SOSIONOMI

S

Olen tajuttoman huono kielissä, onko mahdollisuutta pärjätä Sosionomi linjalla AMK:ssa? Kova halu päästä opiskelemaan kyseistä alaa, ja olen valmis tekemään kovasti töitä kielien kanssa, mutta ajattelin kysäistä viisammiilta onko minulla minkäänlaisia mahdollisuuksia päästä koulusta pois, kun ruotsi ja enkku ei oikein luonnistu :(

Ja vielä jos viitsisitte kertoa, että minne AMK:hon kannattaisi hakea pks-seudulla? Ovatko kaikki samantasoisia? Millaista opiskelu AMK:ssa on? Onko mahdollista tehdä töitä opiskelun ohessa? Millaisia koulupäiviä yleensä on?

Kiitos paljon kaikille vastaajille ja aurinkoista kevättä ;)

4

698

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amkOHON

Hei ! AMKssa kielten opinnot ovat periaatteessa yliopistotasoisia ja perustaidot täytyisi olla jo tullessa hanskassa, koska siellä keskitytään jo ammattisanastoon. Mikä on tavoitetasosi ja kieliin saa tukiopeutusta ainakin meillä. Opettajia on eritasoisia, mutta jos lähtötasosi on kovin heikko saat töitä tehdä lujasti muiden opiskelujen lisäksi. Kaikki sen ovat läpäiseet, että älä pelkää ja motivaatio kielten opiskelussa on tärkein asia. Opiskelu on itsenäistä ja itsekuria vaativaa. Jos on aivan onneton ja tehnyt aivan hurjasti kuitenkin asian eteen töitä, voi meillä ainakin anoa loppupeleissä vapautusta. Se ei ole automaattinen "nakki" ! Ja lopputyössä on abstrakti osio tehtävä englanniksi, tosin siihen saa opettajalta apuja. Kieliä moni jännittää ja niitä jännittää moni myös yliopistossa, mutta oma kiinnostus on tärkein ja aktiivinen kielen käyttäminen, ei virheitä kannata pelätä vaan ottaa oppia niistä.
      Minäkin pelkäsi kieliä ihan kamalasti kun näin mitä vaadittiin, mutta nyt olen selvittänyt ruotsin todella hienosti ja englannin haaste on vielä edessä... Itse opiskelen tällähetkellä Diakissa olen ihan tyytyväinen tosin pääkaupunkiseudulla on muitakin vaihtoehtoja ja teen osittain töitä opiskelujen ohessa. Koulupäivien pituus vaihtelee, joskus on pitkiä ja joskus on tosi lyhyitä päiviä. Ota huomioon,että opintoihin kuuluu aika monta harjoittelujaksoa, jotka ovat n. 8-10 vkon mittaisia. Onnea haaveesi toteuttamiseen !

• S

Kiitos erittäin paljon vastauksestasi :) tämä auttoi paljon..
        tiedätkö opiskellaanko kieliä koko 3,5 vuoden ajan, vai onko se vain joku tietty kurrsi tai jakso vain? :)

• Tuleva sossuilija

En ole vielä itse opiskellut kieliä, kun vasta muutamia kuukausia opiskeluja takana. Mutta meidän AMK:ssa on vain 2 pakollista kielten kurssia. Ruotsi ja englanti luonnollisesti. Kursseista saa 3 opintopistettä per kurssi, eli ne eivät ole kovin laajoja. Ja omaan koulutukseen ja ammattiin liittyvää sanastoa niillä käsitellään, eli hieman vaativampaa kieltä.
      Mutta uskon, ettei opiskelusi tulisi näihin kahteen kurssiin kaatumaan, jos olet valmis tekemään töitä sen eteen, että selviät niistä :) Jonkinlaista tukipetustakin tosiaan varmaan järjestyy, jos se kovasti tuottaa vaikeuksia.

En tiedä pks-seudun kouluista tai mahdollisista tasoeroista, tai ovatko ne ylipäätään merkittäviä (itse opiskelen pohjanmaalla), mutta esimerkiksi koulukohtaisista mahdollisista suuntautumisvaihtoehdoista jne. saa varmaan hyvin tietoa koulujen nettisivuilta. Niistä voi saada vaikkapa jotain vinkkiä siihen, minne haluaisi hakea. Vaikka jokaisesta AMK:sta saa samanarvoisen tutkinnon.

Meillä on hyvin vaihtelevia koulupäiviä. Paljon on ollut 8-15:30, mutta myös lyhyempiä. Vapaapäiviäkin on ollut todella paljon, ehkä muutamana viikkona tässä kevään aikana ollaan istuttu ma-pe koulun penkillä. Luentoja on ollut aika paljon, mutta myös ryhmätöitä ja esimerkiksi draamaharjoituksia (yksi näytelmäkin ollaan tehty).
      Töitä varmasti pystyy jonkin verran tekemään aina välillä, ihan miten itse vaan jaksaa. Meillä ainakin on ollut aika paljon itsenäisiä tehtäviä, joihin kyllä saa kulumaan aika paljon aikaa koulun ulkopuolella.

• oppia

Kerroit olevasi innokas tekemään töitä kielten kanssa, joten aivan varmasti pärjäät, sillä vaatimustaso ei ole hirmuinen. Saat varmasti tarvittaessa myös ekstra tukea kieliopintoihin. Opiskelen itse Diakissa, ja monet opiskelijoista käyvät työssä ainakin ajoittain opiskelun ohessa.

Oletko huomioinut, että voisit opiskella myös pks:n ulkopuolella? Esimerkiksi Diak Itä Pieksämäellä tarjoaa sinulle seuraavat vaihtoehdot kätevästi monimuoto-opintoina:

Nuorten yhteishaku
        - elokuussa 2010 alkavat koulutukset (monimuoto)
        Sosionomi (AMK)
        Sosionomi (AMK) -diakoni
        Sosionomi (AMK) -kirkon nuorisotyönohjaaja
        Yleinen/vastaavan alan hakukelpoisuus: yo/lukio, ammatillinen II-/opisto-/korkea-asteen tutkinto
        Koulutus toteutetaan monimuoto-opintoina: lähiopetusta noin viikko/kk, etäjaksolla itsenäistä opiskelua ja tiimityös-kentelyä virtuaalisella opiskelualustalla. Harjoittelut edellyt-tävät päätoimista opiskelua. Yksilö- ja ryhmäohjausta on tarjolla myös etäjaksoilla.

Laita vain rohkeasti hakemus menemään! Tsemppiä Sinulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe