Luksusmökit/perusmökit

kota-asukki

Miten tämä homma lieneekään mennyt siihen että rahalla mällätään ja rakennetaan toinen toistaan hulppeampia mökkejä??

Mihin on hävinnyt se perusmökkeilyn idea että mennään mökille viettämään vaatimatonta elämää,sellaista jota monet vietti lapsuudessaan?
Siinä nimittäin on mielestäni mökkeilyn yksi perusideoita. Olemisen vaatimattomuus.
ja se että saat ja voit korjailla/laittaa paikkoja jos se sattuu huvittamaan.

Minulle television katselu ei ole lomailun perustarkoitus,sitähän voi tehdä kotonaankin.
Lomalla kelpaa radiokin,sään kuunteluun.
Polttopuiden teko ja pikkurempatkin voivat ilostuttaa kun huomaat osaavasi.

Mutta mitä virkaa on mökillä,jossa on parempi varustelu kuin useimpien Suomalaisten kotona???

Kiinnostaa tietää joten nyt saa provosoituakkin ja antaa tulla tekstiä puolesta ja vastaan.

77

4229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herra_42

      Ei kai tuollaisesta aloituksesta nyt provosoitua osaa...

      Kun itse rakensin alle kolmekymppisenä asuntovelallisena tontilleni rantasaunan niin luksuksesta ei ollut tietoakaan. Ei ollut sähköä, ei juoksevaa vettä, ei kaivoa, ei vessaa, eli aivan alkeellisilla perussysteemeillä mentiin kymmenen vuotta vaimon ja pienten lasten kanssa.

      Kun aikanaan saatiin velkoja vähän pienemmiksi ja oltiin pystytty säästämään pari kymppiä säästötilille otettiin taas lisää velkaa ja aloitettiin isompi hartiapankkiprojekti. Nyt pääsimme kymmenen neliön saunatuvasta isompaan mökkiin, saatiin mullistava asia eli oikeat sähköt ja sähkövalot. Ja tulihan sitä samalla varusteltua mökkiä talvipäiviä ja vanhuutta varten; eli nyt on telkkarit, läppärit, mokkulat, lämpimät suihkut, sisäsauna ja kännykällä ohjattu lämmitys. Ei välttämättömiä asioita mutta mukavia juttuja joiden ansiosta jälkipolvikin viihtyy mökillä vanhusten ja nykyään entistä enemmän kavereidensa kanssa.

      Eli oon kokenut askeettisuuden ja yksinkertaisen mökkeilyn tuomat ilot ja surut ja nyttemmin sitten parempilaatuisen mökin mukavuudet. Näitä juttuja ei voi jakaa hyvään ja pahaan, oikeaan ja väärään sillä jokainen mökkeilee tyylillään ja just niin kuin itselleen sopivaksi sillä hetkellä kokee. Ja kenelläkään meillä ei ole kanttia arvostella toisten valintoja, ne ovat oikeita jos ne ovat itse tehtyjä ja valinnat miellyttää itseä!!

      Hyvää pääsiäistä kaikille, katsoin just tekstarilla että mökillä alkaa olemaan jo mukava sisälämpö. Huomenna sitten mamman kanssa pääsiäisen viettoon, eipä olla monena viikonloppuna tänä vuonna jääty ilman mökkisaunan lämpöä...

      • halkoma

        Herra42 on asian ytimessä, turha yrittää saada väittelyä aikaiseksi asiasta joka pohjautuu mielipiteisiin. Jos duunari säästää, ottaa rohkeasti lainaa ja tekee ja teettää lukemattomia tunteja töitä mökkityömaalla, niin sitä ei tosiaankaan kannata kadehtia sillä se ei ole keneltäkään pois.
        Esimerkkiä kyllä voisi moni ottaa miten eräät nostaa suomea lamasta ylös..


      • min 5v suunitelma
        halkoma kirjoitti:

        Herra42 on asian ytimessä, turha yrittää saada väittelyä aikaiseksi asiasta joka pohjautuu mielipiteisiin. Jos duunari säästää, ottaa rohkeasti lainaa ja tekee ja teettää lukemattomia tunteja töitä mökkityömaalla, niin sitä ei tosiaankaan kannata kadehtia sillä se ei ole keneltäkään pois.
        Esimerkkiä kyllä voisi moni ottaa miten eräät nostaa suomea lamasta ylös..

        TYöllistää erittäin montatahoa verrattuna "ulkomaan" mökkeilijöihin suurin osa rahoistahan jää kotimaahan ja jakautuu aika monelle taholle.

        Harvapa sitä Ammattimiestä pyytää ulkomailta tekemään ja taitaa direktiivitkin sen hyvin estää tiedän kyllä näitä "ulkomaavahvistuksilla" tehtyjä ja aina on niistä jotain sanomista jäänyt kehuja en ole kertaakaan kuullut miksiköhän?

        Itselläni ei ole myöskään pahaa sanomista niistä kumppaneista joita olen omalla mökkitontilla käyttänyt ja mainostan kyllä sovinnolla eteenpäin koska ovat sen ansainneeet jopa pienveistämö toimitti kehikon kiitettävästi.

        Muistakaa Mökki se on vaatimattomampikin ja jokainen ei halua sitä sohvaa ja tv,tä vapaa-ajallaan vaan hakee siltä jotain muuta.

        Onneksi on valintoja ja välttämättä ei haluta sitä velkaa tehdä ainakaan mökkiin (näin meillä) kokemukset 18% pankkikorosta opetti jotain.


      • aimo jortikka

        herra 42 , olet löytänyt sen sisäisen rauhan jota me muut vielä haikeana etsimme . hyvää mökkeily aikaa toivoo hän


    • Jänkäkoira

      "Mihin on hävinnyt se perusmökkeilyn idea"

      Kuka tuollaisen idean on mökkeilylle määrännyt?

      Itse menen mökille lähelle luontoa, rauhaan kaupungin vilinästä. Lisäksi kalastelemaan, marjaan ja sieneen. Luppoajat makailen ja lueskelen mukavassa mökissä.

      Itse en televisiota kaipaa, mutta nuorison mukaan saannin vuoksi sekin löytyy mökiltä.

      Sisä viihdyt alkeellisella mökillä ja se on sinulle mökkeilyn idea.

      Monille muille se on jotain muuta. Jotkut menee mökille ajamaan moottorikelkalla tai vesiskootterille, toiset ryyppäämään. Heille se on mökkeilyn idea, ja ideana aivan yhtä hyvä ja arnokas kuin sinun ideasi.

    • Saaren erakko

      Minusta Sähkö erottaa mökkeilyn ja vapaa-ajan asumisen.

      Kun mökille hankitaan sähkö, niin samalla luovutaan monesta minulle tärkeästä asiasta. Sähköllä tosin saa monin tavoin helpotusta elämään, mutta silti yritän tulla toimeen mahdollisimman pitkään ilman sitä. Vaikka nytkin täällä kirjoittelen netissä tietsikalla, niin mökillä kaikenlaiset sähkölaitteiden aiheuttamat äänet ja valot häiritsevät.

      Tiedän, että edustan vähemmistöä, mutta nautin lomalla hyvin vaatimattomista oloista ja linnunlaulusta ja aaltojen liplatuksesta.

      • Eracco

        Vaikka itsellänikin mukavuuksia löytyy mökiltä niin silti ymmärrän hyvin tuon rauhan kaipuun, ehkä meille suomalaisille (miehille) on jäänyt evoluutiossa jokin geneettinen koodi jonka takia välillä on aivan pakko päästä erakoitumaan.
        Jos mökin rauha ei riitä niin pakkaan eräkamppeet ja kalavehkeet mukaan ja painun metsään eräilemään. Eli Junnun sanoja lainatakseni;

        Siellä missä käki vielä kehtaa kukkua
        siellä sammalvuoteella on hyvä nukkua
        Kahila ei laula, eikä Höyry selosta
        mä nautin hiljaiselosta...


      • j

        pitää olla mökissä kuin mökissä,sauna pitää lämmetä puulla se on oikee tunnelma.


    • en ymmärrä

      Eipä huvittaisi viettää perheen kanssa aikaa mökillä jossa on huonopi varustelu kuin kotona.

      Sen ymmärrän että jossain metsästys- tai kalastuskämpältä puuttuu mukavuudet, kun se on vain taukopaikka harrastuksen yhteydessä. Mutta kyllä kesämökillä pitää olla mukavuudet, jos siellä vietetään enemmän aikaa.

      Mitä ihmeen tyydytystä siitä saa että viettää vaatimatonta elämää?!!? Voisihan sitä kotonakin hakea veden vesipostista ja paskantaa ämpäriin, jos sellaisesesta nauttii , ei siihen mitään mökkiä tarvita.

      • ewsdadv

        Hiilijalanjälki kasvaa tuollaisilla pölvästeillä.

        Montako neliötä pidät lämpimänä ympäri vuoden?


      • ilman mökkiä
        ewsdadv kirjoitti:

        Hiilijalanjälki kasvaa tuollaisilla pölvästeillä.

        Montako neliötä pidät lämpimänä ympäri vuoden?

        Lämpinä on ympäri vuoden 200 neliötä, mökkiä ei ole, eikä tule niin pitkään kun asun omakotitalossa.

        Suosittelen sinullekkin että lopetat mökkipölvästelyn ja vietät vaatimattomuusviikkosi kotonasi. Sähkö ja vesi poikki pariksi viikoksi, niin elämän ankeus vastaa ihannoimaasi mökkeilyä.


      • asumisen
        ilman mökkiä kirjoitti:

        Lämpinä on ympäri vuoden 200 neliötä, mökkiä ei ole, eikä tule niin pitkään kun asun omakotitalossa.

        Suosittelen sinullekkin että lopetat mökkipölvästelyn ja vietät vaatimattomuusviikkosi kotonasi. Sähkö ja vesi poikki pariksi viikoksi, niin elämän ankeus vastaa ihannoimaasi mökkeilyä.

        suhteen, eli omakotitalo kun ostettiin, luultiin, ettei mökistä tarvitse kuin haaveilla niinkauan kun tässä asutaan. No, nyt on sitten kuitenkin oma mökkikin talon lisäksi, eikä kovin kernaasti luovuttaisi kummastakaan.
        Itse en saisi sitä nautintoa kotona, vaikka kuinka sähköt ja vedet katkoisi. Ei ole sitä rantaa siunattu talomme eteen ymym. Naapureitakaan ei voi häätää kotoansa pois. Ja jotenkin tuntuu, ettei sukulaisiakaan kiinnostaisi tulla meille kotiin loisimaan vain siksi, kun ei ole sähköjä eikä juoksevaa vettä =D


      • suku ei kiinnosta
        asumisen kirjoitti:

        suhteen, eli omakotitalo kun ostettiin, luultiin, ettei mökistä tarvitse kuin haaveilla niinkauan kun tässä asutaan. No, nyt on sitten kuitenkin oma mökkikin talon lisäksi, eikä kovin kernaasti luovuttaisi kummastakaan.
        Itse en saisi sitä nautintoa kotona, vaikka kuinka sähköt ja vedet katkoisi. Ei ole sitä rantaa siunattu talomme eteen ymym. Naapureitakaan ei voi häätää kotoansa pois. Ja jotenkin tuntuu, ettei sukulaisiakaan kiinnostaisi tulla meille kotiin loisimaan vain siksi, kun ei ole sähköjä eikä juoksevaa vettä =D

        No onneksi saat houkuteltua sukulaset mökille loisimaan, vai sittenkin työleirille ;)


      • suku mökki
        suku ei kiinnosta kirjoitti:

        No onneksi saat houkuteltua sukulaset mökille loisimaan, vai sittenkin työleirille ;)

        tosi työ leiri on mökki.toisilla näyttely.... olen kokenut yli 30 v...toiset tekee ja toiset käyttävät rahallisesti hyöryksi. ostettiin oma vene jossa voi keittää ja nukkua. kuunnella lintujen viserystä meren liplatusta.siirtyä paikasta toiseen, mitä hienonpia paikkoja.eikä ole työ leiri.voi nauttia koko syränmestä. uusia ystäviä saa. suvun kans tulee toimeen jos teet siellä töitä koko ajan .pilkkoot puita,lämmität saunan, korjaalet paikkoja ja vielä laitat omia ahoja,toiset ei ota mitään vastuuta. nauttiivat vain. veneily on eläämää en tykkää olla huvilassa on nähty.hienoja huviloita mutta pankki omistaa niin kauvan kun on maksettukaikki euroineen......


      • muuallakin käynyt
        ewsdadv kirjoitti:

        Hiilijalanjälki kasvaa tuollaisilla pölvästeillä.

        Montako neliötä pidät lämpimänä ympäri vuoden?

        Suomalaisten hiilijalanjälki on yksi hyttysenjätös tässä maailmassa. Kuluttakaa rauhassa mitä olette itse rahoillanne tienanneet. Ei ne kiinalaisetkaan välitä hiilijalanjäljestään.


      • yksi mielipide
        ilman mökkiä kirjoitti:

        Lämpinä on ympäri vuoden 200 neliötä, mökkiä ei ole, eikä tule niin pitkään kun asun omakotitalossa.

        Suosittelen sinullekkin että lopetat mökkipölvästelyn ja vietät vaatimattomuusviikkosi kotonasi. Sähkö ja vesi poikki pariksi viikoksi, niin elämän ankeus vastaa ihannoimaasi mökkeilyä.

        Eipä kuule taida olla ihan sama asia... Vai noinko itse pääset fiilikseen? HMMMMM......


    • Punaisesta torpasta

      Totta kai rahaa käytetään, kun sitä kerran on. Itsekään en tosin sanoisi 200-neliöistä vapaa-ajanasuntoa mökiksi, mutta kuka tuntee tarvetta hienon huvilan itsellensä laittaa, laittakoon minun puolestani.

      Sen sijaan en allekirjoita tuota, että mökille mennään viettämään sellaista vaatimatonta elämää kuin moni vietti lapsuudessaan. En totisesti kaipaa pätkääkään puuhellaa, puulämmitystä, ulkohuussia ja vesien kantoa sisään ja ulos. Ennen kuin meille ruvettiin mökkiä rakentamaan, tein ukolleni selväksi, etten enää rupea palelluttamaan peppuani ulkohuussissa talvipakkasilla, koska olin sitä tehnyt lapsena ihan tarpeeksi. Jotta mökillä viitsii olla, siellä pitää olla perusmukavuudet, sähkö, vesi ja viemäri. Myös tilaa saa mielellään olla enemmän kuin 50-luvun työläiskodeissa (meitä asui kolme henkeä 25 neliössä).

      Olemisen vaatimattomuus voi olla ihanne sille, jonka lempiharrastus on polttopuiden pilkkominen tai kalastus. Sen sijaan päivittäiset huoltotoimet - kuten ruuanlaitto, tiskaus ja pyykinpesu - sujuvat huomattavasti helpommin mukavuuksien kanssa kuin niitä ilman. Televisio ei ole yhtä välttämätön, mutta meillä sellainenkin on. Mökillä, jolla on parempi varustelu kuin kotona, on sellainen virka, että siellä perheen kokkikin voi olla lomalla.

      (Miksiköhän nimimerkkini "Punaisen torpan emäntä" ei enää mahdu nimimerkkilokeroon? On pakko vaihtaa, enkä taaskaan muista, mitä viimeeksi käytin.)

    • 3

      Kota-asukki kirjoitti tässä aiheessa:
      "Minulle television katselu ei ole lomailun perustarkoitus,sitähän voi tehdä kotonaankin.
      Lomalla kelpaa radiokin,sään kuunteluun."

      Samainen Kota-asukki vain muuta aihe aiemmin kyseli neuvoja sähkön saamiseen kotaansa:
      "Saataisin harkita tuolla käyttää laitteita joiden virran tarve on alle 10 wattia/laite.
      Siis lähinnä kannettavaa pikku-TV.tä tai DVD-laitetta."

      Että mikäs se tuo sinun "perusmökkeilyn" idea? Vai onko se hävinnyt?

      • 50/60

        Vaatimattomuus tarkoittaa sitä ettei varallisuus anna edellytyksiä esim. sen sähkölinjan vetämiseen. Kukaan ei jaksa mökilläkään katsella ikkunasta ulos kun vettä on satanut kolme päivää putkeen. Ulkopaskis nyt menee näin äijältä talvellakin mutta jääkaappi olisi kova sana ja esim. se töllö just syksy pimellä tms. tilanteessa. Kyllä siinä virikkeet on silloin katselussa kun ei niitä perinteisiä mökkiaskareitakaan pääse tekemään. En tunne henk. koht. tasolla ketään joka ei olisi jossakin välissä hommanut mökilleen mukavuuksia jos/kun rahatilanne antaa myöten. Ei se juoma/pesuvesien roudaaminen pitkässä juoksussa mitään romanttista touhua ole.
        Perusjutut on ihan jees vaikkei pakollisia olekkaan. Itse kyllä viihdyn askeettisissa olosuhteissa. Esim. hirsisauna on ihan must vaikka himasta löytyy kaikki modernit mukavuudet. Enhän mä menis sinne saunalle vesiä kantelemaan ja puita roudaamaan jos sähkökiukaan päälle laittaminen riittäis!?
        Yks hyvä pointti mukavuuksien puuttumisessa on kyllä se että kesän venaaminen on iso porkkana talven aikana. Jos kaikki mukavuudet löytyis mökiltä, luulen että käyttö jopa jäisi vähemmälle?

        Miten moni haaveilee edes siitä pienestä vaatimattomasta kesänvietto mestasta? Kyllä se kesällä on hurjaa katsella kun rivarin takapihalla nysväillään pallogrilliin tulia kun itse lähtee ajelemaan mökille. Varsinkin juhannuksena se on karun näköistä hommaa..

        Tosin vaikka tossa mukavuukien puolesta puhunkin, ihmettelen suuresti jengiä jotka hommaa sinne mökillekkin juuri sen varustelutason sähkökiukaineen kuin himassakin. Miksi mökille mennään viettämään pennilleen samanlaista elämää kuin arkenakin? Siis miksi pitää olla kaksi tasan samanlaisella varustelutasolla olevaa asuntoa? What's the point?


      • Kraanavesi muuta ei
        50/60 kirjoitti:

        Vaatimattomuus tarkoittaa sitä ettei varallisuus anna edellytyksiä esim. sen sähkölinjan vetämiseen. Kukaan ei jaksa mökilläkään katsella ikkunasta ulos kun vettä on satanut kolme päivää putkeen. Ulkopaskis nyt menee näin äijältä talvellakin mutta jääkaappi olisi kova sana ja esim. se töllö just syksy pimellä tms. tilanteessa. Kyllä siinä virikkeet on silloin katselussa kun ei niitä perinteisiä mökkiaskareitakaan pääse tekemään. En tunne henk. koht. tasolla ketään joka ei olisi jossakin välissä hommanut mökilleen mukavuuksia jos/kun rahatilanne antaa myöten. Ei se juoma/pesuvesien roudaaminen pitkässä juoksussa mitään romanttista touhua ole.
        Perusjutut on ihan jees vaikkei pakollisia olekkaan. Itse kyllä viihdyn askeettisissa olosuhteissa. Esim. hirsisauna on ihan must vaikka himasta löytyy kaikki modernit mukavuudet. Enhän mä menis sinne saunalle vesiä kantelemaan ja puita roudaamaan jos sähkökiukaan päälle laittaminen riittäis!?
        Yks hyvä pointti mukavuuksien puuttumisessa on kyllä se että kesän venaaminen on iso porkkana talven aikana. Jos kaikki mukavuudet löytyis mökiltä, luulen että käyttö jopa jäisi vähemmälle?

        Miten moni haaveilee edes siitä pienestä vaatimattomasta kesänvietto mestasta? Kyllä se kesällä on hurjaa katsella kun rivarin takapihalla nysväillään pallogrilliin tulia kun itse lähtee ajelemaan mökille. Varsinkin juhannuksena se on karun näköistä hommaa..

        Tosin vaikka tossa mukavuukien puolesta puhunkin, ihmettelen suuresti jengiä jotka hommaa sinne mökillekkin juuri sen varustelutason sähkökiukaineen kuin himassakin. Miksi mökille mennään viettämään pennilleen samanlaista elämää kuin arkenakin? Siis miksi pitää olla kaksi tasan samanlaisella varustelutasolla olevaa asuntoa? What's the point?

        Oikein hyvä kysymys - What is the point?

        Nämä kahden asunnon loukussa asuvat todella ihmetyttävät. Tai joillakin vaan taitaa olla rahaa niin paljon, ettei tiedä mihin sitä panisi?


      • 3
        50/60 kirjoitti:

        Vaatimattomuus tarkoittaa sitä ettei varallisuus anna edellytyksiä esim. sen sähkölinjan vetämiseen. Kukaan ei jaksa mökilläkään katsella ikkunasta ulos kun vettä on satanut kolme päivää putkeen. Ulkopaskis nyt menee näin äijältä talvellakin mutta jääkaappi olisi kova sana ja esim. se töllö just syksy pimellä tms. tilanteessa. Kyllä siinä virikkeet on silloin katselussa kun ei niitä perinteisiä mökkiaskareitakaan pääse tekemään. En tunne henk. koht. tasolla ketään joka ei olisi jossakin välissä hommanut mökilleen mukavuuksia jos/kun rahatilanne antaa myöten. Ei se juoma/pesuvesien roudaaminen pitkässä juoksussa mitään romanttista touhua ole.
        Perusjutut on ihan jees vaikkei pakollisia olekkaan. Itse kyllä viihdyn askeettisissa olosuhteissa. Esim. hirsisauna on ihan must vaikka himasta löytyy kaikki modernit mukavuudet. Enhän mä menis sinne saunalle vesiä kantelemaan ja puita roudaamaan jos sähkökiukaan päälle laittaminen riittäis!?
        Yks hyvä pointti mukavuuksien puuttumisessa on kyllä se että kesän venaaminen on iso porkkana talven aikana. Jos kaikki mukavuudet löytyis mökiltä, luulen että käyttö jopa jäisi vähemmälle?

        Miten moni haaveilee edes siitä pienestä vaatimattomasta kesänvietto mestasta? Kyllä se kesällä on hurjaa katsella kun rivarin takapihalla nysväillään pallogrilliin tulia kun itse lähtee ajelemaan mökille. Varsinkin juhannuksena se on karun näköistä hommaa..

        Tosin vaikka tossa mukavuukien puolesta puhunkin, ihmettelen suuresti jengiä jotka hommaa sinne mökillekkin juuri sen varustelutason sähkökiukaineen kuin himassakin. Miksi mökille mennään viettämään pennilleen samanlaista elämää kuin arkenakin? Siis miksi pitää olla kaksi tasan samanlaisella varustelutasolla olevaa asuntoa? What's the point?

        50/60 kirjoitti:
        "Vaatimattomuus tarkoittaa sitä ettei varallisuus anna edellytyksiä esim. sen sähkölinjan vetämiseen.
        Kukaan ei jaksa mökilläkään katsella ikkunasta ulos kun vettä on satanut kolme päivää putkeen...

        En tunne henk. koht. tasolla ketään joka ei olisi jossakin välissä hommanut mökilleen mukavuuksia
        jos/kun rahatilanne antaa myöten...

        Siis miksi pitää olla kaksi tasan samanlaisella varustelutasolla olevaa asuntoa? What's the point? "


        Vastasit itse omaan kysymykseesi ennen kuin ehdit kysymyksen kirjoittaa... Jos siis joillakin se varallisuus riittää siihen, että mökilleen voi hankkia juurikin sen haluamansa varustelutason (ja se mitä kukin haluaa, on sellainen makuasia, josta ei liene järkevää kiistellä), niin mitäpä sitä ihmettelemään. Itsekin mainitsit, että mökille on mukava hankkia parannuksia jos varat vaan riittää....

        Joillakin tänäpäivänä rahat riittävät ihan hyvin tuohon. That's the point. Mökin sijainti ja ympäristö on se se syy miksi mökki hankitaan. Taajamasta tuskin kovin monella on sekä mökki että asunto. Ei ainakaan samasta taajamasta.


      • Punaisesta torpasta
        50/60 kirjoitti:

        Vaatimattomuus tarkoittaa sitä ettei varallisuus anna edellytyksiä esim. sen sähkölinjan vetämiseen. Kukaan ei jaksa mökilläkään katsella ikkunasta ulos kun vettä on satanut kolme päivää putkeen. Ulkopaskis nyt menee näin äijältä talvellakin mutta jääkaappi olisi kova sana ja esim. se töllö just syksy pimellä tms. tilanteessa. Kyllä siinä virikkeet on silloin katselussa kun ei niitä perinteisiä mökkiaskareitakaan pääse tekemään. En tunne henk. koht. tasolla ketään joka ei olisi jossakin välissä hommanut mökilleen mukavuuksia jos/kun rahatilanne antaa myöten. Ei se juoma/pesuvesien roudaaminen pitkässä juoksussa mitään romanttista touhua ole.
        Perusjutut on ihan jees vaikkei pakollisia olekkaan. Itse kyllä viihdyn askeettisissa olosuhteissa. Esim. hirsisauna on ihan must vaikka himasta löytyy kaikki modernit mukavuudet. Enhän mä menis sinne saunalle vesiä kantelemaan ja puita roudaamaan jos sähkökiukaan päälle laittaminen riittäis!?
        Yks hyvä pointti mukavuuksien puuttumisessa on kyllä se että kesän venaaminen on iso porkkana talven aikana. Jos kaikki mukavuudet löytyis mökiltä, luulen että käyttö jopa jäisi vähemmälle?

        Miten moni haaveilee edes siitä pienestä vaatimattomasta kesänvietto mestasta? Kyllä se kesällä on hurjaa katsella kun rivarin takapihalla nysväillään pallogrilliin tulia kun itse lähtee ajelemaan mökille. Varsinkin juhannuksena se on karun näköistä hommaa..

        Tosin vaikka tossa mukavuukien puolesta puhunkin, ihmettelen suuresti jengiä jotka hommaa sinne mökillekkin juuri sen varustelutason sähkökiukaineen kuin himassakin. Miksi mökille mennään viettämään pennilleen samanlaista elämää kuin arkenakin? Siis miksi pitää olla kaksi tasan samanlaisella varustelutasolla olevaa asuntoa? What's the point?

        "Jos kaikki mukavuudet löytyis mökiltä, luulen että käyttö jäis jopa vähemmälle" No, meillä on tasan päinvastoin. Mökki tehtiin alun alkaen talviasuttavaksi, ja sitä on käytetty ympäri vuoden, kaikki joulut ja pääsiäiset on vietetty siellä, ellei sairastuminen ole estänyt. Erityisesti talvella mukavuuksia osaa arvostaa, mutta kyllä kesälläkin alkaisi tulla äitiä ikävä vesijohdottomassa mökissä, jos vaikkapa kaivo kuivuisi helteillä. Tämän talven ennätyslumet tukkivat meillä savupiipun niin, ettei voitukaan lämmittää saunan kiukaalla (puulämmitteinen sauna on meille ylellisyyttä, koska kaupungissa pääsee vain sähkösaunoihin). Koska ulkona oli vielä toistakymmentä astetta pakkasta, olisi ollut aika vilpoista nukkua, ellei sähköpattereilla olisi saatu mökkiä lämpimäksi.

        Ja niin edelleen. Vaikka se mökki olisi millilleen samanlainen kuin kaupunkikoti, ympäristö on kuitenkin erilainen. Loma poikkeaa arjesta myös niin, että silloin ollaan eri paikassa kuin tavallisesti.


      • kota-asukki

        ...tuskin on hävinnyt näillä vvateilla kun ihmettelen paljon suurempia virrankulutuksia käyttäviä mökkejä.
        Minun maks toive 10 wattia vs ...wattia suurmökin lämmitykseen...

        Omasta mielestäni tarkoitan ihmetellä juurikin mökkejä joissa on kaikki mahdollinen mukavuustaso kalliilla sähköllä käytettynä.
        Ja joita on sitten korkean varustelun vuoksi pakko lämmittää ympäri vuoden,jotta kalliit laitteet säilyisivät rikkoontumatta,kalliilla sähköllä.

        Perustason mökkeilyn idea on edelleenkin siinä että saa touhuta jotakin saadakseen jotakin...Sellaisista oloista olen alunperin kotoisin,siihen perustuu siis lomailukin. Että voisin säilyttää niitä taitoja,joita olen joskus omaksunut,lapsuudessani.
        Tällä hetkellä oma kotani on täysin nuotiopuiden varassa ja niiden itse tekeminen on yksi niistä asioista,joita oikein odotan,sillä asun normi kerrostalossa,jossa lämpimänä pysyäkseen ei tarvitse tehdä mitään.
        En siis itse ole omakotiasukki,vaan ihan normivuokra-asukki...



        Eli olen itse sitä sukupolvea,jotka ovat eläneet vaatimattomissa oloissa.Varsinkin vanhempani...

        En tuomitse,mutta ihmettelen jos mökillä pitää olla kaikki mahdollinen...

        Minut saa toki kutsua viikoksi kylään jotta valaistuisin... ;)
        Mutta toivoisin että saisin edes ajaa nurmen,jotta saisin kokea tekemisen iloa :)

        Itse jaksan myös katsella vesisadettakin,silloinhan on loistava tilaisuus lukaista kirja. Itse nauttisin saunan lämmityksestä puilla,mutta telttasauna on vielä tekemättä.


    • Mökkiläinen 12983476

      Varhaislapsuuteni vietin asunnossa, jossa lämpöeristeenä lattian alla oli hienoa hiekkaa ja seinissä 10 sentin kerros sahanpurua, katossa ehkä 15cm. Ei ollut vesijohtoa eikä wc:tä. Lämmitys tapahtui keittiön puolellla hellan avulla ja makuuhuoneessa kakluunilla. Luonnollisesti ulkohuussi kuului varustukseen. Sähkö tuli taloon jossain vaiheessa, varusteina oli kattolamppu/huone ja keittiössä pistorasia radiota varten. (k 2mh)
      Vesi haettiin kaivosta ämpärillä jne. Mieleeni on jäänyt se, että joskus pakkasaamuina vesiämpärin pintaan keittiössä oli tullut selvä jääkerros. Silloin saattoi tuntua kylmällekin, mutta kylmyys ei ollut mitenkään erityisesti mieleen jäänyt asia.

      Nyt minulla on mökki, jossa on sähköhella ja jääkaappi-pakastin yhdistelmä. Tilaa on selvästi enmmän kuin lapsuudenkodissani. Kompostoiva käymälä on ulkohuussin tilalla. Vesi on edelleen seinän ulkopuolella, mutta tulee pumpulla siihen. Sisään pitää kantaa. On radio ja televisio sekä sähkölämmitys ja hyvä takka. Vaikka on kesäkäyttöön tehty ja vain 10cm höylähirsi, saa lämpötilan pysymään noin 20 asteen nurkissa helposti ainakin siinä nollakelin vaiheilla.

      Itse olen tyytyväinen, miniä vaatii vesivessaa ja siihen pesutiloja sekä suihkua saunan puolelle. Langallinen nettiyhteyskin pitäis olla. Pyykinpesukone ja kuivauskaappikin kuulemma tarvitaan. Jos kaikki nuo toteuttaisin, niihin menisi kymmeniä tuhansia euroja, koska mökki on huonon 3,5km pitkän lähes pohjattoman savialueen läpi menevän tien takana. Tien vahvistaminen jo pelkästään siihen kuntoon, että kyseisen varustelun vaatima jätehuoltoöiikenne voitaiiin hoitaa, maksaisi kymmeniä tuhansia. Muut rakenteet päälle. No sehän ei miniää liikuta, vaateet säilyvät.

      Näin muuttuu vaatimustaso ja ihmisten tarpeet. Nopeasti ja paljon. Uusi sukupolvi pitää perusvaateinaan sitä, joka on edelliselle sukupolvelle ollut saavuttamatonta ylellisyyttä, ja on hyvin tyytymätöntä jos niitä ei saavuteta.
      Kyllä se on selvä että maailman energiavarat yms loppuvat tällä menolla pian kesken. Vaatimukset kasvavat voimakkaasti, samoin vaatimukset.

      • nnnol

        Pullamössösukupolvi on jo niin hauskaa porukkaa että tulen teko alkaa olemaan monelle ylivoimainen asia? En ihmettele yhtään jos "mökilläkin" saunassa on sähkökiuas. Eihän sen mökkeily mitään kidutusta saa olla mutta onhan jengi nykyään aika avutonta, kädetöntä ja laiskaa. Onhan se uskomatonta ettei osata peseytyä jos ei ole suihkua??

        Erikoisin mökkialue mitä olen nähnyt oli ihan oikea mökkikylä keskellä korpea. Siis samalla tavalla kaavoitettu kuten kaava-alueella eli pieniä tontteja vieri vieressä. Erikoista mökkeilyä?? Erikoista oli myös katuvalot?? Todella hienoja mökkejä, siis asuntoja mutta itse en todellakaan ymmärrä mitä hienoa on mennä mökille missä et voi mennä edes saunasta ulos jäähylle ilman että naapuri seisoo vieressä??


    • pruutprööt

      tosin jos talvella viettää paljon aikaa mäkillä niin ehkä se sitten on siinä rajoilla, mutta se on mulle mökkeilyssä se "jokin"...:) Siis paskantaminen, kuulostaa oudolta..?? Sähköt tulee, mutta käyttövesi pitää lämmittää padassa..

    • TuTTuAko

      Ja ajatteleppa jos on vaikka sukumökki kyseesseä ja joku haluaa sinne kaikki mukavuudet ja toiset tyytyisi vaatimattomampaan perusmökkiin. Siinähän riita valmiina. Eikö ihminen osaa tai uskalla olla enään hiljaisuuden ja luonnon äänien keskellä, nauttia sen tuomasta rauhasta.Mutta jokainen tyylillään, kai,,,,,.

    • mökkiin

      jos sieltä löytyy sama asia kuin kotona, ehkä enemmän. Semosta mökkiä kutsutaan huvilaksi. Meillä 70m2 mökki ja 20m2 ranasauna. Sähköt on, mutta 10 vuotta mentiin ilman sähköjä. Oli siinä pihassa asuntovaunukin viellä vierasmajana. Se on jotenkin rentouttavaa, kun saa heittää uunin pesään puuta, nukahtaa takan loisteeseen, aamulla keittää kahvit kaasuhellalla.
      Kotiin on sitten mukava palata, kun on "räjähtäneen" näköinen.

    • Kojootti70km

      Kiinnostaa keskustelua näin mökkikauden alkajaisiksi!Molemmat löytyy perheeltämme ja molemmissa viihdytään,tarpeitten vuodenajan mukaan valitaan joko meri tai järvimaisema.Keskellä talvea kun hankalaa saunoa perinteisesti kun ei kaivoa ja järvi paksussa jäässä.Voihan sitä mökille muuttaa vaikka eläkepäiviksi jos ei muuta keksi,mukavuudet silloin tarpeen.

      • city/mökki

        Tämä nyt on taas tätä mökkeilyn ihanuutta keskustelua. Näistä tulee aina mieleen yksi viesti että on täällä mökillä sitten hauskaa ja naapuri on köyhä yms.
        Ei vastannut kun kysyin että miksi sitten istut tietokoneella ja keskustelupalstalla?

        Miksi pitää mennä mökille näpyttelemään tietokonetta? Toi tais olla se ajatus että miksi sinne böndelle mennään elämään pennilleen samaa elämää? Ulko-ovea ei aukaista ettei itikat syö hengiltä. Siis miksi mennä citykämpän sohvalta mökin sohvalle?


    • nainen49

      Totta toiset tekee mökeistänsä liian hienoja ,Se perusmökki on ihan ok.Mutta silti siitä millaine mökin pitäisi olla ei voi kiistellä makunsa kullakin .-Vietin kesän mökillä missä ei ollut sähköä. Oli kamina,kaasuhella ja kaasujääkaappi.Kynttilän valossa siellä oltiin ja hyvin pärjättiin.

    • miksi mökille mennään kuten kotiin!!! Mökki on mökki eikä mikään luxushotelli. On tylsää maalla jos "mökki"
      on kuin viiden tähden hotelli.PÖSILÖT!

      • = Juntti

        Onkohan mitään ahdasmielisempää ihmistä kuin se, joka ei hyväksy toisten ihmisten mielipiteitä jos ne eroaa omista?

        Seura on mökilläkin tärkee juttu. Mieluummin olen mökillä(kin) yksin kuin tyhjäntäyteihmisten kans. Tosin joskus lähipiirikin on liikaa. Mökille menen monesti sen takia että "saa" olla alone.

        Kyllä perusjutut saa olla. Sähköt on ihan jees eikä juokseva vesikään ole pahaksi. Kaikki muu on aika turhaa. Mökillä ei saa olla niin kiire että safkan pitää olla mikrossa valmistettavaa töhnää.

        Cityjengi roudaa cityn metsäänkin. Näin se menee.


      • hig8gvuu
        = Juntti kirjoitti:

        Onkohan mitään ahdasmielisempää ihmistä kuin se, joka ei hyväksy toisten ihmisten mielipiteitä jos ne eroaa omista?

        Seura on mökilläkin tärkee juttu. Mieluummin olen mökillä(kin) yksin kuin tyhjäntäyteihmisten kans. Tosin joskus lähipiirikin on liikaa. Mökille menen monesti sen takia että "saa" olla alone.

        Kyllä perusjutut saa olla. Sähköt on ihan jees eikä juokseva vesikään ole pahaksi. Kaikki muu on aika turhaa. Mökillä ei saa olla niin kiire että safkan pitää olla mikrossa valmistettavaa töhnää.

        Cityjengi roudaa cityn metsäänkin. Näin se menee.

        Eniten ihmetyttää ja närästää noissa luxustason kämpissä on se, että kenelle ne on tehty? Klumeruuria ja krääsää on ympätty huvilaan kuin harakka joka kerää kaiken kiiltävän pesäänsä. Eikä ne ees tajuu että ne on usein tod. mauttomia virityksiä ja yhden sortin ympäristösaastetta. Kämpät näyttää yhtä fiksuilta kuin Halmeen kultakilluttimet kaulassa. Ei puutu kuin t-paita missä lukee suurella että JUNTTI. Rahaa saa olla jos se on tärkeetä mutta ei sillä makua voi näköjään ostaa. Ihan oikeesti paras mesta oli sellainen mistä löytyi suihkulähteet missä oli muoviset pinkit flamingot!? Niin ja tietenki nurtsi missä ei saanu kävellä...Rouva suurin piirtein käveli ulkona korkkareissa hyttyssuihke handussa p..rkele?! Huus pilteille ettei saa mennä metsään siellä on eläimiä..


    • keskustelu

      kun muistelee 20 vuoden takaisia ominaisuuksia omalla mökillä. Oli ihana mökki pystytetty ja päästiin omaan saunaan, oli takka, jossa tunnelmalliset takkatulet ja ihana veranta, jossa sai parannella maailmaa perheenjäsenten ja ystävien kanssa. Kaikki tämä riitti eikä harmiteltu ulkohuusissa käyntiä, eikä veden hakua läheisestä kaivosta.
      Meni 5 vuotta, niin naapurimökeillä alkoi sähköistäminen ja sitä kautta myös meidän mökillä. Mutta en voi kieltää, että kyllä sähkölaitteet ovat lisänneet viihtyisyyttä ja nyt on mökille helpompi mennä, kun on peruslämpö päällä ja vesi tulee hanasta ja voi alkaa nauttia vapaa-ajasta eri tavalla.
      Jokainen taaplaa omalla tyylillään.

      • Pankin mökki

        Niinhän se on, että muiden kurjuuden maksimointi on suomalaiselle sitä parasta elämää. Mulla, tai siis mun firmalla on LAINArahalla rakennettu yli 300 neliön huvila lapissa, eikä kyllä kaduta pätkääkään. Eikä kyllä ole pienintäkään kaipuuta saada kantaa vettä jostain kaivosta, mukavampi laskea suoraan hanasta. Saunoja on kaksi, joissa molemmissa on puu- ja sähkökiukaat. Toinen on siis erillinen ulkosauna, minne tulee juokseva vesi sinnekin. Kaikki mukavuudet ja turhuudet löytyy, eikä sen pitäis kenenkään elämää haitata? Pitää varmaan vielä teettää seinälle kyltti, missä lukee "Nordean oma" niin ei tarvi kenenkään olla kateellinen.


    • Järkevä123

      Se on kaksi ihan eri asiaa haluaako kesämökin vai talviasuttavan. Itselläni ei ole talvella hinkua mökille kun talvella ei ole kunnon lomaakan kuin viikko, joten vaatimattomampi mökki on ok kesäksi, kunhan on meren rannalla.

      • 9+5

        Näinpä on, meilläkin on nousemassa ihan peruskesämökki. Asumme maalla omakotitalossa, mutta ympäristön vaihdoksen ja arjesta irtautumisen vuoksi tulee myös mökki. mitään hinkua sinne ei kyllä talvella ole, mutta kesällä järvimaisema on se juttu


    • möökillä kävijä

      Monet sanovat jolla on mökki "työleiri" eikun raatamaan ... . :)) ))

      • Vanhanajan mökkeilij

        Ehdottomasti perusmökki. Meillä ei omaa ole, mutta joka kesä vuokraamme mökin,
        milloin mistäkinpäin Suomea. MUTTA haluamme ehdottomasti mökin, jossa on
        ulkovessa, kantovesi ja puulämmitteinen sauna. Senverran "joustamme", että sähköt
        saa olla, koska vähän pelkään kaasulaitteita.
        Siellähän minulla on lomalla aikaa kantaa vesiä, tiskata käsin, pilkkoa puita yms.
        En todellakaan kaipaa mökille mitään luksusta, sitä on kotona ihan riittävästi .


      • 50-luvun vanha aika
        Vanhanajan mökkeilij kirjoitti:

        Ehdottomasti perusmökki. Meillä ei omaa ole, mutta joka kesä vuokraamme mökin,
        milloin mistäkinpäin Suomea. MUTTA haluamme ehdottomasti mökin, jossa on
        ulkovessa, kantovesi ja puulämmitteinen sauna. Senverran "joustamme", että sähköt
        saa olla, koska vähän pelkään kaasulaitteita.
        Siellähän minulla on lomalla aikaa kantaa vesiä, tiskata käsin, pilkkoa puita yms.
        En todellakaan kaipaa mökille mitään luksusta, sitä on kotona ihan riittävästi .

        Asuin lapsuuteni 70-luvulla kaupungissa ja meillä oli mökki, joka oli vanhanajan perusmökki. Äidilleni oli tärkeää, että mökillä ei ole sähköjä vaan öljylamppuja ja kynttilöitä. Meressä uitiin ja usein tehtiin lautta, jolla seilattiin lähisaareen. Oltiin me siellä talvellakin, kylmä ei ollut kun oli öljykamiina ja takka, ja hiihtäminen umpimetsässä sisarusten kanssa oli toki joskus mukavaakin. Kuitenkin, sitten kun oli tarpeeksi vanha päättämään itse, lähteekö mökille vai jääkö kaupunkiin, niin en enää lähtenyt sinne mökille. Varsinkin hyttyset ja ulkovessa oli aika inhottavia. Kuulumme eri sukupolviin - äitini oli viettänyt lapsuutensa 50-luvun rintamamiestalossa, ja hänelle tuo metsämökkijuttu oli suuri unelmien täyttymys.

        Oma mökkini on 50-luvun rintamamiestalo omenapuineen ja marjapensaineen. Vähän kuin mummola. Mökillä on 50-luvun suomalaista designia ja tyyliin sopivaa kodikasta sisustusta, räsymattoja ja pelargonioita. Mökillä on myös sisävessa, kunnon keittiö, hella, jääkaappi, telkkari ja netti. Elämä mökillä on helppoa, hauskaa ja huoletonta. Mielestäni 50-luvun romantiikka on riittävän vanhaa aikaa.


      • mökkiretroilija
        50-luvun vanha aika kirjoitti:

        Asuin lapsuuteni 70-luvulla kaupungissa ja meillä oli mökki, joka oli vanhanajan perusmökki. Äidilleni oli tärkeää, että mökillä ei ole sähköjä vaan öljylamppuja ja kynttilöitä. Meressä uitiin ja usein tehtiin lautta, jolla seilattiin lähisaareen. Oltiin me siellä talvellakin, kylmä ei ollut kun oli öljykamiina ja takka, ja hiihtäminen umpimetsässä sisarusten kanssa oli toki joskus mukavaakin. Kuitenkin, sitten kun oli tarpeeksi vanha päättämään itse, lähteekö mökille vai jääkö kaupunkiin, niin en enää lähtenyt sinne mökille. Varsinkin hyttyset ja ulkovessa oli aika inhottavia. Kuulumme eri sukupolviin - äitini oli viettänyt lapsuutensa 50-luvun rintamamiestalossa, ja hänelle tuo metsämökkijuttu oli suuri unelmien täyttymys.

        Oma mökkini on 50-luvun rintamamiestalo omenapuineen ja marjapensaineen. Vähän kuin mummola. Mökillä on 50-luvun suomalaista designia ja tyyliin sopivaa kodikasta sisustusta, räsymattoja ja pelargonioita. Mökillä on myös sisävessa, kunnon keittiö, hella, jääkaappi, telkkari ja netti. Elämä mökillä on helppoa, hauskaa ja huoletonta. Mielestäni 50-luvun romantiikka on riittävän vanhaa aikaa.

        Mulle riittää mökkiretroiluksi 70-luvun tyyli. Meillä on mökillä kaikkea värikästä ja kivaa, kantikkaita huonekaluja, purkkeja ja kukkadesignia. Mökki on maalaispitäjässä entinen ok-talo, jossa mieheni vietti lapsuutensa. Kaikki mukavuudet on, mutta harakoille ei tarvitse lämmittää, koska talo on tehty talviasuttavaksi ja on tiiviimpi kuin hirsimökki. Iso nurmikkopiha on myös.


    • asfafasfa

      mökki on kiva jos seurana on tiukkapilluinen nuorinainen

    • Tuusaajat

      Nykyinen mökkimme on juuri sitä mistä olen aina haaveillut. Mökki saaressa, ei yllätysvieraita. Sähköä tarvittaessa aggrekaatista, mutta parasta on kuunnella linnun laulua ja uittaa verkkoja vesissä. Mielenrauha tulee hiljaisuudesta, askeettisuudesta ja tällaiseen kaikkeen mökkeilyyn kuuluvasta tuusaamisesta.

    • uusi mökki tulossa m

      joo,kyllä mökillä pitää olla sähköt,puukiuas,Tv.uutisia varten,huussi pihan perällä on kyllä aika kamala,kun on syksy pimeät.Yks tärkeimmistä asioista on se,että mökillä olisi tilaa,kun 9 lastenlasta tulee kylään mummin ja ukin luokse,siihen vanhhemmat mukaan.Siis mökki on laajennettava,tai tehtävä uusi ,jos haluaa nautttía oman perheen kanssa aikaa mökillä.Uutta mökkiä ei sitten viitsi enää tehdä entisenlaista.Nykyinen jätevesijärjestelmäkin on aika rahaa viepä,Mietittävää löytyy.Näillä perusteilla on sitten varmaan rakennettu monta sisävessa mökkiä.

      • .............

        Kyllä se on niin mukava hurauttaa viikonlopuksi mökille Hesan hulinasta missä on täydellinen varustelu ja sähkölämmitys jatkuvasti päällä ei tarvitse kaivella jääkylmään mökkiin kalikoita lämmikkeeksi,ydinvoimalat on sitä varten että ihmisen elämä helpottuu ja aikapieni rasitus vesistöille jätöksistä,koska enin osahan niistä jää kunnanjäteveden puhdistamolle.


      • MIstä noit Urpoja ..
        ............. kirjoitti:

        Kyllä se on niin mukava hurauttaa viikonlopuksi mökille Hesan hulinasta missä on täydellinen varustelu ja sähkölämmitys jatkuvasti päällä ei tarvitse kaivella jääkylmään mökkiin kalikoita lämmikkeeksi,ydinvoimalat on sitä varten että ihmisen elämä helpottuu ja aikapieni rasitus vesistöille jätöksistä,koska enin osahan niistä jää kunnanjäteveden puhdistamolle.

        Paljonko tulee päästöjä ja minkähän verran luonto rasittuu kun hurauttaa joka viikonloppu Hesasta Kuusamoon ja takaisin?

        Ei muuten voi vielä valita millä tavalla se sähkö tuotetaan, joka sieltä töpselistä tulee. Ydinvoimakin on puhdasta vain päästöjen kannalta, jos ei mieti jätteen loppusijoitusta. Suurin osa meidän sähköstä kuitenkin tuotetaan vielä kivihiilellä ja öljyllä.


      • oipbipbip
        MIstä noit Urpoja .. kirjoitti:

        Paljonko tulee päästöjä ja minkähän verran luonto rasittuu kun hurauttaa joka viikonloppu Hesasta Kuusamoon ja takaisin?

        Ei muuten voi vielä valita millä tavalla se sähkö tuotetaan, joka sieltä töpselistä tulee. Ydinvoimakin on puhdasta vain päästöjen kannalta, jos ei mieti jätteen loppusijoitusta. Suurin osa meidän sähköstä kuitenkin tuotetaan vielä kivihiilellä ja öljyllä.

        Ei ydinjäte ole ongelma. Myydään sekin p..ska itänaapurille pientä korvausta vastaan uudelleen sijoitettavaksi. Arojen pojat etsii sitten tyhjän kaarihallin mihin laittavat sitten munalukon suojaksi. Satamiinhan siellä paatitkin saa upota?! Tai sitten ne tekee perinteiset eli roudaa pöntöt vanhaan tankkeriin joka sitten vahingossa upotetaan syvään kohtaan merellä. Muutenkin noi päästörajoitukset yms. on tosi fiksuja keksintöjä. Tuotanto viedään mestaan missä rajoituksia ei ole ja jossa duunin hoitaa lapsoset pikku kätösillään. Kaunis on maailmain..

        On jo paljon sähköyhtiöitä jotka mainostavat "vihreää sähköä". Kyllä heillä sitä onkin. Prosentti tuotosta tuulivoimalla ja loput ydinsellaista.

        On ihan hirveetä p..skaa väittää että ydinvoima on ympäristölle turvallinen VIHREÄ vaihtoehto!


    • akaasia5

      Tuommoiset luksus mökit ei ole mielestäni mitään oikeaa mökkeilyä se on vaan sellaista kaupunki elämän jatketta. Pitää olla tv tietokone astianpesukone ja kaikki maholliset koneet ja tieten sähkö joka kaiken tämän kone määrän laittaa toimimaan, mitä eroa siinä on kun tulee mökille ja on samanlainen varustelu kuin kotona. Siinä vasta on tunnelmaa kun on syyspimeää ja jo ilmatkin viilenee ja ollaan luonnon keskellä ilman sähköisiä vehkeitä, takka tulen loisteessa. Olen joskus mökillä ollessani nähnyt myös revontulet tosi hienot siellä metsän keskellä ja tähtitaivas sen näkee useammin.

    • yksi mielipide

      Me jälleen (jo 13 vuosi menossa) vuokrataan miehen ja kahden koiran kanssa pariksi viikoksi kesällä mökki jotta pääsemme samoista ympyröistä edes vähän pois. Asutaan erittäin vilkkaan kehä I:n reunalla ja vieläpä lentokenttäkin löytyy läheltä, joten hiljaisempaa aikaa haeskelemaan mökiltä. Ei sen luksus tarvi olla, nytkin ulkohuussi puskissa, juomavesi viedään mukana mantereelta (siis saarimökki), ei suihkua mutta sähkö ja tv löytyy. Pienikin mökki on mutta meille riittävä. Joten näillä mennään, ei siis tarvi olla kartanon kokonen eikä varusteltu kaikilla kodinkoneilla.

      • hienoudet maksaa

        Ainaski telkku,mikro,grilli ja jääkaappi on tärkeitä,saunan lisäks kun vuokralle kyselevät mökkiä,muussa yleensä joustetaan tärkeintä on halpa hinta,mutta sähköttömän mökin vuokraaminen on jo vaikeampata,joten itte ainakin niistä olen luopunu.


      • Emmiiiiii
        hienoudet maksaa kirjoitti:

        Ainaski telkku,mikro,grilli ja jääkaappi on tärkeitä,saunan lisäks kun vuokralle kyselevät mökkiä,muussa yleensä joustetaan tärkeintä on halpa hinta,mutta sähköttömän mökin vuokraaminen on jo vaikeampata,joten itte ainakin niistä olen luopunu.

        Itte ainakin on oltu tyytyväisiä kun satasen viikko vuokralla saa vaatimattoman mökin missä kummiski on sähkö ja kalapaikka kävelymatkan päässä.Ei sitä kesällä kaipaa kaupunki asunnon tasoista mökkiä.


    • Suvaitsevaisuutta tässäkin asiassa tarvittaneen. Jokainen tehköön mielensä ja varojensa mukaan. Rakennusmääräykset kyllä rajoittavat mielihaluja rakentamisessa riittävästi. Jos pidät askeettisuudesta niin rakenna askeettinen mökki itsellesi, muta anna muiden nauttia vapaajan asumisesta omalla tavallaan.
      Ota kuitenkin huomioon muutkin perheenjäsenet kuin vain itsesi ja anna heidänkin nauttia vapaa-ajasta he eivät välttämättä nauti samoista asioista kuin sinä itse.

      • heti perillä

        Naurattaa monen kirjoitus täällä. Kuinka elvistellään varallisuudella, kun on hieno mökki, kaikilla mukavuuksilla. Itse olen varsin vähävarainen, mutta asun ok talossa rannalla, ilman naapureita. Joku säälitteli rivari naapureita pallogrilleineen *hih*. Itse kuitenkin joutuu lastaamaan auton täyteen viikonloppuisin ja matkata jonnekin hevon kuuseen mökilleen. Jos kerta varaa löytyy, olisi kannattanut hankkinut asunnon sellasesta paikasta että kotiin päästyään olisi jo perillä :) Se on luksusta se. Toinen valitteli lapsuudenkotona ollutta sahapurueristettä. Sellainen rakennustapa mahdollistaa terveen asumisen, kun on hengittävä rakenne. Funtsatkaa nyt itekin, kun nykyisin pitää taloihin vetää jokapuolelle muovit, on kuin kortsussa asuisi. ei se häkkyrä katolla sitä terveeksi tee. Myöskin kondenssivesi joka muovin *väärälle* puolelle kertyy ei pääse pois, joten se tietää rakenteisiin hometta.
        Jos itse rakentaisin mökin, tekisin sen korpeen, ei rannalle, ja ainoat mukavuudet puuhella ja takka, maks 40 neliötä, ettei sukulaisille tulisi mieleenkään tulla rentoutumaan. Ympäristö saisi olla tietty luonnonmukainen. maks. 5km kotoa, jotta fillarillakin pääsisi. Ja tietenkin mökki pitäisi olla alusta asti oma tekemä, no muuraustyöt eli hella ja takka voisi joku muu tehdä. Mut ne muovi linnut oli kiva piriste ketjussa :)


    • kaikki hyvin

      Ketjun aloittaja kota-asukki sohaisi "kusiaispesää" joka kirvoitti monia mielipiteitä mökin tasosta.
      Myös mökkejä suomalaisilla näyttää olevan monen tasoisia, mutta jokainen tuntuu olevan omaan mökkiinsä tyytyväinen, hyvä niin.
      Itsellä näyttää olevan suunnilleen keskiverto mökki varustetasoltaan kuin kooltaankin.
      Itsellä pidän verkkosähköä välttämättömyytenä mökilläkin koska haluan mökillä askarrella ja nikkaroida kaikenlaista, johon tarvitaan söhkötyökaluja. Kerrostaloasunnossa ei ole mahdollisuutta esimerkiksi hitsauskoneen käyttöön.
      Myös talvikäynnit sähköistetyllä mökillä on vaivattomampia kun saa mennä valmiiksi lämpimään mökkiin.

      • bibib

        Joo..Moni kyllä duunaa mökkinsä sen perusteella mitä myyntiedustajat onnistuu myymään. Vähä kuin autokauppias ois ollut asialla. Kukaan ei tarvii sitä kaikkea sähkökillutinta pirssiin mutta ostaa kuitenkin kun rahan vastineeksi on mukava ostella kaikenlaista kivaa höpötintä. Kait mökilläkin pitää olla sitten sähköhammasharjakin..?
        Ei kaikki perustu tarpeelle vaan ihmisen tapaan ostaa itselleen onni. Mökkisysteemeissä sama stoori. Tsiigataan jonku myyntiesitettä missä ollaan niin s..tanan onnellisia ja tyytyväisiä kun ostetaan tämä ja tämä tuote. Ensin muodostetaan tuote ja sitte mielikuva kuluttajalle että ilman tätä et ole mitään. On ihan simona jengiä jotka ei osaa omilla aivoillaan osaa ajatella yhtään. Kaikki tehdään naapurin tavalla ja sillä rahalla.
        Itse duunaan böndellä kaikki pitemmän kaavan kautta ja itse matkan teko on tavallaan melkein jopa tärkeämpää kuin päämäärä. Ei kävis mielessäkään että hommaisin mestan avaimet käteen periaatteella. Omalla kohdalla kaikki pitää tehdä itse. Silloin saa paitsi laatua, mestaan muodostuu ihan erilainen suhde tavallaan.

        Ihmisten vapaa-aika lisääntyy edelleen ja maailma missä eletään tekee ihmisistä semmoisia että on ihme että jengi osaa pyyhkiä takapuolensa?! On aika turha selittää "luontoon palaamisesta" kun pihaan ajaa mökin viimeistely vaiheessa tekonurmi rullissa ihan yhtenä esimerkkinä.

        Rakennusmääräykset ja vaatimukset muokkaa lisäksi vapaa-ajan asuntoja ja niiden varustelutasoa rakennustekniikan lisäksi. Saa nähdä milloin rannatkin täytetään näillä pullotaloilla? Suuri osa ns. hirsihuviloistakin on jo 'look a like' hirsitaloja.


      • remontti reiska
        bibib kirjoitti:

        Joo..Moni kyllä duunaa mökkinsä sen perusteella mitä myyntiedustajat onnistuu myymään. Vähä kuin autokauppias ois ollut asialla. Kukaan ei tarvii sitä kaikkea sähkökillutinta pirssiin mutta ostaa kuitenkin kun rahan vastineeksi on mukava ostella kaikenlaista kivaa höpötintä. Kait mökilläkin pitää olla sitten sähköhammasharjakin..?
        Ei kaikki perustu tarpeelle vaan ihmisen tapaan ostaa itselleen onni. Mökkisysteemeissä sama stoori. Tsiigataan jonku myyntiesitettä missä ollaan niin s..tanan onnellisia ja tyytyväisiä kun ostetaan tämä ja tämä tuote. Ensin muodostetaan tuote ja sitte mielikuva kuluttajalle että ilman tätä et ole mitään. On ihan simona jengiä jotka ei osaa omilla aivoillaan osaa ajatella yhtään. Kaikki tehdään naapurin tavalla ja sillä rahalla.
        Itse duunaan böndellä kaikki pitemmän kaavan kautta ja itse matkan teko on tavallaan melkein jopa tärkeämpää kuin päämäärä. Ei kävis mielessäkään että hommaisin mestan avaimet käteen periaatteella. Omalla kohdalla kaikki pitää tehdä itse. Silloin saa paitsi laatua, mestaan muodostuu ihan erilainen suhde tavallaan.

        Ihmisten vapaa-aika lisääntyy edelleen ja maailma missä eletään tekee ihmisistä semmoisia että on ihme että jengi osaa pyyhkiä takapuolensa?! On aika turha selittää "luontoon palaamisesta" kun pihaan ajaa mökin viimeistely vaiheessa tekonurmi rullissa ihan yhtenä esimerkkinä.

        Rakennusmääräykset ja vaatimukset muokkaa lisäksi vapaa-ajan asuntoja ja niiden varustelutasoa rakennustekniikan lisäksi. Saa nähdä milloin rannatkin täytetään näillä pullotaloilla? Suuri osa ns. hirsihuviloistakin on jo 'look a like' hirsitaloja.

        Niitä talvikäytössä olevien vappaa_ajan asuntojenkin lämmöneristyksen suhteen määräyksiä ainaki eduskunnassa annettiin samassa yhteydessä kun määrättiin nämä uudet eriste vahvuudet muulle asuinrakentamiselle.Se puuhastelu mökillä tietenkin terveellistä ihmisen kunnon kannalta,eli se halon kilkuttelija ja ulko huuskas istuja elää pidempää,jos nyt ei luikastu sil jäisel huuskapolul ja lyö päätäsä ja joudu ennen aikasesti tuonpuoleisee..


    • jorkkia

      Aasinsilta... lomamatkallekkin lähdettäessä ihmiset vertailevat hotellien mukavuuksia, miten ei sitten mökin mukavuuksia. Itselleni kelpaa kummassakin vähän vaatimattomampi, ei 5 tähteä vaan 2-3 tähteä ja mökissä on mukava kun on sähköt ja vesi.

    • mää vaan

      oon asiasta ihan samaa mieltä. meidän mökki ei ole 20 neliöö eikä siellä ei ole edes sähköjä enkä niitä sinne koskaan oo kaivannukka. mökki on se paikka missä pääsee irti kaikesta normaalista rutiinista ja pääsee nauttiin luonnon rauhasta ja eikä ole kiiru mihinkään. mikä sen mukavampaa kuin takkatulen loimutessa kuuntelee metsän ääniä saunan raikkaana kesäisenä lämpimänä iltana.

      • ole.

        Hankkinut, enkä aio hankkia tulevaisuudessakaan kesämökkiä.


      • herkut, melkein.
        ole. kirjoitti:

        Hankkinut, enkä aio hankkia tulevaisuudessakaan kesämökkiä.

        Eihän kukaan halua sähköjä tai muita ylellisyyksiä mökilleen?
        Mitä paskaa tää on?
        Jokainen näistä äidin pikku höpönassuista ottais sinne kuppaiseen mökkiinsä kaikki herkut jos vain rahnat riittäisi.
        Vaan kun ei riitä.
        Lapsellisia löperryksiä, sanokaa suoraan että rahnat ei riitä ostaa parempaa ja lopettakaa se tekopyhäily.


      • `
        herkut, melkein. kirjoitti:

        Eihän kukaan halua sähköjä tai muita ylellisyyksiä mökilleen?
        Mitä paskaa tää on?
        Jokainen näistä äidin pikku höpönassuista ottais sinne kuppaiseen mökkiinsä kaikki herkut jos vain rahnat riittäisi.
        Vaan kun ei riitä.
        Lapsellisia löperryksiä, sanokaa suoraan että rahnat ei riitä ostaa parempaa ja lopettakaa se tekopyhäily.

        Älä käperry kateuteen...


      • luolamies.
        herkut, melkein. kirjoitti:

        Eihän kukaan halua sähköjä tai muita ylellisyyksiä mökilleen?
        Mitä paskaa tää on?
        Jokainen näistä äidin pikku höpönassuista ottais sinne kuppaiseen mökkiinsä kaikki herkut jos vain rahnat riittäisi.
        Vaan kun ei riitä.
        Lapsellisia löperryksiä, sanokaa suoraan että rahnat ei riitä ostaa parempaa ja lopettakaa se tekopyhäily.

        Ihmisellä on kyllä kummallinen viehtymys luontoon ja valmistaa esim ruokaa grillissä ja käristää makkaroita nuotiossa kuten luolissa asuneet esi-isänsä,vaikka vieressä kököttäisi kaikilla mahdollisilla varusteilla oleva mökki.Tiedän tuttavia jotka on korkeasti koulutettuja,hyvissä viroissa ja silti heidän mökillä istutaan talikynttelin loisteessa ja sähköt maksaisi muutaman tonnin.


      • jbjbbhlöklb
        luolamies. kirjoitti:

        Ihmisellä on kyllä kummallinen viehtymys luontoon ja valmistaa esim ruokaa grillissä ja käristää makkaroita nuotiossa kuten luolissa asuneet esi-isänsä,vaikka vieressä kököttäisi kaikilla mahdollisilla varusteilla oleva mökki.Tiedän tuttavia jotka on korkeasti koulutettuja,hyvissä viroissa ja silti heidän mökillä istutaan talikynttelin loisteessa ja sähköt maksaisi muutaman tonnin.

        Siksi sieltä mökiltä löytyy se isotöinen puusaunakin ja pitemmälle vietynä savusauna. Tässä se ero onkin mökkeilijöissä. Asioiden eteen ollaan valmiit tekemään töitä kun lopputulos on ihan eri levelillä kuin sen citykämpän sähkösaunassa vaikka sieltä löytyis muotolauteet kaikkine lisukkeineen. Moni hakee fiilistä mitä ei sieltä arkiasunnosta yksinkertaisesti saa edes sillä rahalla. Joku jopa nauttii ulkopaskiksesta missä saa olla vaikka ovi auki että saa ihailla maisemia tms. Kaikilla ei ole rahasta kiinni kuten edellinen kirjoittaja esimerkin antoikin. Siis joku haluaa vapaaehtoisesti pilkkoa puita vaikka nekin vois ostaa valmiina liiteriin asti. Sama stoori muidenkin juttujen kans. Joku haluaa istua illat notskilla tai takkatulta ihailemassa töllän tai netin sijaan. Vastapainoksi sitä moni kutsuu. Monelle konttorirotalle tai vastaavalle omilla handuilla tekeminen on suuri nautinto mökillään. Siis moni oikein nauttii kun saa "rääkätä roppaansa" mökin askareissa. Se ettei se mene jollakin jakeluun, ei tee siitä jotain köyhälistön mökkeilytapaa.
        Mä kuulun tähän metsäjengiin joka duunaa polttopuut kaarisahalla ja kirveellä kun se on niin hauskaa vaikka naapuri tois puut pihaan valmiiksi pilkoittuina koska tekee sitä sivutyönään ja hinta on tosi edullinen sukulaiselle. Tuo oli vain yksi esimerkki. Toki joskus otan ihan lungisti fiilisten mukaan mutta en mä jaksas olla mökillä(kään) ilman pikku puuhailua. Joskus se tekeminen voi olla kalastustakin mutta sitä ei kukaan luokittele orjatyöksi tai vastaavaksi. Mulle on yhtä h..ttiä jos en pääse jotain pientä duunailemaan böndellä koska cityssä siihen ei ole edellytyksiä vastaavalla tavalla. Pelkkä "oleminen" kun saa nupin pehmenemään. Mutta se on vaan mun tapa. Jos joku roudaa mökille ärrältä videotkin aikansa kuluksi niin ei se mua liikuta suuntaan eikä toiseen.
        Noista talikynttilöistä tuli mieleen etten esim. rantasaunaan missään nimessä halua sähkövaloja koska pimeellä myrsylyhty saunan ikkunan takana riittää ja sisällä kynttilälyhdyt. Niistä tulee se oma fiiliksensä yhtenä esimerkkinä. Vaikea tajuta miten pääsee sellaiseen tiettyyn tilaan ja fiilikseen jos saunasta löytys halogeenit ja vastaavat? Syksypimeellä vastaavasti on mökilläki joskus tosi jees lyödä ruoto suoraksi ja tsiikata vaikka töllää kun ulkona on pimeetä kun ryssän h..tissä. Tällanen durasell-tapauskin vaatii joskus ihan puhdasta lepoa mikä onnistuu parhaiten korvessa.
        Jokainen tyylillään, mitä tosta inttämään? Ei ole yhtä oikeaa tapaa harrastaa mökkeilyä tai varustelutapaa. Toki kaikilla ei ole taloudellisesti varaa laittaa kaikkia mukavuuksia mökilleen mutta luulempa että osaavat myös nauttia siitäkin vähästä senkin edestä.


      • ---------------
        jbjbbhlöklb kirjoitti:

        Siksi sieltä mökiltä löytyy se isotöinen puusaunakin ja pitemmälle vietynä savusauna. Tässä se ero onkin mökkeilijöissä. Asioiden eteen ollaan valmiit tekemään töitä kun lopputulos on ihan eri levelillä kuin sen citykämpän sähkösaunassa vaikka sieltä löytyis muotolauteet kaikkine lisukkeineen. Moni hakee fiilistä mitä ei sieltä arkiasunnosta yksinkertaisesti saa edes sillä rahalla. Joku jopa nauttii ulkopaskiksesta missä saa olla vaikka ovi auki että saa ihailla maisemia tms. Kaikilla ei ole rahasta kiinni kuten edellinen kirjoittaja esimerkin antoikin. Siis joku haluaa vapaaehtoisesti pilkkoa puita vaikka nekin vois ostaa valmiina liiteriin asti. Sama stoori muidenkin juttujen kans. Joku haluaa istua illat notskilla tai takkatulta ihailemassa töllän tai netin sijaan. Vastapainoksi sitä moni kutsuu. Monelle konttorirotalle tai vastaavalle omilla handuilla tekeminen on suuri nautinto mökillään. Siis moni oikein nauttii kun saa "rääkätä roppaansa" mökin askareissa. Se ettei se mene jollakin jakeluun, ei tee siitä jotain köyhälistön mökkeilytapaa.
        Mä kuulun tähän metsäjengiin joka duunaa polttopuut kaarisahalla ja kirveellä kun se on niin hauskaa vaikka naapuri tois puut pihaan valmiiksi pilkoittuina koska tekee sitä sivutyönään ja hinta on tosi edullinen sukulaiselle. Tuo oli vain yksi esimerkki. Toki joskus otan ihan lungisti fiilisten mukaan mutta en mä jaksas olla mökillä(kään) ilman pikku puuhailua. Joskus se tekeminen voi olla kalastustakin mutta sitä ei kukaan luokittele orjatyöksi tai vastaavaksi. Mulle on yhtä h..ttiä jos en pääse jotain pientä duunailemaan böndellä koska cityssä siihen ei ole edellytyksiä vastaavalla tavalla. Pelkkä "oleminen" kun saa nupin pehmenemään. Mutta se on vaan mun tapa. Jos joku roudaa mökille ärrältä videotkin aikansa kuluksi niin ei se mua liikuta suuntaan eikä toiseen.
        Noista talikynttilöistä tuli mieleen etten esim. rantasaunaan missään nimessä halua sähkövaloja koska pimeellä myrsylyhty saunan ikkunan takana riittää ja sisällä kynttilälyhdyt. Niistä tulee se oma fiiliksensä yhtenä esimerkkinä. Vaikea tajuta miten pääsee sellaiseen tiettyyn tilaan ja fiilikseen jos saunasta löytys halogeenit ja vastaavat? Syksypimeellä vastaavasti on mökilläki joskus tosi jees lyödä ruoto suoraksi ja tsiikata vaikka töllää kun ulkona on pimeetä kun ryssän h..tissä. Tällanen durasell-tapauskin vaatii joskus ihan puhdasta lepoa mikä onnistuu parhaiten korvessa.
        Jokainen tyylillään, mitä tosta inttämään? Ei ole yhtä oikeaa tapaa harrastaa mökkeilyä tai varustelutapaa. Toki kaikilla ei ole taloudellisesti varaa laittaa kaikkia mukavuuksia mökilleen mutta luulempa että osaavat myös nauttia siitäkin vähästä senkin edestä.

        Tuttava on sijottanut pienen talon hinnan tähän suur nautintoon eli teettänyt käsin veistetyn savusaunan,mikä on mitä ihanin pimeänä syysiltana kynttilä valaistuksessa,se on testattu myös talven kovimmilla pakkasilla.Kallis nautinto voi olla myös työläs ja askeettinen.


      • some day?
        --------------- kirjoitti:

        Tuttava on sijottanut pienen talon hinnan tähän suur nautintoon eli teettänyt käsin veistetyn savusaunan,mikä on mitä ihanin pimeänä syysiltana kynttilä valaistuksessa,se on testattu myös talven kovimmilla pakkasilla.Kallis nautinto voi olla myös työläs ja askeettinen.

        Itsellä hiukan samanlainen tapaus. Veistelin kirvespelillä saunan itselle vaikeemman kautta ja kyllähän siihenkin pari neropattia kävi kommentoimassa että hulluko olet, halvemmaksi tulee kun tilaat valmiin sorvi- tai höyläsaunan? Halvemmaksi olisi ehkä tullut mutta varmasti hyvin paljon helpommaksi mutta se ei olisi sama juttu. On ihan eri asia istua saunassa minkä seinätkin on itse piilunnut kuin höylävastaavassa.
        Kyllä minäkin haaveilen vielä tekeväni sen luxus-saunan missä ois juurakkolauteet jne. Askeettinen, erittäin isotöinen ja lämmitykseen menee aikaa ja puuta mutta eihän niitä löylyjä ja fiiliksiä voita mikään. Toiselle riittää vähempikin mutta jokainen tyylillään. Joku laittaa saunaansa muotolauteet ja ledivalot ja toisen sauna on noesta mustana ja valona toimii kynttilä.


    • stalllari

      on riittänyt mainiosti

    • tytto96

      Meillä on semmonen renkaiden päälle rakennettu mökki jossa ei oo sähköö eikä tuu vettä, ainoita ylellisyyksiä on radio, kaasu hella ja pieni kaasu jääkaappi.
      Ja rannassa on pieni sauna jonne kannetaan kaivosta vettä (ei juomakelposta).
      Kyllä mä ainakin viihdyn tosi hyvin kesämökillä.

      • ven-la

        On se nautinto kesäaamuna käydä ulkohuusissakin kuulostamassa lintujen laulua,tuskin sitä olisi sisälle tullut rakentaessa laitettua,vaikka sen olisi saanutkin rakentaa,vesikäyttöistä käymälää ei saanut nimittäin rakentaa kunnan rakennus sääntö kielsi sen ranta mökille minne ei kunnan viemärit yllä.


      • teillä päin
        ven-la kirjoitti:

        On se nautinto kesäaamuna käydä ulkohuusissakin kuulostamassa lintujen laulua,tuskin sitä olisi sisälle tullut rakentaessa laitettua,vaikka sen olisi saanutkin rakentaa,vesikäyttöistä käymälää ei saanut nimittäin rakentaa kunnan rakennus sääntö kielsi sen ranta mökille minne ei kunnan viemärit yllä.

        Ihmetyttää todella millä se mustapytty tyhjennetään "kelirikkoaikaan" no nähty ihan livenä loka-auto traktorikaivuri auttamassa ko, harrastusta ja noin 4km tuhoutunutta tietä .

        Jokainen mökki on varmasti omistajansa mieleinen ja varustelutaso harkittu ja lisäytyy mukavuudenhalun mukaan ja joskus varallisuuden lisääntyessä no onneksi on valinnanvapaus ja aina mietittävä ketä se oikein palvelee (meillä meitä itseämme ja vieraat saa tulla ja mennä mutta heille sitä ei pidetä ja kalusteta )


    • perusmökkeilijä

      Eipä tuossa nyt mitään ihmeellistä ole. Toiset nauttii ihan perusmökkeilystä, niin minäkin. Oikein mukavat hirsimökit on mökkitontilla, ei mitään sisustuslehtien valkoisia sohvia eikä trendien mukana muutenkaan mennä. Ei ole ökyjahtia rannassa, ihan vaatimaton soutuvene vaan.
      Kyllähän se budjetti varmasti monelle sanelee sen lomailun "laadun", jos näin asia voidaan ilmaista.
      Kotona kuitenkin odottaa omakotitalo, joka nielee tavallisen duunarin palkasta ylitsejäävät rippeet huomaamattakin, niin itsellä ei ainakaan jää mökille panostettavaksi kuin välttämättömimmät hankinnat.
      Se perusmökkeilyn idea on kuitenkin suurimmalla osalla mökkeilijöistä tiedossa, jos ei peräti sen mukaan eletäkin. Pitää vaan mennä niillä mitä on. Itse en pahalla katso ollenkaan, jos kaverilla sattuu mahtaileva huvila olemaan, olenhan itsekin onnellinen, että minulla on sentään aivan tavallinen kesämökki. Kyllähän sieltä löytyy kuitenkin perustarpeet, on juomavettä, televisio, valot, jääkaappi, kahvinkeitin, mikro ymym. Mutta ne vain helpottavat elämää mökillä, ei sinne tarkoituksella mennä tv:tä katsomaan. Nautinnot saa mökillä aivan eri asioista.
      Jokainen saa mökkeillä valitsemallaan tavalla, itsellä ei rahkeet toistaiseksi riittäisikään mihinkään laadukkaaseen kakkosasuntoon, koen mielekkääksi sen, ettei mökistä koidu paljon ylimääräisiä kuluja. Summasummarum: köyhälläkin on samanlaiset edellytykset tehdä elämästään onnellista ja nautittavaa!

      • ipjpjh

        Kyllä vesi ja sähkö on perusmukaavuuksia mutta miksi mökki ja mökin ympäristö täytyy muokata vastaamaan kaupunkin omakotitalon pihapiiriä? Ei mökkiä enää tavallaan ole vaan asunto nro 1 tai 2. Pitäisi puhua asunnosta maalla tai asunnosta kaupungissa. Katuvaloilla ja tekonurmella varustettu pihapiiri ammattipuutarhurin suunnitelman pohjalta ei oikein vastaa omaa käsitystä mökistä ja siitä luonnon läheisyydestä.
        Eilen tuli kiinnitettyä huomiota autolla ajaessa "böndellä" kuinka jokivarren asukkailla, pääasiassa maanviljelijöillä, usealla oli rannan ja itse kotitilan välissä mökit tai ainakin saunat. Sitten oli myös ihan uudehkoja amakotitaloja joiden pihaan oli jälkiasennuksena tuotu hirsinen pihasauna. Kaavoitus jaksaa aina ihmetyttää koska maallakin näkee naurettavan kokoisia tonttikokoja. Joka tapauksessa maalaisetkin kaipaa näköjään mökkielämää vaikka asuvat ympäri vuoden maalla tai vesistöjen läheisyydessä. Muutenkin ajellessa mökkejä näkee mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Parhaat on jossain pellon reunalla todella lähellä suuriakin teitä?
        Mitä on "luonnon läheisyydessä" eläminen ja oleminen jos sinne täytyy se kaupungin varustelutaso ja mukavuudet tuoda?


      • 4+18
        ipjpjh kirjoitti:

        Kyllä vesi ja sähkö on perusmukaavuuksia mutta miksi mökki ja mökin ympäristö täytyy muokata vastaamaan kaupunkin omakotitalon pihapiiriä? Ei mökkiä enää tavallaan ole vaan asunto nro 1 tai 2. Pitäisi puhua asunnosta maalla tai asunnosta kaupungissa. Katuvaloilla ja tekonurmella varustettu pihapiiri ammattipuutarhurin suunnitelman pohjalta ei oikein vastaa omaa käsitystä mökistä ja siitä luonnon läheisyydestä.
        Eilen tuli kiinnitettyä huomiota autolla ajaessa "böndellä" kuinka jokivarren asukkailla, pääasiassa maanviljelijöillä, usealla oli rannan ja itse kotitilan välissä mökit tai ainakin saunat. Sitten oli myös ihan uudehkoja amakotitaloja joiden pihaan oli jälkiasennuksena tuotu hirsinen pihasauna. Kaavoitus jaksaa aina ihmetyttää koska maallakin näkee naurettavan kokoisia tonttikokoja. Joka tapauksessa maalaisetkin kaipaa näköjään mökkielämää vaikka asuvat ympäri vuoden maalla tai vesistöjen läheisyydessä. Muutenkin ajellessa mökkejä näkee mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Parhaat on jossain pellon reunalla todella lähellä suuriakin teitä?
        Mitä on "luonnon läheisyydessä" eläminen ja oleminen jos sinne täytyy se kaupungin varustelutaso ja mukavuudet tuoda?

        Ne lehmät pitää lypsää kesälläkin mutta on helppoa mennä navetoinnin jälkeen rantasaunalle hiukan rentoutumaan. Tarvii sitä maalaisetkin. Tuo on kyllä totta että pihasaunoista on tullut yhden sortin villitys. Niitä näkee mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Keskustassa on todella ahtaisiin tiloihin tungettu se sauna väen vängällä.
        Itsekin asun pienellä paikkakunnalla mutta keskustassa. Siitä huolimatta mökille on pakko päästä ja usein. Hiukan liian helppoa että saunan lämmitykseen pääsee viidessä minuutissa. Mukavuuksia ei ainakaan vielä suuremmin ole koska kaikki on niin lähellä muutenkin.
        Tuokin on ihan totta että mökkivirityksiä näkee joskus todella järkyttävissä paikoissa. Ihan kuivalla maalla valtatien varressa, umpi korvessa suon laidalla ojan varrella. Rehevöityneen joen tai ruopatun kanavan rannalla. Eniten ihmetyttää kuitenkin nukkumalähiö tyyppiset ratkaisut eli mökki mökin kyljessä. Kyseinen vaihtoehto ei itsellä tulisi kysymykseen missään nimessä. Kerrostaloasunnosta mökkikolhoosiin??


      • mökkiressi
        4+18 kirjoitti:

        Ne lehmät pitää lypsää kesälläkin mutta on helppoa mennä navetoinnin jälkeen rantasaunalle hiukan rentoutumaan. Tarvii sitä maalaisetkin. Tuo on kyllä totta että pihasaunoista on tullut yhden sortin villitys. Niitä näkee mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Keskustassa on todella ahtaisiin tiloihin tungettu se sauna väen vängällä.
        Itsekin asun pienellä paikkakunnalla mutta keskustassa. Siitä huolimatta mökille on pakko päästä ja usein. Hiukan liian helppoa että saunan lämmitykseen pääsee viidessä minuutissa. Mukavuuksia ei ainakaan vielä suuremmin ole koska kaikki on niin lähellä muutenkin.
        Tuokin on ihan totta että mökkivirityksiä näkee joskus todella järkyttävissä paikoissa. Ihan kuivalla maalla valtatien varressa, umpi korvessa suon laidalla ojan varrella. Rehevöityneen joen tai ruopatun kanavan rannalla. Eniten ihmetyttää kuitenkin nukkumalähiö tyyppiset ratkaisut eli mökki mökin kyljessä. Kyseinen vaihtoehto ei itsellä tulisi kysymykseen missään nimessä. Kerrostaloasunnosta mökkikolhoosiin??

        Mökin rauha tarkoittaa järven yli kantautuvaa meteliä läpi yön kun teinit viettää kesää viunasten voimalla. Päivällä moottorisahat soi kun naapuri rakentaa, tekee polttopuita tai moottorisahaveistoksia. Moottoriveneet kurvailee vieden melkein laiturin mennessään ja pitäähän se tekonurmi leikata. Naapuri heittää roskansa toisen puolelle ja kykkii pusikossa joko naapurin teinityttö on auringonotossa. Toinen käy kysymässä sitä ja tätä lainaan vaikka ne hänellä jo ovatkin. Tuo joskus korjattavaksi että voi lainata uudestaan. Kutsumattomat sukulaiset passattavana makaa rapuloissaan odotellessaan päivällistä ja illalla alkaakin saunakierrokset viinan voimalla. Voi v..ttu tätä mökkielämän ihanuutta.

        Rauhallisinta on kesällä kaupungissa kun kaikki on mökillä.


      • 2+18=7
        mökkiressi kirjoitti:

        Mökin rauha tarkoittaa järven yli kantautuvaa meteliä läpi yön kun teinit viettää kesää viunasten voimalla. Päivällä moottorisahat soi kun naapuri rakentaa, tekee polttopuita tai moottorisahaveistoksia. Moottoriveneet kurvailee vieden melkein laiturin mennessään ja pitäähän se tekonurmi leikata. Naapuri heittää roskansa toisen puolelle ja kykkii pusikossa joko naapurin teinityttö on auringonotossa. Toinen käy kysymässä sitä ja tätä lainaan vaikka ne hänellä jo ovatkin. Tuo joskus korjattavaksi että voi lainata uudestaan. Kutsumattomat sukulaiset passattavana makaa rapuloissaan odotellessaan päivällistä ja illalla alkaakin saunakierrokset viinan voimalla. Voi v..ttu tätä mökkielämän ihanuutta.

        Rauhallisinta on kesällä kaupungissa kun kaikki on mökillä.

        Erikoisimmat mökkeilijät on minun mielestä sellaisia jotka tunkee kylään omanväen saunoessa kun eivät osaa/halua olla yksin? Mitä pirua ne mökillä sitten tekee?
        Miksi moni ei ymmärrä että mökillä halutaan olla yksin tai perheen kesken?

        Edellisen mökin mukavuuksiin kuului pitkä etäisyys sukulaisiin kilometreissä. Kyseessä oli ihan tietoinen valinta vaikka matkan teko joskus itseäkin rassas. Tulee aina mieleen varsinkin juhlapyhinä kun istuu saunan lauteilla ja sukulaiset (ne kutsumattomat) ajaa pihaan. Onhan nuo oppineet kuitenkin ajan kanssa talon tavoille. Käydä saa ja pitääkin käydä mutta asumaan eivät tule. Suurin osa osaa jo jatkaa matkaa jos saunan piipusta nousee savu.

        Tärkein mukavuus mökillä on se että se yleensä on olemassa. Nykyinen mökki sijaitsee lyhyen ajomatkan päässä ja saunomaan pääse vaikka ekstempore illalla töiden jälkeen tms.


    • Bollewa

      Mökkielämä oltava vastapainoa "normielämälle". Eli vaatimatonta. luonnon läheistä, aikailevaa ja lempeää.
      Kun kotona on kaikki luxus kädenulottuvilla, kaipaa primitiivisiin olosuhteisiin, jos ei ehdi Afrikan savanneille samoilemaan...
      Kun on saanut mahdollisuuden meren ylle kaartuviin palmuihin, kaipaa myös sitä metsälammen rantakiveä .

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      55
      3923
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2761
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      132
      2062
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      1816
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      58
      1248
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1147
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1046
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      84
      986
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      179
      982
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      934
    Aihe