Labukka/Kultainen noutaja

Kumpi ja kampi

Eli onko jollakin kokemuksia molemmista roduista? Aika ysävällisiä perhekoiria taitavat molemmat rodut noin yleisesti ottaen olla. Onko joku huomannut jotain merkittäviä eroja luonteessa? Jompi kumpi olisi nimittäin toiseksi koiraksi harkinnassa, uros siis.

7

769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1 labbis

      Toimintakyvyssä labukka menossa jo kuin kultsu miettii viittiskö lähteä,labu ei epäile yhtään osallistuakko vai ei aina valmis.Pelkäksi lenkkikaveriksi kultsu on mielestäni parempi, mitä olen kavereiden kultsujen kanssa ollut ja oman labun.Labradoria ei mielestäni kannattaisi ottaa pelkäksi lenkkikaveriksi tylsistyy jää helposti kunolla opettamatta labu ilman harrastusta.

      • rrimpula

        Hei,

        Minulla on ollut labbis ja kultsu. Labbikseni oli ehkä touhukkaampi, riehakkaampi ja tuhmempi tapaus kuin kultsu. Mutta sehän on yksilökohtaista. Labbis ja kultsu on loppujenlopuksi aika samanlaisia mielestäni. Vanha labbikseni eli 13 1/2v. ja uusi kultsini on nyt 3kk. Labbikseni oli aina menossa, tykkäsi uida ja oli hyvin kiinnostunut kaikesta ja ei arkaillut yhtään. Kultsi ehkä todella onkin vähän sellainen, että harkitsee ja miettii. On rauhallisempi tapaus ja ehkä mielestäni helpompi jopa kouluttaa. Labbikseni tosin oli yliylivilkas, eli en voi kertoa millainen "normaali" labbis on. Mielestäni molemmat noutajat ovat ihan mahtavia, ja mielestäni niissä ei niin kovin suurta eroa löydy. Onnea koiravalintaan!


    • kultsifani

      no ainakin kultsit ovat isompia kuin labbikset!!!!!!!!!

      • Kultsi rakas 4 rever

        Ensinnäkin onko vähän turhan lyhyt viesti joka vain ruukautaa paikan? Kyllä. Toiseski Mitä väliä koiran koolla? (paitsi, että isot koirat eivät ole vatsaa myöten kurassa lenkin jälkeen vaikka ulkona sataisi pikku miehiä) Kokemuksesta voisin sanoa, että kultainen noutaja ei höösötä yhtä paljon kuin labbis mikä on hyvä ominaisuus etenkin lapsien kanssa.


    • mielestä

      roduissa ei ole hirveästi luonne eroja. Itsellä on kultsu ja labbis nartut. Ennemmin sukupuolten välillä on eroja eli nartut pääsääntöisesti helpompia. Kultsu on ehkä helpompi ja rauhallisempi jo pentuna. Tai sitten ero johtuu siitä, kun labbis on ensimmäinen koirani ja piti kaikki opetella alusta lähtien. Kultsun kanssa en ole sitten stressannut niin paljoa kun se tuli myöhemmin. Olen kyllä kuullut, että joillakin on ollut vaikeuksia kultsinkin kanssa jo pentuna sen muristessa ruokakipollaan, mutta itse pidän tätä ennemminkin oikean koulutuksen ja totuttamisen puutteena.

    • molempi hjuva

      Perusluonteessa ei suuriakaan eroja. Mutta yksi merkittävä ero; kultsilla pitkä karva, joka kerää kosteana mukaansa kaiken, labbiksen turkki taasen tuntuu olevan immuuni lähes kaikelle lialle ja on tosi helppo hoitaa.

    • ameeeeba

      Labukka on kultsua kovempi ja aktiivisempi. Ei ainoastaan metsästyslinjanen, myös näyttelylinjanen. Labukka vaatii enemmän toimintaa ja tekemistä.
      Kultsu on seurakoiramaisempi ja pehmeämpi. Sopivampi ensimmäiseksi koiraksi ja perheisiin. Toki labbiskin sopii perhekoiraksi, mutta niillä on kolmena ekana vuotenaan niin paljon vauhtia että pienimmät lapset jää 30 kilosen pommin alle. Ja kyllä labbis sopii myös ekaksi koiraksi, mutta se vaatii ohjaajaltaan tiettyä kovuutta ja jämeryyttä, ettei intoa täynnä oleva possu pääse valloilleen.

      Labbisuroksissa esiintyy usein murkkuiässä (2-3-vuotiaana) yliseksuaalista ja dominoivaa käytöstä. Tässä iässä labukkauroksesta saa helposti leivottua ns. "ongelmakoiran" (ongelma yleensä on hihnan toisessa päässä), jos ei ole tietoinen tästä.

      Kyllä. Olen omistanut moelmmat rodut ja harrastan noutajarotuja. Nyt on labbis ja labbis/seisoja mix omistuksessa, näitä ennen ihana kultanennoutaja jonka rauhallisen tasaista luonnetta kaipaan toisinaan näiden höplien kanssa :) Omassa koirainnostuksessa kävi, niin että pysyn samassa merkissä (noutaja), mutta malli vaan voi muuttua aina seuraavan myötä. Joten varoitus! :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe