Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Palvelua ulkomailla ja vähän Suomessakin

serviisi

Tällä keskustelupalstalla on puhuttu paljon suomalaisesta asiakaspalvelusta verrattuna maailmalla saatavaan asiakaspalveluun. Useimmiten kirjoitusten perusteella tuntuu siltä, että suomalainen palvelu olisi huonompaa, mutta omien kokemusten mukaan näin ei välttämättä ole.

Meidän kulmakunnalla joka kaupassa myyjien tulee kysellä kaikkien kuulumiset - se on kohteliasta täällä ja maan tapa. Jos seisot jonossa, niin siinä sitten odotat, kunnes edellisen asiakkaan uutiset on saatu läpikäytyä. Ja odotat, vaikka olisi kuinka kiire. Tosin minulta ei kuulumisia kysellä, kun olen sattumoisin kulmakunnan ainut ulkomaalainen, "se sieltä jostain pohjoisesta", ja puhun kieltä vahvalla aksentilla. Joskus olen maassa maan tavalla hengen mukaisesti yrittänyt jotain selittää, mutta ne kerrat on aika tavalla olleet tuhoontuomittuja. Saan siis suomalaisen standardipalvelun: rahat kassaan, kassi käteen ja seuraava.

En valita, en missään nimessä. Sanon vaan, että ei se asiakaspalvelun vertaaminen kahden maan välillä ole niin helppoa. Ja pitääkö Suomen ja muun maailman käytäntöjä edes aina verrata? Olen sitä mieltä, että jokaisessa maassa kuitenkin mennään omalla tyylillä ja oma moka on, jos siihen ei sopeudu.

2

226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olivat...

      aika onnettomia meikäläisiin verraten. Hidasta palvelua. Ystävällistä tosin, niin kuin täälläkin. Rautatieasemilla yllätyin iloisesti, miten hieno palvelu oli, parempi kuin odotinkaan. Tunsin todella tulleeni kotiin, kun ojensin Helsingin rautatieasemalla 500 euron seteliä kassaneidille ja sain lipun muutamassa sekunnissa ilman valituksia suuresta setelistä. Muistoni Suomesta olivat huonommat kuin todellisuus. Voi olla, että Suomi on vuosien varrella vain parantunut. En silti haluaisi asua siellä pysyvästi enää.

    • smt

      Minunkin mielestäni aika usein suomalaista asiakaspalvelua haukutaan ihan suotta. Toisinaan tuntuu, että asiakaspalvelutilanteessa kiinnitetään huomio täysin epäolennaisiin asioihin, kuten juurikin tuohon kuulumisten kyselemiseen tai hymyilemiseen, vaikka varsinaisen palvelun taso voi olla tosi huono. Ei minun mieltäni ainakaan lämmitä se hymy, jos asiakaspalvelija ei muuten osaa hommaansa. Minunkin lähikauppassani, jossa useimmin käyn, on jo muutamat kassat oppineet olemaan kyselemättä turhia ja maksutilanne sujuu yleensä ilman small-talkia. Olen kyllä varmaan sikäli poikkeus, että en Suomessa ollessanikaan pidä yhtään siitä, että esim. kampaaja kyselee minun asioitani. Mitä ihmettä joku random kampaaja sillä tiedolla tekee, mitä teen työkseni tai millainen koulutus minulla on. Olen vielä huomattavasti ikäistäni nuoremman näköinen, joten usein nuoret kampaajatyttöset kyselevätkin, missä koulussa olen...

      Eniten asiakaspalvelu ottaa päähän silloin, jos menee ns. erikoisliikkeeseen, jossa myyjän pitäisi kaiken järjen mukaan tuntea tuotteensa ja osata kertoa niistä jotain. Suomessa olen aina saanut tarvitsemani tiedot, ja ellei ko. myyjä ole niitä osannut suoralta kädeltä kertoa, on hän kysynyt toiselta myyjältä tai muuten selvittänyt asian. Täällä on enemmän poikkeus kuin sääntö, jos aspa osoittaa oma-aloitteisuutta ja selvittää asian minulle.

      Toinen todella hassu asia on se, että pankissa ja virastoissa tosi usein ihmiset tekevät kirjoitusvirheitä kirjatessaan henkilötietoja koneelle. Siitäkin huolimatta, että nimessäni ei ole ääkkösiä eikä muitakaan erikoismerkkejä ja kirjaustilanteessa nimi on kopioitu suoraan passistani, olen joutunut tilaamaan mm. uuden pankkikortin, koska nimeni oli siinä väärin. Vastaavia tapauksia, joissa tietoni on kirjattu väärin, on kohdalleni osunut useampia, joten mistään yksittäistapauksesta en valita.

      Paikallinen mieheni on muuten myös sitä mieltä, että palvelu Suomessa on parempaa. Hänen mielestään täällä ulkoista olemusta ja iloisuutta pidetään liian usein hyvänä asiakaspalveluna, vaikka ne ovat loppupeleissä vain pieni osa palvelutilannetta. Palvelun nopeus ja kohteliaisuus on melkolailla sama molemmissa maissa. Suomen eduksi on laskettava tosin se, että Suomessa pankeissa ja virastoissa saa paremman yksityisyyden hoitaessaan asioitaan, eli koko jono ei perässäsi kuuntele mitä sanot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      84
      2190
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1906
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1828
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      71
      1570
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1568
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1472
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      22
      1379
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1342
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1301
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    Aihe