Surunvalittelukukkia omalle äidille?

Epätietoinen1

Läheinen mummuni kuoli viime viikolla (äidin puolelta). Nyt äitini on loukkaantunut, kun en lähettänyt hänelle surunvalittelukukkia. Minulle ei tullut mieleenkään ja mielestäni se olisi ollutkin hiukan outoa,koska kyseessä oli myös minun lähiomainen. Miten te muut olette toimineet ja mitä sanoo etiketti? Mielestäni tässä tapauksessa en toiminut hyvien tapojen vastaisesti.

9

3185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • termejä,

      mutta lähetin oman mummini kuoltua kukat suoraan kappeliin, jossa siunaus tapahtui ja (onko se nyt sitten,) suruadressi, vai mikä, no sen pistin kukkien mukaan.

      Minä omassa mielessäni lähetin sekä kukat, että pienen muistokirjoituksen (jonka veljeni luki siunaustilaisuudessa, itse en ollut paikan päällä) suoraan rakkaalle mummilleni. Mitään varsinaisia suruvalitteluja en omalle äidilleni lähettänyt.

    • virallista

      etikettiä, mutta ei kyllä tulisi mieleenkään lähettää surukukkia ädille tämän äidin kuoltua - enkä kyllä tehnyt sitä (vuosia sitten), enkä saanut siitä "marmatuksia"...

    • *star*

      Etikettiin kuuluu lähttää omaisille viesti tai kukkia ja kirkkoon /kappeliin vainajalle seppele tai adressi.
      Et toiminut hyvien tapojen vastaiseseti vaan et tiennyt kuinka asia menee.

      Kun mieheni kuoli, meillä oli kotona pieni kukkakauppa.. lähtetyksiä tuli ystäviltä, työkavereilta, sukulaisilta,
      harrastuskavereilta. Se on vaan kohtelias tapa ilmaista osanottoa ja tavallaan helpottaa surussa
      myös lähettäjää kun tekee jotain konkreettista. Tuli jopa kortteja, ilma postimerkkiä,eli niitä
      sitten oli jätetty vaan laatikkoon koska surutalossa vierailu on vähän vaikeaa.

      Teidän tapauksessa rajanveto on tietysti vähän hankalampaa koska olitte molemmat läheisiä,
      entäpä jos nyt menet käymään äitisi luona ja vie vaikka yksi valkoinen kalla.
      Ei sen tarvitse olla suurieleisempää, ajatus on tärkein.

      Jaksamista, voi hyvin.

      • Täysin eri asia

        Miksi vertaat omaa tilannettasi aloittajan tilanteeseen, joka on täysin eri??

        "Teidän tapauksessa rajanveto on tietysti vähän hankalampaa"

        No ei se rajanveto ole yhtään hankalaa! Etkö tosiaan näe eroa tuleeko niitä surukukkia ystäviltä, työkavereilta, sukulaisilta, harrastuskavereilta - vai omalta lapselta, joka itsekin on menettänyt lähiomaisensa?

        On täysin mielisairas ajatus että aloittajan olisi pitänyt lähettää kukkia äidilleen, kun tämän äiti, kirjoittajan OMA ISOÄITI, kuoli! Tuolla kirjoittajan äidillä heittää kyllä iso pyörä tyhjää ja pahasti, kun moista olettaa, ja sitten loukkaantuu.

        Et sanonut oliko teillä miehenne kanssa lapsia, mutta jos oli, niin lähettivätkö he sinulle kukkia kun heidän isänsä kuoli?


      • *star*
        Täysin eri asia kirjoitti:

        Miksi vertaat omaa tilannettasi aloittajan tilanteeseen, joka on täysin eri??

        "Teidän tapauksessa rajanveto on tietysti vähän hankalampaa"

        No ei se rajanveto ole yhtään hankalaa! Etkö tosiaan näe eroa tuleeko niitä surukukkia ystäviltä, työkavereilta, sukulaisilta, harrastuskavereilta - vai omalta lapselta, joka itsekin on menettänyt lähiomaisensa?

        On täysin mielisairas ajatus että aloittajan olisi pitänyt lähettää kukkia äidilleen, kun tämän äiti, kirjoittajan OMA ISOÄITI, kuoli! Tuolla kirjoittajan äidillä heittää kyllä iso pyörä tyhjää ja pahasti, kun moista olettaa, ja sitten loukkaantuu.

        Et sanonut oliko teillä miehenne kanssa lapsia, mutta jos oli, niin lähettivätkö he sinulle kukkia kun heidän isänsä kuoli?

        Jaahas, palstarasisti iskee jälleen. Varmaan aika monelle teistä tuottaa suurta
        tyydytystä käydä kritisoimassa joka ikistä asiaa.
        Jopa kukkien lähettämistä ... uskomatonta.

        Mutta jos asia kerta kiinnostaa:
        mun äiti toi minulle surunvalittelukukat, vaikka vävypoika oli hänelle läheinen .

        Lapset eivät, olivat melkomoisessa shokissa isänsä äkillisen kuoleman johdosta ja niitä
        ei ole tapana lähetellä samassa taloudessa asville .

        Tyytyväinen ?


    • Täti

      Minä olen ymmärtänyt tämän surunvalittelu-tavan niin, että ystävät, tuttavat, ja kaukaisemmat sukulaiset lähettävät kukkia surutaloon, eivätkä perheenjäsenet.
      Minä miellän sinun tapauksessasi mummosi perheenjäseneksi, koska olitte läheisiä.
      Minullekaan ei olisi tullut mieleeni lähettää kukkia äidilleni - olisinhan ollut itsekin sureva omainen/läheinen.

      Sinun kannattaa varmaan selittää tilanne äidillesi, ehkä hän on ajatellut asian toisin.

    • tapaus.

      Perheenjäsenet eivät lähetä toisilleen surukukkia heidän lähiomaisensa kuoltua.

      • ja kuultua

        Varmaankin äidin suru on ottanut tämmöisen kanavan purkautuakseen - hän suree omaa äitiään. Monet ihmiset käyttäytyvät oudosti ja loukkaantuvat milloin mistäkin, asioista, joilla ei normaalisti olisi heille merkitystä.


    • ,,,,,,,,

      Olen lähettänyt surunvalittelukukkia muutaman kerran: mieheni sisarentyttären isä kuoli, lähetimme kukkia, koska tiesimme että emme mene hautajaisiin. Hautajaisia varten lähetimme adressin.
      Jos mummoni vielä eläisi en hänen kuollessaan lähettäisi surunvalittelukukkia äidilleni tai isälleni, koska menettäisin mummon kuollessa yhtä paljon itsekin, siinähän sitten kukkapaketteja vaihdeltaisiin, vai kuinka?

      Itsestäni tuntuu sopivammalta, että lähetän kukkia silloin kun edesmennyt ei ole itselleni merkittävä, mutta tiedän, että hänen poismenonsa on läheiselle kova paikka. Jos menen hautajaisiin, en etukäteen kukkia lähetä. Enkä ostanut kotiin miehelleni mitään surukimppua silloin kun hänen äitinsä kuoli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2545
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1907
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1651
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1568
    8. 75
      1479
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      111
      1396
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe