60kN m2 tontilla, kantaako?

kivisivu

Tervehdys,

tontille mitattu kantavuudeksi 60kN / neliö ja suositeltu lautaverhoilua kantavuuden takia.
Meitä kiinnostaisi lähinnä tiili (tai "tiili") verhoiltu puutalo. Kuinka suuri on painoero puu/tiiliverhoilulla? esim. per neliö tai jokin 150m2 torppa 1taso.
Olisiko tuo 60kn kantavuus ongelma tiiliverhoilun kanssa?

4

739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konnari, rakenne

nyt niin ihmeellistä painoeroa tule jos ulkokuoret muuraa. Mutta: tuo 60 kN/m2 ei ole kovin häävi kantavuus. Painumia voi siis hyvinkin tulla ja muuratut rakenteet ovat hyvin arkoja epätasaisille painumille. Eli muuraus halkeilee ja se näkyy hyvin. Puuverhous sietää painumia paljon paremmin ilman ihmeempiä ongelmia. Painumattoman perustuksen saat esim. paaluttamalla mutta maksaahan se.

• kivisivu

Niin, rumahan se on jos tiiliseinä irvistelee.

Auttaako muu kuin paalutus?
        Järeämpi antura? se olisi suht helppoa toteuttaa.
        Täyttö?
        Mikä paalutuksen hintaluokka?

• mä1234567
        kivisivu kirjoitti:

Niin, rumahan se on jos tiiliseinä irvistelee.

Auttaako muu kuin paalutus?
        Järeämpi antura? se olisi suht helppoa toteuttaa.
        Täyttö?
        Mikä paalutuksen hintaluokka?

Luultavasti maksat vastaavalle mestarille ,jotta saat kunnon vastaukset. Myös perustussuunnitelma on tehtävä ammattilaisen toimesta. Kerrot hänelle, että tulee tiiliverhottu talo. Niin saat riittävät perustukset. Itse luulisin reunavahvistetun laatan riittävän, kun sisätäytön tekee lecasoralla. Lauseestani en kuitenkaan kanna vastuuta.

• inssi..

"nyt niin ihmeellistä painoeroa tule jos ulkokuoret muuraa. Mutta: tuo 60 kN/m2 ei ole kovin häävi kantavuus. Painumia voi siis hyvinkin tulla ja muuratut rakenteet ovat hyvin arkoja epätasaisille painumille."

Kuuleppas konnari. 60 kN/m2 on ihan hyvä kantavuus pientalolle. Silloin pärjätään perinteisellä 60 cm anturalla. Ja jos pohjatutkimus on tehty pätevän henkilön toimesta ja kantavuuden on laskenut ammattitaitoinen rakennusinsinööri, niin ongelmia ei ole. Ja kyllä siinä perustamistaparaportissa on maininta, jos painumiin tulee varautua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      94
      8201
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3942
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1400
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      35
      1282
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      32
      1132
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1030
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe