saat yläkerta rempan!?

      Mitähän se sinun yläkerta remppa pitää sisällään?

      No,laitetaan nyt vaikka mäntä,tiivisteet,venttiilit,ohjurin kumit,jakoketju,säätöpalat todennäköisesti,
      Ehkä ohjurit, ja seetirenkaat.

      Ja mitäköhän meinasit että homma maksaa,

      tai 2t

      Enkä luule mitään vaan tiedän mitä tuo lysti maksaa.
      no sinneppä ei paljon mitään menekkään mäntä,tiivisteet, mutta eipä se nyt varsinaisesti mikään yläkerta remppa olekkaan,ehkä pakoaukon säätimeen jotain.
      Ja kannen kunto jos ajetaan tiukemmalla rutulla.

    • ,

      jotain 120€ tekee. Mäntä, tiivisteet ja neulalaakeri, siinä sitten putsaa samalla sen säätimen sieltä, ni kyllä se suunnilleen kaikki on että sitä voi kutsua yläkerta rempaksi, kun ei siinä kerran mitään korjattavaa jää, jos pinnoitus on vielä kunnossa. Niin no voishan siihen vielä läpätki laskee mukaan ehkä. No jos yks ajotunti maksaa luokkaa 30€ tai vähän enemmän ni onko se nyt niin paljon? Periaatteessa joo, mutta kyllä se on sen arvoista. No sitten ku tulee halvemmat työkalut tälle harrastukselle ni hankin sellaset, mut nyt on vaan pakko hieman käyttää rahaa että homma toimii.

    • honda 150

      Mun mielest 13 voi ajaa jo. 150 kuutioista joten suosittelen mul on sellanan

    • oon teme_autio

      mullaki on CRF 150R

      • lol :D

        oon ostamas koska koko riittää enskesään ajaa oo jo kokeillu mainio pyörä


    • MX VALMENTAJA

      älkää ostako Honda 150 crf, erittäin heikko laatusia (moottori), kalliita ylläpitää junjorille jolle pitäis ajotunteja tulla rutkasti.

      Ei missään nimessä nelitahti pyörää junnulle.Joka tähtää kilpailuihin.

      Mökki mopoksi voi ostaa ihan minkä vaan vaikka zyndapin

      • dsafasdfasd

        Öhöm mulla on CRF 150R (tehokkaampi malli) ja rullasin samalla männällä joskus varmaan liki 300h ! Että vaikka olet valmentaja et siltikään ole aina oikeassa, vai onko sinulla ollut ittellä 150? Uus mäntä vaa tupiihi ja pelaa taas (ei se kyllä leiponukkaa ;) )


      • Anonyymi

        Vittu sinä tiiä mitää. Ja alat vielä mussuttaa rahoistas:D tässä lajissa ei säästellä rahoja


    • MX VAlmentaja

      Sanoisinko että nyt tulee diipadaapaa.
      Ensinnäkin mikä tehokkaampi malli R on?
      Eikös tuo R kerro pyörä koon!Iso vai pieni pyöränen 16/19 tai 14/17
      Samalla männällä ajettuasi 300h.voin varmuudella sanoa että vauhti ei ole päätä huimmannut,ja kierrokset ole paljon nousseet.
      Et ole kuljettaja joka tähtää kilpailuihin,vaan sinulla se on mökkimopona.
      300h ja pelkkä uusi mäntä?!
      Sanoisin että jos sillä on tai se olis ensinnäkään 300h rossiradalla kestänyt.
      Et pelkällä männä vaihdolla selviä.
      Kyllä puhutaan isommasta remontista tai mänän vaihto remontisikin oli turha.
      Nyt puhun pyörien parissa rossiradoilla 35 vuotta näitä hommia tehneenä ja ajaneena itsekkin SM tasolla reilu10 vuotta sekä EM /MM vauhdinkin kokeneena että jotakin on jäännyt niin ajamisesta kuin pyörien kestävyydestä ja laitosta ym, korvien väliin.

      • fasfdasfdgadsd

        No jätti kiihdytykses täystehooset ktm 125 kevarit ja mentiin noilla väleillä sen 105 ei tietenkää kierroksia paljo ole jos se on 4 tahti?! Rajootin siinä on joka estää ottamasta liikaa kierrokia


    • ,

      Juu ei tietenkään oo paljoo kierroksii pelkästään sen takii ku on nelitahti... vrt vaikka 250f ja 125 crossit, suunnilleen samois pyörii maksimi kierrokset ja molempia kyllä laulatetaan pätee myös 85 ja 150. Eikä varmaan jätä 125 ktm crossipyörää... Joko lussu kuri kevari tai huono kuski yms

    • EX rossi kuski

      Juu mut ei kuitenkaan 300h tuntia.
      No kyllä se kiertää nelitahtikin niin paljon ,että paikat kuluu jos kierrättää.
      Ja 150 jos ajetaan kilpaa ei pärjää kärjessä jos ei koneelle tee mitään.
      Ei ainakaan A luokissa.
      Eikä näytä pärjäävän b tai c luokissakaan.Mutta kulut kyllä isommat kuin 150cc
      Sen takia ne ovat jäänneet pois aika paljon.ja varmaan poistuvat pikkuhiljaa kokonaan.
      uusia on myyty tosi vähän enää kahtena viime vuonna.

      "No jätti kiihdytykses täystehooset ktm 125 kevarit ja mentiin noilla väleillä sen 105 ei tietenkää kierroksia paljo ole jos se on 4 tahti?! Rajootin siinä on joka estää ottamasta liikaa kierrokia "

      Kertoo aika paljon missä mennään tämä teksti.

      • Anonyymi

        Kuules nyt. Olen ajanut huippu 85cc kuljettajien kanssa radalla ja omistan crf 150 hondannja pieksin heidät aivan paskaksi:D


    • Jennipä vaan

      Oon tyttö 13v minkä koinen pyörä mun pitäs ostaa kun haluisin aloittaa motocrossin ?

      • osta

        ycf 125, laatu kamaa, eikä oo kiinanihme


      • YCF 125
        osta kirjoitti:

        ycf 125, laatu kamaa, eikä oo kiinanihme

        Puhut totta ycf on hyvä. Itellä on ollu ycf 125CC kaksvuotta eikä mitään vikaa


    • Rossivalmentaja

      Kyllä varmaan,85cc olisi se oikea joko isopyöräsenä 16/19 tai pikkupyöräsenä 17/14.
      Tai jos haet ihan mökki pyörää, Hondalta löytyy useampi koko 4t pyöriä jotka ovat suht hiljasia ja pyöräkokoja on eri kokoluokissa useampia.Mutta ei ehkä niin rossipyöriä luonteeltaan kuin nuo 85cc
      Riippuen kuinka pitkä olet.Ja mitä pyörältä haet näin alku vaiheessa.

      Yamaha on hyvä alavääntönen pyörä(85cc),mutta ei sillä merkillä tuossa vaiheessa ole merkitystä kuhan ei ole mikään kiinan ihme jota joutuu enempi korjaamaan kuin itse tarkoitusta tekemään eli ajamaan.

    • hepsankeijo

      Kaikille alottajille vaan 450 kuutioinen nelari alle, jolla innostus säilyy vaikka yhden kesän ni siirrytään siihen oikeen kokoseen. Sillä ajaminen tuntuukin niin helpolta siinä vaiheessa ja jo mennään kovaa. Erotellaan jyvät akanoista. Se on ihan hyvä jos jalat tapeille yltää.

      Nonii höpöttely sikseen.
      Kaikille nuorille aloittajille vois sanoa että hommaa hondalta jonku "mökkimopon". Alaviritteinen merkkinelari. Sillä kaahaa pitkin poikin vaikka yhen kesän niin paljo ku sielu sietää. Jos innostusta vielä löytyy sen jälkeen, hommaa oikean motocrosspyörän. Ja kattokaa netistä kaikki mitä ette tiedä. Motocross vaatii aikaa rahaa hikeä sinniä ja muuta kakkaa. Innostukaa ja ruokkikaa sitä innostusta, älkää luovuttako ensimmäiseen vastoinkäymiseen.

    • Motocross-varusteita
    • Motorossimies

      Älä tilaa rossi varusteita ainkaan uusia netin kautta.

      Vaikka hinta tuntuu halvalta "ehkä"

      Käy sovittelemassa vaikka kupassa ja katso mitä käytettyjä on tarjolla netissä.

      Kypärä ilman muuta uusi kaupasta tai joltakin yksityiseltä.Mutta ei käytettyä.
      Malleissa valtavasti eroja ja pään sopivuuteen-
      Halvoilla kypärillä ei tee talvella mitään,ja montaa kypärä merkkiä ei ole jotka talvella pelaa.

      Samoten saappaat uuden veroiset jos käytetyt.

      Käytettyjä rossikamoja on valtavasti käytettynä.Ja sovittamalla itse tunnet sen mikä istuu sinun ropallesi.

      Tarkkana myös kamoja ostaessa.Ajo housujakin on moneen lähtöön.

      • On kokemusta

        Hei sinä Motorossimies Kannattaa tilata amerikas tai englannis on hitsin halvat hinnat! Ei kantsi ostaa käytettyi kamoi.
        btosports.com
        mx1.co.uk


    • rotomossi

      Kaikille alottajille vaan 450 kuutioinen nelari alle, jolla innostus säilyy vaikka yhden kesän ni siirrytään siihen oikeen

      vois vaikka pistää jos pituus riittää koska ei semmonen niin "tykki" ole mitä kuutioista pystyy päättelemään. mitä noi lätkä pojat tulee tänne huutelee et "elkää alottako se on kallista" eikö se lätkä muka suojat ihan hirveesti, luistimet, maila, halli maksut, seura maksut, nuuskat ja tupakat. ja uus maila pitää ostaa joka viikko.

    • Se on turhaa

      No kyllä se on parempi ku tommoset amis pojat ei aloita mitään rossihommia ,
      ku ei niistä suurin osa mitään ymmärrä!
      Joo voisin veikata että suurimmalle osalle riittää MOPO.
      Ja sillä ku kiertää pari kertaa rossiradan niin, eiköhä se ole siinä.
      Voipi sitten mennä varikolle lässyttämään kunka kovaa mä vedin, ja olin niiiiiin kova kuski että.
      Kyselemään vaikka muilta huipuilta vähä alustan säätö vinkejä(jotka niistä mitään tiedä) Ja tietysti tehoa lisää, ilman muuta tehoputki hommattava ensimmäisenä.
      Ja välityksiä vaihdettava että kulkee 120km/h.Ihmettelen vaan kuka rossiradalla 120 ajaa.

    • ???

      Miten alottaisin pitbiken??? paljon sellane maksaa kun kaikki kamat pitäs hommaa pyöräst lähtien?

    • taas näitä
    • mx54

      ite oon 16v ja rossia oon ajanu 8 vuotta ihan c/b:stä mx/j:hin asti kilpaa ja kaikki kilpailut tullut aina kierrettyä mutta harrastus loppui siihen kun 1.5.2010 vantaalla oltiin reenaamassa ja maalihyppyriin tullessa löi vapaan päälle ja anto takakorkeeta ja tangon yli siitä sit mentiin ja pyörä vissiin tuli päällekkin siitä viellä havahduin siihen kun mekaanikkoni oli ottamassa laseja pois päästäni itse olisin halunnut riisua niskatuen ja kypäränkin muttei se ollut hyvä idea koska ei tiennyt mitä on rikki koska jalkani ei liikkuneet siinä sitä odoteltiin ambulannsin saapumista ja pääsin sairaalaan ja kuville niin selvisi että 2 selkänikamaa oli mennyt ja toinen oli aivan sirpaleina. kaksi leikkausta 5 viikkoa sairaalassa ja kävelyn uudelleen opettelun ja 12 viikkoa selkätuen kanssa olon jälkeen odottelen edelleen että lääkäri antaa luvan ruveta ajamaan. Kyllä tämä on vaarallinen laji voin sen kokemuksella sanoa ! ei voi pärjätä jos pelkää kaatumista tai loukkaantumista koska niitä tulee aina. ja pyrkikää aina ajamaan kurvit jalkatapeilla seisten ja tasaisella kaasulla =)

    • Veteraani

      "pyrkikää aina ajamaan kurvit jalkatapeilla seisten ja tasaisella kaasulla =) "

      No älä nyt viitsi!

      Esim.tuo mutka tapeilta.

      Oletko nopeampi tapeilta vai satulalta jalka edessä?

      http://www.youtube.com/watch?v=f5CUTA9c0tU

    • Voi Jeesus

      Vaikka sekään ei voi suomen rossia auttaa.

      Mutta näitä juttuja mokomista onettomista kuskeista.

      Kyseisillä saiteilla

      http://www.offroadpro.fi/

      http://www.xracing.fi/motocross/uutiset/

      Ja tämä viimeksi mainittu, voi pyhä sylvi mitä hehkutusta muutamista kuskeista.

      Jos nyt ei ole pärjännyt edes kotimaan kisoista mennään karsiutumaan kilpailusta toiseen ulkomaille.
      Mitä järkeä?

      Ja loukkaantumis jutut,ketä ne nyt kiinostaa jos joku on loukkaantunut eikä enää esim. tällä kaudella aja. eiköhän ole ihan hänen ongelmansa.
      ei nää nyt sellaisia tähtiä ole.

      Kenelle niitä toimitsija lisensejä myönnetään vai saako sellaisen kun pyytää.
      eiköhän liitto ole säännöt tehnyt,
      Mutta onko kuinka moni näistä taaveista ne lukenut kun joka paikassa arvotaan eri säännöt.
      Liitto on ihan pihalla,no siellä on semmoinen käytäntö.
      Eikös se ole sääntö eikä käytäntö jos semoisia sääntöjä tehdään.

      Ei voi sanoa kun että surkeaa on tämäkin nykypäivänä suomessa

      No ostetaan kypärä kamera,tehoputki
      ja sitte feispuukkii ja juutuppii.

      Mä oon rossimies

      • mukavaa on

        Ei voi olla edes todellista! mitä sää "voi jeesus" täällä riehut jos ei oikeasti kiinnosta koko touhu, ja varsinkaan se että joku saattaa haluta harrastaa lajia ihan pelkän harrastuksen, kuntoilun ja hauskan tekemisen merkeissä??

        Ja lainauksena toi sun teksti:
        Kenelle niitä toimitsija lisensejä myönnetään vai saako sellaisen kun pyytää.
        eiköhän liitto ole säännöt tehnyt,
        Mutta onko kuinka moni näistä taaveista ne lukenut kun joka paikassa arvotaan eri säännöt.
        Liitto on ihan pihalla,no siellä on semmoinen käytäntö.
        Eikös se ole sääntö eikä käytäntö jos semoisia sääntöjä tehdään.

        Mitä hemmettiä sä yrität tossa sönköttää?? Tuskin ymmärrät itsekkään :D
        Ja jos ei kiinnosta, niin jätä veispuukit ja sinätuupit kattomatta jos niin ...tanasti ahistaa, äläkä täällä luukuta sun henkilökohtaisia agressioita "rossimiehiä" vastaan.

        Itse toivotan kaikille harrastajille, ammattilaisille ja aloittelijoille hyviä hetkiä ja onnistumisia lajin parissa.


    • mitä iniset tampio

      ymmärtsä mitä tossa lukee?
      et näköjään.

      joten ei ole varmaan sulle tarkoitettu jos et tajua!!

      joten kuulut tähän kyseiseen porukkaan " MÄ OON NIIN ROSSIMIES"

      Ja mihinkään en pääse,

      Näin se vaan spede menee

      • sinä iniset...

        Juu en kuulu kyseiseen porukkaan, ihan vaan omaksi ilokseni käyn ajelemassa enkä edes väitä olevani "rossimies" vaan puhtaasti kuntoilun ja harrastuksen merkeissä puuhailen.

        Ja voin ihan iloksesi myöntää että vauhtini radalla ei vastaa kilpailutasoa, mutta tiedätkö että ei se minua haittaa,
        Mutta en olisi myöskään uskonut että se saattaa sinunlaista "asiantuntijaa" ärsyttää niin perhanasti.

        Ei minuakaan ihan älyttömästi esim. hiihto kiinnosta, mutta en mä nyt silti mee minnekkään hiihtäjille suunnatulle foorumille vittuilemaan että ettehän te saatana osaa edes hiihtää!

        Ja on kyllä harmi jos sä et pääse mihinkään, mutta aivan turhaan sä täällä mulle siitä kiukuttelet.

        Että sillälailla...


    • No niin

      eipä siellä hiihdossa sellaisia spedejä olekkaan kuin rossivarikoilla.
      Kysymys?
      Keneltä on helppo ottaa raha pois?
      Täläiseltä rossikuskilta joka,pitää itseään jotenkin hyvänä ,kehittyvänä ja että vauhti kasvaa kun saadaan tehoa pyörään,jonkin "huippu" iskari miehen tekemät iskarit.
      Ja joltain toiselta tahvolta "hyvät" neuvot.
      Joo vapaahan tämä maa on jokaiselle tehdä mitä haluaa,mutta nuo teidän jutut!
      Ja vapaa myös jokaiselle mielipiteelle!
      Olkoonkin tässä kohtaa negatiivisessä sävyssä.

    • turpakii!

      joo vittu pitäkää turpakii mul on honda crf 150 rb ja oon 14!

    • joo ja sen

      HUOMAA!!!!!

    • Crossimies96

      Terve itse olen 15 vuotias poika ja aloitin crossin ajamisen n.13vuoden iässä ja ekana pyöränä oli alla 125cc (2-tahti) joka tuntui aika tehokkaalta alussa totuttelin pyörään niin homma alkoi luistaa ja kokeneempien rossimiesten neuvoilla =) ja nykyään päästelen jo 250 nelarilla joka on paljon tasasempi ajella:D ja muille harrastuksen aloittelijoille et kannattaa ostaa kaikki suojavarusteet jos radalle meinaa mennä ajelee nii ei käy pahasti ja ei muuta ku ajamise iloa!

    • aapeli

      ÖÖ kandeisko ostaa kawasaki kx jossa on Eessä 17 tuumanen ja takana 14. Kun oon sen 170cm pitkä?

    • ei ei ei

      liian pieni sulle.

      vähintään 16/19

      tai sitte jo isoilla pyörillä 19/21

      riippuu kuinka luipero olet?

    • wttw

      typeriä oote 150 29 hp c luakissa nopein

    • Ei pidä paikkaansa

      Ei ole nopein missään luokissa.
      Muutakuin merkkiluokassa Honda 150cc

    • Moottoriexpertti

      Mää vaihroin 2-tahtii moottoriöljyt!!!!::DDDddd

      • En ois vaihtanut.

        Hieno homma!
        Mihin muuten vaihdoit? Jarrunesteisiin?


    • karmeita valittajia

      Ohhoh, tässä sitä taas nähdään suomi24 urputtajat paikalla, tää kaveri jolla on jotain sanottavaa rossimiehistä on jääny jotain hampaankoloon.
      Joko ei oo koskaan ite pärjänny missään vaiheessa elämäänsä ja aukoo päätä junnuille tai sitten ei oo saanu isiltä viikkorahaa bensaan.
      Anyway, hienoa että nuoret harrastaa tätä lajia, kuin myös muita lajeja ( ei tarvii notkuu mäkkärin/ostarin edustalla vetämässä posket lommolla norttia ja kinuamassa voisko joku hakee bissee)
      Samahan se on mihin niitä omia/vanhempien rahoja työntelee, jokaisen oma asia.
      Elkää muut ottako näitä tyyppejä tosissan, yrittävät vaan saada omaa mielipahaansa tartutettua muihin.
      Onnea ja menestystä kaikille lajin harrastajille!

      • Varsinainen,

        Varikon tietopankki ja rossimiesten guru.
        Radalla ei mihinkään ja varikon nopein.
        Kierros ja takaisin varikolle kertomaan kuinka minkäkin mutkan ajoin ja tilasin tuuden tarrasarjan.


    • Hondiakki

      Honda CRF 150 on luotettavin ja edullisin ylläpitää C luokissa. Viimekaudella (2012)
      Ilman remontteja 135/h.valmis peli radalle, iskareita ei säädetty kertaakaan koko kauden aikana, ainoastaan perushuolto kerran. jarrupaloja kahdet taakse ja yhdet eteen. ja toki ketjuja ja rattaita vaihdeltiin. 18 kilpailua joista mm.7 ykkös-sijaa.
      Suosittelen lämpimästi Japanilaista millintarkkaa tekniikkaa kaikille jotka haluavat erätauolla katsoa vaikka muiden ajoa ketjunrasvauksen ja tankkauksen jälkeen :)

      • Ei ole

        Nelitahtista aloittelevalle saatikka 80cc luokkiin ei kannata edellenkään ostaa.
        Se on taivaan tosi asia.
        Ja montako niitä nyt siellä viimekaudella oli??
        Kyllä enemmistö tietää,eli 2t. 95% vähintään.
        Ja iskareilla ole mitään tekemistä sen kestävyyden kanssa.Samalla tavalla ne kestää tai hajoaa olkoon pyörä 2t tai 4 t
        Ketjujen rattaiden kestävyys riippuu laadusta huollosta ja ajomäärästä ja millä kelillä niillä ajetaan.
        Ei edellenkään siintä onko 2t tai 4t
        Iskareita ei säädetty kertaakaan???? Ois ehkä kannattanut.
        Voin kertoa montakin syytä siihen miksi niitä nappuloita kannattaa ruuvata välillä.
        Millintarkkaa työtä,on varmasti juuri nimen omaan millin tarkkaa mutta kun pitäis olla kymmenyksen tarkkaa.


    • hondiakki

      Montako tuntia sinä ajoit viimekaudella ilman mitään remonnttia ja minkälaisia tuloksia ?

      • Tulokset/remontit

        Mitä yhteistä??
        Tuloksista sen verran että kärjen tuntumassa eli kahdeksan porukassa joka kilpailuissa n.20 kilpailua viime vuonna.
        Ja huom SM kilpailuja.
        Vaan se huollon tärkeys!
        Niinkuin Honda huolto ohjeistaa.


    • Honda Huolto

      135h ilman minkäänlaisia remontteja.??
      etkö vaihtanut siihen mäntää,kannen hiluja kampiakselia saatikka mitään???
      Kyllä on ollut aika körö körö kyytiä. Tai pyöräsi kone on taysin loppu nyt.
      Lue käyttöohjekirja!!!!!!!!
      Huolto ohjeet ovat viitteellisiä ja noin olevia mutta aika lähellä totuutta kuitenkin.

    • Leka123456

      Suosittelen ensimopoksi Husaberg Zabel 750

    • Querzy

      Moro mulla ois rossi halvalla ktm 85 sx isopyöränen ota yhteyttä lipponentimi@hotmail.fi

    • 12v. poika

      Oon ite ain unelmoinu motocrossin alottamisesta. Mut meidän perheellä ei oikei ois varaa siihe :( T: 12v. poika

    • hyvä,juttu

      ei kannata ruveta harrastaa ainakaa rossia.

      sinne ei mene kuin viimeisetkin rahat ja ikinä et ainakaan sieltä rahaa saa.

      rupee pelaa tennistä tai golfia, lätkäkin on aika kallista. tai sitten rupeet juoksee rikkaitten vampien perässä ja hässii niitä siinä kunto kasvaa kun saa työstää kunnon ahteria ja ehkä rahapussikin kasvaa

    • jammumiäs

      aloitakaa yamaha ttr 125 ei kanata ostaa 80 2t pyärää ostakaa jammun jälkeen
      sata 150 honda mul on 125 mutta vaihan kohta

    • Pertturi 67

      Hei ole Perttu ja minulla oli riejun mopo ja aina kun yritin talvella endota, niin jostain syystä kaaduin. Mistä tämä voisi johtua, sillä minulla oli smotonastat ?

    • kutos-z3+19=22

      No pojat pojat sekunnit lähtee kierrosajasta kurveissa kaikkihan suorilla kovaa ajaa.mutkissa nelarin pito on jouhea ja kello tykkää eihän kastahti pruutilla ole senjälkeen pärjätty kun nuo saastejutut rupesi nostamaan nokkaa.nelarien kehitys oli huimaa siitä eteenpäin.

      • Rossi Marko

        Eipä lähde ei.
        Ei aja kaikki patti suoraa kovaa.
        Mee kokeilee.
        Erot tulee kokonaisvaltaisesti joka rata alueella.
        Nelarin pito on just sama kuin 2t sen. Samalla renkaalla. Katso pyörien vääntö käyrät!!


      • Vääntökäyrä
        Rossi Marko kirjoitti:

        Eipä lähde ei.
        Ei aja kaikki patti suoraa kovaa.
        Mee kokeilee.
        Erot tulee kokonaisvaltaisesti joka rata alueella.
        Nelarin pito on just sama kuin 2t sen. Samalla renkaalla. Katso pyörien vääntö käyrät!!

        No voi voi. vai että vääntökäyrällä sutii tai ei.
        Kyllä siinä nyt pikkasen on jollain muulla asialla merkitystä.
        Mietippä nyt pikkasen ensin.


    • Mracing

      Jos on vielä nuori kannataa hankkia kakstahti. Nelareita tuskin saatte käyntiin. Miul on Yamaha YZ85. 24mx saa hyviä varusteita. Oon 13 V.

      • Mracing

        On myös yksi kultainen sääntö motocrossissa josta on kokemusta: älä rupea mahtailemaan kavereilla ajotaidoillasi, sillä silloin käy helposti onnettomuus.


    • keulimarauta 69

      mennää katton 150 hondaa keulii muutes kaasusta

    • ahei

      Onkos siihen krossariin pakko ostaa mitään hiton asua nimittäin itte oon alottamassa 12 v ja kaveri harrastaa ja sano että kypärä riittä eli ajattelin hankkii ekaks suzuki pv voi valita 125cc tai 50cc sama hinta 1992 luvulta että tossa oisko hyvä alotuksee ja maks budjetti on se tonni (1000e).

      • rossari1

        nää on justiinsa näitä 12v kavereita jotka luulee tietävänsä kaiken suosittelen panostamaan kunnon varusteisiin koska kerranku kaadut kunnolla niin se on sitten siinä


      • Motocrossari
        rossari1 kirjoitti:

        nää on justiinsa näitä 12v kavereita jotka luulee tietävänsä kaiken suosittelen panostamaan kunnon varusteisiin koska kerranku kaadut kunnolla niin se on sitten siinä

        Samaa mieltä ja Suzuki pv ei ole crossipyörä :D


    • ktm85 vs honda cr85

      Kumpi on äkäsempi ktm 85 vai cr85

      • jokustin123

        KTM


      • jokustin123

        KTM


      • jöö000

        Se on ajajasta kiinni eikä pyörästä


    • Motocross-Mies

      Ei kannata KTM alussa,tai mtn muutakaan ärhäkkää heti alussa =D,Itse olen ajanut Motocrossia jo 3v asti,nyt olen 12v,Ajan tällä hetkellä Kawasaki KX 85 Tosi hyvä Crossi,Jos aloittelet vasta osta Yamaha TTR joku näist 70CC,80CC,90CC tai 110cc
      Ja yammulla pääsee jäällä jollain pikku crossi radalla metsässä joka paikassa!

      Onnea harjoitteluun ja www.24.mx, tuolla on crossi varusteita tytöillekkin :) ite ostan yleensä tuolta!

    • KTM SX85

      Kotari on tosi hyvä rossi. Itse oon ainaki tykänny

      • juujuu......

        Ihan nyt vain kaikille tiedoksi....jos joskus haluat tietoa jostain harrastuksesta tai asiasta ÄLÄ missään nimessä kirjoita tänne eli suomi24. Yritä mieluummin löytää joku enemmän siihen aihepiiriin oleva keskustelu palsta tai edes joku muukuin tämä...täällä saa todella harvoin järkeviä vastauksia...usein joko spammia/huutelua taikka asiasta tietämättämien huuteluja. Täällä onnistutaan kyllä kuka tahansa saamaan vihaamaan kaikkea ja elämää ylipäänsä...ja kaikille vielä tiedoksi motocross on mahtava laji jota suositan kaikille ja itse olen ainakin saanut todella mukavan vastaanoton lajia harrastavien parissa


    • kawasaki kx 85

      kannattaa aloittaa! itse olen ruvennut ajamaan vasta kunnolla tämän vuoden puolella ja ajan kawasaki kx 85 ja olen 12v. eka suosittelen kyllä 4t sillä 2 tahti on aloittajalle aika vaikea ajettava koska 2tahtisella ajetaan joko täysiä tai ei ollenkaa.ja mun kawa keulii vielä 2 vaihteella kaasusta joten tehoa niistä ei puutu!

      • Monen raudan seppä

        Luun murtumia kuvatessa kertyy kasa kuvia. Omista kuvista voi koota koko luurangon, joten murtumia tulee ja paljon. Jokaiseen lajiin menee rahaa ja summan määrää se kuinka laadukkaita ja turvallisia varusteita haluaa. Sukelluskamoihin mennyt n. 3000€, enduro/motocross n. 8000€, lasketteluun 2000€ kausikortit, metsästys 4000€, nyrkkeilyyn/muihin kamppailulajeihin (defendo, krav maga & shoto) 800€. Kaksi ehdottomasti parasta harrastusta on sukellus ja motocross/enduro. Lajikokeiluina mielenkiintoinen oli myös laskuvarjohypyt, joka jäi taka-alalle silloisten rahamäärien takia... Hauskaa sekin ja ainakin silloin aloittaessa tuntui kovin kalliilta lajilta. 2 hyppyä sisältyi kurssiin ja hinta taisi olla 350€. Jatkokoulutuksen kannalta olisi tarvinut n. 20 hyppyä ja hyppyken hinnat 15-40€ riippuen korkeudesta. Tulevaisuudessa olisin tarvinut vielä kerhon varjon tilalle oman varjon jonka hintaa en edes alkanut selvittelemään. Toivottavasti olet saanut harrastuksesi alkamaan mukavasti ja ilman suurempia vammoja :)


      • haahhaah
        Monen raudan seppä kirjoitti:

        Luun murtumia kuvatessa kertyy kasa kuvia. Omista kuvista voi koota koko luurangon, joten murtumia tulee ja paljon. Jokaiseen lajiin menee rahaa ja summan määrää se kuinka laadukkaita ja turvallisia varusteita haluaa. Sukelluskamoihin mennyt n. 3000€, enduro/motocross n. 8000€, lasketteluun 2000€ kausikortit, metsästys 4000€, nyrkkeilyyn/muihin kamppailulajeihin (defendo, krav maga & shoto) 800€. Kaksi ehdottomasti parasta harrastusta on sukellus ja motocross/enduro. Lajikokeiluina mielenkiintoinen oli myös laskuvarjohypyt, joka jäi taka-alalle silloisten rahamäärien takia... Hauskaa sekin ja ainakin silloin aloittaessa tuntui kovin kalliilta lajilta. 2 hyppyä sisältyi kurssiin ja hinta taisi olla 350€. Jatkokoulutuksen kannalta olisi tarvinut n. 20 hyppyä ja hyppyken hinnat 15-40€ riippuen korkeudesta. Tulevaisuudessa olisin tarvinut vielä kerhon varjon tilalle oman varjon jonka hintaa en edes alkanut selvittelemään. Toivottavasti olet saanut harrastuksesi alkamaan mukavasti ja ilman suurempia vammoja :)

        Unen olet nähnyt.
        Sinä mitään ole harrastanut
        netistä selailit mitä olis kiva tehdä jos ois rahaa.
        Onneton tunari
        Sun rahat on nimen omaan mennyt "kamoihin"


      • Just ,just

        Kaikissa on kaasu josta vauhti säädellään oli se 4t tai 2t
        No keuliihan se vaikka vitosella jos istut takalokarin päällä ja olet lihava pullukka.


    • kaikilla pääsee

      Kaikki sanoo et osta tämä tai tämä, mut jos ei oo paljon rahaa niin paras pyörä on se jonka saa ostettua. Paras olisi jos sais jonku kokeemman harrastajan neuvomaan aluksi. Krossi on hyvä harrastus kaikkien ei tarvitse kilpailla ja ns. hitaamman pyörän kanssa on on kiva ajella ja kehittää omaa ajotaitoa.

    • sivustvaa kurkkijj
    • Kokenut!

      Suosittelen että ostat ajovarusteet, kaikki paitsi kypärän ja saappaat käytettynä. Älä ikinä osta käytettyä kypärää! Katot mis on lähellä rata, maksat ratamaksun (jos tarve vaatii). Kävelet radan 2 kertaa läpi ja katot kaikki hyppyrin alastulot ja nokat. Jos kärjessä on kaksareita suosittelen ajamaan sen hitaasti. Sit lopuks ennenku meet ulvottaa pyörääs lämmitä pyörä hyvin. Voin sanoa että joskus ajoin hyppyrin missä oli kaksari kärjessä ja ei käynyt hyvin (en ollut kävellyt rataa)
      NÄILLÄ PITÄISI PÄÄSTÄ ALKUUN!!! Onnea :D

    • No just

      Kaskun et työnnä pyörää rataa ympäri.

      Kyl se vaan ajellaa rauhassa läpi se rata. Sitä tarvitse lähtä lompsimaan ympäri.

      Juu vedät kamat ja kypärän päähä ja lähet 25 asteen lämmös pari kertaa kävelee radan läpi.
      Sit tuut varikolle ja sanot iskälle et vie sinut kotia ku oot jo ihan puhki.

      Tarvi koko jätkä ees pyörää. Pelkät kamat vaa

    • 45612

      easymx.fi on halpaa crossitavaraa (ainakin usea tavara on halvempaa ainakin kun motonetissä)

    • lol22

      moi oon 12.v tyttö joka haluis alottaa crossi mopolla ajamisen tarvisin vinkkei alottamiseen ja varusteiden ostamiseen

      • Jonttuss

        24mx löytyy hyviäjonkinverran ajovarusteita ja sit nettimotosta löytyy rossit. Peruskunto on tärkein ettei kunto lopu jolloine on riskinä kaatua heti alkuun kannattaa opetella perus ajoasennot ja perus ajoa ettei heti ala hulluttelee. Parhaiten ajo opetusta saapi erilaisilta ajoleireiltä siellä on kokeneita kuskeja neuvomassa eri tasosia kuljettajia.


    • Alotinjo2v

      Motocross pitää aloittaa pikku poikana ei siitä muuten tuu mitään oot vaa nopeiden kuskien eessä radalla:)

    • Anonyymi

      Minä olen 12 vuotias tyttö ja haluaisin itekki alottaa mut mitkä mopot sopii parhaiten radalle ku mul on vuoden vanha bse 125cc😂🤔

    • Anonyymi

      itelle tulloo ktm 85 joku halpa sellane mut oisko joku halpa ktm 85 joku vaik 1200-1450😂😂en tiä miks niii halvalla mutta oon 163cm pitkä ja painan 58kg ni meniskö ktm 85

    • Anonyymi

      olen 11 ja haluasin tietää voinko ajaa honda crf125f?

    • Anonyymi

      Oot paska

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oho! Janni Hussi veti "perjantaiöverit" Instassa - Kollega kuittailee: "Yks kuppi vähemmän..."

      Janni Hussi on julkaissut "ennennäkemätöntä" materiaalia Instagram-tilillään. "Perjantaiöverit..." on todellakin nyt oikea sana vai keksitkö itse pare
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      9292
    2. Henkirikos Kajaanissa

      Kajaanin poliisilla tutkinnassa henkirikos 21.1.2022 12.58 UUTINEN Kajaanin poliisin tietoon on tullut 19.1.2022 epäilty henkirikos. Henkirikos on t
      Kajaani
      86
      6882
    3. Seinäjoella tunnettu yrittäjä tuomittiin vainoamisesta

      Ja kukahan herra mahtaakaan olla kyseessä… 😂😂
      Seinäjoki
      35
      3535
    4. "Tärkeät vaalit" - Valtaosa aikoo äänestää Suomi24:n kyselyn mukaan ensimmäisissä aluevaaleissa

      Hyvinvointiasiat, etenkin hoitajien vaikea tilanne, ovat tapetilla Suomi24:nkin keskusteluissa yhä enenevissä määrin. Nyt Suomi24 Blogi ★
    148
    2575
  • Kohupari pongattu Kupittaalla.

    Totta vie. Martinna ja Tommi ovat näkyneet hiihtelemässä.
    Kotimaiset julkkisjuorut
    66
    1912
  • Martina lähtenyt Lontooseen ....

    .....Luuleeko sieltä saavansa rikkaan miehen. Kauas täytyy lähteä kun maine Suomessa mennyt😂 Suomesta sai vain työttömän, köyhän, raiskaussyytetyn.😂
    Kotimaiset julkkisjuorut
    282
    1859
  • Sofia sairastui kuitenkin koronan, vaikka toisin väitettiin.

    Niin käy kun hillutaan ilman maskia jokapaikassa ja ei noudateta sääntöjä jotka on meille kaikille annettu.
    Kotimaiset julkkisjuorut
    89
    1732
  • Vaaratilanne viitostiellä

    Tukkirekka ajautui mehtään kun joku humalainen oli seisonu keskellä vitostietä pilkkopimeällä. Mikä tämä juttu on?
    Suomussalmi
    19
    1425
  • Äänestetään persut ulos

    Persujen kansaa aliarvioiva bensakampanja SOTE-VAALEISSA on saanut kansalaiset huomaamaan, ettei persuilla ole asiaosaamista kansalaisten arkiasioihin
    Maailman menoa
    474
    1239
  • Meat Loaf on kuollut!

    Laulaja Meat Loaf on kuollut, kuoli 74 vuotiaana!
    Maailman menoa
    152
    1156
  • Aihe