IT-Insinöörit vs IT-Tradenomit

joskus valmis

Mitäs mieltä olette opetuksen sisällöstä ja tasoeroista otsikossa mainittujen koulutusohjelmien kesken?
Itse törmäsin insinööriopiskelijaan, joka mollasi koko IT-tradenomitutkinnon maanrakoon, jossain koulussa kun kasataan oikein kone, ja sehän on jo amiksessa tehty, nääs.

18

11402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • the winner

      Eihän näistä kahdesta koulutuksesta ja niiden eroista voi puhua samassa galaksissakaan! Voi herranjestas mitä kysymyksiä täällä oikein on!!!

      Insinöörit ja niiden koulutukselliset vaatimukset ovat sen verran vaativat, että tradenomit ovat todellista pohjasakkaa niihin verrattuna! Tradenomithan valmistuvat kaupan (siva, alepa tai vastaava) kassaan.

      Jättääkää oikeesti ne tekniset asiat insinööreille, koska he hallitsevat matikan, fysiikan, kemian, eli aineet, joihin tekniikka perustuu! Tradenomeilla ei ole mitään eväitä kyseisiin aineisiin!

      Opetelkaa ne kaupassa tarvittavat 1 1 laskut, koska ette muuta tarvitse, paitsi tietysti hyvää ja asiakasta kunnioittavaa käytöstä, koska asiakas ja insinööri ovat aina oikeassa!

      • huhhuhhuijaa

        Ja sieltä ilmoittautui heti ensimmäinen tolloinsinööri, joka ei tiedä mitä eroa on IT-tradenomilla ja liiketalouspuolen tradella. No ihan itse mokaat insinöörien maineen...


      • the winner=engineer
        huhhuhhuijaa kirjoitti:

        Ja sieltä ilmoittautui heti ensimmäinen tolloinsinööri, joka ei tiedä mitä eroa on IT-tradenomilla ja liiketalouspuolen tradella. No ihan itse mokaat insinöörien maineen...

        Nythän se on todistettu, että tradenomit eivät osaa lukea! Tai vaihtoehtoisesti jos osaavat, he eivät ymmärrä tai tajua lukemaansa!! Eli, ovat kouluttamattomia tai tyhmiä!

        Tarkennuksena vielä sinulle kouluttamaton tai tyhmä: IT-insinööri Ei OLE sama kuin IT-tradenomi !

        Jos et vieläkään ymmärtänyt, niin aloittajan kysymys (kts otsikko) liittyi IT-tradenomi vs. It-insinöörin koulutukseen!

        P.S. Jatka vaan siellä trade-puolella;)


      • the winner=engineer
        the winner=engineer kirjoitti:

        Nythän se on todistettu, että tradenomit eivät osaa lukea! Tai vaihtoehtoisesti jos osaavat, he eivät ymmärrä tai tajua lukemaansa!! Eli, ovat kouluttamattomia tai tyhmiä!

        Tarkennuksena vielä sinulle kouluttamaton tai tyhmä: IT-insinööri Ei OLE sama kuin IT-tradenomi !

        Jos et vieläkään ymmärtänyt, niin aloittajan kysymys (kts otsikko) liittyi IT-tradenomi vs. It-insinöörin koulutukseen!

        P.S. Jatka vaan siellä trade-puolella;)

        Ihan vaan tiedoksi, että meillä (LAMK) käytiin insinöörimatematiikat (1-5) "Tampereen Teknillisen Yliopiston vaatimusten mukaan".
        Ohessa linkki; www.lamk.fi/koulutus/avoinamk

        Taitaa olla niin, että teillä ei juuri matikkaa, fysiikkaa, kemiaa ole? Näiden lisäksi, insinöörien opintokokonaisuuteen kuuluu erittäin paljon vaativia teknisiä ammattiopintoja, joista tradenomit eivät ole nähneet edes unta!


      • selventäjä
        the winner=engineer kirjoitti:

        Nythän se on todistettu, että tradenomit eivät osaa lukea! Tai vaihtoehtoisesti jos osaavat, he eivät ymmärrä tai tajua lukemaansa!! Eli, ovat kouluttamattomia tai tyhmiä!

        Tarkennuksena vielä sinulle kouluttamaton tai tyhmä: IT-insinööri Ei OLE sama kuin IT-tradenomi !

        Jos et vieläkään ymmärtänyt, niin aloittajan kysymys (kts otsikko) liittyi IT-tradenomi vs. It-insinöörin koulutukseen!

        P.S. Jatka vaan siellä trade-puolella;)

        Se on aivan sama mitä aloituksessa oli, tässä kopio sinun kirjoituksestasi:
        "..Tradenomithan valmistuvat kaupan (siva, alepa tai vastaava) kassaan...."

        IT-tradet eivät valmistu kaupan kassaan sen enempää kuin inssitkään. Taidatkin olla pelkän peruskoulun käynyt tollo.


      • jvta

        Looser


    • asiallinen vastaaja

      Minä voin vastata jotain..en ole it-tradenomi, mutta olen käynyt kaupallisen puolen tradenomikoulutuksen ja jotain vapaavalintaisia aineita tradejen kanssa. Puolisoni käy nyt it-insinööriksi. Hänelle se on helppoa, kun on ollut alalla töissä jo vuosia ennen sitä, aiempi koulutus on alan teknikko. Keskeyttämismäärä on aika suuri ja jotkut vaihtavat inssikoulutuksesta tradekoulutukseen. Tradekoulutuksessa keskitytään enemmän perusasioihin ja softaan, inssipuolella tekniikkaan ja mm. elektroniikkaa on paljon. Elektroniikka tuntuu olevankin monelle se kompastuskivi.

      Tunnen pari paikallisesta oppilaitoksesta valmistunutta tradea samalta vuodelta ja eroa on muuten paljon. Tunnen nämä nimenomaan entisinä työkavereina. Toinen tekee toimistotöitä ja ns. tietoteknistä osaamista on varmaan sama kuin minulla, joka olen käynyt kaupallisen alan koulutuksen lisäksi mikrotukihenkilökurssin joskus vuonna ekr eli aikaan, minkä jälkeen suunnilleen kaikki on muuttunut. Toinen taas on päällikkönä ihan kohtuukokoisessa paikassa vastaamassa firman atk-järjestelmistä ja on ihan osaava. Ohjelmoijiksi ei näistä kummastakaan ole. Eikä ihme, puolisoni ei oikein arvosta opettajiensa omia ohjelmointitaitoja.

      • asiallinen vastaaja

        niin, siis kun koulu on pieni, niin ohjelmointia opettaa molemmille ryhmille samat opettajat, esim. C-kieli on tällainen.

        Tekninen ala nyt noin yleensä on vaikeampi kuin kaupallinen. Sekin jäi pois, että itse en tradena saanut kuin jotain valtion viraston pätkätöitä, joten itsekin olen lähtenyt tekniselle alalle, mutta en it, koska se on mielestäni teknisistä aloista vaativimmasta päästä. Jääköt kertomatta mikä ala, kerroin jo tarpeeksi tunnistettavia tietoja.


      • asiallinen vastaaja
        asiallinen vastaaja kirjoitti:

        niin, siis kun koulu on pieni, niin ohjelmointia opettaa molemmille ryhmille samat opettajat, esim. C-kieli on tällainen.

        Tekninen ala nyt noin yleensä on vaikeampi kuin kaupallinen. Sekin jäi pois, että itse en tradena saanut kuin jotain valtion viraston pätkätöitä, joten itsekin olen lähtenyt tekniselle alalle, mutta en it, koska se on mielestäni teknisistä aloista vaativimmasta päästä. Jääköt kertomatta mikä ala, kerroin jo tarpeeksi tunnistettavia tietoja.

        Käytin sitten termiä kaupallinen puoli, koska it-tradet käyvät koulunsa nimenomaan siellä kaupan ja hallinnon puolella ja insinöörit tekniikan puolella.

        Erona on se, että it-insinöörit opettelevat tekniikaa, elektroniikaa (on paljon aineita, joiden nimessä ei ole elektroniikka-sanaa, mutta elektroniikkaa ne silti ovat). Tradenomeilla on softaa enemmän, insseillä tekniikkaa enemmän. Tämän nyt luulisi kyllä jokaisen ainakin alaa opiskelevan tietävän muutenkin (tähän mietiskelevä hymiö). Ei tuo vastakkainasettelu ole oikein mistään kotoisin, vaikka joskus johonkin atk-tukihenkilön hommaan haetaankin joko tai. Tämän asiallisuus on kyseenalaista, mutta kirjoitan kuitenkin: Jos nyt pitää rueta miettimään kumpi on parempi, niin sitten ei varmaan oiken ole sinut oman osaamisensa kanssa. Tärkeintä on kuitenkin se, mitä itse osaa ja mihin pystyy ja miten paljon on halu itseään kehittää. Koulusta tulee vielä raakileita, kypsyminen tapahtuu työelämässä.


      • ap
        asiallinen vastaaja kirjoitti:

        Käytin sitten termiä kaupallinen puoli, koska it-tradet käyvät koulunsa nimenomaan siellä kaupan ja hallinnon puolella ja insinöörit tekniikan puolella.

        Erona on se, että it-insinöörit opettelevat tekniikaa, elektroniikaa (on paljon aineita, joiden nimessä ei ole elektroniikka-sanaa, mutta elektroniikkaa ne silti ovat). Tradenomeilla on softaa enemmän, insseillä tekniikkaa enemmän. Tämän nyt luulisi kyllä jokaisen ainakin alaa opiskelevan tietävän muutenkin (tähän mietiskelevä hymiö). Ei tuo vastakkainasettelu ole oikein mistään kotoisin, vaikka joskus johonkin atk-tukihenkilön hommaan haetaankin joko tai. Tämän asiallisuus on kyseenalaista, mutta kirjoitan kuitenkin: Jos nyt pitää rueta miettimään kumpi on parempi, niin sitten ei varmaan oiken ole sinut oman osaamisensa kanssa. Tärkeintä on kuitenkin se, mitä itse osaa ja mihin pystyy ja miten paljon on halu itseään kehittää. Koulusta tulee vielä raakileita, kypsyminen tapahtuu työelämässä.

        Kiitos vastauksistasi :)
        Olen kyllä tietoinen noista eroista, koska minulla on kokemusta kummastakin, siis nimen omaan IT-puolesta, ei kaupallisesta.
        Esitin tämän sen vuoksi, että minusta selllainen henkilö, joka lähtee mollaamaan jotain koulutusta tuolla tavalla ei ehkä ole ihan perillä todellisuudesta. Vaikka insinöörin koulutus onkin laajempi, niin myös hyviä IT-tradeja valmistuu. Ei se että on insinööri tee automaattisesti kenestäkään huippuosaajaa, jos sellaista luulee niin on kyllä uskon varassa, ei tiedon.
        (Traden koulutushan on 210op, inssin 240, lisäksi opintojaksot ovat horisontaalisesti laajempia)

        Ja tehtäköön selväksi että en ole siirtynyt tekniikan puolelta tradenomilinjalle, vaan toisin päin.


    • liiketalous vs. tekn

      Insinööri koulutus on aina teknisempi olipa sitten mitä alaa tahansa ja se tähtää useammin uuden tekniikan kehittämiseen ihan ruohonjuuritasolla, eli lasketaan melkein binääriä ja opetellaan elektroniikkaa ja sen lisäksi laajasti fysiikkaa, kemiaa ja matematiikkaa.

      IT-tradenomi koulutus on käytännönläheisempi ja se suuntautuu useammin enemmän liiketalouteen. Molemmissa koulutuksissa on kompastuskivensä ja täytyy todeta, ettei monikaan it-insinööri välttämättä tarvitse sitä teoriamäärää työssään mitä koulussa opetetaan. Ammatillisten aineiden opetus taas on sitten retuperällä, mutta lukuaineet opetetaan pilkunpäälle ruotsineen.

      Kumpikaan koulutus ei tällähetkellä kuitenkaan takaa varmaa työpaikkaa. Koulutuksen laatu vaihtelee rajusti ja monilla opiskelijoilla on vaikeaa saada edes oman alansa harjoittelupaikkaa. Onko it-inssi sitten parempi kuin it-tradenomi? No enpä menisi sanomaan. Riippuu täysin tyypistä itsestään, koska koulutus antaa vain perusteet. IT-tradenomi tutkinto on hyvä liiketalouteen ja liiketoimintaan liittyvissä asioissa, kun taas it-insinööri hallitsee ne monimutkaiset fysiikan, kemian, matematiikan kaavat.

      Mollaajilla on aina oma agendansa, esimerkiksi oma huono itsetunto, jota pitää pönkittää solvaamalla muita ja nostamalla itseään jalustalle. Pitää osata lukea rivienvälistä.

    • IT_Tradenomi

      Insinööri on hieman arvostetumpi näistä kahdesta.
      Ohjelmointipuolella ei oikeastaan ole merkitystä oletko suorittanut tradenomi, insinööri tai jonkun yliopistotutkinnon. Enemmän merkitystä osaamisella ja kiinnostuksilla jne.
      Insinööreillä on hieman enemmän tietoliikenteeseen ja järjestelmien ylläpitoon liittyvää opetusta ja Tradenomeilla keskitytään enemmän sovellusten kehitykseen liittyviin prosesseihin, (Agile, Scrum)
      Ainoa selkeä etu mielestäni insinööreillä on tietoliikenteen parissa, sillä ylensä IT-insinöörit suorittavat pari CISCO sertifikaattia, tai jotain vastaavia sertifikaatteja.

      näin jälkikäteen mitään suurta eroa ei siis ole, mutta mielestäni Insinööri saa vähän paremmat valmiudet.

    • ITsaITtrade

      Loistava viesti, lisäisin kuitenkin vielä, että myös IT-tradepuolella on tietojärjestelmien kehittämiseen, hallintaan ja ylläpitoon keskittyviä opintosuuntauksia tarjolla. Sys admin hommia meinaan.

      IT-inssin tutkinto on tosiaan asteen vaativampi ja arvostetumpi sekä pureutuu syvemmälle tekniikkaan. Toisaalta sisältää ehkä liikaakin raakaa teknistä settiä, josta merkittävää osaa valmistuneet eivät tarvitse työelämässä (ellei työn toimenkuva ole sitten erittäin inssimäinen). IT-traden tutkinto on asteen pehmeämpi ja suoraviivaisempi.

      IT-tradet työllistyy usein sovelluskehittäjän tai järjestelmäasiantuntijan kaltaisiin hommiin. Siis ne jotka on koulun kunnialla käynyt - vasemmalla kädellä vedetty tutkinto (myös IT-inssillä) ei pitkälle vie ja koulussa opitaan lopulta vain perusteet, joita soveltaa työelämässä.

      Itse olen IT-trade ja työskentelen IT-alan yrityksessä pilvialustojen parissa. Toimenkuva on aika laaja, itse palvelun kehitystä sis. taustalla mm. itse palvelinten käyttöönottoa ja hallintaa (mm. provisiointia Ansiblella). Lisäksi teknisiä vastuita olemassa olevista asiakkaista (after-sales) ja esim. palvelinhankintoja on tullut tehtyä jokunen.

      Valmistumisesta alle vuosi ja mukavan vapaaseen duuniin pääsi osittain tuurillakin, etäpäiviä keskimäärin pari viikossa. Ilmaiseksi mitään ei kuitenkaan ole tullut vaan on sitä vaivaakin nähty kaiken eteen paljonkin.

      Yhteenvetona todettakoon, että IT-alalla tutkinto ei ole avainasemassa vaan se mitä osaat (teknologiat, referenssit, sertit - you name it) aina pitää olla valmis kehittämään itseä ja omaa ammattitaitoa. "opiskelu" siis vasta kunnolla alkaa työelämässä.

      Jos haluat suoraviivaisemmin IT-alan tutkinnon keskittyen ydinasioihin (sekä sivussa pari pehmeää kaupallista kurssia) eikä sinua kiinnosta luonnontieteiden kursseja (matikka, fysiikka jne.) lusia kymmeniä opintopisteitä - valitse IT-tradenomin koulutus.

      Jos taas olet kiinnostunut tekniikasta ja luonnontieteistä sekä olet valmis astetta raaempaan ja vaativampaan koulutukseen - valitse IT-inssin koulutus.

      Tutkintojen opetussuunnitelmista ero selviää parhaiten. esim. Metropolian tietotekniikka ja Haaga-Helian tietojenkäsittely ovat hyviä vertailukohteita. Tsemppiä!

    • Anonyymi

      Opiskelin lahdessa ATK koulussa ja sitten päröhti paska housuun ja sain diblomin

    • Anonyymi

      aloitin ATK insinöörin opinnot vuonna 1998 ja vielä on ruotsin kurssi kesken. yritän saada kaverilta lainaan windows 98 asennus disketit niin olen ajan tasalla

    • Anonyymi

      Suuring ero IT -nssin ja IT-traden välillä on se että IT inssi on niin syvällä tekniikassa ja binääreissä että ei kukaan ei häntä ymmärrä. IT trade ymmärtää kokonaisuutta ja teknisten ratkaisuiden soveltamista organisaatiossa ja toimii eräänlaisena adapterina insinöörien ja talousjohdon välillä.

      Lisäksi IT-tradekin voi suorittaa koulutuksen aikana ciscon/azuren yms. certtejä, ei ole pelkästään IT-inssin alaa.

      • Anonyymi

        Kyllä myös insinöörikin voi suorittaa sertifikaatteja ja käydä valinnaisia kursseja.


    • Anonyymi

      Ainakin Turun AMK:ssa suurin ero on se että insinööri käy myös matematiikan ja fysiikan kursseja (molemmat kokonaisuudet laskettuna yhteen ovat yhteensä 30 op.). Tradenomi selviää siis ilman pakollista matematiikkaa ja fysiikkaa, mutta suosittelen että myös tradenomi on perillä ainakin vähintäänkin lukion lyhyen matematiikan kaikista aiheista, koska niitä tietoja tarvitsee kun ohjelmoi. Myös matriisit kannattaa opetella esim. YouTuben avulla! Suosittelen kirjaksi Tammertekniikan Tekninen Matematiikka 1 ja Tekninen Matematiikka 2, mutta jos näitä ei ole saatavilla, kannattaa katsoa koulun kirjastosta muita aiheeseen liittyviä kirjoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe