OP osakekauppa ei kannata, vai?

piensijoittaja

Kannattaako piensijoittajan osakekauppa OPn hinnoilla. (8€ 0,25%).
Ostat esim 10000kpl osaketta 1€/kpl =10000€. OPn kustannukset ovat 33€.
4% kurssinousun jälkeen päätät myydä. 4% = 400€ OPn kustannukset 34€
Eli 400-33-34 = 333€ voitto - verot.
Olenko laskenut oikein?

8

7204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vakuusvaje

      Oikein laskettu. Tuossa välittäjä vie voitosta kuudesosan ja verottaja melkein neljänneksen. Omaan käteen jää vain 60 %. Satunnaiselle piensijoittajalle tai holdarille korkea hintataso ei ole kovin suuri ongelma, mutta jos kauppaa käy ahkerammin, on hyvinkin perusteltua etsiä edullisempia välityskuluja. Erityisesti tuo prosenttipalkkion lisäksi menevä 8 euron kertapalkkio tekee pienestä kaupasta kallista. Osuuspankin oma alennusjärjestelmä alkaa toimia kunnolla vasta melko suurilla neljännesvuosittaisilla kauppamäärillä.

      Tosin tässä juuri kaatui yksi halvempi välittäjä eli Sofia. Ei ehkä välityshintoihin, mutta pikkufirmoissa voi tapahtua tällaistakin.

    • En ymmärrä, miksi näillä peruspankeilal kaikilla on toi osakekaupankäynti niin hiton kallista. Onko ainoa syy hämätä tietämättömiä piensijoittajia ja huijata heidät sen sijaan sijoittamaan pankin sijoitusrahastoihin, joissa kulut ovat sitten ihan omaa luokkaansa tyypillisesti. En tiedä.

      Mutta ehtottomasti kannattaa availla arvo-osuustili jossain erikoispankissa, joka on keskittynyt lähinnä tuohon osakevälittäjän hommaan.

      En voi sanoa, mikä olisi paras, mutta itse nyt olen nordnetin asiakas ja mitään merkittävää pahaa sanottavaa minulla ei ole. mini-paketilla kannattaa tehdä kauppaa 6000 euron kertakauppoihin asti. Tuolloin maksat 0,15 % palkkion (minimi 4 euroa). Tuota isompia kauppoja enempi tehdessä normipaketilla on 0,1 % (minimi 9 e). Eli tuossa 10 ke kaupassa jää tuo 8 euroa kokonaan pois ja senkin jälkeen vielä puolittuu tuo prosenttipalkkio. Kaiken päälle säilytys ei maksa mitään.

      Voi löytyä vielä parempiakin, mutta tuo on aika lähellä parasta oman tietämykseni mukaan. Tuossa alkaa noi kulut olla sen verran järkeviä, että jää itsellekin jotain.

    • nordnet.

      "En voi sanoa, mikä olisi paras, mutta itse nyt olen nordnetin asiakas ja mitään merkittävää pahaa sanottavaa minulla ei ole. mini-paketilla kannattaa tehdä kauppaa 6000 euron kertakauppoihin asti"

      se olikin jo kirjoitettu,
      miksi yleensä muualla kannata olla kuin "nordnetin asiakas" ihmettelen.

      • Arvopaperisijoittaja

        Nordnet paljon kauppaa tekevälle edullinen. 50 kauppaa kuukaudessa antaa veloitustason 3 € 5000 € kauppaan saakka ja ylimenevältä osalta on veloitus on 0.06 %. Joten 5000 € suuruiset kaupat ja sitä suuremmista kaupoista on veloitus kokonaisuutenaan tuo 0.06 %
        Nordnet pankilla selkeät hinnastot sivuillaan osakekaupan hinnoittelusta ja ovat aivan mukiinmeneviä vähemmälläkin tasolla.
        Sitten on minulla ilmennyt Nordnet pankin kohdalla ongelmia heidän tekemistä virheistä nimittäin siellä näyttää puuttuvan halua ja ymmärrystä korjata virheitään, myönnetään virhe mutta ei voida sanoa milloin korjataan ja ei korjaudu ellei jatkuvasti huomauttele. Olen joutunut neuvomaan tuttavianikin jotka ovat kauttani ryhtyneet Nordnetin asiakkaiksi. On joskus ihan "rautalangasta" pitänyt vääntää ennenkuin on ymmärrystä löytynyt.
        Nyt kysyisin onko muillakin samanlaisia kokemuksia ?


      • sukanvarsisäästäjä
        Arvopaperisijoittaja kirjoitti:

        Nordnet paljon kauppaa tekevälle edullinen. 50 kauppaa kuukaudessa antaa veloitustason 3 € 5000 € kauppaan saakka ja ylimenevältä osalta on veloitus on 0.06 %. Joten 5000 € suuruiset kaupat ja sitä suuremmista kaupoista on veloitus kokonaisuutenaan tuo 0.06 %
        Nordnet pankilla selkeät hinnastot sivuillaan osakekaupan hinnoittelusta ja ovat aivan mukiinmeneviä vähemmälläkin tasolla.
        Sitten on minulla ilmennyt Nordnet pankin kohdalla ongelmia heidän tekemistä virheistä nimittäin siellä näyttää puuttuvan halua ja ymmärrystä korjata virheitään, myönnetään virhe mutta ei voida sanoa milloin korjataan ja ei korjaudu ellei jatkuvasti huomauttele. Olen joutunut neuvomaan tuttavianikin jotka ovat kauttani ryhtyneet Nordnetin asiakkaiksi. On joskus ihan "rautalangasta" pitänyt vääntää ennenkuin on ymmärrystä löytynyt.
        Nyt kysyisin onko muillakin samanlaisia kokemuksia ?

        Voisitko kertoa minkälaisia virheitä Nordnetilla on ollut, joita on ollut hankala korjata. Olen itse
        sinne vastikään avannut arvo-osuustilin ja ajatellut alkaa "leikkimään" sijoittajaa. Jos kertoisit, että
        mitä pitäisi osata varoa kun olen aloittelija.


    • kaksikymmenta

      No etpä niitä neuvoja tainnut saada.
      Kyllä minäkin aion halvemman hakea OP.n tilalle

      • Vakuusvaje

        Ainakaan lähimmän sadan päivän aikana et löydä halvempaa, jos teet kauppaa kotimaisilla osakkeilla. Osuuspankissa kaupankäynti on nimittäin ilmaista maaliskuun loppuun asti. Sinänsä erinomainen tilaisuus kokeilla, miten pärjää markkinoilla tarvitsematta aina miettiä kuluja.

        Tästä tarjouksesta huolimatta tuo viisi vuotta sitten vallinnut tilanne on kuitenkin aika lailla ennallaan. Ei ole normaali osakekauppa halventunut.


    • E220_CDI

      Millä logiikalla ostetaan kymppitonnilla lappua, joka pitää myydä 4 sentin nousun jälkeen?

      Johan tuon verran osinkoakin maksavia löytyy vaikka kuinka paljon, ja muutaman kuukauden kuluttua 4% tuoton saatuaan saa vielä ostaa 4% (-verot, if any) lisää samaa lappua jääden odottamaan seuraavan kevään entistä suurempaa osinkopottia, jolla tietenkin ostetaan lisää joko samaa tai eri lappua.

      Isompi merkitys minusta näyttäisi olevan siinä, mitä ostaa kuin mistä ostaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe