Kuka suunnittelee rakennemuutokset?

annaliisaT

Onko se arkkitehdin vai jonkun rakennusinsinöörin tehtävä sellaiset talon sisäisten seinä ym. muutosten suunnittelut? Siis varmaan väärin nyt puhua tässä rakennemuutoksista, kun eihän rakenteisiin voida kajota enää täsä vaiheessa. Eli siis valmiiseen, 30 vuotta vanhaan taloon olisi sellaisia muutoksia suunnitteilla kuin vaikkapa mihin tulevat yläkerran portaat, kun vintille vievien paikka on täysin mönkään ja muutenkin ahtaat jne. Missä järkevä paikka portaille, millaisille portaille, mihin ne ylipäänsä voisi rakenteiden puolesta asentaa jne.? Näkeekö ne tyypit paikanpäällä käydessään jo pelkällä mittailulla ja silmäilyllä, että tossa ois hyvä kohta tai tuohon ois myös mahdollista tehdä jne. Sellainen tietysti maksanee paljonkin, jos tyyppi käy paikanpäällä ja suunnittelee, mutta mieluuminhan sitä maksaa ammattilaisen taidoista kuin vääntelee liian ahtaassa portaikossa.

18

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...inssipuolen hommia on tuollaiset.

      • Osaava nainen

        Kuka haluaa kulkea insinöörin, rakennusmestarin tai muun reippaan nuoren miehen suunnittelemia portaita, joissa on ajateltu vain rakentamisen helppoutta? Ehei, Raunoseni: tähän tarvitaan arkkitehti! Vähintäänkin rakennusarkkitehti.

        Se, että Sinulla on vaikeuksia käsittää mm. vanhojen talojen rakenteita, ei tarkoita, että arkkitehdeillä olisi.


      • Rak.ins2
        Osaava nainen kirjoitti:

        Kuka haluaa kulkea insinöörin, rakennusmestarin tai muun reippaan nuoren miehen suunnittelemia portaita, joissa on ajateltu vain rakentamisen helppoutta? Ehei, Raunoseni: tähän tarvitaan arkkitehti! Vähintäänkin rakennusarkkitehti.

        Se, että Sinulla on vaikeuksia käsittää mm. vanhojen talojen rakenteita, ei tarkoita, että arkkitehdeillä olisi.

        tarvitaan ehdottomasti, sillä muuten saattaa todellakin käydä niin, että homma hoituu liian helposti ja liian halvalla. Näin siis saattaa käydä, jos portaat suunnittelee insinööri.


      • Osaava nainen kirjoitti:

        Kuka haluaa kulkea insinöörin, rakennusmestarin tai muun reippaan nuoren miehen suunnittelemia portaita, joissa on ajateltu vain rakentamisen helppoutta? Ehei, Raunoseni: tähän tarvitaan arkkitehti! Vähintäänkin rakennusarkkitehti.

        Se, että Sinulla on vaikeuksia käsittää mm. vanhojen talojen rakenteita, ei tarkoita, että arkkitehdeillä olisi.

        ...inssit ajattelee vain rakentamisen helppoutta?

        Itselleni - ja veikkaan edustavani hyvin tyypillistä inssiajattelua - on täysin päivänselvää, että kaikissa suunnitteluhankkeissa noudatetaan asiakkaan preferenssejä pilkulleen - toki suunnittelijan ammattitaitoon kuuluu esitellä päätöksentekokriteerit. Ja portaista itse ainakin löydän seuraavia:
        * käyttöominaisuudet (sopiminen askelrytmiin, siivottavuus, riittävä leveys etc)
        * rakennettavuus (rakentamisen helppous, kustannukset etc)
        * soveltuvuus ympäristöönsä (visuaalisuus ja vaikutus muihin tilaratkaisuihin)
        Ja noita ei pidä mennä suunnittelijan panemaan "arvojärjestykseen" vaan se on tilaajan tehtävä. Suunnittelija, joka tuputtaa liiaksi omia näkemyksiään, on arvoton koulutuksestaan riippumatta.


      • Osaava nainen
        rauno_kangas kirjoitti:

        ...inssit ajattelee vain rakentamisen helppoutta?

        Itselleni - ja veikkaan edustavani hyvin tyypillistä inssiajattelua - on täysin päivänselvää, että kaikissa suunnitteluhankkeissa noudatetaan asiakkaan preferenssejä pilkulleen - toki suunnittelijan ammattitaitoon kuuluu esitellä päätöksentekokriteerit. Ja portaista itse ainakin löydän seuraavia:
        * käyttöominaisuudet (sopiminen askelrytmiin, siivottavuus, riittävä leveys etc)
        * rakennettavuus (rakentamisen helppous, kustannukset etc)
        * soveltuvuus ympäristöönsä (visuaalisuus ja vaikutus muihin tilaratkaisuihin)
        Ja noita ei pidä mennä suunnittelijan panemaan "arvojärjestykseen" vaan se on tilaajan tehtävä. Suunnittelija, joka tuputtaa liiaksi omia näkemyksiään, on arvoton koulutuksestaan riippumatta.

        Useimmat insinöörit ja muut rakennusmestarit eivät ole koskaan tulleet ajatelleeksi, että niitä rakennuksia käytetäänkin. Se kun ei kiinnosta heitä, vaan ainoastaan voiton maksimointi minimiajassa ja -vaivalla.

        Harmi. Etenkin rakennusmestarien osaaminen kun on sinänsä mitä hienointa ja tärkeintä. Onnekseni olen työskennellyt monet kerrat erittäin taitavien rakennusmestareiden kanssa.


      • Osaava nainen
        Rak.ins2 kirjoitti:

        tarvitaan ehdottomasti, sillä muuten saattaa todellakin käydä niin, että homma hoituu liian helposti ja liian halvalla. Näin siis saattaa käydä, jos portaat suunnittelee insinööri.

        En nyt puhu omakotitalojen portaista, vaan vähän hankalammista… Ilman osaavaa ja kunnianhimoista insinööriä niistä ei olisi tullut mitään. Tai jos, niin sitten p-kaa.

        Mutta sama saattaa päteä omakotitalossakin: portaat eivät ole vain väline ylösnousemukseen ja alaslaskemukseen vaan myös (mielellään, jos minulta kysytään) tärkeä osa talon kokonaisuutta.


      • Osaava nainen kirjoitti:

        Useimmat insinöörit ja muut rakennusmestarit eivät ole koskaan tulleet ajatelleeksi, että niitä rakennuksia käytetäänkin. Se kun ei kiinnosta heitä, vaan ainoastaan voiton maksimointi minimiajassa ja -vaivalla.

        Harmi. Etenkin rakennusmestarien osaaminen kun on sinänsä mitä hienointa ja tärkeintä. Onnekseni olen työskennellyt monet kerrat erittäin taitavien rakennusmestareiden kanssa.

        ...useimmista insinööreistä antaa vaikutelman, että tuntisit heitä paljonkin.

        Itse tunnen rakennusalan väkeä aika paljon, eikä kokemuspiirini vahvista näkemystäsi. Insinöörit ovat paljon käytännöllisempia minun maailmassani kuin sinun maailmassasi.


      • Osaava nainen kirjoitti:

        En nyt puhu omakotitalojen portaista, vaan vähän hankalammista… Ilman osaavaa ja kunnianhimoista insinööriä niistä ei olisi tullut mitään. Tai jos, niin sitten p-kaa.

        Mutta sama saattaa päteä omakotitalossakin: portaat eivät ole vain väline ylösnousemukseen ja alaslaskemukseen vaan myös (mielellään, jos minulta kysytään) tärkeä osa talon kokonaisuutta.

        ...liian halpaa vaiko tärkeätä osaa kokonaisuudesta, ei mielestäni saa suunnittelija ratkaista. Suunnittelijan tehtävänä on kysyä suunnittelun reunaehdot asiakkaalta, esittää vaihtoehtoja asiakkaan asettamiin reunaehtoihin sopien ja lopulta toteuttaa asiakkaan valitsema malli. Amen.


      • Rak.ins2
        rauno_kangas kirjoitti:

        ...useimmista insinööreistä antaa vaikutelman, että tuntisit heitä paljonkin.

        Itse tunnen rakennusalan väkeä aika paljon, eikä kokemuspiirini vahvista näkemystäsi. Insinöörit ovat paljon käytännöllisempia minun maailmassani kuin sinun maailmassasi.

        Noin toivottomia insinöörejä (jotka eivät ota huomioon käyttökelpoisuutta) ei taida olla kuin Nokian kännykkätehtaalla. Nokian kännykkää ei ole tarkoitettu käytettäväksi ilman opaskirjaa.


      • Niistä
        rauno_kangas kirjoitti:

        ...useimmista insinööreistä antaa vaikutelman, että tuntisit heitä paljonkin.

        Itse tunnen rakennusalan väkeä aika paljon, eikä kokemuspiirini vahvista näkemystäsi. Insinöörit ovat paljon käytännöllisempia minun maailmassani kuin sinun maailmassasi.

        Tekulaisista pojista, jotka eivät osanneet laskea kolmion pinta-alaa (opettajan huomautus, ei minun).


      • Niistä kirjoitti:

        Tekulaisista pojista, jotka eivät osanneet laskea kolmion pinta-alaa (opettajan huomautus, ei minun).

        ...kenestä sinä puhut esimerkissäsi. Itse tarkoitan insinöörillä nimenomaan "vanhan liiton miehiä" eli teknillisten opistojen kasvattamia "oikeita opistoinssejä". Amk-insinöörien tapauksessa käytän amk-etuliitettä varmuuden vuoksi.

        Vanhan liiton opistoinssit ovat kokemukseni mukaan hyvin käytännönläheisiä. Jo pelkästään lähtökohtana se, että silloin aikoinaan piti opistoon pääsemiseksi omata työkokemusta 16 kk, josta vähintään puolet alakohtaista - ei paljon mutta kuitenkin - joten aika monet meistä omasi jo alalta jonkun muun ammatin, kun kaksivuotinen ammattikoulu yksi kesätyöpaikka katsottiin riittäväksi työkokemukseksi - muutoin se 16 kk piti olla ihan oikeita töitä alalla. Puhtaat teoreetikot menivät lukioon ja sieltä yliopistoon ja saattoivat valmistua ilman päivänkään työmaakokemusta. Usein noista vanhan liiton opistoinsseistä puhutaankin "pitkän tien tai linjan insseinä".


      • Rak.ins2
        rauno_kangas kirjoitti:

        ...kenestä sinä puhut esimerkissäsi. Itse tarkoitan insinöörillä nimenomaan "vanhan liiton miehiä" eli teknillisten opistojen kasvattamia "oikeita opistoinssejä". Amk-insinöörien tapauksessa käytän amk-etuliitettä varmuuden vuoksi.

        Vanhan liiton opistoinssit ovat kokemukseni mukaan hyvin käytännönläheisiä. Jo pelkästään lähtökohtana se, että silloin aikoinaan piti opistoon pääsemiseksi omata työkokemusta 16 kk, josta vähintään puolet alakohtaista - ei paljon mutta kuitenkin - joten aika monet meistä omasi jo alalta jonkun muun ammatin, kun kaksivuotinen ammattikoulu yksi kesätyöpaikka katsottiin riittäväksi työkokemukseksi - muutoin se 16 kk piti olla ihan oikeita töitä alalla. Puhtaat teoreetikot menivät lukioon ja sieltä yliopistoon ja saattoivat valmistua ilman päivänkään työmaakokemusta. Usein noista vanhan liiton opistoinsseistä puhutaankin "pitkän tien tai linjan insseinä".

        on kuin minun näppäimistöltäni.
        Omakohtainen kokemus varsinaisesta rakentamisesta (vasaran varressa, laastikauha kädessä, laatoituksesta jne.) antaa oikeasti tietoa miten kannattaa suunnitella, jotta rakentaminen on mahdollisimman sujuvaa. Lisäksi jokapäiväinen kotitöiden tekeminen (siivous, pyykinpesu jne) antaa myös insinöörille kokemusta kodin suunnitteluun.


      • 9+5
        Rak.ins2 kirjoitti:

        on kuin minun näppäimistöltäni.
        Omakohtainen kokemus varsinaisesta rakentamisesta (vasaran varressa, laastikauha kädessä, laatoituksesta jne.) antaa oikeasti tietoa miten kannattaa suunnitella, jotta rakentaminen on mahdollisimman sujuvaa. Lisäksi jokapäiväinen kotitöiden tekeminen (siivous, pyykinpesu jne) antaa myös insinöörille kokemusta kodin suunnitteluun.

        ...kuulemma hyödyllisin kotieläin.


      • Olla, niin
        rauno_kangas kirjoitti:

        ...kenestä sinä puhut esimerkissäsi. Itse tarkoitan insinöörillä nimenomaan "vanhan liiton miehiä" eli teknillisten opistojen kasvattamia "oikeita opistoinssejä". Amk-insinöörien tapauksessa käytän amk-etuliitettä varmuuden vuoksi.

        Vanhan liiton opistoinssit ovat kokemukseni mukaan hyvin käytännönläheisiä. Jo pelkästään lähtökohtana se, että silloin aikoinaan piti opistoon pääsemiseksi omata työkokemusta 16 kk, josta vähintään puolet alakohtaista - ei paljon mutta kuitenkin - joten aika monet meistä omasi jo alalta jonkun muun ammatin, kun kaksivuotinen ammattikoulu yksi kesätyöpaikka katsottiin riittäväksi työkokemukseksi - muutoin se 16 kk piti olla ihan oikeita töitä alalla. Puhtaat teoreetikot menivät lukioon ja sieltä yliopistoon ja saattoivat valmistua ilman päivänkään työmaakokemusta. Usein noista vanhan liiton opistoinsseistä puhutaankin "pitkän tien tai linjan insseinä".

        Urpo ettet käsitä, että tekulla ei tarkoiteta AMK:a.


    • ap-annaliisa

      Kyllä kun noita kaikenmaailman rautakauppoja, keittiömaailmoja ja laatoituspaikkoja kiertelee, niin heti siellä myyjätkin jo rupeaa pohdiskelemaan, että voi voi onkos toi nyt mahdollista, kuten kävi esim. keittiön suunnittelussa. No, asiakkaan, eli minun toiveiden mukaan tehtiin ja olen edelleen täysin tyytyväinen lopputulokseen, joka modernia ja käytännöllistä myyjää aikalailla arvelutti.
      Portaiden kohdallakin pidän kyllä puoleni, keltä asiaa nyt kysyisinkään. Yksinkertaisesti, ne täytyy saada siihen, mihin minä ne hyväksyn, eikä mihin sattuu, kuten jo yksi tuttavani on ehdotellut. Suuri olohuone ent. ruokatila olisi tietysti ihanteellinen kai ollut portaille, mutten halua niitä rikkomaan tilaa, etenkin kun ne olisi pakko ollut sijoittaa juuri yhden ikkunan eteen. Toinen hyvä paikka olisi suuri makuuhuone, joka on eteisen vieressä, ja kun makkarin ovi poistettaisi ja ehkä aukkoa vähän sahattaisi mahdollisuuksien mukaan niin portaat näkyisi suoraan eteiseen, mikä taas on minun mieleen. Siinä vaan menee sitten vierashuone, mikä on pieni haitta koska yövieraita ei käy tuskin koskaan. Nyt uusissa pohdinnoissa on mahdollinen päätyportaikko, eli ns. talon ulkopuolelle, omaan "koteloon". Jos kotelosta tekisi tarpeeksi leveän, se ei näyttäisi niin rumalta ja väkisin väännetyltä, kuin joissakin vanhoissa rintamamiestaloissa näkee. Osaisiko joku sanoa tuohon päätykoteloon jotain?

    • Kokonaan uudet

      Piirustukset, ottamatta kantaa siihen,kuka sen tekee tai kenen nimi niissä jo on. Näin on käytäntö näillä konsulteilla, että kokonaisuus laitetaan uusiin raameihin ja piirretään uudestaan ja tehdään kustannusarvioita ja budjetteja. Näin se menee vanhan koulun mukaan.

    • ruud2
      • Piirtää

        Arvasin, että joku epätoivoinen suuruuden hullu tarttuu täkyyn.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2612
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2141
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe