Mitä ruokaa EI

Katti

ehdottomasti saa antaa kissoille? Millä voisi välillä vähän herkutella? Onko joillain jotain tosi erikoista mitä oma kissanne syö välillä? En toivo mitään paasausta, vaan hyviä ehdotuksia ja omia kokemuksia. Tiedän, että kissa on lihansyöjä, mutta onko vaaraa jos syö joskus jotain muuta...

13

1348

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • c.a.t

1) Ensimmäisenä tulee mieleen sipuli, joka on myös jauhemuodossa kissalta ehdottomasti kielletty. Sipuli on kissalle oikeasti vaarallista, muistaakseni hermostomyrkky (?).

2) Toisena raaka kala, joka liikaa annettuna aiheuttaa B-vitamiinin puutosta. Suositeltava annosmäärä on 1 kerran viikossa (käytännössä n. 100 g/ viikko).

3) Kolmanneksi vehnä, joka on erittäin allergisoiva eli kissa helposti yliherkistyy vehnälle, jolloin seurauksena voi olla moninaisia sairauksia.

• vegata

joo sipulia ei, tuottaa anemiaa ainakin...
        mulle tulee mieleen ainakin sulkaa vielä, ja kovin mausteiset ruuat. siis jos paljon antaa. joskus annan herkkupalana jotain kinkun siivua tms. mutta vain ja ainoastaan makupalana.

• Katti

Mikäs on sitten se vehnän oras tai joku tämmönen mitä voi kasvattaa. Ei ilmeisesti sama?

• Tabby
        Katti kirjoitti:

Mikäs on sitten se vehnän oras tai joku tämmönen mitä voi kasvattaa. Ei ilmeisesti sama?

Vehnänoras on tosiaan eri asia kuin vehnä. Vehnänorastahan kasvatetaan kissanruohoksi. Tosin tällaista ruohoa voi kasvattaa myös vaikkapa kaurasta tai maissista. Sitä en tarkalleen tiedä, miten vehnänoras vaikuttaa pahasti vehnälle allergiseen kissaan, mutta Lakuun sillä ei ainakaan ole ollut vaikutusta (Lakulla on vehnäallergia, muttei mitenkään pahinta luokkaa oleva).

Lisäänpä vielä muutaman asian listaan, mitä kissalle ei saa antaa:
        - väriaineet ovat täysin turhia, ja jotkut kissat allergisoituvat niille (kuten Laku)
        - sokerilla kissa ei tee mitään
        - pavut sulavat huonosti ja hitaasti
        - raa'at kasvikset eivät oikein sula kissan vatsassa. Kaikki kissalle annettavat kasvikset pitää keittää ja hienontaa, kissan suolihan voi tukkeutua suurista kasviksenpaloista

• jellona
        Tabby kirjoitti:

Vehnänoras on tosiaan eri asia kuin vehnä. Vehnänorastahan kasvatetaan kissanruohoksi. Tosin tällaista ruohoa voi kasvattaa myös vaikkapa kaurasta tai maissista. Sitä en tarkalleen tiedä, miten vehnänoras vaikuttaa pahasti vehnälle allergiseen kissaan, mutta Lakuun sillä ei ainakaan ole ollut vaikutusta (Lakulla on vehnäallergia, muttei mitenkään pahinta luokkaa oleva).

Lisäänpä vielä muutaman asian listaan, mitä kissalle ei saa antaa:
        - väriaineet ovat täysin turhia, ja jotkut kissat allergisoituvat niille (kuten Laku)
        - sokerilla kissa ei tee mitään
        - pavut sulavat huonosti ja hitaasti
        - raa'at kasvikset eivät oikein sula kissan vatsassa. Kaikki kissalle annettavat kasvikset pitää keittää ja hienontaa, kissan suolihan voi tukkeutua suurista kasviksenpaloista

Mulle tuli muistikatkos, että kumpaa kissalle kuuluu antaa: munan valkuaista- vai keltuaista.... Muistaako/tietääkö joku? Mä muistan vaan, että toista ei sais antaa (paitsi keitettynä).

• Liina
        jellona kirjoitti:

Mulle tuli muistikatkos, että kumpaa kissalle kuuluu antaa: munan valkuaista- vai keltuaista.... Muistaako/tietääkö joku? Mä muistan vaan, että toista ei sais antaa (paitsi keitettynä).

Keltuainen raakana ja valkuainen kypsänä.

• Tabby
        jellona kirjoitti:

Molempia voi antaa raakana. Nykytiedon mukaan valkuaisesta ei ole haittaa kissalle - kananmuniahan saa antaa korkeintaan kaksi viikossa (yksi on suositeltava), ja kissan pitäisi syödä melkoiset määrät raakoja kananmunia ennen kuin valkuaisessa oleva avidiini tuhoaisi kissan elimistöstä biotiinin.

• Tytti-neko
        Tabby kirjoitti:

Molempia voi antaa raakana. Nykytiedon mukaan valkuaisesta ei ole haittaa kissalle - kananmuniahan saa antaa korkeintaan kaksi viikossa (yksi on suositeltava), ja kissan pitäisi syödä melkoiset määrät raakoja kananmunia ennen kuin valkuaisessa oleva avidiini tuhoaisi kissan elimistöstä biotiinin.

Olen joskus paistaessani kananmunia antanut niistä puolikkaan tai kokonaisen keltuaisen kissalle. Suolaa en ole käyttänyt kuin hyvin vähän ja sitäkin varonut ripottelemasta keltuaisen päälle (kun en riko keltuaisia).

Onko siitä haittaa, kun annoin paistettuna?

• Lunatic
        Tytti-neko kirjoitti:

Olen joskus paistaessani kananmunia antanut niistä puolikkaan tai kokonaisen keltuaisen kissalle. Suolaa en ole käyttänyt kuin hyvin vähän ja sitäkin varonut ripottelemasta keltuaisen päälle (kun en riko keltuaisia).

Onko siitä haittaa, kun annoin paistettuna?

Tuskin siitä erityisen suurta haittaa oli jos kissasi on edelleen kunnossa :) Eivätkä kissat yleisesti ottaen edes suostu syömään mitään mikä ei olisi niille hyväksi, esim. oma kissani tulee joskus haistelemaan ja "kerjäämään" jos syön voileipää, mutta huomatessaan että leivällä onkin vihanneksia kinkun sijasta, se kyllä jättää syömättä. Sama on mausteisten ruokien kanssa, ei se niitä edes syö vaikka tarjoaisi.

• c.a.t
        Tabby kirjoitti:

Tätäpä minä en tiennytkään. Olisiko sinulla Tabby tähän jotain lähdettä tai voitko kertoa, mihin tietosi perustuu.

Tuo "ei valkuaista raakana" on nimittäin niin iskostunut takaraivooni, että tästä tavasta on varmaan vaikea oppia pois. Jos jonkun luotettavan lähteen näköisin, saattaisin uskaltaa sitä valkuaistakin antaa. :)

Entä onko valkuaisesta kissalle minkäänlaista ravintoarvoa eli onko sen antamisesta sitten jotain hyötyä kissalle?

Kiitän tiedoista.

• Tabby
        c.a.t kirjoitti:

Tätäpä minä en tiennytkään. Olisiko sinulla Tabby tähän jotain lähdettä tai voitko kertoa, mihin tietosi perustuu.

Tuo "ei valkuaista raakana" on nimittäin niin iskostunut takaraivooni, että tästä tavasta on varmaan vaikea oppia pois. Jos jonkun luotettavan lähteen näköisin, saattaisin uskaltaa sitä valkuaistakin antaa. :)

Entä onko valkuaisesta kissalle minkäänlaista ravintoarvoa eli onko sen antamisesta sitten jotain hyötyä kissalle?

Kiitän tiedoista.

Lähde löytyy osoitteesta http://www.kolumbus.fi/barffari/index.html Sivut ovat Barffari -nimisen Barf-kaupan ja sivuilla on tietoa koirien barf-ruokinnasta, mutta suurin osa tiedoista on sovellettavissa myös kissaan (lukuun ottamatta tietoa kasvisten määrästä ruoassa). Joitakin englanninkielisiäkin sivustoja on, joilta tuo tieto löytyy ihan kissan ruokinnan yhteydessä, mutta koneen sekoilun vuoksi suurin osa linkeistäni on hukassa =/. Laitan linkin kun löydän.

Tokihan valkuaisella on ravintoarvoa =). Kissa pystyy hyödyntämään kananmunan lähes 100-prosenttisesti, ja tämä koskee niin valkuaista kuin keltuaistakin. Kuten olen jo maininnutkin, yksi kananmuna viikossa riittää. Kananmuna käy myös keitettynä tai paistettuna (joku tuota paistettua ihmetteli). Meillä molemmat kissat syövät raakaa kananmunaa, Peku syö myös keitettyä muttei paistettua ja Laku puolestaan myös paistettua muttei keitettyä.

• kulkukissa

Suklaata joka on ihmisille tarkoitettu Ei saa antaa kissalle.

• mie

Tyhmyyteni kukoistaa, mutta miksei suklaata saa antaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      95
      1028
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      801
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      744
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe